***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

فرزانگان : میرزای نایینی

شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۰۵:۲۴ ق.ظ

اساتید: حضرات ایات  سیدمحمد فشارکی ....

 

مجله  افق حوزه  دوازده مردادماه 1381 شماره چهارم 

فرزانگان

میرزای نایینی

تولد: 1276 ق.

محل تولد: نایین

عمر: 79 سال

وفات: 26 جمادی الاولی 1355 ق.

مزار: نجف اشرف

اساتید: حضرات ایات میرزای شیرازی (بزرگ)، سیدمحمد فشارکی، سیداسماعیل صدر، ملاحسینقلی همدانی، اخوند خراسانی.

شاگردان: اعلامی هم چون سیدمحسن طباطبایی حکیم، سیدجمال الدین گلپایگانی، سیدمحمود حسینی شاهرودی، سیدمحمد حجت کوه کمری، شیخ محمدعلی کاظمی خراسانی.

اثار: وسیله النجاه، تنبیه الامه و تنزیه المله، تعلیقه بر عروه الوثقی، تقریرات دروس ایشان به نام اجودالتقریرات و فواید الاصول.

اشاره: بی شک، مرحوم نایینی را می توان گذشته از مقام والای فقاهت و زعامت حوزه های دینی، یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان فقه سیاسی و بالمال، از معتقدان به حاکمیت فقیه و ولایت وی در قرون اخیر دانست.

ارای کم نظیری که این فقیه اگاه در حوزه حکومت ابراز کرده، از ناب ترین اندیشه هایی است که توسط فقها رضوان الله علیهم در باب توجه اساسی به حکومت و ابعاد ان اظهار گردیده است و مخصوصا نظرات کم بدیلی که در اثر وزین خود به نام (تنبیه الامه و تنزیه المله) ابراز کرده است، گویای دید بسیار وسیع و جهان شمول این عالم حوزوی به مسیله حساسی چون حکومت و مبادی اقتدار سیاسی ـ اجتماعی دین است که همچون دیباچه ای بر تارک فقه سیاسی شیعه می درخشد.

ایشان گذشته از تفکر والای سیاسی، در عبادت متضلع و در وادی خشوع و خضوع متنسک بوده و به انجام نوافل چنان مقید بود که بعضا در قنوت نوافل شبانه خویش به قرایت دعای ابوحمزه می پرداخت و بر انجام ان توسط سالکان راه ایمه هدی به قدری حریص بود که شاگردان دروس خویش را به انجام چهار شرط ملزم ساخته بود که یکی از ان ها مداومت بر انجام این سلوک شبانه بود.

کلمات کلیدی:

نایین

 

نایینی

 

میرزا نایینی

 

فقه سیاسی

 

فقیه

 

سید جمال‌الدین گلپایگانی

 

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6435/8061/105858/%D9%81%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%86?SearchText=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%83%D9%8A

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۱۶