***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

محمدحسین محمدی فشارکی با بیان اینکه ...

www.irna.ir/news/84174419/

سینماهای اصفهان بر سر دو راهی استمرار تعطیلی یا بازگشایی

سینماهای اصفهان بر سر دو راهی استمرار تعطیلی یا بازگشایی

اصفهان- ایرنا- قرارگرفتن اصفهان در وضعیت زرد کرونایی، بارقه‌های امید را برای بازگشایی سینماها پس از ماه‌ها تعطیلی ایجاد کرد اما برآیند عملکرد شماری از آنها نشان می‌دهد که برای بازگشایی مردد هستند و برنامه‌ای برای اکران فیلم ندارند.

به گزارش ایرنا، سینما یا همان هنر هفتم امروز یکی از محبوب ترین بخش های هنری و فرهنگی جوامع بشمار می آید و در سال های اخیر اهتمام ویژه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های آن در کشور و استان اصفهان صورت گرفته است که افزایش سالن‌ها و صندلی‌های سینمایی را به همراه داشت اما شیوع ویروس کرونا از اسفند ۹۸ اجازه نداد که مخاطبان و علاقه مندان این هنر بتوانند آنطور که باید از این امکانات بهره مند شوند.

سالن های سینما پس از همه گیری بیماری کووید ۱۹ در جهت اجرای مصوبه های ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مقاطعی از سال جاری تعطیل و همین امر به وارد شدن خسارت سنگینی به این صنعت منجر شد به طوری که سالن های سینمایی روزها و ماه ها خالی از تماشاچی ماندند و فیلم جدیدی بر روی پرده ها اکران نشد.

استان اصفهان با حدود ۳۰ سینما و ۵۳ سالن سینمایی از این امر مستثنی نبود و تعدادی از سینماهای آن پس از چهار ماه تعطیلی بدلیل شیوع کرونا فعالیت خود را از تیر امسال با اکران تعداد محدودی فیلم سینمایی و با ۵۰ درصد ظرفیت صندلی ها آغاز کردند اما این شرایط چندان پابرجا نماند و با افزایشی شدن آمار مبتلایان به کرونا در هفته های بعد و قرمز شدن وضعیت بسیاری از شهرها، باز هم پرده این سینماها خاموش شد.

سینماها بر اساس سطح بندی مشاغل در گروه سوم قرار گرفتند و پس از اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی از اول آذر امسال، فعالیت این دسته از مشاغل در شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع شد به همین دلیل با توجه به اینکه بسیاری از شهرستان های اصفهان در وضعیت حاد و هشدار شیوع کرونا قرار داشتند، سالن های سینما نیز به تعطیلی کشیده شد.

اما با اجرای مصوبه های ستاد ملی مقابله با کرونا و طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها، آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در بسیاری از استان ها از جمله اصفهان رو به بهبودی رفت به طوری که از یازدهم دی ماه جاری همه شهرستان های استان اصفهان در وضعیت زرد قرار گرفتند و بر اساس مصوبه های موجود، فعالیت مشاغل گروه سوم از جمله سینماها در آنها مجاز شد.

با اعلام وضعیت زرد اصفهان در همه گیری کووید ۱۹ و مجاز بودن فعالیت سینماها، اخباری از بازگشایی تعدادی از آنها در استان اصفهان منتشر شد اما بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از سایت‌های فروش بلیط سینما حاکی است که هنوز همه سینماها از این موضوع استقبال نکردند، تعداد زیادی از صندلی‌های سینماها خالی است و فیلم های اکران شده چندان جدید نیستند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد بیشتر سینماهایی که در اصفهان فعالیت خود را از یازدهم دی از سر گرفتند وابسته به حوزه هنری هستند و سینماهای بخش خصوصی در میان آنها به چشم نمی خورد.

لزوم ارایه فیلم های جدید 

سینماداران دلایل مختلفی را برای عدم بازگشایی سالن های سینما عنوان کردند اما به گفته مدیر پردیس سینمایی اصفهان، تا زمانیکه سینماهای تهران بازگشایی نشوند و پخش‌کنندگان فیلم جدیدی ارائه ندهند، مجموعه سالن‌های سیتی‌سنتر اصفهان کار خود را آغاز نمی کند.

محمد پناهی نژاد در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مجموعه پردیس سینمایی اصفهان که متعلق به بخش خصوصی است هنوز تصمیمی برای بازگشایی سالن های سینمای خود ندارد، افزود: امید است با بهبود شرایط ناشی از شیوع کرونا و همچنین ارایه فیلم های جدید، فعالیت خود را از بهمن امسال از سر بگیریم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه ای در تهران برای حمایت مالی از اکران یک یا ۲ فیلم جدید، اظهار داشت: سینماهایی که اکنون در اصفهان فعال هستند فیلم های قبلی را اکران کردند و فقط یک فیلم جدید روی پرده ها رفته است.

تاثیر محدودیت تردد شبانه بر فروش فیلم

پناهی نژاد از دیگر عواملی که در عدم بازگشایی برخی سینماها تاثیر گذاشته است به محدودیت های تردد اشاره و اضافه کرد: هنوز محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد در برخی شهرها از جمله کلانشهر اصفهان پابرجاست و روی فروش فیلم تاثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه میزان فروش بلیط های سینما در مجموعه پردیس سینمایی اصفهان در سال جاری به اندازه یک ماه سال های گذشته هم نبود، تصریح کرد: کل فروش ما حدود ۱۲۰ میلیون تومان بود درحالیکه حدود ۸۰۰ میلیون تومان به کارکنان مجموعه، حقوق پرداخت شد.

پناهی نژاد اضافه کرد: از اول دی ماه امسال با توجه به خسارت های مالی ناشی از تعطیلی سینما به بیشتر کارکنان مجموعه پردیس سینمایی اصفهان اعلام شد که فعلا به سر کار نیایند تا وضعیت فعالیت سینما در ماه های آینده مشخص شود.

وی با بیان اینکه تا کنون حمایت مالی از سینماهای اصفهان بدلیل خسارت های ناشی از دوران کرونا صورت نگرفته تاکید کرد که این حمایت ها در برخی از کشورها در حال اجراست و تحقق آن در کشورمان نیز با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته، ضروری می باشد.

سینماها بیشترین لطمه را در دوران کرونا دیدند

مدیر مؤسسه سینماهای حوزه هنری در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه سینماهای وابسته به حوزه هنری در استان اصفهان فعالیت خود را از یازدهم دی امسال از سر گرفتند، اظهار داشت: بیشتر سالن های سینمایی در این استان وابسته به حوزه هنری است و امیدواریم هرچه زودتر با تدابیر اندیشیده شده برای اکران فیلم های جدید و همچنین کاهش شیوع کرونا شرایط به حالت عادی بازگردد.

سیدمصطفی حسینی با تاکید بر اینکه سینماهای اصفهان خسارت بسیاری در دوران کرونا دیدند، افزود: سینما، بیشترین لطمه و نامهربانی را در این دوران دید در حالی که از نظر ضریب انتقال کرونا و طبق آمار جهانی در رده های پایین قرار دارد.

وی با اشاره به تعدیل حدود 2 تا سه هزار نیروی کار در سینماهای کشور در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: ما تعدیل نیرو در سینماهای حوزه هنری اصفهان نداشتیم اما اگر حمایت لازم از آنها در ماه های آینده صورت نگیرد شاید این اتفاق در استان ما نیز بیفتد.

احیای سینماها یک سال طول می‌کشد

سرپرست معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت زرد استان، سینماها می توانند با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار کنند، تصریح کرد: اما در زمان حاضر مشکلاتی برای فعالیت آنها وجود دارد از جمله اینکه فیلم جدیدی اکران نشده و برای بسیاری از تهیه کنندگان مقرون به صرفه نیست فیلم هایی که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده است را در این شرایط اکران کنند.

محمدحسین محمدی فشارکی با بیان اینکه احتمال بازگشت این هزینه ها با ظرفیت ۵۰ درصدی سالن های سینمایی، ناچیز است، افزود: زمانی سینماها می توانند با همه ظرفیت خود کار کنند که وضعیت شهرها سفید شود.

به گفته وی عوامل موثر بر استقبال مخاطبان از سینماها در شرایط حاضر اکران فیلم های جدید و شاخص، جلب اعتماد مخاطبان، ایجاد جو روانی مناسب و مجاب شدن تهیه کنندگان برای اکران فیلم جدید، است.

محمدی فشارکی درباره اینکه سینماهای خصوصی در اصفهان کار خود را هنوز آغاز نکردند، گفت: بازگشایی این سالن ها در اختیار خودشان است و اگر احساس کنند که این کار در زمان حاضر چندان تفاوتی ندارد احتمالا برنامه ای برای بازگشایی ندارند.

هنوز با ویروس کرونا درگیر هستیم

وی با تاکید بر اینکه حدود یک سال طول می کشد تا سینماها احیا شوند و به دوران رونق خود بازگردند، تصریح کرد: شرایط کنونی بدلیل اینکه هنوز با شیوع ویروس کرونا درگیر هستیم، ناپایدار است و امکان بازگشت مجدد محدودیت ها وجود دارد.

سرپرست معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان درباره حمایت از سینماها گفت: بر اساس طرحی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست اجرا دارد، اطلاعات مربوط به همه بخش های هنری و فرهنگی استان ها از جمله خسارت ها، حمایت ها و تجهیزات جمع آوری شده و مقرر است تسهیلات لازم برای حمایت از آنها از جمله سینماها پرداخت شود.

محمدی فشارکی با اشاره به اینکه هنوز سینماهای اصفهان در دوران کرونا حمایت مالی دریافت نکردند، اظهار امیدواری کرد که با ثبت اطلاعات استان اصفهان در سامانه تحفه ( ثبت درخواست تسهیلات حمایتی فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای) هرچه زودتر این حمایت ها انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه خسارت وارد شده به سینماهای استان اصفهان در دوران کرونا چه میزان است، گفت: با توجه به ناپایداری شرایط نمی توان در زمان حاضر رقم دقیق و علمی برای آن اعلام کرد.

میزان خسارت به بخش سینمایی استان اصفهان از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت امسال سه میلیارد تومان و سه  میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عدم النفع اعلام شد.

استان اصفهان دارای حدود ۳۰ سینما با  ۵۳ سالن و ۱۳ هزار صندلی است؛ سینماها از نظر درجه‌بندی به چهار سینمای مدرن، ۲۳ سینمای ممتاز و یک سینمای درجه یک تقسیم‌بندی شده است.

از بین این سینماها، ۱۰ سینما وابسته به حوزه هنری، ۹ سینما وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهار سینما خصوصی، یک سینما وابسته به شهرداری و بقیه سینماها وابسته به سایر نهادها هستند.

از بین سینماهای استان، هشت سینما در شهرستان اصفهان و سایر سینماها در شهرهای کاشان، شاهین‌شهر، زرین‌شهر، فولادشهر، نطنز، نجف‌آباد، گلپایگان، دهاقان، گز برخوار، اردستان، خمینی‌شهر، سمیرم، داران، فریدونشهر، بادرود، شهرضا، میمه و نایین است که گویای گستردگی سینماها در سراسر پهنه استان است.

با احتساب جمعیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان اصفهان در زمان حاضر به ازای هر ۴۰۰ نفر یک صندلی سینما وجود دارد.

ویروس کرونا از اسفند سال گذشته در کشورمان شیوع پیدا کرد و تا کنون بیش از یک میلیون و ۲۴۵ هزار نفر به آن مبتلا شدند؛ پس از همه گیری بیماری کووید ۱۹ بسیاری از مشاغل از جمله سینماها تحت تاثیر آن قرار گرفتند و متحمل خسارت های سنگین شدند.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

 

سینماهای اصفهان بر سر دو راهی استمرار تعطیلی یا بازگشایی

https://www.irna.ir/news/84174419/%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۲۶