***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

***************....سیمای اسکان حجاج درمکه مکرمه.....***************

دوشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۶:۳۵ ب.ظ

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

منتشر شده در پایگاه ایثار پرس :

گروه : آخرین اخبار / تاپ / صفحه اول

http://www.isarpress.ir/?p=4957

 

  • شناسه : 4957
  • 13 اردیبهشت 1400 - 18:36
  •  

سیمای اسکان حجاج درمکه مکرمه

سیمای اسکان حجاج درمکه مکرمه

 

یکی از وظایف سازمان حج کشورهای اسلامی ، اجاره هتل حجاج در مکه ومدینه و نیز چادر جهت عرفات و منا می باشد ، یادداشت پیش رو در خصوص وضعیت اسکان حجاج مکه مکرمه در ایام موسم حج غمبار ۱۳۹۴ ه .ش – ۱۴۳۶ ه. ق با اصلاح وتعدیل می باشد . درخصوص اسکان مدینه منوره و نیز مشاعر دریادداشت مجزا ارایه شده است.
دکتر سیدجوادهاشمی فشارکی ، ناظر ویژه مسکن حج

 

 

  • مقدمه

     زایرین وحجاج عزیزجهت بهره مندی از فضای معنوی وعبادات اسلامی درطول سفر نیازهایی دارند. یکی از مهمترین نیازهای زائرین بیت الله الحرام و حرم مطهر نبوی، تأمین مسکن مناسب   می باشد. در چارچوب هزینه های تمام شده خدمات به زائرین ، سهم هزینه های تأمین مسکن بین  ۶۰%‌ تا ۶۵% کل هزینه های حج را دربرمیگیرد . همواره دستیابی به اسکان مناسب از دغدغه ها و اولویت های مسولین حج بوده است . نظارت مسکن  این مهم مورد رصد و واکاوی قرار داده نیمی از هتلها بازدید وجلساتی نیز با مدیر مسکن مکه وچهار مدیر مسکن منطقه و مصاحبه با برخی مدیران مجموعه ها وکاروانها ومعینه فنی هتلها . گزارش تخصصی خود را تقدیم می نماید .

همه ساله یکی از پیش نیازهای عملیات حج بررسی و تحویل گرفتن هتلهای اسکان زائرین در مکه و مدینه است . طی سالهای اخیر عدم همکاری سفارت عربستان در صدور ویزای بموقع به نیروهای ستادی بخصوص نیروهای مسکن موجبات خدشه در روند تحویل وتحول به موقع هتلها میگردید که در سال ۱۳۹۴ هم این امر باعث گردید بعضی هتلهای جدیدالاجاره که هنوز مراحل تجهیز و تکمیل را می گذراندند، دچار نقصان شوند . بخشی از نقصانهای فوق و دیگر عوامل که ذیلاً به انها اشاره میشود این بود که در بعضی هتلها در حالی که زائرین وارد هتل شده هنوز خرابی های هتل و کمبودهای وسایل وجود داشت و این روند چند روز طول کشید تا اینکه برخی از مشکلات ساختمانهای نوساز ونیز ساختمانهای موجود برطرف گردید ، مواردی همچون  تکمیل ساخت وساز و نیز نبود یا خرابی لباسشویی،کتری برقی، یخچال ، میز و صندلی، موکت و  فرش و … 

بررسی سوابق عموم مالکین ومستثمرین سعودی بیانگر این است که انها همیشه در تحویل ساختمانها بار تکمیل  و تنظیف و اماده بهره برداری نمودن ساختمانها را عملاً بر دوش عوامل ایرانی  نهاده اند که این موضوع علاوه بر هزینه اقتصادی ، در بدو ورود عوامل مدیرمجموعه ها انرژی زیادی از انها میگیرد که برای این موضوع باید چاره ای اندیشیده وانها ملزم به رعایت وظایف خود گردند.

در خصوص وظایف مدیر مجموعه ها لازم به ذکر است علی رغم وجود بیش از سی  بند شرح وظیفه جهت مدیران مجموعه در حوزه امور مسکن(ساختمان ها و هتل ها)، در این حوزه نیز ضعف های زیادی در: آشنایی و تسلط به مباحث تخصصی مسکن _ تحویل گرفتن ساختمان از مالک _ تحویل ساختمان به مدیرمجموعه یا مدیر کاروان و رفع نواقص و مشکلات موجود مسکن وجود داشته است که بایستی برنامه ریزی جامعی در این خصوص صورت پذیرد.

یکی از موضوعات مهم قابل بحث در کاروانها ، تفاوت و مبانی گروه های قیمتی و نحوه تخصیص آن ها است که این امر نیز نیاز به شفاف سازی واصلاح دستورالعملهای مربوطه دارد .

 

  • وضعیت مسکن مکه مکرمه

 

  • شهرمکه به چهار منطقه تقسیم شده است .
  • شروع اسکان درمکه واز تاریخ ۱۵ ذیقعده لغایت ۲۸ ذیحجه بوده  وتاریخ  خروج ازمکه ۱۵ ذیحجه لغایت ۲۸ ذیحجه میباشد .
  • تعداد کل تختهای اجاره شده درمکه ۶۶۹۷۵ تخت میباشد.
  • قیمت کل اجاره اسکان در مکه ۳۵۰۴۱۶۶۳۰ ریال عربستانی
  • تعداد هتلهای مورد اسکان در مکه ۵۷ هتل میباشد .
  • جمع کل زایرانی)‌ ۶۱۹۸۴ نفر ( ۵۹۸۷۰ نفر زایر و۲۱۱۴ نفرعوامل کاروان) که در قالب ۴۵۶ کاروان در هتلها اسکان پذیرفته اند .
  • تعداد ۸ هتل دارای اجاره بلندمدت میباشد( دارالهادی، دار بنیان، دارمبارک ، اخیار کبیر، اخیار الصفوه ، اخیار بنیان ، اخیار البشاره ، الجزیره )
  • درجه قیمتی در ۵ گروه بوده و از ۲ب الی ۳ ب  را در برمیگیرد.قیمت هرتخت در هتلهای مکه بدین شرح است :
  • درجه ۲ ب ۷۳۰۰ ریال
  • درجه ۲ ج ۶۶۰۰ ریال
  • درجه ۲ د ۶۱۰۰ ریال
  • درجه ۳ الف ۵۳۰۰ ریال
  • درجه ۳ ب ۴۶۰۰ ریال

 

  • میزان تحقق سیاست های ابلاغی

سیاست های اجاره مسکن برای سال ۹۴ دربندهای زیر توسط نماینده ولی فقیه ابلاغ گردیده است .که نتایج بررسی ان به عرض میرسد:

_ وارد نمودن هتل های دارای برند در چرخه ی اجاره مسکن حتی با شرط تامین خدماتی نظیر صبحانه و  هزینه سرو غذا در رستوران از ناحیه مالکین ومستثمرین هتلها با افزایش قیمت مناسب (هتلهای دارای برند بسیار اندک  بوده است)

_ استفاده از تمام مالکان و صاحبان هتل ها و عدم اکتفا به چند مالک  ( شاهد تعدد مالک بوده ایم)

_ ایجاد هتل های جدید با مشارکت شرکت های عربستان و سرمایه گذاران عربستان ( این بند از سیاست مشاهده نگردید وبایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_اجاره هتل هایی که صد درصد رضایت ما را جلب نموده اند و واگذار نمودن زمان اجاره مابقی هتل های خارج از این قید , به موسم عمره ( اطلاعات کامل جهت بررسی این بند در دست نیست)

_ استفاده از خدمات بومی و مدیریت هتل درتمام زمینه ها حتی خدمات رستورانی و کادر سازی و نیرو سازی در این زمینه با توجه به ملاحظات بلند مدت دولت عربستان ( دربخشهای قابل توجهی استفاده شده است ولی کادر سازی ونیرو سازی تلقی نشده ودر اغلب موارد افراد بکارگرفته شده از توجیهات لازم برخوردار نیستند . وبایستی آموزش دیده شود حتی درابتدای عملیات موسم )

_ بازبینی قراردادهای اجاره مسکن و اصلاح ایتم های مختلف و اجتناب از کلی گویی( مقدار لازم یا کافی و امثالهم) مشخص نمودن دقیق خدمات به تناسب هتل و تعداد حجاج( درمواردی به تعدادوسایل ولوازم به تعداد نفرات اطاق قید شده ولی دربرخی موارد ابهام دارد . مثل تعداد دمپایی ، حوله دستی ، ضخامت ملحفه ، کیفیت تشک ، ….ابهام وجود دارد ومشکلاتی را در زمان موسم داشته است )

_ استفاده از خدمات آشپزخانه ای در هتل هایی که امکان آن وجود دارد . (بجز اماده سازی غذا، موردی درخصوص طبخ مشاهد نشد. دربرخی هتلها فضای اشپزخانه کوچک است .و در مواردی حتی کیفیت یک آشپزخانه بودن را ندارد . مثل یک ظرفشویی و کف شوی و……)

_ حذف اتاق های پنج تخته و در صورت امکان افزایش سرانه مسکن از ۴ متر به ۵/۴ متر  ( متاسفانه تعدادزیادی اطاقهای ۵ تخته وجود دارد که مورد نارضایتی زوار قرار دارد و تعدادی از اطاقها سرانه اطاقها کم بوده وسبب فشرده بودن تختها و معذب شدن اسکان دراطاقها گردیده است )

_ تعیین وضعیت گروه ها و ظرفیت آنها و مد نظر قرار دادن سایر متغیرهای اثرگذار بر حوزه مسکن ( تعداد عوامل , پزشک مرد و زن , . . .  ) بر اساس معیارهای دقیق و علمی و عدم تحمیل هزینه های فرضی به زائران( اطلاعات کافی ازنحوه وروش ونیز معیارهای دقیق و علمی در دست نیست. لکن درمواردی ابهام در تحمیل هزینه های فرضی به زایران وجود دارد)

  • قوت ها

 

  • برخورداری از هتلهای با کیفیت بالاتر نسبت به سنوات قبل
  • برگزاری جلسات یک روز درمیان مسکن مناطق در مسکن مکه
  • برخوداری از افراد با تجربه سنوات قبل در مسکن
  • ارتقا امور مسکن نسبت به سنوات قبل
  • ایجاد ارشیو نقشه مهندسی هتلها
  • اضافه شدن خدمات غیر مسکنی ( مسار ) به مسکن سازمان

 

  • نقاط قابل بهبود
  • دقیق نبودن بندهایی از قرارداد که مبهم مانده . مثل مدت زمان تخلیه هتل وتحویل هتل
  • فقدان ثبت موارد حایز اهمیت درخصوص کمبودهای خدمات ووسایل در جهت خسارت به منظور اعلام به دفتر نمایندگی که از ضمانت مالک کسر نماید
  • تکرار شدن بسیاری ازمشکلات مسکن سنوات قبل در سال جاری
  • عدم واگذاری نسخه ای از قرارداد به مدیران مجموعه ها
  • عدم هماهنگی کافی بین مدیران مسکن و مدیران مجموعه ها
  • مشاهده بعضا کم توجهی برخی مدیران مجموعه ها در رفع برخی مشکلات اطاقهای زوار ، در سرعت بخشیدن بدان
  • مشاهده انجام خدمات مازاد برمدیریت مجموعه در برخی هتلهای نوساز،( در سرعت گرفتن اماده شدن هتل برای اسکان زوار)
  • اماده کامل وصد درصدی برخی هتلها پیش از استقرار زوار ودر نتیجه ایجاد سر وصدای نصب و اماده سازی هتل در هنگام استقرار زوار
  • عدم بهره برداری از نقشه مهندسی هتلها در فرایند بهره برداری در عملیات
  • وجود تعداد معدودی هتلهای پرمشکل ( مثل شروفات واخیار الصفوه)

 

  • تجزیه و تحلیل داده ها

روند امور مسکن چه از لحاظ کیفیت هتلی وچه از لحاظ مدیریت امورمسکن ارتقا یافته است لکن هنوز فاصله زیادی متناسب با شرایط و وضعیت کار دارد. متاسفانه عزیزان مدیران مجموعه ها نسبت به تحویل ساختمان از عوامل بومی بصورت سلیقه ای عمل مینمایند. برخی حتی چک لیست عمره را بدون تغییر استفاده کرده. برخی خود جوش وبرخی نیز بصورت ذهنی ونهایتا دست نویس. که مشکل سبب کمبود وسایل وظروف در اطاقها گردیده است. مدیران مسکن نیزاز کنترل های دقیق استفاده نکرده اند.ضمن اینکه وحدت رویه ای نیز در مسولین مسکن مناطق مکه مشاهده نگردید.

تعداد ۴۹۹۱ تخت اضافه تر از تعداد کل زایرین  اجاره شده است  که معادل ۸ درصد میباشد که میزان درصد ان زیاد بنظر میباشد.

درخصوص اسکان در عرفات و منا بخش مسکن مکه هیچ مسولیتی ندارد . حسن ان این است که باتوجه به حجم زیاد کارشان ، از این حوزه فراقت دارند . وفرصت رسیدگی بیشتر به سایر امور مسکن راخواهند داشت. لکن عیب ان اینست که حوزه اسکان در مشاعر به بخش غیر تخصصی واگذار شده است .

تعداد کل تختهای اجاره شده درمکه ۶۶۹۷۵ تخت میباشد در حالیکه تقریبا تعداد حجاج نسبت به سال قبل تغیر عمده ای نداشته است  این رقم در سال ۹۳ این تعداد  ۶۷۷۰۰ تخت بوده است.یعنی ۷۲۵ تخت کمتر اجاره شده است

بعنوان نمونه از کل وضعیت هتلهای مکه این گزارش بر اساس مبلغ اجاره مندرج در قرارداد اجاره هتل‌های منطقه ۴  مکه تنظیم شده است. برای تعیین میانگین قیمت اجاره هر اتاق، مبلغ اجاره بر تعداد کل اتاق‌ها تقسیم شده است. برای تعیین اجاره بهای پرداختی برای هر تخت، مبلغ اجاره کل ساختمان بر تعداد افراد ساکن اعم از زائر و عوامل تقسیم شده است. مبلغ دریافتی از زائر مطابق گروه‌های قیمتی اخذ شده از سازمان حج و زیارت مندرج شده و اضافه دریافتی از زائر مابه التفاوت هزینه دریافتی از زائر و اجاره بهای پرداختی برای هر تخت می‌باشد.

نام ساختمان تعداد تخت ( متراژ ۴ متر) عدد تصریح/توثیق عدد مسار زائر عوامل جمع کل تعداد کل اتاق اجاره کل اجاره یک اتاق میانگین تخت در اتاق اجاره هر تخت گروه قیمتی پرداختی زائر اضافه دریافتی از زائر
مکارم ام القری ۱۴۱۶ ۱۴۱۶ ۱۳۶۰ ۱۲۹۵ ۴۷ ۱۳۴۲ ۳۱۲ ۷,۴۰۰,۰۰۰ ۲۳,۷۱۸ ۴٫۳ ۵,۵۱۴ ۲ج ۶,۶۰۰ ۱,۰۸۶
دارسادن ۱۱۸۲ ۱۲۸۹ ۱۱۳۰ ۱۰۵۰ ۳۸ ۱۰۸۸ ۲۷۴ ۶,۵۰۰,۰۰۰ ۲۳,۷۲۳ ۴٫۰ ۵,۹۷۴ ۲د ۶,۱۰۰ ۱۲۶
وقف العلیان ۲۲۱۰ ۲۹۳۶ ۲۱۲۰ ۲۰۲۰ ۷۴ ۲۰۹۴ ۵۳۸ ۱۱,۷۰۰,۰۰۰ ۲۱,۷۴۷ ۳٫۹ ۵,۵۸۷ ۲د ۶,۱۰۰ ۵۱۳
غدیر اجیاد ۸۰۴ ۹۸۰ ۷۶۰ ۷۲۵ ۲۶ ۷۵۱ ۱۹۴ ۴,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰,۶۱۹ ۳٫۹ ۵,۳۲۶ ۳الف ۵,۳۰۰ -۲۶
قصرالشرق ۱۶۳۷ ۱۷۰۴ ۱۵۶۰ ۱۴۷۵ ۵۵ ۱۵۳۰ ۴۱۸ ۷,۵۰۰,۰۰۰ ۱۷,۹۴۳ ۳٫۷ ۴,۹۰۲ ۳الف ۵,۳۰۰ ۳۹۸
نرجس الحدیقه ۹۸۷ ۱۰۴۲ ۹۶۰ ۹۰۰ ۳۳ ۹۳۳ ۲۶۲ ۳,۸۰۰,۰۰۰ ۱۴,۵۰۴ ۳٫۶ ۴,۰۷۳ ۳الف ۵,۳۰۰ ۱,۲۲۷
مکارم الشروفات ۳۹۱ ۴۶۷ ۳۸۰ ۳۵۵ ۱۳ ۳۶۸ ۱۰۴ ۴۰۰,۰۰۰ ۳,۸۴۶ ۳٫۵ ۱,۰۸۷ ۳الف ۵,۳۰۰ ۴,۲۱۳
منازل الحیاه ۳ ۹۱۰ ۸۹۶ ۸۹۶ ۸۳۰ ۳۰ ۸۶۰ ۲۸۰ ۳,۵۵۰,۰۰۰ ۱۲,۶۷۹ ۳٫۱ ۴,۱۲۸ ۳ب ۴,۶۰۰ ۴۷۲
رویا المنصور ۴۵۰ ۶۵۰ ۴۵۰ ۳۸۵ ۱۴ ۳۹۹ ۱۵۰ ۱,۶۰۰,۰۰۰ ۱۰,۶۶۷ ۲٫۷ ۴,۰۱۰ ۳ب ۴,۶۰۰ ۵۹۰

از نکات قابل تأمل این گزارش بیشتر بودن اجاره بهای تمام شده یک تخت در برخی هتل‌های با گروه قیمتی پایین‌تر (نظیر وقف علیان و دار سادن) از هتل مکارم ام القری با گروه قیمتی بالاتر است.

زائران مستقر در هتل غدیر اجیاد ۲۶ ریال کمتر از قیمت تمام شده تخت خود را پرداخت کرده‌اند.

زائران مستقر در هتل مکارم الشروفات ۴۲۱۳ ریال بیش از قیمت تمام شده تخت خود پرداخت کرده‌اند.

مبلغ اضافه دریافتی از زائر که احتمالاً هزینه اسکان عوامل کاروان، عوامل مجموعه و حق الزحمه ایشان می‌باشد نرخ ثابت و مشخصی ندارد و از منفی ۲۶ تا ۴۲۱۳ ریال سعودی برای هر زائر متغیر است. در حالی که نسبت سرانه عوامل به زائر یک عدد ثابت می‌باشد.

 

 

در نمودار فوق اضافه دریافتی از زائران هر هتل به تفکیک نمایش داده شده است.

بسیاری از زائران هتل‌های مکارم الشروفات، قصرالشرق و رویا المنصور عنوان می‌کردند با توجه به هزینه‌های جانبی قبل، حین و بعد از سفر مبلغ مابه التفاوت پایین‌ترین گروه‌های قیمتی یعنی ۳الف و ۳ب با گروه‌های قیمتی ۲ج و ۲د ناچیز است و بهتر است که سازمان حج در صورت وجود هتل‌هایی از گروه قیمتی ۲، اصلاً هتل با گروه قیمتی ۳ اجاره نکند.

هزینه‌هایی که زائر برای نبودن در محل کار خود در ایران، تهیه سوغات، اجاره تالار پذیرایی و قربانی و سایر هزینه‌های جانبی پرداخت می‌کند تقریباً با کل هزینه‌ای که زائر به سازمان حج می‌پردازد برابری می‌کند و به خاطر یک تا دو میلیون تومان اختلاف قیمت، گرفتن هتل‌های مسأله‌دار توجیهی ندارد.

 

  • وضعیت هتلهای موجود جهت اجاره سال بعد

 

جدول وضعیت هتلهای مکه جهت اجاره برای  حج سال ۱۳۹۵

 

با پوزش بعلت بیماری و دست تنها بودن امکان ویرایش ادبی متن زیر میسر نشد

سایر ملاحظات دلایل حذف هتل شروط اجاره برای سال آینده نام هتل ش

 

منطقه

    ۱- نصب آسانسور با ظرفیت بالا، ۲- یک بالابر بین طبقات غذاخوری خواهران و برادران نصب شود. ۳- تأمین ظروف آشپزخانه به تعداد بیش از ۳۰ درصد از ظرفیت هتل ۴- تجهیز چایخانه (کافی شاپ)  طبقه هم کف برای استفاده در ایام پیک به عنوان غذاخوری ۵- تقویت آنتن دهی سامانه وای فای

 

– بهسازی مخزن آب زمینی – نظافت اطراف ساختمان خیلی کثیف است -وفور سوسک و مگس – شیب نامناسب سرویسهای بهداشتی وحما مها

کاهش ظرفیت اتاق ها از ۵ به ۴ نفر

برکه برهان  

 

 

 

 

 

 

۱

    ۱-رفع مشکل آسانسور یا افزایش در صورت امکان ۲- افزایش  صندلی غذاخوری ۳- نصب بالابر جدید برای زیرزمین۴- پیش بینی انبار مناسب ظرفیت هتل ۵- کاهش ظرفیت اتاق ها از ۴ تخت به سه تخت

 

تعمیر تعداد زیادی از شیرآلات – فرسوده وقدیمی بودن هتل – عدم همکاری مالک با مدیران  – هتل دارای حشرات مزاحم می باشد- محل شستشوی لباسها نامناسب است -تعداد ماشین لباسشویی نامتناسب است – کمبود نور در تعدادی از اتاقها

–   وضعیت انبار بسیار نامناسب و یک انبار محدود و کوچکی در زیرزمین وجود دارد

۴-   برای انتقال بار و اقلام به زیرزمین از یک پله باریک بسیار کوچک و یک بالابر که بعضاً هم دچار نقص فنی می شود استفاده گردد که کار بسیار کند و با تأخیر صورت می پذیرد.

۵-   یخچال های داخل اتاق های زائرین بسیار کوچک و گنجایش نگهداری و خنک نمودن آب معدنی های ۵/۱ لیتری به تعداد زائرین داخل اتاق را ندارد.

۶-    هواکش سرویس های بهداشتی بسیار ضعیف بوده و این برای همه اتاق ها صدق می کند و ظاهراً‌ دارای سامانه مرکزی است.

تعمیراساسی آسانسورها

الجاد المحبس
    ۱-تأمین انبار و سردخانه بالا و پایین صفر ۲- افزایش تعداد میز و صندلی غذاخوری ها ۳- بازبینی در قرارداد هتل جهت تأمین اقلام مورد استفاده اتاق ها ۴- تقویت سامانه وای فای

 

نصب توری روی پنجره های اتاقها -اصلاح  درب مخازن آب بایستی سالم وبا ارتفاع مناسب باشد  -آموزش خدمه قبل از بکارگیری آنها- سمپاشی هتل قبل از ورود زائر

کم بودن صندلی در رستوران – سرمایش لابی و غذاخوری ضعیف

ایلاف بکه
    ۱-بازنگری و بازسازی سامانه سرمایشی ساختمان ۲- اصلاح سامانه برق کشی ساختمان ۳- بازسازی و اصلاح نقایص آسانسورها به ویژه افزایش سرعت۴- بازسازی سامانه آب و فاضلاب ۵- رفع چکه اتاق ها و راهروها ۶- انجام سمپاشی های دوره ای جهت مبارزه با حشرات موذی۷- حداقل ۲ تا ۳ کاروان از ظرفیت اسکان مجموعه کسر گردد.

 

تعداد ماشین لباسشویی نامتناسب است -تعدادآسانسور نامتناسب است – اطراف هتل بسیار کثیف است  و سمپاشی هتل قبل از ورود زائر- محدودیت آسانسور در زمان پیک ناهار و شام و طواف اول و دوم که زمان زیادی برای جابجایی زائرین به طبقات صرف می شود.

۲- هتل قدیمی است و علیرغم سم پاشی هایی که قبل از ورود زائران خانه خدا انجام شده است باز هم سوسک و حتی دو عدد موش در اتاق زائرین مشاهده که با تلاش عوامل تا حد بسیار زیادی برطرف گردیده است.

۳- فشرده بودن اتاق های ۴ و ۵ تخته که منجر به تنگ شدن فضا برای زائرین محترم شده که در نتیجه نارضایتی، زائرین را در بر گرفته است.

صیانه اساسی سیستم سرمایش اتاقها

کریستالات الاصیل
    ۱-تعویض اکثر کولرهای اتاق ها ۲- رنگ آمیزی راه پله ها و غذاخوری ها ۳- بازسازی سامانه روشنایی هتل ۴- احداث یک آسانسور جهت خدمات و حمل زباله ۵- مسدود نمودن مسیر ورودی لاندری از داخل و خارج

 

انیار سرد وگرم مناسب ندارد – جمع آوری وسایل مستعمل در زیر زمین

رنگ آمیزی راهروها – پوشش آسانسور – صیانه کولرها

کریستاله الاصیل
    ۱-تکمیل تالار MC ۲- موکت کردن کف تالار ها و لابی ۳- رفع مشکل بوی بد اتاق ها ۴- رفع مشکلات فوری خرابی آسانسورها ۵- تقویت سامانه وای فای

 

اصلاح فاضلاب تمامیهتل جهت رفع بو-تقویت  تهویه مناسب در کل مجموعه

رفع نواقص از جمله تکمیل کسری ملحفه – تکمیل دوربین های مداربسته – تکمیل و اصلاح میز و آئینه اتاق ها

برج الولید
قرارداد بلند مدت به پایان رسیده  و نیاز است درصورت توافق تمدید گردد   ۱-اضافه کردن فضای جهت استقرار ماشین های لباسشویی ۲- تفکیک مکان خشک کردن لباس های آقایان و خانم ها ۳- تقویت سامانه خنک کننده تالار اجتماعات

 

اصلاح شبکه فاضلاب جهت رفع بودر اطاق ها و طبقات -نیاز به  انبار مناسب با دمای لازم دارد

همچنین افزایش سرمایش درسالن اجتماعات نیاز است

دار مبارک
    ۱-تعویض موکت های طبقات ۲- پیش بینی فضایی جهت سردخانه ۳- تقویت سامانه وای فای ۴- رفع مشکل آسانسور ۵- بازنگری در ظرفیت اسکان اتاق ها

 

در طبقات ۱۱ و ۱۲ هنگام بارندگی

دچار آب گرفتگی شده و بوی فاضلاب به وضوح استشمام میشود -اصلاح سامانه تهویه در کل مجموعه-مرمت  قسمتهائی از دیوار تالارها و آشپزخانه که تخریب شده -تعویض موکت داخل راهرو کهنه و مندرس است -افزایش نور در اطاق ها -شدت سمپاشس درجهت رفع کامل حشرات مانند سوسک و پشه در هتل که به وفور دارند -افزایش همکاری مدیر بومی

رویا الحسن
    ۱-پیش بینی سردخانه بزرگ زیرصفر و بالای صفر ۲- رفع نقص راه آب کف حمام ها و سرویس بهداشتی اتاق های ۱-۲-۶-۷-۸  علی الخصوص در طبقات پایین تر که بعد ا ز شستشوی لباس در پشت بام حادث می شود.

 

مرمت تاسیسات سقفی  که از برخی از سقف ها فاضلاب چکه میکند-بکار گیری خدمه اموزش دیده

توسعه سردخانه و  هتل اصلاح سیستم فاضلاب  اتاق های ۱/۲/۶/۷/۸  در طبقات

میدان
    ۱-پیش بینی فضایی جهت انبار ۲- تقویت سامانه وای فای -تعمیر اساسی سرویسهای بهداشتی، کولرها و و سایل چوبی اتاقها- رنگ آمیزی اتاقها- در صورت امکان عدم استفاده از اتاقهای طبقه ۱۵ (ملحق) قصر العزیزیه
ترجیها

 

اجاره نشود

مگر اینکه هتل  مرمت اساسی شده و

مشکلات بطور اساسی رفع

 

هتل قدیمی است به همین دلیل وفور سوسک و موش دارد – فاقد پرده هوا در قسمت ورودی هتل است -کمبود شدید  آسانسور و نامتناسب بودن ظرفیت آن با تعداد زائرین – آسانسورهای موجو د پر سر وصدا هستند – کمبود شدید فضای تالار پذیرایی – مسدود بودن فاضلابروها وعبور به کندی – شیب بندی کف حمام وسرویسهای بهداشتی مناسب نیست بازنگری کامل سامانه سرمایشی و رفع مشکلات آن

 

صیانه مجاری فاضلاب اتاقها – رفع مشکل کولرها

 

  نسمات مکه ۲
در فرعی واقع شده و از حرم فاصله دارد و اطراف آن مخروبه و کثیف است –   ۱-تعمیر و سرویس و یا تعویض کولرها ۲- تأمین و راه اندازی آب گرمکن های جدید ۳- نداشتن تالار اجتماعات ۴- پیش بینی فضایی جهت سردخانه

 

مبارزه با حشرات قبل از ورود زائر درآن

صیانه آبگرمکن ها و اصلاح سیستم سرمایش ساختمان و برداشتن شیشه های وسط حمام بدلیل کوچک بودن حمام ها

جوار المشاعر

 

 ۲ و۱

در فرعی واقع شده و از حرم فاصله دارد و اطراف آن مخروبه و کثیف است و ظرفیت آسانسور متناسب با تعداد زائرین نیست – شیب نامناسب سرویسهای بهداشتی وحما مها   ۱-پیش بینی فضایی جهت سردخانه و انبار خشک ۲- تفکیک ماشین های لباسشویی خانم ها و آقایان در پشت بام ۳- دو اتاق واقع در طبقه ۷ در اختیار مجموعه قرار بگیرد تا از حضور افراد بومی جلوگیری به عمل آید.

 

ایجاد سردخانه و انبار

مساکن الحیاه
قرارداد بلند مدت دارد –   بهسازی و مرمت  انبار –  تهیه ونصب کلریناتوو –  تهویه برای محل لباسشویی ها

 

درصورت امکان صداگیری از تأسیسات پشت بام و رفع مزاحمت از اتاقهای طبقه دهم

داربنیان  

 

 

 

۲

راهروی ورود به نمازخانه بسیار تنگ است.

 

غذاخوری پله خور است وحرکت چرخ غذا را با مانع مواجه می کند

  عدم بهسازی آشپزخانه -نیازتعمیر پرده هوا وتامین درب اتوماتیک  –    زمین مجاور ، به دلیل تجمع زباله وضایعات ساختمانی محل تکثیر حشرات وجوندگان تبدیل شده –  مخزن ذخیره آب مستقر درزیرزمین فاقد حفاظت مناسب می باشد- فقدان سایه بان مناسب برای لباسشوئی ها در پشت بام – تهیه ظرفشویی مناسب- نصب کلریناتورروی شبکه آب لوله کشی  – وفور مگس در قسمتهای  هتل سدره
    نقاشی دیوارهای  اسیب دیده

 

بهسازی انبار ها وتأمین تهویه مطبوع برای آن- تأمین تهویه مناسب برای محل تهیه دورچین ( درصورت امکان محل دورچین درمجاورت محل توزیع واقع گردد-لفافه گذاری صحیح  قاشقها – تهیه ونصب کلریناتور

دار هادی
    احداث سایه بان برای محل لباسشویی زائرین -رفع کامل مشکل گرفتگی فاضلاب محل تهیه دورچین وجداسازی آن از پارکینگ با مصالح ساختمانی -تهیه ماشین ظرفشویی مکانیزه لولوبرهان
    اسانسورها در  پیک جمعیت بشدت مشکل زاست و بایستی هم افزایش ظرفیت وهم راندمان ان بالا برود

 

تهیه ماشین ظرفشویی مناسب  – حفاظت از مخزن ذخیره آب مستقر در زیرزمین- در صورت امکان احداث لاندری – بهسازی انبار نگهداری مواد غذایی – جداسازی محل تهیه دورچین از محل ظرفشویخانه

رویا العزیزیه
    احتمال افتادن اشیا از طبقت به سرسرا وجود دارد ولازم است با شبکه ژلکسی گلاس طوری دار سقف سرسرا پوشیده شود

 

کمبودشدید فضای غذاخوری متناسب با حجم زائرین – عدم تناسب ظرفیت آسانسور با تعداد زائرین- فقدان  توری پشت کلیه پنجره های مشرف به فضای بیرون – فقدان توری پشت دربهای منتهی به پشت بام -مخزن ذخیره آب مستقر درزیرزمین فاقد حفاظت مناسب می باشد- بهسازی انبار مواد غذایی وتأمین برودت مناسب برای آن -تهیه دستگاه Dish washer  حداقل ۳ مرحله ای

زهره السعد ۴
    افزایش کیفیت معماری داخلی تالار اجتماعات هتل

 

نصب توری پشت کلیه پنجره های مشرف به فضای بیرون -تهیه دستگاه Dish washer  حداقل ۳ مرحله ای -ایجاد حریم مناسب برای مخزن آب زیرزمین وتهیه دستگاه کلریناتور

طریق الحیاه ۱
    افزایش وتقویت پمپهای اب جهت وضعیت پیک جمعیت

 

حتی المقدور اطاهای چهارگوش طبقات به دونفره کاهش یابد

نبود انباربهسازی شده و سردخانه زیر وبالای صفر به تعداد کافی – استفاده از یخچال بصورت مشترک برای اتاقها -نبود  محلی حاوی استانداردهای بهداشتی جهت دپوی موقت زباله – نبود سایه بان برای لباسشویی ها ومنابع آب پشت بام -عدم حفاظت از مخزن آب زیرزمینی ونبود دستگاه کلریناتورروی شبکه آب

یاسمین
ترجیها تمدید اجاره نشود   تعویض فرش و تخت وکمدها وسرویسهای بهداشتی و روشویی های فرسوده

 

حفاظت از مخزن آب زیرزمینی – بهسازی انبار موادغذایی – احداث سردخانه به تعداد موردنیاز – ایجاد سایه بان برای لباسشویی های مستقر درپشت بام -تهیه دستگاه ظرفشویی مکانیزه وحداقل ۳ مرحله ای – افزایش تعداد آسانسورها  – تهیه دستگاه کلریناتور- تعمیر اساسی سرویسهای بهداشتی و تعویض زیر دوشی ها و شیرآلات- تعویض کلیه وسایل داخل اتاق از قبیل کمد، تخت، تشک و پرده ها و در صورت امکان حذف اتاقهای طبقه ۱۴ (ملحق) و عدم تخصیص به زائر که موجب نارضایتی زائرین می باشد.

 

مواکب المشاعر
بایستی درصدی از اجاره را بابت اماده نبودن هتل ونیز تلاشهای اضافه بر وظایف مدیر مجموعه از اجاره  کسر نمود

 

برداشت مجدد متراژ و کاهش ظرفیت حجاج مستقر در هتل

  حفاظت از مخزن آب زیرزمینی –  بهسازی انبار نگهداری مواد غذایی وتأمین برودت مناسب برای آن – تهیه دستگاه Dish washer  حداقل ۳ مرحله ای – احداث سایه بان برای لباسشویی های زائرین – نصب توری پشت کلیه پنجره های مشرف به بیرون ونصب پرده هوا برای کلیه دربهای بازشو به بیرون – تهیه دستگاه کلریناتور

 

این هتل نوساز بوده ودر اخرین لحظات  به سختی اماده پذیرش زایرشده است وهنوز هم در حال تکمیل بوده وبرخی از امور نقاشی و…ان اماده نخواهدشد.مدیر مجموعه ۲۰ روز است استقراردارد و زایرین از ۱۱شهریور استقرار دارند وهنوز هم تکمیل نشده ودرهمین وضعیت زایرین از سر وصدای کار در ساختمان( صدای دلرکاری) واماده نبودن سه اسانسورهاومعطلی زیاد و….بشدت ناراضی هستندبه نحویی که خانم زایرمراجعه کننده به دفتر مجموعه تهدید به اعتراض ومراجعه به بعثه میکرد.پلکان اضطراری هنوز مصالح ساختمانی ریخته.دیوارهای اطاقهاو راهروی طبقات نمای نهایی نشده و کثیف است.درب بین اطاقها درزگیرصدا ندارد.شیشه حفاظ دست انداز نورگیر سرسرا لق میزند ونیاز به مهاربنددارد.پنجره های اطاقها بسیار زیاد باز میشود وبسیار خطرناک است واحتمال سقوط زایر را دارد.دستگیره شلنگ توالتها کوچک است و خوب نیست وبسختی فشرده میشود..

نسمات مکه ۱
مدیریت مجموعه آقای محمد حسین درانی در سه روز قبل وارد هتل شده و به بررسی نواقص پرداخته و مالک در حال رفع نواقص و تکمیل هتل از حیث وسایل و امکانات و مثلا موکت برخی اتاق نموده و تقریبا تا ورود زائر مشکلی وجود نخواهد داشت. و برخی نواقص و عدم پوشش سامانه دوربین مدار بسته در شرف کامل شدن بوده   اسانسورها در  پیک جمعیت بشدت مشکل زاست و بایستی هم افزایش ظرفیت وهم راندمان ان بالا برود

 

کم بودن تعداد آسانسور -تهیه دستگاه Dish washer  حداقل ۳ مرحله ای – تهیه دستگاه کلریناتور – رفع مشکل گرفتگی فاضلاب محل شستشوی ظروف – جداسازی محل شستشوی ظروف وتهیه دورچین -بهسازی انبار موادغذایی وافزایش تعداد سردخانه تبدیل تعدادی از سرویسهای فرنگی به ایرانی در لابی

در صورت امکان اضافه کردن آسانسور در قسمت شرقی هتل که پانوراما می باشد از طبقه غذا خوری به بالا مشابه طریق الحیاه

 

حیاه مشاعر
مشکل تردد سرویس دارد ولی درمجموع مزایای ان زیاد است   تبدیل درب ورودی به درب اتوماتیک  مرتبط با پرده هوا – نصب پرده هوا درب اتوماتیک ومگس کش برقی برای درب منتهی به تالار پذیرایی ( حمل ونقل بار)- حفاظت از مخزن آب زیرزمین- تهیه ونصب دستگاه کلریناتور و افزایش تعداد سردخانه وانبار جفری۱ و ۲
مشکل تردد سرویس دارد در ایام پیش وقبل از تشریق دارد   نبود  اطاقک مخصوص دپوی موقت زباله حاوی استاندارد بهداشتی – نداشتن درب اتوماتیک برای محل انتقال زباله فعلی – بدون پوشش بودن لوله های مستقر درسقف قسمت انبارها – انتشار فاضلاب حاصله ازلباسشویی ها – دریجه بازدید مخزن آب زیر زمین در قسمت ورودی هتل وحفاظت از آن مکارم المنی
    ۱-بالابردن ضمانت اجرایی برای ارائه خدماتی که متعهدهستند.

 

۲-تعین مدیراجرایی که اختیارات لازم برای اجرای تعهدات داشته باشد.همچنین مشخص کردن مسؤل داخلی هتل برای مدیریت عمال بومی

۳-ایجادسردخانه مناسب

۴-اصلاح نوراتاقها.درحال حاضراتاق هافاقد نورمناسب می باشد.

۵-مشخص کردن محل مناسب برای لباسشویی .شرایطی فعلی درداخل سرویس های طبقه میزانین می باشد.

۶-اختصاص محل مناسبی برای مطب دکتر

۷-کاهش تعدادزائرین

نداشتن سردخانه و انبار مناسب ,کمبود شدید آسانسور, ناکافی بودن نور در اطاق ها, نامناسب بودن محل شستشوی البسه ,نامناسب بودن رنگ اطاق ها

تعمیراساسی آسانسور ها – تعهد جدی در خدمات رسانی – رنگ آمیزی اتاقها و راهروها و افزایش نور اتاقها

رویا المنی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳

قرارداد اجاره لغو گردد. دلیل ان نیز قصورهای مکرراز قرارداد و ایجاد مشکلات حاد ۱-کاهش تعدادزائرین

 

۲-تعویض آسانسورها

۳-تعویض سامانه سرمایش

۴-بالا بردن ضمانت برای ارائه تعهدات.

کمبود شدید آسانسور, نداشتن آسانسور مخصوص حمل بار وزباله – مستعمل بودن موکت اطاق ها, عدم بهسازی محوطه استقرار لباسشویی

۱/۱-بشقابها ی میوه بتعدادنفرات نبود،لبه  هاآنها هم بعضا”پریده بود.

۲/۱-اکثراتاقهافاقدریموت کولرویااسپیلت بود.هرکاروان یک عدد در اختیارمدیرقراردارد.۳/۱-بعضی از وانها ی حمام اتاقها ،دیواره اش شیشه ویاتلقهای شیشه ای داردکه ازمهارمناسبی برخوردارنبودکه امکان کنده ویاشکسته شدن آن  می رود.۴/۱-علاوه بربالشت معمولی ،بالشهای کوچکی هم اضافه داشت که بعضا”قسمت های وسط آن مستعمل شده بود.۵-/۱یکی از اتاقها  بوی بدی می داد.۶/۱-ملحفه اتاق یکی اززائرین که درشب گذشته براثرباران خیس شده بود،هنوزتعویض نگردیده بود.

 

  اخیار الصفوه
قرارداد بلند مدت دارد و سال آینده انتهای قرارداد می باشد   ۱-بالا بردن ضمانت دردادن خدمات بهتر.۲-تعهدبه استفاده ازعمال آموزش دیده ومجرب. صیانه اساسی آسانسور و رنگ آمیزی هتل مورد نیاز می باشد اخبار کبیر
    -درهرطبقه تعداد۲اتاق سوئیت  وجود دارد و تودرتومی باشدکه عملا اتاقهای ۶تخته محسوب ومورد اعتراض زائرین  می باشد.

 

۲-کاهش تعدادزائرین.

مکارم البیت
    ۱-در صورت صرفه وصلاح  اقتصادی  کاهش  ظرفیت زائرین

 

قدیمی بودن ساختمان,کمبود شدید آسانسور,نداشتن انبار وسردخانه مناسب کوچک بودن شدید فضای غذاخوری با تعداد

صیانه اساسی آسانسور ها ، رنگ آمیزی کامل هتل

مواکب الروضه
اجاره در مرحله دوم به شرط تغییر کامل تجهیزات و فذش هتل و تعمیر  اساسی آسانسور ها  و ارائه  خدمات رسانی بهتر به حجاج   کاهش زائرین۲-عدم به کارگیری عمال زن درطبقات برای سرویس دهی به زائرین،و همچنین  استفاده اززنانی که پوشیده باشند.

 

نداشتن پرده هواو درب اتوماتیک – اصلاح درب مخزن زیر زمین

بون الذهبی
    ۱-بالابردن ضمانت اجرایی درارائه خدمات

 

۲-تعمییراساسی آسانسورها

۳-مهم تراز همه کاهش تعدادزائرین آن.

۴-افزایش غذاخوری درطبقات پائین تر.

کمبو آسانسور ،‌تامین ماشین ظرفشوئی- اصلاح درب مخزن زیر زمینی و تامین امنیت مخزن در بیرون هتل

رنگ آمیزی کامل ساختمان

مواکب الششه
    -در صورت صرفه وصلاح  اقتصادی  کاهش  ظرفیت زائرین یوسف نازره ۱
  عمده مشکل این هتل گنجایش زیادکاروان می باشدکه کنترل واداره آن سخت وتعدادآسانسورهای موجودجواب گوی نمی باشد.

 

نهایتا” کاهش تعدادزائرین ودرصورت امکان ازانعقاد قرارداد صرف نظرگردد.

اصلاح سیستم برق رسانی

  یوسف نازره ۲
    -مشکل نداشتن انباروسردخانه است.وهمچنین مالک جوابگونبوده وخدمات لازم راهم ارائه نمی دهد. تعمییر اساسی موتورآسانسور ها  و اصلاح سیستم آبرسانی  و ارائه تعهد جدی در خدمات رسانی صفوه دانه
    ۲-یک سری تعمیرات داخلی اتاقها است که بایدانجام بدهد

 

کمبود آسانسور-نبود فضای مناسب برای شستشو .وخشک کردن البسه – نبود محل برای جمع آوری زباله

سماح
قرارداد بلند مدت دارد و سال آینده انتهای قرارداد می باشد .   ۱-کاهش تعدادزائراین

 

۲-تعویض یا تعمیر اساسی آسانسور.

۳-احداث سردخانه زیرصفر

۱- چهار طبقه هتل همچنان ناتمام و در حال بازسازی می باشد.(طبقات ۵ تا ۹) ضمن اینکه طبقه ۴ تازه آماده و هنوز راهروآن تمیز نشده بود.

تعدادی از زائرین از خرابی آسانسور ها اظهار نارضایتی داشته اندو از قراری در شب گذشته تعدادی در مدت زمان طولانی در آسانسور مانده و حال یکی از زائرین بد می شود.

مسائل بهداشتی در توزیع غذا بعضاً (در قسمت خواهران) رعایت نمی شد.

صیانه اساسی آسانسور ها –  خدمات رسانی بهتر

.

بشاره
فرصت بازدید میسر نشد     منار التوحید
    مدیرتی که دارد به سختی خدمات می دهدواز خدمات

 

می زند.

کارت مستربه مدیرمجموعه نمی دهد.ریموت برای کولرنداده.ملحغه برای هرنفریک عددداده، آسانسورباظرفیت ۱۳نفر۶،۷نفرکرده، ازپتوی نامرغوب استفاده کرده.

۳-تالار اجتماعاتش درزیرزمین قرارداردبا۲۰پله شیب تند.

باید صیانه اساسی آسانسور ها انجام شود و موجر در خدمات رسانی اهتمام بیشتر نماید

الجزیره
  ۱-عدم خدمات مقرردرقرارداد.

 

۲-بکارگیری عمال غیرکارآمدوتعویض

مکررآنها

۳-۲۰اتاق آن سرویس بسیارنامناسیی داردکه آب آن دراتاقهاجاری می شود.

۴-۹اتاق آن فاقددست شویی وحمام می باشد.سرویس درراه روقرار دارد.

۵-فاقدانباروسردخانه می باشد

۶-تاخیردرخریداقلام ضروری مانندظرفشویی وظروف وسالازنی و….

قدیمی بودن ساختمان – کمبود شدیدآسانسور ونامتناسب بودن با تعداد زائر- نداشتن انبار و سردخانه – فضای کم اطاق ها و سرویس های بهداشتی – نداشتن پرده هوا و درب اتوماتیک در ورودی – نبود اطاقک مخصوص جمع آور زباله – ئداشتن مکانی مناسب برای شستشوی البسه – نور ضعیف اطاق ها وراهروها ورنگ نامناسب اطاق ها

  افااق الاجاره
فرصت بازدید میسر نشد   درصورت اضطرار برای اجاره بلامانع است . درصورت اجاره تعهد جدی از موجر درخصوص خدمات رسانی باید اخذ شود دار الشیبی
  ۱-وجودسوسک دراتاقهاوغذاخوری

 

۲-عدم تنظیم هوای سرد

۳-بالا بودن رطوبت اتاقها

کوچک بودن فضای انبار- نامناسب بودن محل شستشو و خشک کردن البسه – نامناسب بودن محل شسشتوی ظروف و توزیع غذا

صیانه اساسی سیستم سرمایشی و سم پاشی

  سمر
    ۱-کاهش تعدادزائرین

 

۲-تعمیراتاقهایی که ازسرویس آنهاآب به داخل اتاقها جاری می شود.

۳-بالابردن ضمانت اجرایی برای دان خدمات مقرر.

۴-تعهدبه مشخص کردن مدیرجدی متعهدبه انجام خد مات

انجام تعمیرات اساسی آسانسور

نخله
  بزرگترین مشکل مساحت کم زمین هتل و ارتفاع زیاد ساختمان و در نتیجه کاهش سرانه‌ی فضاهای عمومی و اختصاصی زائر است

 

اتاق‌های هتل کوچک و دلگیر است

لابی و غذاخوری کوچک است

لباسشویی به جهت کوچک بودن فضا بین آقایان و خانم‌ها مشترک است و از طریق بازه‌ی زمانی صبح تا عصر و عصر تا صبح فردا بین خانم‌ها و آقایان تقسیم شده است

هتل سردخانه‌ی بالا یا زیر صفر ندارد و با تغییر کاربری اتاق ۱۰۱ سردخانه ایجاد شده است

هتل انبار مناسب ندارد و در پارکینگ بخشی به این امر اختصاص یافته است

فضای داخل حمام بسیار کوچک است

از زیر درب سرویس بهداشتی آب وارد اتاق می‌شود

جنس تشک‌ها از نوع فنری نامرغوب و سست است به گونه‌ای که کمر و قسمت میانی بدن فرو می‌رود و برای کمر مضرّ است

موقعیت مکانی هتل در شارع منصور به گونه‌ای است که اتوبوس‌های خط ۱۴ برای دستیابی به این هتل می‌بایست از یک چهارراه بالاتر دور بزنند و وقت سایر مسافران به خاطر این یک هتل خیلی تلف می‌شود

اصلاح اساسی یا تعویض کولرهای اتاقها و اختصاص کولر به انبار طبقه ۱- به عنوان انبار بالای صفر

  رویا المنصور
لغو اجاره

 

سال آینده

به علت مشکلات عدیده وبحران

قرارداد بلند مدت دارد و سال آینده انتهای قرارداد می باشد

معضل شدید اسانسور

 

کولرهای فضاهای عمومی ( راهروها- مسجد وغذاخوری تا اخرین روزها ) جوابگو نبودخرابی زیاد کولرهای اطاقها و

کم دادن کنترل کولر و تلویزیون

و…. صیانه اساسی آسانسور ها و اصلاح سیستم سرمایشی و همچنین  رنگ آمیزی  هتل مورد نیاز

  اخیار الصفوه
شیب کف سرویس بهداشتی در خلاف جهت کف‌شور است

 

 

  رفع مشکل در هنگام استحمام از زیر درب برخی سرویس‌های بهداشتی، آب وارد اتاق می‌شود.

 

اتاق‌ها فرش ندارند

پنجره به صورت کامل باز می‌شود و احتمال سقوط وجود دارد

نصب دو توالت ایرانی در طبقه همکف برای افراد کهنسال و نامأنوس با توالت فرنگی

نداشتن حفاظ پنجره ها -نداشتن سرد خانه بالای صفر -شیب نامناسب کف سرویس بهداشتی اطاق ها- نداشتن اطاق دپوی زباله و سیستم شوتینگ -کمبود آسانسور

پیشنهاد می گردد اتاق های پنج نفره به چهار نفره تقلیل یابد

 

 

 

 

 

 

دار سادن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴

کمبود آسانسور   نداشتن سرد خانه بالای صفر – نداشتن اطاق دپوی زباله – -مشترک بودن آشپزخانه و محل شستشوی ظروف در فضای کوچک غدیر اجیاد
  عدم دسترسی به خیابان اصلی و لزوم تردد زائران از داخل هتل مکارم ام القری برای دستیابی به خیابان

 

نداشتن تالار جلسات

غذاخوری هتل کوچک است

لابی هتل بسیار کوچک است

آشپزخانه ندارد و هیترها در گوشه‌ی غذاخوری مستقر می‌شد

شیب نامناسب کف سرویس بهداشتی که در جهت عکس کف‌شور است

قرار گرفتن کلید برق سرویس بهداشتی پشت درب سرویس.

تخت‌های اضافه شده از نوع نامرغوب و مستعمل فنری بود

حدود ۴۰ دستگاه از یخچال‌ها دمای بالایی داشتند و عملاً ناکارآمد بودند

اکثر اتاق‌ها فاقد صندلی بود و زائر روی تخت و تشک میوه و غذا می‌خورد که منجر به کثیف شدن ملحفه می‌شد

عرض اتاق‌ها کم بود و فضای کافی برای نماز خواندن در بعضی اتاق‌ها وجود نداشت

 

هتل مکارم الشروفات در کوچه فرعی و پشت هتل مکارم ام القری واقع شده است، لذا اتوبوس نقل صلوات جلوی این هتل توقف ندارد و زائران مجبور هستند با عبور از داخل هتل ام القری یا معبر باریکی که در کنار هتل ام القری هست و ۴ پله از سطح زمین بلندتر است، به خیابان اصلی و ایستگاه اتوبوس دسترسی پیدا کنند. این هتل تالار جلسات ندارد و غذاخوری آن بسیار کوچک است.

کوچک بودن فضاهای عمومی

دسترسی نامناسب

مشکا بحرانی اسانسور

نداشتن انبار مواد غذایی -نامناسب بودن تالار غذاخوری – نداشتن محل مناسب جهت سرو غذا –  نامناسب بودن محل شستشوی ظروف – نداشتن پرده هوا در تمامی ورودی ها -نداشتن سرد خانه بالای صفر – نداشتن محل تهیه دورچین

محیط اطراف هتل، پر از خاک و مصالح ساختمانی است و کوچه مقابل هتل خاکی است و زائران برای دسترسی به خیابان باید از این کوچه خاکی عبور کنند.

شیب کف سرویس بهداشتی در خلاف جهت کف‌شور است و در اکثر قریب به اتفاق سرویس‌های بهداشتی آب جمع می‌شود.

تبدیل پریز یخچال به گونه‌ای است که با وارد کردن دو شاخه‌ی کتری برقی، سه‌شاخه یخچال و کل تبدیل شل می‌شود و از پریز بیرون می‌آید.

کلید روشن و خاموش چراغ سرویس بهداشتی در پشت درب دستشویی قرار دارد

تشک‌های فنری استفاده شده در این هتل از جنس بسیار نامرغوب می‌باشد

. تعداد ۲۴ عدد از یخچال اتاق‌ها خراب بود

در اکثر اتاق‌ها صندلی وجود ندارد، کف اتاق پارکت است و امکان نشستن روی کف وجود ندارد

  مکارم الشروفات
    حضور زائر غیرایرانی با برنامه غذایی متفاوت در این هتل

 

وجود اتاق‌های ۶ تخته به دلیل نداشتن پارتیشن بین دو اتاق سه تخته با سرویس‌های بهداشتی و ورودی‌های مستقل که در صورت اجاره مجدد باید این پارتیشن‌بندی صورت پذیرد.

قرار دادن لباسشویی در طبقه B3 که فضایی بسیار گرم دارد و تعداد لباسشویی‌ها (۵ دستگاه) با جمعیت زائران (۱۳۴۳ نفر) تناسبی ندارد

ورودی شیشه‌ای حمام، در برخی اتاق‌ها برای افراد قوی جثه، تنگ است

 

نداشتن حفاظ پنجره ها -نامناسب بودن محل شستشو و خشک کردن لباس(مشترک با پارکینگ وسایط نقلیه) – نداشتن درب از جنس مناسب و مجهز به قفل جهت مخازن آب بالا و پایین

محل استقرار لباسشویی در طبقه B3 است که بسیار بسیار مکان گرمی بود. سه دستگاه لباسشویی برای خانم‌ها و ۲ دستگاه برای آقایان پیش‌بینی شده که بر خلاف ماده ۲۱-۵ قرارداد این هتل است

مکارم ام القری
    بهسازی اساسی طبقات زیرین هتل بویژه طبقه ای که مخزن آب زیرزمینی هتل در آن واقع است -ارتفاع دادن به قسمت درب مخازن آب بمنظور جلوگیری از نشت رواناب  احتمالی و پساب های ناشی از شستشوی کف -نداشتن اطاق دپوی زباله و سیستم شوتینگ -نداشتن حفاظ پنجره ها -نصب درب شیشه ای بین لابی و آسانسور حمل زباله ها بمنظور کنترل نفوذ مگس

 

اتاق‌های ۵ تخته به ۴ تخته تبدیل شود

 

وقف العلیان
    نداشتن اسپیلت(مبرد) در انبار مواد غذایی -نداشتن سرد خانه بالای صفر -نداشتن حفاظ پنجره ها -نداشتن اطاق دپوی زباله و سیستم شوتینگ – کوچک بودن اطاقک شیشه ای حمام اتاقها رویا المنصور
    سیستم آبگرم هتل به صورت مرکزی و در پشت بام تعبیه شده است. در زمان‌های غیر پیک، طبقات پایین برای استفاده از آبگرم باید مدت زمان قابل توجهی آب را باز بگذارند تا گرم شود.

 

فضای حمام کوچک است و هیچ گونه پرده یا حائل ندارد و کف سرویس بهداشتی کاملاً خیس می‌شود و به اطراف آب پاشیده می‌شود.

به دلیل وجود دیوار برشی‌های متعدد در تالار جلسات، فضای عمومی قابل استفاده برای برگزاری جلسات و مراسم‌ها کم است

بهسازی اساسی کف راهرو جنب هتل با مصالح مقاوم که محل توقف کامیونت حمل زباله است -نداشتن اطاق دپوی زباله و سیستم شوتینگ  – پیش بینی انتقال عمال در استغاده ازآسانسور

بهداشت محیط اطراف ساختمان

ریهاج
در برخی اتاق‌ها از تخت‌های با عرض ۱۲۰ سانتی‌متر استفاده شده بود که فضای تردد اتاق را محدود کرده بود.

 

امکان کم و زیاد کردن سرمایش اتاق برای زائران وجود ندارد و دمای کولر به صورت مرکزی برای همه‌ی اتاق‌ها تنظیم می‌شود و زائران فقط این اجازه را دارند که کولر را خاموش یا روشن کنند. با توجه به طبایع مختلف افراد و اقوام گوناگون این وضعیت، مطلوب نیست.

 

عدم تناسب ۶ آسانسور ۱۲ نفره برای ۱۵۴۰ زائر در ۲۱ طبقه.مسأله‌ی آسانسور در این هتل در وضعیت بحرانی است.

 

رنگ‌آمیزی نامناسب و لکه‌گیری شده در اتاق‌ها و لوازم فرسوده داخل اتاق

عرض کم اتاق‌ها منجر به چینش تخت‌ها به صورت غیرموازی می‌شود و پای یک نفر بالای سر نفر دیگر قرار خواهد گرفت

ترک خوردن گچ لبه‌ی پنجره‌ها

عدم آب‌بندی پنجره‌ها و نفوذ آب در اثر بارش‌های اخیر در مکه به برخی اتاق‌ها

های بهداشتی لابی     -مشکلات زیربنایی سرویس بهداشتی تالار غذاخوری مردانه و زنانه -انبار مواد غذایی تفکیک شده نیست و درب راه پله اضطراری به داخل انبار مواد غذایی باز می شود -نداشتن اطاق دپوی زباله و سیستم شوتینگ -نداشتن اسپیلت(مبرد) در انبار مواد غذایی – رنگ دیوار اطاق ها قدیمی و نامناسب است

مشکل حاد تردد بدلیل کمبود شدید آسانسور و ظرفیت بالای هتل  -نداشتن پرده هوا در درب اصلی ورودی -شیب نامناسب سرویس

  قصر الشرق
     

 

عدم تناسب تعداد آسانسور (۴ عدد) با تعداد طبقات (۱۴) و تعداد زائر (۸۶۰) که با کاستن از تعداد زائران تا حد ۶۰۰ نفر این مساله قابل رفع است

این هتل سردخانه ندارد.

لباسشویی پشت بام قسمت آقایان سایه‌بان ندارد

داشتن سرد خانه بالای صفر -نداشتن اطاق دپوی زباله -پیش بینی آسانسور عمال

فشار اب در طبقات فوقانی بسیارکم است و درهنگام استحمام مشکل بوجود خواهد آمد.

درب یخچالها بسیار سفت است به نحویی که در هنگام بازکردن در یخچال ، یخچال کاملا جابجا میشود

ظروف اطاقها (قاشق و بشقاب و کارد)  و نسبت به تعداد نفرات کسری دارد ( اطاق ۱۴۰۳ و ۱۴۰۸ ) چک شد و مدیر کسری اغلب اطاقها را تایید نمودند.

سرویس های بهداشتی طبقه اجتماعات تهویه اش خراب وبوی بسیار نامطبوعی وجود دارد

 

منازل الحیاه ۲
    از آنجا که ساختمان هتل و همکاری مالک هتل در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، اجاره مجدد هتل نرجس الحدیقه مشروط به نیافتن هتل‌هایی بهتر از این هتل است.

 

اشکالات:

قرار گرفتن در انتهای یک کوچه بن بست و مشکل تردد اتوبوس‌های حرم

زائران مجبور هستند مسافت ۸۰ متر از درب هتل تا سر کوچه را پیاده بروند و زیر آفتاب و گرما و بدون سایه‌بان منتظر اتوبوس بمانند

نداشتن اسپیلت(مبرد) در مخزن زباله -نصب درب کشویی(اتوماتیک) جهت ورودی اصلی هتل – تالار غذاخوری آقایان فاقد روشویی است

نرجس الحدیقه
 

 

 

  • پیشنهادات وارایه راهکارها (جهت مکه بعداز ایام تشریق)

 

  • از هم اکنون به مالکان گفته شود که اشکالات ظاهر شده را در صدد رفع باشند
  • تهیه چک لیست برابر قرارداد ودرکنترل دقیق اطاقها بجهت کاهشات نسبت به مکه قبل
  • تهیه بانک اطلاعات به میزان یک برابر دیگرنسبت به ظرفیت مورد نیاز اجاره ( یعنی مجموعا بانک ۱۵۰۰۰۰ تخت ) بهمراه مشخصات کلی هتل ونیز کیفیت وقیمت اجاره ان درسال جاری، بمنظور قدرت انتخاب ومانور تصمیم گیری نسبت به مالکان درحال مذاکره
  • بازنگری قرارداد اجاره واصلاح موارد نقص و کمبودها و نیز مشخص کردن مشخصات وسایل ولوازم بیش از وضعیت فعلی
  • و…..

 

  • پیشنهادات وارایه راهکارها

 

  • اصلاح ساختار و ارتقا جایگاه مسکن مکه
  • خروج از روش سنتی وبهره گیری از سامانه درجه بندی هتلها- سامانه کنترلی هتلها-سامانه ارزشیابی کیفیت خدمات هتلها نسبت به درجه بندی انها
  • برقراری نظام کنترلی کمیت مسکن حج ، به منظور کاهش پرت تختهای بین کاروانها وابهام در تعداد تختهای مازاد ( ازاد )
  • ارزیابی عدالت در توزیع اطاقها بین کاروانها و تخصیص اطاقها به زوار توسط کاروان
  • ارزیابی
  • استراحت پزشک در اطاق مطب خود به منظور صرفه جویی در تخت
  • استقرار دو روحانی دو کاروان نزدیک بهم به منظور صرفه جویی در تخت
  • مطالعه مسکن برخی کشورهای نزدیک به حجم و خدمات ایران
  • جمع آوری و تدوین تجربیات گذشته مدیریتی و کارشناسی تاثیر گذار برمسکن حج در زمینه های مورد نیاز عملیات حج
  • زمینه سازی خروج تدریجی از نظام مذاکره و توافق در تأمین مسکن به سمت نظام ترجیحی از جمله مناقصه در تأمین مسکن
  • مطالعه و بازنگری در قراردادهای مسکن بمنظور پیش بینی همه موارد مورد نیاز
  • تحقیق پیرامون طرح توسعه حرم واطراف آن، بمنظور پیش بینی حوادث اتی
  • ایجاد بانک اطلاعاتی از مشخصات شرکت‌ها و مؤسسات فعال در امر مسکن مکه بمنظور توسعه در گزینه‌ها
  • مطالبه و مرور مجموعه ضوابط موردعمل در قراردادهای ایران و مالک( که درمقدمه قرارداد آمده است)
  • ایجاد بانک اطلاعات کامل از اماکن قابل اجاره مکه ( که در مجموع به دو برابر تعداد مورد نیاز به اجاره برای سال آتی)
  • ایحاد سامانه ویژه ایام عملیات بین مسکن بعثه وسازمان
  • بکار گیری افراد دومنظوره دربخشهای اداری ، برخودار از تجربه مسکن با قابلیت مددیار بودن درامر مسکن
  • افزایش نیروی انسانی ناظر مسکن مکه و مدینه از یک نفر به دونفر
  • امروزه اداره ی هتل یک علم است و حتما باید افرادی که برای مدیریت مجموعه ها به ویژه هتل های ستاره دار مانند موفنبیک انتخاب می شوند در حد مناسبی احاطه ی بر اصول علمی هتل داری داشته و علاوه برآن مسلط بر زبان عربی یا انگلیسی و یا هر دو باشند تا بتوانند با ارتباط گیری مناسب در راستای استیفای حقوق زائرین،  عمل حداکثری مالکین به تعهدات را تعقیب کنند.
  • استفاده از کارگران(عمال بومی) تحصیلکرده ی رشته های مرتبط با هتل داری و یا حداقل آموزش دیده در این زمینه، لباس های فرم به رنگ روشن، بکارگری خدمه زن برای بخش های رستوران خواهران و خانه داری، رعایت بهداشت فردی و شخصی و اصول بهداشتی محیط کار، توسط خدمه ی بومی هتل و در صورت امکان بکارگیری کارگران ایرانی در زمان انعقاد قراردادهای مسکن مورد توجه قرارگیرد.
  • الزام قراردادی هتل ها مبنی بر تجهیز به امکانات بهداشتی، مدرن و روز آشپزخانه ای از جمله ظرف شوئی تمام اتوماتیک تونلی(ریلی) ، هیتر(گرمکن)های ثابت نصب شده، بن ماری، میز و صندلی های مناسب رستورانی، ظروف یک دست و سالم حداقل ۵۰ درصد بیش از ظرفیت هتل، امکانات شستشوی بهداشتی میوه و سبزیجات، ظروف ویژه ی شستشوی میوه در اطاق های هتل توسط خود زائرین و….
  • توجه به لزوم تمیز بودن پرده های نصب شده در اطاق های هتل، فرش های کف اطاق ها و بخش های عمومی، نو بودن و یا حداقل مندرس نبودن ملحفه و حوله های مورد استفاده در اطاق ها و…. و ذکر اینگونه موضوعات در متن قراردادها.
  • برخی هتل ها امکان ارائه سرویس شستشوی لباس دارند. پیش بینی شستشوی لباس زائر توسط هتل در قراردادها و محاسبه ی قیمت در هزینه ی تمام شده ی مسکن می تواند در مدینه ی منوره که امکانات شستشوی لباس در هتل ها وجود ندارد مثبت ارزیابی شود.
  • چیدمان و تعداد تخت داخل اطاق ها باید مطابق پلان ارائه شده برای استفاده ی زائرین ایرانی باشد و حتما تخت های اضافه جمع آوری و از اطاق ها خارج شود.

     

  • عدم شفافیت برخی موضوعات در قراردادهای مسکن مانند :
  • تعداد کارگران بومی و کیفیت تحصیلاتی و آموزشی و جنسیت آنان برای اداره ی بخش های مختلف هتل از جمله: رستوران، خانه داری، تاسیسات اعم از الکترونیکی- الکتریکی و مکانیکی و…
  • نو و غیر مندرس بودن لوازم داخل اطاق زائرین از جمله ملحفه، حوله، کتری آب جوش برقی و…
  • تجیهزات مورد لزوم در آشپزخانه از قبیل ظرفشویی متناسب با  تعداد زائر، تعداد و نوع بن ماری، میزهای متعدد کار در آشپزخانه(محل سرو و توزیع غذا) یا محل ظرفشویی و….
  • افزایش حجم و سرعت اینترنت و نصب اینترنت  wi-fiدر طبقات.
  • متناسب با گروه بندی قیمتی ( درجه بندی هتل) این سرانه تعیین گردد. یعنی هرچه گروه قیمتی بالاتر میرود این سرانه افزایش پیدا کند. بعنوان مثال :
  • گروه ۲ الف        ۵/۴ متر مربع
  • گروه ۲ ب ۴/۴ متر مربع
  • گروه ۲ ج ۳/۴ متر مربع
  • گروه ۳ الف ۲/۴ متر مربع
  • گروه ۳ ب ۱/۴ متر مربع
  • گروه ۳ ج ۴ متر مربع

 این موضوع تبعا با نوع هتل ، قیمت پرداختی ( قیمت محتسبه) و سطح معیشت و انتظار زایر نزدیک خواهد شد ورضایت بیشتر ومتنوع تری  را  میتواند تامین کند.

  • جمع بندی کلی

با عنایت به بررسی اسکان در مکه و مدینه ومشاعر ، جمع بندی اسکان در ایام حج ۱۳۹۴ بدین شرح می باشد:

  • میزان تحقق سیاست های ابلاغی

سیاست های اجاره مسکن برای سال ۹۴ دربندهای زیر توسط نماینده ولی فقیه ابلاغ گردیده است .که نتایج بررسی ان به عرض میرسد:

_ ادامه سیاست استفاده از ظرفیت حج برای عمره در مدینه منوره (این سیاست اعمال گردیده است)

_ وارد نمودن هتل های دارای برند در چرخه ی اجاره مسکن حتی با شرط تامین خدماتی نظیر صبحانه و  هزینه سرو غذا در رستوران از ناحیه مالکین ومستثمرین هتلها با افزایش قیمت مناسب (هتلهای دارای برند دومورد بوده ولی موردی در خصوص شرط قید شده  مشاهده نشد)

_ استفاده از تمام مالکان و صاحبان هتل ها و عدم اکتفا به چند مالک  ( شاهد تعدد مالک بوده ایم ولی تمام مالکان را دربرنمیگیرد)

_ ایجاد هتل های جدید با مشارکت شرکت های عربستان و سرمایه گذاران عربستان ( این بند از سیاست مشاهده نگردید وبایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_ اتخاذ تدابیر لازم برای تامین مسکن عمره گزاران و حج گذاران با توجه به ساخت و سازهای جدید در مدینه منوره خارج از منطقه مرکزی در ۵ سال آینده ( دراین خصوص هتل اثیر الذهبی جهت سازمان وبعثه  و مراج فلاح جهت زایر و نیز زایری  در سال جاری در چرخه بهره برداری قرارگرفته است ودرصورت تداوم این سیاست بایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_ تسریع در اجاره هتل ها و قطعی نمودن وضعیت اجاره هتل های مدینه منوره قبل از بازگشت تیم اجاره کننده به ایران  (بخشی تسریع و بخشی درپس از ایام  صورت گرفته است )

_ استفاده از ظرفیت نقدینگی جهت تشویق  مالکین و مستثمرین هتل ها در اجاره مسکن مدینه منوره( اطلاعاتی دراین خصوص در حین عملیات موسم در دست نبوده ودرصورت تداوم سیاست بایستی برای سال بعد دنبال گردد)

_اجاره هتل هایی که صد درصد رضایت ما را جلب نموده اند و واگذار نمودن زمان اجاره مابقی هتل های خارج از این قید , به موسم عمره ( اطلاعات کامل جهت بررسی این بند در دست نیست)

_ تاکید به خدمات هتلی در مدینه منوره با توجه به احتمال محدودیت در صدور ویزا برای متولیان موضوع (اطلاعات کامل جهت بررسی این بند در دست نیست)

_ استفاده از خدمات بومی و مدیریت هتل درتمام زمینه ها حتی خدمات رستورانی و کادر سازی و نیرو سازی در این زمینه با توجه به ملاحظات بلند مدت دولت عربستان ( دربخشهای قابل توجهی استفاده شده است ولی کادر سازی ونیرو سازی تلقی نشده ودر اغلب موارد افراد بکارگرفته شده از توجیهات لازم برخوردار نیستند . وبایستی آموزش دیده شود حتی درابتدای عملیات موسم )

_ بازبینی قراردادهای اجاره مسکن و اصلاح ایتم های مختلف و اجتناب از کلی گویی( مقدار لازم یا کافی و امثالهم) مشخص نمودن دقیق خدمات به تناسب هتل و تعداد حجاج( درمواردی به تعدادوسایل ولوازم به تعداد نفرات اطاق قید شده ولی دربرخی موارد ابهام دارد . مثل تعداد دمپایی ، حوله دستی ، ضخامت ملحفه ، کیفیت تشک ، ….ابهام وجود دارد ومشکلاتی را در زمان موسم داشته است )

_ استفاده از خدمات آشپزخانه ای در هتل هایی که امکان آن وجود دارد . (بجز اماده سازی غذا، موردی درخصوص طبخ مشاهد نشد. دربرخی هتلها فضای اشپزخانه کوچک است .و در مواردی حتی کیفیت یک آشپزخانه بودن را ندارد . مثل یک ظرفشویی و کف شوی و……)

_ حذف اتاق های پنج تخته و در صورت امکان افزایش سرانه مسکن از ۴ متر به ۵/۴ متر  ( متاسفانه ۶۲۴ تخت دراطاقهای ۵ تخته قرار دارد که مورد نارضایتی زوار قرار دارد و تعدادی از اطاقها سرانه اطاقها کم بوده وسبب فشرده بودن تختها و معذب شدن اسکان دراطاقها گردیده است )

_ تعیین وضعیت گروه ها و ظرفیت آنها و مد نظر قرار دادن سایر متغیرهای اثرگذار بر حوزه مسکن ( تعداد عوامل , پزشک مرد و زن , . . .  ) بر اساس معیارهای دقیق و علمی و عدم تحمیل هزینه های فرضی به زائران( اطلاعات کافی ازنحوه وروش ونیز معیارهای دقیق و علمی در دست نیست. لکن درمواردی ابهام در تحمیل هزینه های فرضی به زایران وجود دارد)

  • قوت ها
  • برخوداری از افراد با تجربه سنوات قبل
  • ارتقا نسبی هتلها نسبت به قبل
  • ارتقا امور اسکان نسبت به سنوات قبل
  • اضافه شدن خدمات غیر مسکنی ( مسار ) به مسکن سازمان
  • ثبات نسبی دروضیت اسکان
  • تعامل خوب عزیزان مسکن سازمان با مسکن بعثه
  • نقاط قابل بهبود
  • دقیق نبودن بندهایی از قرارداد که مبهم مانده . مثل مدت زمان تخلیه هتل وتحویل هتل
  • عدم ثبت کمبودهای خدمات ووسایل در جهت خسارت به منظور اعلام به دفتر نمایندگی که از ضمانت مالک کسر نماید
  • عدم تکرار بسیاری ازمشکلات مسکن سنوات قبل در سال جاری
  • عدم تعمیم واگذاری نسخه ای از قرارداد به همه مدیران مجموعه ها
  • عدم وحدت رویه بین مسول مسکن مناطق
  • مدون نبودن شرح وظایف مسولین مسکن
  • دقیق نبودن دستور العمل ضوابط درجه بندی هتلها
  • ضعف در تعامل نظام مند بصورت سامانه ای بین مسکن سازمان ومسکن بعثه
  • عدم بکارگیری چک لیست کنترل ساختمان بصورت استاندارد توسط مسکن سازمان وتوزیع ان بین مسولین مسکن مناطق و سپس بین مدیران مجموعه و کنترل اعمال آن
  • ضعف در مستند سازی مسایل سال جاری برای بهره برداری در سال آتی
  • تاخیر در اعزام عزیزان مسکن سازمان وبعثه به عربستان

 

  • تجزیه و تحلیل داده ها

روند امور مسکن چه از لحاظ کیفیت هتلی وچه از لحاظ مدیریت امورمسکن ارتقا یافته است لکن زیادی متناسب با شرایط و وضعیت کار دارد. متاسفانه عزیزان مدیران مجموعه ها نسبت به تحویل ساختمان از عوامل بومی بصورت سلیقه ای عمل مینمایند. برخی حتی چک لیست عمره را بدون تغییر استفاده کرده. برخی خود جوش وبرخی نیز بصورت ذهنی ونهایتا دست نویس. که مشکل سبب کمبود وسایل وظروف در اطاقها گردیده است. مدیران مسکن نیزاز کنترل های دقیق استفاده نکرده اند.   متعاقبا تکمیل میشود – امروز بعد ازذخیره تایپ مطالب زیادی ذخیره نگردید

  • پیشنهادات وارایه راهکارها(جهت مدینه بعد)
  • از هم اکنون ( بعداز انعقاد قرارداد) به مالکان گفته شود که اشکالات زیر ساختی را در صدد رفع باشند و یکی دوماه قبل از موسم انرا تضمین دهند که رفع شود.
  • تهیه چک لیست برابر قرارداد ودرکنترل دقیق اطاقها بجهت کاهشات نسبت به مدینه قبل
  • تهیه بانک اطلاعات به میزان یک برابر دیگرنسبت به  ظرفیت مورد نیاز اجاره ( یعنی مجموعا بانک ۱۵۰۰۰۰ تخت ) بهمراه مشخصات کلی هتل ونیز کیفیت وقیمت اجاره ان درسال جاری، بمنظور قدرت انتخاب ومانور تصمیم گیری نسبت به مالکان درحال مذاکره
  • و…..
  • پیشنهادات وارایه راهکارها
  • خروج از روش سنتی وبهره گیری از سامانه درجه بندی هتلها- سامانه کنترلی هتلها-سامانه ارزشیابی کیفیت خدمات هتلها نسبت به درجه بندی انها
  • برقراری نظام کنترلی کمیت مسکن حج ، به منظور کاهش پرت تختهای بین کاروانها وابهام در تعداد تختهای مازاد (  ازاد )
  • ارزیابی عدالت در توزیع اطاقها بین کاروانها و تخصیص اطاقها به زوار توسط کاروان
  • استراحت پزشک در اطاق مطب خود به منظور صرفه جویی در تخت
  • استقرار دو روحانی دو کاروان نزدیک بهم به منظور صرفه جویی در تخت
  • مطالعه مسکن برخی کشورهای نزدیک به حجم و خدمات ایران
  • جمع آوری و تدوین تجربیات گذشته مدیریتی و کارشناسی تاثیر گذار برمسکن حج در زمینه های مورد نیاز عملیات حج
  • زمینه سازی خروج تدریجی از نظام مذاکره و توافق در تأمین مسکن به سمت نظام ترجیحی از جمله مناقصه در تأمین مسکن
  • مطالعه و بازنگری در قراردادهای مسکن بمنظور پیش بینی همه موارد مورد نیاز وورفع ابهامات موجود
  • تحقیق پیرامون طرح توسعه حرم واطراف آن، بمنظور پیش بینی حوادث اتی
  • ایجاد بانک اطلاعاتی از مشخصات شرکت‌ها و مؤسسات فعال در امر مسکن مدینه بمنظور توسعه در گزینه‌ها
  • مطالبه و مرور مجموعه ضوابط موردعمل در قراردادهای  ایران و مالک( که درمقدمه قرارداد آمده است)
  • ایجاد بانک اطلاعات کامل از اماکن قابل اجاره مدینه
  • ایحاد سامانه وییه ایام عملیات بین مسکن بعثه وسازمان
  • بکار گیری افراد دومنظوره دربخشهای اداری ، برخودار از تجربه مسکن با قابلیت مددیار بودن درامر مسکن
  • و…..

والسلام علیکم ورحمه اله و برکاته

حج غمبار ۱۳۹۴

مصدوم حادثه قتلگاه خیابان ۲۰۴ منا ، ناظر تخصصی مسکن سازمان حج و زیارت

  •  
  • لینک کوتاه :

http://www.isarpress.ir/?p=4957

*

http://www.isarpress.ir/?p=4957

 

http://www.isarpress.ir/1400/02/13/%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%ad%d8%ac%d8%a7%d8%ac-%d8%af%d8%b1%d9%85%da%a9%d9%87-%d9%85%da%a9%d8%b1%d9%85%d9%87/

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۱۳