***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

*****************...خاطره ای از ۲۵ شهریور...*****************

پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۰۵:۰۴ ق.ظ

خاطره ای از ۲۵ شهریور

منتشر شده در خبرگزاری ایثار پرس 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

http://www.isarpress.ir/?p=6796

گروه : آخرین اخبار / تهران / صفحه اول / ویژه

شناسه : 6796 

25 شهریور 1400 - 10:00

خاطره ای از ۲۵ شهریور

خاطره ای از ۲۵ شهریور

در دوره دبستان به مدرسه ای در شرق تهران در قبل از انقلاب می رفتم ، که اسمش 25 شهریور بود . بچه مدرسه ای کلاس سوم و چهارم وپنجم دبستان انروز ها نمی دانست که چرا اسم آن 25 شهریور است . ولی ذهنیت آن باقی بود . بعد از آن به سه سال به مدرسه راهنمایی و چهار سال دبیرستان رفتم ، تا اینکه در انقلاب شعله ور شد و از فجایع شاه آگاه شدم . و به عوامل به تعطیل کشاندن دبیرستان و شرکت در تظاهرات انقلاب مبدل شده بودم . تا اینکه دبیرستانی ترک تحصیل شدم و در خیابانها و درگیریها حضور یافته و در انتظامات محل که توسط مسجد سازماندهی شده ؛ در خیابان اصلی شهر یعنی خیابان پیروزی بعنوان نیروی راهنمایی و راهنمایی و نیز انتظامات صف نفت در پمپ بنزین استقرار یافته بودیم . 21 بهمن 57 فرا رسید و به فرمان امام خمینی در خیابان ماندیم و سر چهارراه کوکاکولای پیروزی را مسدود کرده و سنگر گرفتیم و روز بعد به پادگان تسلیحات ارتش و کلانتری 21 حمله ور شدیم و بحمدالله قدرت پوشالی 25 شهریور فرو ریخت و حکومت بدست مردم مسلمان انقلابی به رهبری امام خمینی افتاد و....... اسامی منحوس تغییر یافته و اسامی مناسبتهای انقلابی و اسلامی و شهدا جایگزین شدند تا مصداق فذکر شوند .

نام یکی از میدان های اصلی تهران نیز 25« شهریور» بود . پس پیروزی انقلاب به «رضایی‌ها» تغییر کرد . وقتی سازمان منافقین در فتنه سال 60 علیه نظام ترور وکشتار را آغاز کرد و حادثه 7 تیر 60 رقم خورد ؛ نام این میدان هم به «7 تیر» تغییر یافت .

   
 

  1. 25 شهریور سیاه ( شروع حکومت محمدرضا پهلوی  1320 )

 پس از تهاجم ارتش سرخ شوروی از شمال و ارتش انگلیس از غرب و جنوب به ایران و اشغال نظامی کشور در جریان جنگ جهانی دوم، رضاشاه پس از 16 سال به امر انگلیس و شوروی کناره گیری کرد و از تهران خارج شد  و فرزند وی محمدرضا پهلوی را بر سلطنت نشاندند . و 37 سال کشور وابسته به امریکا و غرب شد .

در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی ،زمانی که نیروهای شوروی و انگلستان به تهران نزدیک شده بودند محمد علی فروغی نخست وزیر وقت به اتفاق علی سهیلی وزیرامور خارجه کابینه اش به دیدار سفیران انگلستان و شوروی شتافت و به آنان اطلاع داد که رضا شاه همچنان که آن دو دولت خواسته بودند کناره گیری کرده و رهسپار اصفهان شده است. همسر و فرزندان رضا شاه قبلا به اصفهان رفته بودند و تنها محمدرضا در تهران مانده بود. ( بیتوته ، 25 شهریور 1400 )

 

به احتمال زیاد در همین دیدار، موافقت دو دولت انگلستان و شوروی با شاه شدن محمدرضا به فروغی ابلاغ شده بود، زیرا که فروغی پس از آن دیدار، مستقیما به بهارستان رفت و نمایندگان مجلس را از کناره گیری رضا شاه و بر جای او نشستن محمدرضا آگاه کرد. قبلا قرار بود که پس از برکناری رضا شاه، دولت های اشغالگر ترتیب دیگری برای ایران بدهند و کشور ما تا چند سال توسط یک هیات مدیره موقت اداره شود و سپس نوع حکومت تعیین گردد. برخی از مورخان جنگ جهانی دوم نوشته اند که چون مقامات لندن و به ویژه چرچیل نگران بودند که پس از انقضای حکومت هیات مدیره (هیات موقت پیشنهادی حاکم بر ایران)، استالین کمونیستها را بر ایران مسلط کند و به علاوه، بررسی خصوصیات محمد رضا پهلوی، او را فردی مطیع و علاقه مند به تفریح و ورزش (بیش از سیاست) نشان داده بود اصرار بر شاه شدن فوری او کردند. محمدرضا شاه آمد. ( برترین ها ؛  ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ )

 

با وجود این‌که در آن روز احدی نمی‌دانست مردم و دول بیگانه این تغییر را چگونه تلقی کنند و با شاه جدید چه رفتاری بنمایند از آن لحظه به بعد با عزمی راسخ هرگونه سختی را تحمل نمود و کمترین ترس و تردیدی به خود راه نداد. چیزی از این مذاکرات نگذشت که دوباره فروغی برگشت و با والاحضرت خلوت کرد. در این اثنا سرلشگر محمد نخجوان، وزیر جنگ، رسید و به حضور رفت. پس از چند دقیقه‌ای برگشت و به ما گفت: «من اولین کسی هستم که به اعلیحضرت همایونی تبریک عرض کردم.» آن وقت تازه فهمیدم شاه استعفا داده و والاحضرت ولیعهد محمدرضاشاه را به وراثت و جانشینی خود تعیین نموده است...( خاطرات نصرالله انتظام؛ شهریور ۱۳۲۰ از دیدگاه دربار، به کوشش محمدرضا عباسی و بهروز طیرانی، تهران: دفتر پژوهش و انتشارات، چاپ دوم، ۱۳۷۱، صص ۷۵-۸۰.)

 

  1. 25 شهریور سرخ ( زلزله مرگبار طبس 1357 )

25 شهریور 1357 در جنوب خراسان به مرکزیت طبس زمین لرزه ای به شدت هفت و هفت دهم در مقیاس ریشتر روی داد که تلفات تقریبی آن را 25 هزار تن گزارش کرده اند. این زمین لرزه در جریان انقلاب ایران روی داد و مخالفان سلطنت از ضعف دستگاههای امداد و نارسایی های مربوط برای انتقاد از دولت بهره برداری کردند. درست به همان گونه که زلزله ماناگوآ انقلاب نیکاراگونه را شدت بخشید، زلزله طبس هم زبان انتقاد از دولت تهران را باز کرد که دیگر بسته نشد. ( بیتوته ، 25 شهریور 1400 )

 

http://www.isarpress.ir/?p=6796

برچسب ها

 

 

http://www.isarpress.ir/1400/06/25/%d8%ae%d8%a7%d8%b7%d8%b1%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b2-25-%d8%b4%d9%87%d8%b1%db%8c%d9%88%d8%b1/