***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

 

*****************************************

https://paydarymelli.ir/fa/search

از سوی دکتر سید جواد هاشمی فشارکی انجام شد

تببین مولفه‌های قدرت ملی

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی گفت انقلاب نیازمند بذل بذر...

به گزارش پایداری ملی دکتر سید جواد هاشمی فشارکی پژوهشگر... دوم است هاشمی فشارکی سپس عوامل تولید قدرت ملی کشورمان... فشارکی سومین مولفه عوامل اقتصادی است که پیش از انقلاب... هاشمی فشارکی ششمین مولفه را عوامل نظامی بیان کرد و...

کد خبر: ۵۶۶۴۹   تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۲


 

۳ توصیه شیخ حسین انصاریان برای رفع مشکلات و گرفتاری‌ها

بیماری سختی شده بودند به دستور مرحوم آیت الله فشارکی...

کد خبر: ۵۶۲۲۵   تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۸


 

راهبرد دشمن برای شکاف در جامعه

یعنی فروپاشی رژیم صهیونیستی قریب الوقوع است حمیدرضا محمدی فشارکی...

کد خبر: ۵۳۱۳۴   تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۵/۲۸


 

نصب برچسب قیمت بر روی کالاها تا ۸۰ درصد از گران‌فروشی‌ها می‌کاهد

به گزارش پایداری ملی جواد محمدی فشارکی با بیان اینکه...

کد خبر: ۴۸۴۹۶   تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۱۹


 

نفت ۱۰۰ دلاری همراه تحریم نفتی ایران می آید

برساند فریدون فشارکی موسس و رئیس اندیشکده فکتس گلوبال انرژی... کنند فشارکی افزود ترامپ در ماه جولای در توئیتر خود... کند فشارکی خاطر نشان کرد زمان رسیدن قیمت نفت به...

کد خبر: ۳۸۸۱۵   تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۶/۲۱


 

گفت‌وگو با مهندس دفاع مقدس ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

"مهندسی دفاع مقدس وآموزه های آن "

کد خبر: ۳۳۹۱۲   تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۲۹

 

https://paydarymelli.ir/fa/search

*****************************************

کد خبر: ۵۶۶۴۹

صفحه نخست » مطالب

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷

از سوی دکتر سید جواد هاشمی فشارکی انجام شد

تببین مولفه‌های قدرت ملی

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی گفت: انقلاب نیازمند بذل بذر بینش سیاسی و فرهنگی است. باید جهاد بصیرت افزایی فراگیر شود.

به گزارش پایداری ملی، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، پژوهشگر و استاد دانشگاه در سخنرانی پیش از خطبه‌های روز جمعه شهر کرج با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که می فرمایند " رحم الله امراء علم من این، فی این و الی این . خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده، در کجا به سر می‌برد و به کجا خواهد رفت " اظهار داشت: در مسائل فردی و اجتماعی بایستی این حدیث را سرلوحه قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: اکنون که در آستانه چهل و یکمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی قرارداریم، لازم است توجه کنیم که گذشته کشور چگونه بوده، اکنون در چه وضعی قرار داریم و آینده چگونه است. گذشته ما دو مقطع است. مقطع نخست که شامل پیش از انقلاب  اعم از دوران تاریک ستم شاهی و ماقبل آن که کشور رو به کوچک شدن عرصه سرزمینی و به قهقرا رفتن بود و مقطع دوم انفجار نور انقلاب و گام اول انقلاب و به عبارتی چله اول انقلاب بود که حاصل آن پیشرفت‌های شگرف در همه حوزه‌ها، برخلاف تهدیدات بیرونی و ضعف‌های درونی و دوره فعلی که در حال گذار از پیچ تاریخی هستیم، دوره بازشناسی ضعف‍‌ها و زدودن دمل‌های چرکین و پاکسازی و رقم زدن آینده‌ای که در حال ورود به افق‌های بلند گام دوم است.

 

هاشمی فشارکی سپس عوامل تولید قدرت ملی کشورمان را برشمرد و براساس سه مقطع زمانی توضیح داد: وی نخستین مولفه را عوامل طبیعی و سرزمینی برشمرد که در دوران‌های مختلف، ایران وسیع را تجزیه و کوچک کردند و پس از انقلاب دشمن بدنبال تجزیه ایران با شعار ملت کرد و بلوچ و خلق عرب بودند و چون موفق نشدند یکی از اهداف جنگ تحمیلی را جداکردن خوزستان و غرب کشور قرار دادند که وجبی از خاک کشور به برکت دفاع مقدس و خون شهدا کاسته نشد و اینک اقتدار ایران درفراسوی مرزها شکل گرفته است.

 

وی دومین مولفه را عوامل انسانی ذکر کرد و توضیح داد: افزایش جمعیت از 36 میلیون نفر به 83 میلیون و همراه شدن اقوامی که پیش از انقلاب نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت بودند از برکات انقلاب است.

 

به گفته هاشمی فشارکی، سومین مولفه، عوامل اقتصادی است که پیش از انقلاب یک اقتصاد کاملا وابسته به نفت، غیر مولد و متکی به واردات بود. اما در چله انقلاب زیرساختهای ملی، شهری و روستایی چندین برابر کل دوران چند هزارساله پیش از انقلاب توسعه یافت. دشمنان از ابتدای انقلاب و اخیرا تحریم‌های فلج کننده را برای تضعیف این مولفه قدرت مردم ایران بکار گرفته‌اند. 

 

وی تاراج اخیر سکه و ارز در اثر سیاست های غلط مدیریتی و واردات بی‌رویه را هم راستای با اهداف دشمن تلقی کرد و افزود: با وجود توصیههای مقام معظم رهبری در سالهای اخیر بجز حرف و شعار، از اقدام عملی دولت خبری نیست.

 

این استاد دانشگاه چهارمین مولفه را عوامل سیاسی داخلی دانست و گفت: انقلاب اسلامی از یک ساختاربی‌اراده و وابسته نظام شاهنشاهی یک نظام کاملا مستقل و متکی بر آرا مردم بوجود آورد به طوری که سطح مشارکت مردم سالاری در ایران بی‌نظیر بوده است . ولی متاسفانه افرادی که با آرا پایین از طریق همین انتخابات به مسئولیت راه یافته‌اند اکنون که دست خالی از خدمات هستند و جایگاهی در میان حتی طرفداران سابقشان ندارند به بی اعتبار کردن پرداخته و انگ فرمایشی کردن انتخابات می‌زنند. 

 

وی این اقدام را تضعیف ارکان مولفه قدرت داخلی دانست و تصریح کرد: انسجام ملی پیش از انقلاب وجود نداشت و پس از انقلاب، حول محور اسلام به یک نمونه جهانی تبدیل شد که نمونه آنرا در ترور شهید سلیمانی و تشیع جنازه باشکوه وی شاهدبودیم. امنیت ملی پیش از انقلاب امنیت خفقان پلیسی بود و اما امروز صاحب امنیت مردمی و بی‌نظیر آن هم در منطقه‌ای ناامن هستیم. 

 

وی در مورد سیاست در عرصه بین‌الملل نیز گفت: پیش از انقلاب، سیاست ایران حضور بیگانه در کشور و به حساب نیامدن در معادلات حتی در منطقه بود. ولی با وقوع انقلاب اجنبی‌ها فرار کردند و در چله اول انقلاب، ایران به قدرت برتر منطقه دست یافت و با پیمان‌های جدید بین المللی در ازادسازی عراق و شکست داعش و مانور مشترک با چین و روسیه به قدرت جهانی تبدیل شد. این در حالیست که افکار غربگرایانه در مسئله برجام، خسارت بسیاری را بر کشور تحمیل شد کرد و اخیرا هم برخی به دنبال اعمال فشار برای پیوستن به FATF هستند تا قرار گرفتن در نظامات ساخته نظام‌سلطه و هضم شدن درقدرت های سلطه‌گر محقق گردد.

 

هاشمی فشارکی ششمین مولفه را عوامل نظامی بیان کرد و توضیح داد: پیش از انقلاب، ایران ژاندارم امریکا در منطقه بود و راهبردهای نظامی براساس منافع آمریکا در منطقه بر ارتش دیکته می‌شد. اما امروز ما دارای نیروهای مسلح مقتدر با تکیه بر انواع سلاح‌های بومی هوایی، زمینی، دریایی و  پیشرفته هستیم. 

 

به گفته وی هفتمین مولفه، عوامل علمی و فناوری است. ما پیش از انقلاب ترجمه کننده و نشخوارکننده تولیدات بیگانگان بودیم ولی به برکت انقلاب اسلامی، با رشد شتابان تولید دانش، رتبه 11 دنیا را کسب کردیم. اما در سال‌های اخیر، بی‌توجهی به فضاهای کسب و کار داخلی، متکی بردانش بومی غیرقابل پذیرش است.

 

این پژوهشگر، هشتمین مولفه را عوامل اجتماعی دانست و گفت: از یک جامعه بی‌تفاوت در پیش از انقلاب به جامعه پویا و پرتحرک، از یک محرومیت مطلق در روستاها و حتی شهرها و رفاه پایین در پیش از انقلاب به رفاه نسبی در چله انقلاب دست یافته‌ایم. اما مشکلات معیشتی چند ساله اخیر و ایجاد نارضایتی‌ها و بروز فتنه‌های اجتماعی 96 و 98 در جهت تضیف این مولفه قدرت ملی بوده است.

 

هاشمی فشارکی نهمین مولفه را عوامل فرهنگی ذکر کرد و تصریح کرد: بینش فرهنگی و سیاسی پس از انقلاب مردم با قبل از انقلاب هرگز قابل مقایسه نیست. روحیه مشارکت ملی در مناسبت‌های گوناگون برکت انقلاب اسلامی در جهت تقویت قدرت ملی است. علاوه برحفظ  میراث کهن، میراث دفاع مقدس و دفاع از حرم‌ نیز به این مولفه افزوده شده است. رشد چند برابری از 2 شبکه به 61 شبکه سیما و.... بیانگر افزایش این مولفه بوده است. این در حالیست که تهاجم فرهنگی از خارج و داخل و رها شدن عرصه فرهنگ برای رشد ضدارزش‌های فرهنگ غربی، موریانه های تضعیف این مولفه هستند که در این سالها شدت یافته است.

 

به گفته وی دهمین مولفه، عوامل دینی و اعتقادی است؛ مکتب حیات بخش و جهانی اسلام ناب محمدی با دو بال شیعه یعنی شهادت و انتظار، با روحیه ایثار و شهادت‌طلبی و انتظار مهدویت، قدرت ملی بی‌نظیری را برای این کشور شیعی رقم زده و علت بسیاری از دشمنی‌ها نیز واهمه از این قدرت اتصال به ظهور منجی عالم بشریت هست.

 

وی در جمع بندی مولفه های قدرت ملی بیان داشت : سیاست و برنامه‌های پیش از انقلاب بشدت در جهت کاستن قدرت ملی کشور شیعی ایران بوده است و در چله اول انقلاب علیرغم توطئه‌های خارجی و فتنه‌های داخلی، قدرت ملی در همه زمینه‌ها ارتقا یافته و به قدرت برتر منطقه دست یافته‌ایم. اگر در چله اول بدنبال ترمیم آسیب‌های تهاجم دشمن بودیم در چله دوم، با ارتقا پایداری ملی، فتنه‌های خارجی و داخلی باید در نطفه سرکوب شود. چله دوم انقلاب تراز گفتگوی اسلام ناب محمدی را جهانی کرده و محور مقاومت را وسعت بخشیده است. ما دست برتر پیدا کرده‌ایم و باید راهبرد پیش‌دستانه در دستور کار قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه تلاش دشمن در حوزه‌های مختلف جنگ و تحریم و تهاجم فرهنگی، بر نفوذ جریانی تمرکز یافته تا از درون کشور مولفه‌های قدرت ملی را تخریب و نهایتا آماده پذیرش دشمن کند تاکید کرد: وصیت امام خمینی (ره) بر به‌دست نااهلان و نامحرمان نیافتدن انقلاب نیز بر این امر معطوف است. اما انقلاب نیازمند بذل بذر بینش سیاسی و فرهنگی است. باید جهاد بصیرت افزایی فراگیر شود- باید جان بکنیم  تا جانهایی احیا شوند. جبهه فرهنگی خون می‌خواهد تا احیاگر جان‌های بی رمق گردد و امتی یکپارچه در جهت افزایش قدرت ملی و بسترسازتمدن نوین اسلامی و زمینه‌ساز ظهور(عج) و تجلی جامعه مهدوی گردیم.

 

هاشمی فشارکی در مورد بیانیه راهبردی گام دوم  نیز اظهار داشت: گام یعنی رفتن و طی نمودن، هرراه رفتنی مبدا و مقصد دارد، مبداش انفجارنور در 22 بهمن 57 و مقصدش اتصال به نور مهدوی است که هر دو مقدس و قطعا این مسیر نیز مقدس است. رهبر معظم انقلاب در این بیانیه، سرگذشت چهل‌ساله‌ انقلاب اسلامی، تفاوت چالش‌های دیروز و امروز انقلاب با مستکبران و ظرفیّت‌های مهم کشور برای گام دوم انقلاب که همانا تقویت مولفه های قدرت ملی است که در درآغاز سخن گفته شد را ترسیم نموده‌اند و در انتها هفت توصیه راهبردی در حوزه‌های علم و پژوهش به‌عنوان موتور حرکت پیشرفت جامعه در همه زمینه‌ها و رسیدن به قله جهانی معنویّت و اخلاق را مطرح نموده‌اند. اقتصاد به‌عنوان موتور محرک بخش‌های مختلف جامعه، عدالت و مبارزه با فساد، برای دستیابی به اهداف انقلاب، استقلال و آزادی دو شعار مبارزات انقلاب که محقق شد باید تدوام یابد. عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن، محوری ترین رکن تمایز انقلاب اسلامی و سبک زندگی بعنوان پایه و اساس تمدن نوین اسلامی را تبیین و تکلیف نموده‌اند. ایشان درخصوص بیانیه گام دوم انقلاب بیان داشتند که یک سند راهبردی، مهم و کارگشاست.یک سال از این صدور این بیانه راهگشا گذشتف در این مدت سخن بسیار گفته شد ولی باید عملیاتی شود و ملاک عمل قرارگیرد. هر قدر اقدامات ما با گام دوم انقلاب فاصله داشته باشد انحراف تلقی می‌شود و موجب ضمان. لذا این مهم باید ملاک عمل همه نهادها قرار گیرد تا با اتکا به نیروی محرکه جوانان و آتش به اختیار، ارکان نهادهای دولتی متحول شود.

 

این استاد دانشگاه در ادامه یکی از ثمرات انقلاب اسلامی را مردم سالاری دینی به‌عنوان الگوی موفق جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مبین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است و  اصل دوم قانون اساسی ،اعلام می‌کند؛ جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایه ایمان به: امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی."و" اجتهاد مستمر فقهای جامع ‏الشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین سلام الله علیهم اجمعین."

 

در اصل ۱۱۵ هم قید شده است: رییس جمهور باید مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد و تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط امام المسلمین مشروعیت می یابد. براساس اصل ۶۷ ، نمایندگان مجلس باید سوگند یاد کنند و متن قسم ‏نامه را امضاء نمایند که" تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاورد‌های انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم ". تطبیق مصوبات مجلس نیز با احکام شرعی توسط شش فقیه شورای نگهبان صورت می‌گیرد. اینها مواردی است که باید در انتخابات نمایندگان و رییس جمهور آینده مورد دقت کافی قرار دهیم وافراد شایسته و همراه با قانون و بیانیه گام دوم انقلاب را انتخاب کنیم.

 

گرچه براساس قانون در انتخاب آزاد هستیم لکن علاوه بر مسئولیت اجتماعی خود و آیندگان، چنانچه انتخاب براساس اصول و معیارهای شرعی نباشد به جهت پیامدهای آن مستوجب عقوبت الهی نیز خواهیم بود. مکلفیم تا مقدرات کشور، جامعه و مردم را که نه حتی به صالح ، که به اصلح بسپاریم که لازمه آن بصیرت و درایت است. البته اگر در تشخیص مصادیق با معیارها با خطا مواجه شویم بحث آن جداست.

 

وی متذکر شد: امام خامنه‌ای قبلا مواردی را در مورد انتخاب افراد اصلح بیان کرده‌اند. اخیرا نیز در درس خارج فقه در مورد نامزدهای انتخابات مواردی را بیان فرموده‌اند ،که بایستی نصب العین قرارگیرد.

 

دکتر هاشمی فشارکی معیارهای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی را شامل دوبخش ایجابی و سلبی ذکر کرد و ویژگی‌های ایجابی نمایندگان را چنین برشمرد: حسن سابقه در خدمت رسانی به جامعه و مردم ، مومن انقلابی با روحیه بسیجی و کارجهادی، حسن خلق و مردمی و دلسوز و فداکار و خدوم ، مصلحت‌اندیش و شجاع و مدیر، دارای تخصص‌های مورد نیاز مجلس، باور به ما میتوانیم، اعتقاد به مقاومت در برابردشمن، شناخت نیازها و اولویت‌های جامعه و همگامی  با گام دوم انقلاب.

 

وی در مورد ویژگی‌های سلبی نمایندگان نیز چنین ذکر کرد: وامدار و وابسته به اشخاص و گروه‌های منفعت طلب و مرعوب غرب نباشد، لیبرال و غربزده نباشد، اشرافی نباشد، طرفدار حاکمیت اشرافی نباشد. قانون گریز و خود محور نباشد.

 

این استاد دانشگاه همچنین در مورد رسالت شرایط فعلی ما در پیش از انتخابات گفت: رصد کردن جریانات، هوشیاری در برابر جریان‌سازی‌ها و افشاگری، روشنگری ویژگی‌های نماینده اصلح و تطبیق آن، پرهیز از اختلاف‌‎افکنی و .... انشاالله مجلس انقلابی همراه و همگام با گام دوم انقلاب شکل خواهد گرفت.

 

وی در پایان اظهار داشت: از این پس نبرد حق و باطل تشدید خواهد شد و امتحان ها هر روز سخت تر خواهد شد.️حضرت آقا بسیار زیبا به حوادث ظهور اشاره می‌کند و می‌فرماید دشمن دنبال ماست ولی امداد غیبی ما را عبور می‌دهد و به خواست خدا آینده روشن است! لذا باید بیدار و هشیار بود و مراقب فتنه‌ها و مکر و حیله دشمنان خارجی و داخلی باشیم. به جو سازی‌ها توجه نکنیم و از انقلاب و رهبری بعنوان ستون خیمه امام زمان قاطعانه دفاع کنیم.

https://paydarymelli.ir/fa/news/56649/%D8%AA%D8%A8%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C

*****************************************

کد خبر: ۵۶۲۲۵

صفحه نخست » مطالب

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳

۳ توصیه شیخ حسین انصاریان برای رفع مشکلات و گرفتاری‌ها

به دستور مرحوم آیت‌الله فشارکی .....

حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان با بیان اینکه منشأ مشکلات و گرفتاری‌ها از دو جهت قابل دقت است، گفت: بدون تردید مطمئن‌ترین و دقیق‌ترین راه رهایی از مشکلات، دستورالعمل‌هایی است که درآیات نورانی قرآن و کلمات ائمه (ع) بیان شده است.

 

به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس -حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و سخنران مذهبی در پاسخ به این سوال که راه برون‌رفت از سختی‌ها و مشکلات و جلوگیری از نقمات و بلاها چیست؟ اظهار داشت: مشکلات و مصائب از آغازین روزهای بشر بوده و تا به امروز نیز ادامه دارد و اختصاص به زمان خاصی ندارد. ممکن است نوع و شکل تغییر یافته باشد. اما اصل وجود مشکلات در زندگی انسان‌ها غیرقابل انکار است و صفحات تاریخ طولانی ملت‌ها و امت‌ها، شاهد گویای این حقیقت است.

 

برخی  مشکلات منشا انسانی دارد

 

وی با بیان اینکه منشأ مشکلات و گرفتاری‌ها از دو جهت قابل دقت است،گاهی مشکلات منشأ انسانی دارد که عموماً این چنین است که رفتارها  واراده‌های انسانی عامل بروز آن است، تصریح کرد: خداوند در آیه ۴۱ سوره روم می‌فرماید: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ؛ فساد و تباهی که در دریا و خشکی رخ می‌دهد دست مایه انسان است» و در آیه ۷۹ سوره نساء تصریح می‌کند که: «ما أَصابَکَ‏ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ؛ مصیبت از رهگذر اعمال و رفتارخود انسان است».

 

هربدبختی ریشه در گناه دارد

 

انصاریان اضافه کرد: در احادیث نیز به این موضوع پرداخته شده است، چنان‌که امام باقر(ع) می‌فرماید: «مَا مِنْ نَکْبَةٍ تُصِیبُ اَلْعَبْدَ إِلاَّ بِذَنْبٍ؛ هربدبختی که به سراغ انسان می‌آید، ریشه در گناه دارد».

 

برخی مشکلات ناشی از امتحان الهی است

 

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه گاهی منشأ مشکلات ناشی از ابتلا و امتحان الهی است و این براساس سنت قطعی است، گفت:  خداوند در آیه ۱۵۵ سوره بقره می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ‏ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالَّثمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ و بی‌‏تردید شما را به چیزى اندک از ترس، گرسنگى و کاهش بخشى از اموال و محصولات [نباتى یا ثمرات باغ زندگى از زن و فرزند] آزمایش می‌‏کنیم و صبرکنندگان را بشارت ده»

 

مطمئن‌ترین و دقیق‌ترین راه رهایی از مشکلات

 

وی با اشاره به اینکه بدون تردید مطمئن‌ترین و دقیق‌ترین راه رهایی از مشکلات، دستورالعمل‌هایی است که در آیات نورانی قرآن و کلمات نورانی ائمه (ع) بیان شده است، تصریح کرد: قرآن کریم، تقوا و پرهیزکاری انسان‌ها را در زندگی فردی و اجتماعی، به عنوان راه نجات بیان کرده و در آیه ۲ سوره طلاق می‌فرماید: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً؛ پرهیز از نافرمانی حق، آغاز خروج انسان از مشکلات است».گناه و طغیان، موجب محرومیت از رحمت حق و سبب قرارگرفتن در معرض، بلایا و مشکلات است.

 

ماجرای روستایی که اهالی آن همگی به هلاکت رسیدند

 

انصاریان ادامه داد: نقل شده است که حضرت عیسی (ع) از قریه‌ای می‌گذشت که دید تمام آن روستا، ویران شده و اهالی آن نیز از انسان‌ها و حیوانات به هلاکت رسیده‌اند. به اذن پروردگار، یک نفر از آن جمع، زنده شد و به عیسی(ع) خبر داد که علت مرگ ناگهانی این مردم، طغیان و گناه بوده و نیکوکاران نیز امر به معروف و نهی از منکر نکردند و به چنین عذاب و بلایی گرفتار شدند. تقوا سبب نزول رحمت، خیر و برکات است، چنانکه خداوند در آیه ۹۶ سوره اعراف می‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ؛ و اگر اهل شهرها و آبادی‌ها ایمان می‌‏آوردند و پرهیزکارى پیشه می‌‏کردند ، یقیناً [درهاىِ] برکاتى از آسمان و زمین را بر آنان می‌‏گشودیم» همان‌گونه که عصیان و بی‌پروایی موجب نزول عذاب و نقمت است، تقوا و پرهیزگاری موجب گشایش درهای رحمت الهی است.

 

دوری از نافرمانی کلید حل هر مشکلی است

 

این سخنران مذهبی گفت: امیرمؤمنان (ع) در کلامی جامع و نسخه‌ای کامل در این زمینه می‌فرماید: «تَقوی‌ اللّه‌ مِفتاحُ سَدادٍ؛ دوری از نافرمانی کلید حل هر مشکلی است».

 

وی با اشاره به اینکه در آموزهای دین، استغفار به عنوان یکی از کلیدهای حل مشکلات و برون رفت از گرفتاری‌هاست، گفت: خداوند در آیه ۹۰ سوره هود سفارش فرموده است: «وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ‏ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ وَدُودٌ؛ از پروردگارتان آمرزش بطلبید، سپس به سوى او بازگردید؛ زیرا پروردگارم مهربان و بسیار دوستدار (توبه‏‌کنندگان) است.» استغفار سبب نزول رحمت الهی و برطرف کننده آثار شوم گناهان است. استغفار یک سیره عملی اولیای الهی است، خصوصاً استغفار در سحرگاهان که مورد سفارش اکید است. 

 

استغفار، راه درمان گرفتاری‌ها و مشکلات است

 

انصاریان اضافه کرد: وقتی برادران یوسف از گناه خود پشیمان شدند از پدرشان حضرت یعقوب(ع) درخواست استغفار کردند که از خدا بخواهد آنها را ببخشد. در آیه ۹۸ سوره یوسف آمده است که ایشان به آنان گفت: «قالَ سَوْفَ‏ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ؛ بزودی برای شما ازخداوند بخشنده و مهربان، طلب مغفرت می‌کنم» آنها منتظر بودند تا زمان استغفار فرا رسد، در سحرگاه شب جمعه یعقوب پیامبر برای فرزندانش طلب مغفرت و بخشش ازخداوند متعال کرد.

 

این مفسر قرآن کریم افزود: درحدیث آمده که شخصی به محضر پیامبر اکرم (ص) مشرف شد و از انواع گرفتاری‌ها شکایت کرد و حضرت به یک پاسخ اکتفاء کرد و فرمود: راه درمان آنچه گفتی، استغفار است.

 

استغفار بهترین عبادت است

 

وی تصریح کرد: استغفار هم تیرگی گناه و عصیان را پاک می‌کند و هم زمینه نزول رحمت و برکات الهی را فراهم می‌کند. سزاوار است که در زمان مشکلات و بروز گرفتاری‌ها، مردم به استغفار روی آورند تا بدین طریق مورد رحمت الهی قرار گیرند. امام رضا (ع) فرمودند: هرکسی، جریان روزی بر او کند شد، باید استغفار و از خدا طلب آمرزش کند و در حدیثی دیگر استغفار را به عنوان، بهترین عبادت معرفی کرده‌اند.

 

استغفار، ابزار امنیت از عذاب الهی است

 

انصاریان گفت: امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید: در روی زمین دو ابزار امنیت از عذاب الهی وجود داشت یکی از آن دو، وجود پیامبر اسلام (ص) بود که با رحلت آن حضرت، برداشته شد ولی دیگری که استغفار است، همواره برای همگان، وجود دارد، پس بدان تمسک جویید.

 

توسل به سیدالشهدا(ع)، وسیله برون‌رفت از گرفتاری‌ها

 

این سخنرانی مذهبی سومین وسیله برون‌رفت از گرفتاری‌ها را توسل به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بویژه توسل به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) دانست و تصریح کرد: در سیره عملی علمای ربانی چنین بوده که با توسل به حضرت سیدالشهدا (ع) رفع گرفتاری می‌کردند. امام هادی (ع) شخصی را به کربلا فرستاد تا در زیر قبه امام حسین (ع) برای رفع گرفتاری دعا کند. در روزگاری که در سامرا، مردم مبتلا به بیماری سختی شده بودند، به دستور مرحوم آیت‌الله فشارکی یکی از علمای طراز اول آن روز، مردم به قرائت زیارت عاشورا پرداختند و خداوند متعال به برکت زیارت عاشورا، آن بیماری فراگیر را برطرف کرد.

 

تمسک به حدیث کساء برای رفع هم و غم

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید توسل به حضرت سیدالشهدا (ع) از مطمئن‌ترین وسایل برون رفت از مشکلات و راه نجات از گرفتاری‌هاست. تمسک به حدیث کساء نیز برای رفع هم و غم، مورد سفارش بزرگان دین است. چنانکه آیت‌الله میرزا جواد تبریزی (ره) آن را به عنوان وسیله مجرب برای رفع گرفتاری‌ها و برآورده شدن حاجات توصیه می‌کردند.

https://paydarymelli.ir/fa/news/56225/%DB%B3-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%AE-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7

*****************************************

کد خبر: ۵۳۱۳۴

صفحه نخست » مطالب

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰

راهبرد دشمن برای شکاف در جامعه

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان گفت: دشمنان تمام توان اقتصادی، سیاسی، رسانه‌ای و اتاق‌های جنگ روانی خودش را به کار گرفته است تا فرآیند دوقطبی‌سازی جامعه ایران را از رسیدن به آرمان‌های بزرگش باز دارد.

 

به گزارش پایداری ملی، سردار مجتبی فدا شامگاه یکشنبه در همایش چهل‌سالگی تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان لنجان اظهار کرد: زمانی برای تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کمترین امکاناتی در اختیار نبود اما جوانان و مردم سرافراز کشورمان به‌ فرمان امام راحل مردانه ایستادند و با هدف صیانت و تحقق آرمان‌های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  نهادی ارزشمندی به نام سپاه را تأسیس کردند.

فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان با بیان اینکه در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران آحاد جامعه و نهادها، پای‌کار هستند، خاطرنشان کرد: آن زمان که انقلاب مردم ایران همانند یک نهال جدید بود، جنگ هشت‌ساله با حضور ابرقدرت‌های جهان بر ایران عزیز تحمیل شد، خب در مقابل شاهد حضور نیروهای مردمی بسیج، سپاه، نیروهای نظامی و انتظامی و ارتش و دیگر نهادها در خط مقدم جبهه حق علیه باطل بودیم و همین همدلی و هم‌افزایی رمز موفقیت ما در این دوران بود.

وی با تأکید براینکه عظمت ایران اسلامی نه‌تنها در منطقه بلکه در جهان مثال‌زدنی است، تشریح کرد: تاریخ ثابت می‌کند که در طول 200 سال گذشته در هر کجایی جنگی توسط جبهه استکبار علیه کشوری آغاز شد، بخشی از خاک آن سرزمین و یا بخش عمده‌ای از امتیازات آن منطقه نصیب سران زورگوی استکبار شده است اما در بین تمام آن کشورها تنها ایران اسلامی عزیز است که با اقتدار از آرمان‌های خود دفاع می‌کند و با احدی از سران کشورها در این زمینه تعارف ندارد.

فدا با بیان اینکه امروز مقاومت در دل مردم منطقه ریشه دوانده است، متذکر شد: هیمنه پوشالی آمریکا در بین کشورهای جهان نابود شده است و دیگر کسی از ناوهای این کشور هراسی ندارد و جالب است بدانیم که چندی پیش یکی از وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌ صراحت عنوان کرده بود که تاریخ از این‌ پس به دو نیمه یعنی قبل از سرنگونی پهپاد آمریکا و بعد آن تقسیم شده است.

وی با اشاره به خباثت انگلیس در ماجرای توقیف کشتی ایرانی و پاسخ دندان‌شکن ایران به این دزدی دریایی خاطرنشان کرد: زمانی رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای فرمودند که گستاخی انگلیس در دزدی دریایی اخیرش بی‌پاسخ نخواهد ماند، آحاد جامعه شاهد بودند که دلاور مردان نیروی دریایی سپاه پاسداران در کمترین زمان ممکن چنان ضرب شصتی به دشمن وارد کردند که تا ابد فراموش نخواهد شد.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان با تأکید براینکه مردم مراقب عوام‌فریبی در جامعه باشند، یادآور شد: دشمنان قسم‌خورده ما تمام توان اقتصادی، سیاسی، رسانه‌ای و اتاق‌های جنگ روانی خودش را به کار گرفته است تا فرآیند دوقطبی‌سازی جامعه ایران را از رسیدن به آرمان‌های بزرگش باز دارد که البته در این زمینه کور خوانده است.

وی با توجه به مشکلات معیشتی مردم در جامعه اظهار کرد: بزرگ‌ترین سرمایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مردم آن هستند و ضروری است مشکلات این عزیزان با تمام توان و مدیریت جهادی مرتفع شود، البته هستند برخی از افرادی که درصدد جدا کردن صف مردم از نظام هستند و به‌نوعی با بلندگوی دشمن به میدان آمده‌اند که شاید لازم باشد حماسه‌های مردم ایران در طول تاریخ را بار دیگر مرور کنند چراکه با این کار آرزویشان را باید به گور ببرند.

فدا با بیان اینکه بشارت‌های امامین انقلاب اسلامی ایران محقق شده است، تصریح کرد: زمانی حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد، خب امروز شاهد گرایش جوانان آمریکا و اروپا به اسلام افزایش یافته است و مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای هم چند سال پیش بشارت دادند که رژیم منحوس صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید که خب تزلزل و اختلافات شدید در بین سران این رژیم جعلی و پیروزی‌های پی‌درپی جبهه مقاومت اثبات‌کننده این بشارت حضرت آقاست، البته شواهد ما از حوادث اخیر در سرزمین‌های اشغالی بیانگر آن است که این اتفاق یعنی فروپاشی رژیم صهیونیستی قریب‌الوقوع است.

حمیدرضا محمدی فشارکی هم در این نشست با بیان اینکه بر اساس اظهارات مردم شهرستان لنجان، پاسداران و بسیجیان این منطقه در طول 40 سال گذشته منشاء خیر و برکت بوده‌اند، اظهار کرد: اعتماد خوب مردم لنجان به سپاه و رضایتمندی آنان از اقدام این هم‌سنگران مایه افتخار ماست.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان با تأکید براینکه بنده به‌عنوان یک سرباز به خود می‌بالم که در خدمت شهروندان فهیم شهرستان لنجان باشم، تصریح کرد: بصیرت پاسداران شهرستان لنجان زبان زد خاص و عام است چراکه در سال‌های 61 و 63 یکی بزرگ‌ترین ستادهای پشتیبانی از جنگ در دوران دفاع مقدس با حضور پرشور مردم شهرستان لنجان شکل گرفت.

وی وحدت و همدلی را یکی از مؤلفه‌های ویژه پاسداران انقلاب اسلامی به‌ ویژه در شهرستان لنجان برشمرد، تصریح کرد: وحدت و همدلی بین پاسداران انقلاب اسلامی در لنجان نقطه عطفی در تاریخ پرافتخار این عزیزان در دوران دفاع مقدس و زمان فعلی است.

منبع: فارس

https://paydarymelli.ir/fa/news/53134/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D9%81-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87

*****************************************

کد خبر: ۴۸۴۹۶

صفحه نخست » مطالب

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵

نصب برچسب قیمت بر روی کالاها تا ۸۰ درصد از گران‌فروشی‌ها می‌کاهد

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه نصب برچسب قیمت بر روی کالاها تا ۸۰ درصد از گران‌فروشی‌ها و تخلفات می‌کاهد، گفت: از ابتدای طرح تشدید نظارت، بیشترین تخلف مربوط به عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

به گزارش پایداری ملی، جواد محمدی فشارکی با بیان اینکه طرح تشدید نظارت و بازرسی اصناف در ماه مبارک رمضان از هفتم اردیبهشت ماه آغاز شده است، اظهار داشت: تاکنون 6 هزار و 320 بازرسی از صنوفی که اقلام غذایی شهروندان را عرضه می‌کنند در بازار اصفهان انجام شده است.

 

وی پیرامون بازرسی 30 روزه اصناف بر بازارهای اصفهان در آستانه ماه مبارک رمضان، افزود: طی این مدت 95 بازرس قراردادی، متخصص و 240 بازرس افتخاری بر تمام واحدهای صنفی فعال در اصفهان نظارت ویژه‌ای دارند.

 

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان درباره اینکه از هفتم اردیبهشت ماه تاکنون با آغاز طرح تشدید نظارت و بازرسی اصناف در رمضان 6 هزار و 320 بازرسی از واحدهای صنفی اصفهان انجام شده است، بیان کرد: در راستای این تعداد بازرسی تاکنون 116 فقره پرونده تخلف تشکیل و به سازمان تعزیرات استان ارسال شده است.

 

وی پیرامون اینکه تمام کالاهایی که در سبد خانوار برای ماه مبارک رمضان قرار می‌گیرد شامل موادغذایی و سلامت محور است، گفت: در ایام ماه مبارک رمضان بازار صنوف گز و شیرینی، میوه و سبزی، گوشت سفید و قرمز، کبابی و بریانی، رستوران‌ها، نانوایی‌ها، اغذیه و ساندویچ، فروشگاه‌های موادغذایی، عطاری‌ها، مغازه‌های خواروبار و آجیل‌ و خشکبار بیشتر از صنوف دیگر مورد نظارت بازرسان قرار می‌گیرد.

 

محمدی پیرامون اینکه مابقی صنوف در بازار اصفهان از طرح تشدید بازرسی و نظارت ماه مبارک رمضان مستثنی نیستند، اظهار داشت: در این ایام تمام صنوف و اتحادیه‌ها که به نوعی مردم برای تهیه اقلام ماه رمضان با آنها ارتباط دارند هم مورد بازرسی قرار می‌گیرند، اما نظارت بر صنوفی اعم از شیرینی‌فروشی‌ها در تأمین زولبیا و بامیه، آش و حلیم، کله و ‌پاچه با نظارت خاصی اجرایی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه نصب برچسب قیمت بر روی کالاها تا 80 درصد از گران‌فروشی‌ها و تخلفات می‌کاهد، اظهار داشت:  از آغاز تشدید بازرسی‌ها تاکنون بیشترین تخلف به ترتیب عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، نبود درج قیمت بر روی کالاها بوده و گران فروشی در رتبه سوم تخلفات قرار گرفته‌ است.

 

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با اشاره به اینکه بازرسی‌ها از ساعت 8 صبح تا 10 شب توسط بازرسان اصناف بر واحدهای صنفی فعال در شهر اصفهان اجرایی می‌شود، افزود: در این ایام بازرسی‌های مشترک با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرسان اداره‌کل تعزیرات حکومتی بر تمام واحدهای صنفی انجام می‌شود.

 

بیشتر بخوانید

34 تیم بازرسی دامپزشکی استان بوشهر بر بازار فرآورده‌های دامی نظارت می‌کنند

 

بازرسی مستمر از مراکز تولیدی و خدماتی استان گیلان انجام می‌شود

 

بازرسی ویژه از بازار کهگیلویه و بویراحمد؛ قاطعانه با گران فروشان برخورد می‌کنیم

 

وی درباره ساعات کار رستوران‌ها، فروشگاه‌های حلیم و آش، فست‌‌فود‌ها و اغذیه‌فروشان، بیان کرد: هر ساله ساعات کاری این صنوف در ایام ماه مبارک رمضان توسط اداره اماکن اصفهان تعیین می‌شود.

 

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در پاسخ به این سئوال که از آغاز بازرسی‌ها تاکنون کدام صنوف بیشترین تخلفات را مرتکب شده‌اند، گفت: درصد بالای تخلفات واحدهای صنفی را بدون بررسی کامل نمی‌توانیم بازگو کنیم، زیرا منطقی نیست رقمی را اعلام کنیم، برخی صنوف از واحد کمتری نسبت به واحدهای دیگر برخوردارند و به تبع بازرسی‌ها آنها هم کمتر است، اما صنوفی با تعداد واحد بیشتر، به طور حتم بازرسی‌های بسیار با تخلفات بیشتری دارند.

 

وی افزود: شهروندان با مشاهده هرگونه تخلف و یا گرانفروشی می‌توانند با شماره تلفن‌های 13-32352012 مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان به ستاد خبری و یا دایره رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مردمی این مدیریت اطلاع دهند تا در اسرع وقت برای بررسی، اقدام لازم اجرایی شود.

https://paydarymelli.ir/fa/news/48496/%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%DA%86%D8%B3%D8%A8-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%A7-%DB%B8%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%AF

*****************************************

کد خبر: ۳۸۸۱۵

صفحه نخست » مطالب

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰

نفت ۱۰۰ دلاری همراه تحریم نفتی ایران می آید

یک کارشناس صنعت نفت گفت، اجرای تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر ممکن است قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از پایگاه خبری سی ان بی سی، یک کارشناس صنعت نفت گفت، اجرای تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر ممکن است قیمت نفت را به بالای 100 دلار در هر بشکه برساند.

فریدون فشارکی، موسس و رئیس اندیشکده فکتس گلوبال انرژی گفت: «اگر این تحریم ها نبود، به نظر من قیمت ها اکنون 70 دلار یا حتی اندکی پایین تر می بود. اما اکنون تهدید ناشی از تحریم ها واقعی است و ما تنها 2 ماه با این تحریم هایی فاصله داریم که موجب افزایش قابل توجه قیمت ها خواهد شد.»

وی افزود: «افزایش قیمت ها تنها تقصیر دولت ترامپ خواهد بود. اگر تحریم ها اجرا شود، کسی نمی تواند کاری انجام دهد.»

این کارشناس برجسته صنعت نفت گفت، در حالی حاضر ایران یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت جهان است. حذف کامل ایران از بازار نفت موجب رسیدن قیمت ها به بالای 100 دلار خواهد شد زیرا سایر تولید کنندگان به راحتی نمی توانند جای خالی این کشور را پر کنند.

فشارکی افزود، ترامپ در ماه جولای در توئیتر خود نوشت، قیمت انرژی بیش از حد بالاست و از اوپک خواست تا قیمت ها را پایین بیاورد. اما اوپک و روسیه از ظرفیت تولید ذخیره کافی برای افزایش قابل توجه تولید برخوردار نیستند.

وی همچنین گفت، تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا هم دارند به حداکثر ظرفیت تولید خود می رسند. بنابراین «این یک دور باطل است که فکر کنیم نفت شیل آمریکا می تواند خلاء نفت ایران را پر کند.»

فشارکی خاطر نشان کرد، زمان رسیدن قیمت نفت به بالای 100 دلار بستگی به این دارد که چین و آمریکا چه زمانی اختلافات تجاری شان را حل و فصل کنند. این تحلیلگرحوزه انرژی گفت، تنش های تجاری ما بین این دو اقتصاد بزرگ جهان بر احساس حاکم بر بازار تاثیر گذاشته است. اگر این مسئله موجب کند شدن رشد اقتصاد جهانی شود، صنعت نفت و گاز نیز تاثیر منفی خواهد دید. «در حال حاضر عامل اصلی افزایش قیمت نفت ترس است که در عوامل کلان اقتصادی ریشه دارد... اگر آمریکا و چین اختلافاتشان را حل کنند، قیمت نفت به شدت افزایش خواهد یافت.»

 

https://paydarymelli.ir/fa/news/38815/%D9%86%D9%81%D8%AA-%DB%B1%DB%B0%DB%B0-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AF

*****************************************

کد خبر: ۳۳۹۱۲

صفحه نخست » مطالب

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

گفت‌وگو با مهندس دفاع مقدس ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

"مهندسی دفاع مقدس وآموزه های آن "

بیست و هفتمین گردهمایی مجمع مهندسی دفاع مقدس 26 فروردین ماه 97 با حضور پیشکسوتان مهندسی و تخریب دفاع مقدس با میزبانی مهندسی ناجا در مجتمع امام علی (ع) برگزار شد. در ادامه مصاحبه با یکی از رزمندگان مهندسی شرکت کننده در مراسم فوق پرداخته میشود

به گزارش پایداری ملی، بیست و هفتمین گردهمایی مجمع مهندسی دفاع مقدس 26 فروردین ماه  97 با حضور پیشکسوتان مهندسی و تخریب دفاع مقدس با میزبانی مهندسی ناجا در مجتمع امام علی (ع) برگزار شد. در ادامه مصاحبه با یکی از رزمندگان مهندسی شرکت کننده در مراسم فوق پرداخته میشود :

از نقش  واهمیت مهندسی در دفاع مقدس برایمان بگویید:

دفاع مقدس هشت ساله ، حاصل تلاش دلیرمردان رزمندگان دفاع مقدس درحوزه های مختلف بوده ، برایند ان منتج به پیروزیهای چشمگیر و بی نظیری گردید . سد دفاعی و خط شکن را رزمندگان پیاده بسیجی تشکسل مدادند و برای موفقیت عملیات بخشهای دیگر نقشهای مهمی را بعده داشتند – بخشهای اطلاعات عملیات ، اداوات وتوپخانه ، تخریب ومهندسی وغیره – نقش مهندسی ویژه بود ، زیرا اغلب بخشهای دیگر بدان وابسته بودند- مهندسی پیش از عملیات بایستی تسهیلاتی را فراهم میکرد و حین عمیلات نیز بایستی خاکریز وجاده و.... را فراهم می کرد و بعد از نیز بایستی نسبت به ایجاد استحکامات اقدام می نمود . که چناچه چنین اقداماتی صورت نمی گرفت ، تثبیت مواضع رزمندگان میسر نمی گشت .

ماموریت مهندسی در دفاع مقدس  چه بوده است ؟

ماموریت  مهندسی دردوران  دفاع مقدس، متناسب با مراحل تهاجمات  دشمن به میهن اسلامی مان شکل گرفت و متقابلا متناسب با نیاز های مقاطع زمانی مختلف، در حوزه های زیر ایفای نقش کرد:

نخست مهندسی سدی در برابر دشمن بوده ؛چرا که  در مرحله اولیه تهاجم غافلگیر کننده دشمن در روزهای آغازین  جنگ تحمیلی تا چند ماه بعد، مهندسی به کمک نیرو های مدافع سرزمین آمده و با برخی از اقدامات، مانع پیشروی دشمن شد. عملیات انتقال آب به دشت خوزستان توسط طرح سد سید شریف، کانال شهید چمران، کانال غدیر و...، با ایجاد موانع آبی بر سر راه دشمن، سبب زمین گیر شدن لشکر زرهی دشمن شد؛ به گونه ای که ادامه تحرک از دشمن سلب گردیده و دشمن مجبور به توقف در پیشرویهای خودشد. والا زمینهای زیاد دیگری را تصرف کرده  و عمیلاتهای زیادتری برای بازپس گیری ان نیاز میشد و خونهای بیشتری ریخته میشد که بحمدالله بسیار اثر گذار بود و بعبارتی میتوان گفت دشمن در تصرف اهداف اولیه اعلامی خود با شکست مواجه شد . و یکی از دلایل اصلی ان همین اقدامات مهندسی رزمندگان مهندسی دفاع مقدس بود.

دومین ماموریت مهندسی، ساختن استحکامات کمر بند دفاعی بود ؛ پس از توقف پیشروی دشمن، رزمندگان مهندسی با وجود محدودیت ماشین آلات مهندسی وتجهیزات ، با عملیات اجرای خاکریزهای تعجیلی، کانال، دژ، راه های دسترسی، سنگرهای گوناگون و مواضع دفاعی نیرو های خودی را ایجاد کردند.و بعبارتی رزمندگان بسرعت توانستند در پشت ان مستقرشده واز کشور دفاع کنند. و همچنین مقر های عقبه یگان های رزم، اردوگاه ها، مقر فوریت های پزشکی و بنه های پشتیبانی، توسط آنها طراحی واحداث شد. تا امکان پیشتیبانی از زمندگان  سهل وامن شود .

ماموریت سوم ،  پشتیبانی مهندسی در باز پس گیری مناطق اشغالی بود ؛ پس از عزل  بنی صدر ، رییس جمهور ( که مدعی روش اشکانی بود که راهبرد بسیار خسارت باری بود ومانع همکاری ارتش با سپاه و بسیج بود  )  و رفع موانع ایجاد شده از سوی وی برای مقابله با دشمن ، رزمندگان شجاع وفداکار اسلام در یک سلسله عملیات بی نظیر، موفق به باز پس گیری مناطق اشغال شده از دست دشمن شدند. در این عملیات های بزرگ، توانمندی مهندسی، یک رکن اساسی بود؛ به گونه ای که می بایستی بستر ارتباط زمینی جهت ایجاد پشتیبانی از پیشروی رزمندگان تأمین می شد. و این امر مهّم با طراحی و احداث پل های سریع النصب، راه سازی، عملیات فریب دشمن، اجرای تونل در زیر رودخانه اروند و... صورت گرفت و مهندسی با اقدامات خود، در باز پس گیری مناطق اشغالی، نقش مهمی را ایفا کرد.که اگر نبود این این اقدامات مهندسی ، یا اساسا عمیلیاتها موفق ننی شدند ویا اگر موفق هم میشدند نمی توانست تثیت و حفظ شود .

چهارم مساله  پشتیبانی مهندسی  از عملیاهای نظامی بود ،پشتیبانی مهندسی  در مراحل تنبیه متجاوزدرمناطق اشغالی ونیز تنبیه متجاوز در فراسوی مرزها و ایجاد حریم ایمنی برای کشور بود که رزمندگان مهندسی با قوه ابتکار و خلاقیت بی نظیر خود، صحنه های بی بدیلی در طول جنگ های دنیا خلق کردند. ساخت و نصب پل شناور خیبر به طول 14 کیلومتر بر روی دریاچه هور درعملیات خیبر و احداث جاده خاکی بر روی دریاچه هور برای اتصال به جزائر مجنون و نیز ساخت و نصب پل شناور و متحرک و نیز پل عظیم لوله ای والفجر 8 بر روی بستر رودخانه خروشان اروند رود ایجاد بیمارستان های امن و مستحکم و مجهز صحرایی، مانند بیمارستان فاطمه الزهرا، علی ابن ابیطالب و...، نمونه ای از این اقدامات بوده است.

پنجمین ماموریت مهندسی رزمی ،  مقابله با خرابی های دشمن بود ؛ دشمن متجاوز در طول 8 سال جنگ تحمیلی، به وسیله بمباران و موشک باران، زیر ساخت های کشور، از جمله پل های مهم راه آهن، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، فرودگاه ها، بنادر و... را تخریب کرد و یا خسارت فراوانی به آنها وارد کرد؛ اما مهندسین کشور با اقدامات خود، در مرحله نخست در جهت مهار خسارات تلاش کردند؛ سپس به باز سازی بخش های مهم آنها پرداختند. که این اقدامات سبب شد که اولا شرایط کشور بحرانی نشود و ثانیا نیازهای اساسی مردم  تحت فشارمضاعفی که دشمن دنبال میکرد  واقع نشود.

ششمین ماموریت مهندسی دفاع مقدس ،در خدمت ایمنی شهروندان بود ؛ از انجا که شهرهای مختلف کشور نیز از حمله متجاوزان در امان نماندند و خسارات و تلفات فراوانی را متحمل شدند. از این رو، مهندسین کشور در جهت تأمین امنیت جانی و روانی مردم، نسبت به آماده سازی فضا های امن برای استقرار مردم و نیز ایجاد پناهگاه های عمومی و اختصاصی، در حدمقدورات کشور اقدامات لازم را به عمل آوردند. وتا حدود زیادی سبب کاهش تلفات جانی و نیز امنیت روانی جامعه گردد.

عوامل موثردر موفقیت  مهندسی در  زمان دفاع مقدس  چه بوده است ؟

عوامل مختلفی در  موفق بودن مهندسی در دوران دفاع مقدس  وجود داشته ، که برخی انگیزشی ،برخی اجرایی و برخی مدیریتی بوده اند که اهم ان موارد زیر بوده است :
نخستین ومهمترین انها ایمان وتوکل به خداوند وغرور وغیرت دینی بعنوان موتورمولد ومحرکه مهندسی با ان وضعیت اندک اغاز جنگ بوده است .

دومین عامل راهبری کلان و فرماندهی یک  رهبر الهی و شعار بلند حضرت امام که" ما می توانیم " باعث روحیه و جسارت جوانان انقلابی شد. و بدنبال آن ، مدیریت انقلابی و در صحنه مهندسی و پشتیبانی وهمچنین  قدرت تصمیم‌گیری و آزادی عمل منطقی و مؤثر نیروهای مهندسی در صحنه عمل؛بود .

سومین عامل ، در آن شرایط  محاصره اقتصادی و تحریم نظامی ما که حتی از دادن سیم خاردار هم به ما جلوگیری میشد، نگاه به داخل بود و عدم چشم داشت به کشورهای خارجی در یاری رسانی ، چه انکه خودشان مسبب و یار دشمن بودند. اعتقاد و خودباوری و خود اتکایی و استفاده از امکانات ملی

دیگر اینکه ، استفاده فراوان دشمن از مهندسی زمین، آب، مین، آتش و برتری هوایی و ... وضرورت تسلط  ومقابله با آن بود

یکی دیگر از عوامل ، روحیه ریسک وخطرپذیری مهندسی و مهندسان رزمنده و ایثارگرو حفظ روحیه خطرپذیری و جسارت نیروهای مهندسی بوده است .

دیگر اینکه ،سازماندهی مناسب امکانات مهندسی رزمی. سازماندهی متناسب با رزمی فاقد آمادگی و تجربه وارتقای تخصص و مهارت در نیروهای مهندسی؛بود

یک عامل مهم نیز برخورداری از تفکر خلاق و پویا بود ؛ خلاقیت در مهندسی  باپویایی و بهره‌گیری از روش‌ها وتاکتیک‌های بدیع مهندسی به منظور فراهم آوردن محیط‌های جغرافیایی و عملیاتی غیر قابل تصور برای دشمن بسیار مجهز و رفع محدودیت های موجود از مقدورات نیروهای خودی بوده است . این خلاقیت به عواملی مربوط میگشت که بخشهایی از ان در بالا اشاره شد.

مهندسی دفاع مقدس  نقشهایی داشته ویا دارای چه بخشهایی بوده است ؟

مهندسی در دوران دفاع مقدس به اقدامات زیر می پرداخته است که هر کدام از نظر کیفیت وکمیت بسیار بی نظیر بوده است  :

•    راه سازی یا جاده سازی ( جاده های عملیاتی وپشتیبانی و...). مثل جاده سیدالشهد(س)
•    پل سازی (پل وعبور)، شامل  پل های دایمی  و پلهای موقت در دودسته پلهای سبک وسنگین  .مثل پل بی نظیرخیبر بطول 13 کیلومتر بر روی هورالعظیم  و پل متحیر العقول والفجر 8  برروی رودخانه خروشان ارود

•    مواضع واستحکامات، شامل خاکریز( انواع خاکریزبصورت تعجیلی – یک جداره – دوجداره )- سنگر( جهت نیروهای پیاده – توپخانه – زرهی –بهداری و. ...)  –کانال( بصورت خشک نفررو – کانال انتقال آب- و.....) –زاغه –احداث انواع قرارگاه عملیاتی  ( مشترک ، تاکتیکی ، یگانی )  – انواع اردوگاه  با کاربریهای مختلف رزمی (ستادی ، ییاده ، بنه و....)  ،  ساحل سازی ، اسکله  و.......

•    اقدامات ساختمانی، شامل مرمت ویا احداث ساختمانهای پادگان عقبه  - حمام بصورت حمام ثابت وسیار- سرویس های بهداشتی بصورت ثابت ویا سیار- و.....

•    اقدامات ویژه ، شامل احداث انواع بیمارستان صحرانی –حمام شیمیایی - اورژانس صحرایی  - زاغه  و پناهگاه

•    بخش تخریب وانفجارات ( چک وخنثی سازی ) در مراحل حین عملیات و یا پس از عملیات رزمندگان دفاع مقدس

• و سایر اقدامات دیگر

ازمصادیق نوآوری و خلاقیت در عرصه مهندسی رزمی نام ببرید.بفرمایید خلاقیتهای مهندسی دفاع مقدس چه چیزهایی بوده است ؟

مدیریت جهادی واقعی در دوران دفاع مقدس شکل گرفت که به دنبال آن خلاقیت در تمامی عرصه های دفاع مقدس و بخصوص در حوزه مهندسی روز به روز پدیدارتر گشت.

•    احداث خاکریزهای تعجیلی توسط بسیجیان  وجهادگران سنگر ساز بی سنگر در شرایط سخت آتش دشمن

•    نوآوری و خلاقیت در ساخت پلهای شناور ، بخصوص  شناور بشکه ای در دارخوین

•    نوآوری و خلاقیت در ساخت پل بی نظیر خیبر بطول 13 کیلومتر

•    احداث کانال سلمان برای جلوگیری از حرکت تانک های دشمن دردشت جنوب ، که سبب گیرافتادن دشمن در باتلاق شد

•    احداث سنگر بتنی پشی ساخته و قابل حمل و سریع الاحداث قرارگاهها و سنگرهای اجتماعی در پشت جبهه

•    احداث سد خاکی بر روی بهمن شیر پس از بمباران پل های روی رودخانه و فراهم سازی عبور خودورهااز روی آن

•    احداث پل بعثت لوله ای روی رودخانه خروشان اروند رود

•    ساخت شنی برای وانت لندکروز وتبدیل آن خودرو شنی دار،  برای عبور از زمینهای  رملی

•    نوآوری در ساخت قایق های چوبی برای عبور در مرداب ها و هور و نیزارها

•     ساخت بالنی بنام  ابابیل برای مناطق تنگه ای جهت برخورد با هواپیماهای عبوری دشمن

•    و موارد دیگر

چه درسهایی از تجارب مهندسی دفاع مقدس میتوان گرفت ؟

دفاع مقدس هشت ساله دارای انبوهی از تجارب شیرین وتلخی است که بعنوان یک گنج  پر بها بایستی مورد کاوش قرارگرفته و بهره برداری شود. بخشی از آن بعنوان حفظ هویت تاریخ  پرافتخار کشورمان و بخشی نیز بعنوان کاربست ان برای اینده استخراج شود. گرچه ممکن است که جنگی مشابه با بعث عراق را نخواهیم داشت ولی با تطابق با شرایط حال و اینده قابل بهره برداری خواهد بود . چه این که بسیاری از اقدامات بعداز جنگ  با روحیه "ما میتوانیم" دفاع مقدس شکل گرفت . بسیاری از نوآوری های دوران دفاع مقدس ، بخصوص در بخش مهندسی کشور مقدمه پیشرفت های بعداز جنگ  شد. وسبب افتخارات دیگری برای کشور گردید .

تجربه دیگر اینکه ، بخش های مهندسی کشور در زمان شروع جنگ تحمیلی بدلیل عدم امادگی وپیش بینی های لازم  ، سبب شد تا خسارات زیادی در مقابله با تجاوز دشمن حاصل شود و مدتی زمان برد تا به مرور مهندسی با قوه خلاقانه خود را باشرایط جنگی کشور آماده کند- بنابراین در شرایط فعلی که فرصت هست بایستی تمهیدات لازم جهت امادگیهای لازم در بخشهای مهندسی دستگاههای دولتی و شهرداریها و..... صورت گیرد تا  و از امادگی لازم برای مواجهه با بحرانهای اختمالی برخوردار شوند

تجربه دیگر اینست که در طراحی و اجرای پروژه های ملی دربخشهای حیاتی و حساس ، تمهیدات لازم  صورت گیرد تا حداقل اسیب پذیری را داشته باشد و درصورت مواجه با خطر بتوانند به سرعت بر آن فایق ایند.

تجربه دیگر اینکه ما درجنگ بصورت تجربی ، اقدامات را بکار بستیم ، لکن در شرایط فعلی بایستی مهندسان و شرکتهای مهندسی از اموزشهای لازم برخوردار شوند و درطراحی های یشان تمهیدات لازم را  برای شرایط بحرانهای احتمالی اینده پیش بینی کنند.

وتجربه دیگر توجه مسولین ومدیران به اهمیت موضوع و بکاربستن تمهیدات لازم  در تصمیمات خود باشند.
که قطعا با توجه به تجارب فوق، آینده  ای امن وسربلند برای کشور تضمین خواهد شد.  
 

https://paydarymelli.ir/fa/news/33912/%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D9%88%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86-

*****************************************

*****************************************

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۲۵