***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منتشر شده در حماسه 27 و ایثار پرس 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

جماسه 27 / صفحه نخست  ادبیات پایداری / مقاومت و پایداری /انتشار : 5 - بهمن - 1400 /

https://hamaseh27.ir/%d8%b3%d9%8a%/

ایثار پرس : صفحه اول / ویژه /شناسه : 8936 /05 بهمن 1400

http://www.isarpress.ir/?p=8936

پیشنهادیه موکد:

سیاستهای کلی استان درخصوص مدیریت بحران و پدافند

در این نوشتار براساس سیاستهای کلان کشور ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی ؛ سیاستهای کلی استان درخصوص مدیریت بحران و هچنین پدافند غیر عامل، تبیین شده است  .

*

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

     ازآنجا که براساس بند اصل 110 قانون اساسی تعیین سیاستهای کلی نظام میباشد، مقام معظم رهبری امام خامنه ای سیاستهای مختلفی را مصوب وابلاغ نموده اند. برهمین اساس بخشی از این سیاستها که درحوزه سرزمینی استان می گنجد و بعنوان سیاستهای کلی استان درخصوص مدیریت بحران و پدافند غیر عامل ، درذیل نمایندگی ولی فقیه دراستان به شرح زیر تبیین وارایه گردیده است و کلیه مخاطبان این سیاستها را موظفند براساس زمان بندی مشخص برای عملیاتی شدن آن را تهیه و پیشرفت آن را در فواصل زمانی معین گزارش نمایند :

 

سیاستهای کلی استان برای پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه.

 براساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران درمورد " پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه" مصوب که توسط مقام معظم رهبری در تاریخ  25/06/1384-ابلاغ گردیده است. سیاستهای کلی استان در مورد" پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه استان" شامل موارد زیر می باشد

که بایستی ملاک برنامه ریزی نهادهای مسول استان قرارگیرد:

1ـ افزایش و گسترش آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی و آماده‌سازی مسئولان استان و مردم برای رویارویی با عوارض ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر‌مترقبه به ویژه خطر زلزله و پدیده‌های جوی و اقلیمی.

2ـ گسترش و تقویت مطالعات علمی و پژوهشی و حمایت از مراکز موجوداستان ، به منظور شناسایی و کاستن از خطرات اینگونه حوادث با اولویت خطر زلزله.

3ـ ایجاد مدیریت واحد استانی برای آمادگی دائمی و اقدام مؤثر و فرماندهی در دوره بحران:

1ـ 3 ایجاد نظام مدیریت جامع اطلاعات استان وهمراستا با نظام مدیریت جامع اطلاعات کشور به کمک شبکه‌های اطلاعاتی مراکز علمی ـ پژوهشی و سازمان‌های اجرایی مسئول، به منظور هشدار به موقع و اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام در زمان وقوع حوادث استانی

2ـ 3 تقویت آمادگی‌ها و امکانات لازم برای اجرای سریع و مؤثر عملیات جست‌وجو و نجات در ساعات اولیه، امداد و اسکان موقت آسیب‌دیدگان، تنظیم سیاست‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و سازماندهی کمک‌های واصله در زمینه‌های فوق.

3ـ 3 در اختیار گرفتن کلیه امکانات و توانمندی‌های مورد نیاز اعم از دولتی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی و نیروهای مسلح استان در طول زمان بحران.

4ـ تدوین برنامه‌های جامع علمی استان به منظور بازتوانی روانی و اجتماعی آسیب‌دیدگان و باز‌سازی اصولی و فنی مناطق آسیب‌دیده.

5ـ گسترش نظامات مؤثر جبران خسارت نظیر انواع بیمه‌ها، حمایت‌های مالی و تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوق‌های حمایتی.

6ـ پیشگیری و کاهش خطر‌پذیری ناشی از زلزله در شهرها و روستاهای استان و افزایش ضریب ایمنی در ساخت‌وسازهای جدید از طریق:

1ـ 6 مکان‌یابی و مناسب‌سازی کاربری‌ها در مراکز جمعیتی شهری و روستایی و تأسیسات حساس و مهم  استانمتناسب با پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله در استان.

2ـ 6 بهبود مدیریت و نظارت بر ساخت‌وسازاستان با به کار‌گیری نیروهای متخصص و تربیت نیروی کار ماهر در کلیه سطوح و تقویت نظام مهندسی و تشکل‌های فنی و حرفه‌ای و استفاده از تجربه‌های موفق گذشته

3ـ 6 ممنوعیت و جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیر‌فنی و ناامن در برابر زلزله و الزامی کردن بیمه و استفاده از کلیه استانداردها و مقررات مربوط به طرح و اجرا.

4ـ 6 تلاش درجهت استانداردسازی مصالح پایه و اصلی سازه‌ای و الزامی کردن استفاده از مصالح استاندارد، با کیفیت و مقاوم و ترویج و تشویق فناوری‌های نوین و پایدار و ساخت سازه‌های سبک در استان

5ـ 6 تلاش در جهت تهیه و تصویب قوانین و مقررات لازم برای جرم و تخلف شناختن ساخت‌وسازهای غیر‌فنی.

7ـ کاهش آسیب‌پذیری وضعیت موجود استان در برابر زلزله با محوریت حفظ جان انسان‌ها از طریق:

1ـ 7 تدوین و اصلاح طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی متناسب با پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله در مناطق مختلف استان.

2ـ 7 ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های دولتی، عمومی و مهم، شریان‌های حیاتی و تأسیسات زیر‌بنایی استان و باز‌سازی و بهسازی بافت‌های فرسوده حداکثر تا مدت 10 سال.

3ـ 7ـ ارائه تسهیلات ویژه و حمایت‌های تشویقی (بیمه و نظایر آن) به منظور ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های مسکونی، خدماتی و تولیدی غیر‌دولتی استان.

8 ـ شناسایی پدیده‌های جوی و اقلیمی و نحوه پدیدار شدن خطرات و ارزیابی تأثیر و میزان آسیب‌ آنها از طریق تهیه اطلس استانی پدیده‌های طبیعی، ایجاد نظام به هم پیوسته ملی پایش و بهبود نظام‌های هشدار سریع و پیش‌آگاهی بلند‌مدت با استفاده از فناوری‌های پیشرفته.

9ـ تنظیم برنامه‌های توسعه استانی به‌گونه‌ای که در همه فعالیت‌های آن در همه سطوح، رویکرد «سازگاری با اقلیم» ملاحظه و نهادینه شود. بنابراین اقدامات ذیل باید انجام گیرد:

ــ شناسایی شرایط اقلیمی و لحاظ نمودن آن به عنوان یکی از محورهای اساسی آمایش استان.

ــ تهیه، تدوین و ساماندهی نظام‌های جامع مدیریت بلایای جوی و اقلیمی استان.

ــ شناسایی تغییر اقلیم و آثار و پیامدهای آن در پهنه استان و اتخاذ راه‌کارهای مناسب. ( هاشمی فشارکی ، 1395 ، ص 43 الی46 )

 

 سیاست‌های کلی پدافند غیرعامل کشور ( دفاع غیر عامل )

    براساس سیاستهای کلی نظام درخصوص پدافند غیر عامل ابلاغی در تاریخ 29/11/89 . سیاستهای کلی استان در بخش" پدافند غیر عامل استان" شامل موارد زیر می باشد که بایستی ملاک برنامه ریزی نهادهای مسول قرارگیرد:

  -1تأکید بر پدافند غیرعامل که عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که  در استان صورت می گیرد و موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری های استان ، تداوم فعالیت های ضروری استان ، ارتقاء پایداری استان و تسهیل مدیریت بحران استان  در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن بر علیه استان می گردد.

2-رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل از قبیل انتخاب عرصه ایمن، پراکنده سازی یا تجمیع حسب مورد، حساسیت زدایی، اختفاء، استتار، فریب دشمن و ایمن سازی نسبت به مراکز جمعیتی و حائز اهمیت بویژه در طرح های آمایش استانی و طرح های توسعه آینده استان.

3- طبقه بندی مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت استان به حیاتی، حساس و مهم و روزآمدکردن آن در صورت لزوم.

4-تهیه و اجرای طرح های پدافند غیرعامل در استان  (با رعایت اصل هزینه فایده) در مورد مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت (نظامی و غیرنظامی) موجود و در دست اجراء بر اساس اولویت بندی و امکانات حداکثر تا پایان برنامه ششم و تامین اعتبار مورد نیاز.

5-تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل استان در برابر سلاح های غیرمتعارف نظیر هسته ای، میکروبی و شیمیایی.

6-دو یا چندمنظوره کردن مستحدثات، تاسیسات و شبکه های ارتباطی و مواصلاتی استان در جهت بهره گیری پدافندی از طرح های عمرانی و بویژه در مناطق مرزی و حساس استان.

7-فرهنگ سازی و آموزش عمومی درسطح استان در زمینه به کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در بخش دولتی و غیردولتی استان ، پیش¬بینی مواد درسی در سطوح مختلف آموزشی استان و توسعه تحقیقات در زمینه پدافند غیرعامل.

8-رعایت طبقه بندی اطلاعات طرح های پدافند غیرعامل استان

9-ممانعت از ایجاد تاسیسات پرخطر در مراکز جمعیتی استان و بیرون بردن این گونه تاسیسات از شهرها و پیش بینی تمهیدات ایمنی برای آن دسته از تاسیساتی که وجود آنها الزامی است و ممانعت از ایجاد مراکز جمعیتی در اطراف تاسیسات پرخطر با تعیین حریم لازم.

10-  حمایت لازم از توسعه فناوری و صنایع مرتبط مورد نیاز استان در پدافند غیرعامل با تاکید بر طراحی و تولید داخلی.

11-  به کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات نرم افزاری و الکترونیکی و سایر تهدیدات جدید دشمن به منظور حفظ و صیانت شبکه های اطلاع رسانی، مخابراتی و رایانه ای استان

12-پیش بینی  سازوکار لازم برای تهیه طرح های مشترک ایمن سازی استان و ایجاد هماهنگی در سایر طرح ها و برنامه ها و مدیریت نهادهای مسئول، در دو حوزه پدافند غیرعامل و حوادث غیرمترقبه استان در جهت هم افزایی و کاهش هزینه ها.

13- ایجاد مرکزی در استان برای تدوین طراحی، برنامه ریزی و تصویب اصول و ضوابط، استانداردها، معیارها، مقررات و آیین نامه های فنی پدافند غیرعامل استان و پیگیری و نظارت بر اعمال آنها. ( هاشمی فشارکی ، 1395 ، ص 56 و 57 )

 

لازم به یاد آوریست کشور ایران به چندین استان و هر استان به چند شهرستان و هر شهرستان به تعدادی  بخش  و هر بخش به چند دهستان تقسیم می‌شود.اُستان یکی از واحدهای تقسیمات کشوری است. تقسیمات کشوری ایران دارای چهار سطح است و به‌ترتیب ایران به استان، شهرستان، بخش و دهستان تقسیم می‌شود.  در حال حاضر استاندار از سوی وزیر کشور انتخاب می‌شود و فرمانداران و بخشداران استان خود را انتخاب می‌کند، هم‌چنین دهستان از این واحدها حذف گردیده و تعداد استان‌های کشور به 31 استان رسیده‌است.  دارند.  طبق ماده ۹ قانون تقسیمات کشوری مصوب ۱۲ تیر ۱۳۶۲ مجلس شورای اسلامی ماده ۹: «استان»، واحدی از  است که مناسب‌ترین کانون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، طبیعی و اجتماعی آن استان شناخته می‌شود. تقسیمات کشوری است با محدوده جغرافیایی معین که از به هم پیوستن چند شهرستان همجوار با توجه به موقعیتهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و طبیعی تشکیل می‌شود.  براساس آخرین وضع تقسیمات کشوری در خرداد ۱۳۹۱ شمسی، کشور ایران از ۳۱ استان، ۴۲۹ شهرستان، ۱۰۳۴ بخش، ۲۵۴۸ دهستان و ۱۱۸۹ شهر و ۲۱ فرمانداری ویژه و ۳۷ هزار روستا تشکیل یافته‌است.

سخن پایانی

نظر به اهمیت سیاستهای مذکور و با توجه به مشکلات استانی ، ضرورت دارد ؛ همه نهادها و سازمانها و مردم ؛ در جهت پیشرفت و تعالی استانی تلاش نموده و بایستی ادارات کل استان و نهاد ها و سازمانهای استانی ؛ برنامه های سالانه خود را بر مبنای این سیاستها تطبیق دهند . ونمایندگان رهبر انقلاب اسلامی نیز لازمست ، بطور جد از نهادهای مربوطه استان مطالبه نمایند .تا ان شالله درگام دوم انقلاب ، شاهد استانهای پیشرفته وپایداربوده وبا مشارکت در ساخت تمدن نوین اسلامی استانی ؛ زمینه ساز ظهوری فراهم گردد .

منابع

  1. پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام ؛ سیاستهای کلی نظام
  2.  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور؛  جدول تعداد عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری ، خرداد ماه سال ۱۳۹۱   
  3. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ؛قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  4. هاشمی فشارکی ، سید جواد ؛ نمایندگی ولی فقیه وسیــاستـهای کـلان استـان ، انتشارت مسیر دانشگاه ، 1395 ،
  5. هاشمی فشارکی ،سیدجواد و پورعبدی ؛ سمیه ؛ تهدیدات اقتصادی و اقتصاد مقاومتی ، انتشارات علم آفرین ، چاپ سوم 1393
  6. هاشمی فشارکی ،سیدجواد ، فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، چاپ دوم 1398

 

 

 

http://www.isarpress.ir/?p=8936

 

http://www.isarpress.ir/1400/11/05/%d8%b3%d9%8a%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d9%83%d9%84%d9%8a-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%b5%d9%88%d8%b5-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d8%ad%d8%b1%d8%a7/

 

https://hamaseh27.ir/%d8%b3%d9%8a%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d9%83%d9%84%d9%8a-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%b5%d9%88%d8%b5-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d8%ad%d8%b1%d8%a7/

 

https://javadfesharaki.blog.ir/1400/11/05/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF