***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

******************...شهید اشجع فشارکی ها...******************

پنجشنبه, ۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰۶:۰۰ ق.ظ

منتشر شده در  ایثار پرس 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

ایثار پرس : گروه : اصفهان / شهدا / صفحه اول / ویژه /شناسه : 9032 /14 بهمن 1400 - 6:14

http://www.isarpress.ir/?p=9032

شرحی بر زندگانی شهید علی اشجع ،

شهید شجع فشارکی ها

در این نوشتار نخست چکیده اطلاعات ۶۹ شهید والامقام فشارکی بیان شده ، سپس زندگی نامه شهید علی اشجع تبیین شده و همچنین وصیت نامه وی ارایه شده است .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

ملتی که کمتر از دوسال از نظام وابسته و ظالم ستم شاهی رهاشده بودودرحال شکل گیری نظام مردم سالاری دینی بود؛ به یکباره با هجوم همه جانبه ارتش بعث عراق به نیابت از غرب وشرق و تمامی دشمنان انسانیت و اسلام واقع میشود.و مردمی ترین و مقدس ترین دفاع جبهه حق علیه باطل در سرتاسرکشور شکل میگیرد و در این راه عزیزترین افراد خون پاکشان را اهدا وکشور وانقلاب را بیمه و تضمین بخشیدند . اصفهان نقش بی بدیلی بخود میگیرد و دراین میان اقوام فشارکی نقش برجسته وممتازی داشتند.

اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی وصلت‌های درجه یک صورت گرفته را شامل می‌شود، که از میان جامعه فشارکی‌ها ، تعداد ۶۹ نفر تاکنون به شهادت رسیده اند و تقدیم اسلام وانقلاب شده اند.

شهدای والامقام فشارکی ، به ترتیب الفبا دارای این نام خانوادگی‌ها می‌باشند : اثنی‌عشری – احمدی فشارکی – اشجع – آقاجانی فشارکی – باب الخانی – بورانی – جعفری فشارکی – حاج شریفی – حسینی فشارکی – خوشبخت – سلمانی فشارکی – سوریان – شمس – عظیمی اصفهانی – علیمرادی – غلامی فشارکی – محمدی فشارکی -مطلبی فشارکی-  هاشمی فشارکی

از این تعداد دو نفر خانم که مسن‌ترین و خردسالترین شهید هستند مادر بزرگ (شهیده فاطمه مطلبی فشارکی) و نوه ( طیبه مطلبی فشارکی)  بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند.

همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم می باشد که در سوریه به شهادت رسید ه است .

مرحوم مادر شهید علی اشجع ، حاجیه خانم فاطمه آقاجانی فشارکی از افراد مومنه و نیکوکار فشارکی بوده اند .

زندگی نامه شهید علی اشجع

تاریخ تولد: 02/01/1339   تاریخ شهادت: 10/02/1361   
 

شهید علی اشجع در دوم فروردین 1339، در خانواده‌ای متدین در شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش حسن آقا، بنا بود و مادرش، فاطمه خانم آقاجانی فشارکی نام داشت.

 

 علی از همان کودکی اهل نماز بود و با قرآن انس و الفت زیادی داشت. و همواره از غیبت کردن و تهمت زدن و دروغ گفتن دوری می‌جست. وی دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدارس مشتاق و بهار علم با موفقیت به پایان رسانید. و سپس وارد هنرستان سروش گردید.

 

 دوران انقلاب از یاران با وفای انقلاب و امام بود و هر روز در تظاهرات علیه رژیم پهلوی شرکت می‌کرد و با پخش کتاب و اعلامیه در روشنگری مردم نقش مفید و موثری داشت. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری حضرت امام (ره) عضو فعال بسیج و انجمن اسلامی هنرستان سروش گردید. وی در پاسداری از نظام و حفظ ارزشهای والای اسلامی و مبارزه با منافقین کور دل و ضد انقلاب فردی بسیار فعال و کوشا بود.

 

سال آخر هنرستان بود که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز گردید با شروع جنگ فعّالیّت وی در جبهه و پشت جبهه چندین برابر شد، بطوریکه وقتی متوجه شد رزمندگان نیاز به برانکارد دارند، کار گروهی فعال تشکیل داد و شبانه روز مشغول ساختن برانکارد شد.

 

 علی آقا به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و به‌عنوان رزمنده‌ای فداکار و جان برکف، در جنگ و جهاد روحیه پر شوری داشت و چندین بارعازم جبهه‌های نبرد گردید.

ایشان آخرین بار سال 1361 به همراه برادرش امیر با ایمانی راسخ و قلبی آرام در عملیات بیت المقدس شرکت نمود دهم اردیبهشت 1361، در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش به شکم شهید شد. مزار او در گلستان شهدای اصفهان واقع است.

 

وصیت نامه شهید اشجع، علی  

باسمه تعالى

"و لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل الله امواتا بل احیاء ولکن لاتشعرون "

" و آن کسى را که در راه خدا کشته شد مرده نپندارید بلکه او زنده ابدى است و لیکن شما این حقیقت را در نخواهید یافت. "

 

درود خدا بر محمد و آل محمد (ص) و خداوند تمام بندگانش را یارى کند، که ایشان بتوانند در راه او جهاد کرده و تسلیم او و امر او باشند. و کمر همت بر ریشه کن کردن ظلم و فساد بندند.

 

بر حسب تاکید فراوان که شده براى این امر، یعنى هر شخص مسلم باید در هر زمان وصیتنامه دارا باشد. خود را موظف دانستم از این امر پیروى کرده ‌و وصیتنامه‌اى تحریر کنم. اما به علت ذیق وقت و مشغله زیاد مطالبى مختصر تقدیم حضرات عالى فرموده، امید است بهره‌اى نصیب دوستان گردد.

 

 این وصایا مشتمل بر سه قسمت است:

قسمت اول در باب خانواده‌ام هست،که اى تمام اهل خانه شما را به خون شهیدان سوگند مى دهم که:

 اولاً اخلاق اسلامى را به طرز صحیح در خود بپرورانید.

2 - دروغ نگویید چه به شوخى و چه به جدى.

3 - تهمت نزنید حتى اگر به ضررتان تمام مى شود.

4 - غیبت نکنید که غیبت بدتر از زنا و خوردن گوشت مرده برادرتان هست.

5 - آبروى یکدیگر را نریزید که ملا ئکه خداوند بر شما از این طریق نفرین فرستند.

6 - سعى بر اصلاح همدیگر داشته باشید که اگر شما اصلاح شدید جامعه اصلاح مى شود و در برابر یکدیگر موضع نگیرید.

7 - سعى کنید نمازهاى یومیه را به جماعت خوانده و صحیح.

8 - ریا و عجب و خودپسندى در قلب شما رخنه نکند که شما را آتش میزند.

9 - وحدت و اخوت و انسجام را بین خودتان زیاد کنید که ما به خوشبختى دنیا و آخرت هست.

10- جلسات مذهبى بین خودتان دایر کنید تا به حقایق بیشتر آشنا شوید.

11- روزهاى جمعه همگى دسته جمعى بروید به نماز جمعه و گفتار دو خطبه را در زندگى روزانه برپا کنید و توجه به این مسئله داشته باشید که حیات شما مرهون خون شهیدان است آنان بودند که همچنان سوختند و سوختند تا محفل شما را نورانى نگه دارند پس ما اگر با سوختن این شمعهاى محفل بشریت زندگیمان جهت دار نشود واقعاً خائن به خون شهیدان هستیم برادران و خواهران عزیزم تقوا را نصب العین خود قرار دهید و من زیادتر از همه چیز شما را به تقوا سفارش مى کنم و در تمام امور زندگى خود افراط و تفریط نکنید و اگر مى‌خواهید مداوم راه من و پاسدار خون من باشید به نکاتى که گفته شده و میشود عمل کنید.

  و مطلبى که به خواهرانم مربوط مى‌شود، این بود که شما را به حجاب کامل سفارش مى‌کنم. آن حجابى که در قرآن فرموده است خدا و در سوره نساء. و خواهران و برادران عزیزم، از شما تقاضامندم که فرزندانتان را به حقایق اسلام روشن کنید و آنها را اسلامى تربیت کنید.

  • خواهران و برادرانم ! در تمام اوامر زندگى یاور پدر و مادرم باشید. در آخر این را هم متذکر مى شوم، که اگر خداوند بر من و شما منت نهاد و من را از فیض عظیم شهادت برخوردار کرد و شما اندوهناک شدید بر امام حسین (ع) و بر مظلومیت ائمه اطهار (ع) و پیغمبر(ص) گریه کنید و من را از ثواب آن برخوردار کنید.

•  چرا که من با شهادتم خواستم خدمتى هر چند ناچیز به اسلام کرده باشم. و از این طریق به تمام ابرجنایتکاران شرق و غرب و خون‌آشامان و مستکبرین جهان این حقیقت را بفهمانم، که این ملت و امت اسلام تسلیم شما نخواهند شد. و تا سر حد جان و تا آخرین قطرات خون تسلیم شما نخواهند شد. و تا سر حد جان و تا آخرین قطرات خون با شما مبارزه خواهند کرد و شما را نابود خواهند کرد. و از کشته شدن هم هراسى‌ندارند.

 

قسمت دوم از وصیت نامه‌ام مربوط به خویشاوندان و آشنایان نزدیک مى‌شود. و اصل مطلبى که مى‌خواهم بیان کنم در مورد ایشان وحدت و تنها وحدت است، و وحدت شما در گرو اخوت و دوستى و صمیمیت شما است. و غیبت یکدیگر را نکردن شما است. و مادیات را در نظر نگرفتن شما است. و به معنویات فکر کردن و به آخرت اندیشیدن شما است. و از شما مخصوصاً خویشان نزدیک مصرانه خواستارم، انسانى باشید خداپسندانه اعمالى را انجام دهید که عقلتان حکم مى‌کند.

 

قسمت سوم شامل عامه مردم هست، که آنان را به تقوى و نظم در کارها سفارش مى‌کنم. یعنى مولایمان على (ع) به این امر ما را دعوت مى کند. و همه شما باید به این موضوع ایمان کامل داشته باشید، که اگر نظم در کارهایتان بود موفق و سربلند در دو جهان خواهید بود، و اگر نظم در تمام امور را دارا شدید تقوا هم پیدا مى‌کنید. و آن موقع است که خداوند هم از دست شما راضى و شما هم از دست خداوند راضى هستید.

پشتیبان روحانیت و مطیع او امر ایشان باشید.که ما هر چه داریم از این قشر رنجدیده و محترم است تمام اعمال جزئى و کلى شما براى خدا و در جهت رضاى خداوند باشد، که اگر چنین شد موفق خواهید بود. به مستمندان و ضعفا سر بزنید، اول به مستضعفین و مستمندانى که از خویشان شما هستند، برسید. و از درد و رنج هاى آنان مطلع شوید. و در پى برطرف شدن آن باشید، به معنویات اهمیت بدهید. و مقدارى از اوقات خودتان را صرف مطالعه کنید.

                                 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

                             على اشجع 28/11/60 پادگان امام‌زمان (عج)

                             خدایا - خدایا تا انقلاب مهدى خمینى را نگهدار

                             .... براى نصر اسلام محافظت بفرما

 

منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷، ص ۲۵۴ و ۲۵۵  و ص ۴۱۲ و۴۱۳ و ۴۱۴

http://www.isarpress.ir/?p=9032

 

http://www.isarpress.ir/1400/11/14/%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d8%b4%d8%ac%d8%b9-%d9%81%d8%b4%d8%a7%d8%b1%da%a9%db%8c-%d9%87%d8%a7/

 

https://javadfesharaki.blog.ir/1400/11/14/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%AC%D8%B9-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C-%D9%87%D8%A7