***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منتشر شده در ایثار پرس

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

گروه : صفحه اول / ویژه /شناسه : 11064 /28 تیر 1401 - 20:59

http://www.isarpress.ir/?p=11064

از غدیر علوی تا قیام مهدوی

در این نوشتار با اجمالی از بعثت نبوی وجانشینی امام علی (ع) و امام دوم تا امام یازدهم و سپس غیبت امام دوازدهم پرداخته شده ؛ سپس موضوع  زمینه سازی ظهور امام زمان در انقلاب اسلامی و قیام امام مهدی (عج) تبیین شده است .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

  1. پیشینه : حکومت نبوی

با بعثت حضرت محمد (ص) و نزول قران کریم بعنوان آیین کامل زندگی بشر تا آخر زمان و تبیین آن توسط پیامبر و همچنین شکل گیری الگوی حکومت اسلامی ، ؛ سلسله انبیاء الهی با خاتمیت پیامبر اسلام(ص) پایان یافت. و«رسالت» به معنی پیغام رساندن از جانب خدا به بندگان او پایان یافت . ولی استمرار جانشینی دین خداوند در زمین به گونه دیگری تعیین گردید .

  1. جانشینی امام علی (ع)

طی ۲۳ سال نبوت رسول خدا (ص) همه مسائل فردی ؛ اجتماعی و حکومت داری توسط پیغمبر (ص) به مردم ابلاغ شد اما دین اسلام هنوز به مرحله اکمال دین نرسیده بود که با آیه بلاغ به پیامبر و تعیین جانشینی ولایت در غدیر خم  حضرت علی (ع) را امام، وصی و جانشین خود به مردم معرفی کرد ، پس از نصب مولای متقیان به امامت و زعامت امت اسلام، خداوند می‌فرماید: «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا...» که به معنی این است که امروز تازه دینتان کامل شد. و این ایه : « أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم ؛ اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولی الامر را.» [1] زمینه عملی پیدا کرد .

ولایت بر جامعه اعم از کشورداری، قضاء و داوری در ابواب جهاد و امر به معروف و نهی از منکر فقه مطرح شده است. ولایت فقیه، اداره امورجامعه اسلامی، اجرای احکام اسلامی، تامین مصالح مادی و معنوی جامعه اسلامی، حفظ نظام و کشور اسلامی در برابر دشمنان و تقویت خرمندی و دینداری مسلمانان است. در واقع ولایت فقیه ولایتِ مدیریتی بر جامعه اسلامی است که به منظور اجرای احکام و تحقق ارزش‌های دینی در راستای تحقق اهداف همه پیامبران الهی در فقه مطرح شده است. [2]

  1. از امام اول تا امام یازدهم

علیرغم صراحت ایات قران کریم و منصوب شدن امامت امام علی (ع) در سال 11 قمری توسط پیامبر الهی ؛ متاسفانه در سقیفه بنی ساعده ؛ فرد دیگری را منصوب کردند و جامعه اسلامی از حکمرانی امام علی (ع) محروم شد تا اینکه بعد از 25 خانه نشینی ؛ مردم به وی رجوع کردند و امام حکومت پنج ساله علوی را بنا نهاد و نهایتا با شهادت ایشان ؛ امامت و ولایت به امام حسن (ع)   منتقل شد ولی بعلت شرایط جامعه ؛ امام معصوم مجبور به پذیرش صلح گردید و از پس حاکمان غاصب بر سرنوشت مسلمین حکمرانی کردند و شرایط بر 10 امام معصوم (ع) سخت تر شد و همگی به شهادت رسیدند  تا این که در سال 260 هجری ؛ امامت به آخرین ذخیره الهی یعنی  امام مهدی (عج) منتقل شد و بنا به مصلحت الهی آن حضرت از نظر ها تا روز موعود غایب شدند  

  1. غیبت امام دوازدهم

از سال ۲۶۰ قمری ‌، که بعد از به شهادت رسیدن امام‌ حسن‌ عسکری (ع‌) امامت‌ به‌ فرزند ایشان‌، امام‌ مهدی (ع‌)  انتقال یافت ، امامت‌ مسلمین از حالت‌ ظهور به‌ حالت‌ غیبت‌ مبدل‌ شده‌، و جانشینی آن امام براساس ایه قران کریم « اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولی الامر را.» [3]  و بیان امام مهدی (عج) "به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان هستم ."  [4]  ودر شرایط حاضر امام المسلمین امام خامنه ای می باشد .

  1. زمینه سازی ظهور امام زمان در انقلاب اسلامی

به بیان بسیاری از علمای اسلامی ؛ شرایط قعلی دنیا حکایت از دوره آخر الزمان دارد ، و امام خامنه ای پرچم انقلاب را بدست حضرت ولیعصر (عج) خواهند سپرد و هدف گام دوم انقلاب زمینه سازی ظهور حضرت می باشد ؛ لذا عاشقان ظهور بایستی برای فراهم سازی بستر ظهور تلاش نمایند ؛ ان شالله جهت شاهد حکومت عدالت گسترش در سطح جهان گردد .


[1]  سورهٔ نساء (۴)، آیهٔ ۵۹

[2]  جوادی آملی، ولایت فقیه، ۱۳۷۸ش، ص۱۲۷- ۱۲۸

[3]  أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم ؛ سورهٔ نساء (۴)، آیهٔ ۵۹

[4]  وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْهِم‏ ، اکمال ادین صدوق، ج ٢، ص ٤٨٣.

 

http://www.isarpress.ir/?p=11064

http://www.isarpress.ir/1401/04/28/%d8%a7%d8%b2-%d8%ba%d8%af%db%8c%d8%b1-%d8%b9%d9%84%d9%88%db%8c-%d8%aa%d8%a7-%d9%82%db%8c%d8%a7%d9%85-%d9%85%d9%87%d8%af%d9%88%db%8c/