***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکترسید جواد هاشمی فشارکی ، کتاب سرای اربعین (راهنمای طرح و تجهیز موکب های  مراسم اربعین حسینی) | ایثار پرس isarpress | پایگاه خبری تحلیلی و تخصصی  فرهنگ ایثار و شهادت

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

منتشر شده در ایثار پرس : آخرین اخبار / صفحه اول / شناسه : 11305 /05 شهریور 1401 - 6:15

http://www.isarpress.ir/?p=11305

 

موکب "زندگی حسینی" شهرداری منطقه 13  و تهی از " معارف حسینی "

 

در این نوشتار نقدی بر برنامه فرهنگی شهرداری منطقه 13  با برگزاری موکب "زندگی حسینی"ارایه شده که با نیت خیر بوده ولی خیریت آن در عمل ضعیف بوده و ضد باب خیرات دیگر است .

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

در روز 2 شهریور نشستی با معاون فرهنگی منطقه 13 داشتیم که با اب وتاب از مراسم موکب خود گفتند ؛ لذا علیرغم اکراه شرکت در این گونه مراسم ؛ راغب شدم فردای آن در این مراسم حاضر شده و در آن حاضر شوم . گرچه در پایان با پیامک جریمه پارک خودرو در کنار فلکه دوم ؛ درجلوی همین مراسم مواجه شدم .

خبر : تیتر چند سایت خبری این است : "برپایی موکب «زندگی حسینی» در فلکه دوم نیروی هوایی موکب «زندگی حسینی» در فلکه دوم نیروی هوایی منطقه۱۳ دایر شده و تا روز اربعین پذیرای عزاداران حسینی است. شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره گفت: «موکب فرهنگی منطقه۱۳ در فلکه دوم نیروی هوایی تا ۲۶ شهریور ماه مصادف با اربعین حسینی میزبان شهروندان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.» «محمدهادی علی‌احمدی»  ادامه داد: «علاوه بر اجرای برنامه‌های فرهنگی در این موکب، ایستگاه پذیرایی و نذورات استقرار یافته و آماده ارائه خدمات به شهروندان و عزاداران حسینی است.» او درباره برنامه‌های فرهنگی منطقه در این ایام افزود: «اداره فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه با همکاری اداره کل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، اداره‌ اجتماعی و فرهنگی ناحیه ۲ منطقه ۱۳ و سرای محله‌های این منطقه، ویژه برنامه‌هایی از قبیل تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی، دمام زنی و چاوشی خوانی، چهارپایه‌خوانی، تعزیه‌خوانی و مداحی با حضور مداحان اجرا می‌کند.» شهردار منطقه۱۳ تأکیدکرد: «ماه‌های محرم و صفر موسم یادآوری قیام حسینی است که در آن تجلی اصول دین خدا صورت پذیرفته است؛ لذا بازخوانی آن عامل مهمی برای زنده نگه داشتن و حیات مستمر اسلام می‌شود.»

واقعیت بی محتوا : مراسم از ساعت هفت عصر با خواندن زیارت عاشورا توسط مجری که صورت میگیرد که حدود چهل نفری که بصورت پارکی نشسته اند , فقط به تماشا هستند ؛ بعد صدای اذان می آید ؛ درحالیکه بجر یک موکت 12 متری ؛ اساسا نه تنها پیش بینی نمازجماعت نشده است ؛ بلکه حتی امکان خواندن نماز فردی برای خانم ها پیش بینی نشده است . پس از مدتی وقفه نمایش کاروان اسرا ، بیش از انکه احساس غربت اسرا را بدهد به صحنه تاتر خیابانی شبیه تر است وحدود 200 نفری که شاید یک دهم جمعیت حاضر در فلکه دوم نمی شوند بدون کسب معارف حسینی تماشاچی هستند . در انتها یک استکان سیب زمینی سرخ کرده توزیع می شود . موکب چای عراقی نیز یک سره مثل کافه ، چای میدهد . ودر طول چهار ساعت ؛ چهار عکاس و فیلمبردار بر تهیه عکسهای دهان پرکن و گزارش بیلان کار مکرر مشغولند . و اسم اینرا هم میگذارند کار فرهنگی ! در حالیکه حتی برای تفکیک فضای مرد و زن پیش بینی نشده است و اساسا فضا امکان نشستن و حتی ایستادن ندارد .

نکات حائز تامل :

بجز خبر مصاحبه شهردار منطقه 13  مبنی برگزاری برنامه موکب "زندگی حسینی" شهرداری  در حدود 10 سایت خبری ؛ در طول روزهای اجرا هیچ خبری از محتوای مراسم برگزار شده ؛ منتشر نشده و بعبارتی محتوایی وجود نداشته است تا منتشر شود .

اینگونه برنامه ها از لحاظ ظاهری و آماری خیلی جذاب است ولی از لحاظ محتوایی و اثر گذاری اندک می باشد .

اسم موکب را «زندگی حسینی» گذاشته اند ؛ که نه تنها از نشر معارف زندگی حسینی خبری نیست ؛ حتی از برگزاری نمازجماعت که محوری ترین برنامه امام حسین در صحنه نبرد بوده ؛ برای همین جماعت تماشاچی نیز خبری نیست ؛ واساسا تدارکی برای برگزاری نمازجماعت نشده است .

این مراسم انقدر ضعیف می باشد ؛ که حتی بر حجم زیاد جمعیت زیاد اطراف حاضر در داخل فلکه تاثیر گذار نبوده و انان همچنان مشغول کار تفریح خود بودند . وحتی دوخانم با سگ خود در این بوستان مشغول کارخود بودند و به حرمت این مجلس تغییر رفتاری نداشتند .

سنت غلط ورود شهرداریها که از زمان اصلاح طلبان منحرف باب شده ؛ در اجرای برنامه هایی که هم بی محتواست و هم سبب کم رونقی برنامه مساجد میشود ؛ بایستی تغییر کند .

شهرداری اگر واقعا بدنبال کار ماندگار و مفید می باشد ؛ مشوقهایی برای تقویت برنامه های مساجد محله تمرکز نماید و از ورود به این موارد برای گزارش فعالیت فرهنگی اجتماعی اجتناب نماید و بگذارد همان هیات ها کار خود را بکنند .

لازم به ذکر است که این برنامه ، با مشارکت برخی نهادها و خیرین محلی برگزار میشود ؛ که در گزارش اقای شهردار منطقه 13 بدان اشاره ای نشده است !

سخن پایانی

در دوره شهرداری اقای دکتر زاکانی ؛ اقدامات اصولی ای در حال انجام می باشد ؛ که لازم است ؛ این تحوالات تعمیق و ماندگار شود .

لذا بایستی آفت امار برگزاری مراسم پرطمطراق ؛ به حمایت از برنامه های محتوایی و اثر گذار سوق پیدا نماید . و الا سبب هدر رفت منابع و فرصتهای ایام ناب میشود . وضرورت دارد ؛ این سنت غلط شهرداریها حذف شده و صرفا به حمایت از نهادهای مذهبی بپردازند و رویکرد خویش را به موضوعات فرهنگی زیرساختهای خویش معطوف کنند . فرهنگ سراها ؛ خانه های فرهنگ ورزشگاهها ؛ بوستانها ؛ خانه کشتی ؛ خانه فرش ؛ مددسرا و .... که در دوره مدیریت قبلی شهرداری به مراکز ضد فرهنگی تبدیل شدند و شهرداری اگر هنر دارد به سالم سازی این مکانها و ادارات خویش بپردازد . واگر هم  بعضا ضرورت به اجرای چنین برنامه هایی بود ؛ بایستی با پیوست فرهنگی همراه بوده و بر آن نظارت صورت گیرد .

موکب حسینی

تصویر منتشر شده در  خبر شهردار منطقه 13  - که البته مربوط به جای دیگری است .

##################################