***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

حرم شهدای گلنام زاهدان

جمعه, ۶ آبان ۱۴۰۱، ۰۷:۰۶ ب.ظ

حرم شهید گلنام  در مقبره الشهدای زاهدان - تاریخ ۲۸.مهر ۱۴٠۱ - دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

منتشر شده در ایثار پرس :  گروه : آخرین اخبار / صفحه اول / ویژه / شناسه : 11797 / 06 آبان 1401 - 19:05

http://www.isarpress.ir/?p=11797

حرم شهدای گلنام زاهدان

یک شهید عزیز بی نام از جهاد دفاع مقدس که هویتش نزد ما خاکیان نامعلوم بوده و پنج سالی است که تفحص شده و در اینجا ارمیده و مزارش زیارت عاشقان راه شهدا و محل توسل به آنان است .

**********

شهر زاهِدانْ مرکز استان سیستان و بلوچستان و یکی از کلان‌شهرهای ایران است. و در محدوده جنوب شرق کشور و در ۵۱۷ کیلومتری شرق شهرکرمان و در فاصله ۱۴۹۴ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده و ۱۳۸۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

آب و هوای شهر زاهدان گرم و خشک به شمار می رود ولی شب‌های تابستان آب و هوای این شهر رو به سردی می‌گراید.

زاهدان به جهت مرزی بودن با پاکستان، از موقعیت راهبردی و تجاری و نظامی و شرایط خاصی برخوردار است؛ به گونه‌ای که از یک‌سو راه‌آهن پاکستان که از مرز میرجاوه وارد ایران می‌شود و از سوی دیگر راه‌آهن سراسری ایران به این شهر منتهی می‌شود؛ و از سوی دیگر در نزدیکی به میل سه جانبه ایران و پاکستان و افغانستان قرار دارد.

درآمد برخی از ساکنان زاهدان از طریق کشاورزی ( جو، ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای، سبزیجات، علوفه، گندم، گیاهان و نیز محصولات باغی و صیفی) تأمین می‌گردد، که البته بعلت خشکسالی کاهش یافته است /

صنایع دستی زاهدان شامل خامه دوزی سیستانی ، قالیچه سنتی سیستان ، سوزن‌دوزی بلوچی ،  سکه و آینه دوزی ، قالی بافی سنتی سیستانی ، حصیربافی ، دودنی بافی و گلیم بافی سنتی سیستانی می باشد .

جمعیت زاهدان برپایه سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۵۸۷٬۷۳۰ نفر شامل بلوچ و فارس بوده که دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. و هم اکنون براساس امار غیر رسمی بالغ بر 800.000 نفر می باشد .

شهدای زاهدان در سیستان و بلوچستان، 2 هزار و 588 شهید نیروی انتظامی، ارتش، سپاه، بسیج و مردمی وجود دارد که در حوادث تروریستی و رخ دادهای مختلف به شهادت رسیده‌اند.که 934 شهید متعلق به دفاع مقدس، 206 شهید در مقابله با ضد انقلاب، 752 شهید در درگیری با اشرار، 157 شهید در سایر موارد و 9 شهید مدافع حرم هستند.

ناامنی های زاهدان در سال ۱۳۸۸ و در سال 1389 در زاهدان توسط اشرار بمب‌گذاری انجام شد و همچنین در پی حوادث تروریستی 8 مهر 1401 ‌پس از برگزاری نماز جمعه برادران اهل سنت در مسجد مکی زاهدان ، عناصر اخلالگر و جمعی از اراذل و اوباش ، اقدام به تخریب و آتش زدن اموال عمومی‌، تعدادی از شعب بانک‌ها‌، ساختمان‌های اداری و انتظامی‌، خودروهای امدادی و شخصی کرده و با شکستن شیشه و به آتش کشیدن تعدادی از فروشگاه‌های سطح شهر‌، به غارت اموال مردم و کسبه پرداختند. در روز 29 مهر ماه نیز شیشه تعدادی از مراکز را نیز شکستند . در روز 3 ابان سرتیپ دوم پاسدار «مهدی ملاشاهی» و برادر بسیجی «جواد کیخا» از کارکنان سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در میدان تامین اجتماعی زاهدان هدف اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

اماکن دیدنی زاهدان حسینیه یزدی ها ، مسجد جامع مکی ، مسجد فیض‌ الرحمان ،خانه شمس ، خانه ابویی زاهدان ( کار گاه هنر هاى سنتى زاهدان ) ، موزه منطقه ای جنوب شرق ایران ؛ ساختمان قدیمى پست زاهدان (موزه پست و ارتباطات زاهدان ) ،کاروانسرای نصرت آباددرچهار کیلومتری شمال غرب نصرت‌آباد ؛ خانقاه زاهدان ، بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان ، بازار سلمان زاده زاهدان ، بازار مشترک زاهدان ، پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان ، کتابخانه استاد کامبوزیا و کوه لوچو با ارتفاع ٢٧٨۵ متر، در جنوب شهر زاهدان ، ساختمان دادگسترى ، تلگراف خانه حرمک ، مجموعه امیر توکل کامبوزیا ، کاروان سراى نصرت آباد ،گورستان هفتاد ملا ، قلعه تپه لادیز ، معمارى صخره اى روستا تمین ، روستاى تمین واقع در 65 کیلو مترى جنوب باخترى شهر میر جاوه ؛  چشمه آب معدنى موسى ، غار لادیز در فاصله 100 کیلو مترى شهرستان زاهدان  ، موزه شهدا در گلزار شهدا می باشد .

یکی از مراسم مذهبى هر ساله زاهدان عزادارى مردم در ایام محرم و صفر و شهادت دیگر ائمه اطهار (ع) است . که با حضور پرشور اقوام سیستانى ، یزدى، خراسانى، کرمانى ، ترک و برادران افغان برگزار مى شود.