***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

.......  و  ...... و   دکتر سید جواد هاشمی فشارکی   و  .....  و  ......

منتشر شده در ایثار پرس :  گروه : آخرین اخبار / صفحه اول / ویژه / شناسه : 11898 / 11 آبان 1401 - 21:13

http://www.isarpress.ir/?p=11898

منتشر شده در حماسه 27 : صفحه نخست  اخبار / انتشار : 11 - آبان - 1401 - ۲۱:۱۳ / کد خبر : 17418

https://hamaseh27.ir/%d8%af%d8%b1%d8%af-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%ae%d8%b5%d9%88%d8%b5-%d8%b5%d8%ad%d8%a8%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%b3%d8%aa-%d8%a7%d9%82%d8%a7%db%8c/

 

درد نامه ای در خصوص صحبت های نادرست اقای مهندس ضرغامی در باره معماری قبل و بعد از انقلاب

بعد از سخنان نادرست اقای مهندس ضرغامی وزیر گردشگری ومیراث فرهنگی، این نامه تهیه شد ولی ومقرر شد ابتدا بصورت خصوصی به ایشان منعکس شود تا ایشان بیان نادرست خود را اصلاح بفرمایند ، لکن علیرغم انعکاس موضوع به رییس دفتر وی ودرخواست جلسه حضوری برای بحث و گفتگوی مستدل ، وگذشت حدود دوماه ونیم اتفاقی از سوی دفتر وی رخ نداد ، لذا ناچار این نامه بصورت عمومی منتشر گردید .

بسمه تعالی

جناب آقای مهندس عزت‌الله ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی

سلامٌ عَلَیَکُم و رَحمَتُ الله

در آستانه نخستین سالگرد استقرار دولت انقلابی و تلاش های تحول افرین و امید بخش دولت آیت الله رییسی ؛ جنابعالی در گفتگوی زنده با شبکه خبر مطالبی بیان کردید ، که بلافاصله در رسانه های مساله دار در 28 مرداد 1401 تلویحا منجر به سیاه نمایی علیه دستاوردهای انقلاب اسلامی شد . این اظهارات بسیار باعث تعجب و تأسف دلسوزان انقلاب و بخصوص جمعی از معماران کشور شد. از اینکه جنابعالی در موضوعی که تخصص آنرا ندارید ، بعنوان یک مقام مسول در رسانه عمومی باکمال اطمینان اظهار نظر فرمودید تاسف مضاعفی داشت . در مصاحبه تان چندین اشکال مهم وجود داشت ، که لازم شد در جهت اصلاح و تنویر افکار عمومی به عرض برسد :

1 نخست مناسب بود که منظورتان را از معماری به طور دقیق بیان بفرمایید ، تا مطالب جنابعالی براساس منظورتان دقیق تر نقد شود . چنانچه منظوتان کمیت و حجم ساخت و سازندگی می باشد، به استناد امار و اطلاعات ، دردوران 44 ساله پس از انقلاب اسلامی حجم احداثات در ساختمان های آموزشی ؛ درمانی ؛ ورزشی ؛ اداری ؛ خدماتی و زیرساختهای صنایع مختلف ، چندین برابر بیش ازکل قبل از انقلاب می باشد و با هیچ دوره ای از تاریخ کشورمان و سایر کشورها قابل قیاس نیست .

چنانچه منظورتان وخامت و نمادسازی های جاهلانه درمعماری بوده ؛ که این مساله فقط در دوره پس از انقلاب نبوده ؛ بلکه در همه دوره های پیش انقلاب بوده و در بعد از انقلاب اسلامی نیز متاسفانه تداوم یافته است . لازم به یاد آوری است با اذعان به وجود مشکلات عدیده در معماری و شهرسازی موجود ، نمونه های موفق معماری با هویت و روزامد زیادی در مقیاسهای بزرگ و خرد در بعد ازنقلاب اسلامی نیز احداث شده است .

2-  جنابعالی فرمودید : « در طول تاریخ چند هزار ساله ایران، هر گروه و سلسله‌ حاکمانی روی کار آمده با تکیه بر سرپنجه هنرمندان ایرانی یک معماری مشخص را رقم زده است » . معماری در دوران مختلف فراز و نشیب های مختلفی داشته است. البته در همه دورانهای تاریخی در ایران و جهان معماران خود ساخته ای بوده اند که به صورت نسبی آثار خوبی طراحی و اجرا نموده و مینمایند .

3- در ادامه جمله فوق فرمودید : « حتی در دوره پهلوی با یک معماری روشن مواجه هستیم. » و بعبارتی از معماری دوران پهلوی ها حمایت نموده اید ! در حالی که سر منشاء انحراف در معماری و شهرسازی ما ، از دوران پهلوی ها با شروع مدارس معماری در ایران و با تقلید و ترجمه سرفصل ها و محتواهای درسی کشورهای غربی و با الگو گرفتن از معماری کلاسیک ، نتوکلاسیک دوران غربی و بعضا ایرانی و سپس تقلید معماری آغاز شده است و متأسفانه هنوز هم ادامه دارد.

لازم به یاد اوری است معماری ایران قابل تقسیم به دوره های مدیریتی حاکمان نبوده و نیست و تنها چیزی که به حکومت ها مربوط میشده ، بروز وظهور برخی بناهای خاص با تزیینات ویژه بیشتر بوجود آمده و در یک پهنه وسیعی از سمرقند تا بغداد رخ داده است .

4 - به لحاظ خیانت و حماقت اواخر قاجار و کل دوره پهلوی در فرهنگ ایران تعداد اثار معماری مطلوب ایران ( بجز معماری التقاطی ) انگشت شمار می باشد . و با توجه به قلع و قمعی که دردوره پهلوی اتفاق افتاده دردهه شصت شمسی تعداد انگشت شماری معمار توانا داشتیم که امکان بهره مندی از توانشان وجود داشت . و نظر به وضعیت آموزش معماری در دوره پهلوی که محصول افکار غربزدگان در ترویج معماری غربی و ناسازگار با هویت بومی بود ؛ ( وهنوز نیز ریشه های آن تداوم دارد ) خیانت بزرگ پهلوی در حق آموزش معماری و پرورش نسل معماران بی هویت غرب زده ؛ اغلب معماران کپی کار شده اند و مشغول ترویج ان در طراحی ها می باشند .

5- جنابعالی تاکید کردید : « اما بعد از انقلاب ، معماری ما به کلی نابود شد.» . این اتهام شما در« نابودی معماری ایران به بعد از انقلاب !. » با توجه به امایی که در ابتدا بیان داشته اید ؛ نظام اسلامی را در معماری های بعد از انقلاب اسلامی ، محکوم و سرزنش نموده اید؟! درحالیکه از پیش از انقلاب اسلامی شروع شده بوده و پس از انقلاب ادامه یافته است ؛ درعین حال اثار ارزشمندی نیز ساخته شده است که از لحاظ تعداد از معماری اصیل پیش از انقلاب بیشتر می باشد ؛ ولی معماری بساز بفروشها ، شهرها و روستاها دچار آسیب های جدی کرده است . نظام اسلامی مصوبات بسیار مترقی ای در رعایت هویت اسلامی ایرانی در معماری و شهرسازی داشته است و رهبر انقلاب نیز بارها بر آن تاکید کرده اند ولی مشکلات موجود ناشی از عدم رعایت از سوی مدیران شهری بی تعهد و مهندسان و شرکتهای مشاور بی تعهدی که طراحی های نامتجانس با هویت بومی و اصیل ایرانی آنها را طراحی کرده اند .

6- جنابعالی تاکید کردید : « حق را می‌گویم و هزینه اش را می‌دهم. » جنابعالی با این جمله ، با بیان مطالب ناحق ؛ خود را محق دانسته و برآن پافشاری کرده و حتی بصورت مجهول نهادهایی را متهم به هزینه تراشی برایتان کرده اید ! در صورتیکه همچنان قایلید که حق را می گویید ؛جنابعالی را دعوت به مناظره در همان شبکه و همان ساعت می نماییم .

7- از معماری تآتر شهر تعریف و تمجید نموده اید ؟!  طراحی تأثر شهر تقلیدی از معابد مرکزی یونانی و رومی است که خانه خدایان بوده است و وفقط جزئیاتی ظاهری و تقلیدی از تزئینات معماری سنتی ازدر نمای بیرونی دارد و هیچ نسبتی با اصول و معیارهای معماری اصیل و ارزشمند دوران اسلامی ما ندارد. وحتی عملکرد معماری دایره ای شکل آن نیز ناسازگار با فضای تاتری دارد .

در مورد مسجد جنوب تأتر شهر ، مقالات متعدد و مصاحبه های بسیاری منتشر شده است، حتّی در رسانه ملّی که جنابعالی سابقه مدیریت آنرا دارید، امّا جنابعالی بدون مطالعه و بررسی لازم و تشخیص مسئولین ایجاد این هیولا و فاجعه معماری ، متأسفانه اظهار نظر نموده اید. طرح اولیه آن به عنوان یک مسجد با هویت اصیل و مجموعه فرهنگی مرکز شهری ، توسط استاد نقره کار و همکاران طراحی و شروع به ساخت شده بود که با تغییر شهردار تهران و با حمایت و مشورت یکی از مدیران سابق میراث فرهنگی ، این هیولائی که نهایت انحراف و بت سازی را در معماری معاصر ایران را بنمایش گذاشته است ، طراحی ، تصویب و اجرا شده است.

8 - جنابعالی فرمودید : « بعد از چهل سالگی انقلاب باید در مورد معماری پس از انقلاب آسیب‌شناسی صورت گیرد. » و « در حال تهیه طرح‌هایی در حوزه معماری شهری هستیم و تلاش بر این است که این آسیب را جبران کنیم.» جملات بسیار ارزنده ایست ولی مقدمه آن نیاز به اصلاح نگرش می باشد ، تا پژوهشی منصفانه و کار آمد حاصل شود .

9- جنابعالی براساس بند اول سند چشم انداز20 ساله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: "دستیابی به مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی کشور از جمله مصادیق فرهنگ و تاریخ کشورمان میراث فرهنگی کشور می‌باشد که به حفظ، احیاء و نگهداری میراث فرهنگی کاملاً در راستای اهداف آرمانی کشور بوده و توجه به آن از اساسی‌ترین پایه‌های توسعه کشور می‌باشد." ( پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی ؛ بخش چشم انداز ) و اهداف آن وزارتخانه مبنی بر "معرفی فرهنگ و تمدن غنی و ظرفیت­ های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور و بهره گیری از مزیت ها و ظرفیت های آن برای تثبیت و ارتقاء جایگاه تمدن ایران در جهان " ( پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی ؛ بخش اهداف وزارتخانه ) و"تقویت و تعمیق رابطه جامعه با مواریث و دارایی های طبیعی و فرهنگی و ارتقاء آگاهی های عمومی برای افزایش سرمایه اجتماعی بخش میراث فرهنگی (ملموس و غیرملموس)، طبیعی و صنایع دستی و گردشگری " ( پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی ؛ بخش اهداف وزارتخانه ) موظف به احیای میراث فرهنگی متناسب با شرایط روز می باشید . حال که چنین اظهار داشته اید ، لازمست برنامه های خویش را برای احیای عملی ارایه نموده و ما نیز آمادگی خویش را جهت اعتلای آن اعلام میداریم .

اکنون که با لطف الهی دولتی انقلابی و متعهد در جهت اصلاح امور در حال اقدام میباشد ؛ جنابعالی نیز که منتخب این دولت می باشید لازم است با رویکردی انقلابی و جهادی اقدام نموده و نواقص و اشکالات گذشته را مرتفع کرده و تسری هویت اسلامی ایرانی را در فرایند طراحی ها دنبال نموده و تحقق تمدن نوین اسلامی را به سرعت جبران نمایید.

با آرزوی توفیق روز افزون و تأئیدات الهی 

جمعی از معماران و شهرسازان

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ؛ استاد دانشگاه  و ( دبیرشورای اعتلای معماری و شهر و مدیر هسته ملی معماری وشهرسازی اسلامی ) - دکتر حمید رضا آرامی ، دبیر کارگروه عمران و شهرسازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی - دکتر امیر محمد خانی ، رییس بنیاد معماری انقلاب اسلامی - دکتر سید احمد مهدی نیا ؛ مدیرگروه آمایش و شهرسازی- دکتر حیدر جهان بخش ، معاون دانشگاه پیام نور  - مهندس محمدرضا عطارزاده ؛ هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع ) و معاون سابق وزیر - دکتر سید رضا علوی ، معاونت حقوقی ریاست جمهوری - دکتر مهدی امیدی ؛ از مدیران وزارت راه و شهرسازی - دکتر آرش قندچی ، ازمدیران سازمان صدا و سیما - مهندس سجاد صفار؛ دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ( عمار) - دکتر جابر دانش ؛ رئیس مرکز مطالعات و تدوین آیین نامه های فنی و مهندسی سازمان‌ پدافند غیرعامل کشور - مسعود کریمی ورنوسفادرانی ؛ مدیر کانون بسیج مهندسین  شهید محمد خانی  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دکتر عدالتی ، استاد شهرسازی و ....