دستورالعمل نگارش و تدوین گزارش نهایی طرحهای پژوهشی - بخش 1
دستورالعمل نگارش و تدوین گزارش نهایی طرحهای پژوهشی
دفتر امور پژوهشی
حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه
کلیات
به منظور آسان سازی مطالعه گزارش
نهایی طرحهای پژوهشی لازم است ضمن رعایت وحدت عنوان، یعنی فراهمآوردن تناسب و ارتباط
طبیعی مفاهیم و معانی مورد بحث در نوشتار با یکدیگر، در کلیه صفحات نکات دستوری و
قواعد نشانهگذاری رعایت شده و از به کاربردن واژههای دشوار و بیگانه خودداری شود
و چنانچه
واژه هایی مانند نام و نامخانوادگی افراد یا کلماتی که افراد از آن معانی متعددی
را استنباط می نمایند، به کار برده میشود، حتماً باید روی آن واژه یا نام خارجی
با نماد اعداد شمارهگذاری و معادل انگلیسی آن در ذیل همان صفحه به صورت زیرنویس نوشته
شود. افزون بر آن لازم است به موارد زیر توجه کامل شده و با دقت مطابق آن عمل شود.
الف: اندازه کاغذ و نوع نگارش
1- متن گزارش با برنامه WORD نگاشته شود.
2- کاغذ متن در اندازه A4 (21 در 7/29 سانتیمتر) باشد.
3- هر صفحه دارای 29 سطر و حاشیه راست، چپ، بالا و پایین به ترتیب برابر با 3، 2، 5/3 و 3 سانتیمتر باشد، در نتیجه عرض متن 16 سانتی متر خواهد بود.
4- فاصله سطرها یک (Single) تعریف شود.
5- برای نگاشتن بخشهای مختلف گزارش از قلمهای زیر استفاده شود:
عناوین |
نوع قلم و اندازه (فارسی و انگلیسی) |
متن فارسی و انگلیسی |
B Lotus Regular 13 Times New Roman 10 |
صفحه عنوان، فصل |
B Mitra Bold 36 |
عنوان های اصلی |
B Mitra Bold 14 Times New Roman 12 |
عنوان فرعی |
B Mitra Bold 13 Times New Roman 11 |
عنوان جدول ها و شکل ها (نمودارها) |
B Lotus Bold 11 Times New Roman 9 |
درون جدول ها و شکل ها (نمودارها) |
B Lotus Regular 10 Times New Roman 9 |
زیرنویسهای فارسی و انگلیسی |
B Lotus Regular 10 Times New Roman 9 |
نکات:
- قلم عنوان چکیده فارسی و انگلیسی مطابق با عنوان اصلی و قلم متن آن مطابق با متن گزارش است.
- قلم عنوان فهرست منابع فارسی و انگلیسی مطابق با عنوان اصلی و شرح آن با یک فونت کوچکتر از قلم متن درج شود.
- آغاز پاراگرافهای متن اصلی به اندازه 5/0 سانتیمتر تورفتگی داشته باشد.
ب: نوع جنس و رنگ جلد
1- جلد گزارش از نوع گالینگور است که عیناً مطالب (طبق نمونه شرح روی جلد) روی آن زرکوب میشود.
2- رنگ جلد گزارش نهایی برای تمامی گروههای علمی سورمهای است.
پ: مطالب و صفحات
1- شرح روی جلد (مطابق نمونه پیوست).
2- صفحه بسم ا... الرحمن الرحیم (مطابق نمونه موجود در فایل).
3- صفحه عنوان (طبق نمونه شرح روی جلد)
4- یک صفحه برای تشکر و قدردانی (در این صفحه از همه افرادی که در
اجرا و تدوین گزارش نهایی، پژوهشگر را یاری نموده اند یا سازمان هایی که به صورت
مالی یا تجهیزاتی در روند اجرای طرح همکاری
داشته اند تشکر میشود). همچنین درج وابستگی (Affiliation) کامل به نام دانشگاه آزاد اسلامی و واحد اجراکننده طرح در این
صفحه ضروری است.
5- فهرست مطالب (مطابق با استاندارد فهرستگیری و با قلم B Lotus 12).
6- چکیده (صفحه نخست گزارش) که شامل اهداف، روش ها، محتوای اصلی و نتایج کمی و کیفی حاصل از اجرای طرح است.
7- فصلبندی گزارش- شروع فصل در یک صفحه جداگانه باشد.
8- جدول ها و شکل ها (نمودارها) با حداکثر کیفیت بلافاصله پس از اشاره به آنها در متن در جای مناسب جانمایی شود. استفاده از شکل ها و جدول های منابع و ارائه تصویر دستگاه ها و مجموعه آزمایشگاهی (Experimental setup) حداقلی باشد و به جای تصویر مجموعه آزمایشگاهی بهتر است شمایی از آن رسم شود.
9- فهرست منابع و مأخذ (شامل صورت دقیق و کامل همه مراجعی است که در متن گزارش با حفظ یکنواختی به آنها استناد شده است). در استفاده از منابع ترجیحا به منابع پر استناد و نو اشاره شود.
10- پیوست ها (شامل جدول ها، نمودارها، شکلها، آزمون ها و پرسشنامههای خود ساخته، روش های محاسباتی و برنامههای رایانهای ...).
11- چکیده انگلیسی.
12- شرح پشت جلد (مطابق نمونه پیوست).
ت- شمارهگذاری
- شمارهگذاری صفحات
صفحات «بسم ا... الرحمن الرحیم» و «عنوان» و «تشکر و قدردانی» شمارهگذاری نمیشود. صفحات «فهرستها» با حروف الفبای فارسی (الف، ب، ج، ...) شمارهگذاری خواهد شد. سایر صفحات شمارهگذاری میشوند که لازم است شمارهگذاری صفحات در وسط و پایین صفحه انجام گیرد.
- شمارهگذاری فصل ها و بخشها
هر گزارش نهایی دارای چند فصل (معمولاً 5 فصل) است و هر فصل نیز معمولاً دارای چند بخش میباشد.
صفحه اول هر فصل باید از خط پنجم شروع شود. تیترهای هر یک از بخشهای هر فصل با دو شماره که با خط تیره از یکدیگر جدا شدهاند، مشخص میشود. عدد سمت راست بیانگر شماره فصل و عدد سمت چپ شماره ترتیب بخش مورد نظر است. در صورتی که یک بخش دارای زیر بخش باشد، شماره هر زیر بخش در سمت چپ شماره یاد شده قرار می گیرد، (2-4-3) یعنی زیر بخش سوم از بخش چهارم فصل دوم.
فصل اول یا عنوان مقدمه باید شامل تعریف مسئله، ضرورت انجام پژوهش، فرضیه ها (Hypothesis)، اهداف اصلی و فرعی و چگونگی تنظیم گزارش (موضوع فصل ها) باشد.
- شمارهگذاری شکلها، جدولها، نمودارها و نقشهها
در شمارهگذاری شکلها، جدولها، نمودارها و نقشهها باید مطابق نمونه زیر عمل شود.
مثال: دهمین شکل در فصل سوم در صورت اشاره مستقیم به صورت شکل 3-10 و یا اشاره درون پرانتز به صورت (شکل 3-10) نوشته میشود.
نکته: عنوان جدول ها در بالای جدول و عنوان شکل ها و نمودارها در زیر آنها قرار گیرد.
- شمارهگذاری پیوستها
پیوستهای گزارش با حروف الفبای فارسی نام گذاری میشوند. شکلها و جدولهای موجود در هر پیوست، با توجه به پیوست مربوطه شمارهگذاری خواهد شد. به عنوان مثال: سومین جدول در پیوست «ب» به این صورت نوشته میشود (جدول ب-3).
- شمارهگذاری روابط و فرمولها
هر رابطه در متن گزارش، با دو شماره که با خط فاصله از یکدیگر جدا میشوند، مشخص میشود. عدد سمت راست بیانگر شماره فصل و عدد سمت چپ، شماره مورد نظر است. مثلاً هشتمین رابطه در فصل ششم به صورت (6- 8) نوشته میشود.
ث- شیوه درج منابع و مأخذ
مقصود از درج فهرست منابع و مأخذ، تهیه و تدوین صورت کامل و دقیق تمام منابع و ماخذی است که در متن گزارش به آنها استناد شده است و به عبارت دیگر هدف آن است که بدین وسیله میزان تلاش و کاوش پژوهشگر در بررسی و استفاده از منابع گوناگون مشخص شود و همچنین ضمن رعایت حقوق سایر مولفان و نویسندگان، امکان دسترسی خواننده به منابع فراهم شود.
توجه: استفاده از هر یک از روش های منبع نویسی معتبر مانند Chicago، Vancouver وTurabian بلامانع است، اما به منظور یکسان سازی گزارش نهایی طرح ها، پیشنهاد می شود از روش زیر (APA) استفاده شود.
? فهرست منابع
این فهرست به ترتیب الفبای نام خانوادگی مولفان آثار، بدون درج شماره مرتب می شود و هر اثر تنها یک مرتبه در این فهرست قرار می گیرد. در درج هر اثر یا هر منبع چهار دسته اطلاعات زیر لازم است:
1- مولف یا مولفان
2- تاریخ انتشار اثر
3- عنوان اثر
4- اطلاعات مربوط به انتشار اثر مانند شهر، ایالت یا کشور، محل انتشار اثر، نام ناشر.
توجه: چهار مورد بالا با نقطه از هم جدا می شوند.
کتاب (دارای یک مولف)
علی آبادی، خدیجه. (1368). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
یا:
سیف، علی اکبر. (1368). روانشناسی پرورشی. روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش سوم). تهران: آگاه.
هاشمی فشارکی ، سید جواد ( 1391) راهنمای مبحث 21 ،تهران : انتشارت بوستان حمید
Adams, H. (1918). The Education of Henry Adams: An Autobiography. Boston: Houghton.
کتاب (دارای دو مولف یا بیشتر)
احدی، حسن، بنی جمال، شکوه السادات. (1371). روانشناسی رشد. مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک. تهران: بنیاد. ،
هاشمی فشارکی ، سیدجواد، هاشمی فشارکی ، سید امیر ( 1396) مبانی نظری معماری تهران : انتشار وانیا
Unwin, P., and Galway, J. (1984). Calm in Ireland. Boston: Stronghope Press.
توجه: در منابعی که بیش از سه نویسنده دارند درج نام نویسنده اول کافی است و بعد از آن باید «و همکاران» نوشته شود.
مقاله های برگرفته از مجله ها
اسدالهی، قربان علی، یعقوبی، محمد و سلیمانی، بهرام. (1372). بررسی میزان مردودی و قبولی با رتبه تولد در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 67-1366. پژوهش های روان شناختی. دوره 2، شماره 1 و 2، 48-34.
Steiner, W. (2010). A Stackelberg-Nash model for new product design. OR Spectrum, 32 (1), 21-48.
مجموعه مقاله های همایش ها
علی اکبر، آذر. (1374). روش های جدید آموزش برای ایجاد توانایی یادگیری در دانش آموزان. خلاصه مقالات همایش علمی کاربردی بهبود کیفیت آموزش عمومی. تهران، اداره کل آموزش و پرورش تهران، 443-440.
Blayney, P. (2007) Student preference for feedback tone and effect on learning outcomes. In C. Montgomerie & J. Seale (Eds.), Proceeding of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, Chesapeake, VA: AACE, 2729-2732.
مقاله های برگرفته از وب سایت
دیلمقانی، میترا. (1384). دانشگاه های مجازی: چالش های و ضرورت ها. مقاله ارائه شده به کنفرانس آموزش الکترونیکی ایران. بازیابی شده در 12 اردیبهشت 1385.
Sillick, T. J., & Schutte, N. S. (2006) Emotional intelligence and self – esteem mediate between perceived early parental love and adult happiness. E- Journal of Applied Psychology, 2 (2), 38-48. Retrieved from http://ojs.lib.swin.edu.au/index. php/ejap
مقاله های الکترونیکی
گزنی، علی. (1379). طراحی سیستم های بازیابی اطلاعات بهینه در نرم افزارهای کتابخانه ای و علوم اطلاع رسانی. دسترسی در 2/7/1389 از وب سایت: http://www.irandoc.ac.ir/ETELA
Sosteric, M. (1996). The grand information future. Electronic Journal of Sociology, 4 (1). Retrived June 27, 2001, from http://www.sociology. org/content/vol004.001/sosteric.html
مقاله های مورد استناد از پایگاه اطلاعاتی
Holliday, R.E., & Hayes, B.K. (2001). Dissociating automatic and international processes in children’s eyewitness memory. Journal of Experimental Child Psychology, 75 (1), 1-5. Retrived February 21, 2001, From Expanded Academic ASAP database.
رساله/پایان نامه
رضایت بخش، رضا. (1373). بررسی انگیزش پیشرفت در یادگیری و آموزش و عوامل وابسته به آن در دانشجویان دانشگاه های دولتی (رساله دکترا). دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
یا:
گرجی، یوسف. (1373). رابطه بین میزان جمعیت اجتماعی استادان از نظر دانشجویان و نحوه ارزشیابی دانشجویان از فعالیت های آموزشی آنان (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
Young, R. F. (2007). Crossing boundaries in urban ecology: pathways to sustainable cities (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations & Thesis database.
? ارجاع منابع درون متن
در انتهای مطلب مورد نظر و داخل پرانتز به ترتیب:
«نامخانوادگی نویسنده، سال چاپ، شماره صفحه یا صفحات» درج میشود.
به عنوان مثال: (دعائی، 1377، 159)
در صورتی که از کتاب یا مقاله ترجمه شدهای استفاده شده باشد، باید نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان (حداکثر 3 نویسنده) به زبان فارسی بدون اشاره به نام مترجم درج شود.
به عنوان نمونه: برای منبعی با یک نویسنده (رابینز، 1381، 58-53) برای منبعی با 2 نویسنده (کوانتز و اودانل، 1379، 62)
و در صورتی که کتاب یا مقاله ترجمه شده به فارسی بیش از 3 نفر نویسنده داشته باشد، باید تنها نام خانوادگی نویسنده اول (نه مترجم) و به دنبال آن عبارت «و دیگران» ذکر شود:
(..... و دیگران، سال چاپ ترجمه کتاب در ایران، شماره صفحه یا صفحات)
به عنوان مثال: (توماس و دیگران، 1380، 58-54)
و هنگامی که یک منبع برای چند بار تکرار میشود عبارت همان منبع و شماره صفحه ذکر میشود. به عنوان مثال: (همان منبع،167)
?منابع انگلیسی
در صورتی که از کتاب یا مقاله به زبان اصلی استفاده میشود، باید به ترتیب و از چپ به راست نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان (حداکثر 3 نفر)، سال چاپ، شماره صفحه یا صفحات) به صورت انگلیسی درج شود: (Last Name,Year, Page )
به عنوان مثال:
- برای منبعی با یک نویسنده (Robbins, 2001, 85-88)
- برای منبعی با 2 نویسنده (Stoner& Friman, 2002, 253 )
و در مواردی که کتاب یا مقاله به زبان اصلی، دارای بیش از 3 نویسنده باشد، باید تنها نام خانوادگی نفر اول ذکر شده و سپس از واژه (et al) استفاده شود:
( Last Name & et al, 2002, 214-229 )
به عنوان نمونه:
(Thomason & et a1, 2002, 214-229)
در صورتی که یک منبع انگلیسی برابر چند بار تکرار میشود، در انتهای مطلب داخل پرانتز عبارت (Ibid, P ) استفاده میشود.
برای مثال: (Ibid, 37)
ج- پیوست ها
پیوست ها شامل (شامل جدول ها، نمودارها، شکلها، آزمون ها و پرسشنامههای خود ساخته، روش های محاسباتی و برنامههای رایانهای ...) بعد از آخرین صفحه مراجع قرار میگیرند. چنانچه تعداد آنها زیاد باشد باید فهرست آنها تهیه و در بخش آخر «فهرست مطالب» گزارش درج شود.
در صورتی که پیوست ها بزرگتر از صفحات اصلی گزارش باشند با استفاده از دستگاه فتوکپی مخصوص، کوچک و استاندارد شده و در صورتی که باید بعضی از آنها بزرگ تر از برگ A4 باشند، لازم است به نحوی تا شوند که از قاب جلد خارج نشده و ترجیحاً درون جیبی (مانند پاکت) که در صفحه جلد تعبیه میشود قرار گیرد.
چ- چکیده به زبان انگلیسی (Abstract)
لازم است خلاصه گزارش حداکثر تا 250 کلمه و در یک صفحه تهیه و تدوین شده و ماقبل صفحه آخر قرار گیرد.
ح- شرح روی جلد
روی جلد به ترتیب موارد و عبارت های زیر درج میشود:
1- آرم دانشگاه آزاد اسلامی (ترجیحاً در ابعاد 5/2 cm در 3 cm ) (مطابق نمونه موجود در فایل)
2- دانشگاه آزاد اسلامی
3- واحد...............
4- نام گروه
5- درج «گزارش نهایی طرح»
6- عنوان طرح
7- مجری طرح
8- سال اجرا
خ- شرح پشت جلد به زبان انگلیسی
شرح پشت جلد که به زبان انگلیسی تهیه میشود (مطابق با نمونه پیوست).
توجه: شیرازه گزارش شامل عنوان، نام نگارنده و سال اجرای طرح است.