مقاله : تاثیر تدریس به روش سخنرانی و سخنرانی همراه با یادگیری مبتنی بر مساله بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد نجفآباد سال 88-87
سه شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۰۴:۵۳ ق.ظ
اقای محمد فشارکی
تاثیر تدریس به روش سخنرانی و سخنرانی همراه با یادگیری مبتنی بر مساله بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد نجفآباد سال 88-87 | ||||||||||||||||||||||
محمد فشارکی، محمد اسلامی، مریم مقیمیان* ، مهرداد آذر برزین | ||||||||||||||||||||||
کارشناس ارشد آموزش پرستاری ، m-moghimian@iaun.ac.ir | ||||||||||||||||||||||
چکیده: (۱۱۱۴۶ مشاهده) | ||||||||||||||||||||||
مقدمه: خودکارآمدی در به کارگیری دانش و مهارتهای علمی و حرفهای نقش مهمی دارد. روشهای آموزشی میتوانند مهارتهای مختلفی از جمله ظرفیتهای تصمیمگیری را توسعه دهند. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر تدریس به روش سخنرانی و سخنرانی همراه با یادگیری مبتنی بر مسأله (Problem based Learning) بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در سال تحصیلی 88-1387بود. روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که نمونه آن را 44 نفر از دانشجویان پرستاری ورودی سال1385 دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد تشکیل میداد که با روش نمونهگیری غیراحتمالی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 22 نفره تجربی و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده، ویراست ایرانی پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی (Generalized self Efficacy) (GSE10) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با محاسبه میانگین و انحراف معیار و مقایسهها با آزمون t زوج و مستقل، توسط نرمافزار SPSS ویرایش 15 انجام شد. نتایج: در گروه سخنرانی میانگین نمره خودکارآمدی به طور معنادار افزایش یافت (004/0>P). در گروه PBL نیز میانگین نمره خودکارآمدی به طور معنادار افزایش یافت (001/0>P). هر چند میانگین نمره بعد از آموزش در گروه PBL بیشتر از گروه سخنرانی بود، اما اختلاف میانگین نمره قبل و بعد از آموزش در دو گروه تفاوت معنادار نداشت. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که آموزشهای موثر می تواند خودکارآمدی دانشجو در جهت اجرای عملکرد مرتبط را ارتقا دهد. با توجه به میانگین بالاتر آموزش حل مساله پیشنهاد میگردد دستاندرکاران آموزش در برنامه درسی مقاطع دانشگاهی به این روش آموزشی توجه بیشتری نمایند. | ||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: خودکارآمدی، آموزش پرستاری، سخنرانی، یادگیری مبتنی بر مسأله، روش تدریس | ||||||||||||||||||||||
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: یادگیری الکترونیکی دریافت: ۱۳۸۹/۱۰/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۵ http://ijme.mui.ac.ir/article-A-10-143-5-1-fa.html متن کامل [PDF 175 kb] : Downloads\Documents\IJME-v10n3p262-fa.pdf //////////////////////////////////////////////////
| ||||||||||||||||||||||