گزارش 40 ساله روستاها وعشایر- بخش 5
« بخش مشترک روستاها و عشایر»
مشارکتهای سیاسی و اجتماعی روستائیان و عشایر
Ø حضور پرشمار روستائیان و عشایر در جبهه های دفاع مقدس و تقدیم هزاران شهید و جانباز از نقطه های درخشان انقلاب اسلامی در دمیدن روح حماسه و ایمان و ایثار در روستاهای کشور بود.[1]
Ø حضور پرشور و پرشمار روستائیان و عشایر در صحنه های مشارکت سیاسی از جمله انتخابات های مختلف همانند شهرنشینان به عنوان یک شهروند با حقوق برابر؛ این در حالی است که در سال های قبل از انقلاب روستائیان و عشایر فراموش شده بودند و در روندهای اجتماعی- سیاسی مشارکت فعالی نداشتند.
Ø مشارکت همه روستائیان و عشایر در انتخابات به عنوان یک کنشگر واقعی و اهتمام نظام به این امر حتی با ارسال صندوق رای با بالگرد به دوردسترین روستاها؛ این درحالی است که در معدود انتخابات برگزار شده در زمان قبل از انقلاب، عمدتا رئیس ایل و عشیره و یا خان روستا تعیین می کرد که روستائیان و عشایر به چه کسی رای دهند.
Ø حضور چشمگیر روستائیان و عشایر در راهپیمایی های مناسبتی مختلف از جمله راهپیمایی 22 بهمن که نشان از پیوندهای عمیق بین مردم روستائی و انقلاب و نظام اسلامی می باشد.
Ø فراهم شدن زمینه گردش نخبگان و مردمی شدن حکومت در سال های بعد از انقلاب به گونه ای که بسیاری از مسئولین کشور افتخار به روستایی بودن دارند.
Ø جامعه عشایری کشور به عنوان اولین مدافعان نظام اسلامی در جریان جنگ تحمیلی، با دارا بودن کمتر از 2 درصد جمعیت کشور با تقدیم 10000 نفر شهید به نظام مقدس اسلامی، سهم 5 درصدی را برای خود در تاریخ انقلاب به ثبت رساده است.
زیرساخت نهادی و انسانی
از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در راستای بهبود شرایط روستاهای کشور و ساماندهی وضعیت زندگی عشایر ایجاد نهادهای خدمترسان و مدیریتی بوده است که در طول این چهل سال هرکدام به واسطه رسالتها، اهداف و وظایف تعریف شده گامهایی بسیار ارزنده در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی روستاها و عشایر برداشته اند. به برکت انقلاب اسلامی و با هدف کمک به روستاییان و عشایر، نهادهای زیر جهت خدمترسانی تشکیل شدهاند:
الف- زیرساختهای مدیریت روستایی
شوراهای اسلامی روستا
تعریف: «شوراهای اسلامی روستا، شوراهایی هستند که در روستاهای ایران با رأی مردم همان حوزه انتخاب می شوند».
Ø تاکید بر شوراها در قانون اساسی و تشکیل شوراهای اسلامی روستایی طی سالهای بعد از انقلاب اسلامی برای اولین بار در تاریخ کشور نماد مردم سالاری دینی می باشد. این درحالی است که با وجود تصویب قانون شورای ده در زمان رژیم سابق، این قانون هیچگاه عملیاتی نشد [2].
تأسیس دهیاری
تعریف: « دهیاری مهمترین و جدیدترین نهادی است که در عرصه مدیریت روستایی ایران شکل گرفته است و به لحاظ جایگاه همتراز با نهاد شهرداری در شهرها می باشد و مدیریت این نهاد بر عهده شخصی به نام دهیار است. این نهاد عمومی غیردولتی به منظور اداره امور روستا به صورت خودکفا و با شخصیت حقوقی مستقل در هر روستا تأسیس گردیده است. طبق ماده واحده قانون مذکور (مصوب۱۴/۴/۱۳۷۷) به وزارت کشور اجازه داده می شود به منظور ادره امور روستاها، سازمانی به نام دهیاری با توجه به موقعیت محل با درخواست اهالی و به صورت خودکفا با شخصیت حقوقی مستقل در این روستاها تأسیس نماید. این سازمانها نهادهای عمومی غیردولتی محسوب میگردند. تأسیس دهیاریها به هیچ وجه مانع از اقدامات و کمکهای دولت در جهت رسیدگی به عمران و آبادی روستاهای مذکور نخواهد شد ...[3]».
Ø تاسیس شوراها و دهیاری ها در کشور و تبدیل نظام ارباب رعیتی روستاها به نظام مردم سالاری دینی طی سالهای بعد از انقلاب از افتخارات جمهوری اسلامی میباشد[4].
Ø تا سال 1396 تعداد 37047 دهیاری در روستاهای کشور راهاندازی شده و 85 درصد جامعه روستایی از خدمات این نهاد بهرهمند شدهاند. که از این تعداد دهیار، 1523 نفر از آنها زن میباشند[5].
Ø تهیه برنامه های مختلف توسعه روستایی در سطح ملی (همانند برنامه راهبردی توسعه روستایی) و سطح منطقه ای و استانی (همانند طرح های توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی) در کنار ایجاد نهادهای مرتبط با روستاها یکی از راههای اساسی پیشرفت روستاها و رفع مسائل آنهاست که بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.
ب- زیرساختهای مدیریت کلان روستایی و عشایری
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی[6]
Ø بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که از ابتکارات و رویش های انقلاب می باشد، در تاریخ 21 فروردین سال 1358 به فرمان حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامیایران به منظور تأمین مسکن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاستها و برنامههای دولت جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردیده است.
معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری
Ø با عنایت به نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به روستاها، خصوصاً روستاهای واقع در مناطق دورافتاده و محروم کشور و عزم مسؤولین در ارائه خدمات زیربنایی ، آموزشی و ... در این مناطق، با تدبیر عالی ترین مقام اجرایی نظام، دفتر امور مناطق محروم کشور در سال ۱۳۶۸ شکل گرفت که از سال 1393 به بعد نیز با عنوان معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در حال فعالیت می باشد.
سازمان امور عشایر ایران[7]
Ø پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل "شورای انقلاب" به موازات سازمان امور عشایر و برای هماهنگی بیشتر و استفاده از پتانسیلهای جامعه عشایری، شورای انقلاب تصویب نامهای را برای "تشکیل شورای عالی عشایر" در وزارت کشور گذراند. در حال حاضر، سازمان امور عشایر ایران با حفظ شکل قبلی خود به عنوان یکی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی به فعالیت ادامه میدهد.
ج- زیرساختهای خدماترسان
کمیته امداد امام خمینی (ره)[8]
Ø کمیته امداد امام(ره) از جمله اولین نهادهای انقلابی و اسلامی است که پس از گذشت مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ توسط رهبر فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) با هدف ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت امور محرومان و نیازمندان کشور بویژه روستائیان تأسیس شد.
جهادسازندگی[9]
Ø جهادسازندگی با محوریت محرومیت زدایی در کشور و آبادانی خرابیهای رژیم گذشته به فرمان امام خمینی (ره) در ۲۷ خرداد ماه ۱۳۵۸ تشکیل شد و یکی از رخدادهای مهم انقلاب اسلامی محسوب میشود که شکلگیری و روند حرکت آن توانست دستاوردها و توفیقات فراوانی را عاید نظام اسلامی ایران کند.
نهضت سوادآموزی
Ø سازمان نهضت سـوادآموزی بــرای ریــشهکن کــردن بیســوادی در کــشور در سـالهای اولیـه انقـلاب و بـه دسـتور بنیانگذار جمهـوری اسـلامی امـام خمیـنی (ره) شکل گرفت. بر همین مبنا هفتم دی ماه سال 1358 تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی با هدف با سواد کردن خیل عظیم بیسوادان کشور[10] صورت گرفت و طی این مدت تا سال 1395 476 هزار و 106 نفر تحت پوشش فعالیتهای آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفتهاند.[11] (جالب توجه اینکه از این تعداد حدود 19 هزار نفر شامل اتباع خارجی می شود).
قرارگاه پیشرفت و آبادانی[12]
Ø ایجاد قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در راستای تحقق تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امر سازندگی، عمران، آبادانی، خدمت رسانی و محرومیت زدایی در مناطق دورافتاده و محروم کشور و نیز برقراری امنیت پایدار مردمی، بسترسازی خدمت رسانی بیشتر نظام و استفاده حداکثری از ظرفیتهای استانها از اقدامات اثر گذار بعد از انقلاب می باشد.
Ø قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنا بر دستور رهبر معظم انقلاب ماموریت آبادانی 1000 نقطه کشور را بر عهده دارد[13]. این قرارگاه در 5 محور سلامت، اقتصاد، تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی و عمران و زیرساخت از سال 1395 فعالیتهای مختلفی را انجام داده است و در هر استان یک قرارگاه مرکزی دارد.
بسیج سازندگی[14]
Ø طرح بسیج سازندگی حاصل اندیشه والای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله امام خامنهای (حفظه الله) و از رویش های خاص انقلاب اسلامی است که در تاریخ هفدهم اردیبهشت هزار و سیصد و هفتاد و نه (17/02/1379) توسط معظم له به منظور هویت بخشیدن و شخصیت دادن به جوانان و برنامه ریزی جهت مشارکت دادن آنان در سازندگی و توسعه عرصههای عمرانی، کشاورزی و منابع طبیعی روستاها و مناطق محروم با همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و نیروی مقاومت بسیج اعلام فرمودند .
Ø طرح بسیج سازندگی با اهدافی چون بهرهگیری از اوقات فراغت جوانان و فراهم کردن زمینه و عرصه مناسب جهت فعالیت آنان، تسریع در اجرای فعالیتهای بخش کشاورزی، آموزش و افزایش مهارت جوانان و دانش آموختگان این بخش و در نهایت افزایش تولید و درآمد روستاییان برنامهریزی شده است که اثرات اقتصادی و اجتماعی زیادری را به دنبال داشته است.
Ø در عرصه بهسازی و بازسازی مدارس و با همکاری معلمان و مربیان فرهنگی و داوطلب بسیج فرهنگیان در زمینه مرمت، بهسازی و زیباسازی مدارس کشور تا پایان سال 1396، بیش از 10 هزار مدرسه را تکمیل و تحویل دادهاند[15].
جدول 12: آمار عملکرد سازمان بسیج سازندگی تا پایان سال 1396
حجم عملکرد |
عنوان |
132،828 پروژه |
احداث و مرمت پروژه های کوچک محرومیت زدایی |
68،055 تیم |
اعزام تیم های پزشکی |
1،626،984 نفر |
اردوهای هجرت و جهادی ، دانشجویی ، طلاب ، مساجد (7الی10روزه) |
4،448،254 نفر |
اردوهای یکروزه سازندگی |
156،207 نفر |
اردوهای 3 روزه سازندگی متخصصین |
2،007،951 نفر |
اردوهای هجرت دانش آموزی ( 10 روزه) |
1،344،307 نفر |
آموزش فنی و حرفه ای، اقتصاد مقاومتی، مشاغل خانگی و طرح های صنایع دستی |
2،144،956 نفر |
خدمات علمی، آموزشی و مشاوره ای تا سال 1391 |
149،844 پروژه |
راه اندازی پروژه های کوچک اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی |
9،550 نفر |
تعداد نفرات آموزش دیده در طرح کرامت از سال 1395 الی 1396 |
3،605 نفر |
تعداد نفرات شاغل در طرح کرامت از سال 1395 الی 1396 |
22،100 هکتار |
بیابان زدایی |
2،527،288 نفر |
عرصه منابع طبیعی، کشاورزی و آبخیزداری |
مأخذ: گزارش عملکرد سازمان بسیج سازندگی، 1396
قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
Ø سپاه در کنار امنیت کشور به دنبال محرومیت زدایی نیز است، قرارگاه محرومیت زدایی از ابتکارات سپاه و حاصل انقلاب اسلامی است که برکات زیادی به دنبال داشته است. محرومیت زدایی به وسیله سپاه برای اولین بار توسط سردار شوشتری در جنوب شرق کشور آغاز شد. حدود ۸۰ درصد پروژههای محرومیت زدایی سپاه زود بازده و عامالمنفعه است که توسط ساکنان بومی قابل اجرا است[16].
Ø تا سال 1397، 183558 پروژه عمرانی و غیرعمرانی توسط قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق محروم اجرا شده که شامل ایجاد مسکن، مسجد، غسالخانه، جاده، مجموعه ورزشی، خانه بهداشت، پل، مدرسه، کتابخانه، حمام، حوزه علمیه، آبرسانی و آبخیزداری، خرید جهیزیه، توزیع بستههای بهداشتی و مواد غذایی و کمک به افراد بیسرپرست بوده است.
جدول 13: پروژه های محرومیت زدایی عمرانی در عرصه های محتلف در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کل کشور در یک نگاه
عرصه |
تعداد پروژه |
مساجد، مصلی، خانه عالم و امامزاده و حوزه علمیه |
11553 |
مدارس |
2475 |
سلامت |
26439 |
کشاورزی و اشتغال |
17330 |
ساخت و بهسازی مزار شهداء |
2600 |
مسکن مددجویی ، خانه محروم و زیرسازی و نصب کانکس (مناطق زلزله زده کرمانشاه) |
34562 |
فرهنگی و ورزشی (پارک ، مجموعه ورزشی ، کتابخانه ، کانونهای فرهنگی) |
982 |
سایر عرصه ها (پایگاه، آمفی تئاتر، خوابگاه، غرفههای نمایشگاهی، مصالح و تجهیزات، گیرنده دیجیتال، محوطه سازی و حصارکشی، مهدکودک، کانون ترک اعتیاد، مرکز مشاوره خانواده، تعمیر و مرمت ساختمانهای اداری، موج شکن، ترابری و متفرقه) |
7684 |
جمع کل پروژههای عمرانی |
100709 |
مأخذ: استعلام قرارگاه مرکزی محرومیتزدایی سپاه
جدول 14: پروژه های محرومیت زدایی غیرعمرانی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کل کشور در یک نگاه
ردیف |
عنوان |
تعداد فعالیت |
واحد |
تعداد پروژه |
توضیحات |
1 |
تهیه و توزیع سبد لوازم التحریر |
321742 |
سبد |
3,217 |
هر100 سبد یک پروژه |
2 |
تهیه و توزیع سبدالبسه و پوشاک |
121389 |
سبد |
1,214 |
هر100 ثوب یک پروژه |
3 |
تهیه و توزیع سبد معیشتی |
159892 |
سبد |
1,599 |
هر100 سبد یک پروژه |
4 |
برگزاری مراسم افطاری |
98042 |
نفر |
980 |
هر100 نفر یک پروژه |
5 |
تهیه و توزیع غذای گرم |
18000 |
نفر |
180 |
هر100 پرس یک پروژه |
6 |
تهیه و توزیع انواع کفش |
57373 |
جفت |
574 |
هر100 جفت یک پروژه |
7 |
اعزام محرومین به اردوهای زیارتی |
49793 |
نفر |
498 |
هر100 نفر یک پروژه |
8 |
تهیه و توزیع سبد بهداشتی و درمانی |
56883 |
سبد |
569 |
هر100 سبد یک پروژه |
9 |
توزیع تجهیزات مساجد |
22927 |
سری |
22,927 |
هر مسجد یک پروژه |
10 |
تهیه و توزیع جهیزیه |
30817 |
سری |
30,817 |
هر سری یک پروژه |
11 |
کمک به ایتام |
9147 |
نفر |
1,829 |
هر 5 یتیم یک پروژه |
12 |
موکت مسکن مددجویان |
126925 |
مترمربع |
4,231 |
هر 30 مترمربع یک پروژه |
13 |
توزیع هدایا ورزشی(بسته های ورزشی) |
8195 |
سبد |
82 |
هر100 سبد یک پروژه |
14 |
توزیع پتو |
4000 |
تخته |
40 |
هر 100 تخته یک پروژه |
15 |
کمک به بیماران صعب العلاج |
4573 |
نفر |
915 |
هر 5 بیماریک پروژه |
16 |
تجلیل از شبانان و گله داران |
4000 |
نفر |
10 |
هر 400 نفر یک پروژه |
17 |
کمک به خانواده های بی سر پرست |
7308 |
خانواده |
1,462 |
هر 5 خانوار یک پروژه |
18 |
آموزش توانمند سازی |
1450 |
نفر |
15 |
هر 100 نفر یک پروژه |
19 |
خرید چرخ خیاطی |
100 |
دستگاه |
10 |
هر 10 دستگاه یک پروژه |
20 |
تهیه و چاپ کتاب شهداء |
2000 |
جلد |
2 |
هر 1000 جلد یک پروژه |
21 |
توزیع ظروف |
1000 |
خانوار |
10 |
هر 100 خانوار یک پروژه |
22 |
توزیع زیر انداز |
1000 |
تخته |
10 |
هر 100 تخته یک پروژه |
23 |
تهیه و نصب سیستم گرمایشی |
1000 |
دستگاه |
1,000 |
هر 5 سیستم یک پروژه |
24 |
توزیع دام سبک |
1568 |
رأس |
314 |
هر 5 راس یک پروژه |
25 |
یادواره شهداء |
693 |
برنامه |
693 |
هر یادواره یک پروژه |
26 |
تقدیر از خانواده شهدا |
681 |
خانواده |
68 |
هر 10 خانوار یک پروژه |
27 |
فرش سجاده ای |
128285 |
مترمربع |
641 |
هر 200 مترمربع یک پروژه |
28 |
اعزام روحانی به مناطق محروم |
470 |
منطقه |
470 |
هر روستا یک پروژه |
41 |
تجهیز کارگاه اشتغالرایی |
11 |
واحد |
11 |
هر کارگاه یک پروژه |
42 |
کمک در اربعین |
1 |
مرحله |
1 |
هر مرحله یک پروژه |
43 |
خرید دستگاه جوجه کشی |
15 |
دستگاه |
15 |
هر دستگاه یک پروژه |
44 |
کلاس سواد آموزی |
2890 |
نفر |
145 |
هر 20 نفر یک پروژه |
45 |
اقتصاد مقاومتی عرصه ایجادی توسعه ای |
489 |
عرصه |
489 |
هر عرصه یک پروژه |
46 |
تسهیلات اشتغالزایی خانگی |
5156 |
نفر |
103 |
هر 50 نفر یک پروژه |
47 |
تسهیلات اشتغالزایی صنعتی |
401 |
کارگاه |
401 |
هر کارگاه یک پروژه |
48 |
آموزش اقتصاد مقاومتی |
1000 |
نفر |
20 |
هر 50 نفر یک پروژه |
49 |
سبدورزشی محلات و مدارس |
9365 |
سبد |
94 |
هر 100 سبد یک پروژه |
50 |
کارگاه آموزشی |
60 |
واحد |
60 |
هر کارگاه یک پروژه |
51 |
کمک به زلزله زدگان (استان کرمانشاه) |
1 |
مرحله |
1 |
هر مرحله یک پروژه |
52 |
توزیع برنج |
22900 |
خانوار |
2,290 |
هر 10کیلو یک پروژه |
53 |
کمک به سیل زده گان (خراسان رضوی) |
1200 |
نفر |
12 |
هر 100 نفر یک پروژه |
54 |
تجهیز کارگاه گل دوزی |
3 |
باب |
3 |
هر باب یک پروژه |
55 |
تجهیز کارگاه بسته بندی خرما |
4 |
باب |
4 |
هر باب یک پروژه |
56 |
تجهیز کارگاه قالی بافی |
4 |
باب |
4 |
هر باب یک پروژه |
57 |
تجهیز کارگاه خیاطی |
4 |
باب |
4 |
هر باب یک پروژه |
58 |
خرید دام شتر |
200 |
نفر |
200 |
هر نفر یک پروژه |
59 |
ایجاد فرستنده رادیویی و دستگاه دیجیتال |
15 |
دستگاه |
15 |
هر دستگاه یک پروژه |
جمع کل |
1،287،574 |
|
82,849 |
|
|
مأخذ: استعلام قرارگاه مرکزی محرومیتزدایی سپاه
Ø در قالب پروژهها محرومیتزدایی قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، 100 دهستان و ۳۴۵۵ روستا به عنوان الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت انتخاب شدهاند، تا تمام مشکلات این مناطق از جمله زیرساختی، اشتغال، سلامت و مشکلات عرصه فرهنگی حل شوند[17].
محرومیتزدایی در قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص)[18]:
Ø یکی از قرارگاههای مهم محرومیتزدایی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
Ø قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پیروی از راه نورانی اسلام و اجرای دستورات الهی و پیامبر بزرگ اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) و حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و همچنین در راه رسیدن به اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و به جهت کسب خیر و برکت، اجرای طرحهای محرومیت زدایی، محروم نوازی، مردم داری، مردم یاری و مردم دوستی را دنبال مینماید.
د- زیرساختهای تعاون و همیاری
تعاونیهای روستایی
Ø راه اندازی تعاونی های روستایی طی سال های بعد از انقلاب، بطوریکه شبکه تعاونیهای روستایی دارای ۲۹۴۱ شرکت تعاونی روستایی با تعداد اعضای ۴۵۰۰۸۶۸ نفردر سطح ۵۶۲۵۲ روستا با سرمایه ای بالغ بر ۴۴۰ میلیارد ریال بوده که این شرکتها به نوبه خود تعداد ۲۵۶ اتحادیه را در سطح شهرستانها تشکیل میدهند.
Ø تعاونیهای روستایی چند منظوره بوده و به فعالیتهای مختلف خدماتی، تولیدی، بازرگانی و ترویجی میپردازند که این فعالیتها در راستای اهداف و سیاستهای حمایتی دولت در جهت توسعه بخش کشاورزی و حمایت از روستاییان قرار دارد، بهطوری که توزیع وامهای معیشتی اعضاء تعاونیها، توزیع سوخت روستاییان، توزیع حدود ۶۵ درصد کود شیمیایی، توزیع سایر نهاده های کشاورزی نظیر سموم دفع آفات، بذور گیاهی، ماشین آلات کشاورزی و قطعات یدکی آنها و توزیع کلیه کالاهای کوپنی روستاییان نظیر برنج، روغن نباتی، قندوشکر، آرد و همچنین خرید تضمینی محصولات کشاورزی به میزان قابل توجهی از طریق این تعاونیها صورت می پذیرد.
Ø خرید و فروش محصولات غیر تضمینی وتهیه وتدارک کالاهای مصرفی و مواد غذایی مورد نیاز روستاییان به واسطه بیش از یازده هزار فروشگاه تعاونی صورت میگیرد.
Ø از دیگر فعالیتهای این شبکه تعاونی ها خدمات آموزشی، ترویج و نیز خدمات ماشینی از طریق تاسیس و توسعه مراکز مکانیزاسیون انجام میشود و سایر خدماتی که این شبکه در زمینههای فرهنگی، اجتماعی و ... وکمک و مساعدت به دستگاههای اجرائی محل به آن مبادرت می ورزد نیزقابل توجه میباشد.
تعاونیهای کشاورزی
Ø به منظور پاسخگویی به نیازهای تخصصی کشاورزان، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سال ۱۳۶۴ اقدام به تأسیس و توسعه تشکلهای تخصصی تحت عنوان شرکتهای تعاونی کشاورزی نمود و تا کنون تعداد این تعاونیها به ۱۸۷۳ شرکت رسید که با تعداد ۱۰۴۴۴۳۴ نفر عضو در زمینه توسعه کشاورزی این مرز وبوم فعالیت دارند[19].
Ø برای هماهنگی بیشتر بین شرکتهای تعاونی کشاورزی و تامین نیازمندیهای مشترک آنها تعداد ۵۵ اتحادیه تعاونی کشاورزی تاسیس گردیده است[20].
Ø تعاونیهای کشاورزی در ایران اسلامی بر حسب ضرورت و نیاز جوامع روستایی در زمینه های مختلف تولیدی ، فرآوری و خدماتی فعالیت مینمایند. این تعاونیها شامل تعاونی مرغداران، دامداران، گندم کاران، باغداران، زیتون کاران، بادام کاران، زنبورداران، مرتعداران، کمباین داران، مکانیزاسیون، گل و گیاه، زعفران کاران، سیبزمینیکاران، پستهکاران، چایکاران، نوغانداران و سایر تعاونیها میباشد.[21]
تعاونیهای روستایی زنان
Ø طی سالهای بعد از انقلاب تعاونیهای روستایی زنان بهعنوان یکی از ساختارهای مطلوب جهت جلب مشارکت زنان بوده که دربرگیرنده اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و به مدد ساختار مردمی خود مشارکت زنان را در فعالیتهای اقتصادی تسهیل نموده وجایگاه ویژهای را برای زنان روستایی تبیین مینماید[22].