***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

نویسنده(گان):
رسول فشارکی فرد*،




مجله مهندسی مکانیک ، سال بیست و پنجم، شماره 110



عنوان:
فناوری هپتیک و تاثیر آن بر آموزش دروس نقشه کشی صنعتی


نویسنده(گان):
مهدی متقی پور، رسول فشارکی فرد*،


چکیده:
در سالیان اخیر، آموزش مهندسی مکانیک به شیوه های متنوعی تحت تاثیر سیر تکامل فناوری قرار گرفته است. از جمله شیوه های نوین آموزش، استفاده از فناوری واقعیت مجازی با بازخورد نیرویی است که اصطلاحاً آن را فناوری هپتیک می نامند. در این فناوری به کاربر این امکان داده می شود که علاوه بر مشاهده یک محیط شبیه سازی رایانه ای، اشیای موجود در آن را لمس کند و یا با آنها در تعامل باشد. در این فناوری، کاربر می تواند ارتجاعی بودن یک بادکنک مجازی، سختی و نرمی و یا دما و وزن اجسام مجازی را احساس کند. هنگامی که حس لامسه با دیگر حواس، خصوصاً بینایی، ترکیب می شود، اطلاعات مربوط به جسم با جزئیات بیشتری به کاربر انتقال می یابد. به همین دلیل این فناوری در زمینه های یادگیری می تواند نقش کلیدی و حساسی ایفا کند؛ زیرا استفاده از آن علاوه بر کاهش هزینه های بالای آموزش در دنیای واقعی، این امکان را فراهم می کند که مطالب آموزشی با کیفیت و جذابیت بیشتری به دانشجویان منتقل شود. یکی از کاربردهایی که این فناوری می تواند در آینده داشته باشد، استفاده از آن در آموزش دروس نقشه کشی صنعتی است که اکثر دانشجویان در آن با مباحث مربوط به تجسم فضای سه بعدی با مشکل روبرو هستند. در این مقاله مزایای استفاده از این فناوری در مقایسه با روش های امروزی بررسی می شود. 

کلیدواژگان:
فناوری هپتیک، واقعیت مجازی، حس لامسه، آموزش مهندسی مکانیک، نقشه کشی صنعتی



http://www.magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=1652542

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۰