به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آنچه که در تعریف عمومی معماری آورده شده عبارت است از، هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ همآهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه.
سوم اردیبهشت مصادف است با روز بزرگداشت «شیخ بهایی» دانشمند و نظریهپرداز شیعه در قرن دهم و یازدهم هجری که با عنوان روز معمار نام گذاری شده است. به همین بهانه نگاهی به سبک معماری اسلامی ایرانی و برخی از ویژگیهای آن میاندازیم.
این روزها دیدن انواع و اقسام شیوههای معماری در سطح کلان شهرها و حتی شهرهای کوچک ایران که با شیوه معماری اسلامی ایرانی فاصله زیادی دارد بسیار آزار دهنده شده است.
شاید اگر یک خارجی نداند در خیابانهای تهران در حال قدم زدن است، حتما پایتخت ایران را با یکی از شهرهای کشورهای دیگر اشتباه میگیرد.
شهرهایی که باید هویت و قدمت چند هزار ساله اسلامی ایرانی را منتقل کنند، حالا بیشتر به آشفته بازاری میمانند که دیدنش خستگی را بر رو ح آدمی میگذارد.
بد نیست درادامه نگاهی بیندازیم به معماری اسلامی که بیشک یکی از بهترین، کاملترین و البته دلپذیرتیرین سبکهای معماری در جهان است.
سبک معماری اسلامی به گونهای است که با تزریق زیبایی معنوی به کالبد مادی توانسته خود را با مفاهیم درونی و الهی انسان پیوند بزند و زیبایی وصف ناپذیری را به مسلمان و غیر مسلمان بدهد.
سبکی از معماری که هم زمان با گسترش دین اسلام از کشورهای شرق آسیای تا ترکیه و مراکش و کشورهای اروپایی گسترده شد و هنوز هم آثار آن در بسیاری از این کشورها بر جای مانده است.
اعتقاد به ذات الهی آنچنان در معماری اسلامی نمایان بوده و هست که بسیاری از اساتید و دست اندکاران این عرصه بدون وضو و طهارت دست به کار نمیبردند. آنها به خوبی جنبههای الهی و معنوی این هنر را میشناختند و به آن اعتقاد دارند.
همین امر در کنار سبک زیباشناسانه معماری اسلامی سبب شده تا هرکسی، حتی غیر ایرانی و غیر مسلمان، چشمش به معماری اسلامی میافتد چنان آرامشی پیدا میکند که
گویی در تمام عمر به آن دست نیافته است.
استفاده از آیات قرآن کریم و نام مبارک ائمه اطهار در معماری مساجد همراه با بهره بردن از رنگهای منحصر به فردی چون فیروزهای از جمله عناصر زیبا در معماری اسلامی هستند که انجام فرایض مذهبی را در اماکن مذهبی با معماری اسلامی دلپذیرتر میکند.
دیگر ویژگی مهم در معماری اسلامی نزدیک کردن دلها و وحدت است. امری که سبب نزدیکی مسلمانان به یکدیگر میشود و بر خلاف برخی دیگر از سبکهای معماری احساس ترس را در بازدید کنندگان بوجود نمیآورد.
این سبک معماری علاوه بر این موارد به محاسبات دقیق در ساخت و سازها نیز توجه ویژهای داشته است. آگاهی از علومی چون هندسه، ریاضی و طراحی تنها بخشی از مورادی است که استادکاران طی قرون متمادی با بهرهگیری از آنها، توانستهاند شاهکارهایی در هنر معماری اسلامی به وجود آورند.
نکته جالب آنکه معماران ایرانی به علت فروتنی از ثبت کردن نام خود بر بناها خودداری میکردند؛ به همین علت جز تعدادی از بناها که نام معمار یا سازنده آن مشخص شده، بقیه فاقد نام استادکار یا سازنده آن است.
معماری اسلامی حتی فکر کوچکترین روزنههای زندگی را کرده بود. این سبک معماری آنچنان پیش رفته بود که حتی صدای درب منازل نیز برای زنان و مردان را متقاوت کرده بود و اهالی خانه میدانستند آنکه در را میکوبد مرد است یا زن.
حیاطهای بزرگ همراه با اتاقهایی دورتادور خانه که سبب میشود بانوان خانه به راحتی و دور از چشم نامحرمان در آنها به فعالیتهای خود بپردازند.
البته رهبری انقلاب اسلامی نیز همواره دغدغههایی را در مورد معماری اسلامی ایرانی داشتهاند و بر آن تاکید نمودهاند.
در دیدار سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای شورای اسلامی و شهردار تهران، ایشان بر لزوم اهتمام ویژه به معماری ساخت و سازها در تهران به منظور ایجاد فضای سبک زندگی اسلامی، تأکید کردند و گفتند: حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدیترین مسائل خود بدانند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای در آن دیدار با اشاره به تأثیرگذاری معماری و نمای ساخت و سازها بر فضای سبک زندگی تکید کردند: باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، به گونهای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحتتر، امکان پذیر باشد.
مراکز فرهنگی شهرداری و لزوم توجه بسیار جدی به محتوای این مراکز فرهنگی، موضوع دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی، از ان سخن به میان روده بودند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کرده بودند: کارها و اقدامات فرهنگی همچون شمشیر دو دَم است، اگر همراه با محتوای خوب باشد، بستر اصلاح جامعه خواهد بود اما اگر با محتوای نامناسب باشد، بستر گسترش نابسامانی و کژی خواهد شد.
حال باید دید دغدغههای رهبری در سالی که با نام فرهنگ گره خورده مرتفع میشود و آیا میتوان بارقههایی از معماری اسلامی ایرانی را در سطح کلان شهرهای ایران دید با خیر...
انتهای پیام /
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/02/03/347007/دغدغه-های-رهبری-در-رسیدن-به-الکوی-معماری-اسلامی-ایرانی
معماری اسلامی- ایرانی، پس از ورود اسلام به ایران و ازقرون اولیه هجری تا اواخر زمان قاجاریه با تأثیر گرفتن از معماری دوره ساسانی و قبل از آن شکل گرفته است. این نوع معماری، از ویژگیهای خاصی برخوردار است که آن را از معماری ممالک دیگر متمایز میکند اما امروزه بسیاری از کارشناسان معتقدند معماری اسلامی – ایرانی در فضای شهری ما رنگ باخته و هویت آن رفتهرفته به سمت الگوی معماری مغرب زمین در تغییر است.
چندی پیش مقام معظم رهبری در دیداری با اعضای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین معاونان و شهرداران مناطق مختلف، بر لزوم اهتمام ویژه به معماری ساخت و سازها در تهران، به منظور ایجاد فضای سبک زندگی اسلامی، تأکید کردند. براساس گفته ایشان، «حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست؛ باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر بهگونهای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحتتر امکانپذیر باشد.» اما علت فاصله گرفتن از این الگو که نمادی از هویت ما محسوب میشود، چیست؟ چرا ما به عنوان کشوری که از سابقهای درخشان در معماری جهان برخورداریم، باید از عناصری که معرف معماری مغربزمین هستند، استفاده کنیم؟ پروفسور محمود گلابچی، فوق دکترای سازه در معماری از دانشگاه لیدز انگلستان، استاد دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارای کرسی یونسکو در معماری اسلامی است؛ وی که مؤلف بیش از ۴۰ کتاب در زمینه معماری و تکنولوژی از جمله کتاب «معماری آرکیتایپی (کهنالگویی)» است به عنوان چهره ماندگار جمهوری اسلامی در معماری و مهندسی راه و ساختمان معرفی شده است. آنچه میخوانید یادداشتی از او پیرو منویات مقام معظم رهبری درباره برخورداری از شهری با ویژگیهای معماری اسلامی– ایرانی است.
تبلور باورها، فرهنگ، تاریخ و سنتهای جامعه اسلامی-ایرانی در ابعاد مختلف، از جمله در«معماری» و «شهرسازی»، از نکاتی است که در شهری با ویژگیهای معماری اسلامی- ایرانی باید مورد توجه قرار گیرد. در جهت تحقق این هدف لازم است ابتدا معماری گذشته خود را که در آن آثار قابل توجهی از نگاه به فرهنگ، باورها و سنتهای جامعه اسلامی- ایرانی وجود دارد، مورد مداقه و بررسی دقیق قرار دهیم و براساس آن معماری و اجزای مختلف آن را با مصالح، فرمها و ترکیبی که نشان از کشور، فرهنگ و ویژگیهای اقلیمی داشته باشد، طراحی کرده و بسازیم.
در دورانی که شاهد معماری ارزشمندی در کشور خود بودهایم، اصولی مانند «پرهیز از بیهودگی» حاکم بود؛ همچنان که مردموار بودن، خودبسندگی و استفاده از مصالح بومآورد، به عنوان پایههای معماری ایران مورد توجه قرار میگرفت. امروز نیز نیازمند آن هستیم که از این ارزشها همچنان در معماری و شهرسازی خود پاسداری و حفاظت کنیم. در اخبار و روایات آمده است که هیچ بنایی بر مسجد جامع شهر تفوق و برتری پیدا نکند؛ این نشاندهنده نگرشی اسلامی است به معماری و شهرسازی؛ به این معنا که اصل، اندیشه است و باورها؛ در نتیجه نباید در کنار بنایی مانند مسجد که نماد اندیشه و باورها در زندگی افراد است، بناهای رفیعتری ساخته شود تا آن را تحتالشعاع قرار دهد. باید این برتری برای بناهایی باشد که با اندیشه و باورهایی که سازنده حیات ما است در ارتباط باشند. در چنین جامعهای میتوان تأثیر اندیشه و اعتقادات اسلامی را بر معماری و شهرسازی مشاهده کرد. با رعایت چنین اصولی که برخاسته از عمق باورها و اعتقادات جامعه است، هنگامی که کسی در کشور ما حضور پیدا کند، فضای شهر و معماری آن، تداعیکننده جامعهای مسلمان خواهد بود؛ جامعهای که در آن «اندیشه» مهمترین عنصر حیات انسان است. در چند دهه گذشته هنگامی که معماری و شهرسازی ما ارزشهای خود را به فراموشی سپرد، روشها، سبکها، مکتبها و الگوهای معماری کشورهای دیگر جایگزین آن شد. این در حالی است که حتی با مصالح جدید و فناوریهای نوین، علیرغم تغییر در کیفیت زندگی و انتظارات امروز جامعه، میتوان همان ارزشها را حفظ کرد و همان اصولی را که برای تحقق یک معماری اسلامی- ایرانی وجود دارد، به کار گرفت. حتی در انتخاب فرمها، شکلها و عناصر معماری، میتوان به جای تقلید از سرستونهای یونانی و کلاسیک یا اجزای معماری گوتیک، باروک و رومانسک، از عناصر معماری ایران استفاده کرد تا ما را با تاریخ، فرهنگ و تمدن پرشکوه کشور پیوند دهد. در معماری گذشته ایران، مصالح ساختمان با در نظر گرفتن اقلیم و شرایط محیطی ساختمان انتخاب میشد و به همین دلیل، معماری یزد و کاشان، از معماری گیلان و مازندران متفاوت بود، همان گونه که معماری خوزستان از معماری آذربایجان متمایز بود اما امروزه نوعی یکسانسازی معماری در شهرها و اقلیمهای مختلف با الگو گرفتن از معماری غربی را شاهد هستیم، کیفیتی که هیچگاه شایسته سرزمینی با چنین عمق اندیشه و آن سابقه معماری غنی اسلامی-ایرانی نیست و این در حالی است که در طول قرنها معماری ما الگوی بسیاری از کشورها بوده است. در آموزش معماری و شهرسازی کشور، باید تحولی ایجاد شود. باید اصول پایدار معماری و شهرسازی اسلامی- ایرانی در مؤسسات آموزشی عالی و دانشگاهها با عمق و دقت کافی مورد توجه قرار گیرد. دانشجویان باید به فراگرفتن و بهرهگیری از ارزشهای پایدار معماری ایران در طراحیهای خویش در حوزه معماری و شهرسازی بپردازند و معماران و مهندسان و شهرسازان کشور این مهم را یک وظیفه ملی و اسلامی تلقی نمایند.
از سوی دیگر باید به نقش مهم و تأثیرگذار دستگاههای اجرایی و نظارتی در تحقق معماری و شهرسازی اسلامی- ایرانی به طور خاص توجه کرد. تمامی دستگاههای اجرایی تأثیرگذار از شهرداریها تا سازمانهای نظام مهندسی، از وزارت راه و شهرسازی تا مجامع تخصصی در زمینه معماری و شهرسازی باید بر شناخت این ارزشها و تحقق آن تأکید کنند، تا آنکه امکان فرهنگسازی لازم برای جایگزین شدن معماری و شهرسازی ارزشمند اسلامی – ایرانی به جای سبکهای وارداتی، معماری غیرایرانی و غیراسلامی، هم به لحاظ علمی و تخصصی و هم به لحاظ اجرایی و نظارتی فراهم شود. در آن صورت شاهد خواهیم بود که چگونه اقتدار و شکوه معماری و هنر ایران همچون گذشته جهان امروز را شگفت زده خواهدکرد.
منبع : روزنامه ایران – سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ – شماره : ۵۵۷۵
دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رهبر انقلاب
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشازظهر امروز (دوشنبه) در دیدار رئیس و اعضای شورای اسلامی، شهردار، معاونان و شهرداران مناطق مختلف تهران، با اشاره به لزوم اهتمام ویژه به معماریِ ساختوسازها در تهران به منظور ایجاد فضای سبک زندگی اسلامی تأکید کردند: در ادارهی کلانشهر تهران و همچنین در ادارهی کشور باید روحیهی خدمت به مردم با نیّت خدایی و با تکیه بر علم و درایت یا همان روحیهی مدیریت جهادی حاکم باشد تا بتوان از مشکلات عبور کرد و به پیش رفت
.ایشان ضمن تبریک به اعضای دورهی جدید شورای اسلامی شهر و همچنین شهردار تهران به دلیل بهدستآوردن فرصت خدمت به مردم، اهمیت تهران را فراتر از یک کلانشهر دانستند و گفتند: تهران از یک طرف نماد آبادانی، صلاح، سعادت و
سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر به عنوان الگو و خطدهنده برای شهرهای سراسر کشور، مطرح است
.رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از خدمات شهرداری تهران در سالهای اخیر افزودند: با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حملونقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخشهای مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستانها، ساخت بزرگراهها و پل ها، گسترش مترو، و ایجاد فضاهای ورزشی، کاملاً برجسته و خوب بوده است
.حضرت آیتالله خامنهای رمز این موفقیتها را مدیریت جهادی دانستند و تأکید کردند: اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشارهای خباثتآمیزِ قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد
.ایشان با اشاره به حضور سلایق و دیدگاههای سیاسی مختلف در شورای اسلامی شهر تهران، خاطرنشان کردند: تا هنگامی که نیت همهی اعضای شورا، خدمت به مردم و کار برای آنها باشد، این دیدگاههای مختلف، در مسیر این هدف والا، تفاوتی نخواهند داشت
.حضرت آیتالله خامنهای خطاب به اعضای شورای چهارم شهر تهران تأکید کردند: شما تلاش کنید با همت بر کار و خدمت، تجربهی خوبی به یادگار بگذارید
.ایشان در ادامه، چند نکته را نیز در خصوص شهرداری تهران بیان کردند:
تعامل دو سویهی شهرداری تهران و دولت، نخستین موضوعی بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند
.حضرت آیتالله خامنهای در این باره گفتند: این موضوع، توصیهی همیشگی من بوده است که متأسفانه در برخی برههها به آن عمل نشد و مشکلاتی بهوجود آمد، اما باید شهرداری تهران تمام تلاش خود را برای تعامل با دولت انجام دهد و البته به دولت نیز برای همکاری با شهرداری و شورای شهر توصیه شده است
.ایشان با اشاره به سخنان رئیس شورای شهر تهران مبنی بر حضور وزرا در جلسات شورا خاطرنشان کردند: این روند تعامل و همکاری باید ادامه یابد
.رهبر انقلاب اسلامی به موضوع معماری ساختوسازها در تهران نیز اشاره کردند و گفتند: حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدیترین مسائل خود بدانند
.حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تأثیرگذاری معماری و نمای ساختوسازها بر فضای سبک زندگی افزودند: باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونهای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحتتر امکانپذیر باشد
.مراکز فرهنگی شهرداری و لزوم توجه بسیار جدی به محتوای این مراکز فرهنگی، موضوع دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی آن را بیان کردند
.حضرت آیتالله خامنهای گفتند: کارها و اقدامات فرهنگی همچون شمشیر دو دَم است؛ اگر همراه با محتوای خوب باشد، بستر اصلاح جامعه خواهد بود، اما اگر با محتوای نامناسب باشد، بستر گسترش نابسامانی و کژی خواهد شد
.ایشان با تأکید بر لزوم استفاده از محتوای قوی و صحیح فرهنگی خاطرنشان کردند: در مراکز فرهنگی همچنین باید از افراد اهل فرهنگی استفاده کرد که واقعاً متدین و انقلابی و معتقد به اسلام سیاسی و
مردمسالاری دینی باشند
.رهبر انقلاب اسلامی مراقبت از ریختوپاشها در شهرداری و تقویت روحیهی درستکاری و امانتداری را مورد تأکید قرار دادند و در خصوص روابط شورای شهر و شهرداری افزودند: شورای اسلامی شهر باید علاوه بر نظارت بر شهرداری و هدایت آن، حمایت هم بکند و کارها بر اساس تفاهم، برادری و داشتن وظیفهی مشترک به پیش رود
.حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر قدردانستن باغات و درختهای تهران و حفظ این ثروتهای ملی، به موضوع ساختوسازها در ارتفاعات تهران و لزوم جلوگیری از تبدیل منابع طبیعی به ساختمان نیز اشاره کردند
.رهبر انقلاب اسلامی همچنین از زحمات و خدمات اعضای شورای شهر سوم و مهندس چمران -رئیس این شورا- تشکر و قدردانی کردند
.در این دیدار آقای قالیباف -شهردار تهران- در گزارشی از عملکرد شهرداری تهران، عدالتمحوری، کاهش فاصلهی طبقاتی در شهر، گسترش روحیهی جهادی و فرهنگ کار و تلاش، تأکید بر کارهای علمی و مطالعاتی و خرد جمعی، مشارکت مردم و نخبگان در ادارهی شهر، مبارزهی جدی با فساد اداری و مالی، توجه به مساجد و حسینیهها و حوزههای علمیه، شفافیت و قانونمداری و هماهنگی و همدلی با اعضای شورای شهر را از رویکردها و جهتگیریهای شهرداری تهران عنوان کرد
.وی همچنین گزارشی از اقدامات شهرداری در ۸ سال گذشته، از جمله ساخت ۲۳۵ کیلومتر بزرگراه، ۳۳۰ پل، افزایش خطوط مترو به ۱۶۲ کیلومتر، ساخت ۱۰ هزار صندلی سینما و ساخت باغ-موزهی دفاع مقدس و باغ کتاب و سراهای محله ارائه کرد
.همچنین آقای مسجد جامعی -رئیس شورای اسلامی شهر تهران- ضمن ارائهی گزارشی از عملکرد شورا، از تشکیل سه کمیسیون ویژهی نظارت، سلامت، و معماری و شهرسازی در شورا به منظور بررسی و حل مشکلات خبر داد
.وی با اشاره به تجربیات، تخصص و سابقهی ایثارگری اعضای شورای شهر، از همکاری خوب و نزدیک شورا با دولت و مجلس خبر داد و گفت: همراهی و همدلی اعضای شورای شهر ارزشمند است و میتواند در حل مشکلات مؤثر باشد
.