بدعت در طرح معماری مساجد
مساجدی که نه کالبد ، و نه درعملکرد آن درتطابق با عملکردمسجد نداشته وسیمای بصری ان نیزمعرفه یک مسجدرا دارا نیست
|
از دسته مساجدی که از خصوصیات خاص و غیر متعارفی برخوردار است می توان به مسجد دیگری در داخل ایران با نام مسجد امام رضا در خیابان گرگان تهران اشاره کرد، در تعریف طراحی این مسجد می توان گفت ، هرچه در داخل شبستان از کف به سقف می رویم، از حجم سنگین آجری کم می شود و به حجم بلوک های شیشه ای اضافه می شود و این حرکت به سمت عرش و سبک شدن را در ذهن مخاطب تداعی می کند. بدنه های کناری با متریالی که با زمین همخوان است، طوری طراحی شده که انگار از زمین بلند شده و با خضوعی نشسته تا حجم اصلی، خودش را نشان بدهد.
مسجد محمد رسول الله در شیراز، معماری مدرن اما سنتی!
مسجد محمد رسول الله بین درخت های هفتادساله و خیابان های اصلی سایت در استان فارس و شهر شیراز قرار دارد که توسط گروه معماری پایا پیرنگ طراحی و اجرا شده است.
مسجد محمد رسول الله بین درخت های هفتادساله و خیابان های اصلی سایت در استان فارس و شهر شیراز قرار دارد که توسط گروه معماری پایا پیرنگ طراحی و اجرا شده است.
معماری: خواسته کارفرما طراحی مسجدی بود که ظرفیت نمازگزار در آن به حداکثر برسد و محل آن در نمازخانه قدیمی موجود در سایت باشد. این محل در بین درخت های هفتادساله و خیابان های اصلی سایت در استان فارس و شهر شیراز قرار دارد که توسط گروه معماری پایا پیرنگ طراحی و اجرا شده است. با این مطلب از ihome همراه باشید تا شما را بخش های مختلف این بنای خاص بیشتر آشنا کنیم.
مشخصات عمومی طراحی مسجد محمد رسول الله
- نام پروژه: مسجد محمد رسول الله
- موقعیت: شیراز،استان فارس، ایران
- گروه معماری: پایا پیرنگ
- معماران: اشکان قشقایی، سمانه متقی پیشه، پویا رنجبر
- مساحت: 2750 متر مربع
- سال پروژه: 2016
- کارفرما: مرکز آموزشی درمانی نمازی
- مدیر اجرایی: محمدرضا افتخاری یار
- سازه: سعید سعادت
- تاسیسات برقی: حمیدرضا شمس الدین
- تاسیسات مکانیکی: محمدعلی رنجبر
- طراح نورپردازی: همراه قشقایی
- نظارت ساخت و ساز: شقایق آشوریان
- خوشنویسی: فرهاد نصیری شیرازی
- عکاس: احمد میرزایی، سمانه متقی پیشه
- جوایز: رتبه دوم گروه عمومی جایزه معماری آسیا 2017
ایده اولیه طراحی مسجد محمد رسول الله
ایده اولیه طرح بر اساس چهار چالش شکل گرفت: حداکثر ظرفیت نمازگزار، حفاظت از درختان قدیمی، هم جواری با محور اصلی پیاده و سالن قدیمی نمازخانه. در قدم اول، الگوی مسجد با توجه به شرایط پروژه بدون میان سرا انتخاب شد و همه سطوح موجود بین درختان به عنوان سطح و عرصه طراحی مد نظر قرار گرفته شد. به دلیل اینکه قدمت سالن نمازخانه به عنوان تاریخچه سایت در نظر گرفته شود، پلان گنبد مسجد جدید شکل گرفت.
روند طراحی مسجد محمد رسول الله
با در نظر گرفتن دسترسی مراجعه کنندگان، دو ورودی برای مسجد طراحی شد. این دو ورودی توسط عنصری به نام رواق به یکدیگر متصل شده اند. رواق به عنوان عنصر مهم سنتی در مساجد ایرانی شناخته می شود. در کنار ایجاد ارتباط بصری، دیوار مسبک رواق هم نشینی مسجد و مسیر پر ازدحام شمالی را سازماندهی می کند. در پشت ورودی ها، دو مناره در یک پیکربندی چرخشی طراحی شده است. در واقع این دو مناره ای که در دو طرف گنبد قرار گرفته اند، دعوت کننده به سمت ورودی و نمادی از مسجد هستند. با حرکت در اطراف ساختمان، آنچه از دید ناظر قابل مشاهده است، تغییر می کند.
نمازگزاران بعد از ورود به مسجد، از یک فضای باز به سوی فضای نیمه باز حرکت می کنند که این روند در مساجد سنتی ایرانی یک الگوی رایج محسوی می شود. این فرم اجازه می دهد یک خروجی به سمت نیمه جنوبی آسمان باز می کند و خورشید گنبد را از این طریق و در هنگام ظهر و در زمان اذان در تمام طول سال، نورافکنی می کند.
طراحی نمای مسجد محمد رسول الله
نمای مسجد توسط سنگ پوشیده شده تا ظاهر سنگین، پر قدرت و ساده ای را در میان درختان سایت به نمایش بگذارد و تضاد مناسبی بین پوسته مسی گنبد ایجاد کند. سادگی فرم، مصالح و هندسه با استفاده از الگوی فضایی در جزییات مسجد تاریخی و سنتی مانند دیوارهای مشبک و کتیبه های داخلی، رویکرد کلی طراحی مسجد را نمایان می کند. این جزییات نشان از اهمیت دادن به سنت اسلامی در ساختمان مساجد در حین بیان آنها به زبان مدرن است.
بررسی پلان و مقطع مسجد محمد رسول الله
اگر شما هم از طراحی مسجد رسول الله لذت بردید و دوست دارید با جزییات بخش های دیگر آن آشنا شوید می توانید با بررسی پلان و مقطع آن به سادگی با جزییات بیشتر این مسجد مدرن آشنا شوید.
>>گزارش ویژه از حال و هوای مسجد ولیعصر(عج) تهران؛
مسجد ولی عصر(عج)، در پی اعتراض روشنفکران و هنرمندانی که تئاتر شهر را خانه خود می دانند، نسبت به اینکه ارتفاع مسجد باعث اهانت به ساحت تئاتر شهر می شود و نبایدآن را کوچک شمرد! در احترام به تئاتر شهر ذبح شده و به گونه ای طراحی شده است که در حاشیه تئاتر شهر باشد و بر او سجده گذارد. معمار آن اذعان می کند که با مسجدی که در جوار تئاتر شهر است باید برخورد لنداسکیپی landscape (محوطه سازی و منظر) داشت؛ یعنی با مسجد باید به مثابه چمن و محوطه سازی اطراف تئاتر شهر برخورد شود!
این نگاه تحقیر آمیز و اهانت آشکار به ساحت مسجد که مورد تأیید شخص شهردار، مسؤولان امور مساجد و مراجع ذیصلاح واقعشده، منجر به ساخت مسجدی پست مدرن گردیده است که برخلاف همه مساجد، قبله آن "تئاتر شهر" است. این بنا فاقد محراب است و با برخورداری از فلسفههای الحادی، در تعارض با ذات توحیدی مسجد است. فرمالیستی، مجسمه گونه و برونگراست و در حرکت افقی خود، انقطاع از آسمان را تداعی میکند و به خاطر ورودی ضعیف خود، عاری از ایجاد حس دعوتکنندگی به درون مسجد است. فرم آن هیچ جهت و قبلهای ندارد و به دلیل فرم گرایی مفرط، از نور فضای داخلی غفلت شده و فضای داخلی شبستان را، به فضایی کم نور و بی اهمیت و رها شده و متروک بدل کرده است.
در بی اعتنایی نسبت به طراحی "فضا"، معماری داخلی برهنه و عریانی را به همراه دارد که عامل غیر روحانیبودن، انجماد و خشکی، صُلبیت و عدم انعطاف آن میشود. در نهایت فضای داخلی مسجد فضایی کاملاً خنثی است و خانه خداوند بدون حضور او معماری و مجسم شده است.
بگذریم از آنکه فرم تئاتر شهر (که در سال 1346 با حمایت فرح پهلوی توسط علی سردار افخمی ساخته شد) بیشتر به کاربری مسجد شبیه است، تا این فرم از مسجد ولی عصر(عج)!
پیش از این نیز مسجد امام رضا(ع) که در خیابان انقلاب (تقاطع نامجو) بر سبیل پست مدرنیسم و به لحنی شرک آلود، در اهانت آشکار به فرم مرسوم مسجد و گنجینه هزار و 400 ساله مساجد شیعی ساخته شد، خانه ای دیگر از خدا که به گرداب اسارت شیطان گرفتار آمد و نام او غریبانه با نام هشتمین امام عجین شد؛ فریاد برآوردیم؛ اما با شتاب هرچه بیشتر ساخته شد و با هیاهویی از شهرداران مدرن اندیش که آمال خود را در شراکت با معماری مدرن و بی هویت غرب می یابند و نسبت به داشته هایمان بی اعتنایند، افتتاح شد.
مگر نه آنکه اهانت به مسجد، گناه کبیره و اهانت به خداست؟ (گناهان کبیره ج2، ص414)
و مگر نه آنکه پس از شکستن بتهای درون کعبه به دست ابراهیم(ع)، یکبار دیگر شیطان بتهای خود را در درون کعبه گذاشت و این بار نوبت محمد(ص) بود تا... و این منازعه ای است پایان ناپذیر میان ما و شیطان که حالا به ورطه معماری مساجد عصر ما کشانده شده است؟
به رسم ایجاز، سخن کوتاه تا آنکه به سرگذشت تلخ این مسجد و سپس نقد معماری بنا پرداخته شود.
سرگذشت مسجد:
مسجد ولیعصر (عج)، که به اعتبار سخن حجه الاسلام میرحیدر جعفری، امام جماعت مسجد، از سال 60 به همت مومنین، با اقامه نماز در چادر و سپس سوله، آغاز شد و پس از 23 سال به یمن عنایت مسؤولان امر و پس از نجات این مسجد از چنگ کسانی که می خواستند آن را به مجتمع تجاری بدل کنند؛ در سال 83 تصمیم به ساخت آن شد و در دوره شهرداری محمود احمدی نژاد، طراحی آن، به معماری مؤمن و متدین به نام عبدالحمید نقرهکار (که پیش از این مسجد قبا، مسجدالرسول(ص) و دهها مسجد دیگر در تهران و شهرستانها را طراحی و نظارت بر اجرا نموده است) سپرده شد که طرحی اینچنین با شکوه و ماندگار و شایسته مقام مسجد، درانداخته شد؛
ارائه طرح اولیه مسجد ولی عصر(عج)، در سال 83، توسط عبدالحمید نقرهکار
این طرح به مذاق هنرمندانی که تئاتر شهر خانهشان بود خوش نیامد و لب به اعتراض گشودند که؛ ارتفاع مسجد، ساحت تئاتر شهر را درهم میشکند و نبایست این میراث ماندگار، کوچک شمرده شود. این اعتراض، سه سال مسجد را به گرداب وساوس کشاند و دست آخر توسط محمدباقر قالیباف شهردار تهران و شهرداری منطقه 11، کار از عبدالحمید نقرهکار گرفته شد و برای گره گشایی از آن، به مهندس رضا دانشمیر و همسر او کاترین اسپریدونف Catherine Spiridonoff (که برخی می گویند مسیحی است) سپرده شد.
وای از آن روز که روشنفکرها، تکنوکراتها و معماران لیبرال، میراثدار انقلاب و دین شوند.
این مسجد برخلاف نمونه ایرانی آن، اوج گراست.