***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

فرناز فشارکی


تاثیر پروپرانولول در مبتلایان به رتینوپاتی سروز مرکزی 
فرناز فشارکی ، فرزان کیان ارثی    صص 138-148


مجله چشم پزشکی بینا

Journal of Ophthalmology Bina

ISSN 1026-6399

فصلنامه چشم پزشکی دارای رتبه علمی - پژوهشی (پزشکی) 

سال نهم، شماره 2، زمستان 1382

 


هدف: تعیین اثر پروپرانولول خوراکی در بهبود رتینوپاتی سروز مرکزی (CSR) در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان فارابی و فیض اصفهان در سالهای 80-1379.
روش پژوهش: تحقیق به روش کارآزمایی بالینی دوسوکور انجام شد. بیماران مبتلا به CSR به طور تصادفی به دو گروه درمان و شاهد، هر کدام شامل 30 تقسیم شدند. برای گروه درمان قرص پروپرانولول به میزان 20 میلیگرم دوبار در روز و برای گروه شاهد دارونمای مشابه تجویز شد. بیماران به طور هفتگی تا زمان بهبود کامل معاینه شدند. مدت زمان ابتلا به بیماری، حدت بینایی نهایی برحسب لاگمار و فراوانی نسبی حدت بینایی نهایی 10.10 بین دو گروه درمان و شاهد با استفاده از آزمون t و کای دو مقایسه شد.
یافته ها: دو گروه به لحاظ سن، جنس، چشم گرفتار، تنشهای روانی و یافته های بالینی با هم مشابه بودند. مدت زمان رسیدن به بهبود در گروه درمان، 29±62 روز و در گروه شاهد، 44±89 روز بود(P<0.05) . میانگین حدت بینایی نهایی در گروه درمان، 0.98 لاگمار و در گروه شاهد 0.97 بود (NS) فراوانی نسبی دید کمتر از 10.10 در گروه شاهد 30 درصد و در گروه درمان 23.3 درصد بود (NS) نیاز به لیزر در گروه شاهد 30 درصد و در گروه درمان 3.3درصد بود(P<0.01) .
نتیجه گیری: پروپرانولول مدت ابتلا به بیماری و نیاز به لیزر را در مبتلایان به CSR کاهش میدهد ولی روی میزان دید نهایی بیماران تاثیری ندارد. با توجه به اینکه مبتلایان اکثرا در سنین فعال زندگی هستند، مصرف پروپرانولول در این بیماران توصیه می شود.



http://www.magiran.com/magtoc.asp?mgID=1589&Number=34&Appendix=0