تجربهای در طراحی فضایی معطوف به آفرینش ( مرکز گردهم آیی ادیان)
پنجشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰ ق.ظ
استاد راهتما : دکتر مرتضی جعفری فشارکی
تجربهای در طراحی فضایی معطوف به آفرینش ( مرکز گردهم آیی ادیان)
پدید آورنده : رافعی ، مهرزاد |
|
||
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد | رشته تحصیلی : معماری | ||
استاد راهنما : مرتضی جعفری فشارکی | شماره دانشجو : | ||
استاد مشاور : شهره خدابخشی | |||
چکیده : از آغاز زندگی انسان تا به امروز نیاز پرستش به عنوان یک همراه همیشگی در درون انسان وجود داشته است .انسان برای پاسخگویی به این حس و نیاز ذاتی و درونی به دنبال خلق مکانهایی خاص بوده، تا در آن به راحتی و در اوج آرامش به پرستش بپردازد و در کنار آن مفهوم واژه هایی چون امنیت و احساس تعلق را دریابد .او برای خلق چنین فضایی از هنر سود برده است .هنری که یاور او برای عینیت بخشیدن به تصورات ذهنی و درونی اش بوده و او را به گم گشته درونی اش نزدیک تر کرده است .در هم آمیختن ماهیت و فلسفه هنر واقعی که چیزی جز عرفان و معنویت نیست با نماد و مظاهر جسمی و عینی این هنر برای پاسخگویی به نیاز پرستش باعث خلق آثار ماندگار و جاودانه در معماری ایران زمین گردیده است .این پژوهش، که از نوع تحقیقات توسعه ای و مبتنی بر دانش موجود میباشد، برای طراحی مکانی جهت ارتباط نزدیک تر انسان با خدا و همچنین عبادت یگانه خالقش در پی پاسخگویی به این سوالات است که معنا و محتوای فضایی چگونه در ایجاد مکان مقدس تأثیرگذارند؟ و معماری چگونه می تواند پاسخگوی نیازهای فرامادی انسان باشد؟همچنین معماری چگونه می تواند باعث ترغیب انسان به تمایلات معنوی و مذهب شود؟ فرهنگ و معماری ایران چگونه می تواند در ساخت چنین فضایی دخیل شود؟ این مجموعه که دارای عملکردهای فرهنگی جهت شناخت و آشنایی با ادیان و اهداف مشترک آنها و جایگاهی عبادی و همچنین آموزشی- تحقیقاتی است در نزدیکی بستر رودخانه زاینده رود خیابان مشتاق سوم حد فاصل پل تاریخی شهرستان وبیمارستان شهید چمران مکان یابی شده است .انتخاب تپه ای نسبتا مرتفع به عنوان نشانه ای از سنت دیرین مکان یابی اماکن مقدس بر نقاط مرتفع است.در این مکان دستیابی به عناصر اربعه و مظاهر آن که اساس شکل گیری طرح را تشکیل می دهد، به راحتی امکانپذیر است .این مجموعه بر اساس عناصر اربعه که همواره نمادی از آفرینش جهان بوده اند طراحی شد تا انسان را در گذر از خاک به سمت نور رهنمون شود .در گذر از این مسیر، ابتدا فرمی با سکون و پایداری و سادگی یک مکعب به عنوان نمادی از زمین یا خاک قرار گرفته، پس از آن برای نشان دادن شکست خاک با حرکتهایی شکسته، عنصر آب به نمایش در آمده و سپس حرکتهای منحنی که نمادی از عنصر باد می باشند شکل گرفته اند و در انتها کره ای با مفهوم آسمان و عروج و نماد نور یا آتش جلوه گر شده است .گویی این جسم خاکی با گذشت و شکست آنقدر آرام و نرم می شود تا به جایگاهی متعالی و نورانی دست یابد |
Downloads\Documents\ThesisFile_2633.pdf
http://www.khuisf.ac.ir/prof/thesis/?ThesisID=2633&ThesisType=MSc&p=
۹۸/۰۸/۰۲