ایدئولوژی اسلام لاکچری
یادداشت- محمدحسین محمدی فشارکی:
یادداشت- محمدحسین محمدی فشارکی: ایدئولوژی اسلام لاکچری |
سه شنبه 29 آبان 1397, 14:11 |
از زمان ورود واژه لاکچری به ادبیات محاورهای مردم ایران، زمان چندانی نمیگذرد اما عنوان اسلام لاکچری بهعنوان یک واژه جدید در فرهنگ عمومی حاوی مفاهیم نظری ایدئولوژی است که بیشتر در فضا و بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام بهعنوان یک شبکه رسانهای محرک تبلیغ میشود. یادداشت- محمدحسین محمدی فشارکی*: از زمان ورود واژه لاکچری به ادبیات محاورهای مردم ایران، زمان چندانی نمیگذرد اما عنوان اسلام لاکچری بهعنوان یک واژه جدید در فرهنگ عمومی حاوی مفاهیم نظری ایدئولوژی است که بیشتر در فضا و بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام بهعنوان یک شبکه رسانهای محرک تبلیغ میشود. درواقع اینستاگرام تنها شبکهای است که بیشترین خدمت را در جهت تئوریزه کردن اسلام لاکچری انجام داده است، فضایی که بر مبنای نمایش و نشان دادن است اما منظور از نمایش، صرفاً نشان دادن نیست بلکه «Show Off» نمایش متظاهرانه و عمدی از تواناییها و عملکردهاست، نقطه برجسته این رویکرد، میل به تفاخر، تکبر فرهنگی، سیاسی و نمایش پوشش، بدن و خودنمایی در زندگی روزمره است. به عنوان مثال در مقوله حجاب که اساس آن عفت وحیاست، در این رویکرد، جلوه کار، یک رفتار نمایشی است که در اجرا چیزی جز نقطه مقابل با فلسفه حجاب نیست، عناوینی همچون چادری لاکچری، پوز حجاب، حجاب استایل در اینستاگرام صرفاً تبلیغ پوششی گران، پرهزینه و مدگراست که رنگ تقدس حجاب به خود گرفته است. این نوع تفکر صرفاً در خدمت کسانی است که از اسلام فقط نام و رفتار سطحی مآبانه و اندیشهای تهی از باورهای عمیق اعتقادی و مذهبی رادارند. آقازادههایی که مروج پوشش و کالاهای برند هستند و به آلاف و الوف میرسند و هرروز در صفحات مجازی از بساط تفریح و لباسشان عکس سلفی میگذارند! این رویکرد خطرناک در جهت تکمیل پازل اسلام آمریکایی در تلاش برای ارائه وجهه مقتدر و زیبا از فرد متدین و در عین حال در راستای تشابه به اسلام مدرن و روشنفکر مسلمان غربگرا و التقاطی است. این رویکرد میتواند در عمق منش و روش یک مسلمان بهصورت یک باور رسوخ کرده و ادب و آداب فرد را همراستا با نظام سرمایهداری غرب قرار دهد و قبله اندیشه و فئواد فرد را در یک دوره زمانی به سمت تفاخر و درکات روحی خودشیفتگی و خودبرتربینی تغییر دهد. در این اسلام میتوان از لحاظ فردی و اجتماعی، متفاوتترین افراد در نوع گفتار متکبرانه و اشرافیت سیاسی و نوع پوشش بود. تفکری که میتوان در آن پرشه میلیاردی سوار شد که زیر آینهاش قرآنی آویزان است! یا محاسنی بلند داشت و انگشتری میلیونی در دست کرد و یا سفره نذری پهن کرد و شاهمیگو و پیتزای شمال تهران به خورد مردم داد! این نگاه بهمثابه موریانهای، مغز اعتقادات مخاطب را هدف قرار میدهد تا اینکه در نهایت خواهی دید که فرد مسلمانی است در محراب شیطان! در این میان تبلیغات برخی سلبریتیها و شبکههای ماهوارهای را میتوان از علل مؤثر تمایل عدهای به این نوع رویکرد ارزیابی کرد. لاکچریهایی که گاهی در لباس دین، سیاست، اقتصاد و فرهنگ ظاهر میشوند. بعضی افرادی که گاهی مبلغ اخلاق حسنه برای مردم میشوند اما در پشت بازی قدرت، معاملهگران قهارند و یا استادی که سوگند دفاع از فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی خورده است اما هرروز دلش برای تکه کلامهای هِگِل و مارتین لوتر میتپد! در همه این موارد ویترین سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حرف اول را میزند و محتوا چندان مهم نیست. همین نگاه نیز هارمونی فیزیکی شهرها را سالهاست بههم ریخته است ساختمانهایی که روح سرمایهداری آن، نفس شهر را بریده و ما را در گرداب تکثرگرایی و مصرفگرایی اسیر کرده است. شخصیتهای لاکچری مبحث ما، طلبکار عالم و آدماند خودشان را زرنگ معرکه میدانند و در بهترین شرایط مالی و اقتصادی دیگران را متهم به عدم توانمندی مدیریتی و اقتصادی میکنند. شباهت عجیب این جماعت با سلبریتیها این است که اکثر آنها تبدیل به مبلغان هر اتفاق یا حرکت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در غرب هستند؛ یعنی کافی است یک فرد اروپایی یا آمریکایی به یک حیوان غذا دهد این سوژه، تبدیل به یک حرکت مثبت و الگو برای داخل کشورمان خواهد شد که واسطهگران و مبلغان آن جز سلبریتیها و لاکچریها نیستند و یا کافیست زبالهای در مسیر میلیونی زائران دیده شود اینجاست که مصادیق زیادی از پاکی و تمیزی شهرهای دیگر کشورها را به رخ میکشند، تا بتوانند عظمت یک حماسه بزرگ میلیونی را تحت شعاع قرار دهند. این ما هستیم که با پذیرش یا عدم پذیرش یک روش یا رویکرد، زمینه را برای جولان دادن این تفکر فراهم میکنیم. درد دنیای امروز در جهل و نادانی است و فرقی نمیکند که ما در دنیای پیشرفته و مدرن باشیم یا جهان مبتنی بر رویکردهای سنتی و کهن، آنچه مهم است اینکه دانش، علاج مشکلات جهان امروز نیست بلکه علمی راهگشاست که یکسویش دری به آسمان داشته باشد. همچنین بازگشت و احیاء فرهنگ غنی و اصیل اسلامی ایرانی و اصلاح فرهنگ عمومی از طریق *،کارشناس فرهنگی و رسانه |
سلام - فارسی را پاس بداریم -
لاکچر ی کیلویی چنده