***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکترسیدجوادهاشمی فشارکی

منتشر شده در ایثار پرس :

http://www.isarpress.ir/?p=2403

 

http://www.isarpress.ir/2020/10/03/88/

 

  • شناسه : 2403
  • 12 مهر 1399
  • 03 اکتبر 2020 - 5:02
  • ۰ دیدگاه

یکجانشینی رییس جمهور در ایام بحران کرونا

یکجانشینی رییس جمهور در ایام بحران کرونا

بدعت دیگررییس جمهوردولت تدبیر درعدم حضور در مجلس شورای اسلامی

۱۲ مهر ۱۳۹۹

بحران ویروس منحوس کرونا، جهان و ایران را قریب ۹ است درنورده است و تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیرقرار داده و برای بخشهای مختلف و وسیعی از جامعه مشکلات عدیده ای را بوجود اورده است .تبعا برای مقابله با پیامدهای آن به تلاش بیشترو ایثارگری( همانند مدافعان سلامت ) نیاز هست ؛درحالیکه کشور در بخش های مختلف اداری با رخوت و رکود فعالیت امور مواجه می باشد. همچنین به دلایلی که ذکرش در مجال میسر نیست ، کشورمان با تورم بی سابقه و گرانی های افسار گسیخته ویله و تنبلی وبی انگیزگی کارگزاران دولت تدبیر وامید درمدیریت بازار ،روبرو بوده ایم و همین مساله سبب گردیده مشکلات فراوان معیشتی برای احاد جامعه بوجود آید و در این میان رییس جمهور بعنوان رییس دستگاه های اجرایی کشور از وحشت ویروس کرونا بشدت یکجا نشین شده و هیچ تحرک فیزیکی نداشته وصرفا به گفتار درمانی از راه دور می پردازد و حتی برای معرفی وزیر صمت نیز درمجلس شورای اسلامی حاضر نشد و مجلس نیز گرچه این سنت غلط کنترل مجازی از راه دور وی را نپذیرفت ولی اصرار به حضور وی، برای ترک عادت ناپسند ۹ ماهه وی ننمود . با شواهد قراین ؛ظاهرا دولت برای مدت باقیمانده عمر خود نیز این رویه را ادامه خواهد داد و بعنوان یک دوران انتظار و گذارنظرکرده ومسبت به مشکلات کشور بی تفاوت و فقط نظاره گرخواهد بود. درطی این مدت بحرانی موارد زیر بیش از همه چیز مشهود بوده است :

  • عدم تحرک رییس جمهور در عدم حضور جلسات و میان مردم
  • کنترل شدید ارتباطات با رییس جمهور با سایرین ، حتی با وزرای خود
  • کنترل شدید تردد دراطراف منطقه مسکونی وی در شمالی ترین نقطه شهرتهران
  • عدم حضور رییس جمهور درمراسم بازگشایی مدارس
  • عدم حضور رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی
  • گفتار درمانی با سخنرانی های مجازی نسبت به مشکلات کشور
  • و……

وزارت صمت با نقش بسیار مهمش در شرایط بحران گرانی، پنج ماه بدون وزیر بوده است ، اگراز علت رفتن وزیر قبلی و معرفی وزیرجدید دراخرین روز مهلت قانونی، که جای نقد دارد، بگذریم ؛ عدم حضور رییس جمهوردرمجلس شورای اسلامی برای معرفی و دفاع از وزیر پیشنهادی ، جای انتقادات زیادی وجود دارد. که در زیر شمه ای از ان منعکس میشود:

  • حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: ” ستاد ملی کرونا با حضور رییس جمهوردر مجلس موافقت نکرد! ” تعجب اینکه این بهانه تراشی برای کلاه بی پشم عدم حضور ،عذر بدتراز گناه است . ستاد ملی کرونا برای بسیاری از حوزه های کشوری با خلامصوبه مواجه هست و دربسیار مشکلات کرونایی کشور حضورنظارتی ندارد ولی برای حضور رییس جمهور در جلسه مجلس که با شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد ؛ مصوبه عدم حضور صادرکرده است .
  • اگرچه مطرح می‌شود حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کروناست، اما چرا این ستاد برای سایر سران قوا مصوبه‌ای ندارد و روسای قوه مقننه و قضائیه در این ایام سفر کرده و جلسه برگزار می‌کنند؟
  • سئوالی پیش می‌آید مبنی بر اینکه آیا ستاد ملی مقابله باکرونا فقط برای یک نفر تشکیل جلسه می‌دهد؟ اگر چنین است ، چرا برای رهبر انقلاب مصوبه ای نداشته است و وزیر بهداشت بصورت شخصی و فراقانونی به رهبری توصیه کرده بوده است که:” به مقام معظم رهبری عرض کرده بودیم تعداد محدودی عزادار می‌توانند در حسینیه‌ای که ایشان حضور دارند حاضر باشند”.
  • چراستاد ملی مقابله با کرونا برای بیش از ۲۷۰ نماینده مجلس به صورت روزانه برای انجام امور مردم به مدت ۱۰ الی ۱۲ ساعت در کنار هم می نشینند؛ مصوبه ای نداشته و یا سار موارد شاهد مصوبه آنان نبستیم ؟
  • چطور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در این شرایط کرونایی به ماموریت کاری به نقاط مختلف کشور می‌روند اما رئیس جمهور حتی در مسافت کم به مجلس شورای اسلامی هم حاضر نمی‌شود؟
  • محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه علنی صبح ۲۲ مرداد۹۹مجلس و در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی درباره عدم حضور رئیس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت گفت: هم آقای امیری معاون امور مجلس ریاست جمهوری به من نامه نوشتند که این را متذکر شوم و هم چند روز قبل نامه دفتر ریاست جمهور به من ارسال شده بود که رئیس جمهور از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس استعلام کرده و آن‌ها از جهت کرونایی، حضور ایشان را به مصلحت ندیده بودند.
  • علیرضا سلیمی نماینده محلات در جلسه علنی روز ۲۲ مرداد۹۹مجلس در اخطاری مستند به اصل ۱۳۱ قانون اساسی به عدم حضور رییس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت اعتراض کرد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد خلاف آیین‌نامه نیست و به خاطر رعایت پروتکل‌ها و مسائل مربوط به کروناست.
  • سیدکاظم دلخوش در تذکری در جلسه علنی ۲۲ مرداد مجلس مستند به مواد ۲۰۲ تا ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در جلسه رأی اعتماد یا باید خود رئیس جمهور و یا معاون اول ایشان حضور داشته باشند. لازم است حتی اگر حرمت مجلس حفظ نمی‌شود حرمت وزرا حفظ شود.
  • علیرضا سلیمی نماینده مجلس در تذکری مستند به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس با تأکید بر ضرورت حفظ شأن و اقتدار مجلس گفت: باید براساس آیین‌نامه عمل کنیم. طبق تبصره ۱ ماده ۲۰۴ درباره معرفی وزیر، رئیس جمهور باید در مجلس حضور یابد و به مدت یک ساعت کلیات برنامه‌های وزیر را برای نمایندگان بیان کند. این اختیار نیست. عدم حضور رئیس جمهور، کسر شأن مجلس است. چرا ایشان تشریف نیاوردند. گفته می‌شود ستاد ملی مبارزه با کرونا به ایشان توصیه کرده که به مجلس نیاید. پس چطور به یک میلیون دانش‌آموز می‌گویید در کنکور شرکت کنند. مگر خون شما رنگین‌تر است. این تبعیض آشکار است. ما ۲۷۵ نماینده هر روز ۱۰ تا ۱۱ ساعت برای رتق و فتق امور مملکت کنار هم می‌نشینیم. این اقدام ایشان کسر شأن مجلس است. امروز آخرین روزی است که آقای مدرس می‌تواند در وزارتخانه امضا کنند. در واقع مجلس را در عمل انجام شده قرار دادند در حالی که باید شأن مجلس را به عنوان یک قوه مستقل حفظ کنند. ایشان مکلف بوده در مجلس حضور یابد و در مورد وزیر توضیحاتی بدهد. آقای روحانی از روز افتتاحیه مجلس در ملاءعام حاضر نشده است. بر اساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی رئیس جمهور موظف است به مصوبات مجلس عمل کند، این در حالی است که اگرچه ماده ۲۰۲ و ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی تصریح می‌کند رئیس جمهور باید در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی در جلسه حضور یابد، اما ایشان به قانون عمل نکرده و در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی حاضر نشده است.اصل ۱۲۱ قانون اساسی می‌افزاید که رئیس جمهور سوگند یاد می‌کند همه استعداد و صلاحیت خود را در راه ایفای مسئولیت‌ها بکار گرفته و خود را وقف خدمت به مردم کند. بهتر است این اخطار را در مجلس به رای بگذاریم چرا که رئیس‌جمهور به صحن علنی نیامد ه و خلاف کرده و این خلاف محرز و آشکار است در حالی که او اعلام کرده من حقوقدانم و ای کاش او یک بار قانون اساسی را بخواند و به وظایف آشنا شود.
  • درهمین شرایط کرونایی سایر قوا؛ رییس قوه قضاییه در مراکز زیر مجموعه خود حضور یافته وبه مسایل مربوط می پردازد و به تعدادی زیادی از کارنجات که براثر سوتدبیر دولت به ورطه تعطیلی کشیده شده است مراجعه کرده و پس از بررسی دستور رسیدگی به تخلفات مدیران را صادر کرده ویا رییس مجلس که وظیفه قانون گذاری دارد ؛ درمناطق مختلف حضور یافته ونسبت به پیگیری مشکلات عمومی مردم اقدام می کند.ولی رییس دستگاه اجرایی از خانه ومیز خود جم نمی خورد.

سخن پایانی

دراین شرایط کرونایی وبحران گرانی ها بی سابقه ،  نیاز به حضور رییس جمهور واعضای دولت دربخشهای مختلف جامعه وپیگیری از دستگاههای مسول برای کاهش مشکلات مردم ضروری است .بعکس بایستی بصورت شبانه روزی دربخش های مختلف کشور حضور می یافتند وچون مدافعان سلامت جان هویش را در تبق اخلاص میگذاشتند. نه اینکه هم کم تحرک شوند وهم مدت حضورشان کمترشود . نمیشود در اطاق نشست و تصور کردکه با کنترل از راه دور وگفتاردرمانی بتوان مسایل را حل کرد و از افکار عمومی نمره تک نگرفت . “بازی کردن با ماشین کنترلی” و” رانندگی کردن با ماشین واقعی” بسیار متفاوت بوده وشیوه جاری دولت غیر قابل قبول است.

حسن ختام ، این بیان رهبرانقلاب اسلامی خواهد بود که : “راه‌حلّ این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ی بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّتهایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است.. “( بند چهارم توصیه سوم گام دوم انقلاب اسلامی ، ۲۲ بهمن ۱۳۹۷) و “این مبارزه نیازمند انسانهایی با ایمان و جهادگر، و منیع‌الطّبع با دستانی پاک و دلهایی نورانی است. “( بند دوم توصیه چهارم گام دوم انقلاب اسلامی ) “مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند. “( مقدمه هفت سرفصل توصیه ها ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ) وان شالله بزودی درگام دوم انقلاب اسلامی این مهم محقق خواهد شد .

 

  • نویسنده : دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، پژوهشگر ومولف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب

 

 

 

 

http://www.isarpress.ir/2020/10/03/%db%8c%da%a9%d8%ac%d8%a7%d9%86%d8%b4%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%b1%db%8c%db%8c%d8%b3-%d8%ac%d9%85%d9%87%d9%88%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%b1%d9%88/