بررسی کارکردهای رقص سماع در طریقت قادریه- پایان نامه کارشناسی ارشد
استاد راهنما: دکتر محسن محمدی فشارکی
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7b1e61af43c674984a11e582e8c82e23
بررسی کارکردهای رقص سماع در طریقت قادریه
پارسای داخل کشور
کارشناسی ارشد
1392
موضوع: نقاشی ایرانی ، نگارگری
رشته: هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) - نقاشی ایرانی
پدیدآور: حمیدرضا گوشبر استاد راهنما: محسن محمدی فشارکی استاد مشاور: سیدمختار هاشمی استاد مشاور: مرضیه پیراوی ونک
دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده هنر
https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/7b1e61af43c674984a11e582e8c82e23?sample=1
طریقت قادریه به سبب قدمت از قدیمیترین و بزرگترین سلسله های تصوف و عرفان اسلامی است. این طریقت که به عبدالقادر گیلانی (471-561 هـ ق) منسوب است در پهنه قلمرو کشورهای اسلامی نفوذ و تأثیر بسیاری داشته و همواره به نشر و ترویج اسلام پرداخته است. تصوف و عرفان در فرهنگ اعتقادی و زندگی اجتماعی مردم کردستان جایگاه مهمی دارد. در کردستان تصوف با معرفی طریقت ها قابل بررسی و تبیین است، و طریقت قادریه مهمترین و بانفوذترین شاخه تصوف در کردستان است. پیروان قادریه خود را پیرو قرآن و سنت پیغمبر می دانند و طریقت را راهی برای رسیدن به خدا می دانند. مهمترین ویژگی این طریقت، مراسم ذکر و سماع آنها است. مراسم قادریه گویای نکات ارزشمند معنوی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی خاص آن دیار است.سماع قادری ها دارای کارکرد های مختلف اجتماعی، دینی و مناسکی است و همچنین دارای ابزارهای کلامی (یا پارامتری لغوی گفتمان ها، منطق، فلسفه و شعر) و غیر کلامی (از جمله: ذکر قیام- موسیقی- حرکت- وجد و...)است. با توجه به این ویژگی های برجسته تا به امروز در مورد کارکردها و ساختار و فرم این رقص آیینی مطالعه منسجمی صورت نگرفته است. از آنجایی که این مراسم در دو روز مشخص در هفته برگزار می شود نیز نشان دهنده تأثیر مراسم در زندگی اجتماعی، سیاسی مردم است. وفور نمادهای فرهنگی مردم شناختی در این مراسم از جمله نوع خاص سماعی که اجرا می شود، این مراسم را مستعد تحقیق و تفحص در خور نموده است. نگارنده سعی داشته است با با رویکرد مورد مطالعاتی و استفاده از روش و فنون متداول انسان شناسی- مصاحبه، مشاهده مشارکتی و منابع کتابخانه ای به تحلیل ساختاری و تحلیل کارکردی سماع و تحلیل جامعه شناختی مناسک و همچنین به بررسی موسیقی و شعر طریقت قادریه -شاخه ی سوله ای- در کردستان بپردازد.
مکتبهای تصوف / Sufism Schools
نقد جامعهشناختی / Sociological Criticism
تجزیه و تحلیل ساختاری- کارکردی / Structural Functional Analysis
همرسانی
فصل اول: کلیات تحقیق و روش شناسی...............................................................................................................................1
1-1 : کلیات 2
1-1-1: بیان مسأله: 2
1-1-2: پیشینۀ تحقیق 3
1-1-3: اهداف پژوهش ……4
1-1-4: اهمیت و ضرورت تحقیق 4
1-1-5: پرسش های تحقیق یا فرضیه ها 5
1-1-6:کاربرد نتایج تحقیق 6
1-1-7: روش تحقیق 6
1-1- 7- 1: روش تحقیق از نظر هدف 6
1-1-7-2: روش تحقیق از نظر روش 6
1-1-7-3: روش یافته اندوزی (روش گردآوری دادهها) 7
1-1-7: فرآیند تحقیق: (سیر اندیشه ای دستیابی به نتیجه تحقیق) 8
1-1-9: توضیح واژگان 8
فصل دوم: تصوف اسلامی 9
2-1: تعریف تصوف اسلامی 10
1-2-1: تعریف تصوف 10
2-2: اشتقاق کلمه تصوف 12
2-3: پیدایش تصوف: 15
2-4: سرچشمۀ تصوف 15
2-4-1: جهان شمولی عرفان غیر اسلامی 18
2-5: مقامات صوفیه 24
2-6: احوال صوفیه 27
2-7: طریقت های تصوف 29
فصل سوم: طریقت عِلیّه قادریه 30
3-1: معنای طریقت 32
3-1-1: ماهیّت طریقت قادریه 32
3-1-1-1: طریقت نقشبندیه 33
3-2: طریقت عِلیّه قادریه: 35
3-2-1: بنیانگذار طریقت قادریه 35
3-2-2: آثار عبدالقادر گیلانی 36
3-3: طریقت عِلیّه قادریه در جهان اسلام 37
3-4 :طریقت عِلیّه قادریه در کردستان 38
3-5: شاخه های طریقت عِلیّه قادریه در کردستان 39
3-6: آداب طریقت عِلیّه قادریه 41
3-7: اهداف طریقت عِلیّه قادریه 43
3-8 :اعتقادات اهل طریقت 43
3-9: طریقت عِلیّه قادریه شاخۀ سوله ای 44
فصل چهارم: سماع در طریقت عِلیّه قادریه..........................................................................................46
4-1: سماع 47
4-1-1: تعریف سماع 47
4-2: پیشینۀ سماع 49
4-2-1: رقص مذهبی در هزارۀ چهارم پیش از میلاد.........................................................................................49
4-3 : آداب سماع 51
4-4: انواع سماع 53
4-5 : سماع در طریقت قادریه 54
4-5-1: پیشینه 54
4-6 : نحوه رسیدن درویش قادری به سماع 55
4-7 :ارکان سماع در طریقت عِلیّه قادریه 55
4-7-1: شیخ 56
4-7-2: زمان ومکان اجرای مراسم ذکر 56
4-7-3 : ذکر در طریقت عِلیّه قادریه 57
4-7-3- 1: اسماء ذکر در طریقت عِلیّه قادریه 57
4-7-3-2 : انواع ذکر در طریقت عِلیّه قادریه 58
4-7-3-3: شرح مراسم ذکر تهلیل 58
4-7-3-4: شرح مراسم ذکر(قیام - سماع) 59
4-7-4: موسیقی 59
4-7-5 : شعر 60
4-7-6: حرکت 60
4-7-7 : وجد 62
4-8 : اثر سماع 64
4-9 : تحلیل ساختاری 65
4-9-1: فرم رقص(ذکر) مناسک 65
4-9-2: حالات دست و سر 67
4-10: جهت حرکت مناسک 70
4-11: تحلیل کارکردی سماع در طریقت عِلیّه قادریه 71
4-12: بررسی تحلیل جامعه شناختی مناسک و آداب و رسوم های طریقت عِلیّه قادریه 73
4-12-1: تجمع در تکیه 74
4-12-2: ارشاد: 75
فصل پنجم: شعر و موسیقی در طریقت عِلیّه قادریه.............................................................................. 76
5-1: مقدمه: 77
5-2: واژه موسیقی 77
5-3 : پیدایش موسیقی 78
5-3-1: پیدایش موسیقی از دیدگاه عارفان 78
5-4 : نظر فیلسوفان در مورد موسیقی 79
5-5 : موسیقی کُردی .80
5-5-1: پیشینه موسیقی کُردی 80
5-5-2: انواع سیاچمانه 81
5-5-3: سوز 82
5-6: تأثیر موسیقی در عرفان وتصوف و نظر عرفا 82
5-7: موسیقی عرفانی 83
5-8: رابطه درویش و موسیقی ..86
5-9: موسیقی خانقاهی کردستان 86
5-9-1: ریتم در موسیقی خانقاهی 87
5-10: ساز شناسی طریقت عِلیّه قادریه 88
5-10-1: دف 88
5-10-1-1: تاریخچه دف 88
5-10-1-2: کُردستان، خاستگاه و مکان تعالی دف 90
5-10-1-3: مشخّصات ظاهری دف 90
5-10-1-4: شیوه نواختن دف 91
5-10-1-5 : معرفی مقام ها و ریتمهای اصیل و خانقاهی ساز دف 91
5-10-2: دو ته پل 103
5-10-2-1: ویژگی ظاهری دو ته پل 104
5-10-2-2: شیوه نواختن دو ته پل 104
5-10-3: شمشال 105
5-10-3-1: مشخصات ظاهری شمشال 106
5-10-3-2: شیوه نواختن شمشال 106
5-10-3-3: مقام های شمشال 106
5-10-4: تاس 107
5-10-4-1: ویژگی ظاهری تاس 107
5-10-4-2: شیوه نوازندگی تاس 108
5-11: شعر در طریقت عِلیّه قادریه 109
5-11-1: انواع شعر 109
5-11-2: انواع شعر کردی 110
5-11-3: ا شعار طریقت 110
5-11-4: ویژگی اشعار طریقت 111
5-11-5: اشعار طریقتی 112
نتیجه گیری.....................................................................................................................................118
منابع و مآخذ...…………………………………………………….........................................................125
فهرست شکل ها
عنوان شکل صفحه
شکل 4-1:.فرم دایره ای سماع دراویش قادریه..................................................................................................................66
شکل 4-2: سماع دراویش قادریه......................................................................................................................................67
شکل 4-3: حالت دست و سر..........................................................................................................................................67
شکل 4-4: سماع با مقام حی الله........................................................................................................................................68
شکل 4-5: سماع با مقام دائم............................................................................................................................................69
شکل 4-6: سماع با مقام حی الله........................................................................................................................................69
شکل4-7: جهت حرکت سماع.........................................................................................................................................70
شکل 5-1: ساز دف.........................................................................................................................................................90
فهرست عکس ها
عنوان عکس صفحه
عکس 4-1: نگارۀ رقص بر روی تکَه سفالی از تپَه سیلک کاشان.......................................................................................51
عکس 4-2: سماع دراویش قادریه....................................................................................................................................51
عکس 4-3: اثرات سماع بر درویش قادری.......................................................................................................................64
عکس 4-4: اثر دیگر سماع بر درویش قادری...................................................................................................................64
عکس 4-5: مراسم سماع دراویش قادریه سوله ای در تکیه مرکزی سنندج........................................................................75
عکس 5-1: ساز دوته پل................................................................................................................................................103
عکس 5-2: ساز شمشال.................................................................................................................................................105
عکس 5-3: ساز تاس.....................................................................................................................................................107
فهرست جداول صفحه
عنوان جدول
جدول 5-1: مقام دائم ......................................................................................................................................................92
جدول5-2: مقام حی الله...................................................................................................................................................93
جدول 5-3: مقام حی یاهو...............................................................................................................................................94
جدول 5-4: مقام حی یا قیوم............................................................................................................................................94
جدول 5-5: مقام غوثی....................................................................................................................................................95
جدول 5-6: مقام لا اله الا الله(6 ضرب) ...........................................................................................................................96
جدول 5-7: مقام لا اله الا الله (9 ضربه) ............................................................................................................................97
جدول 5-8: مقام حی الله (9 ضربه نوع اوّل) ....................................................................................................................97
جدول 5-9: مقام حدادی.................................................................................................................................................98
جدول 5-10: مقام مدّاحی (6 ضربه)................................................................................................................................99
جدول 5-11:. مقام مدّاحی (7 ضربه)...............................................................................................................................99
جدول 5-12:. مقام هَلگرتن...........................................................................................................................................100
جدول 5-13:. مقام سوارانه............................................................................................................................................101
جدول 5-14: مقام سوارانه¬ی غوثی................................................................................................................................101
جدول 5-15: مقام حی الله (9 ضربه نوع دوم).................................................................................................................101
جدول 5-16: مقام سقزی..............................................................................................................................................102
جدول 5-17: مقام رخشی.............................................................................................................................................102
همرسانی
- آرون، ریمون.(1387). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی. ترجمه از باقر پرهام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- احمدی شاه ویسی مکائیلی نالی، ملّا خدر.(1380). دیوان اشعار، به کوشش عبدالکریم مدرس و فاتح عبدالکریم، سنندج: انتشارات کردستان.
- الین نیکلسون، رینولد.(1357). پیدایش و سیر تصوّف. ترجمۀ محمد باقر معین. تهران: توس.
- الطوسی، احمد بن محمّد.(1360). سماع و فتوّت. تهران: منوچهری.
- الگیلانی، عبدالقادر.(1388). فیوضات ربانی. ترجمۀ عباس اطمینانی. سنندج: خلیفه شکرالله دوهاروت.
- الهامی، داود.(1377). پیدایش تصوف در میان شیعیان. قم: انتشارات دفاع از حریم اسلام.
- الهامیان، محسن.(1378). تئوری موسیقی. تهران: ماهور.
- الیاده، میرچا.(1375). اسطوره، رویا،راز.ترجمه از رویا منجم. تهران: فکر روز.
- امیدوارنیا، محمد جواد. (1376). قادریه در چین. فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز.شماره 18.
- انصاری، خواجه عبدالله.(1386). صد میدان. دکتر سهیلا موسوی سیرجانی. تهران: زوار.
- انصاری، قاسم.(1388). مبانی عرفان و تصوف. تهران: طهوری.
- ئه حمدی، مه حمود.(1378). بنه مالی پاکان. سنندج: مسعود.
- ئه حمد، وریا.(1989). ئامیرکانی موسیقای کردی. هولیر: روشنبیری لاوان.
- باقی، حه مه.(2002) میژوی موسیقی کوردی. هولیر: روشنبیری لاوان.
- بالک مریوانی، محمد باقر.(1364). دیوان مدرّس کردستانی، سنندج: انتشارات کاوش.
- بایر ناس، جان.(1388). تاریخ جامع ادیان. ترجمۀ علی اصغر حکمت. تهران: علمی و فرهنگی.
- برویین سن، وان.(1378). جامعه شناسی مردم کرد.ترجمه از ابراهیم یونسی. تهران: نشر پانیذ.
- بلوکباشی، علی.(1354). مفاهیم و نمادگارها در طریقت قادریه. مجله مردم شناسی و فرهنگ عامه.شمارۀ 2.
- بهزادی، رقیه.(1373). قوم های کهن در آسیای کهن و فلات ایران. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.
- بیلاف به رزنجی، عه بدولره حمان.(2001) ژیان و به رهه م شیخ عه بدولقادری گه یلانی. کوردستان: هه ولیر.
- پطروشفسکی، ایلیا پاولویچ.(1354). اسلام در ایران.ترجمه از کریم کشاورز. تهران: پیام.
- پورتراب، مصطفی کمال.(1378). تئوری موسیقی. تهران: نشر چشمه.
- توکلی، محمد رئوف.(1381). تاریخ تصوف در کردستان. تهران: توکلی.
- جامی، نورالدّین عبدالرّحمن.(1386). نفحات الانس. تهران: سخن.
- جنیدی، فریدون.(1361). زمینه شناخت موسیقی.تهران: پارت.
- چیتیک، ویلیام.(1382). درآمدی بر تصوف و عرفان اسلامی. ترجمه از جلیل پروین. تهران: پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی.
- حاجی محمدی، محمد.(1390). مطالعه و تحلیل نقش مایه های تصویری رقص در ایران پیش از تاریخ- پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر- دانشکده هنر ادیان و تمدنها دانشگاه اصفهان.
- حاکمی، اسماعیل.(1384). سماع در تصوّف. تهران: دانشگاه تهران.
- حاکمی، اسماعیل.(1382). طیران آدمیت. تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
- حسینی، سید بهاء.(بی تا). دف، دفتر عشق. سنندج:بی نا.
- حسینی، سید محمد.(1387). آموزش دف نوازی.تهران: محمدرضا.
- حلبی، علی اصغر.(1383). جلوه های عرفان چهره های عرفان. تهران: قطره.
- حیدرخانی، حسن.(1387). سماع عارفان. تهران: سنایی.
- درویشی، محمدرضا و بهمن بوستانی.(1371). موسیقی مقامی ایران. زبان و ادبیات-ادبستان فرهنگ و هنر.شمارۀ 38.
- درویشی، محمدرضا.(1376). موسیقی آیینی. فرهنگ و هنر.شمارۀ 36.
- دورکیم، امیل.(1390). درباره ی تقسیم کار اجتماعی. ترجمه از باقر پرهام. تهران: مرکز.
- دوهاروت، شکرالله.(1382). دیوان کامل شیخ عبدالقادر گیلانی. سنندج: پرتو بیان.
- ذکاء، یحیی.(1357). تاریخ رقص در ایران. هنر و مردم سال شانزدهم شمارۀ 188 تا 191.
- راهکانی، روح انگیز.(1377). تاریخ موسیقی ایران. تهران: پیشرو.
- رفاعی، یوسف سید هاشم.(1386). صوفیه و تصوف در پرتو قرآن و سنت. ترجمه از سیف الله مدرس گرجی.سنندج: مردوخ.
- رفیعی، حسن رضا.(1387). برگ هایی از داستان موسیقی ایرانی. تهران: سوره مهر.
- روحانی پیرانشهر، کمال.(1385). تاریخ جامع تصوّف کردستان. پیرانشهر: سامرند.
- زرین کوب، عبدالحسین.(1387). ارزش میراث صوفیه. تهران: امیر کبیر.
- -----------------.(1385). تصوّف ایرانی در منظر تاریخی آن. ترجمۀ مجدالدین کیوانی. تهران: سخن.
- -----------------.(1386).جستجو در تصوف ایران. تهران: امیر کبیر.
- -----------------.(1387). دنبال ه جستجو در تصوف ایران. تهران: امیر کبیر.
- زکی بیگ، محمد امین.(1388). زبده ی تاریخ کُرد و کُردستان. ترجمۀ یداللّه روشن اردلان. تهران: توس.
- سجادی، سیّد علاءالدین.(1371). میژووی ئه¬ده¬بی کوردی¬، تهران چاپخانه¬ی معارف.
- سجادی، سید ضیاء الدین.(1373). مقدمه ای بر مبانی عرفان و تصوف. تهران: نشر
- سنندجی، میرزا شکرالله.(1375). تحفه ناصری در تاریخ و جغرافیای کردستان. تهران: امیرکبیر.
- سیدین، علی.(1389). پشمینه پوشان. تهران: نی.
- شمس، بهاالدین.(1383). موسیقی در عهد باستان. تهران: نور.
- صدفی، ذبیح الله و سکینه بابایی.(1383). مفاهیم اساسی جامعه شناسی. زنجان: مهدیس.
- طهماسبی، طغرل.(1380).موسیقی در ادبیات. تهران: رهام.
- عثمانی، ابوعلی حسن بن احمد.(1388). رساله قشیریه. تصحیح از بدیع الزمان فروزانفر. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- عطّار نیشابوری، فریدالدّین محمّد.(1386). تذکره الاولیاء. تهران: زوّار.
- غزالی، امام محمّد.(1387). کیمیای سعادت. تهران: پیمان.
- -------------.(1380). مختصر احیاءِ علوم الدّین. ترجمۀ محمد صالح سعیدی. سنندج: کردستان.
- غلامعلی، آریا.(1382). طریقه ی چشتیه در هند وپاکستان. تهران: زوار.
- غنی، قاسم.(1340). تاریخ تصوف در اسلام. تهران: زوار.
- فکوهی، ناصر.(1388). تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی. تهران: نی.
- قاضی، احمد.(2012). خلاصه تاریخ کردستان.هه ولیر: روشنبیری.
- قرآن کریم، ترجمه و تفسیر مصطفی خرم دل.(1386). تهران: نشر احسان، چاپ اوّل.
- کاشانی، عزالدین محمود بن علی.(1388). مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه. تهران: موسسه نشر هما.
- کریمیان سردشتی، نادر.(1380). تذکرۀ عرفای کردستان. تهران: نگاه سبز.
-کزازی، میر جلال الدین.(1368). از گونه ای دیگر (جستارهایی در فرهنگ و ادب ایران). تهران: نشر مرکز.
-کسنزانی حسینی، شیخ محمد.(1390). آراستگی به آداب اسلامی در طریقت کسنزانی. ترجمه از حمید مستعان.سنندج: کلاه قوچی.
- --------------------.(1381). تصوف.ترجمه از سیف الله مدرس گرجی. سنندج: کلاه قوچی.
- کلاشی، صباح .(1388). طریقت قادریه، پیدایش، گسترش و تاثیرات سیاسی و اجتماعی آن-1388- پایان نامه ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران.
-کوزر، لوئیس.(1373). زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی. ترجمه از محسن ثلاثی. تهران: علمی.
- کیانی، محسن.(1369). تاریخ خانقاه در ایران. تهران: طهوری.
-گوهرین، سید صادق.(1382). شرح اصطلاحات تصوف، جلد هفتم و هشتم. تهران: انتشارات زوار.
- گیلانی، عبدالقادر.(1386). الفتح الرّبّانی. ترجمۀ محمد جعفر مهدوی. تهران: احسان.
- -------------.(1381). جلاء الخاطر. ترجمۀ احمد حواری نسب. سنندج: کردستان.
- -------------.(1385). سرّالاسرار. ترجمۀ مسلم زمانی و کریم زمانی. تهران: نی.
- قشیری، عبدالکریم بن هوازن.(1388). رسالۀ قشریّه. ترجمۀ ابوعلی حسن بن احمد عثمانی. تهران: علمی و فرهنگی.
- مایل هروی، نجیب. (1372). اندر غزل خویش نهان خواهم گشتن، سماع نامه های فارسی. تهران: نی.
- محسنی، منوچهر.(1346). تحقیق در آثار و احوال شیخ نجم الدین کبری. تهران: نشر کتب.
- محمدی، بهروز.(1379). دف. کرمانشاه: ماهیدشت.
- مظلومی، شهرام.(1377). ریتم در موسیقی. تهران: سروش.
- معتمدی، مهیندخت.(1368). نقشی از مولانا خالد نقشبندی و پیروان طریقت او. تهران: پاژنگ.
- ملاح، حسینعلی.(1385). پیوند شعر و موسیقی.تهران: فضا.
- موسایی، میثم. جمال عزیزیانی فر.(1386). پژوهشی در آیین دینداری و دین ورزی طریقت قادریه در مناطق کردستان. نامه انسان شناسی سال چهارم شماره 8.
- مولوی کُرد، عبدالرحیم تاوه گوزی.(1383).دیوانی مه¬وله¬وی، به کوشش حسن گوران،سنندج انتشارات حسن گوران.
- ناتل خانلری، پرویز.(1386).وزن شعر فارسی. تهران: توس.
- نالی، خدر احمدی شاه ویسی مکائیلی.(1387). دیوان اشعار، به تحقیق محمّد ملّا کریم، سنندج: انتشارات کردستان.
- ندوی، ابوالحسن علی.(1388). نگرشی نوین به تزکیه و احسان. ترجمۀ عبدالقادر دهقان. تهران: احسان.
- نصر، سید حسین.(1350). تصوف و تأثیر آن در موسیقی. معارف اسلامی نشریۀ کلام و عرفان شمارۀ 12.
- نفیسی، سعید.(1385). سرچشمۀ تصوّف در ایران. تهران: اساطیر.
- نقیب سردشت، بهزاد.(1385). ساز شناسی موسیقی کُردی. تهران: توکلی.
- وفایی، عبدالرحیم.(1385). دیوان اشعار، به کوشش محمّد علی قرداغی، سنندج: انتشارات کردستان.
- ویسی، زاهد.(1390). احوال و آثار شیخ عبدالقادر گیلانی. سنندج: پرتو بیان.
- هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان.(1358). کشف المحجوب. تهران: طهوری.
- همائی، جلال الدّین.(1362). تصوّف در اسلام. تهران: هما.
- همیلتون، ملکم.(1390). جامعه شناسی دین. ترجمه از محسن ثلاثی. تهران: نشر ثالث.
همرسانی
- Baker, Patrica L. (2004). Islam And The Religious Arts, Continuum, London & New York.
- Cohen, M.E.(1993). The Cultic Calendars of The Ancient Near East. Bethesda, Md: CD1.
- Douglas, Klotz, Neil.(2006). The Sofi Tradition In Turkey, At: http://www.abwoon.com/ documents/ key in dark. Pdf, last visied: 25/4/2006.
- Douglas, Mary.(1970). Natrual Symbols: Explorations In Cosmology- Barrie & Rackliff.
- Durkheim, Emile. (1984). The Elementary Forms of Religious Life-Trans,: joseph ward swain-Free free press and Allen & Unwin Ltd.
- During, Jean.(1993).Zekr and Chant of Qaderi Dervishes.mahoor institute of culture and art.Tehran.
- Elligson, Ter.(1987). Music And Religion, In The Encyclopod of Religion,(ed).M.Eliade. vol10. New York.
- Eliade, M.(ed.), (1987). The Encyclopedia of Religion(16 Vols), New york:Macmillan .
- Friedland, LeeEllen.(1987). Popular And Folk Dance.In The Encyclopod of Religion,(ed).M.Eliade. vol4. New York.
- Garfinkel, Yosef.(1987). Burnt Lime Products And Social Implications in Pre-Pottery Neolithic B Villages of the Near east.Paleorient.
- ----------------.(2003). Dancing At The Daown of Agriculture. First edition.Texass Press.
- Hanna,j. L. (1979). Toward a Cross-cultural Conceptualization of Dance and Some Correlate Considerations, In j. Blacking and j.W Kealinohomoku (eds). The performing Aets: Music and davce.hague: Mouton.
- --------------.(1987). Dance. , In The Encyclopod of Religion,(ed).M.Eliade. vol4. New York.
- Kaeppler,Adrienne.(1972). Method and Volumes. Beograd. Prosveta Analysis of Tongan Dance. Theory in Analyzing Dance structure.Ethnomusicology.vol.xvi
- Kraus, R. (1969). History Of Dance in Art And Education. Englewood,Nj: Prentice-hall
- Lang, R.(1976). The Nature of Dance : An Anthropological Prespective. New York: International Publication Service.
- Lewis.T. I. M.(1995). Ecstatic Religion: A Study of Shamanism and Spirit Possession- Second Edition-Routledge.
- Royce, A.P.(1977). The Anthropology of Dance. Bloomington: Indiana Universty.
- Serouya, H.(1963). La Mysticism. O. S . j. Paris London.
- Sharma, Arvind.(1987). Ecstasy, In The Encyclopod of Religion,(ed).M.Eliade. vol4. New York.
- Spencer ,S.(1963). Mysticism In Word Religion, p.B . London.
- Underhill, Evelyn.(1955). Mysticism, in The Encyclopod of Religion,(ed).M.Eliade. London.
- Van Bruinessen, Martin.(1988).” The kurds And Islam”, Working paperno.13, Islamic Area Studies Project. Tokyo, Japan, 1999.This is a slightly revised versin of the article in Islam deslurds (les annalsdel Autre Islam, No.5).paris .
- Van Gennep, Arnold.(1960). The Rites of Passage-Translated by : Monika B. Vizedom and Gabrielle L. Caffee- The University of Chicago Press.
همرسانی
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7b1e61af43c674984a11e582e8c82e23