سیری کامل در اصول فقه: دوره ده ساله دروس خارج اصول محمد فاضل لنکرانی جلد 10 - کتاب
بیان مرحوم آیت الله فشارکی ...
سیری کامل در اصول فقه: دوره ده ساله دروس خارج اصول محمد فاضل لنکرانی
مشخصات کتاب:
سرشناسه:فاضل لنکرانی، محمد، ۱۳۱۰ - ۱۳۸۶.
عنوان و نام پدیدآور:سیری کامل در اصول فقه: دوره ده ساله دروس خارج اصول جلد1/ فاضل لنکرانی ؛ تهیه و تنظیم موسسه روزنامه فیضیه.
مشخصات نشر:قم: فیضیه، ۱۳۷۷
مشخصات ظاهری:16 ج.
شابک:۵۰۰۰۰۰ریال (دوره) ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۱: 9646764010 ؛ ۱۶۰۰۰۰ ریال:ج.۱،چاپ سوم:978-964-6764-01-0 ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۲ : 964-6764-02-9 ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۳: 9646764045 ؛ ۲۵۰۰۰۰ ریال (ج.۳) ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۴ : 964-6764-05-3 ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۷: 9646764088 ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۸: 9646764096 ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۹: 964676410X ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۱۰: 9646746118 ؛ ۴۵۰۰۰ ریال: ج. ۱۲: 9648320047 ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۱۳: 9646764207 ؛ ۴۵۰۰۰ ریالج. ۱۳،چاپ (۱۳۸۵) : 964-8320-05-5 ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۱۴: 9646764215 ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۱۵: 9646764223 ؛ ۲۵۰۰۰ ریال: ج. ۱۶: 9646764231
عنوان های دیگردوره ده ساله دروس خارج اصول حضرت آیه الله فاضل لنکرانی "مد ظله العالی"
ناشر: فیضیه
مکان نشر: ایران - قم
سال نشر: مجلد1الی مجلد3= 1377ش - مجلد4الی مجلد8= 1378ش - مجلد9 الی مجلد14= 1379ش - مجلد15 و مجلد16= 1380ش
موضوع:اصول فقه شیعه
شناسه افزوده:دادستان، محمد، تنظیم کننده، تهیه کننده
شناسه افزوده:موسسه روزنامه فیضیه
رده بندی کنگره:BP۱۵۹/۸/ف۱۸س۹ ۱۳۷۷
رده بندی دیویی:۲۹۷/۳۱۲
شماره کتابشناسی ملی:م ۷۸-۱۳۶۹۹
ص :1
عناوین اصلی کتاب شامل:
جلد 1؛ جلد 2؛ جلد 3؛ جلد 4؛ جلد 5؛ جلد 6؛ جلد 7؛ جلد 8؛ جلد 9؛ جلد 10؛ جلد 11؛ جلد 12؛ جلد 13؛ جلد 14؛ جلد 15؛ جلد 16
- مشخصات کتاب
- اشاره
- کتاب القطع
-
کتاب الظن
- اشاره
- درس هفتاد و یکم
- درس هفتاد و دوم
- درس هفتاد و سوم
- درس هفتاد و چهارم
- درس هفتاد و پنجم
- درس هفتاد و ششم
- درس هفتاد و هفتم
- درس هفتاد و هشتم
- درس هفتاد و نهم
- درس هشتادم
- درس هشتاد و یکم
- درس هشتاد و دوم
- درس هشتاد و سوم
- درس هشتاد و چهارم
- درس هشتاد و پنجم
- درس هشتاد و ششم
- درس هشتاد و هفتم
- درس هشتاد و هشتم
- درس هشتاد و نهم
- درس نودم
- درس نود و یکم
- درس نود و دوم
- درس نود و سوم
- درس نود و چهارم
- درس نود و پنجم
- درس نود و ششم
- درس نود و هفتم
- درس نود و هشتم
- درس نود و نهم
- درس یکصدم
- درس یکصد و یکم
- درس یکصد و دوم
- درس یکصد و سوم
- درس یکصد و چهارم
- درس یکصد و پنجم
- درس یکصد و ششم
- درس یکصد و هفتم
- درس یکصد و هشتم
- درس یکصد و نهم
- درس یکصد و دهم
- درس یکصد و یازدهم
- درس یکصد و دوازدهم
- درس یکصد و سیزدهم
- درس یکصد و چهاردهم
- درس یکصد و پانزدهم
- درس یکصد و شانزدهم
- درس یکصد و هفدهم
- درس یکصد و هیجدهم
- درس یکصد و نوزدهم
- درس یکصد و بیستم
- درس یکصد و بیست و یکم
- درس یکصد و بیست و دوم
- درس یکصد و بیست و سوم
- درس یکصد و بیست و چهارم
- درس یکصد و بیست و پنجم
- درس یکصد و بیست و ششم
- درس یکصد و بیست و هفتم
- درس یکصد و بیست و هشتم
- درس یکصد و بیست و نهم
- درس یکصد و سی ام
- درس یکصد و سی و یکم
- درس یکصد و سی و دوم
- درس یکصد و سی و سوم
- درس یکصد و سی و چهارم
- درس یکصد و سی و پنجم
- درس یکصد و سی و ششم
- درس یکصد و سی و هفتم
- درس یکصد و سی و هشتم
- درس یکصد و سی و نهم
- درس یکصد و چهلم
- درس یکصد و چهل و یکم
- درس یکصد و چهل و دوم
- درس یکصد و چهل و سوم
- درس یکصد و چهل و چهارم
- درس یکصد و چهل و پنجم
- درس یکصد و چهل و ششم
- درس یکصد و چهل و هفتم
- درس یکصد و چهل و هشتم
- درس یکصد و چهل و نهم
- درس یکصد و پنجاهم
- درس یکصد و پنجاه و یکم
- درس یکصد و پنجاه و دوم
- درس یکصد و پنجاه و سوم
- درس یکصد و پنجاه و چهارم
- درس یکصد و پنجاه و پنجم
- فهرست مطالب
سیری کامل در اصول فقه: دوره ده ساله دروس خارج اصول محمد فاضل لنکرانی جلد 10
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C%20%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D9%81%D9%82%D9%87:%20%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87%20%D8%AF%D9%87%20%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%20%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84%20%D9%84%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%2010&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1015272010&page=39&chkhashk=2CD7AD442A&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component
تعداد نتایج از صفحه 1 تا 640 : 9
- جمع ذکر کردند، نمی تواند راه صحیحی باشد.تغایر موضوع حکم ظاهری و حکم واقعی از نظر مرحوم فشارکی(ره)از
(صفحه 130)
- و موضوع دیگر متعلق است، لذا هیچ منافاتی بین این دو حکم وجود ندارد. این بیان مرحوم فشارکی است«علی ما نقله
(صفحه 133)
- راه جمع را مرحوم سید فشارکی علی ما نقله فی الدرر ذکر کرده اند، و خلاصۀ بیان ایشان این بود که؛ موضوع
(صفحه 134)
- مبنایی در کلام مرحوم فشارکی چیست؟2 - چگونگی امکان تعلق امر به قصد قربت را توضیح دهید.3 - مقتضای مبنای
(صفحه 139)
- شکبحث در مناقشاتی بود که در کلام مرحوم سید فشارکی در مقام جمع بین حکم ظاهری و حکم واقعی وارد بود؛ یک
(صفحه 140)
- بیان مرحوم سید جلیل بزرگوار فشارکی در باب شک، یک چنین مطلبی است، و هر دو، باطل است، وجدانا هم باطل است
(صفحه 143)
- بین الحکمین؟» چطور بین حکم ظاهری و بین حکم واقعی جمع می کنید؟ فبالنتیجه؛ بیان مرحوم محقق فشارکی هم در
(صفحه 146)
- ، این شد که راههائی که بزرگانی مثل مرحوم شیخ مرتضی انصاری و مرحوم محقق خراسانی و مرحوم محقق فشارکی
(صفحه 181)
- واقعی از نظر مرحوم فشارکی(ره) 130عدم دخالت حالات متأخره از حکم در حکم شرعی 131درس هشتاد و پنجم 134مناقشۀ
(صفحه 626)
درصفحه 133 این کتاب امده است :
مرحوم شیخ انصاری ذکر کردند بلکه مثل خمر و خل می ماند، منتها نه به آن وضوح و نه به آن روشنی امّا اینها در اصل تغایر با هم مشترکند. وقتی که موضوعها متغایر شد، دیگر جای این سؤال مطرح نیست که جمع بین حکم واقعی و حکم ظاهری چگونه است؟ حکم واقعی به یک موضوع متعلق است و حکم ظاهری به یک عنوان دیگر و موضوع دیگر متعلق است، لذا هیچ منافاتی بین این دو حکم وجود ندارد. این بیان مرحوم فشارکی است«علی ما نقله تلمیذه فی کتاب الدرر».
پرسش:
1 - کلام محقق خراسانی(ره) را در انکار حکم ظاهری بیان کنید.
2 - اشکال مبنایی استاد را به کلام محقق خراسانی(ره) بیان کنید.
3 - اشکال اساسی در کلام محقق خراسانی(ره) چیست؟
4 - بیان مرحوم فشارکی(ره) را در تغایر موضوع حکم ظاهری و حکم واقعی توضیح دهید.
ص:133
درس هشتاد و پنجم
اشاره
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلوه و السّلام علی سیّدنا و مولینا و نبیّنا أبی القاسم محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و علی آله الطیّبین الطّاهرین المعصومین و لعنه اللّه علی أعدائهم أجمعین، من الآن الی قیام یوم الدّین.
بحث در جمع بین حکم ظاهری و حکم واقعی بود. یک راه جمع را مرحوم سید فشارکی علی ما نقله فی الدرر ذکر کرده اند، و خلاصۀ بیان ایشان این بود که؛ موضوع حکم واقعی با موضوع حکم ظاهری مغایر است، و روی تغایر موضوعین و تغایر عنوانیین، هیچ گونه مشکلی در جمع بین حکمیین ملاحظه نمی شود.
مناقشۀ مبنایی در کلام مرحوم فشارکی
لکن بیان ایشان هم مثل بیان مرحوم شیخ بزرگوار انصاری(قدس سره) و مثل بیان مرحوم آخوند صاحب کفایه، قابل اشکال و مناقشه است و بلکه مناقشاتی بر این بیان وارد است. یک مناقشه، مناقشۀ مبنائی است که این مبنا را در مسألۀ تعبّدی و توصلی ذکر کردیم. در مسأله تعبّدی گذشت که خصوصیت واجب یا مستحب عبادی این است که قصد قربت در آن اعتبار دارد و برای قصد قربت، تفاسیری وجود داشت و احتمالاتی در کار بود؛ یکی از احتمالات،
ص:134
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C%20%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D9%81%D9%82%D9%87:%20%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87%20%D8%AF%D9%87%20%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%20%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84%20%D9%84%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%2010&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1015272010&page=134&chkhashk=11887CB4AE&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa
این بود که معنای قصد قربت این است که انسان مأمور به را بداعی امر متعلق به این مأمور به انجام بدهد. عبادی بودن صلاه به این معنی است که باید صلاه به داعویت امر متعلق به صلاه در خارج تحقق پیدا بکند، و اگر داعی و محرّک، غیر از امر متعلق به آن باشد، «لا یکون عبادیا».
بعد این بحث واقع شد که اگر قصد قربت به معنای اتیان بداع الامر باشد، آیا مولای آمر می تواند قصد قربت به این معنا را در متعلق امر اخذ کند؟ یعنی در«أَقِیمُوا الصَّلاهَ» همان طوری که سایر اجزا و شرایط، بعنوان جزئیت و قیدیت مطرح هستند، این مسأله داعویت امر هم بعنوان جزئیت یا قیدیت مطرح باشد و در متعلق امر اخذ شده باشد.
اینجا مرحوم محقق خراسانی صاحب کفایه شدیدا با این معنا مخالف بودند و مدعی استحالۀ آن بودند که قصد قربت به معنای داعویت امر در ردیف سایر اجزا، مثل رکوع و سجود و سایر قیود، مثل طهارت از حدث و خبث، در متعلق امر، مدخلیت داشته باشد. و علت استحاله را این ذکر می کردند؛ مسأله داعویت امر، یک چیزی است که از خود امر، تأخّر دارد. باید امری وجود داشته باشد تا داعویت امر تحقق پیدا کند، و اگر ما بخواهیم به همان داعویت در مأمور به اخذ کنیم، معنای اخذ در مأمور به، این است که در رتبه متقدمۀ بر امر باشد، و چیزی که در رتبه متأخرۀ از امر است را چطور می شود در ردیف سایر اجزاء و شرائط، در رتبه متقدمه بر امر قرار بدهیم؟ بخلاف مسأله رکوع، بخلاف مسأله سجود، بخلاف مسأله وضوء و طهارت از حدث زیرا اینها یک مسائلی نیستند که در رتبه متأخره از امر«أَقِیمُوا الصَّلاهَ» باشند لذا هیچ مانعی ندارد اینها در متعلق اخذ بشود، اما مسأله قصد قربت به معنی داعویت امر که عنوان داعویت امر در رتبه متأخرۀ از امر است، کیف یعقل که در ردیف سایر اجزاء و شرایط بتواند در رتبۀ متقدمۀ بر امر واقع بشود؟ لذا ایشان در آنجا شدیدا این معنا را دنبال کردند و فرمودند که محال است قصد قربت به این معنا در متعلق امر بتواند اخذ بشود.
امکان تعلق امر به قصد قربت
ما در آنجا این حرف را نپذیرفتیم و گفتیم: مانعی ندارد و خلاصه و اجمال جواب صاحب کفایه این است که کأنّ یک خلطی در کلام ایشان واقع شده است. این چیزی که در رتبۀ متأخرۀ از امر است، یک داعویت خارجی امر است؛ یعنی امر بوجوده الخارجی و بعد از تحقق، اگر بخواهد داعویت داشته باشد، داعویت بدون تحقق امر، نمی شود بلکه باید خارجیت و
ص:135
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C%20%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D9%81%D9%82%D9%87:%20%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87%20%D8%AF%D9%87%20%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%20%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84%20%D9%84%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%2010&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1015272010&page=135&chkhashk=25ED6BD028&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa