***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله سبحانی 93-92 - کتاب

پنجشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۹، ۰۵:۲۹ ق.ظ

  • محمد فشارکی استاد مرحوم حاج شیخ نسبت می دهند و گاه به میرزای کوچک که محمد تقی شیرازی است. با این حال
    (صفحه 147)

  • سید محمد فشارکی درس خواندند. حاج شیخ و مرحوم نائینی نظر شیخ انصاری را تقویت کرده اند و قائلند
    (صفحه 699)

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله سبحانی 93-92

 

ه:

0

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله سبحانی 93-92
مشخصات کتاب:
سرشناسه:سبحانی تبریزی ، جعفر،۱۳۰۸
عنوان و نام پدیدآور:آرشیو دروس خارج فقه آیت الله سبحانی93-92 جعفر سبحانی تبریزی.
به همراه صوت دروس
منبع الکترونیکی : سایت مدرسه فقاهت
مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، ۱۳96.
مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه
موضوع: خارج اصول
عناوین اصلی کتاب شامل:
کلام شیخ انصاری در ابتدای مبحث عقل 92/06/20؛ کلام شیخ انصاری در ابتدای مبحث عقل 92/06/23؛ مجاری اصول 92/06/24؛ مباحثی پیرامون قطع 92/06/25؛ مسائلی پیرامون قطع 92/06/27؛ معنای تجری و استحقاب عقاب بر آن 92/06/30؛ عدم حرمت تجری 92/06/31؛ عدم حرمت تجری 92/07/01؛ دلیل قائلین به حرمت تجری 92/07/02؛ عدم حرمت تجری 92/07/03؛ تقسیمات قطع 92/07/06؛ قیام اماره به جای قطع 92/07/07؛ تنزیل اماره و اصول مقام قطع 92/07/08؛ جانشینی اصول عملیه جای قطع موضوعی طریقی. 92/07/09؛ اخذ به حکم در موضوع همان حکم 92/07/10؛ موافقت التزامیه 92/07/13؛ موافقت التزامیه 92/07/15؛ قطع قطاع، ظن ظنان و شک شکاک 92/07/16؛ احکام علم اجمالی 92/07/17؛ امتثال علم اجمالی در مقابل علم تفصیلی 92/07/20؛ امتثال اجمالی در مقابل علم تفصیلی 92/07/22؛ استنباط حکم شرعی از حکم عقل 92/07/23؛ استنباط حکم شرع از حکم عقل 92/07/27؛ استنباط حکم شرع از طریق حکم عقل 92/07/28؛ امکان تعبد به ظن 92/07/29؛ مشکل عمل به ظواهر 92/07/30؛ جواب از مشکل عمل به ظنون 92/08/01؛ امکان عمل به خبر واحد و اصل 92/08/04؛ وقوع تعبد به ظن از طرف شارع 92/08/05؛ حرمت بدعت 92/08/06؛ حجیت ظواهر 92/08/07؛ قطعی بودن حجیت ظواهر 92/08/08؛ حجیت ظواهر قرآن 92/08/29؛ حجیت ظواهر قرآن 92/09/02؛ دلیل اخباری ها بر عدم حجیت ظواهر کتاب 92/09/03؛ عدم تحریف قرآن 92/09/04؛ عدم تحریف قرآن 92/09/05؛ ادله ی قائلین به تحریف قرآن 92/09/06؛ وجود و عدم ظواهر و حجیّت قول لغوی 92/09/09؛ حجیّت قول لغوی و حجیّت اجماع 92/09/10؛ اجماع در نظر اهل سنت 92/09/11؛ حجیّت اجماع نزد اهل سنت. 92/09/12؛ حجیّت اجماع محصّل 92/09/13؛ حجیّت اجماع محصّل 92/09/16؛ اجماع محصّل و منقول 92/09/17؛ بررسی اجماعات منقولی که در کلام علماء ذکر شده است 92/09/18؛ اجماعات متعارضه 92/09/20؛ اختلاف قرآءات 92/09/23؛ الشهرة الفتوائیة 92/09/24؛ شهرت عملی 92/09/25؛ شهرت عملی و فتوائی 92/09/26؛ حجیّت خبر واحد 92/09/27؛ حجیّت خبر واحد 92/10/16؛ ادله ی قائلین به عدم حجیّت خبر واحد 92/10/17؛ ادله ی قائلین به عدم حجیّت خبر واحد 92/10/18؛ دلیل قائلین به عدم حجیّت و حجیّت خبر واحد 92/10/21؛ دلالت آیه ی نبأ بر حجیّت خبر واحد 92/10/22؛ دلالت آیه ی نبأ بر حجیّت خبر واحد 92/10/23؛ اشکالات وارده بر دلالت آیه ی نبأ بر حجیّت خبر واحد 92/10/24؛ استدلال به آیه ی نبأ بر حجیّت خبر واحد 92/10/25؛ اشکالات وارد بر اخبار مع الواسطه 92/10/28؛ استدلال به آیه ی نفر بر حجیّت خبر واحد 92/10/30؛ استدلال به آیه ی نفر بر حجیّت خبر واحد 92/11/01؛ دلالت آیه ی نفر و کتمان بر حجیّت خبر واحد 92/11/02؛ دلالت آیه ی سؤال بر حجیّت خبر واحد 92/11/05؛ دلالت آیات قرآن بر حجیّت خبر واحد 92/11/06؛ استدلال به روایات بر حجیّت خبر واحد 92/11/07؛ استدلال به روایات بر حجیّت خبر واحد 92/11/08؛ دلالت سیره بر حجیّت خبر واحد 92/11/09؛ استدلال به دلیل عقلی بر حجیّت خبر واحد 92/11/12؛ استدلال به حجیّت خبر واحد به دلیل عقل 92/11/13؛ عرف و سیره ی عقلاء 92/11/14؛ عرف و سیره ی عقلاء 92/11/15؛ حجیّت مطلق ظن 92/11/16؛ اصول عملیه 92/11/19؛ مجاری اصول عملیه 92/11/20؛ مطالبی قبل از ورود به مبحث اصول عملیه 92/11/21؛ استدلال به آیات قرآن بر برائت 92/11/23؛ استدلال به آیات قرآن بر برائت 92/11/26؛ استدلال به آیات قرآن بر برائت 92/11/27؛ استدلال به سنت در اجرای برائت در شبهات حکمیه 92/11/28؛ مدلول حدیث رفع 92/11/29؛ دلالت حدیث رفع 92/11/30؛ مفاد حدیث رفع 92/12/03؛ توضیحی پیرامون ما لا یعلمون و نسیان 92/12/04؛ سخنی در ما لا یعلمون، نسیان و اکراه 92/12/05؛ اضطرار (در حدیث رفع) 92/12/06؛ دلالت سنت بر برائت در شبهات تحریمیه 92/12/07؛ تمسک به حدیث حلیت بر برائت در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/10؛ تمسک به حدیث حل بر برائت در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/11؛ تمسک به سنت بر برائت در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/12؛ برائت در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/13؛ دلیل عقل بر برائت 92/12/14؛ ادله ی قائلین به احتیاط در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/17؛ ادله ی اخباریون بر وجوب احتیاط در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/18؛ تمسک اخباری به سنت مبنی بر احتیاط در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/19؛ تمسک اخباری به سنت و عقل مبنی بر احتیاط در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/20؛ استدلال اخباری ها بر لزوم احتیاط در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/21؛ دلیل اخباری ها بر احتیاط در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/27؛ ادله ی اخباری بر احتیاط در شبهات حکمیه ی تحریمیه 92/12/28؛ الاصل الموضوعی حاکم علی اصالتی الطهارة و الحلیة 93/01/09؛ الاصل الموضوعی حاکم علی اصالتی الطهارة و الحلیة 93/01/10؛ الاصل الموضوعی حاکم علی اصالتی الطهارة و الحلیة 93/01/11؛ تنبیهاتی در شبهه ی تحریمیه ی حکمیه 93/01/16؛ تنبیهات شبهه ی حکمیه 93/01/17؛ احتیاط در مشکوکات و برائت در شبهات موضوعیه 93/01/18؛ برائت در شبهات موضوعیه و بیان محدوده ی جواز احتیاط 93/01/19؛ برائت در شبهات موضوعیه و تسامح در ادله ی سنن 93/01/20؛ اخبار من بلغ 93/01/23؛ ادله ی تسامح و مبحث اصالة التخییر 93/01/24؛ شک در تکلیف در واجبات توصلیه 93/01/25؛ شک در تکلیف در واجبات توصلیه 93/01/26؛ شک در مکلف به در مبحث تخییر و اصالة الاحتیاط 93/01/27؛ اصالة الاحتیاط 93/01/30؛ شبهه ی تحریمیه ی موضوعیه در شبهات محصوره 93/02/01؛ وقوع ترخیص در اطراف علم اجمالی و عدم آن 93/02/02؛ اضطرار به یکی از اطراف علم اجمالی 93/02/03؛ اضطرار به ارتکاب یک طرف در علم اجمالی 93/02/06؛ خروج از محل ابتلاء در علم اجمالی 93/02/07؛ خروج از محل ابتلاء در علم اجمالی 93/02/08؛ ابتلاء در اطراف علم اجمالی 93/02/09؛ شرطیت ابتلاء در شبهه ی محصوره و بیان شبهه ی غیر محصوره 93/02/10؛ عدم لزوم اجتناب از اطراف در شبهه ی غیر محصوره 93/02/14؛ شبهه ی غیر محصوره 93/02/15؛ تنبیهاتی در شبهه ی غیر محصوره 93/02/16؛ ملاقی یکی از اطراف در شبهه ی محصوره 93/02/17؛ حکم ملاقِی اطراف علم اجمالی 93/02/20؛ اجتناب از ملاقِی یکی از اطراف علم اجمالی 93/02/21؛ ملاقِی یکی از اطراف در علم اجمالی 93/02/22؛ شبهه ی وجوبیه 93/02/27؛ اقل و اکثر ارتباطی 93/02/28؛ اقل و اکثر ارتباطی 93/02/29؛ اقل و اکثر ارتباطی 93/02/30؛ ادله ی قائلین به اشتغال در اقل و اکثر ارتباطی 93/02/31؛ اقل و اکثر ارتباطی 93/03/03؛ شبهه ی موضوعیه در اقل و اکثر ارتباطی 93/03/05؛ تنبیهات 93/03/07؛ نقیصه ی سهویه و زیاده ی عمدیه و سهویه 93/03/10؛ زیاده در تکلیف 93/03/12؛ حدیث من زاد فی صلاته و قاعده ی لا تعاد 93/03/13؛ نقیصه و اضطرار در اجزاء و شرایط 93/03/17؛ اضطرار به جزء 93/03/18؛ اضطرار به جزء 93/03/19؛ تنبیه چهارم و خاتمه در شرط جریان اصول و عمل به آن 93/03/20؛ شرط جریان اصول و عمل به آن 93/03/21

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=14123&Itemid=167&lang=

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله سبحانی 93-92

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 824 : 2


  • محمد فشارکی استاد مرحوم حاج شیخ نسبت می دهند و گاه به میرزای کوچک که محمد تقی شیرازی است. با این حال
    (صفحه 147)

  • سید محمد فشارکی درس خواندند. حاج شیخ و مرحوم نائینی نظر شیخ انصاری را تقویت کرده اند و قائلند
    (صفحه 699)

 

ثالثا: اگر ابتلاء قید (1) برای موضوع باشد همه می گویند که با شک در موضوع نمی توان به حکم تمسک کرد. مانند اکرم العالم العراقی که ما عالم بودن را احراز کردیم ولی عراقی بودن را که در این صورت نمی توان به اطلاق اکرم تمسک کرد. در ما نحن فیه هم نمی دانیم ابتلاء در ما نحن فیه صدق می کند یا نه در نتیجه نمی توان به اطلاق تمسک کرد.

 

بقیت هنا کلیمه: مرحوم حاج شیخ، مؤسس حوزه و آیت الله نائینی نزد مرحوم سید محمد فشارکی درس خواندند. حاج شیخ و مرحوم نائینی نظر شیخ انصاری را تقویت کرده اند و قائلند (2) که باید در این سه مورد به اطلاق تمسک کنیم. بیان هر دو یکی است هرچند عبارت اینها فرق می کنند. ان شاء الله در جلسه ی بعد کلام ایشان را ذکر می کنیم.

 

 

موضوع: شرطیت ابتلاء در شبهه ی محصوره و بیان شبهه ی غیر محصوره

شیخ انصاری سه مسأله (3) را مطرح کرده است عبارتند از اینکه اگر شک کردیم ابتلاء شرط تکلیف است یا نه می توان به اطلاقات عمل کرد. محقق خراسانی (4) قائل بود که نباید به اطلاق تمسک کرد.

ص: 699


1- المبسوط فی أُصول الفقه، شیخ جعفر سبحانی، ج3، ص551.

2- المبسوط فی أُصول الفقه، شیخ جعفر سبحانی، ج3، ص551.

3- المبسوط فی أُصول الفقه، شیخ جعفر سبحانی، ج3، ص546.

4- کفایه الاصول، آخوند خراسانی، ج1، ص361.

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D8%A2%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B3%D8%A8%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C%2093-92&option=com_dbook&task=readonline&book_id=14123&page=699&chkhashk=C511B6CD58&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa