***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

ترکیب اعضای شورای شهر ، وضرورت بازنگری

جمعه, ۳ بهمن ۱۳۹۹، ۰۶:۰۳ ق.ظ

دکتر  سیدجواد  هاشمی فشارکی  

منتشر شده در خبرگزاری ایثار پرس

http://www.isarpress.ir/?p=3521

 

گروه : آخرین اخبار / تاپ / صفحه اول

شناسه : 3521

01 دی 1399 - 9:32

 

ترکیب اعضای شورای شهر ، وضرورت بازنگری

ترکیب اعضای شورای شهر ، وضرورت بازنگری

 

شورای شهردرهدایت وراهبری شهرو جهت گیری های توسعه و پیشرفت شهر وبرنامه های شهری تاثیر بسیار زیادی دارد وبا توجه به وسعت وگستره وپیچیدگی های مشکلات شهرهای بزرگ، مدیریت شهری وجود ونگرش تخصص یک ضرورت اجتناب ناپذیر می باشد، که بایستی درتهیه فهرست( لیست) انتخابات و رای گیری شهروندان بعنوان مهمترین معیار، ملاک انتخاب قرارگیرد.دراین نوشتار ، ابعادموضوع بصورت اجمال به تصویر کشیده شده است .

 

براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا شهر یکی از ارکان نظام می‌باشد .این شورا، نهادی است ، که در شهرهای کشور  ، نمایندگان شورا با رأی مستقیم مردمانتخاب می شوند؛ و وظیفه اصلی آن اعضای آن انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری است.

بر اساس مفاد قانون شهرداری و نیز قانون تشکیلات شورای اسلامی کشوری، این نهاد یک مرجع تصمیم گیری و نظارتی است و در این مورد دارای اختیارات وسیعی است. برخی از وظایف شورای شهر، واجد جنبه‌های وضع مقررات است. برخی دیگر از وظایف آن، جنبه نظارتی و مراقبتی دارد.

در سه دوره اول شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، ، دارای ۱۵ عضو اصلی و ۶ عضو علی‌البدل بود، اما در دور چهارم تعداد اعضا به ۳۱ نفر عضو اصلی و ۱۲ نفر عضو علی‌البدل افزایش یافت.  هیئت رئیسه شورا شامل رئیس، نایب رئیس، دو نفر منشی و سخنگو می‌باشد.

شورا می‌تواند حسب نیاز با تشکیل کمیسیون هایی با شرکت اعضای خود موافقت کرده و تعداد آن ها را افزایش یا کاهش دهد . تعداد اعضای هر کمیسیون از سه تا پنج نفر بوده و هر یک از اعضای شورا موظف است حداقل عضو یک کمیسیون باشد .

  • کمیسیون های اصلی و دائمی شورا

به منظور بررسی ، اصلاح و تکمیل لوایح شهرداری و طرح های ارائه شده از سوی اعضای شورا و گزارش های ارائه شده و تبیین وظایف شورای اسلامی شهر تهران و آنچه که در قانون و سایر قوانین و مقررات که بر عهده شورای اسلامی شهر تهران می باشد کمیسیون های اصلی به شرح ذیل در شورای اسلامی شهر تهران تشکیل می شود . وموضوعات کلی در حوزه بررسی هر کمیسیون به شرح ذیل می باشد :

 

الف – کمیسیون برنامه و بودجه و امور حقوقی :شامل  مسائل اقتصادی ، مالی ، برنامه ریزی ، محاسبات و بودجه ، تفریغ بودجه ، امور درآمد ، امور اداری و تشکیلاتی ، حسابداری و حسابرسی و امور حقوقی بوده وظایف زیررا دنبال میکند :سیاست‌های کلی و جهت‌گیری‌های راهبردی برنامه‌های پنج ساله شهرداری ، تهیه سیاست‌های کلی بودجه‌های سنواتی شهرداری ،نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی‌های شهرداری ،سیاست‌های کلی تأمین نیازهای شغلی کارکنان و آموزش‌های کاربردی در طول دوره خدمت ،تدوین برنامه‌های حسابرسی از شهرداری بررسی صلاحیت ذیحسابان

 

ب – کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و امور ورزشی: شامل  مسائل فرهنگی ، مذهبی ، آموزشی و پرورشی ، اجتماعی بهداشتی ، ورزشی، تفریحی ، هنری، تعاونی و رفاهی را دنبال می نماید .

 

پ – کمیسیون عمران و حمل و نقل : شامل مسائل حمل و نقل و ترافیک ، فنی و مهنـدسی ، عمـران بوده و وظایف زیررا دنبال میکند :سیاستگذاری نحوه اجرای وظایف و ماموریت‌های حوزه‌های “حمل و نقل و ترافیک” و “فنی و عمرانی” در شهر تهران ،بررسی برنامه‌های عملیاتی سالانه حوزه‌های وظایف و ماموریت‌های “حمل و نقل و ترافیک” و “فنی و عمرانی” شهرداری و نظارت (قبل، حین، و بعد) بر حسن اجرای طرح ها و برنامه‌های مصوب حوزه‌های “حمل و نقل و ترافیک” و “فنی و عمرانی” در شهر تهران و….
*

ج- کمیسیون معماری و شهرسازی: این کمیسیون وظایف زیررا دنبال میکند : پیگیری و نظارت به منظور تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری مصوب در اسناد فرادست شامل طرح جامع، طرح تفصیلی و طرح موضوعی و موضوعی و نیز مصوبات شورای شهر تهران ، سیاست گذاری، راهبری، بررسی و اصلاح احکام و سیاست های برنامه پنج ساله و بودجه های سالیانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ،نظارت بر عملکرد شهرسازی و معماری شهرداری تهران ، نظارت تخصصی و پایش رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری،
بررسی کارشناسی و اعلام نظر تخصصی درباره طرح‌ها، لوایح، برنامه‌ها، گزارش‌ها، پیوست‌های مطالعاتی و مسائل ارجاعی و….

ح- کمیسیون نظارت و حقوقی : اعلام نظر تخصصی در باره طرح های برنامه ها، لوایح شهرداری ، پیگیری و نظارت بر ابلاغ و حسن اجرای قوانین و مقررات از جمله مصوبات شورای شهر راجع به امور شهری در شهرداری تهران و ارائه گزارش به شورای شهر، ارزیابی قوانین و مقررات مرتبط ،نظارت میدانی و فرآیندی بر اقدامات شهرداری تهران ،مطالبه اطلاعات راجع به دعاوی مربوط به شهرداری تهران ،بررسی و اعلام نظر حقوقی در خصوص ساختار شکلی طرح ها و لوایح پیشنهادی و همچنین تطبیق آنها با قوانین و مقررات فرادستی و تاثیر آن بر مصوبات معتبر .

 

د- کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری : این کمیسیون وظایف زیررا دنبال میکند : فعالیت در خصوص امور مربوط به حوزه تخصصی کمیسیون؛ مشتمل بر موضوعات سلامت، بهداشت، محیط زیست، خدمات شهری، ایمنی و مدیریت بحران ،بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسائی های مدیریت شهری ، نظارت موضوعی و موضعی و تخصصی بر اجرای قوانین و مقررات مربوط به مدیریت شهری از جمله مصوبات شورای شهر تهران

 

  • کمیسیون های فرعی شورا

کمیسیون های فرعی شورا نیز بدین قرارند: کمیسیون نامگذاری- کمیسیون باغات – کمیسیون بند  ۲۰ – کمیسیون ماده ۳۸

 

  • ترکیب اعضای پنج دوره قبل

دوره های  اول: طی سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ ، دوم: ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵،  سوم: ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲، چهارم: ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶و دوره پنجم : ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بوده ؛ که ترکیب انان نشاندهنده این است که نیمی از افراد بدون برخورداری از تخصص مورد نیاز وبراساس رای اوری هنرپیشه و ورزشکار و…..وارد فهرست های گروههای ساسی شده و به شورای شهر راه یافته و بدلیل عدم تناسب حوزه علمی و دانشی شان با وظایف تخصصی مذکور ، سبب عدم تصمیم گیری های کارشناسی شده توسط شورای شهر شده است و جریانات سیاسی و خود اشخاص سبب خسارات عدیده ای بر کالبد شهر و شهروندان شده اند .

 

  • سخن پایانی :

نتایج حاصل از مطالعات صورت گرفته، مبین تاثیر مثبت وبسیار اثر گذار تخصص بر رشد و پیشرفت پایدارشهری بوده  وبا توجه به وسعت وگستره وپیچیدگی های مشکلات شهرهای بزرگ، مدیریت شهری وجود ونگرش تخصص یک ضرورت اجتناب ناپذیر می باشد .

درقانون محدودیتی برای تخصص اعضای داوطلب نگذاشته است و همین مساله سبب گشته افراد زیادی که هیج تخصص و تجربه مرتبط با مسایل شهری نداشته اند، در دوره مختلف به شورای شهر راه یافته و در تصمیمات ،بصورت غیر تخصصی رای دهند وبه مسال دیگری بپردازند وحاشیه ساز نیز شوند . لذا مناسب است تشکل ها و ائتلافها انرا درنظر گرفته و فهرست ( لیست ) خود را برمبنای این ضرورت تنظیم کنند:

ü      الف : تخصصهای برنامه ریزی شهری ، مدیریت شهری ،مدیریت راهبردی ، اقتصاد و مالی ، جهت اشتغال در کمیسیون برنامه وبودجه و امور حقوقی

ü      ب   : تخصصهای جامعه شناس روان شناس اسلام شناس فرهنگی اجتماعی ورزشی امورهنری ، جهت اشتغال در کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و امور ورزشی ،

ü      پ   : تخصصهای حمل ونقل و ترافیک تاسیسات شهری و مهندسی عمران ، جهت اشتغال در کمیسیون عمران و حمل و نقل ، شامل

ü      ج      :  تخصصهای شهرسازی و طراحی شهری ومعمار طراحی شهری معماری منظر ، جهت اشتغال در کمیسیون معماری و شهرسازی

ü      چ     : تخصصهای حقوق دان و قضایی مدیریت بحران ها, نطامی و انتظامی، جهت اشتغال در کمیسیون نظارت و حقوقی ، شامل

ü      د     : شامل تخصصهای بهداشت ومحیط زیست وفضای سبز ، جهت اشتغال در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری

 

لذا جهت کارامدی وتخصصی شدن شورای شهر، لازم است و پیشنهاد میشود، ترکیب کاندیداهای شورای شهرتهران اینگونه باشد:

 

·        مدیریت شهری – مدیریت راهبردی -مدیریت بحرانها , نظامی و انتظامی – مدیریت دولتی- برنامه ریزی شهری – برنامه ریزی اجتماعی – حکم رانی اسلامی – آمایش شهری – طراحی شهری – دو نفرشهرساز – دو نفر معماری (مسکن، پایداری، فناوری)  – عمران – معماری منظر – حمل ونقل و ترافیک – جامعه شناس  – روان شناس اجتماعی – حقوق دان و قضایی – مدیریت نظارت و بازرسی – اسلام شناس حوزی – فرهنگی اجتماعی – امورفرهنگی هنری – کاربری اراضی و ممیزی املاک – برنامه ریزی آمایش سرزمین – خط مشی گذاری عمومی- مدیریت پیشرفته و توسعه شهری و روستایی – اقتصاد و مالی – بهداشت ومحیط زیست و فضای سبز – برنامه ریزی اجتماعی- مدیریت خدمات اجتماعی

 

شهروندان ، یکی از معیارهای مهم صداقت و خدمت گذاری واقعی گروههای سیاسی را تنظیم فهرست کاندیداهای متناسب با تخصص های مورد نیاز شهر قراردهند. و مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به تجدید نظر در قانون اقدام لازم را برای دوره های بعدی بعمل آورد .

 

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی پژوهشگر
و مولف کتاب  کتاب شهرسازی و معماری اسلامی در آیینه قوانین و مقررات و همچنین کتاب مدیریت شهری و مدیریت بحران

 

 

 

http://www.isarpress.ir/?p=3521

 

http://www.isarpress.ir/1399/10/01/%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d8%a8-%d8%a7%d8%b9%d8%b6%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%8c-%d9%88%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%86%da%af%d8%b1%db%8c/