***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

از اولین عمل تزریق خون تا کشف اقیانوس آرام

يكشنبه, ۷ شهریور ۱۴۰۰، ۰۹:۰۱ ق.ظ

رحلت فقیه و اصولی بزرگ آیت‌اللَّه «ملاحسین بن محمد بن جعفر فشارکی» (1353 ق)

۰۰:۰۶-۰۴ مهر ۱۳۹۱

۴۱۰۰۹۱۴

نظر دادن

اشتراک گذاری

دانلود PDF

تقویم روز؛

از اولین عمل تزریق خون تا کشف اقیانوس آرام

تشکیل جلسه سازمان کنفرانس اسلامی در مورد جنگ ایران و عراق، اشغال بُستان توسط اشغالگران بعثی، کشف اقیانوس کبیر توسط دریانوردان اسپانیایی، امضای پیمان منع آزمایش‌های هسته ای توسط ایران و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3شنبه 1 مهر 1391 خورشیدی، 3 ذی القعده 1433 هجری و 20 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تشکیل جلسه سازمان کنفرانس اسلامی در مورد جنگ ایران و عراق (1359 ش)
سازمان کنفرانس اسلامی از نخستین روزهای جنگ ایران و عراق وارد صحنه شد. وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان که برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی در نیویورک بودند در تاریخ چهارم مهر 1359، به منظور بررسی جنگ ایران و عراق تشکیل جلسه دادند. برگزاری این جلسه به پیشنهاد نمایندگان اندونزی و لیبی بود که در اجلاس تصمیم گرفته شد تا کمیته‌ای به نام کمیته حُسن نیت به منظور پایان دادن به جنگ تشکیل دهد. اما با نُه بار نشست و چند بار سفر به تهران و بغداد در نهایت به جایی نرسید.

اعتراض مردم تهران نسبت به کمبود نان و ارزاق عمومی (1304 ش)

در اواخر تابستان 1304، به علت کمبود گندم و آرد، میزان دریافت آرد نانوایی‌های تهران از سهمیه معین شده کمتر شد و تهیه نان در شهر با سختی روبرو گردید. ادامه این مشکل، موجب نارضایتی مردم از دولت شد. در روزهای آغازین مهرماه، جمعیت زیادی از زنان و مردان معترض به منازل علما رفتند و در روز چهارم مهر جمعیتی در حدود بیست هزار نفر به سمت مجلس حرکت کردند و در مقابل مجلس به نمایندگان اهانت نمودند. در این حال، رضاخان سردار سپه، دستور تیراندازی داد و تعدادی کشته و مجروح شدند و حکومت نظامی اعلام شد. در این فرصت حکومت نظامی، رضاخان مخالفان خود را به بهانه بازداشت عاملان بلوای نان دستگیر نمود و آرامش را به تهران بازگرداند. این جنبش‌ها در اواخر مهرماه به نهضتی بر ضد قاجار تبدیل شد و رضاخان که خود را همه کاره ایران می‌دانست در تصمیم خود بر انقراض قاجار و ایجاد سلسله پهلوی راسخ‌تر شد. تا این که یک ماه بعد در نهم آبان 1304 به آرزوی دیرینه خود یعنی کسب قدرت مطلق رسید.

وفات «ابوالحسن علی بن زبیر کوفی» نویسنده‌ مسلمان (348 ق)
ابوالحسن علی بن زبیر کوفی، ابتدا در محضر پدرش به فراگیری دانش‌های متداول زمان پرداخت و بعد از فوت او، ثروت به جای مانده از پدر را در راه کسب علم و دانش و ایجاد کتابخانه و کمک به دانش پژوهان صرف کرد. او به گردآوری و نشر کتاب عشق می‌ورزید و کتاب‌های بسیاری را به خط زیبای خویش، نسخه‌برداری کرد. همین کوشش ابن زبیر درزمینه‌ نسخه‌برداری ازکتب، موجب شد که با وجود توانایی‌های علمی بسیار، کمتر به کار تالیف بپردازد. ابن زبیر، یادداشت‌های فهرست گونه‌ای بر برخی از کتاب‌های کتابخانه‌اش نوشته است که مورد استفاده‌ی دانشمندان قرار می‌گرفت.

اشغال بُستان توسط اشغالگران بعثی در روزهای آغازین جنگ (1359 ش)
هجوم نیروهای عراقی به خوزستان بعد از 31 شهریور 1359 از محورها و معابر متعدد و با به کارگیری نیروهای زرهی و مکانیزه مجهز، باعث تصرف بخش‌های وسیعی از استان زرخیز خوزستان شد؛ به طوری که دشمن تا چند کیلومتری دزفول و اهواز پیشروی کرد. دشمن متجاوز در اوائل جنگ تحمیلی از طریق تنگ چزابه و جاده مرزی جفیر به بستان حمله کرد و با اشغال بستان و 70 روستای اطراف آن عده ای از اهالی این شهر را شهید و به اسارت خود در آورد و جنایات بی شماری را نیز در این منطقه مرتکب گردید. علی رغم اجرای چندین عملیات کوچک و بزرگ تا مهر ماه 60 این مناطق همچنان در تصرف دشمن بود؛ اگر چه رزمندگان اسلام قبل از فتح نهایی بستان، حملات و فداکاری‌هایی را در باز پس گیری این مناطق از خود نشان دادند.

امضای پیمان منع آزمایش‌های هسته ای توسط ایران (1375 ش)

در سال 1375، معاهده CTBT یا معاهده منع آزمایشات هسته‌ای به امضاء دستگاه دیپلماسی کشور می‌رسد.

رحلت فقیه و اصولی بزرگ آیت‌اللَّه «ملاحسین بن محمد بن جعفر فشارکی» (1353 ق)
آخوند ملامحمد حسین فشارکی از علمای بزرگ شیعه، فقیه، متکلم، رجالی، اصولی و ادیب در سال 1266 ق در اصفهان به دنیا آمد. وی در اصفهان از شاگردان برادر خود، ملامحمدباقر فشارکی و نیز حاج شیخ محمدباقر مسجدشاهی و در نجف از شاگردان میرزا حبیب اللَّه رشتی و شیخ زین‌العابدین مازندرانی بود. او از اساتید روایتی آیت‌اللَّه مرعشی نجفی است. حاشیه‌ی رسایل و حاشیه‌ی طهارت شیخ انصاری از تالیفات اوست. وفاتش در اصفهان روی داد.

رحلت فقیه بزرگوار آیت اللَّه «میرزا عبدالرحیم سامت» (1420 ق)
آیت اللَّه میرزا عبدالرحیم سامت در سال 1321 ق در قزوین به دنیا آمد و پس از فراگیری دروس مقدماتی در قزوین وارد اصفهان و سپس حوزه‌ی علمیه‌ی قم گردید. از آن پس به اصفهان و سپس به نجف رفت و خوشه‌چین معارف اسلامی آیات‌عظام سیدابوالحسن اصفهانی، آقاضیاء عراقی و میرزای نایینی شد و به درجه‌ی اجتهاد نایل آمد. پس از اقامت ده ساله درنجف اشرف به زادگاه خود بازگشت و بیش از نیم قرن به تدریس، تبلیغ دین و اقامه‌ی نماز جماعت پرداخت. نقش ایشان در احیای حوزه‌ی علمیه‌ی قزوین و نیز رهبری نهضت امام خمینی در قزوین بسیار ممتاز است. سرانجام این دانشمند فرزانه در 25 بهمن 1378 ش در سن 99 سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.

تأسیس بندر و منطقه آزاد تجاری در جزیره کیش (1365 ش)
جزیره کیش در زمان حکومت ستمشاهی به عنوان مرکزی توریستی و تفریحی مورد استفاده قرار می‌گرفت. پس از پیروزی انقلاب، تأسیسات سیاحتی - اقتصادی این منطقه برای عموم گشایش یافت، تا این که طرح ایجاد بندر آزاد در این جزیره که قبلاً توسط دولت به تصویب رسیده بود، از طریق رسانه‌های گروهی اعلام گردید. هدف از این طرح، تبدیل کیش به یک بازار مناسب برای صادرات و واردات کالا منطبق بر موازین اسلامی و نیز کمک به ساکنان جزیره و تولید اشتغال برای آن‌ها و ارائه خدمات به سایر جزایر اعلام شد. طبق این طرح، افراد می‌توانند هر مقدار کالا وارد این جزیره کنند تا از آن جا به کشورهای منطقه صادر شود. همچنین ورود کالا از طریق بازاری که در این جزیره ایجاد می‌شود صورت می‌گیرد.

کشف اقیانوس کبیر توسط دریانوردان اسپانیایی (1513 م)

اقیانوس آرام یا کبیر در ابتدا در 25 سپتامبر 1513 م توسط واسکو بالبوآ دریانورد اسپانیایی کشف شد ولی این کشف تنها در سواحل پاناما و غرب این اقیانوس صورت گرفت. شناسایی بعدی آن در سال 1513 م روی داد. پس از چندی فردینان ماژِلان دیگر دریانورد مشهور آن زمان، به هنگام دیدار از این اقیانوس، آن را آرام و بدون توفان‌های شدید دید، از این رو آن را اقیانوس آرام نامید. اقیانوس آرام مساحتی در حدود یک‌صد و هشتاد میلیون کیلومتر مربع دارد که از سطح کلیه خشکی‌های زمین بیشتر است. این اقیانوس دارای عرضی در حدود یازده هزار کیلومتر و طولی برابر با هفده هزار و هفت‌صد کیلومتر می‌باشد. عمق متوسط اقیانوس کبیر در حدود چهار هزار متر و عمیق‌ترین نقطه آن گودال ماریانا در حدود یازده هزار متر است.

برخی از رویدادهای 25 سپتامبر
900: گروهی ازسیاهپوستان جنوب افریقا، در غرب کالهاری کشور توت سوه را که امروز بوتسوانا نامیده می‌شود باری خود تاسیس کردند.
1644: اولاس ریمر دانشمند دانمارکی سرعت نو را دقیقا اندازه گیری کرد.
1818: برای نخستین بار در بیمارستان گایز لندن عمل تزریق خون (Transfusion) صورت گرفت.

 

 

https://www.yjc.news/fa/amp/news/4100914

موافقین ۱ مخالفین ۱ ۰۰/۰۶/۰۷