***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

رحلت عالم ربانی آیت اللَّه «ملامحمد باقر فشارکی» (۱۲۷۵ ش)

https://www.yjc.news/00HgBc

۰۰:۰۶-۱۲ دی ۱۳۹۱

۴۲۱۳۷۴۴

نظر دادن

اشتراک گذاری

دانلود PDF

تقویم روز؛

از آغاز سال میلادی تا آغاز بنای ساختمان مسجد امام در اصفهان

آغاز سال میلادی، افتتاح اولین فرستنده رادیو مشهد، روز ملی فلسطین، رسمیت یافتن «یورو» به عنوان پول واحد اروپا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ خورشیدی برابر با ۱۸ صفر ۱۴۳۴ هجری و ۱ ژانویه ۲۰۱۲ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز سال میلادی
سال نو روزی است که آغاز یک سال گاه‌شماری جدید را رقم می‌زند، و در آن سال‌شمارِ یک تقویم مشخص افزایش داده می‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها، این رویداد را به مناسبت پایان سال قدیم و شروع سال جدید جشن می‌گیرند. در کشورهایی که از گاه‌شمار (تقویم) میلادی استفاده می‌کنند، سال نو معمولا در اول ژانویه برگزار می‌گردد. راسته ماه‌ها در گاه‌شمار رومی، از زمان پادشاه نوما پومپیلیوس در حدود ۷۰۰ پیش از میلاد، از ژانویه تا دسامبر می‌باشد. در شب ۳۱ دسامبر هر سال، آخرین روز یک سال میلادی و روز قبل از روز سال نو در بسیاری از کشورهای جهان، عموما قاره‌های اروپا، آمریکا، استرالیا و بخش‌هایی از آسیا و آفریقا مراسم سال نو برگزار می‌شود.

در فرهنگ جدید غرب این روز با گردهمایی‌هایی در مجالس و مهمانی‌ها برگزار می‌شود که انتقال سال را ساعت ۱۲: ۰۰ شب جشن می‌گیرند. بسیاری از فرهنگ‌ها در این شب از آتش‌بازی و دیگر روش‌های پرصدا برای جشن گرفتن استفاده می‌کنند. شب سال نو به صورت جهانی مطابق با تولد مسیح یا عرف‌نامه پس از میلاد (به انگلیسی: Anno Domini) در کشورهای مسیحی و حتی غیر مسیحی در ۳۱ دسامبر برپا می‌شود. شب سال نو همچنین به عنوان هفتمین روز کریسمس در مسیحیت غربی شناخته می‌شود.

رحلت عالم ربانی آیت اللَّه «ملامحمد باقر فشارکی» (۱۲۷۵ ش)
آیت‌اللَّه ملامحمدباقر فشارکی در حدود سال ۱۲۰۷ ش (۱۲۴۴ ق) در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از طی دروس حوزوی، به مدارج بالای علمی دست یافت و به وعظ و ارشاد و تدریس و تالیف همت گماشت. شهرت آیت‌اللَّه فشارکی به غیر ازمراتب علمی، از دو جنبه بوده است: اول به وسیله منبر و ارشاد مردم با بیانات جذاب و رسا که آداب زندگی و اخلاق را مطرح می‌کرد. دوم احیا و شب زنده‌داری شب‌های جمعه و خواندن دعای کمیل در مسجد مصلای تخت فولاد اصفهان به هنگام سحر می‌باشد. از این عالم ربانی کتب متعددی بر جای مانده که آدابُ الشریعه، ذخیرةُالمعاد و حاشیه بر شرح لمعه از آن جمله است. ملامحمدباقر فشارکی سرانجام در دوازدهم دی ماه ۱۲۷۵ ش در ۶۸ سالگی بدرود حیات گفت و در اصفهان به خاک سپرده شد.

تصرف شهرهای تبریز و ارومیه توسط قوای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول (۱۲۹۳ ش)
با آغاز جنگ جهانی اول و حمله آلمان به روسیه و دولت عثمان از آلمان و یورش نیروهای انگلیس و ژاپن به نیروهای آلمانی، جنگ، جنبه جهانی پیدا کرد. در این حال، دولت ایران اعلام بی‌طرفی کرد، ولی این اقدام ایران از طرف متخاصمین رعایت نگردید. تا اینکه سپاه امپراتوری عثمانی با کمک کرد‌ها، تجاوز به خاک ایران را آغاز کرد و شهرهای ارومیه و تبریز بی‌دفاع را به تصرف خود در آورد و به سمت شمال ایران پیشروی نمود. پس از تجاوز عثمانی، دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و برای تصرف شهرهای آذربایجان، جنگ شدیدی بین قوای روسیه و سپاه عثمانی درگرفت.

رحلت فقیه اصولی آیت اللَّه «فیاض زنجانی» (۱۳۲۰ ش)
آیت‌اللَّه فیاض مدرس زنجانی در سال ۱۲۴۷ ش (۱۲۸۵ ق) در یکی از روستاهای اطراف زنجان به دنیا آمد. وی در ابتدا از محضر پدر مجتهدش آخوند ملامحمد استفاده برد. سپس در تهران در حلقه درس بزرگانی همچون میرزا ابوالحسن جلوه و میرزا محمدحسن آشتیانی، دروس حکمت، فقه، اصول، کلام، منطق و تفسیر را آموخت و در علوم عقلی و نقلی مهارت یافت. ایشان از سال ۱۲۸۷ ش تا پایان عمر به مدت بیش از سی سال در زنجان اقامت گزید و مرجع تقلید آن دیار شد.
وی در طی این سال‌ها یکی از مروّجین و مدرسین بزرگ مکتب تشیع و از نظر اجتماعی، ملجأ و پناهگاه مردم عصر خویش به شمار می‌رفت. از این فقیه جلیل آثاری همچون ذخائرُ الاُمَّة و رسالاتی در خمس، زکات و ماهیت وجود به جای مانده است. آیت‌اللَّه فیاض زنجانی سرانجام در دوازدهم دی ماه ۱۳۲۰ ش  بدرود حیات گفت و در زنجان به خاک سپرده شد.

آغاز بنای ساختمان مسجد امام اصفهان به فرمان شاه عباس صفوی (۱۰۲۰ ق)
مسجد امام که به مسجد جامع عباسی نیز شهرت دارد یکی از مساجد میدان نقش جهان اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمارمی‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است. این مسجد مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جنوب میدان نقش جهان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد در سال ۱۰۲۰ هجری به فرمان شاه عباس اول در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسیده است. معمار مهندس آن استاد علی‌اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب علی بیک الله بوده‌اند؛ و خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی در آن کتیبه نگاری کرده‌اند.

افتتاح اولین فرستنده رادیو مشهد با قدرت یک کیلووات (۱۳۲۷ ش)
شهر مشهد تا سال ۱۳۲۷ فاقد رادیو محلی بوده است. در سال ۱۳۲۷ لشکر ۱۲ خراسان با استفاده از فرستنده‌ای که در اختیار داشت، شبهای یکشنبه هر هفته یک ساعت برنامه رادیویی با نام «رادیو لشکر» پخش می‌کرد. این برنامه در محدوده مشهد هم به زحمت و توأم با پارازیت شنیده می‌شد. در سال ۱۳۲۸ لشکر ۱۲ خراسان موافقت کرد که فرستنده خود را در اختیار اداره انتشارات و تبلیغات بگذارد که آن زمان توسط استاندار وقت صدرالاشراف تشکیل و مسئولیت آن برعهده عبدالحسین آموزگار سردبیر روزنانه آفتاب شرق قرار گرفته بود.
سرانجام در ۱۲ دی ماه ۱۳۲۸، رادیو مشهد طی مراسمی کار خود را آغاز کرد و اتاقی در باشگاه افسران به عنوان اولین استودیوی پخش آماده شد، رأس ساعت ۴ بعد از ظهر فرستنده ۷۵ واتی لشکر که پرقدرت‌ترین فرستنده موجود در خراسان بود بکار انتشار امواج حامل صدا بر روی موج کوتاه ردیف ۵/۳۶ متر در فضای شهر پرداخت. این رادیو بعد‌ها تعطیل شد و مجدداً در سال ۱۳۳۲ آغاز به کار کرد. در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۵ مصادف با عید سعید قربان «شبکه استانی صدای خراسان» راه‌اندازی شد.

درگذشت «اصمعی» دانشمند و ادیب لغوی (۲۱۴ ق)
ابوسعید عبدالملک بن قریب بن عبدالملک بصری بغدادی معروف به اصمعی، از بزرگان ادبای عرب است که در شعر، متون ادب، نحو، لغت و اخبار، گوی سبقت را از هم عصران خود گرفته بود. شیوایی کلام او شهره است و هارون الرشید وی را شیطان الشعر می‌نامید. اصمعی مدتی از نزدیکان خلیفهٔ عباسی و مورد علاقهٔ هارون ومأمون بود. وی ده‌ها کتاب در لغت و... تالیف کرد که النِحَل، لغاتُ القرآن و المصادر از آن جمله است.

رحلت علامه «می‌رحامد حسین هندی» عالم برجستهٔ اهل هند (۱۳۰۶ ق)
می‌رحامد حسین، از علمای بزرگ شیعه و از بزرگان فقهی اثنی عشریه و جامع علوم عقلی و نقلی می‌باشد. وی علاوه بر فقاهت، در دیگر علوم دینی مانند حدیث و اخبار، آثار، معرفت، احوال رجال فریقین و علم کلام، به ویژه در مبحث امامت دارای مقام عالی بود. بیشتر عمر می‌رحامد حسین به تحریر و کتابت ونشر آثار دینی مصروف گشت تا آنجا که دست راستش از کار بازماند و از آن پس به ناچار با دست چپ نویسندگی می‌نمود. اثر معروف وی، «عَبَقاتُ الانوار» نام دارد.

درگذشت عالم و فقیه وارسته «شیخ باقر کاظمینی» (۱۳۲۶ ق)
آیت اللَّه شیخ باقر کاظمینی از علمای شهیر عراق در سال ۱۲۵۸ ق در کاظمین به دنیا آمد. تحصیلات خود را در کاظمین و سپس نجف اشرف دنبال کرد و از محضر علمای بزرگی همچون شیخ انصاری بهره برد. سرانجام در ردیف فقهای برجستهٔ نجف اشرف قرار گرفت و به تدریس و تألیف پرداخت. میزانُ الحق و رسائلی در بیع از کتب اوست. ایشان در ۶۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

روز ملی فلسطین (۱۹۶۵ م)
سرزمین فلسطین از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی جهان محسوب می‌شود که در ساحل شرقی دریای مدیترانه، و در همسایگی کشورهای اردن، مصر، سوریه و لبنان قرار دارد. سرزمین فلسطین بین سال‌های ۱۵۱۷ م تا جنگ جهانی اول توسط دولت عثمانی اداره می‌شد و از آن پس تحت قیمومیت انگلیس درآمد. از اواخر قرن ۱۹ م با اوج‌گیری نهضت صهیونیسم و گسترش موج مهاجرت یهودیان به فلسطین، جمعیت یهودیان رو به افزایش گذاشت. در پی تشدید اختلافات و درگیری‌ها میان اعراب و صهیونیست‌ها، طرحی در سازمان ملل به تصویب رسید که به موجب آن فلسطین به دو قسمت یهودی و عرب‌نشین تقسیم شد. طبق این طرح بیش از ۵۶% از کل اراضی فلسطین به یهودیان و بقیه به اعراب واگذار گردید.

در سال ۱۹۴۸ م پس از خروج نیروهای انگلیسی، دولت جعلی اسرائیل در سرزمین فلسطین اعلام موجودیت نمود و طی مدت کوتاهی نزدیک ۸۰% از خاک فلسطین را به اشغال خود درآورد. در اثر فقدان یک موجودیت ملی در فلسطین، اداره نوار غزه به مصر و اداره کرانه باختری به اردن واگذار گردید که این مناطق نیز در سال ۱۹۶۷ م به اشغال رژیم صهیونیستی درآمدند. آغاز نبرد مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی در اول ژانویه ۱۹۶۵ م به عنوان روز ملی فلسطین نام‌گذاری شده است. فلسطین در ۱۵ نوامبر ۱۹۸۸ م استقلال خود را اعلام کرد. نوع حکومت فلسطین دولت خودمختار با یک مجلس قانون‌گزاری است.

شهادت اویس قرنی، صحابی امام علی (ع) در جنگ صفین (۳۷ ق)
اویس بن عامر قَرَنی، از پارسایانِ نامدار صدرِ اسلام، مُلَقب به «سیّدُ التابعین» و از اصحاب و حواریون حضرت علی علیه السلام بود. وی در قَرَن، از نواحی یمن دیده به جهان گشود و زمانی که خبر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به او رسید، ایمان آورد. اویس به دلیل پرستاری از مادر پیر و ناتوانش، موفق به زیارت ظاهری پیامبر اسلام نشد، ولی پیامبر او را «نَفَسُ الرحمان» نامید و فرمود: «من از سوی یمن، بوی خدا می‌شنوم». او سرانجام در جنگ صفین، به یاری حضرت علی علیه السلام شتافت و در نبردی سخت با سپاهیان معاویه، به درجه والای شهادت نایل آمد.
 
پیروزی مردم کوبا به رهبری «کاسترو» و فرار «باتیستا» دیکتاتور این کشور (۱۹۵۹ م)
فولخنسیو باتیستا، دیکتاتور پیشین کوبا، در سال ۱۹۵۲ م با کودتا قدرت را به دست گرفت. وی در طول حکومت هفت ساله خود سعی می‌کرد با ایجاد ثبات، خللی در کار کشتزارهای بزرگ نیشکر و دیگر مؤسسات امریکایی پیش نیاید. در دوران حکومت باتیستا، سراسر کوبا به دلیل حضور مستمر توریست‌های امریکایی به عنوان تفریحگاه ارزان و دائمی، پر از مراکز فساد، اعتیاد، قمار و سایر انحرافات اخلاقی بود. باتیستا در سال ۱۹۵۴ م با لغو حالت فوق العاده که از زمان کودتای ۱۹۵۲ خود به وجود آورده بود رسماً به ریاست جمهوری کوبا برگزیده شد.
در سال ۱۹۵۶ م، فعالیت‌های انقلابیون این کشور به رهبری فیدل کاسترو اوج گرفت و باتیستا سعی نمود با شدت آنان را سرکوب کند. در ‌‌نهایت، در اول ژانویه ۱۹۵۹ م انقلاب کوبا به پیروزی رسید و با فرار ژنرال باتیستا دیکتاتور کوبا، دست او و سایر دست نشاندگان امریکا از این کشور کوتاه شد. پیروزی جنبش چریکی به رهبری فیدل کاسترو امریکا را در وضعیت دشواری قرار داد. زیرا کوبا تنها حکومت کمونیستی در امریکای مرکزی و در نزدیکی مرزهای امریکا بوده و روابط صمیمانه‌ای با شوروی داشت.

رسمیت یافتن «یورو» به عنوان پول واحد اروپا (۲۰۰۲ م)
با پایان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۵۷ م براساس «پیمان رم»، جامعه اقتصادی اروپا به وجود آمد و در اجلاس سران اروپا در دسامبر ۱۹۹۱ م در ماستْریخْتِ هلند براساس توافق سران اروپا، از سال ۱۹۹۳ م «اتحادیه اروپا» شکل ‌گرفت و شهروندان هر کشور اروپایی، تابعیت اتحادیه را نیز به دست می‌آوردند. اهدافِ اصلیِ این اتحادیه گسترش هرچه بیشتر همکاری‌ها و هماهنگی‌های اقتصادی، مالی، سیاست خارجی، امور دفاعی و قضایی بود.
از ژانویه سال ۱۹۹۹ م در جهت عملی ساختن این اهداف، پول واحدی به نام «یورو» به جریان افتاد. این پول از اول ژانویه ۲۰۰۲ م در دوازده کشور اروپایی به صورت سکه و اسکناس رواج یافت. هرچند سه کشور انگلستان، دانمارک و سوئد همچنان از پول ملی خود استفاده می‌کنند، اما سایر کشور‌ها طی مدت ۲ ماه پول ملی خود را از گردونه مبادلات اقتصادی خارج نمودند.
 
آغاز عملیات متوسط محمد رسول اللَّه (۱۳۶۰ ش)
عملیات متوسط محمدرسول‌اللَّه (ص) در تاریخ دوازدهم دی ماه ۱۳۶۰ با رمز مقدس «لااله‌الااللَّه، محمد رسول اللَّه (ص)» با هدف انهدام نیروهای دشمن و نشان دادن قدرت نفوذی و تهاجمی ایران در منطقه غرب نوسود در کردستان صورت گرفت و تا سیزدهم دی ماه به طول انجامید. در این عملیات، نیروهای سپاه، ضمن عبور از مناطق کوهستانی و تله‌های انفجاری، به مصاف دشمن بعث رفتند. با عبور شجاعانه رزمندگان از مرزهای بین‌المللی، پایگاه‌های بعثیان و ضد انقلاب در این منطقه درهم کوبیده شده و مقر فرماندهی یکی از تیپ‌های دشمن منهدم گردید.

نتایج این عملیات: تلفات نیروی انسانی دشمن: ۱۰۰ نفر اسیر، ۷۰۰ نفر کشته و زخمی. تجهیزات و امکانات: تانک: ۴ دستگاه انهدامی، هلیکوپ‌تر: ۲ فروند انهدامی، هواپیمای می‌گ: ۱ فروند انهدامی. این عملیات، آرامش دشمن را در غرب کشور بر هم زد و به رژیم بعث نشان داد که از این پس، نیروهای متجاوز عراق در هیچ منطقه از خاک ایران، از حملات نیروهای جمهوری اسلامی ایران، مصون نیستند.

۱۲ دی در ۸ سال دفاع مقدس
درگیری محدود در فیاضیّه. ۵۹
دستگیری هشت نفر از وابستگان گروههای کمونیستی در آبادان.
 گسترش نیروهای عراقی در جبهه فارسیات و جمع آوری ۵۰۰ مین توسط نیروهای خودی در این منطقه.
اعتراض به عدم تهاجم خودی و ابراز سوء ظن نسبت به فرماندهی جنگ در خطبه‌های نماز جمعه شیراز و نجف آباد.

برخی دیگر از رویدادهای ۱ ژانویه
۱۵۵۷: ژاک کورتیه کاشف فرانسوی کانادا درگذشت.
۱۷۷۲: چک مسافرتی در انگلستان به جریان گذارده شد.
۱۷۸۵: روزنامه «دیلی یونیورسال رجیس‌تر» نام خود را به تایمز لندن تغییر داد.
۱۸۹۹: نیروهای آمریکایی پس از شکست دادن اسپانیا، کوبا را که از مهاجر نشینهای قدیمی اسپانیا بود تصرف کردند و تا سال ۱۹۰۲ در آنجا ماندند.
۱۹۰۱: کشور استرالیا مرکب از مهاجران انگلیسی و در نخستین سال‌ها زندانیان آن کشور که با کشتار بیشتر بومیان بر جایشان قرار گرفته بودند به صورت جامعه مشترک المنافع استرالیا در آمد.
۱۹۱۴: نخستین شرکت مسافرت هوایی درجهان در فلوریدای آمریکا آغاز بکار کرد، ولی مردم هنوز از مسافرت با هواپیما بیم داشتند.
۱۹۲۳: دولت وقت ایران ژنرال وستداهل سوئدی را از ریاست پلیس ایران برکنار کرد.
۱۹۵۱: باتری اتمی ساخته شد.
۱۹۳۵: کار ارسال عکس رادیویی به نام «رادیو فتو» آغاز شد.

 

 

 

https://www.yjc.news/fa/news/4213744/%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۰۹