***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

از اختراع کبریت تا جاروبرقی

سه شنبه, ۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۲۴ ب.ظ

و پس از طی مقدمات و سطوح، در درس عالمان نامداری همچون سیدمحمدتقی شیرازی و سیدمحمد فشارکی و دیگران حاضر شد

https://www.yjc.news/fa/amp/news/4411331

۲۳:۴۲-۱۷ خرداد ۱۳۹۲

۴۴۱۱۳۳۱

نظر دادن

اشتراک گذاری

دانلود PDF

امروز در تاریخ؛

از اختراع کبریت تا جاروبرقی

برگزاری هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،امضاء قرارداد انحصار توتون و تنباکو بین ایران و انگلیس،اختراع جاروبرقی در امریکا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 18 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 28 رجب 1434 هجری و 8 ژوئن 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:



برگزاری هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری (1380 ش)
در انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری، صلاحیت ده نفر جهت احراز این مقام به تأیید شورای نگهبان رسید که از این میان حجت‏الاسلام و المسلمین سیدمحمدخاتمی برای بار دوم و با حدود 22 میلیون رأی برای این پست مهم انتخاب گردید.


رحلت فقیه، محقق و عالم امامی "سید میرزا علی آقا شیرازی" (1315 ش)
آیت‏اللَّه سیدمیرزا علی آقا حسینی شیرازی فرزند عالم مجاهد و مرجع کبیر میرزا محمدحسن شیرازی معروف به میرزای بزرگ و صاحب فتوای تحریم تنباکو، در حدود سال 1248 ش (1287ق) به دنیا آمد. وی در کودکی به همراه پدر بزرگوارش راهی سامرا در عراق گردید و پس از طی مقدمات و سطوح، در درس عالمان نامداری همچون سیدمحمدتقی شیرازی و سیدمحمد فشارکی و دیگران حاضر شد تا اینکه شایستگی حضور در حوزه درس خارج پدر عالمش را یافت و در بیست سالگی به درجه اجتهاد رسید. اجتهاد میرزاعلی آقا شیرازی از طرف دو استاد مذکور و نیز آخوند ملامحمدکاظم خراسانی تایید شد و ایشان از آن پس به تدریس پرداخت. در سالیان بعد، آوازه وی در سرزمین‏های شیعه منتشر گردید و در شمار مراجع بزرگوار تقلید قرار گرفت و جمع زیادی از شیعیان از او تقلید کردند. میرزا علی آقا نه تنها در فقه و اصول و علوم نقلی تبحر داشت بلکه در کلام، حکمت، طب، تاریخ و فنون ادبی نیز دارای مهارت و استادی بود. او را به زهد و تقوا و پرهیزگاری و اخلاق کریمه ستوده‏اند. این عالم ربانی سرانجام در هجدهم خرداد 1315ش برابر با هجدهم ربیع‏الاول 1355ق در 67 سالگی به لقای معبود شتافت و در نجف اشرف مدفون گردید.

درگذشت "ذبیح ‏اللَّه منصوری" نویسنده و مترجم معاصر (1365ش)
استاد ذبیح اللَّه حکیم الهی رشتی مشهور به ذبیح اللَّه منصوری فرزند انتخاب الدوله از رجال رشت، در سال 1288 ش در این شهر زاده شد. پس از گذراندن دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل به همراه پدر راهی فرانسه شد و پس از بازگشت به ایران، به کار ترجمه پرداخت. استاد منصوری نویسنده و مترجم فعالی بود و بیش از صد و پنجاه کتاب و نزدیک به هزار مقاله که اغلب در مجله خواندنی‏ها چاپ می‏شد، توسط او ترجمه شده‏اند. او در مدت شصت سال فعالیت قلمی خود، آثار فراوانی از زبان‏های انگلیسی و فرانسوی و عربی ترجمه کرد. بعضی از آثار منصوری، نه ترجمه مستقیم بلکه اقتباس و تحریر تازه و مفصل‏تری از متن اصلی بود. دامنه فعالیت استاد منصوری شامل زمینه‏های گوناگونی از جمله رمان پلیسی، تاریخی، زندگی‏نامه و نیز همکاری با مجلاتی نظیر کوشش، ایران ما، ترقی، تهران مصور و... بود. ذبیح اللَّه منصوری همچنین نخستین کسی بود که آثار موریس مترلینگ، نویسنده بلژیکی را به فارسی ترجمه کرد. وی سرانجام در 18 خرداد 1365ش در 77 سالگی بر اثر ناراحتی قلبی در گذشت.

رحلت آیت ‏اللَّه "محمد وشنوی قمی" محدث و مورخ (1376 ش)
آیت‏اللَّه حاج شیخ قوام الدین محمد وشنوی قمی در سال 1286 ش (1325 ق) در یکی از روستاهای اطراف قم به دنیا آمد. ایشان پس از تحصیل مقدمات در قم، در 22 سالگی راهی نجف اشرف شد و مدارج علمی را طی کرد. آیت‏اللَّه وشنوی سپس به قم بازگشت و از درس حضرات آیات شیخ عبدالکریم حائری، سید محمد حجت کوه‏کمره‏ای و سیدمحمدتقی خوانساری بهره برد. با ورود آیت‏اللَّه بروجردی به قم، یکسره به درس خارج فقه و اصول آن فقیه بزرگ حاضر شد و پس از ایشان، به مدت سی سال در حلقه درس آیت‏اللَّه مرعشی نجفی جای گرفت. آیت‏اللَّه وشنوی که به قوامی نیز شهرت داشت، در علوم مختلف از جمله حدیث، تاریخ، تراجم، رجال اهل سنت و فقه، دارای مهارت بود. از این اندیشمند فرهیخته آثاری برجای مانده که حیاةالنبی و سیرته، حدیث ثقلین، مکارم اخلاق و ده‏ها اثر دیگر از آن جمله است. این عالم فرزانه سرانجام در 18 خرداد 76 برابر اول صفر 1418ق در 90 سالگی بدرود حیات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

حرکت حضرت امام حسین(ع) و خاندان پیامبر از مدینه به مکه(60 ق)
پس از مرگ معاویةبن ابوسفیان اولین خلیفه و مؤسس سلسله‏ی ستم پیشه‏ی بنی‏اُمیّه در 15 رجب سال 60 قمری، یزید بن معاویه به حکومت رسید و بلافاصله به والی مدینه نامه نوشت تا از امام حسین(ع) و چند نفر دیگر از بزرگان مدینه برای او بیعت بگیرد. ولی امام حسین(ع) از بیعت با یزید امتناع کرد و در جواب درخواست کنندگان گفت: فردی مثل من با مثل یزیدِ فاسقِ فاجر بیعت نمی‏کند. ولی والی مدینه در این امر، اصرار و تأکید نمود. امام حسین(ع) به ناچار از مدینه به سوی مکه حرکت کرد تا این که با قیام خویش، حکومت فاسد یزید بن معاویه را رسوا سازد. نهایت این سفر، وقوع حادثه‏ی خونبار و جاودانه‏ی عاشورا در کربلا بود.

امضاء قرارداد انحصار توتون و تنباکو بین ایران و انگلیس(1308 ق)
بر اساس قرارداد تنباکو بین ایران و انگلیس، شرکت رژیِ انگلیسی، صاحب حق انحصاری تجارت تنباکوی ایران و حتی نظارت در زراعتِ آن به مدت 55 سال شناخته شد. این قرارداد بعدها با قیام مردمی به رهبری روحانیت و صدور فتوای مشهور تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی، لغو گردید و دولت ایران مجبور شد، غرامتِ شرکت مزبور را بپردازد.

درگذشت شاعر شیعی قفقاز "علی‏اکبر طاهرزاده" (1329 ق)
میرزاعلی اکبر طاهرزاده متخلّص به صابر، از مشاهیر شعرای قفقاز، در سال 1278 ق در شروان به دنیا آمد. صابر به مدحِ دروغِ بزرگان اهمیتی نمی‏داد ولی در بیان مناقب راستین، فعال بود.

 او هم‏چنین نسبت به اوضاع بد زمانه و طرفداری از مردم ستمدیده، به انتقادات ادبی روی آورد. این شاعر توانای قفقاز در مدح پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت آن حضرت اشعاری سروده و در اشعار خود با طنزی شیرین مشکلات اجتماعی مردم عصر خویش را بیان کرده است.

رحلت عالم بزرگوار آیت‏اللَّه "شیخ محمدرضا آل یاسین" (1370 ق)
آیت‏اللَّه شیخ محمدرضا آل‏یاسین در سال 1297 ق در خانواده‏ای عالم‏پرور در کاظمین به دنیا آمد. پس از فراگیری دروس مقدماتی و سطح در زادگاه خود راهی کربلا گردید و در بیست سالگی به اجتهاد دست یافت. از آن پس به تدریس همت گماشت و پس از ارتحال آیت‏اللَّه سیدابوالحسن اصفهانی، مرجعیت جمعی از شیعیان را به عهده گرفت. شرح بر عروةُالوثقی و حاشیه بر وسیلةُالنجاة از جمله آثار آیت‏اللَّه آل‏یاسین می‏باشند. درگذشت این فقیه جلیل در 73 سالگی ایشان روی داد.

اختراع جاروبرقی در امریکا (1869م)
اولین جاروبرقی توسط شخصی به نام آیوز مک‌گافی اختراع گردید و در ۸ ژوئن ۱۸۶۹ این اختراع در آمریکا به ثبت رسید.


اعدام "واسکونونیز دو بالْبوآ" دریانورد اسپانیایی و کاشف اقیانوس آرام (1517م)
واسکونو نیز دو بالبوآ دریانورد اسپانیایى در بیست و چهارم دسامبر 1475م در دهستانی واقع در جنوب اسپانیا به دنیا آمد. چون والدین او بی‏بضاعت بودند واسکونونیز ناگزیر از سن شانزده سالگی در سلک ملازمان یکی از اشراف اسپانیایى درآمد و مدت هشت سال در خدمت او به سر برد تا اینکه به درجه سرهنگی ارتقاء یافت. وی از آن پس با هدف دست یافتن به طلا که انگیزه اصلی بسیاری از مردم آن زمان بود و در جریان آن خطرات و توفان‏های مخوف دریا را تحمل می‏کردند، به سفر پرداخت. بالبوآ وقتی که به سواحل امریکای مرکزی وجنوبی رسید، نامه‏هایى برای پادشاه اسپانیا نگاشت و متذکر شد که در آنجا، مروارید و طلای فراوانی وجود دارد. او در این سفرها خطرات بی‏شماری را به جان خرید وجنگ‏های بسیار نمود و بر برخی از آن نواحی، حکمرانی کرد. او در 29 سپتامبر 1513م از پاناما عبور کرد و اقیانوس کبیر را دید و ادعای مالکیت آن را نمود. از این رو، بالبوآ کاشف اقیانوس کبیر یا آرام می‏باشد. وی پس از کسب غنائم و افتخارات قصد مراجعت به اسپانیا را داشت ولی چون ارتباط او با پادشاه اسپانیا تیره گردید، این پیروزی‏ها را نادیده گرفتند. بالبوآ سرانجام به اتهام خیانت به شاه محاکمه شد و در 8 ژوئن 1517م در چهل و دو سالگی اعدام شد.

اختراع کبریت در آلمان (1830م)
در هشتم ژوئن 1830م کبریت ابتدایی توسط کامبرْر مخترع آلمانی ساخته شد. مهم‏ترین تفاوت کبریت اولیه با کبریت‏های امروزی، کُندی احتراقِ آن بود.

 بعد از کامبرر چندین محقق دیگر بر روی کبریت ساخته شده توسط کامبرر کار کردند تا این که فیلیپْسْ امریکایی موفق شد کبریتی مشابه کبریت‏های امروزی بسازد.

وقوع زلزله شدید شهر لیسبون پایتخت کشور پرتغال (1855م)
در هشتم ژوئن سال 1855م لیسبون پایتخت کشور پرتغال بر اثر یک زلزله شدید و آتش‏سوزی‏های مهیب ناشی از آن، ویران شد و حدود چهل هزار تن از ساکنان این شهر کشته شدند و دو سوم خانه‏ها و تاسیسات اقتصادی پایتخت پرتغال نیز از بین رفت. علاوه بر این حدود دو هزار کشتی، ناوچه و قایق که در بندرگاه‏ها لنگر انداخته بودند، غرق شدند. این زلزله یکی از شدیدترین زلزله‏ های پرتغال محسوب می‏شود.

برخی دیگر از رویدادهای 8 ژوئن
452:   آتیلا حمله نظامی خود به ایتالیا را آغاز کرد.
1786:   نخستین تولید ماشین ساخت بستنی به بازار داده شد.
1809:   «توماس پین» مولف «عقل سلیم» و «عصر تعقل و دلیل» در گذشت.
1815:   39 ایالت آلمانی با تاسیس یک کنفدراسیون باهم متحد شدند.
1824:   «کوشینگ» سازنده نخستین ماشین لباسشویی این اختراع خود را در کوبک کانادا به ثبت داد.
1947:   برنامه احیای اقتصادی اروپای غربی معروف به «طرح مارشال» به اجرا در آمد و طبق آن ، کارخانه های امریکایی به تاسیس شعبه در کشورهای اروپای غربی دست زدند.
1953:   یک گردباد خوشه ای با شش شاخه در منطقه «فلینت» ایالت میشیگان آمریکا 113 نفر را کشت.
1967:   در سومین روز جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل ، نیروهای اسرائیلی کشتی آمریکایی «لیبرتی» را در مدیترانه غرق کردند که ضمن آن 34 آمریکایی جان باختند . ظاهرا این کشتی سرگرم جمع آوری اطلاعات در باره عملیات نظامی طرفین بود.
1969:   شاه اعلام کرد که ایران آماده است با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس پیمان دفاع مشترک امضاء کند.
1979:   « سورس Source» نخستین سرویس کامپیوتری (آنلاین) کار خود را آغاز کرد.

 

 

https://www.yjc.news/fa/amp/news/4411331

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۰۹