***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
    نویسنده دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی    

www.SID.ir

https://www.sid.ir/fa/journal/SearchPaper.aspx?writer=111016

 
    نویسنده سیدجواد هاشمی فشارکی        

https://www.sid.ir/fa/journal/SearchPaper.aspx?writer=111016

*************************************************************************************************************

******************************************************************

مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID)

تاریخچه مرکز

با توجه به اهمیت و نقش اطلاعات علمی در توسعه کشور و ایجاد بستری مناسب جهت جمع‌آوری مطالعات محققان و جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها در امور پژوهشی و تحقیقاتی در کشور و با توجه به اهمیت و نقش علوم و فناوری اطلاعات در تحقق جامعه اطلاعاتی، پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی در 16 مرداد سال 1383 راه‌اندازی گردید. این پایگاه بزرگ استنادی با بیش از پانزده سال فعالیت، همگام با آخرین پیشرفت‌های علمی، باهدف اهمیت دادن به نقش مدیریت دانش ملی و حفظ میراث علمی کشور و انتقال آن به نسل‌های آینده، با دو ویژگی جامعیت و روزآمدی به‌عنوان تنها بانک اطلاعات علمی با دسترسی آزاد (Open Access) در کشور به نشانی www.SID.ir فعالیت نموده و خدمات خود را از طریق بانک‌های نشریات علمی، مجامع علمی، طرح‌های پژوهشی در کنار سایر خدمات به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

چشم‌انداز

مجموعه برتر در زمینه جذب، نشر، پردازش و توسعه کاربرد اطلاعات علمی

اهداف کلی

• سازمان برتر در زمینه ترویج و اشاعه اطلاعات علمی
• توسعه بانکها و سرویس‌ها به منظور افزایش اثربخشی تحقیقات در کشور
• مشارکت در اجرای پروژه‌های بزرگ ملی در زمینه افزایش و پردازش محتوای علمی
• گسترش ارائه خدمات تخصصی به ذی‌نفعان در راستای ارزیابی و کمک به ارتقاء تولیدات علمی کشور
• بهینه‌سازی خدمات با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در زمینه اطلاع‌رسانی علمی
• گسترش فعالیت‌های نمایه‌سازی و اطلاع‌رسانی در عرصه بین‌المللی

بانک نشریات علمی

با توجه به اهمیت و نقش نشریات علمی پژوهشی در جامعه علمی کشور و با هدف تأمین منابع غنی علمی جهت استفاده پژوهشگران و محققان، بانک نشریات علمی پایگاه اطلاعات علمی در دو بخش فارسی و انگلیسی اقدام به نمایه‌سازی متن‌کامل مقالات و تهیه آرشیو کاملی از نشریات از سال 1379 تاکنون نموده است. از آنجایی که نشریات علمی پژوهشی نقش و جایگاه تعیین کننده‌ای در رشد علمی کشور دارند، بانک نشریات علمی پایگاه اطلاعات علمی با هدف تأمین منابع غنی علمی جهت استفاده پژوهشگران و محققان، اقدام به نمایه‌سازی متن‌کامل مقالات و تهیه آرشیو کاملی از نشریات علمی پژوهشی کشور از سال 1379 تاکنون در دو بخش فارسی و انگلیسی کرده است.
• معرفی و نمایه‌سازی نشریات علمی پژوهشی کشور (مصوب کمیسیون نشریات وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه) به صورت جامع و روزآمد با ارائه بدون محدودیت و رایگان متن‌کامل مقالات نشریات (با هدف کمک به ایجاد عدلت آموزشی و دسترسی مناطق محروم به اطلاعات ناب علمی) در دو بخش فارسی و انگلیسی از سال 79 تا آخرین شماره منتشره
• نمایه‌سازی نشریات معتبر علمی مصوب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه
• معرفی و نمایه‌سازی نشریات علمی مصوب دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جامع و روزآمد
• سرویس گزارش‌های استنادی (JCR) نشریات علمی پژوهشی
• ایجاد موتورهای جستجو براساس آخرین متدهای متداول پایگاه‌های اطلاعات علمی
• معرفی و نمایه نشریات ایرانی نمایه شده در پایگاه‌های ISI و Scopus
• نمایه‌سازی نشریات کشورهای منطقه

بانک همایش‌های علمی

بسیاری از سازمان‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی با هدف ایجاد زمینه مناسب جهت ارائه ایده‌های تازه و نوین، به منظور شناسایی مسائل و مشکلات بنیادی جوامع و بدست آوردن راه‌ حل‌های مناسب، اقدام به برگزاری گردهمایی‌های بزرگ در قالب مجامع علمی می‌کنند که مقالات ارزشمند تحقیقاتی و تخصصی این مجامع در بانک همایش های علمی پایگاه اطلاعات علمی نمایه‌سازی می‌شوند.
• ارائه بدون محدودیت و رایگان متن‌کامل مقالات همایش‌های علمی کشور
• امکان دسترسی به مقالات همایش به صورت جامع یا تفکیک شده براساس گروه تخصصی
• معرفی و اطلاع‌رسانی همایش علمی آتی کشور

بانک طرح‌های پژوهشی

طرح‌های پژوهشی حاصل تلاش‌های ارزشمند محققان و پژوهشگران در زمینه‌های مختلف است که پس از اجرایی شدن به صورت طرح‌های خاتمه یافته در آرشیو سازمان‌های علمی و تحقیقاتی بایگانی شده و دسترسی به اطلاعات آن‌ها محدود می‌شود. بانک طرح‌هـای پژوهشی مرکز به منظور اطلاع‌رسانی فعالیت‌های علمی و تخصصی ارگان‌های تحقیقاتی در کشور و با هدف جلوگیری از موازی‌کاری اقدام به راه‌اندازی بانک طرح‌های پژوهشی نموده است.
• نمایه‌سازی طرح‌های پژوهشی سازمان‌های علمی (خاتمه یافته و در دست اجرا)
• معرفی اولویت‌های پژوهشی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور
• امکان دسترسی به کلیه طرح‌های پژوهشی به تفکیک محقق
• طبقه‌بندی طرح های پژوهشی به تفکیک گروه‌های تخصصی
• معرفی محصولات، دستاوردها و دانش تخصصی حاصل از اجرای طرح‌های تحقیقاتی

مشارکت در اجرای طرح‌های ملی

• مشارکت در طرح ارزیابی نشریات ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (سامانه سانا)
• مشارکت در طرح ارزیابی نشریات علمی مصوب وزارت عتف
• استخراج و ارزیابی استنادی نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
• طرح ملی جویشگر بومی (تولید محتوای علمی ویژه جویشگرهای داخلی)
• راه‌اندازی بانک اطلاعات علمی امداد و نجات هلال احمر
• پشتیبان طرح ملی مشاغل خانگی در دو مزیت مترجمی و ویراستاری (ظرفیت کارآفرینی برای 160 نفر از فارغ‌التحصیلان)

دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی

امروزه ضرورت آموزش‌های تخصصی و آشنایی با ابزارها و تکنیک‌های پژوهش بیش از پیش اهمیت یافته است. برهمین اساس توجه خاص به تحقیقات کاربردی به‌منظور حل مسائل مختلف در عرصه ملی از جمله نیازهای اساسی حال حاضر کشور است. برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی کوتاه مدت یکی از مناسب‌ترین روشهای آموزشی است که می‌تواند جوابگوی نیاز علاقمندان به تحقیق باشد. در این روش با استفاده از تخصص اساتید مجرب، امکان بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز مهیا شده و در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. بنابراین مرکز اطلاعات علمی، با هدف کمک به ارتقاء سطح دانش کیفی علاقمندان به تحقیق و پژوهش و نیز به منظور معرفی آخرین ابزارها و استانداردهای بین‌المللی در یک دهه گذشته اقدام به برگزاری ده‌ها کارگاه و دوره‌ی آموزشی در زمینه‌های مختلف علمی کرده است. هم‌اکنون نیز با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا تمامی کارگاه‌ها به صورت مجازی و الکترونیکی برگزار می‌گردد.

علم‌سنجی و تحلیل دادگان

بخش تحلیل دادگان این مرکز در راستای گردآوری، پالایش، پردازش و اشاعه انواع داده‌های متنی فعالیت می‌کند. توسعه سیستم‌های گردآوری داده‌های کتاب‌سنجی از منابع مختلف داده‌های متنی موجود در پایگاه SID شامل استخراج مقالات مرتبط، استخراج موضوعات داغ و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها جهت توسعه سیستم‌ها و همچنین تحلیل انواع داده‌های موجود در وب نظیر خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های مختلف، توسعه ابزارهای وب‌محور پردازش اطلاعات و داشبردهای مدیریتی از فعالیت‌های این بخش است.
• استخراج موضوعات داغ علمی (Hot Topic) در عرصه ملی و به تفکیک زیر گروه‌های تخصصی
• بومی‌سازی و استخراج شاخص‌های علمی متداول
• ایجاد سامانه ژرفای دانش (Depth.sid.ir) به‌منظور استخراج گراف‌های دانش با متد تحلیل داده
• استخراج شاخص ارتباط با صنعت مقالات
• بررسی میزان نوآوری موضوعات مقالات داخلی (SQ)

سامانه ترجمه متون تخصصی (STRS)

سامانه STRS (Scientific translate System) به‌منظور برطرف نمودن نیاز جامعه علمی کشور و درجهت آشنایی پژوهشگران به آخرین دستاوردهای علمی منتشر شده در عرصه بین‌المللی در قالب مقالات و همچنین کمک به انتشار تولیدات علمی در مجلات و مجامع بین‌المللی راه‌اندازی شده است. این سامانه با همکاری گروهی از مترجمین رشته‌های مختلف علمی فعالیت می‌کند. بر این اساس تمامی علاقمندان و پژوهشگران و نشریات گروه‌های مختلف علمی (پزشکی، علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی، هنر و معماری) می‌توانند از این سامانه به منظور ترجمه و ویرایش مقالات و متون علمی به صورت تخصصی و براساس استانداردهای پایگاه‌های معتبر بین‌المللی بهره‌مند شوند. ثبت پروژه ترجمه در این سامانه، به صورت آنلاین و در کمترین زمان و به صورت تخصصی با ضمانت کیفیت و پشتیبانی تمام وقت صورت می‌گیرد.

سامانه ویراستاری تخصصی

سامانه ویراستاری تخصصی برای استفاده بهینه جامعه علمی کشور از محتوای تولید شده به زبان فارسی و با هدف ایجاد وضعیت مناسب در ادبیات و نوع نگارش متون علمی، راه‌اندازی شده است. وبگاه SID با حجم قابل توجه روزانه کاربرانی مواجه است که اکثر آنها برای تهیه و تدوین انواع متون علمی ازجمله مقاله، پایان‌نامه و گزارش‌های علمی نیاز به خدمات ویراستاری دارند. این سامانه از ویراستاران رشته‌های مختلف علمی در جهت ارتقاء کیفیت متون فارسی استفاده می‌کند.

تبلیغات هوشمند

در تبلیغات هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی تلاش می‌شود براساس نحوه عملکرد گروه‌های مختلف علمی و شیوه رفتار آنها در دنیای مجازی، آگهی‌های تبلیغاتی به شیوه‌ای منحصر به فرد به آنان نمایش داده شوند. به همین دلیل در مقایسه با زمان نمایش به صورت عادی منعطف‌تر عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، با توجه به سلیقه‌ها و گرایش‌های مختلف کاربران، آگهی‌های مرتبط به آنها اطلاع‌رسانی شده و این امر در تبلیغات هوشمند رعایت شده است. این مرکز در راستای همین امر برای سازمان‌ها و مراکز علمی بستری فراهم نموده تا به پژوهشگران این پایگاه اطلاع‌رسانی‌های مختلفی از طریق ایمیل‌های تبلیغاتی و سایر ظرفیت‌ها صورت پذیرد.

مقبولیت تارگاه SID.ir:

بیش از 75 هزار مراجعه و بیش از 55 هزار دانلود روزانه

https://www.sid.ir/fa/journal/about.aspx