***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

نویسنده: حسین جعفری فشارکی

تبیین ارزشمندی علم و بهره گیری از آن با توجه به حکمت های نهج البلاغه

نویسنده:

حسین جعفری فشارکی

نوع مقاله:

مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)

چکیده:

اگر بخواهیم ارزش علم و عالم و راه روش عالم شدن را بشناسیم باید به پیشگاه عالمی عامل برویم که دوست و دشمن، آن را به فضل علم ستوده اند و در عمل، یکه دوران هاست. برآن هستیم تا پاسخ این پرش را از شخصی عالم و عامل و همچنان معلم دریابیم که ارزش علم به چیست؟ و فواید آن علم بر فرد و جامعه کدام است؟ و وظیفه این عالم بر جامعه پیش رو خود چیست؟ و یک فرد چه ویژگی هایی را باید در خود بپروراند تا عالم شود؟ در این مقاله به شیوه تحلیلی _ توصیفی، با مطالعه کتاب ارزشمند نهج البلاغه و آموزه های دینی به بررسی ارزش علم و عالمان و ارزش دهندگی عمل به علم و وظیفه گسترش این علم به دست عالمان پرداختیم و سعی کردیم روند و سیر علم آموزی را به طور مرحله به مرحله شرح دهیم و در یک کلام عالم عامل معلم را توصیف کنیم.

کلیدواژگان:

علم ، ارزش ، عمل ، تعلیم ، نهج البلاغه

زبان:

فارسی

انتشار در:

نشریه قرآنی کوثر، پیاپی 75 (تابستان 1402)

صفحات:

111 تا 130

لینک کوتاه:

magiran.com/p2650069  

دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:

 اشتراک شخصی

با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ریال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!

 

 اشتراک سازمانی

به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!

اطلاعات بیشتر

ISSN: 2008-2916

صاحب امتیاز:

موسسه قرآنی کوثر

مدیر مسئول و سردبیر:

حجت الاسلام سید محمد رضا علاءالدین

نشریه قرآنی کوثر

فصلنامه فرهنگی, مسائل اجتماعی به زبان فارسی - عربی

قرآنی کوثر

شماره‌های ۷۴، ۷۵ و ۷۶ فصلنامه قرآنی کوثر منتشر شد

شماره‌های ۷۴، ۷۵ و ۷۶ فصلنامه قرآنی کوثر (مجله علمی تخصصی در زمینه قرآن و قرآن‌پژوهی) با مقالاتی از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه منتشر شد.

شماره‌ 74 فصلنامه قرآنی کوثربه گزارش ایکنا از اصفهان، شماره‌های ۷۴، ۷۵ و ۷۶ فصلنامه قرآنی کوثر (مجله علمی تخصصی در زمینه قرآن و قرآن‌پژوهی) به همت گروه علوم انسانی و الهیات پژوهشکده قرآن‌پژوهان استان اصفهان و سردبیری حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا علاءالدین منتشر شد.

شماره ۷۴ این فصلنامه که مربوط به بهار سال جاری است، در ۱۶۲ صفحه منتشر شده و حاوی هفت عنوان مقاله است که عبارتند از: «بررسی تحلیلی خطاب‌های نبوی قصص قرآن در دو سوره مریم و صاد بر اساس تفسیر المیزان» از محمدعلی زکی، «سیر تنزیلی هدف‌شناسی قرآن با رویکرد به اسماء و صفات قرآن در سور مکی» از حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا علاءالدین، «بررسی تطبیقی ادب گفتاری در قرآن کریم با نهج‌البلاغه» از حجت‌الاسلام مجتبی خندان و محمدعلی ناصر، «بررسی تفسیری همبستگی اسماء الهی در انتهای آیات سوره مبارکه حجرات با مضامین آیات» از مجتبی انصاری مقدم، «راهکارهای عملی ایجاد و غنی‌سازی حب بین خالق و مخلوق» از راضیه ضیایی و رضا سعادت‌نیا، «مبانی جنگ شناختی از منظر قرآن کریم و رهبر انقلاب» از طیبه بابائیان و آرزو کرمی تالاندشتی و «بررسی جایگاه موعظه در تبیین مسائل اعتقادی» از حسن محمدی.

شماره ۷۵ این فصلنامه مربوط به تابستان سال جاری است، در ۱۵۱ صفحه به چاپ رسیده و دربردارنده این مقالات است: «نگاهی هویت‌شناختی به انسان سالم در نظام و ساختار معنایی نهج‌البلاغه» از حجت‌الاسلام احمد فعال اصفهانی، «سیر تنزیلی هدف‌شناسی قرآن با رویکرد به اسماء و صفات قرآن در سور مدنی» از حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا علاءالدین، «راهکارهای غنی‌سازی محبت در مراکز فرهنگی» از حجت‌الاسلام والمسلمین عباس یاری‌پور و محمدرضا یاری‌پور، «بررسی معانی ثانویه امر در سوره صافات از منظر تفاسیر ادبی، فقهی و اعتقادی» از محمدجعفر ورزی، حمید الهی‌دوست و احمدرضا حدادی، «نقد سندی و دلالی اسطوره غرانیق با رویکرد تحلیل آرای مفسران» از سیدمحمد موسوی، سیدرضا موسوی و علی جلائیان اکبرنیا، «تبیین ارزشمندی علم و بهره‌گیری از آن با توجه به حکمت‌های نهج‌البلاغه» از حسین جعفری فشارکی و «کندوکاوی درباره پیامبری حضرت آدم(ع)» از طیبه بابائیان و آرزو کرمی تالاندشتی.

شماره‌ 75 فصلنامه قرآنی کوثر

شماره ۷۶ فصلنامه قرآنی کوثر نیز مربوط به پاییز سال جاری است، در ۱۸۹ صفحه منتشر شده و عناوین هفت مقاله آن عبارتند از: «بررسی نقش و جایگاه نظم و تناسب قرآن در تفسیر مجمع‌البیان علامه طبرسی» از محمدعلی زکی، «کشف فرایند تربیت اعتقادی قرآن در سوره مؤمنون به ترتیب نزول» از حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا علاءالدین، «گونه‌شناسی روایات تأویلی سوره انفال مرتبط با امیرمؤمنان(ع)» از محمدهادی قهاری کرمانی، «رفتارشناسی کرامت در نهج‌البلاغه با رویکرد به سیره انسان کامل (پیامبر اعظم ص)» از حجج‌الاسلام غلامرضا تمنایی، عبدالرحیم زهتاب، سیداصغر مرتضوی و مرتضی طلاکوب، «کارکردهای کوتاهی و بلندی سور قرآن در تفسیر و علوم قرآنی» از علیرضا عظیمی‌فر، سیدمحمدحسین میری و زهره زکی، «بررسی واژه حکمت در قرآن و جایگاه آن در بیان عقاید» از حسن محمدی و «بررسی راهکارهای امیدآفرینی در جامعه با استناد به قرآن و روایات» از شیما قربانی‌زاده و نرگس‌سادات موسوی.

حجج‌الاسلام حمید الهی‌دوست، اصغر هادی، حسن سراج‌زاده، مهدی حبیب‌اللهی، احمد فعال اصفهانی، سیدمحمدرضا علاءالدین، حامد رفیعی و روح‌الله نادعلی، داوران علمی شماره‌های ۷۴، ۷۵ و ۷۶ فصلنامه قرآنی کوثر هستند.

گفتنی است، مطالب فصلنامه در بانک اطلاعاتی نشریات کشور به نشانی https://www.magiran.com.kowsar قابل دسترسی است.

علاقه‌مندان برای اطلاع از چگونگی ارسال مقاله به فصلنامه قرآنی کوثر می‌توانند با دفتر این مجله به شماره ۰۳۱۳۴۴۱۹۷۰۹ تماس بگیرند یا از طریق ایمیل فصلنامه به نشانی kosar۱۳۸۰@chmail.ir در ارتباط باشند.

دفتر فصلنامه قرآنی کوثر در اصفهان، خیابان چهارباغ پایین، کوچه آیت‌الله ارباب، مسجدالقرآن واقع شده است.

شماره‌ 76 فصلنامه قرآنی کوثر

انتهای پیام

گزارش خطا

https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4186608/%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%B7%DB%B4-%DB%B7%DB%B5-%D9%88-%DB%B7%DB%B6-%D9%81%D8%B5%D9%84%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲/۰۹/۱۸