اطلاعات جامع پروانه ساختمان روستایی
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰٫۱۱٫۲۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱٫۸٫۳۷۳۸ مورخ ۱۳۷۹٫۰۸٫۰۱ وزارت کشور و به استناد تبصره (۲) ماده واحدهقانون تأسیس دهیاریهای خودکفا در روستاهای کشور – مصوب ۱۳۷۷ – اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاریها را به شرح زیر تصویب نمود:
فصل اول – کلیات
ماده ۱- محدوده خدماتی هر دهیاری به پیشنهاد مشترک دهیار و شورای اسلامی روستا که در این اساسنامه شورا نامیده میشود – و موافقت شورایاسلامی بخش یا جانشین قانونی آنها تعیین میشود و پس از کسب نظر از دستگاههای ذی ربط و تأیید استاندار قابل اجرا است.
تبصره – در صورتی که محدوده قانونی روستا قبلاً به وسیله دستگاههای ذی ربط تعیین شده باشد تا تعیین محدوده جدید محدوده قبلی قابل استناداست.
ماده ۲- دهیاری نهاد عمومی غیردولتی محسوب میشود، دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت خودکفا اداره میشود.
ماده ۳- هر دهیاری دارای درجهای خواهد بود که با توجه به حجم کار، درآمد، جمعیت و وسعت روستا تعیین و پس از کسب نظر از وزارت جهادکشاورزی از طریق وزارت کشور ابلاغ میشود.
ماده ۴- کلیه مکاتبات دهیاری فقط با امضای شخص دهیار معتبر است.
ماده ۵- دهیار طبق بند (م) ماده (۶۸) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران – مصوب ۱۳۷۵ – (که در ایناساسنامه، قانون شوراها نامیده میشود) برای مدت چهار سال توسط شورا انتخاب و برای صدور حکم به بخشدار معرفی میشود و انتخاب مجدد ویبلامانع است.
تبصره ۱- یک نسخه از حکم دهیار توسط بخشداری به واحد مربوط در استانداری ارسال میشود.
تبصره ۲- واحدهای ذی ربط در استانداریها مکلفند فهرست اسامی کلیه دهیاران و خلاصه وضعیت آنها را تنظیم و به اداره ذی ربط در وزارت کشورارسال نمایند. همچنین هر گونه تغییر و اصلاحی باید به اداره یاد شده اعلام شود.
ماده ۶- خدمت دهیار در موارد زیر به پایان میرسد:
۱- حجر دهیار
۲- از دست دادن هر یک از شرایط احراز سمت دهیار به تشخیص شورا
۳- قبول استعفای دهیار توسط شورا
تبصره – در صورت عدم قبول استعفا از طرف شورا، دهیار میتواند بعد از پانزده روز از تاریخ اعلام، استعفای خود را به دفتر بخشداری ارسال کند وشورا موظف است حداکثر قبل از اتمام مدت، دهیار جدید را انتخاب و جهت صدور حکم به بخشدار معرفی نماید.
۴- عزل دهیار با اکثریت آرای اعضای شورا با رعایت آیین نامهها و مقررات مربوط.
۵- عدم حضور در محل خدمت بیشتر از پانزده روز بدون کسب مجوز از رییس شورا نداشتن عذر موجه به تشخیص شورا.
ماده ۷- کارکنان دولت، سازمانها و مؤسسات وابسته به دولت، مؤسسات عمومی غیر دولتی و دولتی و سازمانهای وابسته به آنها میتوانند به عنوانمأمور به خدمت در سمت دهیار انجام وظیفه نمایند و پس از خاتمه دوره خدمت با رعایت مقررات استخدامی مربوط، به سازمان محل خدمت اولیهخود بازگردند و مدت مأموریت آنها جزء سوابق خدمتی مرتبط آنان محسوب میشود؛ چنانچه دهیار از بین مستخدمان وزارتخانهها یا مؤسسات یادشده انتخاب نشده باشد پس از برکناری یا خاتمه دوره قانونی یا استعفای او، دهیاری، وزارت کشور و سایر مراجع ذی ربط در قبال او هیچ گونه تعهداستخدامی نخواهند داشت.
تبصره ۱- هرگاه یکی از کارمندان وزارتخانهها و مؤسسات دولتی موضوع این ماده برای تصدی دهیاری انتخاب شود و خود او راضی باشد اداره متبوعکارمند مکلف است با مأموریت او موافقت کند.
تبصره ۲- دهیار میتواند همزمان با تصدی مسؤولیت دهیاری به فعالیت آموزشی خود نیز ادامه دهد.
ماده ۸- در فاصله بین برکناری دهیار یا استعفا یا خاتمه خدمت او تا انتخاب دهیار جدید که نباید بیش از سه ماه به طول انجامد، یکی از کارکنان دهیاریبه انتخاب شورا به عنوان سرپرست دهیاری انجام وظیفه مینماید.
ماده ۹- دهیار در زمان تصدی خود، نمیتواند رئیس یا عضو هیأت مدیره یا مدیر عامل شرکتها و مؤسساتی باشد که تمام یا قسمتی از حوایج عمومیحوزه دهیاری را تأمین مینماید همچنین دهیار حق ندارد در معاملات و قراردادهایی که یک طرف آن دهیاری است به طور مستقیم ذی سهم یا ذی نفعباشد.
فصل دوم – وظایف
ماده ۱۰- وظایف تفصیلی دهیار و دهیاری جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستا براساس قانون شوراها و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرحزیر است:
۱- بهبود وضع زیست محیطی روستا.
۲- کمک به شورا در خصوص بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و اموررفاهی روستا و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در زمینههای یاد شده و ارایه آن به مسؤولان ذی ربط جهت اطلاع و برنامه ریزی و اقداملازم.
۳- تشویق و ترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت رعایت سیاستهای دولت.
۴- مشارکت و همکاری با شورا در جهت پیگیری اجرای طرحهای عمرانی اختصاص یافته به روستا.
۵- همکاری مؤثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت موالید و متوفیات و تهیه آمار مربوط.
۶- تأمین اراضی مورد نیاز مرتبط با اهداف و وظایف دهیاری پس از اخذ مجوز قانونی.
۷- همکاری مؤثر با مسؤولان ذی ربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا.
۸- تشویق و ترغیب روستاییان به توسعه صنایع دستی و اهتمام به ترویج، توسعه و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی روستا.
۹- اجرای مصوبات شورا.
۱۰- همکاری با نیروی انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرایم و اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی، حفظ نظم عمومی و سعی در حلاختلافات محلی.
۱۱- اعلام فرامین و قوانین دولتی مربوط و پیگیری حسن اجرای آنها.
۱۲- مراقبت و حفظ و نگهداری اموال و تأسیسات عمومی در اختیار دهیاری.
۱۳- همکاری با سازمانها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آنها.
۱۴- مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تأمین بهداشت محیط.
۱۵- ارسال گزارشهای درخواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهیار.
۱۶- حضور دهیار در زمان و مکان مقرر و پاسخگویی به سؤالات در صورت تقاضای شورا.
۱۷- ارسال گزارش ماهانه فعالیتهای دهیاری برای شورا و رونوشت آن به بخشداری.
۱۸- تهیه تعرفه عوارض با همکاری شورا و ارایه آن به شورای اسلامی بخش به منظور تصویب و طی سایر مراحل قانونی.
۱۹- وصول عوارض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در موارد معین.
۲۰- مراقبت بر وضعیت بهداشتی گرمابهها، نانواییها، قصابیها، قهوه خانهها و فروشگاههای مواد غذایی و بهداشتی براساس ضوابط و مقرراتمربوط و معرفی اماکن غیر بهداشتی به مسؤولات ذی ربط.
۲۱- برآورد و تنظیم و ارایه بودجه سالانه دهیاری و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصویب.
۲۲- اهدا و قبول اعانت و هدایا به نام روستا با تصویب شورا.
۲۳- فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابانها، کوچهها، میدانها، پارکها، فضاهای سبز، ورزشی و آموزشی، مراکز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعهمعابر و اجرای آنها از طریق دهیا ی و همکاری در زمینه طرح بهسازی روستا.
۲۴- تنظیف و نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب و لایروبی قنوات مربوط به روستا و تأمین آب و روشنایی در حدامکان.
۲۵- کمک در احداث تأسیسات تولید و توزیع آب، برق و مخابرات و تعیین نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذی ربط (وزارتخانههای جهادکشاورزی، نیرو، پست و تلگراف و تلفن و شرکت آب و فاضلاب روستایی)
۲۶- مراقبت بر بهداشت ساکنان روستا و تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون در جهت پیشگیری ازبیماریهای واگیر.
۲۷- جلوگیری از تکدی گری و واداشتن متکدیان به کار.
۲۸- انجام معاملات دهیاری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول، مقاطعه، اجاره و استجاره.
۲۹- ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت درانتظام امور آنها.
۳۰- اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر و اماکن عمومی وتسطیح چاهها و چالههای واقع در معابر براساس مصوبات شورا.
۳۱- همکاری در جلوگیری از شیوع بیماریهای انسانی و حیوانی واگیر و مشترک انسان و دام، اعلام مشاهده این گونه بیماریها به مراکز بهداشتیدرمانی و دامپزشکی محل یا سایر مراکز ذی ربط، اهتمام به دور نگهداشتن بیماران مبتلا، معالجه و دفع حیوانات مبتلا به امراض واگیر، بلاصاحب یامضر.
۳۲- تشریک مساعی با سازمان میراث فرهنگی در حفظ بناها و آثار باستانی روستا و همکاری با مسؤولان ذی ربط برای اداره، احداث، نگهداری و بهرهبرداری از تأسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و رفاهی مورد نیاز روستا در حد امکانات.
۳۳- صدور پروانه برای ساختمان هایی که در محدوده قانونی روستا ساخته میشوند بارعایت مقررات مندرج در آییننامه مربوط به استفاده از اراضیاحداث بنا و تأسیساتدر خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها موضوع تصویبنامه شماره ۴۹۴۰ مورخ۱۳۵۵٫۰۲٫۲۲ و سایر مقررات.
۳۴- همکاری با شورای بخش و بخشداری به منظور بررسی و صدور پروانههای کسب.
۳۵- معرفی خانوادههای بی سرپرست و بی بضاعت به سازمان بهزیستی کشور و کمیته امدادامام خمینی و مساعدت به آنها در حد امکانات.
۳۶- همکاری در نگهداری و تسطیح راههای واقع در حریم اراضی روستا از طریق خودیاریاهالی روستا و دستگاههای ذی ربط.
۳۷- مساعدت و همکاری با کشاورزان در جهت معرفی محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی وصنایع دستی روستا در مراکز شهری ونمایشگاههای ذی ربط.
۳۸- پیگیری و مساعدت در جهت ایجاد مؤسسات خیریه و صندوقهای قرض الحسنه و مؤسساتفرهنگی.
۳۹- همکاری با واحدهای امدادرسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه و بلایای طبیعی.
۴۰- گزارش پیشرفت یا عدم پیشرفت فیزیکی طرحها به شورا و بخشدار و پیشنهاد راهکارهای مناسب برای تسریع در اجرای آنها در جهت اجرای بند(هـ) ماده (۶۸) قانون شوراها.
۴۱- همکاری با دستگاههای ذی ربط در جهت تهیه و اجرای طرح هادی روستا و تهیه پیشنهادهای لازم و تعیین کاربری اراضی واقع در روستا به منظورگنجاندن آنها درطرح هادی و اجرای ضوابط مصوب مربوط با موافقت شورا.
۴۲- مراقبت و اهتمام کامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرای تصمیمات شورای اسلامی بخش و روستا نسبت به ارزانی و فراوانیخواروبار و مواد مورد احتیاج عمومی و جلوگیری از فروش اجناس فاسد شده و معدوم نمودن آنها با هماهنگی مراجع قانونی ذی ربط.
۴۳- همکاری با مراجع ذی ربط در جهت تسهیل دسترسی مردم روستا به آرد و نان مرغوب.
۴۴- پیگیری و ایجاد زمینه نظارت بر امور بهداشتی روستا از قبیل کشتار بهداشتی دام و عرضه گوشت.
۴۵- اجرای مقررات دهیاری که جنبه عمومی دارد و به تصویب شورا و تأیید شورای اسلامی بخش رسیده و پس از اعلام برای کلیه ساکنان روستا لازمالرعایه است.
۴۶- پیشنهاد نامگذاری معابر و اماکن و تأسیسات روستا به شورا جهت بررسی و ارایه آنها به شورای اسلامی بخش جهت سیر مراحل لازم.
۴۷- شناسایی زمینههای اشتغال و مساعدت در جهت تأمین کار برای افراد جویای کار با همکاری دستگاههای ذی ربط.
فصل سوم- بودجه و امور مالی
ماده ۱۱- اهالی روستا به منظور تأسیس دهیاری مبلغی را به عنوان خودیاری تأسیس دهیاری به حساب بانکی دهیاری که در یکی از نزدیکترین شعببانکهای کشور به نام دهیاری افتتاح میشود واریز و برگه پرداخت را همراه با درخواست اهالی و شورا به وزارت کشور ارایه مینمایند.
تبصره ۱- میزان سرانه نقدی خودیاری و کمکهای غیرنقدی اهالی براساس دستورالعملی تعیین میشود که وزارت کشور تهیه و ابلاغ خواهد نمود.
تبصره ۲- سرمایه غیرنقدی که از طریق اهالی تأمین خواهد شد عبارت است از اموال منقول و غیرمنقول اعم از ماشین آلات، زمین، ساختمان وتأسیسات که مورد استفاده دهیاری قرار میگیرد.
تبصره ۳- کل سرمایه نقدی و غیرنقدی موضوع این ماده متعلق به دهیاری روستای محل است.
تبصره ۴- انتقال و واگذاری اموال و املاک دهیاری تابع آییننامه مالی و معاملاتی دهیاری موضوع تبصره (۱) ماده واحده قانون تأسیس دهیاریهایخودکفا در روستاهای کشور – مصوب ۱۳۷۷ – است. ماده ۱۲- سال مالی دهیاری از اول فروردین ماه هر سال تا آخر اسفندماه همان سال خواهد بود به استثنای اولین سال که آغاز آن تاریخ تأسیس دهیاریو پایان آن اسفندماه همان سال است.
ماده ۱۳- منابع درآمد دهیاری عبارتند از:
۱- عوارض مقرر در آییننامه اجرایی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر، بخش و شهرک موضوع قانون تشکیلات، وظایف وانتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵، موضوع تصویبنامه شماره .۳۲۴۹۵ت۲۱۸۲۳هـ مورخ ۱۳۷۸٫۰۸٫۱۰
۲- عوارض صدور پروانه ساختمان با رعایت آییننامه مندرج در بند (۱) این ماده و سایر قوانین و مقررات مربوط.
۳- دریافت وام از بانکها و مؤسسات اعتباری با تصویب شورا و تأیید شورای اسلامی بخش.
۴- درآمد حاصل از کمکهای دولتی و خودیاری بخش خصوصی، اعانات و هدایا در چارچوب دستورالعملهای مربوط.
۵- وصول بهای خدماتی که دهیاری ارایه میدهد با تصویب شورا و تأیید بخشدار و رعایت دستورالعملهای مربوط.
۶- کمکهای دولت برای اجرای طرحهای خدماتی و عمرانی در قالب بودجه سالانه کل کشور.
۷- درآمدهای ناشی از عوارض اختصاص یافته از سوی مراجع وضع عوارض به منظور ایجاد تأسیسات عمومی و دولتی در محدوده قانونی روستا وحریم آن.
ماده ۱۴- کلیه عوارض و درآمدهای دهیاری منحصراً به مصرف همان روستا میرسد.
ماده ۱۵- حقوق ماهانه دهیار از محل بودجه شورا مندرج در ماده (۴۷) آییننامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامیروستا و نحوه انتخاب دهیار موضوع تصویبنامه شماره .۱۷۶۰ت۲۱۰۶۸هـ مورخ ۱۳۷۸٫۰۱٫۲۴ و به استناد ماده (۹۴) قانون شوراها و با توجه بهدرجه دهیاری و دستورالعمل مربوط که از طریق وزارت کشور ابلاغ خواهد شد تعیین میشود.
ماده ۱۶- صدور احکام حقوقی و مأموریت و مرخصی دهیار با موافقت شورا از طریق بخشدار صورت میگیرد.
ماده ۱۷- هرگونه برداشت از وجوه و اعتبارات دهیاری در قالب بودجه مصوب سالانه و طرحهای مصوب شورا با رعایت مقررات مربوط انجاممیشود.
ماده ۱۸- اسناد و اوراق تعهدآور و حسابهای بانکی به امضای مشترک دهیار و مسؤول مالی دهیاری که ذی حساب دهیار است انجام میشود.
ماده ۱۹- دهیار مکلف است تا پایان دی ماه هر سال بودجه سال بعد دهیاری را به شورا ارایه نماید و شورا موظف است حداکثر تا نیمه اسفندماه همانسال به بودجه پیشنهادی رسیدگی و در مورد آن اظهارنظر نماید و قبل از پایان اسفندماه بودجه مصوب را جهت اجرا به دهیاری ابلاغ نماید.
تبصره ۱- دهیار میتواند در صورت نیاز در طول سال مالی و قبل از انقضای آن نسبت به ارایه متمم یا اصلاح بودجه پیشنهادی دهیاری برای اظهارنظرو تصویب نهایی به شورا اقدام نماید.
تبصره ۲- دهیار مکلف است حداکثر تا نیمه خردادماه سال بعد تفریغ بودجه و صورتهای مالی دهیاری را حسب اظهارنظر به شورا ارایه و شوراموظف است حداکثر تا پایان تیرماه نسبت به صورتهای مالی و تفریغ بودجه شورا اعلام نظر و تصمیم مقتضی اتخاذ و مراتب را جهت اقدام لازمقانونی به دهیار ابلاغ نماید.
معاون اول رییس جمهور
http://irandehyar.com/1397/03/03/اساسنامه،-تشکیلات-و-سازمان-دهیاریها/
نحوه واگذاری زمین روستایی
در راستای اجرای آئین نامه تهیه. تفکیک و واگذاری زمین در روستاها ( موضوع ماده ۴ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ) دستورالعمل شرایط واگذاری زمین به متقاضیان به شرح ذیل قابل اجراست.
دستورالعمل شرایط واگذاری
در راستای اجرای آئین نامه تهیه. تفکیک و واگذاری زمین در روستاها ( موضوع ماده ۴ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ) دستورالعمل شرایط واگذاری زمین به متقاضیان به شرح ذیل قابل اجراست.
شرایط عمومی متقاضیان دریافت زمین از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
۱ – ۱ – ایرانی الاصل بودن متقاضی
۱ – ۲ – داشتن تاهل یا حداقل ۲۲ سال سن
تبصره : واگذاری زمین به متقاضیان خواهر در صورتیکه سرپرستی خانواده را بر عهده داشته باشند بلامانع است.
۱ – ۳ – داشتن برگه پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم یا موقت برای برادران متقاضی ضروری است.
تبصره : برای برادرانی که وضعیت نظام وظیفه آنان مشخص نیست ارائه تاییدیه اشتغال به تحصیل یا هرگونه مدرک دیگری دال بر معافیت از خدمت نظام وظیفه از مراجع دولتی ضروری است.
۱ – ۴ – متقاضی نباید دارای زمین مسکونی یا سابقه اخذ آن از دولت و نهادهای انقلاب باشد.
۱ – ۵ – متقاضی باید متعهد سکونت در محل مورد نظر پس از اخذ زمین شود.
۱ – ۶ – سپردن تعهد برای اخذ پروانه ساختمانی و شروع عملیات ظرف مدت ۳ ماه پس از تحویل زمین و احداث بنا در چهارچوب ضوابط و دستورالعملهای بهسازی مسکن روستایی ضروری است.
http://irandehyar.com/1397/04/09/نحوه-واگذاری-زمین-روستایی/
نحوه صدور پروانه و پایان کار ساختمانی در روستاها توسط دهیاریها
تعاریف:
۱- پروانه ساختمانی
مجوزی است که پس از تقاضای کتبی متقاضی ، جهت احداث ساختمان توسط مرجع صدور آن صادر می گردد. در روستاهای دارای دهیاری ، فرآیند صدور مجوز احداث بنا برای متقاضیان مطابق با بخشنامه شماره ۸۴۳۷۳ / ۱ / ۱۳ /س مورخ ۸۷ / ۷ / ۲ وزیر محترم کشور در خصوص ابلاغ فرمهای ۱۶گانه مستند به بند ۱۱ الحاقی به ماده ۶۹ قانون اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران ، مصوب ۸۶ / ۰۸ / ۲۷ ، در خصوص تبیین وظایف دهیاری در زمینه تشکیل پرونده و صدور مجوز احداث بنا می باشد . همچنین دهیاری ها مستند به ماده ۳ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر،روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها، مصوب ۸۴ / ۱۰ / ۱۴ مسئولیت نظارت بر کلیه ساخت و سازهای روستایی را بر عهده دارند.
۲- عوارض پروانه ساختمانی
عوارض و جریمه های موضوع هر گونه احداث بنا حسب مورد به حساب دهیاری مربوط واریز و همه ساله در بودجه سالانه دهیاری منظور و مطابق آن هزینه خواهد شد.
٣- عرصه:
به میزان مساحت زمین یا ملک مورد تصرف مالک بر حسب متر مربع اطلاق می گردد که ساختمان پس از اخذ مجوز ساخت در آن ساخته می شود.
۴- اعیان
به مساحت زیربنای ساختمان احداث شده بر حسب متر مربع اطلاق می گردد.
۵- گروه بندی ساختمان ها:
ساختمان ها بر اساس شاخص صرفه جویی در مصرف انرژی به سه گروه زیاد متوسط و قابل قبول تقسیم می شوند.
۶- تخلفات ساخت و ساز در روستاها:
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند قبل از احداث هر گونه بنا، تاسیسات و عملیات عمرانی در محدوده و حریم روستا، از دهیاری پروانه ساخت اخذ نمایند. هرگونه ساخت و ساز در محدوده و حریم روستا بدون پروانه ساخت، ممنوع بوده و منجر به قلع بنا خواهد شد. دهیاری مکلف است ابتدا نسبت به تذکر کتبی به متخلف مبنی بر رعایت کلیه مقررات و ضوابط ساخت و ساز در محدوده و حریم روستا اقدام، سپس از هرگونه عملیات عمرانی و ساختمانی بدون پروانه و یا مغایر با مفاد آن جلوگیری نماید.
۷- کمیسیون ماده ۹۹:
در مورد ساخت و سازهای دارای پروانه، کمیسیون موضوع تبصره ۲ این ماده حسب مورد و با توجه به طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای و ملی، مقررات ملی ساختمان و سایر ضوابط مربوط به احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده و حریم شهرها و شهرکها و طرح های هادی روستا، میزان تخلف انجام شده، موقعیت ملک و نوع استفاده از بنا نسبت به صدور رأى قلع بنا و تأسیسات یا اخذ جریمه نقدی تصمیم می گیرد.
۸- جرائم ساخت و ساز
احداث هر گونه اضافه بنا مغایر با پروانه ساخت، در صورت رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی، پس از طی مراحل قانونی منجر به اخذ جریمه نقدی می گردد. میزان جرائم مطابق با بندهای ذیل تعیین شده است: الف- در مورد ساختمانهای مسکونی، (۱ / ۲) تا (۳) برابر ارزش معاملاتی ساختمان به ازاء هر متر مربع اضافه بنا. ب- در مورد ساختمان های تجاری و صنعتی (۳) تا (۶) برابر ارزش معاملاتی ساختمان یا ۱ / ۵ برابر ارزش سرقفلی، مشروط بر این که ساختمان از ارزش سرقفلی برخوردار باشد، در هر صورت مبلغ بیشتر اخذ خواهد شد. ج- در مورد سایر ساختمان ها و تاسیسات بر حسب نوع استفاده، از (۱ / ۲) تا (۱) برابر ارزش معاملاتی د- در مورد عدم احداث پارکینگ در هر مرحله رأی به تطبیق با مفاد پروانه صادره داده خواهد شد و در صورت عدم امکان اصلاح آن، کمیسیون می تواند با توجه به موقعیت محلی و نوع استفاده از فضای پارکینگ رأی به قلع بنا یا اخذ جریمه ای که حداقل دو برابر و حداکثر چهار برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ باشد، صادر نماید.
۹- گواهی عدم خلاف
مالک یا نماینده قانونی وی پس از پرداخت جرائم و عوارض قانونی بناهای اضافی، منجر به صدور گواهی عدم خلاف می گردد. مرجع صدور پروانه موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از دریافت اسناد پرداخت جرائم و عوارض مذکور نسبت به صدور گواهی عدم خلاف اقدام می نماید.
۱۰- گواهی پایان کار ساختمان:
پس از پایان احداث بنا، صدور گواهی پایان کار ساختمان منوط به پرداخت کلیه جرائم و عوارض قانونی توسط متقاضی است.| مرجع صدور پروانه موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از دریافت اسناد مذکور نسبت به صدور گواهی پایان کار ساختمان اقدام می نماید.
۱۱- مهندس ناظر دارای صلاحیت:
به کلیه مهندسان دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی ساختمان گفته می شود که وظیفه تهیه نقشه و نظارت ساختمان را از شروع تا پایان به عهده دارند.
اطلاعات پایه:
۱- مشخصات محل اجرای ساختمان
۲- شماره پروانه ساختمانی:
۳- تاریخ تشکیل پرونده:
۴- تاریخ صدور پروانه ساختمانی
۵- تاریخ اعتبار پروانه ساختمانی
۶- تمدید مهلت پروانه ساختمانی:
۷- مشخصات زمین:
۸- مشخصات ساختمان:
۹- نقشه های معماری، سازه و تاسیسات:
۱۰- نوع مالکیت:
۱۱- مشخصات مالک:
۱۲- نوع ساختمان:
۱۳-نوع زمین
۱۴- نوع سند مالکیت:
۱۵- کدینگ نقشه هوایی:
۱۶- میزان تراکم:
۱۷- میزان سطح اشغال:
۱۸- نوع استفاده مجاز از زمین:
۱۹- مشخصات طبقات:
۲۰- کروکی
فرمهای مورد نیاز:
۱- فرمهای ۱۶ گانه صدور پروانه ساختمانی
۲- فرم گواهی پایان کار ساختمانی
فرم های ۱۶ گانه پروانه ساختمان دهیاری ها :
http://irandehyar.com/1396/02/23/فرم-های-16-گانه-پروانه-ساختمان-دهیاری-ها/
http://irandehyar.com