***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا برقعی درگذشت

دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۳ ب.ظ

برقعی.... سیوطی را نزد استاد نامی حوزه آقای فشارکی و ... آموختند.

https://fa.shafaqna.com/news/132982/

زمان انتشار : ۱۵ اسفند ,۱۳۹۴ | ساعت : ۲۰:۵۹ | کد خبر : 132982 | پرینت

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا برقعی درگذشت

شفقنا – حجت الاسلام والمسلمین سید رضا برقعی درگذشت.

بنا بر خبرهای دربافتی برقعی امروز شنبه در اثر عارضه قلبی و در شهر مقدس قم دار فانی را وداع گفت.

به گزارش شفقنا سید رضا برقعی مدرس؛ شاگردی و همراهی حضرت امام خمینی (ره) و عضو دفتر حضرت امام خمینی(ره) در نجف اشرف؛ نماینده حضرت امام خمینی(ره) به مدت دوازده سال و مقام معظم رهبری به مدت یک سال در کشورهای حوزه خلیج فارس؛ عضو هیات استفتائات حضرت آیت الله  منتظری؛ عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم؛ استاد دروس عالی حوزه علمیه را در سوابق خود داشت.

شرحی از زندگی و سوابق حجت الاسلام والمسلمین برقعی:

 سید رضا برقعی مدرس در سال ۱۳۲۷ در شهر مقدس قم و در خانواده ای مذهبی متولد شدند. ایشان پس از سه سال به همراه خانواده به تهران مهاجرت نمودند و پس از گذراندن هشت سال از دوران کودکی در تهران به قم بازگشتند. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی به واسطه ی حضور در جلسات قرآن و دعای کمیل با مرحوم آیت الله میرزا حسن نوری همدانی آشنا شدند و در دروس مهدویت ایشان شرکت نمودند. در همان سالها ضمن پرداختن به کسب و کار به همراه جمعی از همشهریان از جمله حجت الاسلام نظری و آقای غفاری به تحصیل در دروس حوزوی پرداختند و پس از اتمام پایه ی اول به صورت تمام وقت وارد حوزه ی علمیه شدند.

سپس در سال ۱۳۴۶ در سالروز شهادت  حضرت امام جعفر صادق(ع) و پنجمین سالروز حمله ی دژخیمان پهلوی به مدرسه ی فیضیه در این مدرسه سخنرانی کردند. با وجود جوانی سخنرانی ایشان تاثیر فراوانی به دنبال داشت تا حدی که مزدوران رژیم پهلوی را به شدت آشفته و خشمگین ساخت.  از این رو ایشان با هدایت و حمایت مرحوم آیت الله منتظری به نجف اشرف عزیمت نموده و به محضر حضرت امام خمینی (ره) شرفیاب شدند.

پس از مدتی اقامت در نجف اشرف و در جوار حرم مطهر امام علی(ع) به ایران بازگشتند و بلا فاصله پس از ورود به ایران بازداشت شده و به زندان قزل قلعه منتقل گردیدند.

در دوران زندان با جمعی از انقلابیون از جمله حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، حاج سید احمد آقای خمینی و سید مصطفی برقعی، آیت الله جعفری همدانی، سید تقی درچه ای و آیت الله منتظری که همزمان با ایشان در زندان بسر می بردند، آشنایی بیشتری پیدا کردند.

پس از آزادی از زندان از اقامت در قم منع گردیده و به کرج عزیمت نمودند و در آنجا در حوزه ی علمیه جدیدالتاسیس مسجد جامع کرج زیر نظر مرحوم آیت الله مدرسی یزدی به ادامه تحصیل پرداختند تا اینکه همزمان با جشن های ۲۵ سالگی سلطنت محمد رضا پهلوی مجدداً به دلیل فعالیت های انقلابی تحت تعقیب قرار گرفته و به ناچار بار دیگر عازم نجف اشرف گردیدند و تا سال ۱۳۵۷ در کنار امام و در جمع یاران ایشان حضور داشتند و در خدمت امام و انقلاب بودند.

در روزهای بازگشت حضرت امام به میهن برای حضور در کمیته ی استقبال از امام به ایران بازگشتند و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به نجف اشرف  مراجعت  نمودند و با سایر دوستان و یاران همانند حضرات آیات رضوانی، کریمی و خاتم یزدی در اداره ی بیت حضرت امام همکاری نموده و مسئولیت همه پرسی دوازدهم فروردین جمهوری اسلامی ایران را در نجف اشرف بر عهده گرفتند و به بهترین وجه ممکن این مسئولیت را به انجام رساندند. سپس به فرمان امام خمینی(ره) با حضور در هیئت فرهنگی ایرانی به سرپرستی شهید دانش آشتیانی و مرحوم سید کاظم موسوی برای رسیدگی به امور مربوط به مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و نظارت بر آنان  به کشورهای حوزه ی خلیج فارس سفر کردند. سپس به پیشنهاد هیئت همراه به عنوان نماینده امام(ره) در کشورهای حوزه ی خلیج فارس منصوب گردیدند. این مسئولیت تا پایان عمر با برکت حضرت امام(ره) ادامه داشت و پس از رحلت ایشان نیز تا یکسال مسئولیت نمایندگی مقام معظم رهبری بر عهده ی ایشان بود تا اینکه با مراجعت به قم مجددا فرصت حضور بیشتر و نزدیک تر در حوزه ی علمیه قم برای ایشان فراهم گردید. یکی از مهم ترین و با ارزش ترین آثار ایشان در دوره ی نمایندگی امام خمینی(ره) بنای مسجد با شکوه امام حسین(ع) در کشور امارات متحده عربی و در شهر دُبی می باشد که با معماری بی نظیر ایرانی و شیعی به یادگار مانده است.

 از آن زمان ایشان علاوه بر فعالیت های حوزوی به مدت ده سال نیز به تدریس در دانشگاه پرداختند و سپس فعالیت های خود را به تدریس در حوزه های علمیه متمرکز نمودند و تاکنون نیز به تدریس و سایر فعالیتهای حوزوی ادامه می دهند و در طول این سالهای تدریس تقریبا تمامی کتب حوزوی را تدریس نموده اند. ایشان در طول دوران تحصیل در حوزه های علمیه قم و نجف از درس اساتید برجسته ای بهره بردند که به ترتیب رایج دروس در حوزه ی علمیه می توان به صورت زیر از این اساتید نام برد :

برقعی مقدمات و صرف را نزد استاد غفاری و نحو را نزد استاد شیخ مهدی بیگدلی فرا گرفتند. سیوطی را نزد استاد نامی حوزه آقای فشارکی و معانی بیان را نزد حضرات آیات استادی و شیخ حسن تهرانی آموختند. منطق حاشیه ملا عبدالله را در درس استاد جلیلی آذرشهری و منظومه منطق را نزد آیت الله گرامی قمی فرا گرفته و معالم الاصول را نزد آیت الله باکویی آموختند. برای قوانین الاصول  در درس آیت الله دوزدوزانی و برای شرح لمعه در درس آیات محترم فاضل هرندی، شیخ محمد یزدی، سید ابوالفضل موسوی و حاج شیخ نصرالله شاه آبادی  شرکت نمودند و سطوح عالیه را در نجف اشرف گذراندند. در نجف اشرف رسائل شیخ انصاری را نزد آیت الله مرتضوی شاهرودی و آیت الله رضوانی خمینی فرا گرفتند و برای مکاسب، از محضر آیت الله کوکبی و آیت الله راستی کاشانی بهره بردند. کفایتین را در محضر آیت الله حاج شیخ مجتبی تهرانی و آیت الله کوکبی و قسمتی از اسفار الاربعه را نیز نزد آیت الله رضوانی آموختند.

اما دروس خارج فقه و اصول را عمدتا نزد مرحوم حضرت امام(ره) و آیت الله حاج سید مصطفی خمینی(ره) فرا گرفتند و لکن از بزرگان دیگری نیز در قم و نجف اشرف بهره می بردند. از جمله ایشان در درس مراجع عظامی همچون آیت الله العظمی شهید سید محمد باقر صدر(ره) ، آیت الله العظمی سید علی سیستانی، آیت الله العظمی حاج شیخ حسینعلی منتظری(ره) ، آیت الله العظمی میرزا باقر زنجانی(ره) ، آیت الله العظمی  فاضل لنکرانی(ره) ،آیت الله العظمی وحید خراسانی و آیت الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی(ره)  شرکت می نمودند.

انتهای پیام

 

 

https://fa.shafaqna.com/news/132982/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۵