***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

گزارش 40 ساله روستاها وعشایر- بخش4

يكشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۳۳ ق.ظ



آموزش و سواد عشایر

Ø               تعداد استان‌هایی که قبل از انقلاب در آنها آموزش و پرورش عشایری وجود داشت 8 استان بود در سال 1384 به 21 استان رسیده است و 163 درصد رشد را نشان می‌دهد[1].

Ø               علی‌رغم اینکه جمعیت عشایری بعد از انقلاب اسلامی ایران رو به کاهش است اما تعداد دانش‌آموزان عشایری روند صعودی داشته است[2].

Ø               قبل از انقلاب اسلامی تعداد کل دانش‌آموزان عشایری‌ 78 هزار و 987 دانش‌آموز بوده است. این تعداد پس از انقلاب و تا سال 1384 به 180 هزار و 356 نفر رسیده است که رشدی 128 درصدی را نشان می‌دهد[3].

Ø               قبل از انقلاب 24 هزار و 837 دانش‌آموز عشایری را دختران تشکیل می‌دادند حال آن‌که پس از انقلاب و تا سال 1384 تعداد دانش‌آموزان دختر عشایری با 78 هزار 553 نفر ، 216 درصد رشد را نسبت به تعداد دانش‌آموز عشایری قبل از انقلاب اسلامی ایران نشان می‌دهد[4].

جدول 8: مقایسه تعداد دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی قبل و بعد از انقلاب اسلامی تا سال 1384[5]

 

قبل از انقلاب

بعد از انقلاب

درصد رشد

تعداد کل دانش‌آموزان

78987

180356

128 درصد

تعداد دانش‌آموزان ابتدایی

75212

135031

80 درصد

تعداد دانش‌آموزان راهنمایی

3309

33176

909 درصد

تعداد دانش‌آموزان متوسطه و پیش‌دانشگاهی

466

12000

2464 درصد

تعداد دانش‌آموزان دختر

24837

78553

216 درصد

Ø               در حالیکه پیش از انقلاب سطح سواد عشایر تنها 08/0 درصد بوده است[6]، به واسطه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های گسترده پس از انقلاب در جهت ارتقاء سطح سواد عشایر، بر مبنای سرشماری اجتماعی- اقتصادی عشایر کوچنده کشور که در سال 1387 صورت پذیرفته، 63 درصد از جمعیت 6 سال به بالای عشایر با سواد هستند[7].

Ø               قبل از انقلاب در جامعه عشایری تنها یک هزار و 899 واحد آموزشگاهی عشایری وجود داشته است اما پس از انقلاب اسلامی تعداد کل آموزشگاه‌ها تا سال 1384 به 6 هزار و 100 واحد رسیده است که 221 درصد رشد را نشان می‌دهد[8].

Ø               قبل از انقلاب اسلامی تعداد کلاس‌های عشایری شامل 3 هزار و 423 بوده است که پس از انقلاب اسلامی کلاسهای عشایری به 11 هزار و 620 کلاس افزایش پیدا کرده است که رشدی 239 درصدی را نشان می‌د‌هد[9].

Ø               قبل از انقلاب تنها یک واحد شبانه‌روزی عشایری وجود داشت که در شیراز مستقر بود اما پس از انقلاب اسلامی و تا سال 1384 تعداد مدارس شبانه‌روزی عشایری از یک واحد در استان فارس به 132 واحد رسیده است که رشد 132 برابری را نشان می‌دهد[10].

Ø               قبل از انقلاب و تا سال 1357 تعداد 3 هزار و 616 نیروی انسانی در بخش آموزش عشایری در 8 استان عشایری فعالیت می‌کردند. پس از انقلاب اسلامی و تا سال 1384 تعداد نیروی انسانی عشایر نیز به 14 هزار نفر افزایش پیدا کرده است که 285 درصد رشد را نسبت به تعداد معلمان قبل از انقلاب اسلامی ایران نشان می‌دهد[11].

Ø               قبل از انقلاب اسلامی موضوعی به نام آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دوره‌های یک ماهه آمادگی در مناطق دوزبانه نداشتیم اما طی سال های ابتدایی دهه 80، 28 هزار کودک 5 ساله تحت آموزش پیش‌دبستانی قرار گرفتند[12].

Ø               در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی نیروی انسانی و درسی نیز پیشرفتهای بسیار خوبی در مقایسه با قبل از انقلاب حاصل آمده است. در دوره‌های آموزشی نیمه‌حضوری بازماندگان از تحصیل دوره راهنمایی 4 هزار نفر از سال 1381تا 1384 تحت پوشش قرار گرفته‌‌اند و 240 ساعت نیز دروس ریاضی، زبان، علوم و عربی را به طور عمومی آموزش دیده و بر این اساس به صورت خودآموز آموزش دیدند[13].

Ø               طی سال‌های ابتدایی دهه 80، یک هزار و 600 نفر از فارغ‌التحصیلان مدارس عشایری گزینش شدند و در مراکز تربیت معلم آموزش دیدند و پس از آن درمناطق خود تدریس می‌کنند[14].

Ø               در حوزه فرهنگی و هنری، پس از انقلاب، برنامه‌هایی مانند بر پایی مسابقات فرهنگی و هنری به منظور تقویت بنیه مذهبی و اعتقادی دانش‌آموزان عشایری، مسابقات نماز، پرسش مهر، برگزاری ارودهای کشوری و غیره برای دانش‌آموزان در نظر گرفته و اجرا شده است[15].

Ø               پس از انقلاب اسلامی طرح‌هایی شامل: طرح پوشش تحصیلی به نام طرح آموزش همگانی با تلاش همگانی دردوره ابتدایی، طرح کتابخانه‌های سیار که راه‌اندازی 2 هزار کتابخانه سیار با 75 هزار جلد کتاب، طرح نظارت بالینی و کلینیکی دانش‌آموزان عشایر، طرح فناوری سیار، طرح میز و نیمکت تاشو در میان عشایر اجرا شده است[16].

Ø               از طرح‌های مهم اجرا شده برای مدارس عشایری، طرح "فاوا" است. طرح فاوا به معنی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است که برای آن یک مدل ارائه شده است. این مدل به عنوان مدل فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس عشایری در دو بخش مدارس ثابت و مدارس سیار اجرا می‌شود. در این طرح یک کانکس که قابلیت حمل دارد دارای یک مربی و 9 رایانه است که طی برنامه‌ای تعیین شده در 18 مرحله آموزش‌هایی را به دانش‌آموزان می‌دهد[17].

Ø               پس از انقلاب طرح توسعه تحقیقات که در آن جایگاه تحقیقات و پژوهش در عشایر مشخص شده و تعدادی زیادی پایان نامه و کتاب در مورد عشایر جمع‌آوری شده است مورد نظر قرار گرفته و در هر استان یک گنج‌خانه آموزش و پرورش عشایری دایر شده است[18].

Ø               امروز به برکت انقلاب اسلامی امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان عشایری در مراکز آموزش عالی فراهم است و  تعداد قابل توجهی از عشایر ایران دانشجو و یا فارغ التحصیل رشته‌های دانشگاهی هستند. برمبنای سرشماری اجتماعی اقتصادی عشایر کوچنده کشور سال ۱۳۸۷، تعداد 15482 نفر دانشجو و تعداد 12872 نفر فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف دانشگاهی از میان جمعیت عشایری کشور هستند[19].

جدول 9: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان عشایر دوره‌های عالی بر حسب جنس، گروه‌های عمده رشته تحصیلی و دوره تحصیلی

رشته تحصیلی

دانشجویان

فارغ‌التحصیلان

جمع

فوق دیپلم

لیسانس و بالاتر

جمع

فوق دیپلم

لیسانس و بالاتر

مرد و زن

15482

6762

8720

12872

5492

7380

علوم تربیتی

666

389

277

1074

615

459

علوم انسانی و هنر

2282

929

1353

2479

876

1603

علوم اجتماعی - بازرگانی و حقوق

4621

1543

3078

3138

866

2272

علوم- ریاضیات و محاسبات

1633

594

1039

1207

381

826

مهندسی - تولید و ساخت

2956

1642

1314

1854

1130

724

کشاورزی - دامپزشکی

922

409

513

901

430

471

بهداشت و رفاه (بهزیستی)

671

271

400

575

256

319

خدمات

276

111

165

237

111

126

اظهارنشده و نامشخص

1455

874

581

1407

827

580

مرد

9614

4322

5292

8844

3966

4878

علوم تربیتی

375

235

140

781

477

304

علوم انسانی و هنر

1178

494

684

1479

543

936

علوم اجتماعی - بازرگانی و حقوق

2683

897

1786

2079

576

1503

علوم- ریاضیات و محاسبات

948

352

596

781

265

516

مهندسی - تولید و ساخت

2405

1325

1080

1610

981

629

کشاورزی - دامپزشکی

721

335

386

769

386

383

بهداشت و رفاه (بهزیستی)

280

119

161

227

93

134

خدمات

171

59

112

163

72

91

اظهارنشده و نامشخص

853

506

347

955

573

382

زن

5868

2440

3428

4028

1526

2502

علوم تربیتی

291

154

137

293

138

155

علوم انسانی و هنر

1104

435

669

1000

333

667

علوم اجتماعی - بازرگانی و حقوق

1938

646

1292

1059

290

769

علوم- ریاضیات و محاسبات

685

242

443

426

116

310

مهندسی - تولید و ساخت

551

317

234

244

149

95

کشاورزی - دامپزشکی

201

74

127

132

44

88

بهداشت و رفاه (بهزیستی)

391

152

239

348

163

185

خدمات

105

52

53

74

39

35

اظهارنشده و نامشخص

602

368

234

452

254

198

مأخذ: پایگاه اطلاعرسانی مرکز آمار ایران،  سرشماری اجتماعی اقتصادی عشایر کوچنده کشور سال۱۳۸۷ نتایج تفصیلی کل کشور

Ø               دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتقاء کمی و کیفی سطح دانش و مهارت عشایر اقدام به تهیه «برنامه ویژه ارتقاء سطح دانش، سواد و مهارت جامعه عشایری» نموده است[20].

این «برنامه جامع» با پیگیری و هماهنگی «دبیرخانه شورایعالی عشایر» و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی شامل وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه کشور در قالب 4 طرح با اهداف کمی و کیفی و برنامه عملیاتی پنج ساله سعی در ارتقاء سطح دانش، سواد و مهارت جامعه عشایری دارد.

حفاظت از مرزها توسط عشایر

Ø               با حمایت و پشتیبانی نظام، عشایر نقش مهمی را در تأمین امنیت کشور به خصوص در مناطق مرزی و دورافتاده به عهده دارند[21].

Ø                تقدیم بیش از ده هزار شهید والامقام و دارابودن بیشترین تعداد شهدا (به نسبت جمعیت)، نشان از شجاعت، ولایتمداری، عشق به میهن و سلحشوری جامعه عشایری کشور دارد[22].

صنایع دستی عشایر

شرایط خاص زندگی اجتماعی و فرهنگی عشایر، اشتغال زنان به امر تولید صنایع دستی از گذشته‌های دور و ... باعث شده صنایع دستی به عنوان یک بخش مکمل در کنار دامداری نقش مهمی در ایجاد اشتغال زنان داشته باشد.

از جمله مهمترین صنایع دستی این جامعه می توان به محصولات دست بافی چون قالی، قالیچه، گلیم، زیلو، ورنی، جاجیم، خورجین، توبره، چوقا، کلاه، دستکش، جوراب، گیوه و پاپوش، پلاس و ... اشاره کرد[23].

Ø               امروزه با برنامه ریزی های صورت گرفته پس از انقلاب، عشایر هنرمند و مولد ایران حدود 48.1 میلیون مترمربع صنایع دستی کشور را،  با همه ارزش های تاریخی و فرهنگی که این صنایع دارند، تولید میکنند[24]. در این ارتباط عشایر ایران 35 درصد صنایع دستی کشور را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند[25].

Ø               تشکیل«کارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی عشایر» از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه عشایر است. این تشکل با اهداف شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری مناطق عشایری، حمایت از تولید و توسعه صنایع‌دستی، تنوع‌بخشی به فعالیت‌ها و منابع درآمدی و افزایش سطح اشتغال خانوارهای عشایری، شفاف‌سازی وظایف و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی ذیربط در موضوع گردشگری و صنایع‌دستی عشایری، در سال 1395 تشکیل شده است[26].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۵