استفاده از ظرفیتهای المیزان در آموزش قرآن/ «مفصلات» محور مناسب برای آموزش قرآن
محمدعلی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران
گروه فعالیتهای قرآنی: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه باید از ظرفیت تفسیر المیزان در آموزش مبانی قرآنی استفاده کنیم تاکید کرد: یکی از مهمترین روشها که همان روش نبوی است، آموزش قرآن بر اساس سور مفصل است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) محمدعلی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، در مراسم پایانی جشنواره شیوههای نوین آموزش قرآن کریم در قم، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیتهای علمی المیزان در آموزش مبانی قرآنی اظهار کرد: در مقدمه کتاب شریف تفسیر المیزان، مرحوم علامه به طور دقیق به مبحث تاریخ تفسیر اشاره کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران افزود: علامه با استدلال در این مقدمه بیان میکند که چیزی به اسم تاریخ تفسیر نداریم و اگر میخواهیم به آن بپردازیم باید با عنوان تاریخ تطبیقی از آن یاد کنیم؛ وی در این مقدمه بیان میدارد که ۱۴ قرن از این حقیقت محض که توسط مفسران حقیقی قرآن، یعنی اهلبیت(ع) بیان شده است غافل بودهایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، عنوان کرد: المیزان بر اساس یک روش نوین تنظیم شده است که این روش نوین ریشه در روش اصیل اهلبیت(ع) و پیامبر(ص) در صدر اسلام دارد و در واقع همان شیوهای است که مسلمانان از آن غفلت کرده بودند زیرا قرنها بود که مکتب اهلبیت(ع) از سوی کسانی که خود را از این معارف محروم ساخته بودند، انکار شده بود.
وی با بیان این مطلب که نباید تعلیم و تفسیر را از یکدیگر جدا دانست، گفت: باید این سوال را مطرح کرد که چه کسی یا چه کسانی از این تفکیک سود میبرند؟ پیامبر اکرم در عملی اساسی و محوری در همه اعصار و قرون، برای رفع معضلات همه عصرها در روش تفسیر و حفظ و تعلیم راه چاره را در این کلمات نورانی قرآن به ما ارایه کردهاند که «و اعلموا ان فیکم رسول اللّه»؛ رسولالله را همیشه باید در بین امت اسلامی دید و باید مشکلاتمان را به ایشان عرضه کنیم.
لسانی فشارکی عنوان کرد: باید این حقیقت محض را پذیرفت که هیچ چاره دیگری چون رجوع به اسوه حسنه الهی نداریم و باید در همه امور به ایشان و معارف قرآنی و نبوی و اهلبیتی(ع) مراجعه کنیم.
وی افزود: یکی از مهمترین روشها که همان روش نبوی است، آموزش قرآن بر اساس سور مفصل است که در این جا از سوره «ق» شروع به آموزش قرآن میکنیم؛ نه اینکه از آیات و سور دیگر غافل شویم بلکه باید بخشبندی و طبقهبندی درستی در زمینه آموزشی انجام دهیم.
این مدرس قرآن اظهار کرد: در این روش آموزشی، سور مفصل را به عنوان محدوده اولیه آموزشی بر میگزینیم که در این رابطه آثار بسیاری نصیب آموزش دهنده و آموزش گیرنده خواهد شد.
ویدر خاتمه تاکید کرد: روشمند شدن آموزش قرآن در شکل نوین آن نیز باید منطبق بر روشهای پیامبر(ص) و ائمه طاهرین(ع) باشد.
http://iqna.ir/fa/news/1228996/استفاده-از-ظرفیتهای-المیزان-در-آموزش-قرآن-مفصلات-محور-مناسب-برای-آموزش-قرآن-