***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

بررسی تطبیقی اخلاق فردی در قرآن و عهدین

چهارشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۰۴ ق.ظ

 استاد مشاور: محمد علی لسانی فشارکی 


امروزه به جهت مشکلات اخلاقی که جوامع با آن روبه رو هستند، نظریه پردازانِ مکاتب بشری، نظریه های مختلفی را در حوزه های اخلاق فردی و اجتماعی ابراز می کنند، اما بهترین دستورات اخلاقی که مناسب با فطرت انسان می باشد، توسط خداوند برای مخلوقاتش فرستاده می شود. براین اساس، کتب آسمانی می بایست حاوی مجموعه ای از این دستورالعمل ها باشند. دستورات کتب آسمانی گاه ناظر به اخلاق فردی و گاه ناظر به اخلاق اجتماعی می باشد. پژوهش پیش رو تنها به حوزه اخلاق فردی می پردازد. بر این اساس، ابتدا قرآن و عهدین را معرفی کرده و سپس به مقایسه رذائل و فضایل اخلاق فردی در آن ها پرداخته است. در تحقیق حاضر، شانزده مورد از فضائل و رذائل اخلاقی در حوزه ی فردی، در فصول دوم و سوم مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج فصل دوم که مشتمل بر فضائل است، حاکی از آن است که بیشتر مفاهیم اخلاقی، بین قرآن و عهدین، مشترک می باشد. اما برخی مفاهیم متعالی، مانند تقوا وخشوع، فقط در قرآن به کار رفته و در عهدین، فقط به آثاری از آن اشاره شده است. همچنین فضیلت صبر درقرآن به تفصیل مورد ستایش قرار می گیرد، ولی در عهدین با نگاهی دیگر بیان می شود. بسیاری از فضائل در اسفار تورات به کار نرفته ودر سایر کتب عهد عتیق به چشم می خورد ونیزدرباره ی عهد جدید نیز این موضوع صدق می کند یعنی اناجیل از بعضی فضائل خالیست ولی در سایر کتب عهد جدید، این مفاهیم دیده می شود. فصل سوم به رذائل اخلاقی اختصاص دارد. بعضی از صفات مانند حسد و تکبر هم جنبه های فردی و هم اجتماعی دارند، که به جهت موضوع، درپژوهش حاضر تنها به بعد فردی آنها پرداخته شده است. نتایج فصل سوم حاکی از آن است که رذائل اخلاقی در قرآن و عهدین کاربردی شبیه دارند با این تفاوت که قرآن با تفصیل بیشتری این اوصاف منفی را بیان کرده است. این پایان نامه می تواند زمینه جدیدی برای بررسی کتب مقدس و مقایسه ی بیشتر آنها را ایجاد کند، تا دراین راستا جوامع بشری که گوهر اخلاق را گم کرده اند، به این مهم دست پیدا کنند که بهترین تذکرات اخلاقی در کتب آسمانی آمده و به قوم و نژاد خاصی تعلق ندارد و خود، دلیل بر یکی بودن مبدأ وحی است. 
نمایه ها: 
قرآن | 
فطرت | 
عقل | 
کد نوشتار : 387109




https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/953487

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۸