تعریف و جایگاه عمل صالح در تعلیم و تربیت اسلامی
شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲ ب.ظ
استاد راهنما: محمدعلی لسانی فشارکی
تکیهگاه تعلیم و تربیت اسلامی عمل است ، اسلام بشر را متوجه میکند که سرنوشت او را عمل تعیین میکند، این طرزتفکر واقع بینانه و منطقی و منطبق با ناموس خلقت است . وقتی ملیتی فهمید سرنوشتش بدست خودش میباشد آن وقت متوجه عمل و نیروی خویش میشود، متوجه اینکه هیچ چیز بدردش نمیخورد مگر عملش ، این خودش یک عامل بزرگی است برای حیات ، از طرفی اهمیت عمل، بیش از آنکه به اندازه و مقدار آن مربوط باشد، به چگونگی آن ارتباط دارد. این است که عمل خالص درست استواری که با نیت خالص و با پرهیزگاری و هدفداری انجام پذیرد، ارزشمند و گرانبهاست ، هرچند اندک باشد و عمل تهی از صلاح و خلوص و استواری و آمیخته به ریا و تظاهر هرچند زیاد باشد، چیزی محسوب نمیشود، به همین جهت در قرآن آمده است : "ایکم احسن عملا" .. کدام یک کار بهتری میکنید، و به جای آن نگفته است " اکثر عملا" - کدام یک کار بیشتری میکنید" . پس چیزی که به عمل ارزش و کرامت میبخشد و آن را بالا میبرد، جوهره و کیفیت آن است . و آنچه که به عمل انسانی شکل میدهد نیت اوست که از اعتقاداتش برمیخیزد، قرآن میفرماید: "کل یعمل علی شاکلته" بگوهر کس طبق روش و خلق و خوی خود عمل میکند، لذا گاهی نیت را به خود عمل تفسیر نموده و گاهی آن را برتر از عمل دانستهاند، بهرحال خط "عمل" منشعب از خط "نیت " است . عمل صالح عملی است بجا و ثمربخش و رشددهنده فرد و جامعه بسوی کمال نهایی، و مسلم است آنکه بخواهد عملش صالح باشد باید از شناخت همه جانبهای برخوردار باشد، زیرا ممکن است انسان مومن ولی بی شناخت عملی را انجام دهد که به خیال خود صد درصد صالح است ، لیکن از آنجا از شناخت و آگاهی بیبهره بوده است این عمل بیجا صورت گرفته و عمل فاسدی انجام شده است . بنابراین عمل صالح یک مفهوم کلی است که در شرایط گوناگون و زمانها و مکانهای مختلف شکلهای متفاوت به خود میگیرد، زیرا دارای یک بعد نیست که با توجه به رویدادهای گوناگون اجتماعی بصورت یکنواخت و تکراری انجام گیرد، بلکه دارای ابعاد گوناگون است که در برابر پدیدههای مختلف چهرههای گوناگون مییابد.
کد نوشتار : 03053
https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/70160