***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

، با اشاره به تبحر مقام معظم رهبری در ادبیات عرب، اظهار کرد: معظم له در ادبیات عرب، شاگرد ادیب نیشابوری و آیت الله فشارکی بودند. در پیام تسلیت ارتحال آیت الله فشارکی فرمودند که من قوانین و مطول را تا آخر نزد آقای فشارکی خواندم و از طرفی مرحوم فشارکی می گوید "وقتی که ایشان(حضرت آقا) پای درسم نبودند، درس مرده بود


استاد مجتمع فقهی جامعه المصطفی عنوان کرد:
تاریخ : 01/آذر/1393 - 15:11 کد خبر : 39538

از تحسین استادان فقهی و رجالی تا مبنای تفسیری مقام معظم رهبری

بسیج پرس - تبیین برجستگی های آراء فقهی مقام معظم رهبری در موضوع چالش برانگیزی مانند تلقیح مصنوعی تا تحسین استادان به نام رجالی از مقام معظم رهبری و دقت تفسیری ایشان در سوره قدر، نکاتی بود که استاد جامعه المصطفی به آن اذعان نمود.


از تحسین استادان فقهی و رجالی تا مبنای تفسیری مقام معظم رهبری

به گزارش بسیج پرس؛ «حجت الاسلام والمسلمین سید حسن سجادی»، گفت: با اشاره به تأثیرپذیری مردم افغانستان از ولی فقیه، اظهار کرد: در آن روزهایی که شوروی سابق به افغانستان حمله ور و بیشتر مناطق این کشور را به اشغال خود درآورده بود، علما و مردم افغانستان که به کوه ها پناه بردند با این پیام مقاومت امام خمینی(ره) "مردم افغانستان نگذارند که با دین و کشور آنها بازی شود"، روبه رو شدند که نتیجه آن مبارزه با دست خالی مردم به شیوه هایی مانند پرت کردن سنگ، بستن راه ها، حفر کردن خندق در میان راه و جنگ با اسلحه سرد با متجاوزین بود.

وی افزود: به یاد دارم که نخستین نقطه¬ای که جنگ علیه نیروهای متجاوز شوروی شروع شد، دره صوف سمنگان بود. مردم با شنیدن پیام امام با بانگ "الله اکبر و خمینی رهبر" موفق شدند که چند تانک آنها را منفجر کنند.

 تحریرالوسیله امام خمینی(ره)، مرجعی برای حل اختلاف افغانها

رییس انجمن ادبیات عرب این مجتمع فقهی، با اشاره به اعتقاد مردم افغانستان به عمق علمی تحریر¬الوسیله امام خمینی(ره)، ابراز کرد: در زمان امام راحل تا به کنون نیز کتاب تحریر الوسیله ایشان، تنها کتاب معتبر در مراجع قضایی کشور است و طرفین دعوا وقتی حکم شرعی میان خود را از تحریرالوسیله توسط عالمی می شنوند، آن را می¬پذیرند و نزاع آنها برطرف می-گردد.

 مبنای قضاوت ولی فقیه
این استاد جامعه المصطفی با اظهار این که بنا به متون دینی فریقین، حاکم اسلامی نمی تواند حامی از جریان یا مذهب خاصی باشد، ابراز کرد: وقتی امیرالمؤمنین در زمان حکومت خود متوجه شدند که خلخالی از پای زن یهودی بیرون آوردند، این جمله معروف را فرمودند که "اگر کسی در این زمینه دق کند و بمیرد، نباید ملامتش کنید". بنا بر این حاکم اسلامی نباید خود را وابسته به، جریان، مذهب و حتی دین خاصی ببیند و آن را در قضاوت خود ملاک قرار دهد.

دانش آموخته جامعه المصطفی ادامه داد: ولایت را می توان از این روایت که هم شیعه و هم اهل سنت آن را نقل می کند، بیشتر فهمید که "روی أن النبی صلی الله علیه واله لما أرسل معاذا إلی الیمن ..." وقتی که نبی مکرم اسلام(ص) معاذ را برای حکومت به یمن فرستاد، جنبه علمی او را بررسی نمودند و به او فرمودند که به چه جیز قضاوت می کنی، معاذ در جواب عرض کرد به قرآن، دوباره فرمودند که اگر کتاب خدا نبود، چه می کنی، جواب داد به سنت رسول خدا(ص) عمل می کنم. فرمودند که اگر سنت پیامبر(ص) را نیافتی چه می کنی، که پاسخ داد به سنت اولیاء خدا و انبیاء الهی عمل می¬کنم. فرمودند که اگر آن را هم نیابی چه، جواب داد که در آن صورت به اجتهاد به رأی خود عمل می¬کنم. در این لحظه پیامبر فرمودند "الحمد لله الذی وفق رسول رسول الله لما یرضاه الله و رسوله".

حجت¬الاسلام سجادی تأکید کرد: این تأیید پیامبر(ص) از اجتهاد به رأی معاذ در جامعه  یمن آن روز که یهودیان، مسیحیان و مسلمانان در آن حضور داشتند، نشان از مقبولیت تفقه در دین و رعایت حق شهروندی در مدیریت جامعه از منظر خداوند متعال و رسول گرامی او(ص) دارد.

 قدرت حضرت آقا در بحث های دقیق فقهی مانند تلقیح مصنوعی
رییس انجمن ادبیات عرب این مجتمع فقهی وجهه علمی و فقاهت مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: آیت الله العظمی شاهرودی که خود تبحر شایانی در فقه دارد و از استادان مسلم فقه است، می فرماید "به عالم دیدگاه فقها، فقیه نمی گویند. فقیه متبحر، ماهر و اعلم، فقهی است که در دقیق ترین مسائلی که دیگران نظر ندارند، توان اعمال نظر داشته باشد. در برخی از بحث هایی که در جمع پنج نفره شورای فتوای مقام معظم رهبری داشتیم، بحث می کردیم و نظر خود را می دادیم، ولی پس از آن که مقام معظم رهبری نظر مستدل خودشان را ارائه می دادند، ریشه استدلال های ما را از اساس باطل می کردند. بحث  تلقیح یکی از آن بحث های دقیق بود که کمتر فقیهی توان ورود جامع به این بحث  متنوع و گسترده در حوزه تلقیح مصنوعی و تعیین والدین برای آن را دارد".

 تحسین استادان رجالی از تبحر رجالی مقام معظم رهبری
وی با ابراز این که به اذعان مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، هنگامی که ایشان(مقام معظم رهبری) را دیدم که تدریس رسائل ومکاسب داشتند، اضافه کرد: در سال 1356ش همایشی در مشهد برای تجلیل از علامه امینی برگزار شده بود که عده ای به حضرت آقا گفتند که شما کتاب های رجالی شیعه را معرفی کنید. ایشان نیز مقاله¬ای با عنوان "معرفی چهار کتاب رجالی اصلی شیعه" تدوین کردند که بعدها به انتشار رسید. از آنجایی که در درس سه استاد مسلم رجال یعنی آیات عظام زنجانی، فاضل لنکرانی و سبحانی شرکت می¬کردم، از آنها شنیدم که مقام معظم رهبری در این کتاب¬ چقدر کار کرده و این کتاب تا چه اندازه ارزشمند است. آیت¬الله سبحانی در کتاب "موسوعه طبقات  الفقهاء" که زندگی فقهای کنونی را بررسی می کند، یکی از شاخصه های مهم زندگی علمی رهبری را تبحر ایشان در رجال یاد می کنند.

 مبنای تفسیری حضرت آقا در تفسیر سوره قدر
این دانش آموخته جامعه المصطفی تبحر حضرت آقا در ادبیات عرب را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: بسیاری از مفسرین در تعیین مرجع ضمیر در انا انزلناه سوره قدر، گفته اند که ضمیر در آن به "قرآن" باز می گردد و معنای آیه "همانا ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم"، است. ولی در قواعد ادبیات عرب ذکر شده است که مرجع ضمیر باید لفظا و رتبا مقدم بر ضمیر باشد که بر این اساس، مقام معظم رهبری تفسیر جالب و یگانه ای از این آیه دارند. ایشان ضمیر را به کلمه "قدر" بازمی گردانند که همان مقدرات انسان است که یکی از آنها قرآن است و آیه را اینگونه ترجمه می کنند که "همانا ما قدر را در شب قدر نازل کردیم". در تفاسیر شیعه و اهل سنت، تنها خواجه عبدالله انصاری به این تفسیر اشاره می کنند.

این کارشناس ادبیات عرب، با اشاره به تبحر مقام معظم رهبری در ادبیات عرب، اظهار کرد: معظم له در ادبیات عرب، شاگرد ادیب نیشابوری و آیت الله فشارکی بودند. در پیام تسلیت ارتحال آیت الله فشارکی فرمودند که من قوانین و مطول را تا آخر نزد آقای فشارکی خواندم و از طرفی مرحوم فشارکی می گوید "وقتی که ایشان(حضرت آقا) پای درسم نبودند، درس مرده بود".

وی افزود: حضرت آیت الله شاهرودی می گویند "یکی از خصوصیات مقام معظم رهبری آن است که وقتی آیه قرآن یا حدیثی در اختیارشان قرار می گیرد، ابتدا آن را تحلیل ادبی می کنند و سپس نکته جالبی از آن برداشت می کنند که هر عالمی توان استخراج آن را ندارد".

 چرایی علاقه ام به مطالعه آثار و کتاب های حضرت آقا

این استاد جامعه المصطفی، با اشاره به این فرمایش آیت الله مظاهری "در عصر حاضر پشتیبانی از ولایت فقیه و شخص آقا پشتیبانی از حجت خداست، ابراز کرد: پس از فتنه 88 ایران و عمق ارادت مردم در مقابل رهبر معظم خود که منجر به برچیده شدن این فتنه گردید، بر آن شدم که به صورت منظم و برنامه ریزی شده به مطالعه شخصیت حقوقی و حقیقی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برآیم که حاصل آن مطالعه حدود پانزده کتاب "آفتاب در مصاف" و "انسان 250 ساله" در آن ایام شد.

حجت¬الاسلام سجادی با بیان این که در سال های اخیر، به شکل مستمر و روزانه، مقداری از وقت خود را به مطالعه کتاب های ولایت فقیه و شخصیت حضرت آقا اختصاص می دهم، اضافه کرد: پس از سال ها مطالعه به این نتیجه رسیدم که "به حق ایشان، روح فقه و کلام اسلامی و روح ظلم ستیزی را در ملل اسلامی زنده کردند".

 توجه امام راحل از افغانستان و عراق تا ژاپن و ویتنام
وی، با اشاره به نفوذ کلام ولی فقیه در بین پیروان دیگر ادیان، اظهار کرد: امام خمینی(ره) در مبارزه با شاه و قدرت استکباری جهان آن روز یعنی آمریکا، علاوه بر تبیین ظلم این قدرت استکباری در کشورهایی مانند افغانستان و عراق، ظلم های وارده به مردم ژاپن و ویتنام را هم متذکر می شدند و برای آنها نیز حق آزادی قایل بودند و این همان فقه سیاسی شیعه است که حتی غیرمسلمانان را نیز واداشته است که از فرمان تحریم تنباکوی فقیه بزرگ میرزای شیرازی تبعیت کنند و آن را بر خود واجب بدانند.

این دانش آموخته جامعه المصطفی پیام های تسلیت و کمک مالی به زلزله¬زدگان و بازماندگان جنگ در هر منطقه جهان را مؤیدی برا نگاه فرامذهبی و فراملی ولی فقیه در نظام اسلامی ایران دانست و ابراز کرد: در حالی که خود ایران نیز مواجه با فشارها و تحریم¬های اقتصادی وسیعی است، اما نباید از کمک های نظام و رهبر جمهوری اسلامی ایران در حوادث غیرمترقبه ای مانند جنگ در فلسیطن و غزه، که برای مسلمانان جهان روی می دهد، چشم پوشید و آنها را به فراموشی سپرد.

 سخنرانی عربی ایشان در بیداری اسلامی مصر فراموش نشدنی  است

وی، با اشاره به بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری، اظهار کرد: در موج بیداری اسلامی به وجود آمده در کشورهای اسلامی، شاهد همراهی بی نظیر ولی فقیه از این جریان بودیم و هرگز سخنرانی ها و موضع گیری های محکم ایشان در تحولات مصر را که هم زبان فارسی و هم به زبان عربی صورت گرفت، را فراموش نخواهیم کرد. جالب است که بدانیم چهار کتاب از سخنرانی های مقام معظم رهبری با موضوع "حمایت از مردم مظلوم فلسطین" و دو کتاب با موضوع "بیداری اسلامی" از ایشان به انتشار رسیده است.

رییس انجمن ادبیات عرب این مجتمع فقهی با ابراز این که مردم ایران به حق ولی فقیه خود را به نیکی می شناسند و در ایشان ذوب شده اند، اظهار کرد: چند سال قبل که مقام معظم  رهبری روز جهانی قدس را یک هفته زودتر اعلام کردند، کسی اعتراضی نکرد و همه اقشار مردم و حتی مسلمانان جهان نیز با شکوه هرچه تمام تر راهپیمایی روز قدس را در آن هفته انجام دادند که این رویداد، نشان از عمق ارادت مردم مسلمان جهان به ولی گرانقدر خود دارد.

 جدیت در تحصیل و لزوم الگوگیری طلاب از معظم له

وی، با تأکید بر الگوگیری طلاب در جدیت تحصیلی از مقام عظمای ولایت، افزود: از آیت¬الله قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت که هم مباحثه مقام معظم رهبری بود، شنیدم که حضرت آقا در مطرح کردن بحث ها به گونه ای با دقت آن را ارائه می¬کردند که همانند استادی بحث را پرورش می دادند و وقتی روزی از ایشان پرسیدم که شما تا چه اندازه شبانه می خوابید که اینقدر مسلط درس را ارائه می دهید، جواب فرمودند که "مگر درس و بحث شوخی بردار است، باید جدی بود".

این استاد حوزه، با اشاره به ضرورت نهضت ترجمه کتاب، اظهار کرد: مقام معظم رهبری، کتاب "آینده در قلمرو اسلام" را در سن 22 سالگی و کتاب "صلح امام حسن(ع)" را در هجده سالگی ترجمه نمودند. طلاب حوزه، به خصوص طلاب غیرایرانی باید در این راه احساس مسئولیت و ضرورت داشته باشند و کتاب های مهم جهان اسلام را به زبان های روز دنیا ترجمه کنند تا در دسترس همه جوامع قرار گیرد.

 کوتاهی صدا و سیما و حوزه های علمیه در تبیین جامع ابعاد شخصیتی ایشان

این دانش آموخته جامعه المصطفی ادامه داد: جای تأسف است که حتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز نتوانسته است که چندان به تبیین ابعاد شخصیتی مقام معظم رهبری بپردازند. جای این پرسش وجود دارد که صدا و سیمایی که در موضوعات نه چندان با اهمیت، برنامه های متنوع می سازد، چگونه نتوانسته است که در این حوزه مهم و کلان ملی و دینی برنامه¬سازی چندانی انجام دهد.

وی کوتاهی حوزه های علمیه در تبیین شخصیتی حضرت آقا را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: بر اساس کنجکاوی شخصی، هزار پایان نامه حوزوی را مورد توجه قرار دادم، اما در بین آنها، تنها چند پایان نامه در مورد ابعاد و نظرهای علمی حضرت آقا نوشته شده بود. آیا نمی توان از برجستگی های علمی و شخصیتی و آراء علمی ایشان قلم فرسایی کرد. مبلغین توانمند حوزه هم باید مسئولیت خود در پرداخت به این مهم را به انجام برسانند.

انتهای پیام//


http://basijpress.ir/fa/news-details/39538/از-تحسین-استادان-فقهی-و-رجالی-تا-مبنای-تفسیری-مقام-معظم-رهبری/