نظریه نسبت اسلام با فرایندهای انسانی
آقای مهندس عبدالحمید نقره کار
Downloads\Documents\نسبت-اسلام-1396.2.26.pdf
نظریه نسبت اسلام با فرایندهای انسانی
خلاصه مقاله با عنوان :
نسبت اسلام با فرآیندهای انسانی . ( نظریه سلام )
«راهبردها ، راه کارها و راه حل هائی برای خلق و ارزیابی آثار هنری و معماری وشهرسازی »
در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی ، در مباحث میان دانشی نظیر خلق آثار هنری و معماری و شهرسازی ،
لازم است مُدلی مفهومی و بنیانی ارائه نمود. از منظر اسلامی ساختار و مراحل این مدل باید کامل و
جامع بوده و محتوای هر مرحله از آن مبتنی برمنابع و مبانی اسلامی تبیین و تشریح شود.
ضمناً این مُدل باید ساختاری ارائه نماید ، تا ما بتوانیم فرآیندهای انسانی را از ابعاد
کمی و کیفی مورد ارزیابی ونقد قرار دهیم .
در این رساله فرآیندهای انسانی در پنج مرحله کلی و جبری ( مبتنی بر نمودار شماره – ۱ ) تبیین شده است .
حکام اولیه
( فرا زمانی و فرا مکانی است)
احکام ثانویه
( مبتنی بر زمان و مکان است )
آثار موجود
( نسبی و مبتنی بر زمان و مکان است )
تأثیرات برمخاطبین
( نسبی و مبتنی بر نوع مخاطبان ومجموع شرایط محیطی است)
هستی شناسی
( فرا زمانی و فرا مکانی است )
مُدل و ساختاری مفهومی از مراحل و مبانی ، در فرآ یندهای انسانی :
نظریه( سلام )
احکام پنجگانه |
اعتقادات |
اخلاق عملی |
آثار موجود |
تأثیرات مادی و معنوی |
ایدئولوژی اسلامی |
جهان بینی اسلامی |
فرهنگ اسلامی |
تمدن مسلمانان |
هویت مسلمانان |
نمودار شماره – ۱ – ساختار و مراحل فرآیندهای انسانی
در مرحلۀ اوّل : تبیین (عالم و آدم ) ازمنظر اسلامی است ، در این مرحله ابعاد بالقوه و بالفعل انسانها مطرح
و نیازها و گرایش های مثبت و منفی وروابط آنها با یکدیگر و با عالم مورد بررسی تطبیقی و تحلیلی بین اسلام
و سایر مکاتب مطرح در جهان قرارمی گیرد.
موضوعات مهم این مرحله مباحث انسان شناسی ، معرفت شناسی، معبود شناسی ، هستی شناسی ، جامعه شناسی
، فلسفه تاریخ و رابطه انسان با محیط طبیعی و مصنوعی به صورت کلی می باشد. از مجموع مباحث ( اعتقادی )
فوق مقوله ( نیازها و گرایشات فطری و غریزی) انسانها و مفهوم ( زیبا ئی شناسی ) ازمنظر اسلامی نتیجه گیری
می شود.
در مرحلۀ دوّم : مقولۀ ( انگیزه و نیّات ) ارادی و اختیاری انسانها مطرح میشود ، از منظر اسلامی انگیزه های
اسلامی در پنج موضوع ( حلال، مستحب ، مباح ، مکروه و حرام) طبقه بندی میشود و به آن ( احکام پنجگانه اولیّه )
میگوئیم .
در مرحلۀ سوم : انسان مبتنی بر ادراکات وانگیزه های درونی( مفهومی و ملکوتی ) خود میخواهد عملی و یا اثری
در عالم طبیعت
( ماده و صورتهای طبیعی ) ایجاد نماید . اسلام ( در مکتب تشیع ) اصول ده گانه ای را برای تجلّی مفاهیم و
صورتهای ذهنی در عالم طبیعت مطرح مینماید. این اصول انسانها ( هنرمندان ، معماران و شهرسازان )
را قادر می سازد با یک برنامه دقیق ، مفاهیم ذهنی و فرازمانی و فرا مکانی را با توجه به مجموع شرایط
زمانی و مکانی در عالم طبیعت تحقّق بخشند.
در مرحلۀچهارم : مبتنی بر مراحل قبلی و استعداد فرد ( گفتار ، رفتار و یا آثاری) تولید میشود ، که به طور
کلی تجلی ایده های انسان در پدیده های اوست . از منظر اسلامی پدیده ها ( تجسد ) یا ( خنثی ) نیستند
بلکه آیه و نشانه هستند ، نظیررابطه انسان با تصویرش .
در مرحلۀ پنجم : آثار انسانها ، تأثیراتی مادی و معنوی برروی مخاطبان وفاعل اثر دارد. تأثیرات مادی امری
جبری و وابسته به مجموع شرایط محیطی است امّا تأثیرات معنوی امری اختیاری و نسبی ووابسته به
مخاطبان است . هنرمندان و مخاطبان نیز دارای دو نو رابط
می باشند . یک رابطه (فطری ، نوعی و اَزلی وثابت) و یک نوع رابطه (نسبی ، متکثر ، متغیر ) که وابسته
به مجموع شرایط زمانی و مکانی است .
روش تحقیق در این رساله مبتنی بر فرهنگ اسلامی در تشیع مبتنی ، بردو منیع ( عقل ونقل ) می باشد.
داده های فوق ازطریق روش ( استدلال منطقی) و ( تفسیری – تحلیلی ) بررسی و اثبات میشود.
از منظر اسلامی ، آنچه ( علمی ) است ، ( عقلانی) است و آنچه عقلانی است ( اسلامی ) است و با منابع
و مبانی فوق ارزیابی و اثبات میشود.
در فرآیند این رساله ، نسبت مکتب اسلام با هر یک از مراحل فوق ازبُعد منابع و مبانی کشف و مورد
بررسی تطبیقی با مکاتب رقیب و تفسیر و تبیین قرار می گیرد .
در انتها و در جهت ارزیابی فرآیندهای انسانی دو جدول ارائه میشود.
در جدول شماره یک تأثیرات کیفی و محتوائی اثر مورد ارزیابی قرار میگیرد ( نمودار شماره شماره – ۲ )
و در جدول دوّم تأثیرات کمی و مهندسی اثرمورد ارزیابی خواهد بود . ( نمودار شماره – ۳ )
این نظریه می تواند راه گشای اصلاح برنامه های آموزشی دانشگاه ها در مباحث میان دانشی نظیر
(رشته های هنری و معماری و شهرسازی)، و روش های تحقیق در فرآیندهای پژوهشی و طراحی و
اجرائی در کلیه سطوح، از منظر اسلامی بوده و کارشناسان و مدیران اجرائی را برای ارزیابی آثار
مزبور یاری نماید.
نسبت اسلام دانلود نظریه ۱۳۹۶٫۲٫۲۶
Downloads\Documents\نسبت-اسلام-1396.2.26.pdf
http://islamicarchitecture.ir/1396/03/03/نظریه-نسبت-اسلام-با-فرایندهای-انسانی/