پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
هنر و معماری اسلامی کنگره پنجم
رئیس کمیسیون: مهندس عبدالحمید نقرهکار، عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت ایران دکتر محمد نقی زاده، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم تحقیقات دکتر حمید ماجدی، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم تحقیقات دکتر محمدرضا پور جعفر، عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس دکتر حمیدرضا صارمی، عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس دکتر محمدجواد مهدوی نژاد، عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت […]
http://icih.ir/category/کمیته-های-علمی/هنر-و-معماری-اسلامی/
http://icih.ir/پنجمین-کنگره/
اهداف و رویکردها
تحول در علوم انسانی همواره یکی از مطالبات جدی اساتید و دانشجویان کشور در طول ۳۵ سال اخیر، و از جمله تأکیدات اصولی امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به شمار رفته است. البته در این زمینه سه رویکرد عمده وجود دارد. رویکرد اول، پذیرش علوم انسانیِ متداول را امری اجتنابناپذیر دانسته و در خوشبینانهترین وجه، تحول در علوم انسانی را به منزله تغییرات ظاهری در متون و سرفصلهای دانشگاهی برای رفع برخی تعارضات آشکار میان آموزههای اسلامی و نظریههای غربی و سکولار میداند. رویکرد دوم، با کنار گذاشتن کامل علوم انسانی متداول و حتی نفی روششناسیهای رایج علمی، تحول در علوم انسانی را به منزله جایگزین نمودن آموزههای نقلیِ اسلامی با علوم انسانی موجود میداند. در این بین، رویکرد سومی وجود دارد که نگاه آن به موضوع تحول در علوم انسانی به دور از هرگونه افراط و تفریط، نگاهی متعادل است. بر اساس این رویکرد، علوم انسانی و طبقهبندی آن باید بر اساس جهانبینی اسلامی مورد بازنگری قرار گیرد و در این بازنگری قطعاً علاوه بر تحول در فلسفه علوم انسانی و به تبع آن، فلسفههای هر علم (فلسفههای مضاف)، و ضمن ارائه روششناسیهای جدید، در جایگاه و کارکرد روششناسیهای متداولِ علمی نیز تغییراتی حاصل شود. بنابراین رویکرد سوم علاوه بر درک فوائد گزینش همه وجوهات مثبت و ممتاز علوم انسانی متداول، بیش از هر چیز، بر تولید فکر و تئوری و تاسیس بنیانهای جدید علمی بر پایه مبانی و اصول دینی و توجه به اقتضائات بومی تاکید دارد.
در طول سالهای گذشته تقریباً رویکرد اول بر سایر رویکردها غلبه داشته است و همین امر موجب گردیده تا نهتنها اقدامات انجام شده در زمینه تحول در علوم انسانی قانع کننده نباشد بلکه زمینه تقویت رویکرد دوم نیز فراهم شود. با این وصف، لازم است رویکرد سوم که اولاً از مرحله شعار عبور کرده و تجارب قابل قبولی نیز در صحنه عمل (در داخل و خارج کشور) داشته است و ثانیاً از شفافیت، امکان عملیسازی و از همه مهمتر قرابت بیشتر با تعالیم اسلامی برخوردار است مورد بررسی و کنکاش عمیق قرار گرفته و از این طریق زمینه تبدیل آن به یک تئوری پایه در موضوع تحول در علوم انسانی فراهم شود.
از طرف دیگر هم اکنون شاهد برخورد کجدار و مریز با موضوع تحول در علوم انسانی از سوی شماری از اساتید و صاحب نظرانی که حتی به ضرورت تحول نیز معتقد هستند میباشیم تا جایی که این گروه بعضاً ترجیح میدهند از بهکارگیری پسوند اسلامی برای علوم انسانی پرهیز کنند؛ لکن به نظر میرسد رویکرد سوم با آنکه سعی میکند از نگاههای افراطی و تفریطی در این عرصه دوری نماید، از معرفی علوم انسانی به علوم انسانیِ اسلامی ابایی ندارد و بهکارگیری این عنوان را در جهت نمایان شدن واقعیتها و هموار شدن مسیر تحول در علوم انسانی لازم میداند.
نکته دیگر اینکه، بر خلاف دیدگاهی که خاستگاه تحول در علوم انسانی اسلامی را صرفاً یک خاستگاه ایرانی میداند، اسلامی شدن علوم انسانی با رویکرد متعادل، طرفداران زیادی در جهان دارد. امروز شاهد شمار کثیری از اساتید و اندیشمندان جهان اسلام هستیم که ضمن اعتقاد به عدم مقبولیت و ناکارآمدی علوم انسانی سکولار در جوامع اسلامی، به جد بر ضرورت دستیابی به یک علوم انسانیِ اسلامی با رویکرد متعادل تاکید نموده و پیشرفتهایی نیز در مسیر دستیابی به یک تئوری مبنا در این زمینه داشتهاند. بعلاوه آنکه برخی از طرفداران پرکار و جدی مقوله تحول علوم انسانی را غربیان منتقد و غیرمسلمانِ علوم انسانی تشکیل میدهند که در بخشی از عرصهها نیز با روشنفکران مسلمان اشتراک نظر داشته و در مجموع به پیشبرد حرکت تحول کمک میکنند. تا جایی که برخی از این اندیشمندان صریحاً بر غربزدایی از حوزه علوم انسانی و تأسیس بنایی کاملاً جدید مبتنی بر جهانبینی فطری اصرار دارند.
بنا بر آنچه ذکر شد، امروز ایجاد زمینه مساعد برای معرفی دقیق رویکرد متعادل، و نیز همافزایی اندیشمندان مسلمان ایرانی و خارجی چه در نقد علوم انسانی غربی و چه در هموار نمودن راه دستیابی به تئوری علوم انسانیِ اسلامی یک ضرورت است و برگزاری یک کنگره علمی جدی و غیر تشریفاتی برای شروع این حرکت اساسی میتواند یک گام مهم و ارزشمند به حساب آید.
http://icih.ir/اهداف-و-رویکردها/
محورهای کنگره
محورهای میانرشتهای:
فلسفه و روششناسی علوم انسانی اسلامی
مدیریت تحول علوم انسانی
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
محورهای رشتهای:
اقتصاد اسلامی
تعلیم و تربیت اسلامی
جامعهشناسی اسلامی
ارتباطات و رسانه اسلامی
روانشناسی اسلامی
علوم سیاسی اسلامی
فقه و حقوق اسلامی
مدیریت اسلامی
هنر و معماری اسلامی
http://icih.ir/محورهای-کنگره/
موضوعات پیشنهادی
تذکر: امکان ارسال مقاله خارج از موضوعات پیشنهادی نیز وجود دارد و موضوعات ذیل، اولویت کمیسیون های کنگره هستند.
موضوعات پیشنهادی کمیسیون «فلسفه و روششناسی علوم انسانی اسلامی»
- معیارهای اسلامیت علوم انسانی
- چیستی«موضوعِ» علوم انسانی اسلامی
- ضرورت و فوائد علوم انسانی اسلامی
- روش نظریهپردازی در علوم انسانی اسلامی
- ماهیت مفاهیم و گزارههای علوم انسانی اسلامی
- رویکردهای مختلف علوم انسانی اسلامی
- مناسبات علوم انسانی اسلامی و علوم انسانی متعارف
- مناسبات ارزش و واقعیت در قلمرو علوم انسانی اسلامی
- مناسبات نظریه پرداز و نظریه در قلمرو علوم انسانی اسلامی
- توانائیهای شناختی انسان در چارچوب مبانی اسلامی
- نقش نقل، عقل ، شهود و تجربه برای نظریه پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی
- مبانی قرآنی علوم انسانی اسلامی
- دانش منطق و روش نظریهپردازی در علوم انسانی اسلامی
- مناسبات فلسفه و عرفان اسلامی با علوم انسانی اسلامی
- اصول فقه و روش نظریهپردازی علوم انسانی اسلامی
- مناسبات فقه و اخلاق با علوم انسانی اسلامی
- تجربه زیست مسلمانی و علوم انسانی اسلامی
- هستی فرد و جامعه در چارچوب مبانی اسلامی
- روش نظریهپردازی در علوم انسانی اسلامی
- غایات علوم انسانی اسلامی
- علوم انسانی اسلامی و تربیت فردی
- علوم انسانی اسلامی و پیشرفت
- ماهیت و فرایند عمل انسانی در چارچوب مبانی اسلامی
- علیت در فرایند شکلگیری عمل انسانی در چارچوب مبانی اسلامی
- علت و دلیل عمل انسانی در چارچوب مبانی اسلامی
- تبیین نظریه فطرت ومنزلت آن در علوم انسانی اسلامی
- مناسبات عمل و باورها در چارچوب مبانی اسلامی
- مناسبات علم و عمل انسانی در چارچوب مبانی اسلامی
- واقعیت اختیار در چارچوب مبانی اسلامی
- اراده و عمل انسانی در چارچوب مبانی اسلامی
- مناسبات خیال و عمل انسانی در چارچوب مبانی اسلامی
- نقش امیال در فرایند شکلگیری عمل انسانی در چارچوب مبانی اسلامی
- ماهیت و منزلت تصمیم در چارچوب مبانی اسلامی
- ماهیت و منزلت اعتباریات در علوم انسانی اسلامی
- توحید افعالی و عمل انسانی
- ربوبیت الهی و عمل انسانی
- میزان عقلانیت عمل انسانی در چارچوب مبانی اسلامی
- عوامل غیر عقلانی عمل انسانی در چارچوب مبانی اسلامی
- ماهیت و منزلت «شاکله» در نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی
- تمدن اسلامی و علوم انسانی اسلامی
- تاریخ اسلام و مسلمانان و علوم انسانی اسلامی
موضوعات پیشنهادی کمیسیون «مدیریت تحول علوم انسانی»
• مبانی فلسفی و معرفتشناسی علوم انسانی اسلامی
• مبانی نظری و پیشفرضهای تحول علوم انسانی و ارائه نظریه مختار
• نقطه عزیمت، نقشه راه و روندنمای دستیابی به الگوی راهبردی تحول علوم انسانی
• نقش معرفتشناسی سیستمی و تفکر سیستمی خلاق و نظامگرا در تدوین الگوی راهبردی تحول علوم انسانی
• چالشها و موانع فراروی تحول و کاربردیسازی علوم انسانی با تاکید بر آسیبشناسی محیطی
• الزامات علمی و راهکارهای عملی در فرآیند نظریهپردازی و تولید تفکر دینی در زمینه تحول بنیادین علوم انسانی
• ارائه الگوی راهبردی تحول علوم انسانی به اقتضای ج.ا.ا
موضوعات پیشنهادی کمیسیون «اقتصاد اسلامی»
محور ویژه کمیسیون در کنگره پنجم تحت عنوان «تبیین رفاه در نظام اقتصادی اسلام» تعیین شده است که زیر محورهای آن از این قرار است:
– تامین اجتماعی در نظام اقتصادی اسلام
– شاخصهای اقتصادی رفاه در نظام اقتصادی اسلام
– مفهوم رفاه و نسبت آن با درآمد و اوقات فراغت در نظام اقتصادی اسلام
– رفاه و الگوی مصرف در نظام اقتصادی اسلام
– «سلامت و رفاه» در نظام اقتصادی اسلام
– « خمس، زکات و مالیاتها» و «رفاه» در نظام اقتصادی اسلام
– گردشگری و نسبت آن با رفاه در نظام اقتصادی اسلام
سایر محورها
۱- مبانی اقتصاد اسلامی
۱-۱- مبانی فلسفی (هستی شناختی، معرفت شناختی و انسانشناختی) اقتصاد اسلامی
۱-۲- مبانی ارزششناختی (فقهی و اخلاقی) اقتصاد اسلامی
۲- روششناسی اقتصاد اسلامی
۳- نظریه اقتصاد اسلامی
۳-۱- مصرف در نظریه اقتصاد اسلامی
۳-۲- تولید در نظریه اقتصاد اسلامی
۳-۳- بازار در اقتصاد اسلامی (بازار کالا و خدمات، بازار کار اسلامی، بازار سرمایه اسلامی)
۳-۴- دولت در نظریه اقتصاد اسلامی
۳-۵- پیشرفت در نظریه اقتصاد اسلامی
۴- بازار پول و ارز و تجارت خارجی در اقتصاد اسلامی
۵- نقش و جایگاه نهادها در شکل گیری نظام اقتصادی اسلام
۶- الگوهای کاربردی اقتصاد اسلامی
۶-۱- الگوی صدر اسلام
۶-۲- الگوی جمهوری اسلامی ایران
۶-۳- الگوی سایر کشورهای اسلامی
۷- فرهنگ و اقتصاد
۸- عدالت اقتصادی
۹- اقتصاد دانش بنیان
۱۰- اقتصاد و حقوق
۱۱- اقتصاد و سیاست
۱۲- اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی
۱۳- آسیبشناسی اجرای بانکداری بدون ربا در ایران
موضوعات پیشنهادی کمیسیون «تعلیم و تربیت اسلامی»
- چیستی و ماهیت نظام تعلیم و تربیت اسلامی
- غایات ها، اهداف، اصول و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
- مبانی دینی، فلسفی، ارزش شناسی، انسان شناسی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی، اقتصادی، فرهنگی و… تعلیم و تربیت اسلامی
- ضرورت ها و الزامات تعلیم و تربیت اسلامی
- روش ها و رویکردهای نظریهپردازی در تعلیم و تربیت اسلامی
- تحلیل ونقد برنامه های درسی در نظام اموزشی (آموزش وپرورش وآموزش عالی)در راستای تحقق علوم انسانی اسلام
- تعلیم و تربیت اسلامی در صحنه اجرا و عمل (الگوها، کاربردها، نتایج)
- تبیین تعلیم و تربیت اسلامی از منظر فیلسوفان، مربیان واندیشمندان اسلامی
- نظریههای تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده توسط متفکرین مسلمان
- نقد نظریههای موجود تربیتی از منظر تعلیم و تربیت اسلامی
- تحلیل ونقد سرفصل های رشته های مختلف تعلیم وتربیت در راستای تحقق علوم انسانی اسلامی
- ساحت های نظام تعلیم و تربیت اسلامی(ساحت تربیت دینی و اخلاقی، ساحت تربیت زیستی و بدنی، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی، ساحت تربیت علمی و فناوری، – ساحت تربیت هنری و زیبایی شناسی و ساحت تربیت جنسی و عاطفی)
- عوامل زمینهساز تحقق تعلیم و تربیت اسلامی (خانواده، مدرسه، رسانه، نهادهای غیر دولتی و…)
- چالشها و فرصتهای نظام تعلیم و تربیت اسلامی
- اسناد بالادستی و نظام تعلیم و تربیت اسلامی
- آسیبشناسی نظام تعلیم و تربیت کشور
- بررسی انتقادی روشهای رایج در نظام تعلیم و تربیت کشور
- مسائل روشیشناختی در تعلیم و تربیت اسلامی
- پیشفرضها، چالشها و موانع فراروی تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور
- ارائه الگوی مطلوب و متناسب برای نظام تعلیم و تربیت کشور
- تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت تمدن ساز
- تحلیل ،فراتحلیل ونقد مطالعات مرتبط با تعلیم وتربیت اسلامی در ایران و سایر کشورها
موضوعات پیشنهادی کمیسیون «جامعه شناسی و ارتباطات اسلامی»
جامعهشناسی اسلامی:
الف) روشهای تحقیق در علوم اجتماعی اسلامی (در این بخش مقالهها میتواند به صورت تطبیقی هم ارائه گردد.)
مبانی هستیشناسی اجتماعی اسلامی
مبانی معرفتشناسی اجتماعی اسلامی
روششناسی علوم اجتماعی اسلامی
روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (جامعهشناسی) اسلامی
ب) نظریات در علوم اجتماعی (جامعهشناسی) اسلامی
نظریهپردازیهای صورت گرفته در تاریخ تفکر اجتماعی اسلامی
نظریههای ارائه شده در دورهی معاصر توسط متفکرین مسلمان
نظریهپردازیهای صورت گرفته بعد از انقلاب اسلامی
مکتبهای موجود در علوم اجتماعی (جامعهشناسی) اسلامی
مطالعهی تطبیقی مکتبهای موجود در علوم اجتماعی (جامعهشناسی) اسلامی
ج) مسائل نظریهپردازی در علوم اجتماعی (جامعهشناسی) اسلامی
د) مسائل روشیشناختی در علوم اجتماعی (جامعهشناسی) اسلامی
ه) مسائل اجتماعی خاص در جوامع مسلمانان
انواع مسائل و آسیبهای اجتماعی (اعتیاد، طلاق، فقر، فحشا، مسائل جنسی و…) تحلیل عوامل شکلگیری و راههای پیشگیری و درمان مبتنی بر اندیشه اسلامی
نقاط قوت و نقاط ضعف زندگی اجتماعی اسلامی در جهان معاصر
مسائل نشئت گرفته از جریان جهانیشدن در جوامع اسلامی
جهانیشدن از دیدگاه جامعهشناسی اسلامی
موضع جامعه شناسی اسلامی در مقابل مدرنیزم و فرامدرنیزم
و) مباحث ویژه
جامعه و اقتصاد
جامعه و حقوق
جامعه و سیاست
جامعه و مسائل فردی و روانشناختی
جامعه و مسائل فرهنگی
علم و اجتماع
جامعهشناسی معرفت
ارتباطات اجتماعی:
مبانی ارتباطات اسلامی
روش تدوین مدل ارتباطی اسلامی: چالشها و فرصتها
تأسیس شبکههای اجتماعی اسلامی
اخلاقیکردن وسایل ارتباط جمعی و فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی
راهکارهای کاهش نابرابری جریان اطلاعات بین دنیای غرب و دنیای اسلام
چگونگی تبدیل جنگ نرم یا تهاجم فرهنگی به یک مسئله اجتماعی در کشورهای اسلامی (با تأکید بر ایران)
مسالهشناسی وسایل ارتباط جمعی در کشورهای اسلامی (با تاکید بر ایران)
اسلامیشدن علوم ارتباطات (روزنامه نگاری، روابط عمومی، پژوهش در ارتباطات و غیره)
مدرنسازی منبر به عنوان یک رسانه اسلامی
نقش وسائل ارتباط جمعی و فناوریهای نوین ارتباطی در جنبشهای اجتماعی اسلامی (با تاکید بر بیداری اسلامی)
چگونگی نهادینهسازی هنجارها و معنویت اسلامی با بهرهگیری از وسایل ارتباط جمعی
رابطه وسایل ارتباط جمعی و نظام اجتماعی ـ فرهنگی در کشورهای اسلامی
موضوعات پیشنهادی کمیسیون «روانشناسی اسلامی»
محور اول – ماهیت، چیستی و چشم انداز روانشناسی اسلامی:
- ضرورت روانشناسی اسلامی
- اهداف روانشناسی اسلامی
- موضوع روانشناسی اسلامی
- تفاوتها و مشابهتهای روانشناسی اسلامی با روانشناسی معاصر
- وضعیت موجود و مطلوب روانشناسی اسلامی
محور دوم – مبانی پارادایمی روانشناسی اسلامی و نحوه تأثیر آن بر نظریه روانشناسی:
- مبانی هستی شناختی
- مبانی انسان شناختی
- مبانی معرفت شناختی
- مبانی ارزش شناختی
محور سوم – روش شناسی و روانسنجی در روانشناسی اسلامی:
- ارزیابی روش های متداول در روانشناسی معاصر
- جایگاه و قلمرو روش تجربی در روانشناسی اسلامی
- آزمونها در روانشناسی اسلامی (مبانی، فرایند ساخت، حوزه کاربرد، و معرفی مقیاسهای موجود)
- تدوین چارچوبهای نظری و کاربرد در روانشناسی اسلامی
محور چهارم-نظریه پردازی در روانشناسی اسلامی:
- خانواده
- شخصیت
- سبک زندگی
- انگیزش و هیجان
- یادگیری
- رشد
- روانشناسی اجتماعی
- مشاوره و درمان
محور پنجم – کاربردهای روانشناسی اسلامی:
- مدیریت شهری
- آموزش و پرورش
- نیروهای نظامی و انتظامی
- خانواده
- بهداشت و درمان
- رسانه
محور ششم- فراتحلیل در باب مطالعات مرتبط با روانشناسی اسلامی (گذشته، دوره معاصر):
- در ایران
- در سایر کشورها
موضوعات پیشنهادی کمیسیون «علوم سیاسی اسلامی»
الف) علوم سیاسی
- مفاهیم و موضوعات اصلی (توسعه سیاسی ، مشروعیت ، هویت ، شهروندی ، شورا و…)
- نظریه ها و. رویکردها
- گرایش ها (جامعه شناسی سیاسی ، انقلاب ، روحانیت ، روابط عمومی و…)
- روش شناسی
- مسائل
ب) فقه سیاسی
- مفاهیم و موضوعات اصلی (دولت ، قدرت ، تحزب ، نظارت ، انتخابات و…)
- نظریه ها و. رویکردها
- گرایش ها (تفسیر سیاسی ، روایات سیاسی و…)
- روش شناسی
- مسائل
ج) فلسفه سیاسی
- مفاهیم و موضوعات اصلی (آزادی ، اعتدال ، قدرت ، وحی و…)
- نظریه ها و رویکرد ها
- گرایش ها (کلام سیاسی ، عرفان سیاسی ، اخلاق سیاسی و..)
- روش شناسی
- مسائل
موضوعات پیشنهادی کمیسیون «فقه و حقوق اسلامی»
محورهای اصلی:
۱) فلسفه فقه (با تأکید بر حل معضلات جهان معاصر)
۲) فلسفه حقوق (با تأکید بر حل معضلات جهان معاصر)
۳) روششناسی فقه و حقوق
۴) فقه و اخلاق
۵) فقه و آیندهپژوهی
۶) جریانشناسی فقه
۷) جریانشناسی حقوق
۸) فقه و جریانهای تکفیری
۹) فقه و حقوق و عدالت
مسائل فقه و حقوق:
۱) فقه و حقوق در فضای مجازی و درباره فضای مجازی
۲) فقه و حقوق دانش هستهای
۳) فقه و آزاداندیشی
۴) فقه و حقوق زیستفناوری
۵) فقه و حقوق محیط زیست
۶) فقه و حقوق و اقتصاد مقاومتی
۷) فقه و حقوق و اقتصاد دانشبنیان
۸) دولت و خانواده
۹) فقه و حقوق علم و فناوری
۱۰) فقه و سیاست جنایی
۱۱) فقه و آزادیهای عمومی
موضوعات پیشنهادی کمیسیون «مدیریت اسلامی»
الف) مبانی بنیادین و روشهای تولید مدیریت اسلامی
۱) روش های پژوهش مدیریتی در منابع اسلامی
۲) روش های استخراج الگوهای مدیریتی از منابع اسلامی
۳) بایستههای روشهای تحقیق تجربی مطلوب جهت تحقیقات میدانی در جامعه اسلامی.
ب) مدیریت اسلامی در عرصه داخلی
۱) تعاملات و ارتباطات بین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی با مدیریت اسلامی
۲) مدیریت اسلامی در صحنه اجرا و عمل (الگوها، کاربردها، نتایج)
۳) الگوسازی و نظریهپردازی از تجارب مدیران اسلامی
۴) موضوعشناسی مدیریت اسلامی در فضای داخلی (آسیبشناسی، مسئلهیابی، اولویتبندی)
ج) مدیریت اسلامی در عرصه جهانی با تاکید بر جهان اسلام
۱) تمدن نوین اسلامی و مدیریت اسلامی (گستره، بایسته، تعاملات)
۲) مدیریت اسلامی در صحنه اجرا و عمل جهانی (الگوها، کاربردها، نتایج)
۳) ضرورتها و بایستههای مدیریت اسلامی در سطح جهانی
۴) موضوعشناسی مدیریت اسلامی در عرصه جهانی (آسیبشناسی، مسئلهیابی، الگوسازی)
موضوعات پیشنهادی کمیسیون «هنر و معماری اسلامی»
۱) نسبت اسلام با فرآیندهای انسانی (نظیر آثار هنری و معماری و شهرسازی )
۲) بررسی و ارزیابی آموزش معماری و شهرسازی موجود از منظر اسلامی .
۳)اصلاح سرفصل و محتوای دروس موجود ، مبتنی بر هویت ( اسلامی – ایرانی ).
۴) روش تحقیق جامع در مباحث میان دانشی ( نظیر آثار هنری و معماری و شهرسازی ) از منظر اسلامی .
۵) حقوق، فقه و اخلاق اسلامی در معماری و شهرسازی.
۶) بررسی های تطبیقی در مفهوم (زیبائی و زیبائی شناسی) از منظر اسلامی؛
۷) بررسی های تطبیقی در مفهوم حکمت اسلامی در هنر ، معماری وشهرسازی ؛
۸) بررسی تطبیقی در مفهوم (خیال و خلاقیت) از منظر اسلامی؛
۹) بررسی تطبیقی در مفهوم (رابطه ایده با پدیده و مخاطبین) از منظر اسلامی؛
۱۰) بررسی تطبیقی در مفهوم (رابطه انسان با محیط طبیعی) از منظر اسلامی؛
۱۱) بررسی تطبیقی در مفهوم (رابطه هنرمند با مخاطبین و جامعه شناسی هنر) از منظر اسلامی؛
۱۲) بررسی تطبیقی در مفهوم (رابطه انسان با فضا و محیط مصنوع با معماری و شهرسازی) ازمنظر اسلامی؛
۱۳) بررسی تطبیقی در مفهوم (تعامل ادراکی انسان با ایده های فضائی و هندسی در معماری)، از منظر اسلامی؛
۱۴) بررسی تطبیقی در مفهوم (تعامل ادراکی انسان با آرایه ها و نمادها) از منظر اسلامی؛
۱۵) بررسی تطبیقی در مورد مهمترین ویژگیهای راهبردی (مفهومی) و راه کارهای (عملی) و راه حل های اجرائی و سبکها،
در معماری و شهرسازی بین تمدنهای مختلف با دوران اسلامی؛
۱۶) آسیب شناسی وضع موجود معماری و شهرسازی در کشورهای اسلامی و راه حل های آن؛
۱۷) نقشه راه معماری و شهرسازی اسلامی در جهت تحقق تمدن نوین مسلمانان؛
۱۸) بررسی تطبیقی از تجارب مثبت و منفی کشورهای مسلمان در حوزه معماری و شهرسازی؛
۱۹) ارزیابی و نقد فرآیند امور معماری و شهرسازی در نهادهای مربوطه ( وزارت راه وشهرسازی ، شورایعالی معماری و
شهرسازی ، شهرداری ها و غیرو ).
۲۰) ارزیابی و تبیین اسناد ملی و رهنمودهای رهبری در حوزه هنر و معماری و شهرسازی در مقایسه با وضع موجود .
محورهای اصلی کمیسیون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پنجمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
الف) ماهیت اسلامی و ایرانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
- ماهیت پیشرفت اسلامی در مقابل مفهوم توسعه اقتصادی
- نقش مؤلفههای ایرانیِ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در عرصۀ طراحی و اجرا
- چیستی و چگونگی اتصاف نهادها و سازوکارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به صفت اسلامی
- اصول حاکم بر طراحی نهادها و سازوکارهای اقتصادی در نظام اقتصادی اسلام
- روششناسی طراحی و ارائه اسلامی نهادها و سازوکارهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … (رویکرد تهذیبی، تأسیسی یا …)
ب) روششناسی دستیابی به ارکان و ابعاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
- نقش منابع مختلف جعل یا کشف مسخصات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نسبت آنها با یکدیگر (رابطۀ فقه و علوم اجتماعی، نسبت عقل، نقل، تجربه، درک عرفی، نظریهپردازی و …)
- نقش معیارهای مختلف تنظیم و طراحی مشحصات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (انصاف، عدالت، اخلاق، حفظ نظام و …)
- روش احصای ارکان، ابعاد یا مقوّمات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
- معیار/معیارهای اولویت بخش در عرصۀ داوری میان نظرات مختلف عالمان مختلف علوم اجتماعی (شیوه حل اختلاف میان نظرات عالمان اقتصادی، علوم سیاسی، مطالعات فرهنگی، اخلاقی یا امنیتی در تحلیل یا توصیه ناظر به حل یک مسئله در عرصۀ الگو)
ج) رابطه میان الگوهای تنظیم امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، … و رفتارهای افراد جامعه
- نقش اثرات سرریز اخلاقی نهادها و سازوکارهای حاکم در جامعه بر تغییر ایدهها، اهداف یا ترجیحات افراد جامعه
- نقش روشها و شیوههای تحلیلی علوم اجتماعی در نهادهای توصیه شده از جانب عالمان علوم اجتماعی
- رابطۀ میان ساختارهای الزام آور اجتماعی (قوانین و نهادهای رسمی) و التزامهای شخصی افراد(اخلاقیات شخصی) و پویایی آنها در گذر زمان
د) ابعاد میانرشتهای در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (این محور ناظر به مطالعاتی است که تنها قابل انتساب به یکی از موضوعات کمیسیونهای کنگره نبوده، از منظر رشتهها و حوزههای مطالعاتی مختلف ناظر به موضوعات پیشنهادی در عرصۀ الگو به تحلیل و ارائه توصیه پرداختهاند؛ مطالعاتی که بیانگر لزوم توجه همزمان به ابعاد اقتصادی، سیاسی، حقوقی، اجتماعی، اخلاقی و …طراحی الگو در موضوعات زیر هستند):
- دولت اسلامی: رابطۀ مردم با دولت، شیوۀ تدبیر امور اجتماعی از مجرای نظام سیاسی در الگو و ابعاد مختلف آن
- مواهب طبیعی و انفال: ابعاد فقهی و حقوقی سازوکارهای مختلف مالکیت و بهرهبرداری از انفال و پیامدهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … سازوکارهای مختلف مالکیت و بهرهبرداری از انفال و دلالتهای آن در الگو
http://icih.ir/موضوعات-پیشنهادی/
مراکز همکار
- مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا
- مرکز مدیریت حوزههای علمیه/ معاونت پژوهشی
- مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران
- نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
- سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
- معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- دانشگاه آزاد اسلامی
- دانشگاه پیام نور
- جامعه المصطفی(ص) العالمیه
- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی/ معاونت پژوهشی و آموزشی
- موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
- دانشگاه امام صادق (ع)
- دانشگاه علامه طباطبایی
- دانشگاه شاهد
- دانشگاه تبریز
- دانشگاه شیراز
- دانشگاه اصفهان
- دانشگاه عالی دفاع ملی
- دانشگاه معارف اسلامی
- دانشگاه علوم اسلامی رضوی
- دانشگاه سوره
- دانشگاه خوارزمی
- دانشگاه محقق اردبیلی
- دانشگاه قم
- مرکز هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی
- بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
- سازمان تبلیغات اسلامی/ معاونت پژوهشی و آموزشی
- فرهنگستان علوم اسلامی قم
- مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
- موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
- پژوهشگاه امام صادق (ع)
- پژوهشکده آیندهپژوهی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
- سمیم نور
- انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
- انجمن روانشناسی اسلامی
- قطب علمی روانشناسی معنویت و شادی
- قطب علمی معماری اسلامی
- بنیاد فرهنگ و تعالی مبنا
- پایگاه خبری تحلیلی علوم انسانی (طلیعه)
- معهد المعارف الحکمی (لبنان)
- The Center for Islamic Sciences (CIS) – Canada
نظام نامه
باسمه تعالی
آییننامهی اجرایی کنگره
ماده ۱:موضوع:
در راستای برگزاری کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، آییننامهی اجرایی کنگره و جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و نحوه تعامل مراکز همکار و ارکان کنگره به شرح زیر ارائه میگردد.
در این آییننامه منظور از کنگره همان کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و منظور از شورا همان شورای سیاستگذاری کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و منظور از جایزه همان جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و منظور از دبیرخانه دایمی همان دبیرخانه دایمی کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی است.
ماده ۲: ارکان کنگره:
- شورای سیاستگذاری
- دبیرخانه دایمی
- شورای علمی
- کمیسیونهای تخصصی
ماده ۳: مراکز همکار:
مراکز همکار به سه دسته تقسیم میشوند:
- کلیه مراکز دانشگاهی و حوزوی فعال در حوزه علوم انسانی اسلامی در هر دوره میتوانند با ارائه حداقل سه مقاله علمی ـ پژوهشی به دبیرخانه کنگره که از جهت محتوا به تایید معاونت پژوهشی آن مرکز رسیده باشد، در لیست همکاران کنگره قرار گیرند.
- مراکز فرهنگی و رسانهای واجد صلاحیت در هر دوره میتوانند با ارائه کمک رسانهای، فرهنگی و یا مالی در لیست همکاران کنگره قرار گیرند.
- مراکز دانشگاهی و حوزوی که مسئولیت مستقیم در برگزاری کنگره دارند.
ماده ۴: وظایف شورای سیاستگذاری:
الف- سیاستگذاری و هدایت کلان
ب- بررسی و تصویب نهایی تصمیمات دبیرخانه دایمی و شورای علمی
ج- تصویب دبیر علمی پس از پیشنهاد رئیس شورا
د- تصویب روسای کمیسیونهای تخصصی کنگره پس از پیشنهاد رئیس دبیرخانه دایمی و دبیر علمی
ماده ۵: اعضای شورای سیاستگذاری:
- رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا به عنوان رئیس شورا
- دبیر شورا
- دبیر علمی کنگره و رئیس دبیرخانه دایمی
- رئیس یا نماینده تامالاختیار دانشگاه آزاد اسلامی
- رئیس یا نماینده تامالاختیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
- رئیس یا نماینده تامالاختیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
- رئیس یا نماینده تامالاختیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
- رئیس یا نماینده تامالاختیار دانشگاه بینالمللی المصطفی(ص)
- رئیس یا نماینده تامالاختیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
- رئیس یا نماینده تامالاختیار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
- رئیس یا نماینده تامالاختیار موسسه حکمت و فلسفه ایران
- رئیس یا نماینده تامالاختیار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
- رئیس یا نماینده تامالاختیار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
- رئیس یا نماینده تامالاختیار دانشگاه سوره
- رئیس یا نماینده تامالاختیار دانشگاه معارف اسلامی
- رئیس مرکز رشد دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)
- رئیس مرکز نوآوری و ایدهپردازی علوم انسانی اسلامی
تبصره: جلسات شورای سیاست گذاری با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت مییابد و مصوبات آن نیز با رای اکثریت حاضران، معتبر است.
ماده ۶: وظایف رئیس شورا:
- تشکیل و اداره جلسات
- نظارت بر حسن اجرای سیاستهای تعیین شده و تلاش در جهت رفع موانع در این زمینه
- انتصاب دبیر شورا
- پیشنهاد گزینه دبیر علمی و رئیس دبیرخانه دایمی به شورا جهت انتصاب. این دو مسئولیت عنداللزوم میتواند تفکیک گردد.
- صدور احکام روسای کمیسیونهای تخصصی پس از پیشنهاد رئیس دبیرخانه دایمی و دبیر علمی و تایید شورای سیاستگذاری
- انتصاب روسای کمیتههای دانشگاهی، حوزوی، بینالملل، اجرایی و رسانهای پس از پیشنهاد رئیس دبیرخانه دایمی و دبیر علمی.
ماده ۷: وظایف دبیر شورا:
- تهیه پیشنویس دستور جلسات شورا و ارائه به رئیس شورا
- تنظیم پیشنویس مصوبات و ارائه به رئیس شورا
- دعوت از اعضا برای حضور در جلسات
- ابلاغ مصوبات شورا
- پیگیری مصوبات شورا
- تعامل نزدیک با مراکز همکار و بسترسازی برای تحقق اهداف کنگره در چارچوب مصوبات
- شناسایی و جذب ظرفیتها جهت تقویت اهداف کنگره
ماده۸: ارکان دبیرخانه دایمی:
- دبیر علمی و رئیس دبیرخانه
- کمیته دانشگاهی
- کمیته حوزوی
- کمیته بینالملل
- کمیته اجرایی
- کمیته رسانهای
- مرکز نوآوری و ایدهپردازی علوم انسانی اسلامی
ماده ۹: وظایف دبیرخانه دایمی:
- تهیه پیشنویس فراخوان مقالات
- تهیه پیشنویس بیانیه علمی کنگره و جایزه جهانی
- انتشار فراخوان مقالات و جایزه جهانی
- پیگیری تشکیل جلسات منظم شورای علمی
- تهیه و تنظیم دستور جلسات شورای علمی
- پیگیری مصوبات شورای علمی
- دریافت مقالات و ارائه به کمیسیونهای تخصصی جهت ارزیابی
- تعیین کاندیداهای احراز جایزه جهانی در کمیته علمی و ارائه به شورای سیاستگذاری جهت تایید نهایی
ماده۱۰: وظایف کمیته دانشگاهی:
- ارتباط نزدیک با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به منظور استفاده از ظرفیت آنها
- طراحی و برگزاری پیشنشستها در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با همکاری مراکز همکار
ماده ۱۱: وظایف کمیته حوزوی:
- ارتباط نزدیک با مراکز حوزوی به منظور استفاده از ظرفیت آنها
- طراحی و برگزاری پیشنشستها در مراکز حوزوی با همکاری مراکز همکار
ماده ۱۲: وظایف کمیته بین الملل:
- ارتباطگیری با نخبگان علمی خارج از کشور و تمهید حضور آنها در کنگره یا حضور صاحب نظران ایرانی در نشستهای مرتبط در کشورهای دیگر
- شناسایی نخبگان علمی خارج از کشور، فراخوان علمی و سفارش مقالات و ارزیابی مقالات دریافتی و دعوت از اعضا برای حضور در کنگره
ماده ۱۳: کمیته رسانهای:
- پوشش حداکثری رسانهای اخبار مربوط به کنگره
ماده ۱۴: کمیته اجرایی:
- مسئولیت اجرایی برگزاری کنگره در روزهای برگزاری کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
- مسئولیت اجرایی برگزاری آیین اعطای جایزه جهانی
ماده ۱۵: مرکز نوآوری و ایدهپردازی علوم انسانی اسلامی
این مرکز با هدف شناسایی و حمایت از ایدههای علمی ارزشمند در حوزه علوم انسانی اسلامی تشکیل میگردد. مسئولیت این مرکز بر عهده مرکز رشد دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) میباشد. مدیر مرکز نوآوری و ایدهپردازی علوم انسانی اسلامی به پیشنهاد رئیس مرکز رشد دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) و با تایید رئیس شورای سیاستگذاری تعیین میگردد.
ماده ۱۶: اعضای شورای علمی:
- دبیر علمی کنگره به عنوان رئیس شورای علمی
- رئیس کمیسیون مدیریت اسلامی
- رئیس کمیسیون اقتصاد اسلامی
- رئیس کمیسیون ارتباطات و جامعهشناسی اسلامی
- رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی
- رئیس کمیسیون روانشناسی اسلامی
- رئیس کمیسیون هنر و معماری اسلامی
- رئیس کمیسیون فقه و حقوق اسلامی
- رئیس کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی
- رئیس کمیسیون فلسفه و روششناسی علوم انسانی اسلامی
- رئیس کمیسیون علوم سیاسی اسلامی
- رئیس کمیسیون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
- دبیر شورای سیاستگذاری
- ۳ الی ۵ مشاور علمی با نظر رئیس دبیرخانه دایمی
ماده ۱۷:وظایف شورای علمی:
- تهیه موضوعات فراخوان کنگره و پیشنهاد به شورا جهت تصویب
- تایید نهایی شاخصهای ارزیابی مقالات
- داوری و تایید نهایی مقالات
- بررسی علمی کاندیداهای جایزه جهانی حسب نظامنامه جایزه
- بررسی و اظهارنظر درباره موارد ارجاعی از سوی شورای سیاستگذاری
تبصره: جلسات شورای علمی با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت مییابد و مصوبات آن نیز با رای اکثریت حاضران، معتبر است.
ماده ۱۸: وظایف کمیسیونهای تخصصی
- تدوین و پیشنهاد شاخصهای ارزیابی مقالات به کمیته علمی
- شناسایی نخبگان در هرکدام از محورها و سفارش مقالات اختصاصی
- دریافت مقالات
- ارزیابی مقالات بر اساس شاخصها و ضوابط و غنابخشی محتوایی مقالات
- ارزیابی اولیه علمی کاندیداهای جایزه حسب نظامنامه
- اداره کمیسیونها در روز برگزاری کنگره حسب ضوابط
تبصره ۱: مسئولیت کمیسیونهای تخصصی در هر سال یا دوره براساس توانایی بالفعل مراکز همکار پس از پیشنهاد رئیس دبیرخانه دایمی در شورای سیاستگذاری تعیین میگردد.
تبصره ۲: کمیسیونهای تخصصی از حداقل ۵ نفر از اعضای هیات علمی برجسته مراکز حوزوی و دانشگاهی تشکیل میگردند که به پیشنهاد رئیس کمیسیون و تایید دبیر علمی کنگره انتخاب میگردند.
ماده۱۹: اصلاح و بازنگری:
مواد و تبصرههای این آییننامه میتواند با درخواست یکی از اعضای شورای سیاستگذاری و تصویب دو سوم اعضا مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.
ماده ۲۰: امور مالی:
هزینههای اجرایی کنگره به علاوه هزینه داوری و حقالتالیف مقالات مصوب در کنار جذب کمکهای دولتی و مشارکت همکاران با محوریت مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا تامین میگردد. هزینه اداره کمیسیونهای تخصصی از قبیل حقالجلسات، ایاب و ذهاب و همچنین حقوق نیروهای مرتبط با کنگره بر عهده مراکز همکار میباشد.
این آییننامه در ۲۰ ماده و ۴ تبصره در دومین جلسه شورای سیاستگذاری سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و اعطای دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در تاریخ ۲۰/۳/۹۳ مورد تصویب قرار گرفت.
http://icih.ir/نظام-نامه/
مهمانان بین الملل
مقدمه
دبیرخانه دائمی کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، هر ساله علاوه بر فراخوانهای عمومی در سایتهای مرجع برگزاری کنفرانسها و همایشهای بینالمللی، اقدام به دعوت از اساتید برتر علوم انسانی در کشورهای مختلف مینماید. علیرغم وجود مشکلات گوناگون اعم از مالی، سیاسی، تداخل برنامهی اساتید با برنامههای کنگره و … برای حضور این افراد در ایران (که اوج ناهماهنگیهای سیاسی در دورهی چهارم پدید آمد)، کنگره در هر دوره پذیرای جمعی از اساتید که اکثراً منتقد علوم انسانی غربی هستند، میباشد. در ادامه میتوانید اسامی برخی از مهمانانی که از کشورهای خارجی برای حضور در کنگره به ایران آمدهاند را ملاحظه فرمایید. در این فهرست، اسامی اساتید و پژوهشگران خارجی که به صورت دائم یا موقت در ایران ساکن هستند، نیامده است.
مهمانان خارجی اولین کنگره
در کنگره اول بیش از ۳۰ نفر از محققان و علاقمندان کشورهای مختلف مشارکت داشتند؛ اندیشمندانی از کشورهای کانادا، هند، فلسطین، ترکیه، مالزی، اندونزی، انگلستان و پاکستان. بخش بینالمللی نخستین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با حضور علامه آیت الله مصباح یزدی و صاحبنظران داخلی و خارجی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.
ا