***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

ر نشست صبح با عنوان «پدافند غیرعامل، موضوعات راهبردی و کلان» مقالاتی ارایه ‌شد.

این مقالات شامل  نقش و جایگاه آموزش عالی کشور در پدافند غیر عامل نوشته‌ی سید جواد هاشمی فشارکی و دکتر جلالی، و.......     نقش مهندسی در دفاع غیر عامل نوشته‌ی سید جواد هاشمی فشارکی  و..... است.


https://www.isna.ir/news/8704-12295/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%8A%D8%B3%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D9%85%D9%84%D9%8A-%D8%B9%D9%84%D9%85%D9%8A-%D9%88-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%D9%8A-%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF-%D8%BA%D9%8A%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84



گزارش کامل ایسنا از اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل در دانشگاه تهران* اظهارات زاهدی، جلالی، زارعی و...

اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیر عامل صبح امروز (شنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور و زارعی ، رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت علوم در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد.

کمیته‌ پدافند غیرعامل تشکیل شده است

باید به جهانیان نشان دهیم که ملتی خودباور و خوداتکا هستیم

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، پدافند غیرعامل را ضروری و الزامی خواند و گفت: در برنامه‌ی چهارم توسعه همه‌ی دستگاه‌ها موظف به بحث پدافند غیرعامل شده‌اند و مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زاهدی در اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل که در تالارعلامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد در توضیح پدافند غیرعامل، اظهار کرد: پدافند غیرعامل طراحی و بکارگیری مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارها در جهت صیانت و حفاظت از انسان‌ها، نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و کاهش خسارات در برابر تهدیدات، پایدارسازی سازه‌های مدیریت و ارایه‌ی خدمات و کارکردهای موثر و معمول است.

وی هوشیاری، مراقبت و حضور رسانه‌ها و صدا و سیما و اندیشمندان را در این صحنه موثر خواند و خاطر نشان کرد: در پدافند غیرعامل خودباوری و خوداتکایی به شدت افزایش می‌یابد و در صورت بروز هر اتفاقی مردم آرامش خواهند داشت. در این زمینه تاثیرگذاری عملیات روانی دشمن نیز کاهش یافته و می‌توان روش‌هایی را برای مقابله با این آثار روانی ناشی از عملکرد دشمن بکار برد و در نتیجه دشمن را کاملا زمین‌گیر کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رزمایش پیامبر اعظم و شلیک موشک‌های همزمان را باعث تضعیف روحیه‌ی کسانی که ایران را مورد تهدید قرار دادند خواند.

زاهدی پیشرفت ایران را در کاربردی کردن علوم قابل توجه عنوان و تصریح کرد: بحث خودباوری و خود اتکایی و ترویج آن همزمان با سال نوآوری و شکوفایی بحث مهمی است. ما باید به جهانیان نشان دهیم که ملتی خودباور و خوداتکا هستیم. از اینرو باید به وضعیت علمی که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید دارند دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: دشمن اگر بداند ملت ایران توانمندی لازم را در مسائل دفاعی و نظامی دارد هرگز فکر جسارت حمله به ایران را به خود راه نخواهد داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه این وزارتخانه کمیته‌ای را در زمینه‌ی پدافند غیر عامل تشکیل داده و رشته‌ای را در مقطع کارشناسی ارشد راه‌اندازی کرده است، گفت: اندیشمندان با نشان دادن فکر و روحیه‌ی خودباوری و خوداتکایی باید به سمت پیشرفت حرکت کنند.

زاهدی در پایان استحکام و تقویت و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی و دفاعی را در کشور مهم خواند و اظهار کرد: بحث مربوط به تقویت نظامی به عهده‌ی نیروهای مسلح است؛ بنابراین در دانشگاه‌ها باید مباحث مربوط به پدافند غیر عامل مطرح و به موضوعات و جنگ‌های روانی که دشمن به آن می‌پردازد در این مقوله پرداخته شود.

مسوولان، مفهوم پدافند غیرعامل را در کشور جابیندازند

دربحث هسته‌یی از عوام‌زدگی‌ در دانشگاه‌ها جلوگیری شود

کاظم جلالی تهدیدات اخیر را یک حرکت روانی دانست و گفت: حتی کشورهایی که در معرض تهدید نیستند پدافند غیرعامل را جدی دانسته و در بحث صیانت از شریانات خود به جدیت فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل که در تالار امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در مقوله‌ی پرونده‌ی هسته‌یی آنچه که مشخص است آنها این موضوع را بهانه‌ای برای برخورد با نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌اند؛ چرا که در مراحل مختلف ایران برای نشان دادن حسن‌نیت به جهانیان تعلیق را پذیرفت اما آنها گفتند که تعلیق کافی نیست و باید کل فعالیت‌های هسته‌یی تعطیل و غنی‌سازی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند علم و تکنولوژی در بحث انرژی هسته‌یی برای کشور ما ممنوع باشد. این در حالی است که ایران نه تنها عضو NPT است بلکه به تمام قراردادهای جهانی پایبند است.

این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: در دورانی پروتکل الحاقی علی‌رغم تصویب نشدن از سوی مجلس توسط دولت اجرا شد. در آن دوران بازرسی‌های زیادی نزدیک به سه هزار نفر در روز انجام می‌شد که این قبیل کارها نشان می‌دهد که ایران به دنبال استفاده‌ی غیر صلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌یی نیست. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در منطقه‌ی خاورمیانه دارای صدها کلاهک هسته‌یی است و نه تنها عضو NPT نیست؛ بلکه قراردادهای بین‌المللی را امضاء نکرده است که این موارد نشانگر آن است که آنها دنبال چیزهای دیگری هستند.

جلالی خاطرنشان کرد: تهدیدات از سوی جناح نومحافظه‌کار کاخ سفید و رژیم صهیونیستی صورت گرفت و در همین رابطه رژیم صهیونیستی مانوری را با صد فروند هواپیما انجام داد و اعلام کرد که قصد حمله به ایران را دارد و ایران را مورد تهدید قرار داد، اما مطمئنا این تهدیدات بیشتر جنبه‌ی حرکتی روانی و پاسخی به افکار عمومی مردم‌شان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه پرونده‌ی هسته‌یی بر مبنای گفت‌وگو قابل حل و فصل است، گفت: ابهاماتی در پرونده‌ی هسته‌یی را در قالب مدالیته مطرح کردند و شش ابهام بزرگ را در دستور قرار دادند. برخی در آن زمان ادعا کردند که ایران نمی‌تواند به این ابهامات پاسخ دهد اما شاهد بودیم که ایران در طی مذاکراتی به هر شش مورد که موضوعات بزرگی را ساخته بودند پاسخ داد تا جایی که البرادعی و آژانس 17 بار صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران را متذکر شدند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بر طبق گفته‌ی آنها اقدامات گذشته‌ی آنها حل شده است و فعالیت کنونی ایران در زمینه‌ی هسته‌یی نیز صلح‌آمیز است و دارای ابهامی نیست؛ اما آنها می‌گویند از کجا معلوم که ایران در آینده از انرژی هسته‌یی استفاده‌ی غیر صلح‌آمیز نکند. این ادعا بسیار غیرحقوقی است.

نماینده‌ی مردم شاهرود در خانه‌ی ملت، تاکید کرد: آنها شاهد هستند که موضوع انرژی هسته‌یی برای ایران مهم است در حالیکه امروز نزدیک به چهار هزار سانتریفیوژ در کشور است و ایران در چارچوب NPT به فعالیت می‌پردازد این موضوع برای دولت و ملت نیز مهم می‌باشد.

جلالی با اشاره به سفر اخیر سولانا به تهران، گفت: در این سفر سولانا بسته‌ی پیشنهادی و نامه‌ی گروه 1 + 5 را به همراه داشت. این بار مذاکرات با لحن مثبت‌تر انجام شد و تلاش سولانا بر این بود که به تفاهم دست پیدا کنند. البته آنها پیشنهاد دادند که فعالیت هسته‌یی فریز شده و پیشرفتی نداشته باشد و در مقابل آنها نیز قطعنامه‌ها را متوقف کنند اما ایران اعلام کرد که به نامه‌ی آنها پاسخ خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در هفته‌ی گذشته به نامه‌ی گروه 1 + 5 و سولانا پاسخ داده شد. بر این اساس ایران در گفت‌وگو و مذاکرات از خطوط قرمز عبور نکرده و بر حق برخورداری از فناوری هسته‌یی تاکید دارد. بر این اساس مقرر شد در آینده‌ی نزدیک مذاکراتی بین ایران و سولانا و گروه 1 + 5 انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه پرونده‌ی هسته‌یی را می‌توان با گفت‌وگو و مذاکره حل کرد، گفت: متاسفانه هر زمانی که به تفاهم نزدیک می‌شویم آمریکایی‌ها به نوعی تلاش می‌کنند اساس مذاکرات را تخریب کنند که این موضوع را نیز در گذشته شاهد بودیم. با این وجود امیدواریم مذاکرات به نتایج و جمع‌بندی خوبی برسد.

این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ایران هیچگاه طالب جنگ و درگیری نیست و برای هیچ کشوری تهدید به شمار نمی‌آید، اظهار کرد: آنچه که در روزهای اخیر در مانور پیامبر اعظم و شلیک برخی موشک‌ها انجام شده، بخشی از توان دفاعی بزرگ ایران است. این توان، توان همان کشوری است که تا دیروز افرادی که به عنوان کارشناس در کشور حاضر می‌شدند حق توحش و کاپیتولاسیون می‌گرفتند و احساس می‌کردند ایران توانی ندارد.

جلالی ادامه داد: امروز استادان و دانشجویان ایرانی به حدی از بلوغ رسیده‌اند که در دنیای کنونی این سوال مطرح است که چطور علی‌رغم بستن همه‌ی راه‌ها ایرانیان توانسته‌اند به توان علمی بالایی دست پیدا کنند.

نماینده‌ی مردم شاهرود در خانه‌ی ملت، افزود: در بازدیدی که از اکثریت مراکز هسته‌یی داشته‌ام به جرات می‌توان گفت که قاطبه‌ی دانشمندان هسته‌یی ما دارای معدل سنی 25 تا 30 سال هستند. این افراد در فضای انقلاب، رشد پیدا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: باید در بحث هسته‌یی از عوام‌زدگی‌ها در دانشگاه‌ها جلوگیری شود؛ چرا که برخی در تلاشند عوام‌گرایی در این بحث ایجاد شود و بسیاری از مشکلات را بر سر این مساله خراب کنند. این در حالی است که دستیابی به انرژی هسته‌یی اتفاقی بزرگ و ملی است و باید از آن صیانت کرد.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از سخنانش، خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ جوامع بشری از ابتدای تاریخ بشریت بحث تامین امنیت است و بر این اساس سایر نیازهای بشری پس از فراهم شدن امنیت در اولویت قرار می‌گیرند. همچنین در اندیشه‌های سیاسی نیز هر زمان که اندیشمندان به لحاظ روان‌شناختی در معرض ناامنی قرار می‌گیرند مقوله‌ی امنیت و اندیشه‌ی آنها تا جایی تقویت می‌شود که فلسفه‌ی حکومت را برخی‌ها تامین امنیت بیان می‌کنند.

جلالی مقوله‌ی امنیت را مقوله‌ی بسیار مهمی خواند و گفت: با مدرن شدن جوامع مفهوم امنیت در لایه‌های پیچیده‌تری مطرح شد. شاید روزی مفهوم امنیت در قالب لشکرکشی و جنگ‌ها مطرح می‌شد، اما امروز این مفهوم یک مفهوم چند بعدی است و در اقتصاد، سیاست، روان انسان‌ها و ... مطرح است.

این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در صورت رخ دادن جنگ، استراتژیست‌ها و برنامه‌ریزان تلاش می‌کنند شاهرگ‌های حیاتی جامعه را مورد تهاجم قرار دهند از اینرو طبیعی است که مفهومی به نام پدافند غیرعامل که چگونگی صیانت از شریانات حیاتی جامعه را مطرح می‌کند عنوان شود.

وی با بیان اینکه در جنگ‌های جدید و مدرن مراکز مهم اقتصادی اولین مراکزی است که برای تهاجم مورد توجه قرار می‌گیرند، در خصوص راهکار برای صیانت از این مراکز، گفت: باید این مراکز را شناخت و با صیانت از آنها کاربردهای دو گانه‌ای را نیز برای این مراکز تعریف کرد. متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از این موارد کم‌توجهی و یا بی‌توجهی در کشور صورت می‌گیرد.

نماینده‌ی مردم شاهرود در خانه‌ی ملت، با تاکید بر فرهنگ‌سازی مقوله‌ی پدافند غیرعامل، گفت: برخی پدافند غیر عامل را مزاحمتی برای خود دانسته و تصور می‌کنند پدافند غیر عامل هزینه‌ها را بالا می‌برد. این در حالی است که این مقوله هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. از این رو مسوولان در وزارتخانه‌ها، تصمیم‌گیران و وزرا و کسانی که در مراکز اصلی کشور ایفای نقش دارند باید مفهوم پدافند غیرعامل را در کشور جا بیندازند؛ چرا که این مفهوم در جهت افزایش هزینه‌ها نیست بلکه صرفه‌جویی است.

جلالی پدافند غیر عامل را برای ایران مهم خواند و گفت: حتی کشورهایی که در معرض تهدید نیستند پدافند غیر عامل را جدی دانسته و در بحث صیانت از شریانات خود به جدیت فعالیت می‌کنند.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌ی حساسی در منطقه قرار دارد و مسیر ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب است و کالای استراتژیک و اساسی دنیا یعنی انرژی نیز در این منطقه قرار دارد باید در بحث پدافند غیرعامل به صورت جدی فعالیت کند.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای پیام بزرگ نفی سلطه‌پذیری است که در قانون اساسی وجود دارد و انقلاب اسلامی آن را آورده است از اینرو دنیای سلطه‌گر و آمریکا که قصد تک‌قطبی کردن جهان را دارند تلاش می‌کنند جامعه‌ی ایران را مورد تهدید قرار دهند.

این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز نظام سلطه‌ی بین‌المللی و رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه شکست خورده و نتوانسته است از سیلی که در جنگ‌های 33 روزه از حزب‌الله لبنان خورده است رهایی پیدا کند. آنها منشاء شکست‌ها را در پیام اثرگذار ایران می‌دانند.

جلالی در رابطه با پدافند غیر عامل، گفت: بخشی از پدافند عامل را در رزمایش‌ها شاهد بودیم. اکنون بخش پدافند غیر عامل به عهده‌ی پژوهشگران و دانشگاهیان است که باید در جهت تحقق آن تلاش کنند و در صورت وجود نکاتی آن را به مجلس ارایه دهند.

جلالی ادامه داد: در بخش اجرا نیز اگر ایراداتی وجود دارد باید قوه‌ی مجریه با جدیت وارد عمل شود و شما دانشگاهیان و پژوهشگران در این بخش‌ها به قوه‌ی مجریه و مقننه کمک کنید. از اینرو امیدواریم این مقوله‌ی مهم در دانشگاه‌ها جایگاه خود را پیدا کند.

آینده‌ی مذاکرات با سولانا مثبت است

با تهدید و زور نمی‌توان با ایران برخورد کرد

ایران حتما با قدرت مقابل کشور تهدیدکننده می‌ایستد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران قصد تهدید هیچ کشوری را ندارد بلکه اساسا جنگ‌طلب نیست؛ چرا که با توجه به اعتقاد ایران در دنیای جدید باید با گفت‌وگو و اجرای قواعد بین‌المللی به پیش برویم.

به گزارش ایسنا، نماینده‌ی مردم شاهرود در خانه‌ی ملت، در حاشیه‌ی اولین همایش ملی، علمی، پژوهشی پدافند غیرعامل با بیان این که برخی کشورها تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را تهدید کنند و در این زمینه مانورهایی را برگزار کردند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توان نظامی خود را دارد. در این زمینه مانورهایی را برگزار می‌کند و اکراه نیز ندارد که بخش‌هایی توان نظامی و دفاعی خود را به جهان و کشورهایی که تهدید می‌کنند نشان دهد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن نفی هر گونه تهدید و جنگ قائل به این است که اگر قرار باشد مرزهای این کشور مورد تهدید قرار گیرد حتما با قدرت در مقابل کشور تهدیدکننده می‌ایستد و آنها را مورد آسیب جدی قرار خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با ارزیابی از مذاکرات آینده‌ی سولانا در ایران، گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده در تهران گام مثبتی نیز بود و روح مذاکرات مثبت و هم اراده‌ی جدی در بین طرفین برای مذاکرات وجود داشت که افق‌هایی را برای هر دو طرف روشن کرد.

جلالی ادامه داد: با تهدید و زور نمی‌توان با جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد؛ چرا که کشور ایران کاملا آماده‌ی تعامل با دنیا و مذاکره برای حل و فصل مسائل باقیمانده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آینده‌ی مذاکرات با سولانا را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد، بتوان با نتیجه‌ی این مذاکرات گام‌هایی را برای حل و فصل مسائل باقیمانده برداشت.

وی پدافند غیر عامل را بسیار مهم دانست و ابراز امیدواری کرد: امیدواریم این همایش بتواند ادبیاتی را در بین مسوولان و مردم رایج کند و بتوانیم در ارتباط با صیانت از شریانات اقتصادی، فنی و استراتژیک کشور پدافند غیر عامل و استانداردهای آن را به نوعی اجرا کنیم تا شریانات اصلی کشور مورد تهدید نباشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پدافند غیر عامل ضرورتی جدی برای همیشه‌ی تاریخ زندگی جدید بشریت است. امیدواریم این موضوع در کشور ما نیز عملی شود.

جلالی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تاکنون گزارش‌هایی در رابطه با پدافند غیر عامل به مجلس رسیده است، گفت: قوانین اصلی پدافند غیر عامل تصویب شده است.

وی اضافه کرد: اگر پژوهشگران و دانشگاهیان در خلال تحقیقات و کارهای خود احساس کردند این قوانین دارای عیوب و نقص‌هایی است و یا این قوانین نیازمند تکمیل است می‌توانند این مباحث را با مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح کنند. در این صورت ما این قوانین را اصلاح و یا نقص‌ها را رفع می‌کنیم.

پدافند غیرعامل باید شامل پویایی علمی باشد

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور پرداختن به مقوله‌ی توسعه‌ی ادبیات پدافند غیرعامل در کشور را یک امر مهم دانست و بیان کرد: این امر یک ارتباط منسجم و پیوسته‌ای با تهدید دارد و این تهدید است که عنصر دفاع را شکل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، سردار جلالی در اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل که در تالار امینی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان این که تا به حال بیشترین پیشرفت‌ها در حوزه نظامی و تاکتیکی بوده است، گفت: اما به دلیل این که امروزه تهدیدات از یک همراهی و بارگذاری از درون به وسیله تکنولوژی و علم برخوردار است و تکنولوژی و فن‌آوری اساس‌یترین عامل در جنگ‌ها است و وجود یک توانمندی و فن‌آوری برتر می‌تواند جنگ را از نسلی به نسل دیگر متحول کند بنابراین پرداختن به امر پدافند غیرعامل بسیار مهم است.

سردار جلالی با بیان این که امروز با جنگ نسل چهارم روبرو هستیم که از تمرکز توان دشمن و ابرقدرت‌ها در حوزه قدرت و توان ملی در کشور شکل می‌گیرد و دیگر تاکید بر حوزه نظامی مورد نظر نیست،‌ اظهار داشـت: در مدل جدید جنگ‌ها، توان ملی یک کشور برای برخورد با کشور دیگر در نظر گرفته شده است؛ همان طور که ما شاهد برخورد آمریکایی‌ها در قالب رویکرد جنگ اقتصادی و تحریم اقتصادی هستیم . درواقع آن‌ها دنبال تاثیر مقطعی این حوزه نیستند و برداشت‌شان این است که این امر در طولانی مدت پاسخ می‌دهد. آمریکایی‌ها در گذشته تجربه جنگ اقتصادی را در مورد عراق داشتند همان طور که تحریم اقتصادی برای عراق را از سال 93 آغاز کردند تا این امر بر قدرت اداره یک کشور تاثیر بگذارد و آن‌ها هنگام جنگ با یک کشور ضعیف شده روبرو باشند که عناصر اساسی خود را از دست داده باشند.

وی با بیان این که امروزه شاهدیم در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلفی درگیری و جنگ که بخش زیادی از توان ملی را در بر می‌گیرد در حال ظهور و بروز است، افزود: دانش هسته‌یی از حوزه‌هایی است که امروزه تبدیل به تکنولوژی بومی شده است و همان‌طور که حوزه علم و پژوهش حوزه‌ی اصلی برخورد ما با آمریکایی‌هاست بنابراین ما امروز باید یک دفاع همه جانبه داشته باشیم و اگر امروز دشمن ابزار و مولفه‌های اصلی توان ملی کشور را به عنوان هدف مورد تهاجم قرار دهد مانند جنگ اقتصادی وسیاسی،‌ ما نیز باید به عنوان دفاع همه جانبه،‌ دفاع علمی،‌ فرهنگی،‌ سیاسی، اجتماعی و فن‌آورانه داشته باشیم و با یک نگاه واقع‌بینانه دفاع آن را شکل دهیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه بیان کرد: سیاست‌های نظام در امر پدافند غیرعامل 10 بند است که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رسیده است و بند هفتم آن مربوط به امر فرهنگ‌سازی، آموزش عمومی در بخش‌های دولتی و غیردولتی می‌شود. یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بر این موضوع تاکید کرده که باید به آن توجه شود و بند دهم این سیاست هم حمایت از توسعه فن‌آوری در صنایع مرتبط با پدافند غیرعامل با تاکید بر تولید داخل است.

وی با بیان این که ما در حوزه آموزش، در مورد پدافند غیرعامل دارای نواقصی هستیم،‌ اظهار کرد: فاقد آزمایشگاه تخصصی که نیازهای علمی ما را دقیق آزمایش کند هستیم که باید آن را رفع کنیم. یا این که ساختار متناسب تولید علم در این حوزه نداریم و یا این که با توجه به این که حوزه پدافند غیرعامل در دنیا از طبقه‌بندی برخوردار است ما نمی‌توانیم به همه‌ی طبقات پدافند غیرعامل دسترسی داشته باشیم.

وی کم بودن رشته‌های پدافند غیرعامل را از دیگر نواقص آن دانست و گفت: ما در متون درسی و کتاب‌های مرجع دچار کمبود اساسی هستیم و نمی‌توانیم جز در برخی حوزه‌ها رابطه مستقیمی با دنیا داشته باشیم و همچنین جذب استعدادهای علمی کشور به خارج و کنترل جدی فن‌آوری کشور به بهانه تحریم اقتصادی از دیگر این ضعف‌ها می‌باشد.

سردار جلالی درباره راهکارهایی که در حوزه‌ تولید علمی پدافند غیرعامل می‌تواند کمک کننده باشد، گفت: تولید تکنولوژی برتر بومی، تهدیدشناسی علمی در دانشگاه‌ها، مدل‌های مدیریتی کشور در شرایط بحران و جنگ، مشاوره‌های فنی و تخصصی در این حوزه، توجه به پژوهش نظری و تحقیقات علمی با محوریت تولید علم بومی، مطالعات راهبردی در حوزه مهندسی پدافندغیرعامل، توسعه آزمایشگاه‌های تخصصی، ایجاد سایت پژوهشی تالیف و ترجمه، تولید دانش و فن‌آوری مرتبط با پدافند غیرعامل، تولید رشته‌های آموزشی بلندمدت (کارشناسی ارشد و دکتری) و تربیت مربی، دوره‌های کوتاه مدت آموزش برای فرهنگ‌سازی، کاربردی نمودن پدافند غیرعامل در حوزه‌های صنعتی و خدماتی، ایجاد کارگاه‌های مرتبط با پدافند غیرعامل در استان‌های بزرگ و پایان‌نامه‌های تحصیلی همچنین معافیت نخبگان در این حوزه از خدمت سربازی از جمله این راهکارها است.

وی در پایان بیان کرد: امروزه ارتباط تنگاتنگی بین تهدید و فن‌آوری وجود دارد و چون فن‌آوری عنصری پویا است بنابراین پدافند غیرعامل به عنوان دفاع در برابر تهدید باید شامل پویایی علمی باشد و به همین دلیل ما نمی‌توانیم در حوزه پدافند غیرعامل تنها شاهد یک ادبیات ثابت و ایستا باشیم.

تشکیل انجمن علمی پدافند غیرعامل کلید خورده است

رییس کمیته‌ی پدافند غیرعامل وزارت علوم، در اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل که در تالار امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در بسیاری از حوزه‌های تکنولوژی، علوم هسته‌یی، مهندسی ژنتیک، سازه‌های دریایی و بسیاری از حوزه‌های تخصصی در جهان ایرانیان وارد شده‌اند و حرکت پرشتابی را آغاز کرده‌اند؛ از اینرو امیدواریم در مقوله‌ی پدافند غیرعامل نیز با حضور تمام دستگاه‌ها فعال بوده و حرکت پرشتابی را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، اصغر زارعی با بیان اینکه کمیته‌ی پدافند غیر عامل وزارت علوم از سال 85 شکل گرفت، اظهار کرد: مبنای وزارت علوم این است که دانشگاه‌ها در این مقوله و حوزه‌ی آموزشی و پژوهشی گام‌های موثری بردارند؛ چراکه دانشگاه‌ها دارای ظرفیت و توانمندی لازم در این زمینه هستند.

رییس کمیته‌ی پدافند غیرعامل وزارت علوم، بحث پدافند غیرعامل را دارای سه بخش آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی خواند و اظهار کرد: آموزش‌های کوتاه‌مدتی تحت عنوان دوره‌های مهارت‌آفرینی به منظور آشنایی و تربیت در نظر گرفته شده است.

وی گفت: بیش از 250 مقاله در این رابطه به دبیرخانه همایش ارسال شد که 165 مقاله در این زمینه مورد پذیرش قرار گرفت که طی این دو روز به صورت چکیده ارایه می‌شود.

زارعی بحث پدافند غیرعامل را موضوعی میان‌رشته‌ای خواند و گفت: این مقوله حتما باید از علوم انسانی شروع شود تا علوم مهندسی و علوم پزشکی را در بر گیرد و در هر زمینه به شکل تخصصی عمل کند تا با برنامه‌ریزی منظمی در چند سال آینده دوره‌های آموزشی وجود داشته باشد.

وی از کلید خوردن انجمن علمی پدافند غیر عامل خبر داد و گفت: حرکت در جهت تنظیم سند ملی جامع پدافند غیر عامل به عنوان یک برنامه‌ی اجرایی جزء برنامه‌هاست. همچنین سند فرابخشی و فراگیری نیز در این زمینه کلید خورده و قرار است سایتی نیز در این مقوله راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این همایش دو روزه قرار است در روز اول (شنبه) نشست‌هایی تخصصی با عناوین پدافند غیر عامل، موضوعات راهبردی و کلان، پدافند غیر عامل، زیرساخت‌ها، صنایع، فناوری‌های نوین، انرژی و در روز دوم (یکشنبه) نیز نشست‌های تخصصی با عناوین پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، آمایش سرزمین، معماری، سازه، CCD، GIS برگزار شود.

در نشست صبح امروز با عنوان «پدافند غیرعامل، موضوعات راهبردی و کلان» مقالاتی ارایه ‌شد.

این مقالات شامل نقش پدافند غیرعامل در امنیت کشور نوشته‌ی دکتر قدیم نظامی و عباس مهری، نقش و جایگاه آموزش عالی کشور در پدافند غیر عامل نوشته‌ی سید جواد هاشمی فشارکی و دکتر جلالی، پیشنهاد الگوی مدیریت، پژوهش و نوآوری‌ها در پدافند غیر عامل نوشته‌ی دکتر شهرام علمداری، دکتر محمدصادق آخوندی و علی شالفروش، راهبردهای پدافند غیرعامل نوشته‌ی مهدی رمضانی، توسعه‌ی یک مدل برنامه‌ریزی راهبردی برای سازمان‌های دولتی نوشته‌ی کورش داداش‌تبار و علی انعامی، بررسی اهمیت و تاثیر ایجاد نقشه دانش در سازمان پدافند غیر عامل کشور نوشته‌ی میترا دیلمقانی و بهروز سلیمانی، راهبردهای پدافند غیر عامل در برابر حملات هوایی نوشته‌ی دکتر حسین عصاریان‌نژاد و جهانبخش حسنی، نقاط اشتراک حقوق بین‌الملل بشردوستانه و پدافند غیر عامل نوشته‌ی سید اصغر جعفری، نقش دیپلماسی دفاعی در تقویت پدافند غیر عامل نوشته‌ی علی باقری دولت‌آبادی، بازیابی فرهنگی و تاثیر مولفه‌های روانی در دفاع غیر عامل نوشته‌ی حسین یوسفی و دکتر مهدی جوانمرد، تروریسم و نقش پدافند غیر عامل در امنیت ملی نوشته‌ی سجاد کریمی کاشکی است.

به گزارش ایسنا، در نشست پدافند غیر عامل، زیرساخت‌ها، صنایع، فناوری‌های نوین، انرژی با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر تهرانچی، دکتر عامری، دکتر یوسفی و دکتر براری مقالاتی ارایه می‌شود.

این مقالات شامل بررسی روش استفاده از لیدار در جهت شناسایی مراکز نظامی و ساختمان‌های استراتژیک نوشته دکتر سهامی، مهندس جهرمی و مهندس خیرآبادی، کاربرد شبیه‌سازی در پدافند غیرعامل آب نوشته سهیل امامیان و دکتر علی‌اکبر پوری‌رحیم، کاربرد شبکه‌های ویژه سیار در شرایط اضطراری نوشته عیسی زارع‌پور، بررسی تهدیدات جنگی بر روی تجهیزات IT نوشته احسان اعرابی، نقش مهندسی در دفاع غیر عامل نوشته‌ی سید جواد هاشمی فشارکی و دکتر جلالی، روش‌های اینترنتی دفاع غیر عامل نوشته‌ی علی آرام، حسین شریف‌زاده و محمد علیپور، کاربری دوگانه ایستگاه مترو نوشته محمدصالح هنردوست، مهدی استادباقر، حامد کریمی و فهیمه پیری، شناسایی و دسته‌بندی چالش‌های آسیب‌پذیرهای پدافند غیر عامل در حوزه‌ی IT نوشته سیما صالحی، راهبردهای دفاع غیر عامل در حوزه‌ی فناوری نوشته‌ی محمد شاه‌محمدی و محمدصادق آخوندی، تهاجمات ژنتیکی و اقدامات موثر نوشته‌ی دانیال کهریزی است.

در روز دوم این همایش نشست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر علمداری، مهندس بهتاش و دکتر پوری رحیم برگزار می‌شود.

دراین نشست مقالاتی شامل تفاوت‌هات و شباهت‌ها و ضرورت یکپارچگی نوشته دکتر علی عسگری، پدافند غیر عامل و دفع حملات NBC نوشته‌ی یوسف ذوالفقاری‌کیان و مجتبی علی‌نژاد، لزوم و روش تدوین سناریوهای بحران در کشور نوشته علیرضا حقجویی و محمد آقابابایی، بررسی چگونگی تدوین برنامه‌ی تداوم خدمات دولت در جنگ نوشته‌ی محمدتقی آقابابایی، هاجر سرمدی و علیرضا حق‌جویی، راهبردهای علمی در مدیریت بحران رسانه و تبلیغات نوشته‌ی مصطفی ادیب و محسن ابراهیمی، دفاع غیر نظامی در ایران و پیشنهادهایی برای پیشرفت (مدل سوئیس) نوشته‌ی ناهید کریمی، پناهگاه زیرزمینی خودگردان برای NBC نوشته‌ی اکبر تقی‌لو، هادی بهادری و منا لارتی، الگوی مدیریت بحران از منظر امام خمینی (ره) نوشته‌ی علیرضا ترقی، مدیریت بحران مردم در شرایط جنگ نوشته‌ی رضا محمدی‌نیا و مهرداد اردکانی، شاخص‌های تحلیل اقتصادی، اجتماعی حوادث جنگی نوشته‌ی دکتر شهرام علمداری، دکتر محمدصادق آخوندی و سید حسن علوی‌راد ارایه می‌شود.

به گزارش ایسنا، نشست پدافند غیر عامل و مدیریت بحران با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر علمداری، مهندس بهتاش و دکتر پوری رحیم برگزار می‌شود.

دراین نشست مقالاتی شامل پدافند غیر عامل، آمایش سرزمین، معماری، سازه، CCD، GIS با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر بدری، دکتر مطوف و دکتر بهشید حسینی ارایه خواهد شد.

این مقالات شامل پدافند غیر عامل در حملات EMP نوشته‌ی یوسف ذوالفقاری‌کیان و حمیدرضا رضایی، بررسی مدل‌های تعیین موقعیت ماهواره (TEL) نوشته‌ی سید یاسر محسنی زنوری، قابلیت GIS در مدیریت بحران سیل ناشی از تهاجم دشمن کامبیز علی‌محمدی، شناسایی مناطق دچار حریق پس از حملات هوایی و موشکی نوشته‌ی علی سرکارگر اردکانی، محمدجواد ولدان و علی منصوریان، بررسی تاثیر بسترهای جغرافیایی طبیعی و انسانی ایران بر پدافند غیر عامل نوشته‌ی رمضان فیضی، بررسی ریسک زیست‌محیطی تقاطع‌های شبکه انتقال انرژی با GIS نوشته دکتر یارعلی، تدوین معیارهای اصلی پدافند غیر عامل در طراحی معماری ساختمان‌های عمومی نوشته‌ی سید بهشید حسینی، بمباران شیمیایی سردشت - جغرافیا و مدیریت بحران نوشته‌ی دکتر سعید خضری، تاریک‌کننده‌های نامرئی نوشته‌ی علی سلمانی اسکلو و اکبر میرزایی، مدیریت بحران به کمک ارزیابی و طراحی فضاهای عمومی به منظور پدافند غیر عامل نوشته‌ی سید بهشید حسینی است.

انتهای پیام



https://www.isna.ir/news/8704-12295/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%8A%D8%B3%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D9%85%D9%84%D9%8A-%D8%B9%D9%84%D9%85%D9%8A-%D9%88-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%D9%8A-%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF-%D8%BA%D9%8A%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۱/۲۵