***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکترمحسن محمدی فشارکی 

 

https://www.magiran.com/paper/1667945

 

عناصر گروتسک در داستان های محمد شیرزاد در اسکندرنامه

نویسنده:

محسن محمدی فشارکی ، رویا هاشمی زاده*

چکیده:

اصطلاح گروتسک از نیمه قرن شانزدهم در ادبیات اروپا مطرح شد. اگرچه زمینه های تعریف این اصطلاح پیش تر از این قرن به وجود آمده بود؛ اما ورود این اصطلاح در قرن هجدهم در ادبیات اروپا به عنوان مقوله ای زیبایی شناسی، هم زمان با ورود آن به مباحث فلسفی هنر بود. کایزر در قرن نوزدهم آن را برای نخستین بار به رسمیت شناخت و ماهیتش را تجلی این دنیای پریشان و از خود بیگانه دانست. در تعریف گروتسک موارد زیادی گفته شده است، ازجمله هر چیز که عجیب و غریب باشد. این چیز می تواند انسان یا حیوان، فضا و یا موقعیتی حیرت انگیز، عجیب و نفرت انگیز باشد. به طور کلی هر چیز که حاوی سه خصلت عجیب، نفرت انگیز و در عین حال خنده آور باشد، مشمول گروتسک است. نگارندگان در این مقاله با استفاده از روش کتابخانه ای - اسنادی، ضمن آوردن تعاریفی از این اصطلاح، این عناصر را در داستان های «محمد شیرزاد»، یکی از سرداران اسکندر مقدونی، در بخش پایانی کتاب اسکندرنامه بررسی کرده اند. این داستان-ها همانند دیگر داستان های این کتاب سرشار از این گونه عناصرند که به چهار دسته انسانی، حیوانی، فضای گروتسک و عناصر زبانی تقسیم شده اند. این موضوع نشان می دهد داستان های عامه نیز، مانند دیگر داستان ها می توانند بستر مناسبی برای مطرح کردن این نظریه باشند.

کلیدواژگان:

گروتسک ، اسکندرنامه ، داستان محمد شیرزاد ، عناصر زبانی

زبان:

فارسی

انتشار در:

نشریه فرهنگ و ادبیات عامه، پیاپی ۱۲ (بهار ۱۳۹۶)

صفحات:

۱۳۹ -۱۶۴

 

Study of Grotesque Elements in "Mohammad Shirzad " Stories in Eskandarnameh

Author(s):

Mohsen Mohammadi Fesharaki , Roya Hashemizadeh*

Abstract:

Grotesque was introduced to European literature by the middle of sixteenth century, though previous definitions of this terminology were available before. Although this term was introduced to Aesthetics at the same time with its introduction to philosophy of arts, Kayser made it official and defined it as an expression of alienation and the chaotic world in the nineteenth century. Grotesque, as the definitions go, contains everything odd or strange. This oddity could be of humans, animals, spaces or amazing, strange or dispiteous situations. Generally, anything that contains these three characteristics while it is funny, is considered to be Grotesque. In this article, whit the library-documentary Method, alongside introducing definitions of this term, we reviewed Shirzad’s “Alexander the great”, the last part of the book “Eskandarnameh” regarding these elements. This stories presented, like all other stories of this book rich and special elements, it was divided into seven kinds of human, animal, grotesque atmosphere, language elements etc. This subject shows that vulgar stories also, like other stories can be the suitable background for this view.

Keywords:

Grotesque Mohammad Shirzad Amazing Hateful Funny

Language:

Persian

Published:

Culture and Folk Literature, Volume:5 Issue: 12, 2017

Pages:

139 - 164

 

نشریه فرهنگ و ادبیات عامه

Culture and Folk Literature

دوماهنامه علوم انسانی

آخرین شماره  |   آرشیو

ISSN: 2345-4466 eISSN: 2423-7000

صاحب امتیاز:

دانشگاه تربیت مدرس

مدیر مسئول:

دکتر غلامحسین غلامحسین زاده

سردبیر:

حسن ذوالفقاری

 

https://www.magiran.com/paper/1667945