شناسایی طرح واره های ناسازگار اولیه براساس پرسشنامه یانگ در دختران دبیرستانی شهر قم
دکتر محمد غلامی فشارکی
https://www.magiran.com/paper/1621228
شناسایی طرح واره های ناسازگار اولیه براساس پرسشنامه یانگ در دختران دبیرستانی شهر قم
نویسنده:
امیر همتا ، انوشیروان کاظم نژاد* ، محمد غلامی فشارکی ، نازنین فکری ، معصومه ابوالفتحی
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
طرح واره یک الگوی شناختی و هیجانی است که می تواند رفتارهای فردی را به سمت خاصی سوق دهد. این مطالعه با هدف بررسی مشکلات روانی ویژگی های شخصیتی در دختران دانش آموز شهر قم انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه به روش تحلیلی - مقطعی بر روی ۱۵۱ دانش آموز دختر دبیرستان های شهر قم در سه رشته علوم ریاضی، انسانی و تجربی در سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۹۱ انجام شد. نمونه گیری در دو مرحله: ابتدا نمونه گیری خوشه ای، سپس نمونه گیری طبقه بندی شده با تخصیص متناسب در هرخوشه صورت گرفت. شرکت کنندگان به پرسشنامه ۷۵ سوالی «طرح واره های ناسازگار اولیه یانگ» پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن و آماره لاندا تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین سنی دانش آموزان برابر با ۵/۱±۱۵ سال بود. طرح واره های معیارهای سرسختانه (در بعد گوش به زنگی بیش از حد و بازداری)، شکست و وابستگی (در بعد عملکرد مختل) و نقص/شرم (در بعد طرد و بریدگی) به ترتیب بیشترین میانگین را داشتند. میانگین نمره هیچ یک از سازه ها برحسب سه گروه تحصیلی با هم تفاوت معنی داری نداشت. اما همبستگی بین سازه ها در گروه های تحصیلی از نظر آماری معنی دار بود (۰۵/۰>p).
نتیجه گیری
در این مطالعه از بین ۴ طرح واره ای که بیشترین میانگین را داشتند، دو طرح واره متعلق به حوزه عملکرد مختل بود. باتوجه به اینکه این طرح واره با رفتار والدین در دوران کودکی شکل می گیرد، لذا یکی از راهکارها می تواند آموزش والدین در جهت پرورش اعتماد به نفس فرزندان و عدم مراقبت بیش از حد از آنان باشد.
کلیدواژگان:
طرح واره یانگ ، دانش آموزان ، بازداری ، شرم ، قم ، ایران
زبان:
فارسی
انتشار در:
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، سال دهم شماره ۹ (پیاپی ۵۶، آذر ۱۳۹۵)
صفحات:
۳۵ -۴۳
Identification of Early Maladaptive Schemas Based on Young Questionnaire in High School Girls of Qom City, Iran
Author(s):
Amir Hamta , Dr Anoshirvan Kazemnejad * , Dr Mohammad Gholami , Fesharaki , Nazanin Fekri , Masomeh Abollfathi
Message:
Abstract:
Background And Objectives
Schema is a cognitive and emotional pattern, which can affect individual behaviors. This study was performed to investigate mental health problems and personality characteristics in female students in Qom city.
Methods
This cross-sectional study was carried out on 151 female students of Qom high schools in three disciplines of Mathematical Sciences, Humanities, and Experimental Sciences in 2011-2012 academic years. Sampling was performed in two steps; first cluster sampling and then stratified sampling with proportional allocation to each cluster. Participants answered a 75-question questionnaire, Young Early Maladaptive Schemas. Data were analyzed using KruskalWallis, spearman correlation coefficient, and Lambda statistics.
Results
The mean age of the students was 15±1.5 years. Unrelenting standards schemas (in domain of over vigilance/inhibition), failure and dependency (in dimension of impaired autonomy), and defectiveness and shame (in dimension of disconnection and rejection) had the highest mean scores, respectively. None of the mean scores had a significant difference according to three academic groups. But the correlation between the schemas was statistically significant in the academic groups (p
Conclusion
In this study, 2 out of the 4 schemas with the highest mean belonged to impaired performance domain. Given that this schema is formed by parental behavior during childhood, therefore, one of the strategies can be training of parents to improve childrens confidence and not over caring of them.
Keywords:
Young schema , Students , Inhibition , Shame , Qom , Iran
Language:
Persian
Published:
Qom University of Medical Sciences Journal, Volume:10 Issue: 9, 2016
Pages:
35 - 43
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم
Qom University of Medical Sciences Journal
ماهنامه پزشکی
ISSN: 1735-7799 eISSN: 1375 - 2008
صاحب امتیاز:
دانشگاه علوم پزشکی قم
مدیر مسئول:
دکتر ابوالفضل ایرانی خواه
سردبیر:
دکتر حسین ثقفی
https://www.magiran.com/paper/1621228