***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

استاد راهنما: دکتر محمد فشارکی

 

https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/246171a503df10e860a01bd3d13c69f9

 

بررسی وضعیت استفاده از کامپیوتر در بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران


 پارسای داخل کشور

 کارشناسی ارشد

 1376

 رشته: مدارک پزشکی

 پدیدآور: مهدی کاهوئی استاد راهنما: محمد فشارکی

 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

چند برگ نخستتمام‌متن

این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی وضعیت استفاده از کامپیوتر در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در سال 1375 انجام شده است . اهداف ویژه پژوهش شامل 1)تعیین سخت‌افزار بکار رفته، در بخش مدارک پزشکی 2)تعیین نرم‌افزار به کار رفته در کامپیوتر بخش مدارک پزشکی است . نمونه پژوهش مزبور متشکل از 4 بیمارستان آموزشی است که دارای کامپیوتر در بخش مدارک پزشکی می‌باشند، که این بیمارستانهای آموزشی عبارتند از: بیمارستان شهید رجائی، بیمارستان شهید اسماعیلی، بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد و بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) است . به منظور گردآوری داده‌ها و پوشش اهداف پژوهش ، پرسشنامه‌ای در 2 بخش کلی تهیه و تنظیم گردید، بخش اول در ارتباط با تعیین سخت‌افزار به کار رفته، در بخش مدارک پزشکی و بخش دوم از 5 قسمت تشکیل شده است که در ارتباط با تعیین نرم‌افزار به کار رفته در بخش مدارک پزشکی است . با توجه به اینکه این پژوهش از نوع توصیفی است لذا از آزمونهای آماری استفاده نشده است . داده‌های حاصل از پژوهش در 28 جدول و 12 نمودار تنظیم و مورد بررسی قرار گرفت . نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از میان 4 بیمارستان آموزشی تنها یک بیمارستان از کامپیوتر شخصی استفاده می‌کند و مابقی بیمارستانها از سیستم شبکه بهره می‌برند ولی در تمامی بیمارستانها بخشهای ضروری داخل بیمارستان که نیاز به پرودنده بیمار دارند و در سیستم دستی پرونده بیمار را بارها درخواست می‌کنند. در سیستم شبکه قرار نگرفته‌اند و یا از کامپیوتر شخصی بهره نمی‌برند همچنین در بعضی از مراکز درمانی آموزشی دانشگاه حتی فعالیت کلیه واحدهای بخش مدارک پزشکی ماشینی نشده است ، در ارتباط با نرم‌افزار به کار رفته، بیمارستانها آموزشی بیشتر بر روی نرم‌افزار پذیرش بیماران و نرم‌افزار کدگذاری توجه داشته‌اند و علی‌رغم اهمیت آمار در امر تحقیقات و ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده کمتر از همه به روی نرم‌افزار آمار بیمارستانی کار کرده‌اند. در خاتمه براساس یافته‌های پژوهش پیشنهاداتی برای پژوهشهای بعدی ارائه گردیده است .

 

 

 

 

https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/246171a503df10e860a01bd3d13c69f9

 

 

 

 

 

 

 

پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، دستاورد کاربرد فناوری اطلاعات در خدمات مدیریت اطلاعات علم و فناوری در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) است. پیشینه این بخش از خدمات ایرانداک به دهه چهل بازمی‌گردد که کار گردآوری، سازمان‌دهی،‌ و اشاعه اسناد علمی و فناورانه در مرکز اسناد علمی آغاز شد. هر چند اکنون بیشترین داده‌های روزآمد گنج از پایان‌نامه‌ها و رساله‌هاست*، ولی قلمرو مدیریت اطلاعات علم و فناوری بسیار گسترده بوده و طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها،‌ رساله‌ها، پیشنهاده‌ها، پروانه‌های اختراع، گزارش‌های دولتی، همایش‌های علمی، نشریه‌های علمی، مقاله‌های علمی، ناشران علمی، و روزنامه‌ها و همچنین کتاب‌شناسی‌ها، واژه‌نامه‌ها، و فهرست‌های مستند نام‌ها را در بر داشته است. کار پایگاه اطلاعات علمی ایران، نخستین بار در سال 1370 در رایانه‌های «مین‌فریم» و محیط نرم‌افزار «سی‌دی‌اس‌آی‌اس‌‌آی‌اس» شروع شد. در سال 1373 این پایگاه با فناوری «دایال‌آپ» در شبکه‌ای با نام «صبا» از دور در دسترس کاربران قرار گرفت. سال 1378 بود که اینترنت به ایرانداک وارد شد و دسترسی به گنج نیز در وب فراهم شد. از آن پس‌ با پیشرفت فناوری اطلاعات، این پایگاه نیز قابلیت‌های تازه‌ای یافته است و در گذر زمان، نسخه‌های گوناگونی از آن با فناوری‌های روز به‌کار رفته‌اند. این پایگاه هم‌اکنون مرجع بسیاری از پژوهشگران ایران و جهان است و روزانه بیش از ده هزار کاربر، ده‌ها هزار جست‌وجو در آن انجام می‌دهند. این سامانه بنیان سامانه‌های دیگری در ایرانداک همچون سامانه همانندجو، سامانه پیشینه پژوهش، و برخی از داشبوردهای رصدخانه پژوهش و فناوری نیز هست.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۳۱