معماری اسلامی-ایرانی (اصول و راهبردهای طراحی) - کتاب
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
(اصول و راهبردهای طراحی)
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
دکتربهرام عزیزی
انتشارات جهاد دانشگاهی
زمستان 1399
مقدمه مولفین
بنام یگانه معمار هستی بخش
معماری، هنر و فن طراحی و شکل دادن فضاها و بناهای زیستی برای تامین نیازهای فیزیکی و معنوی و نمود حقیقت عینی است .معماری را می توان به عنوان ظرفی برای زندگی انسان در نظر گرفت که علاوه بر برآوردن نیازهای فیزیکی، هدفی بس والاتر بر آن مترتب می باشد که همانا برقراری ارتباط با نیازهای معنوی وعواطف انسانی است. لذامعماری تجسم فرهنگ یک جامعه است که در قالب کالبد مادی ارائه وتجلی می یابد.
معماری در جهان اسلام یکی از بزرگترین جلوههای ظهور یک حقیقت هنری در کالبد مادی بشمار میرود. از لحاظ تاریخی، معماری نخستین هنری بشمار میآید که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار نموده و از طرف مسلمانان مورد استقبال قرار گیرد. معماری اسلامی تحت تأثیر ایدئولوژی اسلام در طول زمانی مشخص قرار گرفته است و به عنوان یکی از موفق ترین شیوههای معماری در تاریخ معماری جهان قابل بازشناسی است.
یکی از وظایف مهم معماران ارتقا کیفیت زندگی انسانهاست ، معماران همواره بدنبال یافتن روشهایی هستند که بتوانندسطح کیفیت زندگی مردم را بالا ببرند برای رسیدن به این هدف یک معمار باید مسایل متفاوت و متنوعی را بداند و بر اساس آنها این شرایط را درطرح خود فراهم کند.
برای بالا بردن کیفیت زندگی باید معیارهای کیفیت را شناخت ، بخشی ازاین معیارها در بین همه انسانها وجوامع یکسان بوده ولی بخشی از آنها درفرهنگ های مختلف متفاوت است و از طرف دیگر سطوح مختلف جامعه بر اساس میزان درآمد، دارای کیفیت فیزیکی وبصری بیشتری هستند .
معماران تلاش می کنند در همه فضاها حداقل استاندارد زندگی ودرحدمطلوبیت فضارا برای همه افراد جامعه فراهم نمایند، اماازآنجاکه مقوله هویت اسلامی درکالبدمعماری امروزی ، درمبانی و راهکارها کاملا مشخص نشده و معماران نیز با آن شناخت درستی ندارند، لذا به تناسب آموزه ها و دیدگاه فکری خود، طراحی می کنند.
کتاب پیش رو، به دنبال معرفی راهبردهایی برای فرایند طراحی معماری ایرانی-اسلامی است. دامنه و محدوده آن، از آغاز فرایند طراحی تا ارائه پیشطرح اولیه (طراحی مفهومی) را در بر میگیرد. این کتاب دارای رویکردی کلنگر (شامل تمام فرایند طراحی) و عملگرا (با مطالعه روش عملی کار طراحان و با هدف ارائه توصیههای عملی) است. این کتاب دارای رویکردی کیفی است و به علت پیچیده بودن فرایند طراحی معماری و مبهمبودن نسبی مسائل دخیل در آن، از شیوه نظریهپردازی دادهبنیاد[1]، با رویکرد درحالظهور[2]، کمک گرفته است. در قسمت اول کتاب، به شناسایی و کشف اصول پایدار معماری ایرانی-اسلامی پرداخته شده است. در این قسمت، پژوهش به کمک مراجعه به منابع کتابخانهای و با استفاده از آراء صاحبنظران حوزه و به کمک استدلال استقرایی صورت پذیرفته است. در قسمت بعدی چگونگی انجام فرایند طراحی جمعی از معماران مسلمان، ایرانی و صاحب نظر مورد مطالعه قرار گرفته است. در اینجا، دادههای پژوهش به روش انجام مصاحبه مستقیم شبه-ساختارمند[3] جمعآوریشده و اعضای جامعه آماری را طراحان معمار مسلمان ایرانی شاغل در حرفه تشکیل دادهاند. در انتخاب اعضای جامعه آماری دو ویژگی تجربه و تبحر مدنظر بوده است.. در ارتباط با فرایند طراحی ، به موارد زیر اشاره میشود: «فعالیتهای طراحی»، «ساختار فرایند»، «کار گروهی»، «ابزارهای طراحی»، «بودجه» و «نوآوری». در ارتباط با طراح و موضوعات مرتبط با او هم ، به موضوعات زیر اشاره میشود: «تفکر و عملکرد ذهن»، «ویژگیهای معمار»، «تعامل با کارفرما»، «تعامل با سایر متخصصان»، «اصول فکری راهنما»، «اثر تجربه» و «اثر تدریس». محصول کدگذاری انتخابی شیوه نظریهپردازی دادهبنیاد در این کتاب، الگوی ویژگیهای چهارگانه طراح است که به کمک آن رفتار طراحان مورد مطالعه، تبیین میشود. این الگو شامل دانش، بینش، مهارت و خلاقیت است. محصول نهایی کتاب، راهبردهایی در فرایند طراحی معماری است که با کمک الگوی مذکور و با تحلیل شیوههای کاری طراحان مورد مطالعه و با درنظر داشتن اصول مستخرج معماری ایرانی- اسلامی ارائه گردیده است.
براین اساس فصول زیر تنظیم وارایه گردیده است:
فصل 1: مروری بر ادبیات موضوع در حوزه طراحی¬پژوهی صورت پذیرفته است
فصل 2: هویت اسلامی-ایرانی در آثار معماری معرفی شده است .
فصل 3: عوامل تأثیرگذار در فرآیند طراحی معماری تشریح شده است .
فصل 4: الگوی چهارگانه ویژگیهای طراح شامل دانش ، بینش، خلاقیت و مهارت ارایه شده است .
فصل 5: راهبردهاو راهکارهای طراحی معماری اسلامی-ایرانی تبیین شده است .
از آنجا که این موضوع، دارای ابعاد گوناگون وگسترده ای است ،لذا بابت نواقص احتمالی آن پوزش خواسته و پذیرای نظرات و دیدگاههای صاحب نظران بوده و امیدواریم که بتواند راهگشای مدیران ، برنامه ریزان وطراحان این حوزه و علاقمندان گرامی واقع گردد.
سید جواد هاشمی فشارکی
بهرام عزیزی
مرداد 1399
فهرست مطالب
فصل 1: مروری بر ادبیات موضوع در حوزه طراحیپژوهی
1-2-2- تعریف سامانمند (جامع و مانع) از معماری
1-2-4- «فرایند» در طراحی معماری
1-3-2- پژوهشهای صورت پذیرفته در داخل کشور
1-3-3- انواع تفکر و مفاهیم وابسته
1-3-5- فرایند طراحی به مثابه فرایند حل مسأله
1-3-7- روشهای جمعآوری اطلاعات در پژوهشهای فرایند طراحی معماری
1-3-8- چند نمونه از شیوه مصاحبه با طراحان
فصل 2: هویت اسلامی-ایرانی در آثار معماری
2-2- هویت اسلامی-ایرانی در آثار معماری
2-2-1- بازشناسی سرچشمههای هویت اسلامی در آثار معماری
2-2-1-1- حکمت عملی اسلام در آیات، احادیث و برداشت اندیشمندان
2-2-1-2- تجربهها و دستاوردهای تمدن اسلامی
2-2-2- شاخصهای هویت ساز ایرانی
2-2-3- چگونگی تحقق هویت اسلامی در اثر معماری
2-2-4- چهار سطح تأثیرگذار در شکلگیری معماری
2-2-5- چهار حوزه حدود و حقوق الهی تعیینکننده چهارچوب «فرایند طراحی معماری»
2-3- اصول و ویژگیهای شاخص معماری اسلامی- ایرانی
2-3-1- ویژگیهای شاخص معماری اسلامی-ایرانی
2-3-2- همنشینی اضداد در معماری ایرانی
2-3-3- شاخصههای معماری اسلامی-ایرانی از دیدگاه برخی صاحبنظران معاصر
2-3-4- زیباییشناسی معماری اسلامی
2-4- مهمترین اصول در معماری دوران اسلامی بر اساس حکمت اسلامی
2-4-2- مهمترین اصول در معماری دوران اسلامی
2-5- معماری اسلامی در آینه مقررات ملی ساختمان
2-6- دیدگاه انقلاب اسلامی در خصوص معماری اسلامی
2-7- چالشهای معماری معاصر ایران در مقایسه با معماری اسلامی
2-8- ارزیابی و نقد آثار معماری از منظر فرهنگ اسلامی
فصل 3: عوامل تأثیرگذار در فرآیند طراحی معماری
3-2- موضوعات مرتبط با فرایند طراحی
3-2-1-2- فعالیتهای مرتبط با ارائه راهحل
3-3- موضوعات مرتبط با طراح و ویژگیهای او
3-3-5-1- نحوه تعامل با کارفرما
3-3-5-4- تعداد گزینههای ارائه شده به کارفرما
3-3-5-5- کارفرمای بهره بردار- کارفرمای غیر بهره بردار
3-3-5-7- معیارهای قبول یا رد سفارش کارفرما
3-3-7-2- تغییر در ویژگیهای شخصی طراح
فصل 4: الگوی چهارگانه ویژگیهای طراح
فصل 5: راهبردهای طراحی معماری اسلامی-ایرانی
5-1- برخی از مهمترین اصول راهنمای اسلام در معماری
5-2- راهبردهایی برای فرایند طراحی معماری
فهرست اشکال
شکل (1-1) تبیین عناصر سامانه معماری از بعد علل پنجگانه فلسفی (نقرهکار، 1387)
شکل (1-5) تفکر جستجوگر (واگرا) و تفکر تحلیلگر (همگرا) جهت هویتبخشی اسلامی به معماری
شکل (1-6) لزوم پیشروی فرایند طراحی به سوی همگرایی (Dubberly, 2004)
شکل (1-7) رابطه جز و کل، فرم و نیاز (نوحی، 1378)
شکل (1-8) الگوی پنج مرحلهای رایج برای فرایند خلاقه (لاسون، 1387).
شکل (2-1) فرآیند خلق اثر هویتمند (تعالی بخش) از منظر اسلامی (نقرهکار و رئیسی، 1391)
شکل (2-3) استقرار متناسب با شأن قضا-نما و پلان خانه بروجردیها از کاشان
شکل (2-4) کمالگرایی- راست: گوشه سقف مسجد گنجعلیخان شیراز؛ چپ: گنبد تاج الملک مسجد عتیق اصفهان
شکل (2-5) الگوپذیری-سیر تحول مسجد ایرانی در دورههای گوناگون (طاهباز، 1383)
شکل (2-6) رعایت اندازه و تناسب - راست: مسجد وکیل شیراز ؛ چپ: خانهای در ابیانه
شکل (2-7) رعایت ترجیح و مرجحات- ورودی مسجد امام اصفهان
شکل (2-8) وابستگی به طبیعت- راست: روستای لافت در قشم. چپ: ماسوله در استان گیلان
شکل (3-1) تناسبات هندسی در مسجد جامع قائن- (منبع: ضیایینیا و زرج آباد، 1395)
شکل (3-2) مسجد شیخ لطف اله: مقیاس ورودی نسبت به فضای زیر گنبد.
شکل (3-3) تکرار و تناوب- تصویر سمت راست: میدان نقش جهان اصفهان- تصویر سمت چپ: مسجد جامع نایین
شکل (3-5) تعادل و تقارن- مسجد امام اصفهان
شکل (3-6) مرکزیت- مسجد نصیر الملک شیراز
شکل (3-7) تنوع و تضاد-بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی
شکل (3-8) نظم- تصویر سمت راست: مسجد امام اصفهان- تصویر سمت چپ: مسجد جامع عتیق قم
شکل (3-9) نقشه کلی بازار کاشان
شکل (3-10) نمونهای از دالان و هشتی در معماری
شکل (3-12) آب-تصویر سمت راست: باغ فین کاشان- تصویر سمت چپ: باغ شازده ماهان
شکل (3-13) نمونه ای از کاربرد رنگ های گوناگون در کاشیکاری معماری اسلامی
شکل (3-14) نمونههایی از شفافیت در مسجد جامع اصفهان (تصویر سمت راست) و کاخ گلستان (تصویر سمت چپ)
شکل (3-15) نمونههایی از انواع تزیینات در معماری اسلامی
شکل (5-2) نظر گروه طراحان با سابقه کاری 15 تا 24 سال در ارتباط با نحوه بازدید از سایت
شکل (5-3) نظر طراحان در ارتباط با انجام مطالعات موردی
شکل (5-4) نظر طراحان در ارتباط با نحوه شکلگیری ایده کلی طرح
شکل (5-5) ارائه راهحل در خلال یا بعد از کسب شناخت
شکل (5-6) دیدگاههای مرتبط با تفکر ترسیمی
شکل (5-7) نحوه تعامل با کارفرما
شکل (5-8) ابزارهای تعامل با کارفرما
شکل (5-10) تعداد گزینههای ارائه شده به کارفرما
شکل (5-12) معیارهای قبول یا رد سفارش کارفرما
شکل (5-13) ساختار درختی موضوعات مطرحشده
شکل (6-1) ویژگیهای چهارگانه طراح
شکل (6-2) ویژگیهای ذاتی و اکتسابی طراح
شکل (6-3) در طراحان متبحر هر چهار ویژگی به صورت متعادل رشد کرده است.
شکل (7-1) فرایند طراحی معماری مبتنی بر حکمت اسلامی
فهرست جداول
جدول (1-1) برخی از مهمترین مدلهای ارائه شده برای فرایند طراحی
جدول (1-2) رویدادهای حوزه طراحیپژوهی براساس توالی زمانی
جدول (1-3) روشها و الگوهای طراحی از دیدگاه صاحبنظران داخلی (دهقان، 1395)
جدول (2-1) نمونه هایی از حکمت عملی اسلام در آیات، احادیث و برداشت اندیشمندان (اخوت، 1394)
جدول (5-1) موضوعات مطرحشده در ارتباط با فعالیتهای فرایند طراحی
جدول (5-2) سایر موضوعات مطرح شده در ارتباط با فرایند طراحی
جدول (5-3) موضوعات مرتبط با نحوه تعامل با کارفرما
جدول (5-4) موارد مشترک بین طراحان مورد مطالعه
جدول (7-1) راهبردهای طراحی معماری اسلامی-ایرانی
سرشناسه | : | هاشمی فشارکی، سیدجواد، ۱۳۴۰ - |
عنوان و نام پدیدآور | : | معماری اسلامی- ایرانی (اصول و راهبردهای طراحی)/تالیف سیدجواد هاشمیفشارکی، بهرام عزیزی. |
مشخصات نشر | : | قزوین: جهاد دانشگاهی، سازمان انتشارات، واحد قزوین ، ۱۳۹۹. |
مشخصات ظاهری | : | ۲۶۶ص. : مصور(بخشی رنگی)، جدول، نمودار. |
شابک | : | 978-622-7549-07-2 |
وضعیت فهرست نویسی | : | فیپا |
موضوع | : | معماری اسلامی |
موضوع | : | Islamic architecture |
موضوع | : | معماری ایرانی |
موضوع | : | Architecture, Iranian |
شناسه افزوده | : | عزیزی، بهرام، ۱۳۶۴- |
شناسه افزوده | : | جهاد دانشگاهی. سازمان انتشارات. واحد قزوین |
شناسه افزوده | : | Press Organization Jahade DaneshgahiGhazvin Branch |
رده بندی کنگره | : | NA۲۵۴۱ |
رده بندی دیویی | : | ۷۲۰/۴ |
شماره کتابشناسی ملی | : | ۷۵۰۴۹۶۴ |
وضعیت رکورد | : | فیپا |
http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=7504964&pageStatus=0&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author