***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

مقدس اردبیلی دوم در دیار کرمانشاهان - کتاب

دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۰۹ ق.ظ

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 267 : 1


  • حسین خاتون آبادی، آخوند فشارکی و آقا سیّد علی نجف آبادی و نیز اصول شیخ محمد گلپایگانی بهره برد و منظومه
    (صفحه 13)

مقدس اردبیلی دوم در دیار کرمانشاهان

بسم الله الرحمن الرحیم

بیست و هشتم آبان ماه، سال 1393 شمسی فرودگاه کرمانشاه آمدم،راهی طولانی در پیش داشتم، در حدود1300 کیلومتر ! باید خودم را به شهرستان بشرویه (435 کیلومتری) مشهدالرضا علیه السلام می رساندم، برای همایشی مهم و تاریخی درآن شهر.

با تأخیر پرواز هفت ساعته کرمانشاه- مشهد روبرو شدم . . . به هرحال ساعت نُه شب، وارد شهر مشهد شده وخودم را به حرم ثامن الائمه حضرت امام رضا علیه السلام رساندم، زیارت دلچسبی بود با جسمی خسته، اما . . .

صبح روز 29 آبان ماه یعنی پنج شنبه به سمت مقصد حرکت کردم، شهرستان های تربت حیدریه، فیض آباد، بجستان و فردوس را پشت سرگذاشتم، وقتی به بشرویه رسیدم ساعت حدود 30/2 بعد از ظهر بود، امام جمعه محترم شهر منتظربود، در بیت حضرت ایشان کمی استراحت و سپس به مهمان سرا منتقل شدیم، نزدیک غروب آفتاب، آماده رفتن به مسجد برای خواندن نماز مغرب و عشاء.

با امام جمعه محترم و برخی از مسئولین همچون اعضای شورای شهر، فرماندهی محترم سپاه و تعدادی دیگر از مؤمنین شهر به مسجد جامع رفته و نماز مغرب و عشا را خواندیم.

سپس کوچه و پس کوچه های بشرویه را با پای پیاده دور زدیم، تا به محله قدیمی میانده رسیدیم، مسجد جامع میانده، مدرسه علمیه، حوض آب

ص: 9

انبار و حسینیه حاج علی اشرف را دیدن و وارد کوچه ای باریک و بن بست در جنب حسینیه شدیم، در انتهای کوچه، خانه ای به چشم می خورد، با قدمتی حدود 300 ساله،که زادگاه یکی از عالمان بزرگ ایران و مکتب تشیّع در دوره صفوی به نام آخوند ملاعبدالله بشروی بود.

با ذوق و خوشحالی مضاعف وارد خانه شدیم، این خانه که هم اکنون توسط یکی از متدینین و فرهیختگان شهر بشرویه خریداری و تبدیل به یکی از غنی ترین موزه های استان خراسان جنوبی شده است، در نوع خود بی نظیر و شگفت انگیز است.

خانه ملاعبدالله یکی از الگوهای اولیه سازماندهی را در معماری مسکونی ایران داراست، از یک مربع ساده

تشکیل و هر ضلع آن به سه قسمت تقسیم شده و 9 واحد فضایی از آن در آمده است.(1)

پس از ساعتی بازدید از خانه و توضیحات حاج حسین اسدی مقدم متولی موزه ؛ و گرفتن چند قطعه ای عکس با همراهان به سمت محل برگزاری همایش حرکت کردیم، همان مکانی که بنا بود در آن نشستی به مناسبت سالروز وفات ملاعبدالله بشروی که بنام روز ملی بشرویه ( 29 آبان ماه ) ثبت شده است برگزار شود.

مردمان آن سامان از زنان و مردان، جوانان و سال خوردگان برای شنیدن سخنانی راجع به عالم شهرشان، آخوند ملاعبدالله بشروی جمع شده بودند.

ص: 10


1- درصفحات آتی مفصلاً درباره این خانه توضیحاتی خواهیم داد و نقشه آن در بخش آلبوم تصاویر آمده است .

مقدس اردبیلی دوم در دیار کرمانشاهان

 

مقدس اردبیلی دوم در دیار کرمانشاهان

مقدس اردبیلی دوم در دیار کرمانشاهان
مشخصات کتاب:
سرشناسه : مهری، محمدجواد، ۱۳۵۳ -
عنوان و نام پدیدآور : مقدس اردبیلی دوم در دیار کرمانشاهان: زندگانی فقیه زاهد ملاعبدالله بشروی ملقب به فاضل تونی و نوه اش استاد بدیع الزمان فروزانفر/ محمدجواد مهری.
مشخصات نشر : کرمانشاه: موسسه فرهنگی هنری و سینمایی کوثر، ۱۳۹۴.
مشخصات ظاهری : ۲۵۶ ص.: مصور (رنگی)؛ ۵/۱۴ × ۵/۲۱ س م.
شابک : ۲۰۰۰۰۰ ریال:978-964-2703-74-6
یادداشت : کتابنامه: ص. [۱۸۴]- ۱۹۱؛ همچنین به صورت زیرنویس.
عنوان دیگر : زندگانی فقیه زاهد ملاعبدالله بشروی ملقب به فاضل تونی و نوه اش استاد بدیع الزمان فروزانفر.
موضوع : تونی، عبدالله بن محمد، -۱۰۷۱ق.
موضوع : فروزانفر، بدیع الزمان، ۱۲۷۶ - ۱۳۴۹.
موضوع : مجتهدان و علما -- ایران
موضوع : بشرویه
رده بندی کنگره : BP۵۵/۳ /ت۸۶ م۹۳ ۱۳۹۴
رده بندی دیویی : ۲۹۷/۹۹۴۹ت۹
شماره کتابشناسی ملی : ۴۱۹۷۹۱۴
ص: 1

عناوین اصلی کتاب شامل:
اشاره؛ فهرست مطالب؛ مقدمه؛ وجه تسمیه کتاب؛ سخنرانی مؤلف در همایش بزرگداشت ملاعبدالله؛ فصل اول: سیمای شهر بشرویه؛ فصل دوم: زیست نامه ملاعبدالله بُشروی؛ فصل سوم: فرزندان و معاصرین ملاعبدالله بشروی؛ فصل چهارم: وفات ملاعبدالله درکرمانشاهان؛ کتاب نامه؛ تالیفات نگارنده؛ فصل پنجم :آلبوم تصاویر

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=14095&Itemid=167&lang=

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 267 : 1


  • حسین خاتون آبادی، آخوند فشارکی و آقا سیّد علی نجف آبادی و نیز اصول شیخ محمد گلپایگانی بهره برد و منظومه
    (صفحه 13)

 

ولی متأسفانه شرح حال نویسان پیرامون زندگانی، اندیشه و زمانه معظم له اطلاعات چندانی به دست ما نداده اند.

لذا جمع آوری مطالب از گوشه وکنار صفحات کتب، درباره چنین شخصیت هایی سخت ودشوار است، به همین سبب سعی شده است با کنکاش فراوان و دقت با احتیاط در کتب خطی و تراجم و شرح احوال علما این مجموعه تدوین گردد.

1. اکثریت کسانی که درباره ملاعبدالله سخن گفته اند از او با عنوان فاضل تونی نام برده اند.

تا جایی که نام و شرح حال وی، با نام اندیشمند بزرگ حکمت و عرفان آیت الله محمد حسین تونی، معروف به فاضل تونی ، متولد 1298ق در شهر تون( فردوس ) درآمیخته و عده ای از سر بی اطلاعی مطالبی از شرح حال این دو فقیه بزرگ را در آمیخته و نقل می کنند.(1)

ص: 13


1- در این جا خالی از فایده نیست جهت روشن شدن موضوع ، اشاره ای اجمالی به زندگانی آیت الله محمدحسین تونی داشته باشیم : آیت الله محمد حسین تونی، معروف به فاضل تونی، یکی از اندیشمندان و بزرگان حکمت و عرفان و مدرّسان علوم معقول در عصر حاضر بوده است. وی در سال 1298ق در تون( فردوس ) دیده به جهان گشود و در ایام کودکی در زادگاه خود به فراگیری مقدمات و ادبیات عرب نزد ملامحمد باقر تونی و آقا میرزا حسین پرداخت. سپس در مشهد و اصفهان به تکمیل تحصیلات خود در حوزه فقه، اصول فقه، و فلسفه مبادرت کرد و در تهران دانش خود را در زمینۀ حکمت و عرفان تکمیل نمود. اساتید او در مشهد، ادیب نیشابوری در درس مطوّل؛ آقا میرزا عبدالرحمن مدرس شیرازی در هیئت، نجوم، خلاصه الحساب بهایی و تحریر اقلیدس ؛ حجت الاسلام بجنوردی در فقه و اصول؛ و شیخ اسماعیل قاینی در معالم بودند. در اصفهان از مجالس درس فقه سیّد محمد حسین خاتون آبادی، آخوند فشارکی و آقا سیّد علی نجف آبادی و نیز اصول شیخ محمد گلپایگانی بهره برد و منظومه سبزواری و بخش وافری از مطالب شفا و اسفار را از جهانگیر خان قشقایی فرا گرفت. مدت اقامت او در اصفهان یازده سال به طول انجامید. وی علاوه بر تحصیل ؛ به تدریس،ریاضت و تهذیب نفس نیز پرداخت. تونی در تهران از جلسه درس آقا میرزا هاشم اشکوری که مفتاح الغیب، فصوص و تمهید القواعد را در مدرسه سپهسالار شرح می داد، بهره ها برد و پس از اندک زمانی به کلی رحل اقامت افکند و مقیم تهران شد. پس از سال ها فراگیری دانش و معرفت، در سال1312 در دانش سرای عالی تهران به تدریس مشغول شد. پس از سه سال تدریس در دانش سرا، در سال 1315 از سوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به مقام استادی برگزیده گردید و به تدریس زبان و ادبیات عرب و فلسفه قدیم پرداخت. او از سوی بزرگانی همچون سیّد حسن اصفهانی و سیّد ابوالقاسم کاشی اجازه تدریس در حوزه علوم معقول داشت و در دانشکده معقول و منقول ( الهیات و معارف اسلامی کنونی ) از بدو تاسیس شروع به تدریس کرد. تونی پس از عمری تعلیم و تعلّم، سرانجام در سال 1339 دار فانی را وداع می گوید و در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده می شود. او شاگردان بسیاری تربیت کرد که از آن میان، می توان به آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی اشاره کرد. شایان ذکراست که آثار مکتوب فاضل تونی بسیار اندک و محدود به تعدادی دست نوشته و نیز جزوه هایی است که برخی دانشجویان او مرقوم کرده اند. مهم ترین آثار چاپ شده وی عبارتند از : جزوه صرف در سال 1315؛ تعلیقه بر شرح فصوص الحکم در سال 1316؛ الهیات در سال 1333؛ حکمت قدیم؛ منطق؛ منتخب قرآن و نهج البلاغه؛ قسمت نحو کتاب های صرف و نحو و قرائت که کتاب های درسی سال های اول، دوم و سوم دبیرستان ها بوده اند؛ منتخب کلیله و دمنه عربی و وفیات الاعیان ابن خلکان با شرح و ایضاح لغات مشکل آن . (نک : مقاله محمد حسین تونی، حکیم و عارف شریعت مدار، فیروزه ، صادق زاده دربان، کتاب ماه فلسفه، ش18، اسفند 1387، ص11) .

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3%20%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D9%84%DB%8C%20%D8%AF%D9%88%D9%85%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%B1%20%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86&option=com_dbook&task=readonline&book_id=14095&page=13&chkhashk=462BE6F134&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۴