***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

اخبار سید جواد هاشمی فشارکی در خبرگزاری ایسنا

پنجشنبه, ۶ آبان ۱۴۰۰، ۰۹:۰۹ ق.ظ

https://www.isna.ir/search?q=%22%D8%B3%DB%8C%D8%AF+%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF+%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C+%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C%22&dt=1400%2F08%2F06

 

 

*****************

https://www.isna.ir/news/1400053020414/

 

  •  شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۲
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 1400053020414
  •  منبع : نمایندگی قزوین
  • چاپ

/یادداشت میهمان/

ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با چه هویتی؟

ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با چه هویتی؟

ایسنا/قزوین دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، کارشناس ارشد معماری و دکترای مدیریت راهبردی در یادداشتی که درباره ۲ رویکرد متضاد ساخت مسکن در دولت ۱۱ و ۱۲ و نیز دولت ۱۳ و لزوم رعایت کیفیت و هویت آن نوشته و آن را در اختیار ایسنا قرار داده است می‌نویسد؛

مسکن یکی از نیازهای پایه و اساسی همه افراد و خانوارهاست که مطلوبیت آن نقش مستقیمی در کیفیت زندگی دارد. از این رو همه جوامع به نوعی با مشکل مسکن مواجه هستند. در حال حاضر، مشکل تأمین مسکن، به ویژه برای اقشار کم درآمد، به عنوان یکی از چالش‌های اساسی کشورها محسوب می‌گردد. لذا، دولت‌ها با ویژگی‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای حل کردن مسائل مربوط به مسکن اقدام نموده‌اند و در این راستا، از سیاست‌های متنوعی بهره گرفته‌اند. در ایران نیز عوامل بسیاری موجب پیدایش و تشدید مشکل تأمین مسکن گردیده‌اند که به فراخور آن‌ها سیاست‌هایی اتخاذ شده است. ولیکن، در دوره‌های زمانی مختلف، شرایط خاصی بر جامعه حاکم بوده است که به طور مستقیم و غیر مستقیم روش‌های مواجهه با مشکلات و اجرای قوانین و سیاست‌های مسکن را تحت تأثیر قرار داده‌اند. (شیخ بیگلو رعنا؛ اهمیت سیاست گذاری در بخش مسکن و ارزیابی وضعیت شاخص‌های مسکن در ایران؛ معماری و شهرسازی پایدار، بهار و تابستان ۱۳۹۳، شماره ۱، از صفحه ۷۱ تا صفحه ۸۲)

مسکن در دولت ۱۱ و ۱۲

عباس آخوندی وزیر دولت روحانی: «مسکن مهر طرح چندان جالبی نبوده که ادامه یابد و باید متوقف شود."....." ساخت مسکن وظیفه دولت نیست!»

نتیجه این تدبیر: توقف ساخت مسکن عمومی

یک‌باره طرح «نه‌چندان جالب» مسکن مهر به‌زعم عباس آخوندی وزیر مستعفی و سابق راه و شهرسازی، در دولت دوازدهم به واحدهای مسکن ملی تبدیل می‌شود (تبدیل نام ۵ هزار مسکن مهر به مسکن ملی)
آخوندی کسی بود که در بالاترین جایگاه دستگاه حوزه مسکن کشور قرار داشت، اما به جای اجرای قانون، با داخل کردن دیدگاه خود، صراحتاً می‌گفت که دولت نباید خانه بسازد و افتخار می‌کرد که حتی یک خانه هم افتتاح نکرده است. و نتیجه این دیدگاه غلط افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت مسکن را به همراه داشت.

مسکن در دولت ۱۳

پس از انتخابات حساس خرداد ۱۴۰۰ و کسب رأی آیت‌الله رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور، وی فهرست وزرای پیشنهادی را به مجلس تقدیم کرد که رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام شده است. وی برای حساس‌ترین وزارتخانه دولت کار و کرامت که مهمترین وعده‌های دولت سیزدهم یعنی ساخت ۴ میلیون مسکن به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد.
قاسمی طی سال‌های ۸۶ تا ۹۰ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بود و در دولت دهم در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۲ وزیر نفت بود. لازم به ذکر است برجسته‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور به دست رستم قاسمی در کشور رقم خورده است که صدها پروژه سد سازی؛ راه سازی؛ جاده‌ها و بزرگراه‌ها؛ مسکن مهر و … از جمله کارنامه درخشان سردار سازندگی ایران است. فلذا امکان تحقق ۴ میلیون مسکن قابل دست یافتنی خواهد بود.

سخن پایانی

هدف گذاری ساخت انبوه مسکن یک نیاز ضروری کشور بوده و بسیار بجا اعلام شده است و بایستی با قوت دنبال شود. تا هم نیاز بخشی از جامعه تأمین شود و کمک به مهار قیمت سرسام آور مسکن گردد.

یکی از مشکلات مهم کشور، علیرغم مصوبات قانونی مبنی بر رعایت معماری اسلامی، کم توجهی به این مقوله در طراحی و ساخت واحدهای مسکونی بوده و مشکلات زیادی را از لحاظ مسائل فرهنگی و نیز شیوه و سبک زندگی مردم به وجود آورده است.

امید است دولت آیت‌الله رئیسی نسبت به هویت اسلامی در معماری واحدهای مسکونی توجه ویژه داشته، تا علاوه بر ایجاد زمینه‌های تسهیل سبک زندگی اسلامی ایرانی در واحدهای جدیدالاحداث، به‌عنوان نمونه مسکن اسلامی و الگوی موفق مبدل گردیده و در جهت نیل به پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی واقع گردد.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/1400053020414/

*****************

https://www.isna.ir/news/1400052316256/

 

  •  شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۲
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 1400052316256
  •  خبرنگار : 50060
  • چاپ

انتشار کتابی با محور راهبرد مقاومت در اندیشه امام خمینی (ره)

انتشار کتابی با محور راهبرد مقاومت در اندیشه امام خمینی (ره)

ایسنا/قزوین کتاب «راهبرد مقاومت در اندیشه امام خمینی (ره) و نگاهی به جنبش حزب الله» به قلم سید جواد هاشمی فشارکی و مهدی خان احمدی، در ۱۵۰ صفحه توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین در مراحل نهایی نشر بوده و به مناسبت روز مقاومت اسلامی به زودی منتشر می‌شود.

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: با مطالعه اندیشه اسلامی، سیاسی امام خمینی (ره) به‌عنوان احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) درمی‌یابیم که امام با اتکا بر مبانی فقه اسلامی و برمبنای تکلیف دینی وشرایط زمانه با مقاومت در برابر استکبار جهانی به‌عنوان سمبل نظام ظالم جهانی درجهت نجات مظلومین و حاکم کردن مستضعفین بر عالم در مقابل مستکبرین و در رأس آن‌ها امریکا به‌عنوان شیطان بزرگ پای در میدان مبارزه گذاشته است و با فجر انقلاب شکوهمند اسلامی درسال ۱۳۵۷، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارقهٔ امیدی در دل دیگر جنبش‌های اسلامی در جهان ایجاد نموده و توانسته است تا معادلات یک سویه جهانی که به سود ظالمین بود را دستخوش تغییرات بنیادین قرار دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کتاب «راهبرد مقاومت در اندیشه امام خمینی (ره) و نگاهی به جنبش حزب ا...» با تبیین راهبرد مقاومت در اندیشه امام خمینی (ره) و تأثیر آن بر جنبش‌های اسلامی با مطالعه موردی جنبش مقاومت حزب ا... لبنان تألیف شده است. از آنجایی که منابع زیادی در این خصوص موجود نبود بیشتر به بررسی تطبیقی فرمایشات و نامه‌های امام خمینی (ره) در خصوص راهبرد مقاومت و تأثیر این اندیشه بر جنبش‌های اسلامی به‌خصوص جنبش مقاومت حزب ا... لبنان پرداخته می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص آزادی قدس و حمایت ازمحور مقاومت، خاطرنشان کرد: در این کتاب تحولات منطقه‌ای انقلاب اسلامی و راهبرد ارائه شده با اندیشه امام خمینی (ره) تبیین شده و تأثیرات این تفکر انقلابی در جنبش‌های اسلامی معاصر روشن می‌شود به‌خصوص درباره نخستین مکان عملی در کشورهای اسلامی یعنی جنبش مقاومت حزب‌الله که با تأثیرپذیری بسیار زیادی از تفکر و راهبرد مقاومت به پیروزی‌های خارق‌العاده‌ای در برابر دشمن واحد جهان اسلام یعنی اسرائیل غاصب دست یافت. آنان با درک صحیح از موقعیت و نقش ولایت‌ فقیه در جهان اسلام و نوع نگاه عقیدتی به رهبری امام خمینی (ره) و در ادامه نیز تحت هدایت‌های آیت‌الله خامنه‌ای توانسته‌اند با به‌کارگیری راهبرد مقاومت باعث ایجاد یک قدرت منطقه‌ای و تمایل ملل مسلمان به این راهبرد شوند. به‌خصوص اینکه حزب الله در برابر داعش در سوریه نقش بسیار مهمی ایفا کرده و اینک مانند خار چشم دشمنان اسلام در مناطق مختلف از ملت مسلمان و دولت قانونی سوریه حمایت‌های بی‌بدیلی را انجام می‌دهد.

وی ضمن اشاره به اینکه این کتاب پس از کار تدوین، مراحل صفحه آرایی آن توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین انجام شده و مقرر است در ۱۰۰۰ نسخه به زودی منتشر شود، بیان کرد: کتاب «راهبرد مقاومت در اندیشه امام خمینی (ره) و نگاهی به جنبش حزب الله» در چهار فصل به مسائلی از جمله راهبرد مقاومت در اندیشه سیاسی اسلام، صدور انقلاب اسلامی و جنبش‌های اسلامی؛ تأثیر راهبرد مقاومت انقلاب اسلامی بر جنبش‌های اسلامی منطقه و تأثیر راهبرد مقاومت انقلاب اسلامی بر جنبش حزب الله لبنان پرداخته شده است.

هاشمی در پایان گفت: این کتاب به مدافعان محور مقاومت، به‌ویژه شهدای مدافع حرم و همه سربازان خط مقاومت به‌ویژه شهید امت اسلام حاج قاسم سلیمانی و امام خمینی (ره) به عنوان احیاگر مقاومت اسلام و همه رزمندگان فاطمیون، زینبیون، حیدریون، حزب‌الله، انصار الله، انصار که نقش بسزایی در ارتقای توان دفاعی محور مقاومت داشته‌اند، تقدیم شده است.

انتهای پیام

 

https://www.isna.ir/news/1400052316256/

*****************

https://www.isna.ir/news/1400051308896/

  •  چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۲
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 1400051308896
  •  منبع : نمایندگی قزوین
  • چاپ

/یادداشت میهمان/

پیشنهادی برای طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی

پیشنهادی برای طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی

ایسنا/قزوین اکنون که طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، به ۲ وزارت خانه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرارگرفته است، لازم است با قید «اسلامی»، رویکرد و اولویت امور هویت اسلامی در شهرسازی و نیز ساختمان‌سازی و معماری ابنیه این وزارتخانه نیز تعیین و درج گردد.

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی مؤلف کتاب نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی- ایرانی (برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی) و کتاب معماری و شهرسازی اسلامی در آیینه قوانین و مقررات در یادداشتی که درخصوص طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به ۲ وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی نوشته و در اختیار ایسنا قرار داده است، می‌نویسد: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به ۲ وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در چند روز گذشته توسط کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

براساس اخبار رسانه‌ها در این طرح قانون انتزاع بخش ساختمانی و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل‌ونقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین، روز پنجم مردادماه ۱۴۰۰ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. پیش‌ازاین در روز ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ اقبال شاکری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ موضوع جداسازی بخش حمل‌ونقل از مسکن و شهرسازی را مطرح کرده بود. موافقان انتزاع با اشاره به وجود ۱۵ معاونت و زیرمجموعه در وزارت راه و شهرسازی می‌گویند که رسیدگی به همه امورات مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی، مسکن، شهرسازی و معماری از عهده یک وزارتخانه برنمی‌آید. رکود حاکم بر بخش ساخت‌وساز که از سال ۱۳۹۲ تاکنون بازار مسکن را درگیر کرده ازجمله بهانه‌های موافقان تفکیک وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود.

پیشینه وزارتخانه:

وزارت فواید عامه: در سال ۱۲۹۸ هجری قمری و در دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه وزارت فواید عامه تأسیس شد و امور مربوط به احداث راه، پل و راهداری بر عهده وزارتخانه مذکور گذاشته شد.

وزارت آبادانی و مسکن: قانون راجع به تأسیس وزارت آبادانی و مسکن در آخر سال ۱۳۴۲ مصوب گردید.

وزارت راه و ترابری: در تاریخ ۱۳۵۳/۰۴/۱۶ پس از تصویب قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری و تجدید تشکیلات و تعیین وظایف آن در مجلس شورای ملی، در جلسه فوق‌العاده ۱۳۵۳/۰۴/۲۴ مجلس سنا،‌ قانون فوق به تصویب رسید.

وزارت راه و شهرسازی: در تاریخ ۱۳۹۰/۰۳/۳۱ قانون تشکیل وزارت راه و شهرسازی از تجمیع وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

اشکالات ادغام دو وزارتخانه: با ادغام وزارت راه و شهرسازی حوزه مسکن، ناوگان حمل‌ونقل ریلی و عمومی و برنامه‌ریزی شهری دچار مشکلات اساسی شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان بررسی لایحه ادغام وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود با این لایحه مخالف است، اما به دلایلی این لایحه در مجلس تصویب شد.

تفکیک دو وزارت خانه: طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی از اواسط سال ۱۳۹۶ کلید خورد. در آن زمان کمیسیون‌های بودجه و عمران مجلس به این طرح رأی مثبت دادند و کمیسیون صنایع با آن مخالفت کرد. در ادامه این موضوع مسکوت ماند تا اینکه از تابستان سال ۱۳۹۹ مجدداً در دستور کار مجلس قرار گرفت.

مستندات هویت اسلامی در شهر و معماری: سیاست‌های کلی نظام، اصول قانون اساسی، قوانین برنامه توسعه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، قوانین عادی مصوبه جمهوری اسلامی ایران، سایر مقررات موضوعه، مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مصوبات شورای اسلامی شهر، و همچنین تدابیر و توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی به رعایت هویت اسلامی در شهر و معماری تأکید کرده‌اند، و دین مبین اسلام نیز مباحث مهمی در این خصوص دارد. ولی تاکنون دستورالعمل اجرایی آن تهیه نشده و پیگیری اساسی از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت نگرفته است.

مشکلات گذشته در اجرای قوانین: سه دسته عوامل در عدم اجرای قوانین موضوعه بوده است: ۱- در اولویت قرار نگرفتن ارتقای هویت اسلامی نسبت به امور دیگر ۲- بی‌توجهی به هویت بخشی امور شهر و ساختمان و مسکن ۳ - ضدیت با هویت اسلامی در دوره آخوندی با دنبال کردن ایرانشهری به‌جای هویت اسلامی.

به‌عنوان‌مثال می‌توان به بند ۱ ماده ۲ - اهداف قانون نظام مهندسی که «تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی» تصریح شده است، اشاره کرد، که طی ۲۶ سال گذشته هیچ اقدام عملی از سوی سازمان نظام مهندسی صورت نگرفته و مقام هادی و ناظر آن یعنی وزارت خانه پیگیری جدی ننموده است، و یا در شهرهای جدید کشور و یا ده‌ها شهرک مسکونی و مراکز تجاری و غیره بزرگی که طراحی و ساخته شد و یا طرح‌های هادی روستایی که تهیه و اجرا شد، به هویت اسلامی توجه اساسی نشده است.

پیشنهاد: اضافه شدن قید پسوند اسلامی در عنوان وزارت خانه به‌صورت «وزارت مسکن و شهرسازی اسلامی» جهت مشخص کردن مشی وزارت خانه، همانند پسوند اسلامی در وزارت ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان ارتباطات اسلامی و...

فواید و دستاوردهای پیشنهاد:

امکان تحقق تأکیدات دین مبین اسلام و اهداف انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی در حوزه‌های شهری و روستایی
مشخص شدن رویکرد وزارتخانه راهبردی شهرهای کشور و عدم فراموشی و یا به تحلیل رفتن این موضوع مهم
با تغییر وزیر و مدیران زیرمجموعه‌های وزارتخانه و سازمان‌های وابسته، تغییر رویکرد و یا انحراف صورت نمی‌گیرد (مثل دوره آخوندی با ایجاد موضوع ایرانشهری و نظریه‌پردازی در تقابل با هویت اسلامی شهر)
شدت گرفتن اقدامات در مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه وزارت؛ در تدوین محتواهای نظاری و عملی و کاربردی
جهت‌گیری و هویت‌یابی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به‌عنوان عالی‌ترین نهاد در زمینه تهیه تدوین و نظارت بر طرح‌های شهری
نیز تدوین مقررات و ضوابط لازم الرعایه
سرعت بخشیدن به اقدامات اجرایی در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها
مرتفع شدن بسیاری از مسائل بی‌هویتی شهر و فرهنگ جامعه
امکان نظارت و هدایت بهتر امور
الگو و اسوه شده شهرها و روستاهای ایران اسلامی، به‌عنوان ام القرای جهان اسلام.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/1400051308896/

*****************

https://www.isna.ir/news/99121006674/

 

  •  یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۶
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 99121006674
  •  خبرنگار : 50057
  • چاپ

انتشار کتاب «شهرسازی و معماری اسلامی در آینه قوانین و مقررات» در جهاد دانشگاهی قزوین

انتشار کتاب «شهرسازی و معماری اسلامی در آینه قوانین و مقررات» در جهاد دانشگاهی قزوین

ایسنا/قزوین کتاب «شهرسازی و معماری اسلامی در آینه قوانین و مقررات» به قلم علی دل‌زنده و سید جواد هاشمی فشارکی  توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین به چاپ رسید.

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: معماری اجزا و عناصر شهری تأثیر زیادی بر رفتار ساکنان شهرهای می‌گذارد اگر بخواهیم شهری با هویت اسلامی داشته باشیم باید در فرایند طراحی و ساخت و توسعه شهرها و ساختمان‌ها هویت اسلامی را اعمال کنیم درواقع معماری باید به‌گونه‌ای باشد که ازلحاظ کالبدی شاهد هویت و سیمای بصری اسلامی باشد تا با تأثیرگذاری بر رفتار شهروندان شاهد ایجاد جامعه اسلامی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشیم.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی مصوبات قانونی بسیار خوبی تحت عنوان هویت اسلامی ایرانی و الگوی اسلامی پیشرفت تصویب‌شده و بسترهای قانونی برای اعمال هویت اسلامی در حوزه معماری ایجادشده است، در دوره‌هایی از تاریخ ایران شاهد اوج شکوفایی معماری اسلامی بسیار غنی بوده‌ایم اما از دوره قاجار این نوع معماری به‌شدت سیر نزولی داشته و در دوره پهلوی شاهد معماری التقاطی و گسترش معماری غربی بودیم.

این نویسنده با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره معماری شهر تهران و رهنمود به متولیان شهری، خاطرنشان کرد: متأسفانه مصوبات قانونی شهرسازی و معماری اسلامی طی چهار دهه اخیر در بدنه اجرایی مهندسی کشور جاری نشده است و در بسیاری از موارد شاهد معماری مغایر با آن هستیم، لازم است در گام دوم انقلاب با عمل به مصوبات قانونی، شاهد تحول هویتی در شهرها و روستاهای کشور باشیم.

هاشمی ضمن اشاره به اینکه این کتاب در هزار نسخه به چاپ رسیده و هم‌اکنون در بازار موجود است، بیان کرد: کتاب «شهرسازی و معماری اسلامی در آینه قوانین و مقررات» در ۸ فصل به مسائلی ازجمله سیاست‌های کلی نظام، اصول قانون اساسی، قوانین برنامه توسعه پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، قوانین عادی مصوبه جمهوری اسلامی ایران، سایر مقررات موضوعه، مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مصوبات شورای اسلامی شهر، جمع‌بندی وضعیت قوانین و مقررات معماری و شهرسازی اسلامی و پیشنهادهای برای نهادهای قانونی ناظر سایر موارد پرداخته است.

انتهای پیام

 

https://www.isna.ir/news/99121006674/

*****************

https://www.isna.ir/news/99061914276/

 

  •  چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۰
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 99061914276
  •  منبع : نمایندگی قزوین
  • چاپ

/یادداشت میهمان/

جلوه‌های تجلی نهضت عاشورا در دفاع مقدس

جلوه‌های تجلی نهضت عاشورا در دفاع مقدس

ایسنا/قزوین دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، پژوهشگر و مؤلف کتاب «سرای اربعین» در یادداشتی که در خصوص تأثیر «نهضت عاشورای حسینی» بر «نهضت دفاع مقدس» نوشته و آن در اختیار ایسنا قرار داده است؛ می‌نویسد: والاترین و جانسوزترین قیام، در محرم سال ۶۱ هجری با «نهضت عاشورای حسینی» رخ داد و بزرگ‌ترین و ارزش‌مدارترین جنگ قرون اخیر با «نهضت دفاع مقدس» طی سال‌ها ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ به وقوع پیوست، که دیگر بعید است مشابه آن، محقق شود.

در تاریخ ۱۴۰۰ ساله، از صدر اسلام تاکنون، در هیچ انقلاب و نهضتی مانند انقلاب اسلامی و به‌خصوص صحنه‌های دفاع مقدس، با نهضت عاشورا شباهت ندارد. صدها نشانه، دفاع مقدس، را به نهضت عاشورا پیوندی عمیق می‌زند و جلوه‌های کربلا را درصحنه‌های مختلف آن می‌توان یافت. در اهداف، راهبردها، روش‌ها، فرهنگ و پیام وجوه اشتراک بسیاری یافت می‌شود.

وجوه مشترک دو نهضت

 در کربلا امام و یارانش را محاصره کردند، در دفاع مقدس نیز محاصره و تحریم در ابعاد مختلف را داشته است. در هردو نهضت، مبارزه بین جبهه حق و باطل تجلی پیدا کرد.

هم‌راستایی هدف و راه و شیوه در هردو نهضت وجود داشته است. هدف هر دو نهضت، دفاع از حریم ارزش‌ها و حفظ اسلام ناب و قرب الهی بوده و در رویاروی با دشمن تا آخر مقاومت کرده و ایستادند.

جبهه حق (عاشورا و دفاع مقدس) هردو نهضت مظهر پاکی‌ها و نیکی‌ها بود. به شیوه اخلاقی و انسانی عمل کردند. جبهه دشمن (یزیدیان و صدامیان) در هر دو نهضت، درنهایت رذالت، پستی، دنیاپرستی و اهداف دنیاطلبی و شیطانی بود.

عدم ترس از دشمن: عدم ترس در نهضت کربلا، علیرغم محاصره کامل نظامیان دشمن و عدم ترس در دفاع مقدس، علیرغم آتش سنگین توپخانه‌های دشمن

وضعیت شیدایی شب و روز عاشورا (نمازهای عارفانه، دعاهای عاشقانه، روحیه و آمادگی برای لقا الله)، که در شب‌های عملیات جبهه‌ها نیز وجود داشت. احیا و تجلی اکسیر عقاید اسلامی و تجلی اوج جنبه‌های ایثار و فداکاری برای اسلام در هر دو نهضت به وقوع پیوست.

شوق شهادت: بیان مرگ شیرین‌تر از عسل در نهضت عاشورا، و نوشته‌های عاشق شهادت روی لباس و وصیت‌نامه‌ها در دفاع مقدس را شاهدش بوده‌ایم.

در هر دو نهضت، برای دشمنان (یزیدیان و صدامیان) رسوایی ظلم و ستم را به همراه داشت و نقاب از چهره تزویر و نفاق دشمنان افتاد و به بدفرجامی دچار شدند و رزمندگان نهضت امام خمینی، همچون شهیدان کربلا، کانون معرفت و بصیرت دینی و سرشار از شوق فداکاری و شهادت بودند. در هر دو نهضت، از گروه‌های سنی در جبهه وجود داشته و به شهادت رسیدند.

تفاوت‌های دو نهضت عاشورا و دفاع مقدس

حادثه عاشورا در فاصله کمی از رحلت پیامبر اسلام (ص) رخ داد و بی‌نظیرترین حادثه حزن‌انگیز خلقت از ابتدای خلقت تا پایان جهان است و حادثه دفاع مقدس بعد از ۱۴ قرن بوده است.

در نهضت عاشورا فرمانده، امام معصوم (ع) بود و در دفاع مقدس نایب امام معصوم (عج)، در نهضت کربلا جنگ به‌صورت رویارویی مستقیم بود و در نهضت دفاع مقدس، به‌صورت مستقیم غیرمستقیم، سلاح‌های نظامی و ابزارهای رسانهدر دو نهضت بسیار متفاوت بوده است.

صحنه جغرافیای جبهه نبرد، در کربلا، منطقه محدودی بود و دفاع مقدس به عرض صدها کیلومتر. مدت درگیری بین دو جبهه در نهضت عاشورا یک روز و در دفاع مقدس ۸ سال بوده است.

دشمنان غربی و شرقی، حامی و پشتیبان دشمنان متجاوز بعثی بودند و در نهضت کربلا امپراتوری اموی حامی لشکریان یزید بود. بسیاری از بسیجیان رزمنده دفاع مقدس امام خود را از نزدیک ندیدند و به جبهه‌ها گسیل شده بودند ولی در نهضت امام حسین (ع) امام خود را دیدند و عازم نبرد شدند.

تأثیر نهضت عاشورا بر دفاع مقدس

«نهضت دفاع مقدس» متأثر از «نهضت عاشورای مقدس حسینی» بوده است، خمیرمایه دفاع مقدس الهام گرفته از فرهنگ عاشورای حسینی بود و به عبارتی نهضت دفاع مقدس ریشه در نهضت عاشورای حسینی داشته است و والاترین نیروی انگیزه‌بخش رزمندگان دفاع مقدس آزادی کربلا و زیارت امام حسین (ع) بود.

تأثیر مستقیم نهضت عاشورا بر جبهه‌ها: انگیزه اعزام، فرهنگ حضور، شعارها، برگزاری مراسم محرم، شرایط سخت مناطق عملیاتی، شهادت مجاهدان، وصیت‌نامه‌های رزمندگان و به‌خصوص شهدا، تلفیق اشعار حماسی با عاشورا، اسم لشکرهای و گردان‌ها، اسم مقرها

تأثیر بر عملیات‌ها: اسم عملیات‌ها، رمز عملیات، زمان عملیات، سربندها، نوشته‌های روی لباس‌ها، پرچم‌ها، نوحه‌خوانی، آب‌رسانی، حضور معنوی سیدالشهدا (ع) و مادرش در لحظات حساس، روحیه رزمندگان در جبهه‌ها، رزمندگان اسلام در جریان جنگ تحمیلی تنها با اسلحه گرم نمی‌جنگیدند بلکه آن‌ها سلاحی مهم‌تر داشتند. به قول شهید آوینی «مهم‌ترین سلاح رزمندگان سربندهای منقوش به نام شهدای کربلا و از همه مهم‌تر حضرت امام حسین (ع) بود که رادمردی را در گام‌های استوار رزمندگان اسلام هجی می‌کرد.» دوران اسارت رزمندگان نیز به تأسی از دوران اسارت حضرت زینب (ص) و اسرای کربلا بود.

تأثیر بر شهرها روستاها: کمک‌رسانی به جبهه‌ها، تشیع، تدفین شهدا، تحمل سختی‌ها و کمبودهای زمان جنگ، مراسم عزاداری‌ها به نام شهدا و رفتن هیئت‌های عزاداری مساجد تا خانه شهدا، پایداری و شکیبایی مردم و صبوری آنان، متأثر از صبوری و پیام‌رسانی قافله اسیران کربلا بوده است.

تأثیرات بعد از جنگ: هرساله با بازگشت پیکرهای تفحص شده، مجدداً خیابان‌ها و کوچه‌ها عاشورایی می‌شود، تدفین شهدای گمنام در محلات و مراکز مختلف و تمسک جستن به آن‌ها، تکریم خانواده شهدا و جانبازان، نام‌گذاری خیابان‌ها و مکان‌ها به نام شهدا، شکل‌گیری مداحی‌های خاص از تأثیرات دفاع مقدس در پساجنگ بود. و همچنان که نهضت عاشورا تضمین بقا و سلامت مکتب و اسلام ناب محمدی شد، دفاع مقدس تضمین بقا و بالندگی انقلاب اسلامی را به همراه داشت.

صدور فرهنگ دفاع مقدس و تجارب آن به محور مقاومت، با ساخت فیلم‌ها و داستان‌ها، اشعار، ثبت خاطرات، مجاهدت‌های هشت سال دفاع مقدّس نیز تضمین‌کننده بقا و صدور انقلاب اسلامی شد.

دفاع مقدس برگرفته از مکتب عاشورا بوده و تجلی عینی ارزش‌های عاشورا در عصر حاضر بود. زیارت عاشورا و تجلی مضمون‌های آن درصحنه‌های دفاع مقدس و شهادت با زمزمه زیارت عاشورا تأثیر شگرفی داشته است. و به‌طورکلی می‌توان گفت فرهنگ دفاع مقدس متأثر از فرهنگ عاشورا بوده است.

سخن پایانی:

درس‌هایی که رزمندگان در مکتب عاشورا آموخته بودند، سبب شد جبهه‌های هشت سال دفاع مقدّس جلوه‌گاه اخلاق، فضایل و ارزش‌های الهی گردیده و سازنده‌ترین و پرشکوه‌ترین درس‌ها را بروز دهد؛ ولی متأسفانه در پساجنگ، مسئولان وقت آن‌ها به کنار نهادند و با شعار ترویج رفاه، فرهنگ دفاع مقدس امکان تداوم و تسری در عرصه‌های مختلف نیافت. درحالی‌که بایستی این فرهنگ و الگوی ناگسستنی دفاع مقدس و عاشورا، همواره درس پذیری و سرمشق مسئولان و مدیران و آحاد جامعه باشد.

اکنون نیز تمسک به فرهنگ عاشورایی و دفاع مقدس عامل پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود. لذا در شرایطی که کشورهای سلطه‌گر به رهبری آمریکا و رژیم جنایتکار صهیونیستی، در تلاش برای نابودی اسلام ناب و ام‌القرای جهان اسلام هستند، بقای نظام اسلامی و سلامت فرهنگ عمومی کشور به احیای فرهنگ دفاع مقدس و نهضت عاشورا وابسته است. شکی نیست که موفقیت و پیروزی ما در جنگ هشت‌ساله، به برکت جاری شدن فرهنگ عاشورا به دست آمد و بقای آن نیز بستگی تام و تمام به تبعیت از این فرهنگ دارد و بایستی به نسل‌های فعلی و آینده منتقل شود.

تأثیر «نهضت عاشورای مقدس حسینی» بر «نهضت دفاع مقدس» موجب بروز خمیرمایه‌های دینی در دوران دفاع مقدس گردید و سبب شد ملتی با دستان خالی در برابر دشمن تا بن دندان مسلح بایستد. نهضت عاشورای حسینی تا قیامت جوشان بوده و می‌تواند در عرصه‌های دیگر و دربرابر تهدیدات دشمن منشأ برکات در جامعه گردد.

انتهای پیام

 

https://www.isna.ir/news/99061914276/

*****************

https://www.isna.ir/news/99050704758/

  •  سه‌شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۰
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 99050704758
  •  منبع : نمایندگی قزوین
  • چاپ

/یادداشت میهمان/

مرصادها در کمین‌اند و کمینگاه‌ها نزدیک

مرصادها در کمین‌اند و کمینگاه‌ها نزدیک

ایسنا/قزوین دکتر سید جواد هاشمی فشارکی مؤلف کتاب «نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی، ایرانی» در یادداشتی که به مناسبت سالگرد عملیات مرصاد نوشته و آن را در اختیار ایسنا قرار داده است می‌نویسد: «مرصاد» از ماده «رصد» (بر وزن حَسَدْ) به معنای آمادگی برای مراقبت از چیزی است و در فارسی از آن تعبیر به در کمین بودن می‌کنیم، و «مرصاد» به معنای «کمینگاه» است.

درباره منظور از «مرصاد» در آیه «اِنَّ رَبّک لَبِالمِرْصادَ» دو قول وجود دارد: نخست آنکه خداوند در کمین گردنکشان در این دنیاست و به موقع آن‌ها را در هم می‌کوبد و دوم اینکه این آیه هم ناظر به قیامت؛ یعنی خدا در کمینگاه طغیانگران هم در این جهان و هم در جهان دیگر در کنار پل صراط است؛ ولی به‌هرحال، آیه مفهوم مکانی ندارد، چراکه خداوند مکانی ندارد. لذا خداوند در سوره «فجر» آیه ۱۴ به‌عنوان تهدیدی نسبت به طغیان گران، بعد از ذکر عذاب دنیوی آن‌ها و مجازات‌های دردناکی که دامن‌گیر آن‌ها شده، می‌فرماید: (پروردگار تو مسلماً در کمینگاه است)؛ «اِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَادِ.»

بر اساس آیه فوق، برنامه‌های دشمنان اسلام در بزنگاه‌ها با کمینگاه‌های خداوند و با شکست قطعی مواجهه خواهد شد و امید دشمنان به تتمه سرمایه‌های اجتماعی و شبکه‌های داخلی وابسته‌شان به‌زودی قطع می‌شود و همان‌طور که در حمله نظامی امریکا در طبس و یا حمله سازمان منافقین در سال ۶۸ درکمینگاه الهی مرصاد به جهنم رفتند، در مرصاد اقتصادی، مرصاد سیاسی، مرصاد فرهنگی و غیره نیز کمینگاه‌های الهی، پیش روی آنان است و به‌زودی آنان را به کام آتش می‌فرستد.

الف – مرصاد تحقق یافته:

در طول چهار دهه عمر بابرکت جمهوری اسلامی فتنه‌های زیادی توسط دشمنان صورت گرفت که کمینگاه الهی، انقلاب را از شر فتنه دشمنان رهایی داد.

مرصاد اول مرصاد کودتای نوژه

در دی ۱۳۵۸ یکی از هواداران شاپور بختیار، به نام مهندس قادسی، نمودار سازمانی را تهیه کرد و نام آن را نقاب گذاشت. از نظر مسئولان نقاب، فتح تهران مساوی با پیروزی در سراسر کشور بود و با تصوری که از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ داشتند فکر می‌کردند با سقوط تهران همه کشور تسلیم آن‌ها می‌شوند.

با رسیدن هواپیماها به تهران قرار بود بیت حضرت امام (ره)، فرودگاه مهرآباد، دفتر نخست وزیری، ستاد مرکزی سپاه پاسداران، ستاد مرکزی کمیته‌های انقلاب، پادگان ولی عصر (عج)، پادگان امام حسین (ع) و چند نقطه مهم دیگر بمباران شود. پس از بمباران‌های هوایی، هواپیماها با شکستن دیوار صوتی به نیروی زمینی علامت می‌دادند که مرحله دوم کودتا را آغاز کند.

در این مرحله باید صداوسیما، فرودگاه مهرآباد، ستاد ارتش جمهوری اسلامی، پادگان حر، پادگان قصر و پادگان جمشیدیه تسخیر و در سطح شهر تهران با اعمال خشونت و ارعاب حالت نظامی ایجاد می‌شد، طبق برنامه اگر نیروی زمینی موفق نمی‌شد صداوسیما را تسخیر کند، هواپیماها آنجا را بمباران می‌کردند.

اقدام کودتا به ضد کودتا تبدیل شد و انقلاب در برابر خطری که در چند قدمی‌اش کمین کرده بود، مرصاد الهی، با امدادهای غیبی آن‌ها را لو داد و نیروهای انقلاب وارد عمل شدند و همه عوامل کودتا دستگیر شدند.

مرصاد دوم مرصاد نظامی آمریکا در طبس

این واقعه، پس‌ازآن روی داد که جیمی کارتر، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، تصمیم گرفت تا به ایران حمله نظامی کند. بهانهٔ این هجوم، آزادی جاسوسانی بود که به اسارت دانشجویان پیرو خط امام درآمده بودند. طی این عملیات ۶ هواپیما و هشت بالگرد آمریکایی، دزدانه وارد حریم هوایی ایران و منطقه طبس شدند، در حین این عملیات سه بالگرد دچار نقص فنی شده و درنهایت عملیات با کشته شدن هشت نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی-۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ با یکدیگر کشته شدند و پنج بالگرد هم روی زمین باقی ماند و بقیه نیروها با پنج هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز رساندند و عملیات به‌طور کامل شکست خورد.

چهارم اردیبهشت ۱۳۵۹ «مرصاد الهی» با تکرار سوره فیل بود و یوم الفیل دیگر. بدین گونه عنایت، لطف و رحمت الهی بر مؤمنین گسترانیده شد و شن‌های کوچک بیابان بر نشانه‌های بزرگ قدرت مادی مستکبران فائق آمده و مسلمانان مشاهده کردند که خداوند با هواپیماهای غول‌پیکر جنایت‌کاران چه کرد و چگونه کیدشان را تباه نمود و مزدورانشان را روسیاه ساخت.

مرصاد سوم مرصاد نظامی سازمان منافقین

در تیرماه ۱۳۶۷ جمهوری اسلامی ایران رسماً قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت درحالی‌که از بدو تصویب این قطعنامه در ۳۰ تیر ۱۳۶۶، ایران آن را رد نکرده بود و برای تأمین اهداف خود، از طریق مذاکره با دبیر کل سازمان ملل، برای پذیرش قطعنامه شروطی را طی کرده بود و درواقع عملاً آن را به‌صورت مشروط پذیرفته بود.

اما به دلیل کارشکنی آمریکا، انگلیس و فرانسه در طول مذاکرات و ورود مستقیم آمریکا به جنگ با ایران، پس از مشورت و تصمیم مسئولان عالی‌رتبه، با موافقت امام خمینی (ره)، در ۲۷ تیرماه سال ۶۷ ایران اعلام کرد قطعنامه ۵۹۸ را بدون قید و شرط پذیرفته است. درست ۶ روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، مقارن ساعت ۱۴:۳۰ سوم مرداد سال ۶۷ منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است، عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سرپل ذهاب) آغاز و به‌طرف شهر کرند پیشروی کردند.

حدود ساعت ۱۸:۳۰ اولین تانک‌های عراقی با آرم منافقین وارد شهر شد و پس از تصرف کرند، حرکت خود را به سمت اسلام‌آباد غرب آغاز و به‌محض رسیدن به مدخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و هم‌چنین تیراندازی و آشفته نمودن اوضاع کردند.

رزمندگان خودی در روز پنج مرداد عملیات مرصاد را با رمز «یا علی‌بن‌ابی‌طالب (ع)» آغاز کردند و طی چندین ساعت، صدها تن از منافقین را به هلاکت رسانده و مابقی را به فرار وا داشتند.

در این عملیات، رزمندگان اسلام از قسمت سه‌راهی اهواز (پشت پمپ بنزین اسلام‌آباد) دشمن را دور زدند و تلفات زیادی به منافقین وارد کردند. طبق یک آمار بیش از ۲۵۰۰ نفر از منافقین در این عملیات به هلاکت رسیدند.

عملیات مرصاد؛ مصداق آیه شریفه «اِنَّ رَبّکَ لَبِالمِرْصادَ» وامید واهی دشمنان به سازمان تروریستی منافقین بود که الحمداالله کمینگاه الهی آنان را به نابودی کامل کشاند.

و مرصادهای دیگر

دشمنان انقلاب و بشریت، ازآنجاکه برمدار باطل و اهداف شیطانی خود هستند، ندای حق‌طلبی انقلاب اسلامی را برنمی‌تابند و همچنین به دنبال استثمار ایران اسلامی هستند، لذا به‌صورت مستقیم و یا عوامل نفوذی و شبکه‌های زیرزمینی داخلی، مکرر درصدد فتنه‌انگیزی هستند، و همانطورکه در طول چهار دهه عمر بابرکت جمهوری اسلامی انبوه فتنه‌های دشمنان در مرصاد الهی، انقلاب را از شر فتنه دشمنان رهایی داد، مرصادهای دیگری پیش رو خواهد بود.

ب- مرصادهای پیش رو:

مرصاد اقتصادی

افزایش شدید و غیرمنطقی قیمت ملک، ساختمان، خودرو، لوازم و تجهیزات و ارز در ماه‌های اخیر و بالا رفتن قیمت تمامی اقلام اساسی و ضروری مردم، فشار سختی را بر مردم وارد کرده و بر وضعیت کنونی سیستم مالی و روان جامعه اثر منفی گذاشت.

علل مشکلات فعلی اقتصاد کشور قبل از تحریم‌های آمریکا، اعتماد کردن به دشمن و کاهلی مسئولان دولتی برمی‌گردد یعنی اگر مسئولان درایت به خرج می‌دادند و از ظرفیت‌های داخل کشور استفاده می‌کردند در حال حاضر این مشکلات برای کشورمان به وجود نمی‌آمد.

اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه‌نویسی، بازتعریف دولت (دولت کوچک و چابک) و توجه به شرایط خاص کنونی؛ مبانی پایان دادن به رکود بی‌سابقه حاضر و گذار از دوران تحریم اقتصادی است، به‌طوری‌که ضمن ایجاد رونق در توزیع ثروت هم موفق عمل خواهد کرد.

الحمدالله در دوره تصدی آیت‌الله رئیسی قوه قضاییه برای دفع مفاسد دانه‌درشتان و گردن‌کلفتان، کمینگاه‌های شبکه‌های فساد اقتصادی تلاش کرده و مرصاد دیگری درحال وقوع است.

مرصاد سیاسی

ساختارهای نظام سیاسی کشور به‌خوبی در قانون اساسی ترسیم و وظایف و مسئولیت‌های نهادهای مختلف معین‌شده است. گرچه ممکن است در بخش‌هایی از نظر قانونی ضعف‌ها، نارسایی‌ها و خلأهایی وجود داشته باشد، لکن مشکلات کشور مربوط به ساختارهای نظام نیست بلکه از مدیران و نحوه مدیریت آنان است و انبوه دستاوردها و پیشرفت‌های بی‌نظیر نظام در عرصه‌های مختلف پزشکی، نانو، الکترونیک، هوا و فضا، هسته‌ای، نظامی و خدمات و تحولات گسترده وبی نظیر در کشور در طول حیات نظام جمهوری اسلامی، علیرغم همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها، در مقایسه با پیش از انقلاب، به‌خوبی بیانگر کارآمدی نظام و ظرفیت مبانی و ساختارهای آن در تحقق رشد و پیشرفت کشور است.

انشالله در گام دوم انقلاب، مرصاد سیاسی بروز خواهد یافت و نسل جوان مؤمن انقلابی، مدیریت سیاسی کشور را، به اسوه و نمونه در جهان مبدل خواهد ساخت و زمینه‌ساز دولت مهدوی (عج) خواهد شد.

مرصاد فرهنگی

رهبر انقلاب از همان اولین سال‌های پایان دفاع مقدس، خبر از تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمنان دادند. اکنون در آغاز دهه پنجم دشمن مهار انقلاب و فروپاشی از درون را توسط سربازان فرهنگی خویش دنبال می‌کند. لذا مدیریت کلان حوزه فرهنگی کشور بایستی با حساسیت و اعتقاد به‌ضرورت مقابله با «ناتوی فرهنگی» به دست کسانی باشد که معتقدند می‌توان در مقابل غول عظیم رسانه‌ای غرب ایستاده و بایستی در این راستا تمام ترفندهای فرهنگ مهاجم تبیین و شناخته شود و متناسب با آن ابزار کافی فراهم گردد و ازآنجاکه تهاجم فرهنگی فرایندی فرهنگی است باید با تولیدات فرهنگی متناسب بافرهنگ ملی و دینی و به‌صورت تهاجمی و نه تدافعی با آن مقابله کرد و انشاالله با توان فرماندهان و سربازان جبهه نرم انقلاب، به‌زودی با مرصاد فرهنگی، شاهد تحول فرهنگی در کشور خواهیم بود.

مرصاد رسانه‌ای

دشمنان انسانیت، تمامی عناصر لشکر رسانه‌ای خود را علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته و تمامی ابزارهای رسانه‌ای را به کار گرفته است، بیش از صد شبکه به‌صورت تخصصی علیه ایران به لهجه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و می‌خواهند بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی مردم را از بین برده وهم‌راستا با اهداف شیطانی خود کنند.

دشمنان در جنگ نرم که تبعات زیان بارش مهلک‌تر از جنگ متعارف بوده با حداکثر توان واردشده و به روش‌های متعدد گروه‌های سنی مختلف را تحت لوای خود قرار داده است. لذا تهاجم بی‌امان دشمن به حریم فکری، عقیدتی و فرهنگی جامعه خواهان حرکت تهاجمی است. و انشاالله، مرصاد رسانه‌ای به مدد الهی، فتنه‌های آنان خنثی و موازنه را تغییر خواهند داد و به‌زودی پیام «اناالمهدی» در تمامی عالم طنین‌انداز خواهد شد.

و مرصادهای دیگر

طبعاً دشمنان دین الهی و انسانیت، از همه توانایی‌ها و همه ابزارها بهره گرفته و خواهد گرفت اما انشاالله در گام دوم انقلاب، به مدد الهی و مدیران جوان انقلابی، مرصادهای دیگر بروز یافته و تمامی کمین گاههای دشمن فتح خواهد شد.

سخن پایانی

 از ابتدای انقلاب تاکنون انواع تهدیدات علیه جمهوری اسلامی وجود داشته است که مردم فهیم و بصیر میهن اسلامی با همبستگی و اقتدار و عمل به فرامین امام راحل (ره) و رهبری ونیز کمینگاه‌های الهی، از کید دشمنان عبور کرده و تداوم راه انقلاب اسلامی را تضمین بخشند.

بررسی و شناخت تهدیدات و توانمندی‌های دشمن شرط اول و الزامی در جهت پی بردن به اهداف دشمن است و کشف به‌موقع تهدید و چگونگی آن و تمرکز به‌موقع امکانات در جهت تدابیر هوشمندانه مقابله با آن، موجب رفع نقاط ضعف و کاهش آسیب‌پذیری می‌شود. در باور کارشناسان امور دفاعی، پرداختن به مقوله تهدیدات می‌تواند آن را تبدیل به فرصتی برای کسب توان دفاعی و خنثی‌سازی نقشه‌های تهاجمی دشمن و حتی بازدارندگی کند و مرصادهای عظیم الهی بر دشمنان بشریت را به همراه آورد و در این کارزار با سفیانی‌ها، زمینه‌ساز ظهور مهدی (عج) گردد.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/99050704758/

*****************

https://www.isna.ir/news/99021510688/

 

  •  دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۸
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 99021510688
  •  خبرنگار : 50059
  • چاپ

/یادداشت میهمان/

پیامدها و پسامدهای موج کرونا در جامعه ایرانی

پیامدها و پسامدهای موج کرونا در جامعه ایرانی

ایسنا/قزوین یادداشت میهمان از سید جواد هاشمی فشارکی، مؤلف کتاب «مدیریت بحران و مدیریت شهری»؛ انتشار و شیوع ویروس کرونا تنها خبری است که تمام کشورها مستقیماً با آن درگیر شده و تمامی امور جوامع را تحت‌الشعاع خود قرار داده و به عبارتی امور زندگی همه افراد جامعه را مختل کرده است؛ با این حال این ویروس منحوس روی دیگری نیز دارد که مذاق بشر را شیرین می‌کند.

ویروس ناشناخته‌ای که از ووهان چین شیوع یافت و به‌سرعت کل جهان را درنوردید و جهانیان را با بزرگ‌ترین بحران مواجه کرد. در این صحنه جهانی، اوج ایثار در شرایط بحرانی در کشور ایران با بسیج ملی باسابقه پشتیبانی دفاع مقدس و محور مقاومت تجلی یافت و در کشورهای متکبر غربی با سرقت انبوه لوازم بهداشتی درمانی دیگر کشورها بروز یافت، این نشانه دیگری بود از پوشالی بودن قدرت‌های سلطه‌گر و تهی بودن تمدن پرزرق‌وبرق و غیرقابل اتکا بودن آنان و از سوی دیگر معطوف شدن توجه جهانیان به موضوع و معضل واحد و انتظار واحد برای گشایش معضل فلج‌کننده جهانی، شرایطی که باعث شد مردم جهان منجی عالم را یک صدا بخواهند. در این یادداشت به‌طور اجمالی، جلوه‌هایی از ابعاد پیامدها و پسامدهای مثبت بحران ویروس کرونا بررسی شده است:

رهبری عزیز با پیشگام شدن و با پیام خردمندانه، همگان را به رعایت اصول بهداشتی و نیز کمک به همنوعان تشویق و ترغیب و مردم نیز با تمام وجود اطاعت کردند و چون همیشه در این ایام نیز التیام‌بخش و آرامش‌بخش جامعه شدند، همچنین با فرمان خود به نیروهای مسلح آن‌ها را با اقتدار تمام به کمک مردم و کشور به میدان آورده و بسیجیان فداکار شبانه‌روز در تمام نقاط کشور با روحیه جهادی به مبارزه و مهار آن پرداختند.

به علت مشکلات و هیاهوی زندگی عصر حاضر حضور افراد در خانه کم شده است، اما کرونا این حضور را میسر و فراهم و آن را مطول کرد. برخی خانواده‌ها به‌خصوص آنان که در آپارتمان‌های کوچک شهری و بدون حیاط و فضای سبز زندگی می‌کنند، خود را گرفتار در قفس دیده و پس از کرونا خود را رها یافته قلمداد خواهند کرد و مراجعه به بوستان‌های شهری و مراکز تجمع و تفریحی خواهند داشت و این مکان‌ها که هم اکنون در خلوتی و استراحت به سر می‌برند دوباره پرجنب‌وجوش خواهند شد.

برخی افرادی که به خوردوخوراک و عدم تحرک مشغول بوده و با تغییر اندام مواجه شده‌اند، احتمالاً به مراکز بدن‌سازی مراجعه و تا مدتی این مراکز با ازدحام مواجه خواهد شد؛ همچنین آرایشگاه‌های مردانه و زنانه که به علت امکان زیاد انتقال ویروس تعطیل بودند کم کم با رعایت برخی نکات بهداشتی باز خواهند شد و مردم با نگرانی و وسواس و اضطرار بدان مراجعه خواهند کرد.

اما در خصوص پیامدهای کرونا، تنها چیزی که امکان توقف ندارد تولد و بیماری و مرگ است، نوزادان بدون خبر از دنیای ما، رحم مادر را ترک کرده و در شدت مراقبت قرار می‌گیرند ولی در پسا کرونا حالت عادی خود را خواهند یافت. بیمارانی که نیاز به مداوا دارند به همراه خطر احتمال کرونا به دنبال مداوا می‌روند و آن‌هایی که عمرشان به پایان رسیده، با حداقل افراد تشیع کننده سر به تیره تراب می‌گذارند و برای بسیاری حتی امکان برگزاری مراسم ختم هم میسر نشده است و چه‌بسا در پسا کرونا برای آن‌ها یادبود گرفته شود.

مجالس عروسی که به علت کرونا تعطیل‌شده بود و تالارهای پذیرایی که به استراحت دوسه‌ماهه رفته بودند، با تراکم مراجعات مواجه خواهند شد. مهمانی‌ها و دیدوبازدیدها، حتی برای اقوام نزدیک که کلاً لغو و به تلفن و فضای مجازی بسنده شده بود مجدداً فعال‌ شده و دست دادن‌ها و روبوسی کم‌کم و بااحتیاط برقرار خواهد شد.

نمازهای جماعت و جمعه که تعطیل‌شده بودند بیش از سابق برپا خواهند شد و به شکرانه سلامتی و رفع بلا سجده به درگاه الهی نهاده خواهد شد. مراکز زیارتی که تعطیل‌شده بودند، شوق اشتیاق را افزون کرده و زائران بی‌صبرانه به زیارت حرم ائمه و اهل‌بیت (ع) خواهند شتافت.

چرخ بسیاری از صنایع که متوقف شده بود، دوباره فعال خواهد شد و با تدابیر لازم با جهش تولید مواجه خواهند گشت؛ برخی از صنایع بهداشتی و دارویی که برای تأمین نیازهای شرایط بحران، به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده‌اند، به روال عادی خود برمی‌گردند و البته اگر تدبیری اندیشیده شود، می‌توانند به کشورهای نیازمند صادرات داشته باشند.

تولید و توزیع کالاهای اساسی که موردنیاز مردم بود، بدون تعطیلی به کار خود ادامه داده و خواهند داد و ممکن است در برخی کالاها تغییر میزان مصرف به وجود آید؛ بازارها و مراکز تجاری بزرگ که به علت امکان گسترش ویروس تعطیل‌شده بودند، مجدداً فعال‌شده و برای جبران وقفه خود در تلاش خواهند شد، به‌خصوص آن دسته که سررسید موعد چک داشته و یا دارند و باید به نحوی آن را تأمین کنند، به دنبال راه‌هایی برای حل مشکلات خود خواهند بود.

بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری که با تغییر در ارائه خدمات مواجه بودند، کم‌کم به روال عادی خود برمی‌گردند و برای مشکل تأخیر در پرداخت اقساط وام‌ها، باید استمهال منطقی در نظر بگیرند تا مردم با فشار مضاعفی مواجه نشوند.

اغلب ادارات که در تعطیلی طولانی به سر می‌بردند و برخی به دورکاری مشغول بودند، کم‌کم سرکار خود حاضرشده و احتمالاً برخی از کاهلان در خدمتگزاری تا ماه‌ها بهانه تعطیلی کرونا را خواهند داشت و برخی خادمان جبران عقب‌افتادگی خواهند کرد.

مدارس و دانشگاه‌ها که در تعطیلی طولانی و اجباری میان درس و کلاس و ترم قرار داشتند، زودتر از بقیه مکان‌ها کارشان به تعطیلی کشید و آموزش از طریق تلویزیون رونق گرفت و برخی نیز شیوه تدریس مجازی و حتی برخط (آنلاین) را برقرار کردند ولی مع‌هذا چه در کیفیت آموزش و چه در برقراری آزمون و امور کارگاهی جواب لازم را نگرفته و احتمالاً با برنامه‌های جبرانی تداوم و یا با تعویق ترم مواجه خواهند بود و شاید بتوان گفت برخی دلشان برای کلاس و درس و بحث تنگ‌شده و مشتاقانه به‌سوی آن خواهند شتافت.

شهرها به‌خصوص شهرهای بزرگ که میان دود و هیاهوی و ترافیک سنگین بی‌رمق شده بودند، به‌یک‌باره و بی‌سابقه شهروندانش در خانه‌ها محبوس اختیاری شده و خلوت و کم تردد شدند تا شهرها یک‌نفس راحت بکشند، حال می‌رود تا آهنگ جنب‌وجوش نواخته و مردمانش از قفس آهن و بتن و آجر بیرون بروند و در قفس‌های آهنی متحرک پشت راه‌بندان‌های طولانی قرار گیرند. صدای جرثقیل و کامیون و خالی کردن آهن و بتن که چندی بود از شهرها و نقاط مختلف رخت بربسته بودند و کارهای عمرانی که با توقف مواجه بودند کم‌کم به جوش‌وخروش افتاده و برنامه‌های زمان‌بندی تحویل آن‌ها بایستی به‌روزرسانی شده و اگر با مسیر بحرانی مواجه باشند با تأخیر تحویل خواهند شد.

جاده‌ها، حمل‌ونقل ریلی، پروازهای داخلی و خارجی، بنادر، پایانه‌های مسافری و غیره از یک دوره رکود و خلوتی کم‌کم به ازدحام حداکثری خود بازمی‌گردند.

بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که با تغییر محیط خود پذیرای بیماران کرونایی بودند و شبانه‌روزی مشغول کار ایثارگرانه بودند، فرصت استراحت یافته و توشه‌ای ماندگار برای دو سرای خود فراهم کردند.

شیرینی‌های هنگامه بحران کرونا در تاریخ ثبت و ضبط شد، مردم صبورانه تحمل و همراهی کردند و بسیجیان دلاور، باتجربه گران‌قدر دفاع مقدس عرصه‌دار کارزار مبارزه با کرونا شد و شبانه‌روزی و بی چشمداشت در غربالگری کل کشور در برابر ویروس، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و حتی خوراکی و کمک به نیازمندان و غیره تلاش‌های ایثارگرانه‌ای داشتند و علیرغم ایجاد کمبود و گرانی در مواد غذایی و نیازهای اساسی مردم در برخی کشورها با تلاش‌های صورت گرفته کشورمان دچار آن نشد.

پزشکان و پرستاران و کارمندان بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، مجدانه و شبانه‌روزی، وظیفه‌شناسی خود را آن‌هم در شرایط خطر به درستی انجام دادند. خیرین کمک‌های مالی و اقلامی خود را برای نیازمندان سرازیر کردند و در آینده مراسم تقدیر از مدافعان سلامت نیز برگزار خواهد شد ولی پاداش اصلی و جاودانه آن‌ها نزد خداوند متعال محفوظ خواهد بود.

قرار گرفتن اوقات بیشتر اعضای خانواده‌ها در کنار هم، حضور بلندمدت بچه‌های مهدکودکی نزد والدینشان، همدلی و همراهی مردم با یکدیگر، استمهال پرداخت اجاره مسکن و حتی بخشش دو سه ماه توسط بسیاری از مردم نیکوکار، کتاب‌خوانی بیشتر و افزایش سطح مطالعه عمومی، استمهال پرداخت مالیات از سوی اداره مالیات، افزایش دعا و استغاثه به درگاه الهی از عجز و ناتوانی در برابر بیماری و استمداد شفا، خروج از شیوه یکنواخت و تغییر سبک‌کار و زندگی، بخشش اجاره دوماهه مغازه‌ها از سوی موجران، پرداخت دو سه ماه دستمزد خدمت‌کاران و نظافتچی‌های ساختمان‌هایی که در این مدت تمیز نشده‌اند توسط صاحب‌کاران خیر، کاهش بزهکاری و جرم از دیگر اتفاقاتی است که در ایام شیوع کرونا رخ داده است.

همچنین کاهش خرید شیرینی‌ها و تنقلات مضر، مشخص شدن بی‌خاصیت بودن برخی ادارات که با نبودشان نیز اتفاقی در جامعه نمی‌افتد و لزوم حذف و یا کاهش آنان، کاهش جابه‌جایی پول دستی، مردانی که در خانه کمک‌کار خانم خانه شدند و حتی آشپزی یاد گرفتند، کاهش هزینه زندگی با حذف هزینه مسافرت در ایام تعطیلات نوروزی، حذف مراسم‌های زائد مسئولان در مناسبت‌ها، کاهش هزینه‌های جاری چندماهه دولت، خستگی‌ناپذیر بودن بخش‌های عمده‌ای از مردم در خدمت‌رسانی در حوزه‌هایی که در شرایط بحران موردنیاز جامعه بوده، تداوم حفاظت از مرزها و امنیت جامعه، تداوم خدمت مدافعان حرم، تبدیل برخی مساجد به کارگاه‌های تولید لوازم بهداشتی و پخت غذا برای بیماران و غیره، حضور برخی امامان جماعت و طلبه‌ها در این فعالیت‌ها،‌ برقراری پیام جمعه در شرایط تعطیلی نماز جمعه، بالا رفتن آستانه تحمل ملی و ایثار اجتماعی، عیان شدن ماهیت پوشالی بودن تمدن و تجدد غرب در عجز و ناتوانی آنان در مقابله با بیماری و عیان شدن چهره غیرمردمی‌شان، عیان شدن نشانه قدرت و رحمت الهی، فعال‌تر شدن فروش اینترنتی و غیرحضوری، افزایش بهداشت محیط‌های عمومی به علت کاهش حضور جمعیت، سم‌زدایی محیط شهرها و روستاها، احتمال افزایش زادوولد آذر و دی و بهمن ۹۹ نسبت به مدت مشابه قبل، اخراج جاسوسان غربی با پوشش کمک‌های انسان دوستانه که تحت عنوان برپایی بیمارستان صحرایی به ایران آمده بودند، کم شدن مأموران وهابی در قبرستان بقیع و امکان زیارت قبور ۴ امام معصوم و صحابه صدر اسلام، شنیدن صدای اذان در کشورهایی که ممنوع اعلام شده بود، ارسال ماهواره نظامی سپاه پاسداران به فضا در شرایط تحریم دشمنان و در شرایط وجود کرونا از دیگر آثار و پیامدهای آن است.

ترویج سبک جدیدی از نرمش‌ها، ورزش‌ها و بازی‌های خانگی، آزادی بیشتر زندانیان مشمول عفو رهبری نسبت به دوره‌های قبل، فاصله‌گذاری اجتماعی که فرصت مناسبی شد برای یافتن فضای خلوت و خلوت‌گزینی و تفکر، تمرین کشیدن ترمز قطار مصرف‌گرایی و توجه به مصرف بهینه و به‌اندازه، تغییر سطح و سیاق تأمین رفاه فردی و اجتماعی، مستولی شدن ترس و وحشت بر دنیاپرستان و متکبران، تعطیل شدن همایش‌ها و کنگره‌های پرطمطراق و بی‌خاصیت، تعطیل شدن سفرهای خارجی پرهزینه افراد متمول و سفرهای غیرضروری مسئولان، تولد دوباره آحاد جامعه در بازگشت مجدد به زندگی و صدها مورد دیگر که در این مجال نمی‌گنجد.

 
انتهای پیام

 

https://www.isna.ir/news/99021510688/

*****************

https://www.isna.ir/news/99013017375/

  •  شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۶
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 99013017375
  •  خبرنگار : 50059
  • چاپ

/یادداشت میهمان/

الزامات تحقق «جهش تولید» فراتر از سخنرانی‌ هاست

الزامات تحقق «جهش تولید» فراتر از سخنرانی‌ هاست

ایسنا/قزوین سید جواد هاشمی فشارکی، مؤلف کتاب «فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب در دنیای امروز»، در یادداشتی در خصوص الزامات تحقق جهش تولید، که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، می‌نویسد: اقتصاد موتور محرک جامعه و تولید ماده محترقه این موتور است «اقتصاد یک نقطه کلیدی تعیین‌کننده است... اقتصاد البته هدف جامعه اسلامی نیست، اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید.

تأکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت و توزیع عدالت محور و مصرف به‌اندازه و بی اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه است» (بند نخست توصیه سوم، بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب، بهمن ۱۳۹۷)

تولید از ریشه لغوی ولد و به مفهوم ایجاد کردن، به وجود آوردن و زایش است که در حوزه‌های مختلف موضوعیت دارد؛ تولید صنایع سبک و سنگین، صنایع و لوازم ساختمانی، صنایع معدنی، مواد کانی و معدنی، صنایع شیمیایی، صنایع نفتی و پتروشیمی، صنایع تبدیلی، محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی، صنایع، محصولات و مواد غذایی، لوازم بهداشتی، درمانی و بیمارستانی، صنایع دفاعی و امنیتی، لوازم مخابراتی و ارتباطی، محصولات فرهنگی، محصولات نرم‌افزاری، محصولات نوشت‌افزاری، لوازم‌خانگی و اداری، لوازم صوتی و تصویری و ده‌ها حوزه دیگر که هر کدام ده‌ها و بلکه صدها جزئیات کالا و محصولات دارند که مورد نیاز هر جامعه‌ای است و دولت‌ها برای تأمین آن از طریق تولید داخلی یا واردات از سایر کشورها اقدام می‌کنند.

تولید در نام‌گذاری سال ۹۹ یعنی تولید داخلی و علی‌القاعده به مفهوم مونتاژ داخلی نیست، بلکه به مفهوم بومی بودن تولید است به‌گونه‌ای که وابستگی به خارج کاهش یابد؛ این بدان معناست که تولید باید در داخل کشور صورت گیرد تا نیازهای جامعه تأمین شود.

جهش یعنی رشد شتابان، تولید با رشد فزاینده، رشدی که شیب مثبت افزایش تولید تند و متفاوت با شیب عادی و متعارف باشد، رشدی درخشان و استثنایی و خیره‌کننده؛ حال جهش تولید یعنی به حداکثر رساندن ظرفیت تولید و در بعضی از موارد و افزایش چند برابری تولید.

در هدف‌گذاری جهش تولید در کشور باید تمرکز بر تأمین نیازهای جامعه باشد به نحوی که واردات را به‌شدت کاهش داده و حتی در بسیاری از موارد بی‌نیاز از واردات شویم، به‌خصوص در کالاهای اساسی مردم و جامعه، کالاهای کلیدی و حیاتی کشور، کالاهای زیاد ارز بر، کالاهای پرمصرف جامعه و در اولویت آن‌ها نیز تولید کالاهایی که در معرض تحریم دشمنان قرار دارند، است. علی‌القاعده کالاهای لوکس، تزیینی، تجملی، تشریفاتی، آرایشی، تفننی و... ضمن اینکه در شرایط تحریم کشور باید ممنوع‌الورود باشند بایستی در اولویت آخر تولید قرار داشته باشند.

خط مقدم «جهش تولید» تولید صنایعی است که کشور در برابر تهدیدات دشمن محافظت می‌کند، شامل صنایع و محصولات مقابله با تهدیدات زیستی (بیولوژیکی)، شیمیایی، تهدیدات سایبری، مخابراتی و ارتباطی، بهداشت، درمان، دارو و سلامت، دفاعی، دام، طیور، کشاورزی، غذایی و امثال آن است که باید صد درصد نیاز کشور در داخل صورت گیرد و به نحوی باشد که به‌صورت سالانه با افزایش جمعیت، افزایش یافته و متناسب با تهدیدات نیز ارتقاء کیفی یابند.

در چهار پنج سال گذشته کشور با چالش‌های مختلفی مواجه بوده است، افزایش تحریم‌ها از سوی شیطان بزرگ، افزایش واردات بی‌رویه، به‌خصوص کالاهای لوکس و مصرفی و همچنین کالاهایی که در داخل وجود داشته و نیاز به حمایت داشته‌اند، تعطیلی و یا کاهش تولید، رکود بازار و کاهش درآمد عمومی و به‌موازات آن رشد سرسام‌آور قیمت‌ها تا چند برابر که مشکلات معیشتی سخت و بی‌سابقه‌ای را برای مردم کشورمان رقم زده است.

در حالی که طی چند سال اخیر عنوان‌ محوری سال از سوی رهبر انقلاب موضوعات اقتصادی بوده است، به‌خصوص در دو سال اخیر که «حمایت از کالای ایرانی» و «رونق تولید» شعار سال بوده است؛ اگر این موضوع مورد توجه جدی قرار می‌گرفت بسیاری از مشکلات کشور یا به وجود نمی‌آمد و یا به بحران تبدیل نمی‌شد لذا مدیران کشور بایستی تحقق عنوان‌ محوری سال را مبنای برنامه‌ریزی خود قرار دهند.

همه سازمان‌ها و نهادها باید علاوه بر تراکت در ورودی ادارات و سازمان‌ها و سخنرانی و خطابه، براساس عنوان محوری سال و بیانیه گام دوم انقلاب برای تک‌تک ادارات و سازمان‌های زیر مجموعه خود برنامه تهیه کند، به نحوی که تا پایان سال در تمامی بخش‌ها با جهش تولید مواجه شویم تا هم کارخانه‌ها رونق و توسعه یابند، هم نیاز داخل تأمین و هم مشکلات مردم کم شود، هم اشتغال و درآمد مردم افزایش یابد وهم درآمد ملی ارتقا یابد. اگر چنین شود در سال بعد می‌توان با جهش دوم تولید، بازارهای جهانی را کسب کرد و کشور از یک درآمد پایدار برخوردار شده و از وابستگی به درآمد نفت خارج شود. اگر چنین شد، می‌توان نمره قابل‌قبول در سال آخر خدمت دولت فعلی ثبت کرد.

برای تحقق عنوان محوری سال باید موارد ذیل از ابتدای سال از سوی نهادهای ذی‌ربط صورت گیرد تا در میانه‌سال بتواند به ثمر رسیده و تا پایان سال در بخش‌های مختلف محقق و جامعه بهره‌مند گردد:

الف) مجلس شورای اسلامی: غیر از بیانیه حمایت از شعار سال مجلس باید با مصوبات قانونی دولت را موظف به حمایت بیشتر از تولیدکنندگان کند، همچنین بانک‌ها را از واسطه‌گری و خرید املاک و امثالهم منع کرده و موظف به حمایت مالی از تولید کند.

ب) قوه قضاییه: با نظارت بیشتر و رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان داخلی به‌خصوص در امور حیاتی و نیازهای اساسی جامعه با مانعان جهش تولید برخورد کند، همچنین جهش در رسیدگی به پرونده‌های قضایی و کاهش زمان دادرسی ضرورت دارد.

ج) دولت: محدودیت سخت‌گیرانه برای واردات به‌خصوص برای کالاهایی که در داخل در حال تولید بوده و یا امکان تولید و یا افزایش آن وجود دارد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی، کاستن از موانع تولید، کوتاه کردن فرآیند مجوزها، سرازیر کردن و سهل کردن تسهیلات بانکی و کاهش بهره بانکی و تمهیل سررسید وام‌های گذشته مشروط بر افزایش تولید واحدها، حمایت از صنایع کوچک، استفاده از ظرفیت بسیج، ارائه بسته مشوق‌ها به تولیدکنندگانی که در سال جدید با جهش تولید مواجه بودند و تقدیر از جهش دهندگان تولید در پایان سال ۹۹ در موارد ذیل:

- وزارت راه و شهرسازی با حمایت از شرکت‌ها در جهش تولید مصالح و لوازم ساختمانی
- وزارت بهداشت با حمایت از شرکت‌ها در جهش تولید دارو و لوازم درمانی و بیمارستانی
- وزارت جهاد کشاورزی، تلاش مضاعف در جهش تولید محصولات کشاورزی و باغی و دامی
- وزارت صمت با حمایت در جهش تولید صنایع بزرگ و کوچک
- وزارت تحقیقات، علوم و فناوری، تلاش در جهش تولید دانش و درنوردیدن مرزهای دانش جهانی
- وزارت آموزش‌وپرورش: تلاش در جهش تولید منابع درسی و آموزشی
- وزارت علوم و تحقیقات و فناوری: جهش تولید منابع اسلامی دانشگاهی و فناوری‌های بومی
- وزارت ارتباطات: تلاش در جهش تولید محصولات مخابراتی و ارتباطی و صوتی و تصویری و سرعت بخشی در تولید مرکز دیتای ملی
- وزارت کار و امور اجتماعی: تلاش در جهش تولیدات اشتغال‌زا
- وزارت ورزش: جهش تولید آیین‌نامه‌هایی که مروج اخلاق اسلامی و پهلوانی را در کشور و جهان گسترش دهد
- وزارت امور خارجه باید جهش تولید دیپلماسی انقلابی به دور از اتکا به برجام را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهد
- سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای مختلف به‌خصوص در کشورهای اسلامی و منطقه و به‌ویژه در محور مقاومت از یکجانشینی بیرون آمده و زمینه‌های صدور کالاهای ایرانی به کشور مورد مأموریت خود را معرفی و بستر کار را تسهیل نموده و ارتقاء دهند.
- وزارت کار و امور اجتماعی: تلاش در جهت تولید اشتغال به‌خصوص برای جوانان
- وزارت اقتصاد و دارایی: تلاش در جهش کسب منابع درآمدی دولت، به‌خصوص از فرارهای مالیاتی
- سازمان مدیریت: پیگیری مجدانه موارد فوق
- سایر وزارت خانه و سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی به‌تناسب رسالت خود جهش تولید در حوزه کاری مربوطه‌شان را دنبال کنند.

د) سایر:
- قوای دفاعی و نیروهای مسلح کشور: تلاش در جهش تولیدات دفاعی و پشتیبانی‌کننده دفاع و جهش در تولید بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات
- بسیج‌مستضعفین: تلاش مضاعف در خدمت‌رسانی خود به محرومین و سازندگی کشور
- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: تلاش در جهش تولید واحدهای روستایی مقاوم
- بانک‌ها: جهش ارائه تسهیلات و خدمات بانکی به تولیدکنندگانی که با افزایش ظرفیت و تولید روبرو هستند
- سازمان صداوسیما: تلاش در جهش تولیدات غنی رادیویی و تلویزیونی
- رسانه‌ها: در ایجاد فرهنگ‌سازی جهت استفاده از کالاهای داخلی اهتمام و از تبلیغ هر نوع کالای خارجی امتناع ورزیده، از کارشناسان مختلف مدیریت، صنایع و... دعوت به عمل آورده تا راه‌های افزایش تولید را معرفی و بخش‌هایی که با جهش تولید مواجه بوده‌اند را معرفی کنند.
- بخش خصوصی: تلاش در جهش تولید محصولات خود
- و در نهایت وظیفه مردم حمایت از تولید داخلی است

سخن پایانی اینکه بندی از بیانیه گام دوم انقلاب که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد: «دههٔ دوم چشم‌انداز باید زمان تمرکز بر بهره‌داری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده نشده باشد تا پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقاء یابد» (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب، بهمن ۱۳۹۷)

انتهای پیام

*****************

https://www.isna.ir/news/99011206198/

  •  سه‌شنبه / ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۵
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 99011206198
  •  خبرنگار : 50059
  • چاپ

جمهوری اسلامی ایران به روایت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

جمهوری اسلامی ایران به روایت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

ایسنا/قزوین دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، مؤلف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی در یادداشتی که به مناسبت ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ چهل و یکمین سالروز تأسیس جمهوری اسلامی نوشته و آن‌را در اختیار ایسنا قرار داده است می‌نویسد:

ملت مسلمان منزجر از نظام ستم‌شاهی حاکم بر ایران تحت بیرق امام خمینی (ره) بپا خاسته و بساط حکومت ظلم و اختناق شدید و وابسته به آمریکا را در ۲۲ بهمن ۵۷ برچیدند و به فاصله کمتر از ۵۰ روز از پیروزی انقلاب پرشکوه و پرافتخار اسلامی خود برای اولین بار در انتخابات آزاد شرکت کرده و پای صندوق‌های رأی رفتند. آن‌ها شعار خود که «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» بود را با تعیین نوع حکومت در آری به «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش در مقابل جمهوری دمکراتیک اسلامی با ۹۸.۲ درصد آرا برگزیدند و فصل نوینی در شکل‌گیری مردم‌سالاری دینی در کشور و دنیا شکل گرفت که سرآغاز تحولات عظیمی در کشور و جهان گشت.

در این یادداشت فصولی از آن در گذشته، حال و آینده، دستاوردها، مشکلات، چالش‌ها و الزامات آتی به روایت بیانیه گام دوم انقلاب به‌اجمال ارائه می‌شود.

الف) چگونگی تشکیل جمهوری اسلامی و وراثت از گذشته

۱ - تشکیل جمهوری اسلامی بدون سرمشق و الگو گیری: انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه حرکت انقلابی خود را آغاز کردند و ترکیب جمهوریت واسلامیت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه بزرگ امام خمینی (ره) به دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود (عبارت دهم در آغاز بیانیه گام دوم انقلاب)

۲ - جمهوری اسلامی پایان بخش انحطاط: انقلاب اسلامی به یک انحطاط طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار به‌شدت تحقیر شده و عقب‌مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت (مقدمه برکات انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم)

۳ - جمهوری اسلامی پایان محرومیت‌های دوران رژیم طاغوت: در رژیم طاغوت بیشترین خدمات و درآمدهای کشور در اختیار گروه کوچکی از پایتخت‌نشینان یا همسانان آنان در برخی دیگر از نقاط کشور بود، مردم بیشتر شهرها به‌ویژه مناطق دوردست و روستاها در آخر فهرست و غالباً محروم از نیازهای اولیه‌ی زیرساختی و خدمات‌رسانی بودند (بند پنجم در برکات انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم)

۴ - وضعیت بسیار بد قبل از تأسیس جمهوری اسلامی: وضع به‌شدت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور در علم و فناوری و سیاست و معنویت و هر فضیلت دیگر در رژیم فاسد طاغوت (عبارت نهم در آغاز بیانیه گام دوم)

۵ - ضربه سخت عقب‌ماندگی علمی در رژیم طاغوت: عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها ضربه سختی بر ما وارد کرده و ما را از کاروان شتابان فرسنگ‌ها عقب نگه داشته بود. (بند دوم توصیه اول بیانیه گام دوم)

ب ) جمهوری اسلامی دستاوردهای عظیم و درخشان و بی‌نظیری را به همراه آورده است که اهم آن چنین است:
۱ - ویژگی جمهوری اسلامی و تفاوت آن با قبل: انقلاب اسلامی، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد (مقدمه برکات انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم)

۲‌ - جمهوری اسلامی و چهل سال پر از افتخارات درخشان و شگفت‌آور: به‌رغم همه این مشکلات طاقت‌فرسا جمهوری اسلامی، روز به روز گام‌های بلندتر و استوارتری روبه‌جلو برداشت. این چهل سال شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفت‌های شگفت‌آور در ایران اسلامی است (عبارت دوازدهم در آغاز بیانیه گام دوم انقلاب)

۳ - چهل سال مبارزه در طول عمر جمهوری اسلامی: در تمام این چهل سال تسلیم‌ناپذیری وصیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشته‌ در مقابل دولت‌های متکبر و مستکبر خصوصیت شناخته‌شده ایران و ایرانی به‌ویژه جوانان این مرزوبوم به شمار می‌رفته است. ملت ایران در فضای حیات‌بخش انقلاب توانست از سلطه دوباره قلدران جهانی بر کشور باقدرت و شدت جلوگیری کند. (بند ششم در برکات انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم)

۴ - جمهوری اسلامی و مظاهر عزتش: این‌ها (عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن) بخشی از مظاهر عزت جمهوری است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آمد. (بند دوم توصیه ششم بیانی گام دوم انقلاب)

۵ - به اوج رسیدن مشارکت سیاسی مردم: مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملی و استکبارستیزی به اوج رسانید. (بند سوم در برکات انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم)

۶ - مجذوب کردن دل‌ها و ارتقاء رویکردهای دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی: رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دل‌های مستعد و نورانی به‌ویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدت‌های جوانان در میدان‌های سخت از جمله دفاع مقدس، با ذکر و دعا و روحیه برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد. (بند ششم در برکات انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم)

۷ - دستاوردهای شگفت‌آور در رستاخیز علمی کشور: نزدیک دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن ساز به رکوردهای بزرگ دست‌ یافته‌ایم و این نعمت بزرگی است که به خاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت. (توصیه اول بیانیه گام دوم)

۸ - گام‌های بلند جمهوری اسلامی در مبارزه با بی‌عدالتی و ارتقاء جایگاه عدالت: جمهوری اسلامی در شمار موفق‌ترین حاکمیت‌های جهان در جابه جایی خدمت و ثروت از مرکز به همه جای کشور و از مناطق مرفه نشین شهرها به مناطق پایین‌دست آن بوده است. واقعیت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره دیگر گذشته قابل‌مقایسه نیست. (بند پنجم در برکات انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم)

عدالت در صدر هدف‌های اولیه همه بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است و جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است و البته باید کارهای بیشتری صورت گیرد. (بند سوم توصیه چهارم گام دوم انقلاب)

۹ - حمایت جمهوری اسلامی از محور مقاومت: حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته حزب‌الله و مقاومت در سراسر این منطقه (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب)

۱۰ - افتخارآمیز بودن راه طی شده جمهوری اسلامی: راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی است. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

ج ) علل برخی از مشکلات و اشکالات گریبان گیر جمهوری اسلامی

 ۱ - بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی: اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود -که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نداشت. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

۲ - تحلیل سراپا غلط برخی غافلان داخلی با منشأ توطئه خارجی: اینکه کسی گمان کند که مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علت تحریم هم مقاومت ضد استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط هرچند گاهی از زبان و قلم برخی دوستان داخلی صادر می‌شود، اما منشأ آن کانون‌های فکر و توطئه‌ی خارجی است که با صد زبان به افکارعمومی داخلی القاء می‌شود (بند پنجم توصیه سوم بیانیه گام دوم)

۳ - ظرفیت‌های استفاده نشده و کمتر استفاده شده کشور: بسیاری از این ظرفیت‌ها (طبیعی و انسانی) با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده و یا کم استفاده مانده است. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

۴ - عیوب دستگاه‌های دولتی و برخی مدیران دولتی: مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه‌ وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیت داخلی، استفاده‌ی اندک از ظرفیت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن و سرانجام عدم ثبات سیاست‌های اجرایی اقتصاد و عدم رعایت اولویت‌ها و وجود هزینه‌های زائد در بخش‌هایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه این‌ها مشکلات زندگی مردم از قبیل بی‌کاری جوان‌ها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است.(بند سوم توصیه سوم بیانیه گام دوم)

د ) چالش‌های فعلی که جمهوری اسلامی ایران با آن روبروست:

۱ - ایران با چالش‌های مستکبران روبروست: ایران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالش‌های مستکبرانی چون آمریکا روبه‌روست. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)
ایران مقتدر امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالش‌های مستکبران روبروست اما با تفاوتی کاملاً معنادار، ایران اکنون در جایگاه متعالی و شایسته ملت ایران در چشم جهانیان و عبور کرده از بسی گردنه‌های دشوار در مسائل اساسی خویش است (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

۲- چالش‌های بیرونی: چالش بیرونی تحریم و وسوسه‌های دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی کم اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد (بند دوم توصیه سوم بیانیه)

۳ - چالش‌های درونی: چالش‌های درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی است. (بند دوم توصیه سوم بیانیه)

ه ) رسالت و ویژگی‌های مسئولان آینده جمهوری اسلامی

۱ - جمهوری اسلامی و رسالت مسئولان: در جمهوری اسلامی دل‌های مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی به‌شدت بیمناک باشد. در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست اما تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به‌ویژه خواری و مدارا با فریب گران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، به‌شدت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به‌هیچ‌وجه مورد قبول نیست. (بند چهارم توصیه چهارم بیانیه گام دوم)

۲ - طهارت اقتصادی شرط مشروعیت مقامات جمهوری اسلامی: طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی است. (بند دوم توصیه چهارم بیانیه گام دوم)

۳ - مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی ونیز عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت دهند. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

۴ - سپردن زمام اداره جمهوری اسلامی به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان: برای اجرای شایسته آن (سیاست‌های ابلاغی و تدابیر و توصیه‌های رهبری) چشم امید من به شما جوان‌ها است؛ و اگر زمام اداره‌ی بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد. (بند چهارم توصیه چهارم بیانیه گام دوم)

و ) سیاست‌ها و الزامات آینده جمهوری اسلامی که بایستی مورد توجه مسئولان و نهادهای ذی‌ربط قرار گیرد:

۱ - جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی: اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی،... جوانان عزیزم... بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کنند...(عبارت هفتم در آغاز بیانیه گام دوم)

۲ - فعال‌سازی ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشور: همت‌های بلند و انگیزه جوان و انقلابی، خواهند توانست آن‌ها (ظرفیت‌های طبیعی و انسانی) را فعال و در پیشرفت مادی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

۳ - کار بیشتر برای برقراری عدالت: عدالت در صدر هدف‌های اولیه همه بعثت‌های الهی است و درجمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است ...؛ و جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است و البته باید کارهای بیشتری صورت گیرد. (بند سوم توصیه چهارم گام دوم انقلاب)

۴ - نظام جمهوری اسلامی و الگوسازی نظام پیشرفته اسلامی: راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید... ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب)

۵ - جهاد پیش رو برای دست‌یابی به قله‌های دانش جهان: این راه طی شده، با همه اهمیتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قله‌های دانش جهان بسیار عقبیم، باید به قله‌ها دست‌یابیم ... اینک مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید... به پا خیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدت بیمناک است ناکام سازید (بند دوم توصیه اول بیانیه گام دوم)

۶ - وظیفه حراست دولت جمهوری اسلامی: همه -مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی- موظف به حراست از آن (دستاورد استقلال و آزادی کنونی) با همه وجودند (توصیه پنجم گام دوم انقلاب)

۷ - جمهوری اسلامی و ضرورت مرزبندی با دشمنان: جمهوری اسلامی، متحجر و در برابر پدیده‌ها و موقعیت‌های نوبه نو فاقد احساس و ادراک نیست، اما به اصول خود به‌شدت پایبند و به مرزبندی با رقیبان و دشمنان به‌شدت حساس است، با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند (عبارت پنجم در آغاز بیانیه گام دوم)

۸ - مجاز نبودن مذاکره با امریکا به علت زیان‌بار بودن آن: در مورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت (بند دوم توصیه ششم گام دوم)

۹ - دنبال راه‌حل مسائل کشور در داخل کشور: همه راه‌حل‌ها در داخل کشور است. (بند پنجم توصیه سوم بیانیه گام دوم)

۱۰ - تداوم یافتن دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان: با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است ... و همواره چنین باد (عبارت ششم در آغاز بیانیه گام دوم)

۱۱ - راه‌حل مشکلات کشور، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی: راه‌حل این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است (هفت سال است ابلاغ شده ولی ...) که باید برنامه‌های اجرایی برای همه بخش‌های آن تهیه و باقدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیت، در دولت‌ها پیگیری و اقدام شود. (بند چهارم توصیه سوم بیانیه گام دوم)

۱۲ - سرفصل‌های توصیه راهبردی رهبری برای گام دوم انقلاب: به شما فرزندان عزیزم در مورد چند سرفصل اساسی توصیه‌هایی می‌کنم؛ این سرفصل‌ها عبارت‌اند از: علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

۱۳- هموار بودن ادامه مسیر جمهوری اسلامی: راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی است. دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به‌دشواری‌های گذشته‌ها نیست (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

از انقلاب خود حراست و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (اروحنا فدا) است، نزدیک کنید.

انتهای پیام

*****************

https://www.isna.ir/news/98122922131/

  •  پنجشنبه / ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۳
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 98122922131
  •  خبرنگار : 50059
  • چاپ

/یادداشت میهمان/

نگاهی به میزان عمل به شعار سال ۹۸

نگاهی به میزان عمل به شعار سال ۹۸

ایسنا/قزوین شعار سال ۱۳۹۸ با عنوان «رونق تولید» در راستای حمایت از تولید نام نهاده شد و در خبرها جلوه یافت و حرکت‌هایی نیز از سوی بخش‌های مختلف در حمایت از رونق تولید صورت گرفت، ولی آن‌طور که شایسته این مهم بود، به یک فعالیت پویا و یک نهضت فراگیر مبدل نشد.

سید جواد هاشمی فشارکی عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین (ع) در یادداشتی با عنوان نگاهی به میزان عمل به شعار سال ۹۸  که آن را در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار داده است می‌نویسد: نام‌گذاری هر سال به نام یک موضوع خاص و با هدف جهت‌گیری کشور به‌سوی یکی از نیازهای اساسی سنت نیکویی است که رهبر معظم انقلاب آن را پایه‌گذاری کرده‌اند و طی دو دهه گذشته ریل کشور را در سوگیری مشخص تعیین می‌کنند و در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌های دشمنان و ضرورت توجه کارگزاران نظام به حوزه‌های اقتصادی و توجه به امور معیشتی مردم شعار سال را به حوزه اقتصاد معطوف داشته‌اند.

شعار سال ۱۳۹۸ با عنوان «رونق تولید» در راستای حمایت از تولید نام نهاده شد و در بنرها، سربرگ‌ها و خبرها جلوه یافت و در سخنرانی‌ها نیز بدان پرداخته شد و حرکت‌هایی نیز از سوی بخش‌های مختلف در حمایت از رونق تولید صورت گرفت، ولی آن‌طور که شایسته این مهم بود، به یک فعالیت پویا و یک نهضت فراگیر مبدل نشد و در بسیاری از موارد نیز علیرغم مشکلات ارزی و اقتصادی کشور حتی معکوس آن نیز مشاهده شد، واردات برخی کالاهای مشابه داخلی، حتی از کشورهایی که در حال فشار اقتصادی بر ایران هستند و واردات کالاهای غیرضروری، لوکس و مصرفی، در شرایط محدودیت‌های ارزی در سالی که به نام رونق تولید است؛ رونق تولید دیگر کشورها را به همراه داشت و این رویه غیرقابل‌قبول بوده و چه‌بسا همسو با اهداف دشمنان تلقی می‌شود که لازم بود در طول سال نهادهای مسئول توجه بیشتری می‌کردند.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیش از هفت سال است که از سوی رهبر انقلاب اسلامی ابلاغ شده و برای تمامی سازمان‌ها و نهادها لازم الرعایه است و باید در برنامه سالانه دولت و برنامه‌های اجرایی زیرمجموعه‌های آن تبلور پیدا کند و در تطابق باشد. از آنجا که یکی از بندهای سیاست‌های مذکور حمایت از تولید ملی است، چنانچه طی سال‌های گذشته و به‌صورت مرحله‌ای حمایت‌های لازم از تولید داخلی و کالاهای ایرانی صورت می‌گرفت، علاوه بر اینکه شاهد رکود و تعطیلی کارخانه‌های داخلی نمی‌شدیم، بلکه با افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی و رونق کامل آن مواجه می‌شدیم که گشایش و دستاوردهای اقتصادی فراوانی می‌توانست به همراه بیاورد.

آنچه در کلان می‌توانست اثرگذار و جهت‌دهی کند و منحنی رونق تولید را صعودی کند این بود که ستاد اقتصاد مقاومتی، وضعیت تولید داخل را مستمراً رصد می‌کرد و تکانه‌ها و شوک‌های اقتصادی را مهار کرده و فشار آن را از گرده تولید داخلی خارج و عرصه را بر مؤلفه‌های منفی تنگ می‌کرد تا شاهد رونق تولید کمی و کیفی بودیم.

در سالی که گذشت با شعار بسیار مهم و ضرورت زمانه، در مجموع نمی‌توان نمره قابل قبولی را برای مسئولان مربوطه ذکر کرد، به‌خصوص اینکه براساس سیاست‌های غلط کشور در سال ۹۶ و ۹۸ شاهد گرانی و تورم شدید بوده و مشکلات معیشتی مردم را به‌شدت افزایش داده و لازم است برای جبران آن تمهیدات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/98122922131/

    *****************

    https://www.isna.ir/news/98120503638/

    •  دوشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۵
    •  دسته‌بندی: قزوین
    •  کد خبر: 98120503638
    •  خبرنگار : 50059
    • چاپ

    /یادداشت میهمان/

    «معامله قرن» به «شکست قرن» تبدیل خواهد شد

    «معامله قرن» به «شکست قرن» تبدیل خواهد شد

    ایسنا/قزوین سید جواد هاشمی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، در یادداشتی درخصوص معامله قرن که آن را در اختیار ایسنا قرار داده است می‌نویسد؛ نطفه فتنه شکل‌گیری کشور جعلی اسرائیل در قبله نخست جهان اسلام و در قلب سرزمین‌های اسلامی از سوی نظام سلطه‌گران جهانی تحمیل و مردم مظلوم فلسطین، مورد انبوه ظلم و جنایت و آوارگی شدند و رژیم اشغالگر صهیونیستی جنگ‌های مختلفی نیز با اعراب، برای توسعه سرزمین‌های اشغالی داشته است.

    آمریکای جنایتکار و اروپای وحشی همواره برای امنیت اسرائیل در تلاش برای تحمیل صلح سازشکارانه بود و نهضت آزادی‌بخش فلسطین را نیز با فریب و تطمیع، به انحراف و تسلیم کشاند، لکن مردم مظلوم فلسطین با انتفاضه‌های خود، ضربات مهلکی بر آن رژیم سفاک زده‌اند.

    آمریکا و کشورهای غربی، با همراهی کشورهای مرتجع عرب، با طرح خاورمیانه جدید و زایش داعش وحشی، به دنبال ایجاد حریم امنیتی، برای سرزمین‌های اشغالی بودند که با تلاش و جهاد محور مقاومت، به شکست گرائیده است، امروز جغرافیای منطقه معکوس شده و اینک پشت مرزهای اسرائیل انباشته از انبار باروت‌های ضد اسرائیلی شده است.

    انقلاب پرشکوه اسلامی، معادلات ظالمانه جهانی را برهم زد، نخست سفارت اسرائیل در ایران را تعطیل و رسماً از فلسطین حمایت کرد و با اعلام روز جهانی قدس، آن را مسئله اول جهان اسلام اعلام و همواره از آن حمایت‌های مادی و معنوی می‌کند. بدین سبب پرده‌های ریا از نقاب کشورهای مرتجع عرب، فروریخت و ماهیت همسوئی آنان با رژیم اشغالگر قدس آشکار شد.

    از سوی دیگر، حمایت آزادگان جهان از حق مشروع فلسطینیان گسترده‌تر گشت و چند سالی است که محور مقاومت در برخی کشورهای اسلامی شکل‌گرفته و توانمند شده و پیکان اصلی محور مقاومت به‌سوی آزادی قدس نشانه رفته است.

    ایران اسلامی با عبور از چله پرافتخار انقلاب و تثبیت پایه‌های قدرت خود و در مطلع گام دوم انقلاب اسلامی درحال گذار در تبدیل‌شدن به یک‌قطب جهانی و تأثیرگذاری بر حوادث جهانی و منطقه‌ای، به نفع جهان اسلام است و رهبر انقلاب نیز سه سال قبل وعده نابودی اسرائیل را تا ۲۵ سال بعد دادند؛ این سیاست ترس مضاعفی را به جان بزدل اسرائیلی‌ها و حامیانش انداخته است و در رؤیای نجات، جان پلید خود هستند.

    معامله، به مفهوم دادوستد و اینکه چیزی دادن و چیزی ستاندن در شرایط تعامل دوسویه و عادلانه است، ولی اگر چیزی یک‌سویه و تحمیلی باشد، معامله نامیدن آن بی‌معنا و بلکه احمقانه خواهد بود، چرا که خواسته‌های یک‌طرف محقق و طرف دیگر مورد تظلم واقع می‌شود.

    رونمایی از «معامله قرن» توسط رئیس‌جمهور آمریکا که پس از چند دهه ظلم و جنایت و فشار بر فلسطینیان و به‌صورت یک‌سویه از طرف مقابل آن‌ها تهیه شده و می‌خواهند با فشار و تطمیع آن را تحمیل کنند. به نظر می‌رسد هدف این طرح مختومه کردن پرونده وضعیت فلسطینیان بدون احقاق حقشان و آسودگی از انتفاضه‌های بعدی و آرامش در درون مرزهای فلسطین اشغالی بوده و قرارگیری تمرکز آن رژیم سفاک، بر همسایگان و ایجاد فتنه‌های جدید برای تأمین حریم امنیتی در بیرون مرزها باشد. قطعاً که بدون در نظر گرفتن حقوق مشروع فلسطینان درون و بیرون مرزها و نقض قوانین بین‌المللی نیز است، غیرمنطقی و غیر عقلی بوده و محکوم است.

    طرح «معامله قرن» رؤیاپردازی‌های آمریکایی‌ها در خوش‌خدمتی به صهیونیسم، برای تقویت و تثبیت پایه‌های لرزان دولت اشغالگر اسرائیل در داخل اراضی اشغالی و در جهت کاهش بحران‌های داخلی و جلوگیری از پوکی استخوان رژیم اسرائیل است.

    واقعیت میدانی در چند سال اخیر با شکست طرح صلح خاورمیانه و شکست حکومت وحشی داعش و تشکیل نیروهای مقاومت در عراق و سوریه و قوی‌تر شدن حزب‌الله لبنان و حتی غزه حاکی از آن است که سیر تحولات در جنوب غرب آسیا، به نفع محور مقاومت و در جهت تقویت احقاق حق ملت مظلوم فلسطین و در جهت متزلزل‌تر شدن رژیم غاصب اسرائیل و نشانگر قریب‌الوقوع بودن زلزله ویرانگر اسرائیل است.

    جغرافیای محور مقاومت با شکست داعش و به‌خصوص با شهادت فرمانده محور مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط دولت جنایتکار آمریکا روزبه‌روز در حال توسعه، تقویت و مهیای نبرد با اسرائیل شده و ضدیت با آمریکا و طرح‌های استعماری آن و حتی شعارهای مردمی اینک به میان برخی مسئولان کشورها نیز کشیده شده و ضریب موفقیت طرح «معامله قرن» را به‌شدت کاهش داده است.

    طرح ظالمانه و احمقانه رئیس‌جمهور آمریکا تحت عنوان دروغ «معامله قرن» همانند طرح هفت سال پیش آنان که برخی با عنوان «توافق قرن» نام بردند، محکوم‌به شکست بوده و ابتر مانده و به نتیجه نخواهد رسید و «شکست قرن» نام خواهد گرفت.

    به فرمایش رهبر معظم انقلاب «این طرح قبل از مردن ترامپ می‌میرد» و همان‌طور که کبریت ترور فرمانده مقاومت شهید قاسم سلیمانی سبب شعله ورتر شدن خشم انقلابی در ایران و منطقه و جهان شد، کبریت «معامله قرن» در باروت «منطقه مقاومت» سبب شعله‌ورتر شدن باروت‌های قلب‌های تپنده برای قبله محور مقاومت شده و نابودی اسرائیل را تا قبل از ۲۵ سال آینده بشارت می‌دهد.

    در چنین شرایطی کار احمقانه ترامپ، در رونمایی از «معامله قرن» و فشار و تطمیع برای اجرای آن به‌مانند آن است که دیوانه‌ای کبریتی را در باروت مهمات انداخته باشد و این باروت برافروخته محور مقاومت انفجار رژیم صهیونیستی را در کوتاه‌تر شدن عمر نامشروعش تسریع خواهد کرد و ان‌شاءالله وعده الهی «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ» محقق خواهد شد.

    انتهای پیام

    *****************

    https://www.isna.ir/news/98120403283/

    •  یکشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۸:۰۰
    •  دسته‌بندی: اصفهان
    •  کد خبر: 98120403283
    •  منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان
    • چاپ

    یادداشتی به بهانه شهادت «حمیدرضا باب الخانی»

    یادداشتی به بهانه شهادت «حمیدرضا باب الخانی»

    ایسنا/اصفهان شهادت هنر مردان خداست. مرگ کوچکتر از آن است که به سراغ رویشهای برومند انقلاب بیاید و تنها شهادت شایسته آنان است.

    وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ یُرْ‌زَقُونَ ( آل عمران . ۱۶۹ ) 

    امام خمینی«ره» هدف مبارزه و شهادت را؛ حفظ اسلام و احکام قرآن کریم بیان میداشتند. شهادت زمانی حاصل می شود که با ایمان به خدا همراه باشد. هدف شهادت و آمال شهیدان تحقق«عدل الهی»، «تحقق اسلام»، «قوت دادن به اسلام»، «شرف اسلام»، «احیاء ارزشهای معنوی»، «عزت دین» و در یک کلام اعتلای حق بود. آثار و نتایج برکات شهادت از دیدگاه امام«ره» نیز عبارتنداز: بازیابی حیات ملت، ایجاد موج در دنیا، آبیاری درخت اسلام، تحقق حکومت برهنگان، بیمه شدن شرافت ملت، تقویت روحیه ملت، به دست آوردن استقلال و آزادی، دفع مفاسد از جامعه، تسلیم و سر تعظیم فرودآوردن دنیا در مقابل ملتی که شهادت را سعادت می‌داند، بیمه شدن اسلام و انقلاب، قطع دست قدرتها و عامل نشاط و تحرک ملت. امام خمینی«ره» خاستگاه اجتماعی شهیدان را از توده‌های مستضعف و طبقات محروم می‌دانستند

    رهبری انقلاب اسلامی نیز دیدگاه امام «ره» را در خصوص شهادت و فرهنگ آن دارند. شهید مظهر هدف، تلاش و تداوم است، و شهادت بهترین مردن است»، شهادت به عنوان یک انتخاب حرکت و عمل از سوی افراد خود ساخته برای ساختن جامعه‌ای بهتر و اعتلای کلمه الله صورت می‌پذیرد. شهادت آسیب ناپذیر ساختن ملت‌ها را موجب می گردد و تضمین کننده استقلال ملت و سربلندی اسلام است. ایشان در فرازی از سخنان خود، واژه فرهنگ شهادت را به کار بردند. «حق بزرگ آنان (شهیدان ) بر ما آن است که فرهنگ شهادت و ارزش مجاهدت در راه خدا تبیین شود.» یکی از روش‌ها، زنده نگه داشتن و بزرگداشت یاد و نام شهیدان است.
    شهدای مدافع حرم‌،به لحاظ مجاهدت توام با مهاجرت دور از وطن و سپس پوشیدن جامه شهادت در راه دفاع از حرم ، از اجرمضاعف و جایگاه والایی برخوردارند و با عجین شدن خونشان با شهدای حیدریون و زینبیون و فاطمیون و.... سبب وحدت بین کشورهای اسلامی و ایجاد اتحاد ضد استکباری را بهمراه داشته و نوید بخش فتحی بزرگ و برافروختن پرچم اسلام بر قلل جهان گشته اند.‌

    در طول هشت سال دفاع مقدس و همچنین شهادت مجروحان بجای مانده از آن دوران ، جامعه فشارکیها ، شصت وشش شهید والامقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند و شهید حمیدرضا باب الخانی ، نخستین شهید مدافع حرم بود که به آنان ملحق شد ، تا برگ نشانی باشد از تداوم دفاع آنان از انقلاب پرشکوه و پرافتخاری که در گام دوم خود مرزهای جغرافیایی را در نوردیده ودر حال اتصال به انقلاب جهانی مهدویست .

    شهید حمیدرضا باب الخانی که توفیق آشنایی با وی را از سال ۱۳۹۲ در محیط دانشگاه  مالک اشتر داشتم ، یکی از رویشهای گلستان انقلاب یافتم . در طول تحصیل و سپس در طول فرایند تحقیق و ارایه پایان‌نامه کارشناسی ارشد خویش ، چهره نورانی و قلبی پاک وسرشار از ایمان و معرفت داشت . وگرچه بعدا نیز در امور جذب استخدام و اعزام به محور مقاومت ، مشورت و راهنمایی میخواست، ولی حقیقتا وی معلم من بود و همواره به وی غبطه میخوردم . چرا که چون رودی بود که با تلاطم دل دریایی اش میخواست به اقیانوس بیکران الهی متصل شود و راه خود را به خوبی یافته بود و بعد از تاهل و حتی در راه داشتن فرزند، هیچگاه تمایل به بازگشت به وطن و زندگی عادی را نداشت . چند روز پیش از شهادت وی ، والدین همسرش به زیارت حضرت زینب ( س) امده بودندو قرار بود بهمراه انان به مرخصی برگردد ولی شدت شوق دیدار معبود چنان شد ، در ۲۸ بهمن ۹۸ (در روزی که بزرگراه حماه به حلب در استان ادلب از دست دشمن ازاد شد) به شهادت میرسد ودر روز  ۲۹ بهمن مراسم وداع رزمندگان مدافع حرم با پیکر شهیددر حضور خانواده اش در دمشق برگزار شد و پیکرخونینش در  روز ۳۰ بهمن یعنی درست در روزی که بعد از هشت سال در فرودگاه حلب  پرواز مسافری بر زمین نشست ، هواپیمای حامل پیکر این شهید عزیز به بهمراه خانواده اش از دمشق به هوا برخواست و به موطن خود بازگردید ، اول اسفند مراسم وداع اقوام ودوستان با پیکرش در مسجدشهدای فشارکی ها در اصفهان برگزار گردیده و تشیع وتدفین پیکرمطهرش در گلستان شهدای اصفهان ، در روز ۲ اسفند همسر شهید در پای صندوق رای انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی حاضر و از راه شهید سلیمانی و مدافعان حرم دفاع میکند و سپس  رای خود را برصندوق رای می اندازد .در ظهر جمعه ۲ اسفند پیکر این شهید عزیز پس از نماز جمعه اصفهان تشیع میشود .در شامگاه ۲ اسفند مراسم وداع با پیکر مطهرشهید در مسجدجامع امام حسن مجتبی در خیابان جی اصفهان همزمان با حضور بصیرانه مردم انقلابی صورت می پذیرد  ،و در روز سوم اسفند ۹۸ مراسم باشکوه تشیع پیکر شهید عزیز از میدان فیض به سمت گلستان شهدای اصفهان  صورت گرفت وسی وسومین شهیدمدافع حرم اصفهان با نماد سی و سه پل ، در گلستان شهدای اصفهان ، ماوا گزید. و روز ۵ اسفند ۹۸ یعنی روز مهندس ، مراسم ختم این مهندس نمونه برگزارخواهد شد .۵ شنبه ۸ اسفند مراسم هفت شهید مصادف با سی و سومین سالگرد شهید خرازی خواهد بود. در ۱۲ فرودین ۹۹ همزمان با چهل و یکمین سال استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ، مراسم چهلم حمیدرضای شهید برگزار خواهد شد. و تا نیمه خرداد ۹۹ و پاسداشت قیام ۱۵ خرداد ، باب الخانی دیگری ، دیده به جهان خواهد گشود. پسرشهیدی که ضدامریکایی تر و منتقم خون پدر خواهد بود و این ندای قرانی " بای ذنب قتلت" را سرداده  و قبل از بیست سالگی ، لباس رزم پدر را پوشیده و کوله پشتی بجا مانده اش را بردوش نهاده و انگشتر عقیقی که از دست مبارک رهبر عزیز به فرمانده محور مقاومت، حاج قاسم سلیمانی هدیه شده و ایشان این انگشتر را به شهید حمیدرضا هدیه کرده، در دستان یادگار عزیز شهید باب‌الخانی نقش خواهد بست و در عملیات آزاد سازی قدس شرکت خواهد جست و همگام با گام دوم انقلاب ، زمینه ساز ظهور مهدوی (عج) خواهد شد.

    این جوان مومن انقلابی و جهادی ، در مکتب امام خامنه ای چنان پرورش یافته بود ، که علاوه شدت بغض علیه کفار و مشرکان نظام سلطه ، بیش   از چیز از جریان لیبرال نفوذی و نااهلان انقلاب که در مناصب حکومت چنگ اندازی کرده اند و دشمن را کدخدا نامیدن و بدنبال دریوزگی برای سازش وتسلیم با کدخدا( شیطان بزرگ ) بودند، بشدت ناراحت بود . واز این بابت نگران بودکه مبادا ازمجرای عناصری نفوذی ،تهدیدات دشمن خارجی برکشور تاثیرگذارد ، لذا موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را مبنی برپایش تهدیدات دشمن مطرح کرد و با اصلاحاتی انرا به شورای پژوهش دانشکده مطرح کردیم و نهایتا " تعیین معیارهای پایش مناطق اسیب پذیر کلان شهرها در برابر  تهدیدات  " در سال ۱۳۹۳ مصوب  وابلاغ گردید.وی با علاقه وافر وتلاش بسیار و باتحقیق بسیار خوبی که انجام داد ، در جلسه دفاعیه با نمره عالی فارغ التحصیل شد و مدتی بعد لباس مدافعان حرم پوشیده و عازم سوریه گردید . تجارب دانش نظری وی با محیط عملی عجین شده وبابصیرت انقلاب و روحیه جهادی از نزدیک تهدیدات دشمن را پایش کرده  و منشا خدمات موثری در منطقه عملیاتی گردید .
    ازدیگر سجایای اخلاقی وی اینکه‌، تا پایان حضور در کلاس درس دانشگاه و نیز در طول مراوده امورپایان نامه خود با اینجانب تا پایان جلسه دفاعیه و اخذمدرک کارشناسی ارشد خود، هیچگاه از نسبت قوم‌ وخویشی چیزی بر زبان نیاورد، تا شائبه انتظارات و توقعی در میان نباشد ‌و در طول مدت حضور هردو در سوریه ، علیرغم اینکه بایکدیگر در ارتباط بودیم ، هیچگاه از جزئیات مسائل کاری خود بدلایل شرایط خاص منطقه چیزی بر زبان جاری نساخت ولی از حضور خود اشتیاق وافر نشان میداد . و علیرغم شرایط خاص زندگی مشترکش ، ومحدودیتها، کمبودها و سختیهایی که در محل سکونت خود و همسرش درشهر حلب وجود داشت ولی هیچگاه گلایه ای نکرد و نتیجه حلاوتش نیز، مزد نیکو گردید.
    قریب یک سال آخر عمر شریفش ،دیگر پیامهای ارسالی به وی در پیام رسان ایتا، تیک نمیخورد و مبین آن بود که وی از دنیای مجازی خارج شده است و به دنیای ماورا متصل شده است، تا اینکه در کمال بهت ، متوجه شدیم ، در بمباران دشمن در منطقه شیعه نشین نبل الزهرا در شمال سوریه‌، تنها وی آسمانی شده و دردفتر ایثارگران محور مقاومت ثبت و جاودانه شده است.

    بنا به نقل‌، خبر شهادت جوان مدافع حرم خوش سیما و نیکو سیرت‌، برای خانواده و نزدیکان ودوستان، بسیار سخت و در عین حال " ما رایت الا جمیلا "بود. پدر و مادرشهید عزیز در لحظه شنیدن خبرسوزناک،عکس العمل بسیار صبورانه داشتند ،مادر پس  شنیدن خبر، دستها را به سمت آسمان بلند کرد و گفت : "خدایا راضیم به رضای تو، یگانه پسری را که تو به امانت به ما هدیه کردی از ما بپذیر " ،اما  پدر لحظاتی فقط سکوت کرد و هیچ نگفت ، وکمی بعد فقط یک جمله : " آیا من دیگه هرگز نمیتونم حمیدم را ببینم؟" را برزبان جاری کرد .پدری که سالها زحمت تنها پسرش را کشید و اکنون که لحظه ثمر دادنش فرا رسیده ، خبر پرپر شدنش را در دیار مهاجران حرم بشنود و چشم انتظار پیکرخونین شود . وآن شهید در اخرین تماس با پدرخود ، حمایت و پیروی از رهبری را توصیه و تاکید کرده بود.  داغی که بر دل تنها خواهرش نشست ، و با خبرشهادت برادر در دفاع از حرم حضرت زینب (س)، نشانه های زینبی بودن را عیان ساخت . و همسر جوانی که حتی حاضر نشده بود، شوهرش را تنها به دل خطر بفرستد و با وی تا لحظه شهادت در عقبه منطقه همراه بود و خبر شهادتش را هنگامی که والدینش به زیارت حرم حضرت زینب ( س) امده بودند ، می شنود . و تنها فرزندش که هنوز ‌چشمانش به جهان ودیدار پدر نگشوده و بعدها آگاه شده و راه پدر را میجوید و....‌

    گنجینه معارف شهدای فشارکی ، گوشه‌ای از حدیث عشق ۶۶ شهید والامقام وابسته به دیار کهن، روستای فشارک سرافراز بود و با جاری شدن خون شهید حمیدرضا باب الخانی ، بعنوان نخستین شهید مدافع حرم و شمع شهدای فشارکی ،صفحه درخشان دیگری بر این کتاب افزوده شد  .بر مادران و پدران این خطه، بر اساتید، معلمان، 
    علماء و خطباء و هر آنکس که دستی بر آتش تعلیم و تهذیب آنها داشته‌اند، مبارک‌باد، که در بر کشیدن این شهیدان رفیع‌المنزله قدرت تربیتی و روحی خود را به نمایش گذاشتند و اینک مائیم و میراثی عظیم از خون شهیدان، پیامشان و آرمان‌هایشان و امامشان و موج خروشانی که در جهان افکنده‌اند.

    انقلاب پرشکوه و پرافتخار اسلامی‌، از نقطه صفر آغازشد و علیرغم همه توطئه های خارجی و فتنه های داخلی و نفوذیهای رخنه کرده در پیکره نظام‌، یک چله پر شکوه و پرافتخار را طی کرده و انوارش به برون مرزها تلالو کرده و محور مقاومت اسلامی موازنه قدرت را از پیشرویهای رژیم صهیونیستی و داعش وحشی‌، به سمت محاصره اسرائیل کشانده ‌و تغییر موازنه را به سود  جهان اسلام و جریان مقاومت و قوت گرفتن آن پیش رفته است و پس از شهادت شهید قاسم سلیمانی توسط امریکای جنایتکار، موج ضد استکباری وضد مذاکره ذلت بار برجام ، رو به فزونی  نهاده و منطقه در حال پاک سازی عناصرباقیمانده دشمن  بوده و با خون شهدایی چون شهید باب الخانی ، نهال مواضع ضد اسراییلی در مرحله تثبت وتحکیم بوده و در گام دوم انقلاب نوید آزادی قدس را پیش از وعده محو اسرائیل در ۲۵ سال میدهد .چرا که امروز جغرافیای مقاومت صرفا در محدوده ایران یا لبنان و عراق خلاصه نمی شود . مقاومت ، به برکت خون شهدایی چون باب الخانی ، امروز به اندازه قلب های تمام مردم آزاده جهان سرزمین تشنه و خروشان  دارد.و منتظر جرقه به باروت عظیم مردمی و انفجار مهیب اضمحلال رژیم اشغالگر قدس میباشد. 

    در پایان ضمن عرض تسلیت به امام المسلمین ، خانواده عزیز مهندس شهیدحمیدرضا باب الخانی و همه دوستداران انقلاب اسلامی و جریان مقاومت، با خدای خود پیمان می بندیم که از جریان غربگرای سازش باکدخدا و " مذاکره جز زیانهای مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت‌" ( بنددوم توصیه ششم بیانیه گام دوم ) بیزاری جسته و خیانت به خون شهید سلیمانی وباب الخانی ها و آرمانهای انقلاب دانسته و تا آخرین لحظه و آخرین نفس از تلاش برای محقق کردن آرمان های بلند انقلاب دست نکشیم و در جهت تحقق گام دوم انقلاب کوشیده و زمینه ساز ظهور مهدوی باشیم.
     ان‌شاءالله

    یادداشت از: سید جواد هاشمی فشارکی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین (ع)

    انتهای پیام

    https://www.isna.ir/news/98120403283/

    *****************

    https://www.isna.ir/news/98081105420/

    •  شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۷
    •  دسته‌بندی: قزوین
    •  کد خبر: 98081105420
    •  خبرنگار : 50059
    • چاپ

    /یادداشت میهمان/

    نگاهی به کشور سوریه در هشت سال اخیر

    نگاهی به کشور سوریه در هشت سال اخیر

    ایسنا/قزوین یادداشت میهمان، «سید جواد هاشمی فشارکی» نویسنده؛ محقق و مؤلف کتاب ره‌توشه مدافعان حرم و استاد دانشگاه امام حسین(ع)، سوریه با حدود ۱۸۵ هزار کیلومترمربع وسعت، یک‌نهم مساحت ایران بوده و کل جمعیت سوریه ۲۳ میلیون نفر و حدوداً یک‌چهارم جمعیت ایران را داراست. سوریه کنونی که در گذشته همراه با کشورهای اردن، لبنان، فلسطین، بخشی از سرزمین شام محسوب می‌شد و قدمت آن به حدود پنج هزار سال پیش می‌رسد.

    سوریه با حدود ۱۸۵ هزار کیلومترمربع وسعت، یک‌نهم مساحت ایران بوده و کل جمعیت سوریه ۲۳ میلیون نفر و حدوداً یک‌چهارم جمعیت ایران را داراست. سوریه کنونی که در گذشته همراه با کشورهای اردن، لبنان، فلسطین، بخشی از سرزمین شام محسوب می‌شد و قدمت آن به حدود پنج هزار سال پیش می‌رسد. این کشور از سمت شمال با ترکیه، از شرق با عراق، از غرب با لبنان و از جنوب غربی با رژیم اشغالگر قدس و از غرب با دریای مدیترانه و از جنوب با اردن و همسایه است.

    از نظر مذهبی حدود ۷۴٪ جمعیت سوریه را مسلمانان سنی، ۱۵٪ علویان، شیعیان دوازده‌امامی و اسماعیلیان، ۱۰٪ مسیحی هستند. از نظر قومیتی هم اعراب بیش از ۹۰٪ جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند در حالی که کردها حدود ۹٪ جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند. 

    اقتصاد سوریه بر سه‌پایه صنایع، کشاورزی و تجارت و همچنین صنعت نفت و گاز و صنعت گردشگری بنا شده است. با قرار گرفتن آن در نقطه اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا، نقش راهبردی به موقعیت ژئوپلیتیکی آن داده و همچنین جزء کشورهای دارای ذخایر نفت است.

    در کل می توان گفت تاریخ کشور سوریه شامل دوره‌های زیر است:

    •    دوره پیش‌ازتاریخ
    •    دوران باستان شرق نزدیک: ابلا، میتانی، امپراتوری نوآشوری، ایالات سریانی هیتی
    •    دوران باستان کلاسیک: امپراتوری نوبابل، سوریه هخامنشی، سوریه هلنی، سوریه رومی، سوریه اشکانی، سوریه ساسانی
    •    پس از ظهور اسلام: تسخیر به دست مسلمانان، خلافت اموی، دوران سلجوقی، شهر ادسا، شهر انطاکیه، حملات مغولان، ایلخانیان، سلطنت مملوک (قاهره)
    •    اوایل دوره مدرن: سوریه عثمانی
    •    تاریخ مدرن سوریه: قیومیت فرانسه، جمهوری سوریه (۱۹۳۰–۱۹۵۸ م)، کودتای ۱۹۶۳ سوریه، کودتای حزب بعث، جنگ داخلی – جنگ داعش

    پیشینه تهدیدات و شکل‌گیری حوادث سوریه

    تاریخ پنج هزارساله سوریه پرفراز نشیب بوده است، در دوران‌هایی جزئی از قدرت‌های بزرگ (امپراطوری روم و ایران و عثمانی)، در سده‌های اخیر مستعمره غرب (فرانسه و انگلیس)، شاهد کودتا و درگیری و جنگ داخلی و آخرین آن جنگ نیابتی داعش است.

    جنگ نیابتی سوریه (که غربی‌ها از آن به جنگ داخلی نام می‌برند) در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱میلادی) با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در جهان عرب (بهار عربی یا بیداری اسلامی)، دشمنان اسلام تعمیم این حرکت مردمی را به داخل کشور مردمی سوریه طراحی و اجرا کردند. 

    در آغاز با تظاهرات گسترده و آشوب داخلی توسط فتنه دشمنان خارجی شروع و در شهرهای مختلف سوریه نظیر حمات، جبله، دمشق، لاذقیه، درعا و حمص به وقوع پیوست که با سرکوب نیروهای دولت سوریه مواجه شد و سپس با درگیری‌ها و برخوردهای نظامی از ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ (۲ ژانویه ۲۰۱۱) شروع شد که اغلب استان‌های این کشور از جمله پایتخت آن را با خود درگیر کرد. 

    در برخی شهرها به خصوص در شهر حمص قیام مسلحانه توسط ارتش آزاد سوریه علیه دولت رخ داد، این جنگ پیچیدهٔ فرامنطقه‌ای که با حضور قریب به ۱۰۰ هزار جنگجوی از ۸۳ کشور دنیا و نقش‌آفرینی قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، با هدف سرنگونی دولت قانونی سوریه شکل‌گرفته است تاکنون منجر به ویرانی بخش اعظمی از زیرساخت‌های این کشور اسلامی شده است.

    ارتش آزاد سوریه که در سال ۲۰۱۱ توسط نظامیان جداشده از ارتش سوریه تشکیل شد، جبهه نصرت قبلاً شاخه رسمی القاعده در سوریه بوده اما در سال ۲۰۱۶ نام خود را به جبهه فتح شام تغییر داد و از القاعده جدا شد و جبهه اسلامی ائتلافی از چندین گروه اسلام‌گرای سلفی، مهم‌ترین گروه‌های مخالف سوریه هستند که با پشتیبانی و حمایت کشورهای غربی عبری و عربی فعال شدند. 

    حکومت سوریه نیز از پشتیبانی و حضور نیروهای ایران، روسیه، شبه‌نظامیان شیعه عراقی و حزب‌الله لبنان برخوردار بوده است.

    داعش نیز با نهایت وحشی‌گری و قتل‌عام و خون‌ریزی بر بخش‌های شرقی سوریه حکومت خود خوانده به راه انداخته بود و حدود دوسوم از خاک این کشور را در کنترل داشته بود ولی در نهایت از هم فرو پاشید.

    چگونگی شکل‌گیری داعش و پایان حکومت سیاه داعش

    حدود هشت سال پیش به دنبال فتنه سازمان‌دهی شده، اعتراض‌های عمومی در شهرها علیه دولت قانونی شکل گرفت و سپس به شورش درگیری‌های داخلی تبدیل شد. سپس با ورود سازمان‌دهی شده داعش، همراه با خیانت‌های داخلی اشغال شهرها و کشور سوریه صورت گرفت و کنترل اکثر سرزمین سوریه از دست دولت بشار خارج شد. 

    گروه وهابی داعش تشکیل دولت عراق و شام را اعلام کرد. با پیش‌بینی‌های از قبل تعیین‌شده، نقشه ولایات و حکام و وظایف و دیوان ادارات خود را بر این کشور و عراق حاکم کرد و بعد از کشتار وحشیانه مردم، شرایط به‌ظاهر آرامی را برقرار کرد که مشخصه‌های زیر را برای آن می‌توان برشمرد:

    -    طراح اصلی، هدایت و راهبری: رژیم جعلی اسراییل و آمریکای سلطه‌گر
    -    بنیه فکری: شاخه نظامی تفکر وهابیت
    -    حمایت‌های مالی: کشورهای منطقه
    -    حمایت‌های سیاسی و نظامی و غیره آمریکا و کشورهای غربی
    -    حمایت منابع انسانی: دشمنان اسلام
    -    حمایت ترابری زمینی و اردوهای آموزشی و اعزام گروه‌ها به داخل سوریه: کشور ترکیه با هم‌جواری مرز شمالی
    -    مجری عملیات: داعش تهاجم با شیوه‌های عجیب‌وغریب وحشیانه و رعب برانگیز
    -    شکل‌گیری اولین ائتلاف حق مدارانه: روسیه، ایران، حزب‌الله لبنان و مدافعان برخی کشورهای اسلامی
    -    سایر کشورهای جهان: تماشاچی صحنه‌های درگیری و جنایات

    لکن با عنایت الهی و مقاومت مردم و دولت سوریه، بسیج مردمی با عنوان دفاع وطنی و دفاع محلی و به همراه کمک ایران و روسیه و برخی مدافعین حرم جریان معکوس از شکستن حلقه محاصره دمشق آغاز شد و کم‌کم موازنه قدرت برعکس شد و پس از پیشروی‌های مرحله‌ای منجر به آزادی شهرها و روستا شده و آخرین پایگاه رسمی داعش در بهمن ۱۳۹۶ در شهر بوکمال پایان‌حکومت خود خوانده داعش اعلام شد.

    هم‌اکنون گرچه به‌طور غیرعلنی مورد حمایت و آموزش آمریکایی‌ها قرار دارد ولی به‌صورت پنهانی دست به شرارت می‌زند.

    پیامدهای جنگ

    به علت نابسامانی اوضاع آمار دقیقی از وضعیت جنگ وجود ندارد. ولی برآوردهایی وجود دارد در جریان جنگ اخیر بیش از ۳۰۰ هزار نفر سوریه کشته شده‌اند و حدود ۱۲ میلیون نفر آواره شده و از این میزان بیش از ۴ میلیون نفر به خارج از سوریه مجبور به مهاجرت شده‌اند که نیمی از آن به همسایه شمالی خود یعنی کشور ترکیه رفته‌اند.

    اغلب زیرساخت‌های آب، فاضلاب و برق و راه‌آهن و مخابرات و صنایع و... به شدت نابود شده‌اند. اکثر شهرها (به‌جز سه شهر بزرگ لاذقیه – طرطوس – حما و چند شهرک) بخشی از شهر تخریب شده‌است، برخی از روستاها کاملاً ویران و بسیاری دیگر دچار خسارت‌های فراوان شده‌اند. کشاورزی و باغداری بشدت آسیب‌دیده شده است. زیرساخت‌های صنعت گردشگری و زیارتی آسیب و متوقف‌شده است. بحران اقتصادی، جابجایی جمعیتی، اشتغال، بهداشت و غیره به وجود آمده است و وضعیت مردم به دنبال جنگ نیابتی داعش به شدت وخیم و نگران‌کننده است.

    هدف ایران از کمک به سوریه

    حادثه بزرگ و سخت و غافلگیرانه سوریه دارای پیامدهای غم بار و ابعاد مختلفی بوده و روزهای آغازین مانند یک شوک به خصوص برای ملت مسلمان ایران در ظلم‌های وارده به مردم مسلمان سوریه بود. مهم‌ترین و اولویت دارترین ادله برای علل کمک به سوریه را می‌توان موارد ذیل برشمرد:

    -    نخست و مهم‌ترین دلیل کمک به مظلوم در برابر ظالم براساس تأکید دین مبین اسلام («مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» - پیامبر اسلام (ص): «هر کسی که صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست» کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۲، ص ۱۶۳، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۴۰۷ ق - از امام صادق (ع): «هر مسلمانی که ندای مسلمانی را بشنود که از او کمک می‌خواهد و پاسخ او را ندهد مسلمان نیست» همان، ص ۱۶۴)
    -    مهم‌ترین دلیل دیگر، دفاع و حفاظت از حریم حرم مطهر خاندان اهل‌بیت (ع) که در معرض تهدید نابودی قرار داشت؛ بدین‌جهت رزمندگان، مدافعان حرم نامیده شدند و شهدا نیز شهدای مدافع حرم.

    سایر دلایل و دستاوردهای زیر را چنین است:

    -    جلوگیری از سرایت تهدید داعش به داخل مرزهای کشور، با توجه به اینکه به پنجاه کیلومتری رسیده بودند و اگر کمک به نابودی داعش نمی‌شد، به‌عنوان همسایه ایران جا خوش می‌کرد و همواره با تهدیدات وی روبرو می‌شدیم.
    -    جلوگیری از توسعه متحد رژیم اشغالگر قدس و به عبارتی مانع توسعه حریم امنیتی اسراییل شدیم و موازنه هم‌اکنون برعکس شده و ما به پشت مرزهای سرزمین‌های اشغالی رسیده‌ایم.
    -    ایجاد اتحاد بین‌المللی با محوریت ایران در برابر دشمنان غربی و عربی برای اولین بار در طول تاریخ
    -    برهم زدن نقشه سلطه‌گران برای ترسیم آینده منطقه براساس منافع نامشروع خود و تغییر وضعیت آن براساس منافع اسلامی
    -    پیشینه کمک سوریه به ایران در جریان دفاع مقدس و در آن دورانی که بسیاری از کشورها از کمک به ایران امتناع می‌کردند؛ سوریه در جوانمردی کامل دست یاری داد و انصاف این بود که در شرایط سخت سوریه، مردم و دولت سوریه یاری رسانده شود.
    -    کشور سوریه سر پل کمک به حزب‌الله لبنان بوده و اگر از دست می‌رفت پشتیبانی از آن سخت می‌شد.
    -    حفظ متحد استراتژیک کشورمان در معادلات جهانی و منطقه‌ای
    -    افزایش عمق راهبردی ایران به فراسوی مرزهای کشورمان
    -    انتقال تجربه دفاع مقدس و بهره‌گیری از تجارب جنگ سوریه
    -    ظرفیت‌سازی در داخل کشور سوریه به خصوص در ایجاد بسیج ملی (دفاع ملی و دفاع محلی)
    -    زمینه‌سازی برای آزادی قدس عزیز از جداره مرزهای رژیم اشغالگر قدس
    -    و دلایل احتمالی دیگر

    وضعیت خسارت‌های وارده به کشور سوریه

    خسارت‌های به وجود آمده بر کشور سوریه برآیند وقایع رخ داده زیر است. به‌عبارت‌دیگر آنچه از خرابی‌ها و ویرانی‌ها دیده می‌شود ناشی از حوادث زیر است:
    -    در جریان آشوب‌های عمومی اولیه رخ داده
    -    در جریان درگیری‌های اولیه تصرف شهرها توسط هجوم داعش
    -    در هنگام اشغال شهرهای در تصرف داعش: توسط داعش و نیز درگیری مدافعین
    -    در هنگام درگیری برای آزادسازی شهرها و روستاها و...
    -    آسیب‌رسانی داعش، در هنگام عقب‌نشینی‌اش
    -    در ایام اولیه هنگام آزاد شدن برای ایجاد مواضع دفاعی
    -    سرقت لوازم و حتی تجهیزات ساختمان‌ها توسط افراد فرصت‌طلب و منفعت‌جو
    -    فرسایش در مرور زمان بر اثر رها بودن محیط
    -    خسارت‌های دیگر

    معضلات فعلی و آینده سوریه

    دولت و مردم سوریه در شرایط فعلی و حتی در آینده با معضلات زیر روبرو بوده و خواهد بود که بایستی تدابیر لازم صورت گیرد:
    -    در اشغال بودن جولان توسط رژیم اشغالگر قدس و حملات و صدمات از سوی مکرر از سوی وی
    -    در اشغال بودن مناطق نفتی در شمال شرق سوریه توسط آمریکای متجاوز و دزدیدن نفت آن کشور
    -    در اشغال بودن شهر مرزی و مهم التنف و مسدود بودن تردد در مسیر راهبردی عراق و سوریه
    -    در اشغال بودن بخش‌هایی از شمال سوریه توسط ترکیه و حمایت آن کشور از جدایی‌طلبی اکراد
    -    در کنترل دولت نبودن بخشی از شمال کشور توسط اکراد و مورد حمایت خارجی قرار داشتن
    -    در کنترل دولت نبودن بخشی از استان ادلب توسط معارضین داخلی و مورد حمایت خارجی
    -    و برخی ناامنی‌ها و ناآرامی‌ها توسط گروهک‌های داعش و معارضین پراکنده در میان مردم

    مشکلات فعلی و آینده سوریه

    کشور سوریه در شرایط فعلی با معضلات زیر روبرو بوده و تا سال‌های مدیدی با آن دست‌وپنجه نرم خواهند کرد و نیاز به وحدت ملی و همیاری دارند:
    -    آوارگان جنگ و به‌خصوص مهاجرین به خارج از کشور
    -    خانواده‌های بی‌سرپرست دو طرف (مدافعین و معارضین و بی‌طرفان درگیری) حاصل از جنگ
    -    بیکاری شدید
    -    افزایش معضلات فرهنگی و اجتماعی بخصوص ناشی از جابجایی جمعیت
    -    انبوه زیرساخت‌های ملی و شهری و روستایی ویران‌شده و نیاز شدید به بازسازی
    -    خانه‌های ویران و نیاز به تخریب و بازسازی و یا مرمت
    -    کمبود درآمد دولت و ناتوانی دولت در بازسازی زیرساخت‌ها و حتی تأمین مکفی حقوق کارکنان
    -    کمبود درآمد خانواده‌ها و ناتوانی در بازسازی خانه و محل کسب خود و ناتوانی دولت در حمایت از آنان
    -    ویرانی انبوه زیرساخت‌های آبیاری در حوزه کشاورزی و باغات
    -    ضعف عمده در وضعیت کاهش سطح بهداشت عمومی و فردی
    -    رها بودن خیلی از حوزه‌ها و عدم تسلط دولت بر امور جاری کشور
    -    و سایر مشکلاتی که به‌مرور بروز و ظهور پیدا می‌کند

    نقاط قوت کشور سوریه

    کشور سوریه دارای قابلیت‌های زیر است که می‌بایستی حداکثر بهره‌مندی از آن در رفع معضلات کشور گرفته شود:
    -    تجربه تلخ گذشته و سرخوردگی مردم از بی‌توجهی‌شان به منافع ملی
    -    قناعت و صبوری مردم در تحمل مشکلات
    -    وجود کانون معنوی و متبرک حرم مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) و سایر امکان مقدسه و امکان احیای بهره‌مندی زوار
    -    وجود آثار باستانی بسیار و امکان احیای صنعت گردشگری
    -    وجود آب‌وهوای مناسب در تیمی از کشور و امکان احیای محصولات کشاورزی و باغی
    -    حمایت قوی کشورهای محور مقاومت و در رأس آن ایران و روسیه و حزب‌الله لبنان و...
    -    و برخی نقاط قوت دیگر پراکنده

    عبرت‌ها و درس آموخته‌های حوادث سوریه

    جنگ هشت‌ساله سوریه دارای فراز و نشیب‌های فراوان و تجارب تلخ و شیرینی بوده برای همگان بوده که لازم است حداکثر بهره‌مندی از آن‌ها صورت گیرد:
    -    شاید مشابه تهدید داعش رخ ندهد ولی نوع درگیری‌ها و تخریب‌ها می‌تواند تکرار شود
    -    نوع آسیب‌هایی که می‌تواند به وجود آید، قابلیت پیشگیری دارد.
    -    در احداث زیرساخت‌ها و توسعه آن‌ها بایستی الزامات پیشگیرانه صورت گیرد.
    -    اعمال تمهیدات پیشگیرانه در قبل وقوع حادثه –می‌تواند هم بهره‌وری بیشتر و هم خسارت کمتر- هم بازسازی کمتری را داشته باشد
    -    حفظ اتحاد و وحدت ملی سرمایه گران‌قدری است که می‌تواند توطئه دشمنان خارجی را در نفوذ به کشور مسدود سازد.
    -    فقدان رهبری مقتدر در کشور، سبب خدشه در وحدت ملی و ضعف در برابر تهدیدات خارجی و داخلی خواهد گردید.
    -    آمادگی کشور، موجب عدم غافلگیری در برابر توطئه دشمنان خارجی و داخلی خواهد گردید.
    -    و درس آموخته‌های گوناگون برای متخصصین حوزه‌های مختلف

    وضعیت امنیت سوریه و محور مقاومت پس از حمله ترکیه به سوریه

    وضعیت امنیت در بخش اعظم کشور سوریه که به برکت خون شهدای مدافع حرم و ارتش و دفاع وطنی و دفاع محلی آزاد شده است بسیار خوب ارزیابی می‌شود. ولی پیکره آن کشور در برخی نقاط اشغالی توسط آمریکا و ترکیه و معارضین هنوز جریحه‌دار است.

    گرچه آمریکا رفتارهای به‌ظاهر متناقضی (در خارج کردن نیروهایشان) در قبال سوریه دارد، ولی مطلقاً از این کشور دست نخواهد کشید و برای سیطره بر نفت عراق، تأمین امنیت مرزهای اسراییل و کنترل صحنه براساس منافع نامشروع آمریکا و اقدامات مستقیم و غیرعلنی خواهد داشت و به‌عنوان کانون فتنه علیه ملت سوریه باقی خواهد ماند ولی اکراد که با فتنه غربی‌ها به دنبال خودمختاری بوده‌اند، هم‌اکنون خود را در مقابل تجاوز نظامی ترکیه به کردستان سوریه بی‌پناه دیده‌اند و زمینه برگشت به مام وطن و همراهی آنان با دولت مرکزی سوریه فراهم شده است و ان‌شاءالله بخش‌های دیگر شمالی تیز به کشور ملحق شده و این کشور روی آرامش را باز یابد.

    جمع‌بندی و پیشنهادها

    هم‌اکنون حمایت از مردم سوریه جزئی از تاریخ کشورمان مبدل شده است و به سبب خون شهدای مدافع حرم، در کمال افتخار موجب ترد تهدید داعشی که به جداره حرم‌های مطهر رسیده بود و همچنین آزادسازی کشور سوریه از یک حکومت وحشی دست‌نشانده شد. لذا بایستی موارد زیر در نظر گرفته شود:
    -    تداوم حمایت‌های دفاعی از نیروهای نظامی سوریه تا برقراری امنیت کامل در سرتاسر آن کشور
    -    بی‌پاسخ نماندن هرگونه تجاوزی از سوی رژیم اشغالگر قدس و آمریکا و... به قلمروی کشور سوریه
    -    حمایت و کمک همه‌جانبه در بازسازی زیرساخت‌های سوریه و نیز اقدام عملی و پرسرعت دولت ایران و خارج شدن از حرکت دیپلمات وار و لاک‌پشتی و ترس از عکس‌العمل دولت‌های غربی در مذاکرات بی‌فرجام برجام
    -    بسترسازی و حمایت‌های لازم دولت ایران جهت مشارکت بخش خصوصی در بازسازی سوریه
    -    کمک به بازسازی زیرساخت‌های دفاعی با استحکام در برابر تهدیدات آتی اسرائیل
    -    تسهیل اعزام زوار جهت زیارت حرم‌های مطهر
    -    فعال‌سازی گردشگری مناطق آسیب‌دیده سوریه جهت انتقال تجربیات و عبرت‌آموزی (هنوز انبوهی از ویرانی وجود دارد که قابل تجربه‌آموزی هستند)
    -    انتقال تجربیات بازسازی ایران به سوریه
    -    صدور خدمات فنی و مهندسی در بازسازی زیرساخت‌ها
    -    صدور کالا و تجهیزات تولید ملی به سوریه جهت تأمین نیازمندی‌های آن کشور
    -    ایجاد کانال مالی بین دو کشور و حذف ارز واسط در مبادلات اقتصادی
    -    ارتقاء تبادل فرهنگی میان دو کشور
    -    تبادل استاد و دانشجو
    -    استمرار حمایت ملت ایران از مردم مسلمان و مظلوم سوریه و عدم توجه به برخی شایعه‌سازی‌ها
    -    و سایر موارد دیگر برحسب ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها
    -    و نکته آخر اینکه تداوم حمایت‌های همه‌جانبه از ملت مسلمان و کشور سوریه، بایستی تثبیت و تداوم راه مدافعین و شهدای مدافع حرم تلقی شود.
    انتهای پیام 

    https://www.isna.ir/news/98081105420/

    *****************

    https://www.isna.ir/news/95100805151/

     

    •  چهارشنبه / ۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۵
    •  دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
    •  کد خبر: 95100805151
    •  خبرنگار : 71062
    • چاپ

    پنجمین جلسه کمیته علمی همایش ملی مبانی طراحی موزه‌های دفاع مقدس برگزار شد

     

    پنجمین جلسه کمیته علمی همایش ملی مبانی طراحی موزه‌های دفاع مقدس با حضور اعضای کمیته علمی همایش در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

    به گزارش ایسنا،در ابتدای جلسه سردار جواد خضرایی مشاور شهردار تهران و مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت با اشاره به اهمیت و ضرورت موضوع همایش ملی مبانی طراحی موزه‌های دفاع مقدس گفت: تحقق اهداف خطیر همایش مستلزم تلاش جدی و ایثارگرانه مسئولین همایش و اعضای کمیته علمی است.

    وی افزود: در راستای نیل به اهداف علمی همایش، ضروری است که از همه ظرفیت‌ها و امکانات رسانه‌ای و ارتباطاتی موجود در باغ موزه دفاع مقدس و شهرداری تهران به عنوان برگزارکنندگان همایش استفاده شود.

    در ادامه سید حسام الدین  باب­گوره دبیر اجرایی همایش ملی مبانی طراحی موزه‌های دفاع مقدس گزارشی از روند اجرایی همایش در حوزه علمی، اجرایی و اطلاع‌رسانی همایش ارائه کرد.

    وی اظهار کرد: تا کنون 25 دانشگاه، سازمان و تشکل‌های مردم نهاد تخصصی به عنوان مشارکت کننده و حامی همایش، اعلام همکاری کرده‌اند و اطلاع‌رسانی این همایش در سایت‌های تخصصی همایش صورت گرفته است.

    در این جلسه دکتر سید جواد هاشمی فشارکی دبیر علمی همایش با ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیته علمی همایش بیان کرد: تا کنون جلسات متعددی  با همکاری دبیران علمی و اجرایی همایش و مدیران کارگروه‌های علمی و اعضای کمیته علمی جهت نهایی شدن اهداف، محورها، زیرمحورها و سایر موضوعات علمی همایش برگزار شده است.

    همایش ملی مبانی طراحی موزه‌های دفاع مقدس هشتم اسفند ماه سال جاری در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقاله به آدرس اینترنتی conf.iranhdm.irمراجعه کنند.

    انتهای پیام

    https://www.isna.ir/news/95100805151/

     

    *****************

    https://www.isna.ir/news/8704-12295/

    • شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۵۵
    •  دسته‌بندی: سیاسی2
    •  کد خبر: 8704-12295
    •  خبرنگار : 71234

    *گزارش کامل ایسنا از اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل در دانشگاه تهران* اظهارات زاهدی، جلالی، زارعی و...

    *گزارش کامل ایسنا از اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل در دانشگاه تهران*
اظهارات زاهدی، جلالی، زارعی و...

    اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیر عامل صبح امروز (شنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور و زارعی ، رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت علوم در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد.

    کمیته‌ پدافند غیرعامل تشکیل شده است

    باید به جهانیان نشان دهیم که ملتی خودباور و خوداتکا هستیم

    وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، پدافند غیرعامل را ضروری و الزامی خواند و گفت: در برنامه‌ی چهارم توسعه همه‌ی دستگاه‌ها موظف به بحث پدافند غیرعامل شده‌اند و مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تاکید دارند.

    به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زاهدی در اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل که در تالارعلامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد در توضیح پدافند غیرعامل، اظهار کرد: پدافند غیرعامل طراحی و بکارگیری مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارها در جهت صیانت و حفاظت از انسان‌ها، نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و کاهش خسارات در برابر تهدیدات، پایدارسازی سازه‌های مدیریت و ارایه‌ی خدمات و کارکردهای موثر و معمول است.

    وی هوشیاری، مراقبت و حضور رسانه‌ها و صدا و سیما و اندیشمندان را در این صحنه موثر خواند و خاطر نشان کرد: در پدافند غیرعامل خودباوری و خوداتکایی به شدت افزایش می‌یابد و در صورت بروز هر اتفاقی مردم آرامش خواهند داشت. در این زمینه تاثیرگذاری عملیات روانی دشمن نیز کاهش یافته و می‌توان روش‌هایی را برای مقابله با این آثار روانی ناشی از عملکرد دشمن بکار برد و در نتیجه دشمن را کاملا زمین‌گیر کرد.

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رزمایش پیامبر اعظم و شلیک موشک‌های همزمان را باعث تضعیف روحیه‌ی کسانی که ایران را مورد تهدید قرار دادند خواند.

    زاهدی پیشرفت ایران را در کاربردی کردن علوم قابل توجه عنوان و تصریح کرد: بحث خودباوری و خود اتکایی و ترویج آن همزمان با سال نوآوری و شکوفایی بحث مهمی است. ما باید به جهانیان نشان دهیم که ملتی خودباور و خوداتکا هستیم. از اینرو باید به وضعیت علمی که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید دارند دست پیدا کنیم.

    وی تاکید کرد: دشمن اگر بداند ملت ایران توانمندی لازم را در مسائل دفاعی و نظامی دارد هرگز فکر جسارت حمله به ایران را به خود راه نخواهد داد.

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه این وزارتخانه کمیته‌ای را در زمینه‌ی پدافند غیر عامل تشکیل داده و رشته‌ای را در مقطع کارشناسی ارشد راه‌اندازی کرده است، گفت: اندیشمندان با نشان دادن فکر و روحیه‌ی خودباوری و خوداتکایی باید به سمت پیشرفت حرکت کنند.

    زاهدی در پایان استحکام و تقویت و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی و دفاعی را در کشور مهم خواند و اظهار کرد: بحث مربوط به تقویت نظامی به عهده‌ی نیروهای مسلح است؛ بنابراین در دانشگاه‌ها باید مباحث مربوط به پدافند غیر عامل مطرح و به موضوعات و جنگ‌های روانی که دشمن به آن می‌پردازد در این مقوله پرداخته شود.

    مسوولان، مفهوم پدافند غیرعامل را در کشور جابیندازند

    دربحث هسته‌یی از عوام‌زدگی‌ در دانشگاه‌ها جلوگیری شود

    کاظم جلالی تهدیدات اخیر را یک حرکت روانی دانست و گفت: حتی کشورهایی که در معرض تهدید نیستند پدافند غیرعامل را جدی دانسته و در بحث صیانت از شریانات خود به جدیت فعالیت می‌کنند.

    به گزارش ایسنا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل که در تالار امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در مقوله‌ی پرونده‌ی هسته‌یی آنچه که مشخص است آنها این موضوع را بهانه‌ای برای برخورد با نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌اند؛ چرا که در مراحل مختلف ایران برای نشان دادن حسن‌نیت به جهانیان تعلیق را پذیرفت اما آنها گفتند که تعلیق کافی نیست و باید کل فعالیت‌های هسته‌یی تعطیل و غنی‌سازی نداشته باشیم.

    وی ادامه داد: آنها می‌خواهند علم و تکنولوژی در بحث انرژی هسته‌یی برای کشور ما ممنوع باشد. این در حالی است که ایران نه تنها عضو NPT است بلکه به تمام قراردادهای جهانی پایبند است.

    این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: در دورانی پروتکل الحاقی علی‌رغم تصویب نشدن از سوی مجلس توسط دولت اجرا شد. در آن دوران بازرسی‌های زیادی نزدیک به سه هزار نفر در روز انجام می‌شد که این قبیل کارها نشان می‌دهد که ایران به دنبال استفاده‌ی غیر صلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌یی نیست. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در منطقه‌ی خاورمیانه دارای صدها کلاهک هسته‌یی است و نه تنها عضو NPT نیست؛ بلکه قراردادهای بین‌المللی را امضاء نکرده است که این موارد نشانگر آن است که آنها دنبال چیزهای دیگری هستند.

    جلالی خاطرنشان کرد: تهدیدات از سوی جناح نومحافظه‌کار کاخ سفید و رژیم صهیونیستی صورت گرفت و در همین رابطه رژیم صهیونیستی مانوری را با صد فروند هواپیما انجام داد و اعلام کرد که قصد حمله به ایران را دارد و ایران را مورد تهدید قرار داد، اما مطمئنا این تهدیدات بیشتر جنبه‌ی حرکتی روانی و پاسخی به افکار عمومی مردم‌شان است.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه پرونده‌ی هسته‌یی بر مبنای گفت‌وگو قابل حل و فصل است، گفت: ابهاماتی در پرونده‌ی هسته‌یی را در قالب مدالیته مطرح کردند و شش ابهام بزرگ را در دستور قرار دادند. برخی در آن زمان ادعا کردند که ایران نمی‌تواند به این ابهامات پاسخ دهد اما شاهد بودیم که ایران در طی مذاکراتی به هر شش مورد که موضوعات بزرگی را ساخته بودند پاسخ داد تا جایی که البرادعی و آژانس 17 بار صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران را متذکر شدند.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر بر طبق گفته‌ی آنها اقدامات گذشته‌ی آنها حل شده است و فعالیت کنونی ایران در زمینه‌ی هسته‌یی نیز صلح‌آمیز است و دارای ابهامی نیست؛ اما آنها می‌گویند از کجا معلوم که ایران در آینده از انرژی هسته‌یی استفاده‌ی غیر صلح‌آمیز نکند. این ادعا بسیار غیرحقوقی است.

    نماینده‌ی مردم شاهرود در خانه‌ی ملت، تاکید کرد: آنها شاهد هستند که موضوع انرژی هسته‌یی برای ایران مهم است در حالیکه امروز نزدیک به چهار هزار سانتریفیوژ در کشور است و ایران در چارچوب NPT به فعالیت می‌پردازد این موضوع برای دولت و ملت نیز مهم می‌باشد.

    جلالی با اشاره به سفر اخیر سولانا به تهران، گفت: در این سفر سولانا بسته‌ی پیشنهادی و نامه‌ی گروه 1 + 5 را به همراه داشت. این بار مذاکرات با لحن مثبت‌تر انجام شد و تلاش سولانا بر این بود که به تفاهم دست پیدا کنند. البته آنها پیشنهاد دادند که فعالیت هسته‌یی فریز شده و پیشرفتی نداشته باشد و در مقابل آنها نیز قطعنامه‌ها را متوقف کنند اما ایران اعلام کرد که به نامه‌ی آنها پاسخ خواهد داد.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در هفته‌ی گذشته به نامه‌ی گروه 1 + 5 و سولانا پاسخ داده شد. بر این اساس ایران در گفت‌وگو و مذاکرات از خطوط قرمز عبور نکرده و بر حق برخورداری از فناوری هسته‌یی تاکید دارد. بر این اساس مقرر شد در آینده‌ی نزدیک مذاکراتی بین ایران و سولانا و گروه 1 + 5 انجام شود.

    وی با تاکید بر اینکه پرونده‌ی هسته‌یی را می‌توان با گفت‌وگو و مذاکره حل کرد، گفت: متاسفانه هر زمانی که به تفاهم نزدیک می‌شویم آمریکایی‌ها به نوعی تلاش می‌کنند اساس مذاکرات را تخریب کنند که این موضوع را نیز در گذشته شاهد بودیم. با این وجود امیدواریم مذاکرات به نتایج و جمع‌بندی خوبی برسد.

    این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ایران هیچگاه طالب جنگ و درگیری نیست و برای هیچ کشوری تهدید به شمار نمی‌آید، اظهار کرد: آنچه که در روزهای اخیر در مانور پیامبر اعظم و شلیک برخی موشک‌ها انجام شده، بخشی از توان دفاعی بزرگ ایران است. این توان، توان همان کشوری است که تا دیروز افرادی که به عنوان کارشناس در کشور حاضر می‌شدند حق توحش و کاپیتولاسیون می‌گرفتند و احساس می‌کردند ایران توانی ندارد.

    جلالی ادامه داد: امروز استادان و دانشجویان ایرانی به حدی از بلوغ رسیده‌اند که در دنیای کنونی این سوال مطرح است که چطور علی‌رغم بستن همه‌ی راه‌ها ایرانیان توانسته‌اند به توان علمی بالایی دست پیدا کنند.

    نماینده‌ی مردم شاهرود در خانه‌ی ملت، افزود: در بازدیدی که از اکثریت مراکز هسته‌یی داشته‌ام به جرات می‌توان گفت که قاطبه‌ی دانشمندان هسته‌یی ما دارای معدل سنی 25 تا 30 سال هستند. این افراد در فضای انقلاب، رشد پیدا کرده‌اند.

    وی تاکید کرد: باید در بحث هسته‌یی از عوام‌زدگی‌ها در دانشگاه‌ها جلوگیری شود؛ چرا که برخی در تلاشند عوام‌گرایی در این بحث ایجاد شود و بسیاری از مشکلات را بر سر این مساله خراب کنند. این در حالی است که دستیابی به انرژی هسته‌یی اتفاقی بزرگ و ملی است و باید از آن صیانت کرد.

    مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از سخنانش، خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ جوامع بشری از ابتدای تاریخ بشریت بحث تامین امنیت است و بر این اساس سایر نیازهای بشری پس از فراهم شدن امنیت در اولویت قرار می‌گیرند. همچنین در اندیشه‌های سیاسی نیز هر زمان که اندیشمندان به لحاظ روان‌شناختی در معرض ناامنی قرار می‌گیرند مقوله‌ی امنیت و اندیشه‌ی آنها تا جایی تقویت می‌شود که فلسفه‌ی حکومت را برخی‌ها تامین امنیت بیان می‌کنند.

    جلالی مقوله‌ی امنیت را مقوله‌ی بسیار مهمی خواند و گفت: با مدرن شدن جوامع مفهوم امنیت در لایه‌های پیچیده‌تری مطرح شد. شاید روزی مفهوم امنیت در قالب لشکرکشی و جنگ‌ها مطرح می‌شد، اما امروز این مفهوم یک مفهوم چند بعدی است و در اقتصاد، سیاست، روان انسان‌ها و ... مطرح است.

    این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در صورت رخ دادن جنگ، استراتژیست‌ها و برنامه‌ریزان تلاش می‌کنند شاهرگ‌های حیاتی جامعه را مورد تهاجم قرار دهند از اینرو طبیعی است که مفهومی به نام پدافند غیرعامل که چگونگی صیانت از شریانات حیاتی جامعه را مطرح می‌کند عنوان شود.

    وی با بیان اینکه در جنگ‌های جدید و مدرن مراکز مهم اقتصادی اولین مراکزی است که برای تهاجم مورد توجه قرار می‌گیرند، در خصوص راهکار برای صیانت از این مراکز، گفت: باید این مراکز را شناخت و با صیانت از آنها کاربردهای دو گانه‌ای را نیز برای این مراکز تعریف کرد. متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از این موارد کم‌توجهی و یا بی‌توجهی در کشور صورت می‌گیرد.

    نماینده‌ی مردم شاهرود در خانه‌ی ملت، با تاکید بر فرهنگ‌سازی مقوله‌ی پدافند غیرعامل، گفت: برخی پدافند غیر عامل را مزاحمتی برای خود دانسته و تصور می‌کنند پدافند غیر عامل هزینه‌ها را بالا می‌برد. این در حالی است که این مقوله هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. از این رو مسوولان در وزارتخانه‌ها، تصمیم‌گیران و وزرا و کسانی که در مراکز اصلی کشور ایفای نقش دارند باید مفهوم پدافند غیرعامل را در کشور جا بیندازند؛ چرا که این مفهوم در جهت افزایش هزینه‌ها نیست بلکه صرفه‌جویی است.

    جلالی پدافند غیر عامل را برای ایران مهم خواند و گفت: حتی کشورهایی که در معرض تهدید نیستند پدافند غیر عامل را جدی دانسته و در بحث صیانت از شریانات خود به جدیت فعالیت می‌کنند.

    مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌ی حساسی در منطقه قرار دارد و مسیر ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب است و کالای استراتژیک و اساسی دنیا یعنی انرژی نیز در این منطقه قرار دارد باید در بحث پدافند غیرعامل به صورت جدی فعالیت کند.

    وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای پیام بزرگ نفی سلطه‌پذیری است که در قانون اساسی وجود دارد و انقلاب اسلامی آن را آورده است از اینرو دنیای سلطه‌گر و آمریکا که قصد تک‌قطبی کردن جهان را دارند تلاش می‌کنند جامعه‌ی ایران را مورد تهدید قرار دهند.

    این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز نظام سلطه‌ی بین‌المللی و رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه شکست خورده و نتوانسته است از سیلی که در جنگ‌های 33 روزه از حزب‌الله لبنان خورده است رهایی پیدا کند. آنها منشاء شکست‌ها را در پیام اثرگذار ایران می‌دانند.

    جلالی در رابطه با پدافند غیر عامل، گفت: بخشی از پدافند عامل را در رزمایش‌ها شاهد بودیم. اکنون بخش پدافند غیر عامل به عهده‌ی پژوهشگران و دانشگاهیان است که باید در جهت تحقق آن تلاش کنند و در صورت وجود نکاتی آن را به مجلس ارایه دهند.

    جلالی ادامه داد: در بخش اجرا نیز اگر ایراداتی وجود دارد باید قوه‌ی مجریه با جدیت وارد عمل شود و شما دانشگاهیان و پژوهشگران در این بخش‌ها به قوه‌ی مجریه و مقننه کمک کنید. از اینرو امیدواریم این مقوله‌ی مهم در دانشگاه‌ها جایگاه خود را پیدا کند.

    آینده‌ی مذاکرات با سولانا مثبت است

    با تهدید و زور نمی‌توان با ایران برخورد کرد

    ایران حتما با قدرت مقابل کشور تهدیدکننده می‌ایستد

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران قصد تهدید هیچ کشوری را ندارد بلکه اساسا جنگ‌طلب نیست؛ چرا که با توجه به اعتقاد ایران در دنیای جدید باید با گفت‌وگو و اجرای قواعد بین‌المللی به پیش برویم.

    به گزارش ایسنا، نماینده‌ی مردم شاهرود در خانه‌ی ملت، در حاشیه‌ی اولین همایش ملی، علمی، پژوهشی پدافند غیرعامل با بیان این که برخی کشورها تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را تهدید کنند و در این زمینه مانورهایی را برگزار کردند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توان نظامی خود را دارد. در این زمینه مانورهایی را برگزار می‌کند و اکراه نیز ندارد که بخش‌هایی توان نظامی و دفاعی خود را به جهان و کشورهایی که تهدید می‌کنند نشان دهد.

    وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن نفی هر گونه تهدید و جنگ قائل به این است که اگر قرار باشد مرزهای این کشور مورد تهدید قرار گیرد حتما با قدرت در مقابل کشور تهدیدکننده می‌ایستد و آنها را مورد آسیب جدی قرار خواهد داد.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با ارزیابی از مذاکرات آینده‌ی سولانا در ایران، گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده در تهران گام مثبتی نیز بود و روح مذاکرات مثبت و هم اراده‌ی جدی در بین طرفین برای مذاکرات وجود داشت که افق‌هایی را برای هر دو طرف روشن کرد.

    جلالی ادامه داد: با تهدید و زور نمی‌توان با جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد؛ چرا که کشور ایران کاملا آماده‌ی تعامل با دنیا و مذاکره برای حل و فصل مسائل باقیمانده است.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آینده‌ی مذاکرات با سولانا را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد، بتوان با نتیجه‌ی این مذاکرات گام‌هایی را برای حل و فصل مسائل باقیمانده برداشت.

    وی پدافند غیر عامل را بسیار مهم دانست و ابراز امیدواری کرد: امیدواریم این همایش بتواند ادبیاتی را در بین مسوولان و مردم رایج کند و بتوانیم در ارتباط با صیانت از شریانات اقتصادی، فنی و استراتژیک کشور پدافند غیر عامل و استانداردهای آن را به نوعی اجرا کنیم تا شریانات اصلی کشور مورد تهدید نباشد.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پدافند غیر عامل ضرورتی جدی برای همیشه‌ی تاریخ زندگی جدید بشریت است. امیدواریم این موضوع در کشور ما نیز عملی شود.

    جلالی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تاکنون گزارش‌هایی در رابطه با پدافند غیر عامل به مجلس رسیده است، گفت: قوانین اصلی پدافند غیر عامل تصویب شده است.

    وی اضافه کرد: اگر پژوهشگران و دانشگاهیان در خلال تحقیقات و کارهای خود احساس کردند این قوانین دارای عیوب و نقص‌هایی است و یا این قوانین نیازمند تکمیل است می‌توانند این مباحث را با مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح کنند. در این صورت ما این قوانین را اصلاح و یا نقص‌ها را رفع می‌کنیم.

    پدافند غیرعامل باید شامل پویایی علمی باشد

    رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور پرداختن به مقوله‌ی توسعه‌ی ادبیات پدافند غیرعامل در کشور را یک امر مهم دانست و بیان کرد: این امر یک ارتباط منسجم و پیوسته‌ای با تهدید دارد و این تهدید است که عنصر دفاع را شکل می‌دهد.

    به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، سردار جلالی در اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل که در تالار امینی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان این که تا به حال بیشترین پیشرفت‌ها در حوزه نظامی و تاکتیکی بوده است، گفت: اما به دلیل این که امروزه تهدیدات از یک همراهی و بارگذاری از درون به وسیله تکنولوژی و علم برخوردار است و تکنولوژی و فن‌آوری اساس‌یترین عامل در جنگ‌ها است و وجود یک توانمندی و فن‌آوری برتر می‌تواند جنگ را از نسلی به نسل دیگر متحول کند بنابراین پرداختن به امر پدافند غیرعامل بسیار مهم است.

    سردار جلالی با بیان این که امروز با جنگ نسل چهارم روبرو هستیم که از تمرکز توان دشمن و ابرقدرت‌ها در حوزه قدرت و توان ملی در کشور شکل می‌گیرد و دیگر تاکید بر حوزه نظامی مورد نظر نیست،‌ اظهار داشـت: در مدل جدید جنگ‌ها، توان ملی یک کشور برای برخورد با کشور دیگر در نظر گرفته شده است؛ همان طور که ما شاهد برخورد آمریکایی‌ها در قالب رویکرد جنگ اقتصادی و تحریم اقتصادی هستیم . درواقع آن‌ها دنبال تاثیر مقطعی این حوزه نیستند و برداشت‌شان این است که این امر در طولانی مدت پاسخ می‌دهد. آمریکایی‌ها در گذشته تجربه جنگ اقتصادی را در مورد عراق داشتند همان طور که تحریم اقتصادی برای عراق را از سال 93 آغاز کردند تا این امر بر قدرت اداره یک کشور تاثیر بگذارد و آن‌ها هنگام جنگ با یک کشور ضعیف شده روبرو باشند که عناصر اساسی خود را از دست داده باشند.

    وی با بیان این که امروزه شاهدیم در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلفی درگیری و جنگ که بخش زیادی از توان ملی را در بر می‌گیرد در حال ظهور و بروز است، افزود: دانش هسته‌یی از حوزه‌هایی است که امروزه تبدیل به تکنولوژی بومی شده است و همان‌طور که حوزه علم و پژوهش حوزه‌ی اصلی برخورد ما با آمریکایی‌هاست بنابراین ما امروز باید یک دفاع همه جانبه داشته باشیم و اگر امروز دشمن ابزار و مولفه‌های اصلی توان ملی کشور را به عنوان هدف مورد تهاجم قرار دهد مانند جنگ اقتصادی وسیاسی،‌ ما نیز باید به عنوان دفاع همه جانبه،‌ دفاع علمی،‌ فرهنگی،‌ سیاسی، اجتماعی و فن‌آورانه داشته باشیم و با یک نگاه واقع‌بینانه دفاع آن را شکل دهیم.

    رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه بیان کرد: سیاست‌های نظام در امر پدافند غیرعامل 10 بند است که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رسیده است و بند هفتم آن مربوط به امر فرهنگ‌سازی، آموزش عمومی در بخش‌های دولتی و غیردولتی می‌شود. یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بر این موضوع تاکید کرده که باید به آن توجه شود و بند دهم این سیاست هم حمایت از توسعه فن‌آوری در صنایع مرتبط با پدافند غیرعامل با تاکید بر تولید داخل است.

    وی با بیان این که ما در حوزه آموزش، در مورد پدافند غیرعامل دارای نواقصی هستیم،‌ اظهار کرد: فاقد آزمایشگاه تخصصی که نیازهای علمی ما را دقیق آزمایش کند هستیم که باید آن را رفع کنیم. یا این که ساختار متناسب تولید علم در این حوزه نداریم و یا این که با توجه به این که حوزه پدافند غیرعامل در دنیا از طبقه‌بندی برخوردار است ما نمی‌توانیم به همه‌ی طبقات پدافند غیرعامل دسترسی داشته باشیم.

    وی کم بودن رشته‌های پدافند غیرعامل را از دیگر نواقص آن دانست و گفت: ما در متون درسی و کتاب‌های مرجع دچار کمبود اساسی هستیم و نمی‌توانیم جز در برخی حوزه‌ها رابطه مستقیمی با دنیا داشته باشیم و همچنین جذب استعدادهای علمی کشور به خارج و کنترل جدی فن‌آوری کشور به بهانه تحریم اقتصادی از دیگر این ضعف‌ها می‌باشد.

    سردار جلالی درباره راهکارهایی که در حوزه‌ تولید علمی پدافند غیرعامل می‌تواند کمک کننده باشد، گفت: تولید تکنولوژی برتر بومی، تهدیدشناسی علمی در دانشگاه‌ها، مدل‌های مدیریتی کشور در شرایط بحران و جنگ، مشاوره‌های فنی و تخصصی در این حوزه، توجه به پژوهش نظری و تحقیقات علمی با محوریت تولید علم بومی، مطالعات راهبردی در حوزه مهندسی پدافندغیرعامل، توسعه آزمایشگاه‌های تخصصی، ایجاد سایت پژوهشی تالیف و ترجمه، تولید دانش و فن‌آوری مرتبط با پدافند غیرعامل، تولید رشته‌های آموزشی بلندمدت (کارشناسی ارشد و دکتری) و تربیت مربی، دوره‌های کوتاه مدت آموزش برای فرهنگ‌سازی، کاربردی نمودن پدافند غیرعامل در حوزه‌های صنعتی و خدماتی، ایجاد کارگاه‌های مرتبط با پدافند غیرعامل در استان‌های بزرگ و پایان‌نامه‌های تحصیلی همچنین معافیت نخبگان در این حوزه از خدمت سربازی از جمله این راهکارها است.

    وی در پایان بیان کرد: امروزه ارتباط تنگاتنگی بین تهدید و فن‌آوری وجود دارد و چون فن‌آوری عنصری پویا است بنابراین پدافند غیرعامل به عنوان دفاع در برابر تهدید باید شامل پویایی علمی باشد و به همین دلیل ما نمی‌توانیم در حوزه پدافند غیرعامل تنها شاهد یک ادبیات ثابت و ایستا باشیم.

    تشکیل انجمن علمی پدافند غیرعامل کلید خورده است

    رییس کمیته‌ی پدافند غیرعامل وزارت علوم، در اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل که در تالار امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در بسیاری از حوزه‌های تکنولوژی، علوم هسته‌یی، مهندسی ژنتیک، سازه‌های دریایی و بسیاری از حوزه‌های تخصصی در جهان ایرانیان وارد شده‌اند و حرکت پرشتابی را آغاز کرده‌اند؛ از اینرو امیدواریم در مقوله‌ی پدافند غیرعامل نیز با حضور تمام دستگاه‌ها فعال بوده و حرکت پرشتابی را داشته باشیم.

    به گزارش ایسنا، اصغر زارعی با بیان اینکه کمیته‌ی پدافند غیر عامل وزارت علوم از سال 85 شکل گرفت، اظهار کرد: مبنای وزارت علوم این است که دانشگاه‌ها در این مقوله و حوزه‌ی آموزشی و پژوهشی گام‌های موثری بردارند؛ چراکه دانشگاه‌ها دارای ظرفیت و توانمندی لازم در این زمینه هستند.

    رییس کمیته‌ی پدافند غیرعامل وزارت علوم، بحث پدافند غیرعامل را دارای سه بخش آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی خواند و اظهار کرد: آموزش‌های کوتاه‌مدتی تحت عنوان دوره‌های مهارت‌آفرینی به منظور آشنایی و تربیت در نظر گرفته شده است.

    وی گفت: بیش از 250 مقاله در این رابطه به دبیرخانه همایش ارسال شد که 165 مقاله در این زمینه مورد پذیرش قرار گرفت که طی این دو روز به صورت چکیده ارایه می‌شود.

    زارعی بحث پدافند غیرعامل را موضوعی میان‌رشته‌ای خواند و گفت: این مقوله حتما باید از علوم انسانی شروع شود تا علوم مهندسی و علوم پزشکی را در بر گیرد و در هر زمینه به شکل تخصصی عمل کند تا با برنامه‌ریزی منظمی در چند سال آینده دوره‌های آموزشی وجود داشته باشد.

    وی از کلید خوردن انجمن علمی پدافند غیر عامل خبر داد و گفت: حرکت در جهت تنظیم سند ملی جامع پدافند غیر عامل به عنوان یک برنامه‌ی اجرایی جزء برنامه‌هاست. همچنین سند فرابخشی و فراگیری نیز در این زمینه کلید خورده و قرار است سایتی نیز در این مقوله راه‌اندازی شود.

    به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این همایش دو روزه قرار است در روز اول (شنبه) نشست‌هایی تخصصی با عناوین پدافند غیر عامل، موضوعات راهبردی و کلان، پدافند غیر عامل، زیرساخت‌ها، صنایع، فناوری‌های نوین، انرژی و در روز دوم (یکشنبه) نیز نشست‌های تخصصی با عناوین پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، آمایش سرزمین، معماری، سازه، CCD، GIS برگزار شود.

    در نشست صبح امروز با عنوان «پدافند غیرعامل، موضوعات راهبردی و کلان» مقالاتی ارایه ‌شد.

    این مقالات شامل نقش پدافند غیرعامل در امنیت کشور نوشته‌ی دکتر قدیم نظامی و عباس مهری، نقش و جایگاه آموزش عالی کشور در پدافند غیر عامل نوشته‌ی سید جواد هاشمی فشارکی و دکتر جلالی، پیشنهاد الگوی مدیریت، پژوهش و نوآوری‌ها در پدافند غیر عامل نوشته‌ی دکتر شهرام علمداری، دکتر محمدصادق آخوندی و علی شالفروش، راهبردهای پدافند غیرعامل نوشته‌ی مهدی رمضانی، توسعه‌ی یک مدل برنامه‌ریزی راهبردی برای سازمان‌های دولتی نوشته‌ی کورش داداش‌تبار و علی انعامی، بررسی اهمیت و تاثیر ایجاد نقشه دانش در سازمان پدافند غیر عامل کشور نوشته‌ی میترا دیلمقانی و بهروز سلیمانی، راهبردهای پدافند غیر عامل در برابر حملات هوایی نوشته‌ی دکتر حسین عصاریان‌نژاد و جهانبخش حسنی، نقاط اشتراک حقوق بین‌الملل بشردوستانه و پدافند غیر عامل نوشته‌ی سید اصغر جعفری، نقش دیپلماسی دفاعی در تقویت پدافند غیر عامل نوشته‌ی علی باقری دولت‌آبادی، بازیابی فرهنگی و تاثیر مولفه‌های روانی در دفاع غیر عامل نوشته‌ی حسین یوسفی و دکتر مهدی جوانمرد، تروریسم و نقش پدافند غیر عامل در امنیت ملی نوشته‌ی سجاد کریمی کاشکی است.

    به گزارش ایسنا، در نشست پدافند غیر عامل، زیرساخت‌ها، صنایع، فناوری‌های نوین، انرژی با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر تهرانچی، دکتر عامری، دکتر یوسفی و دکتر براری مقالاتی ارایه می‌شود.

    این مقالات شامل بررسی روش استفاده از لیدار در جهت شناسایی مراکز نظامی و ساختمان‌های استراتژیک نوشته دکتر سهامی، مهندس جهرمی و مهندس خیرآبادی، کاربرد شبیه‌سازی در پدافند غیرعامل آب نوشته سهیل امامیان و دکتر علی‌اکبر پوری‌رحیم، کاربرد شبکه‌های ویژه سیار در شرایط اضطراری نوشته عیسی زارع‌پور، بررسی تهدیدات جنگی بر روی تجهیزات IT نوشته احسان اعرابی، نقش مهندسی در دفاع غیر عامل نوشته‌ی سید جواد هاشمی فشارکی و دکتر جلالی، روش‌های اینترنتی دفاع غیر عامل نوشته‌ی علی آرام، حسین شریف‌زاده و محمد علیپور، کاربری دوگانه ایستگاه مترو نوشته محمدصالح هنردوست، مهدی استادباقر، حامد کریمی و فهیمه پیری، شناسایی و دسته‌بندی چالش‌های آسیب‌پذیرهای پدافند غیر عامل در حوزه‌ی IT نوشته سیما صالحی، راهبردهای دفاع غیر عامل در حوزه‌ی فناوری نوشته‌ی محمد شاه‌محمدی و محمدصادق آخوندی، تهاجمات ژنتیکی و اقدامات موثر نوشته‌ی دانیال کهریزی است.

    در روز دوم این همایش نشست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر علمداری، مهندس بهتاش و دکتر پوری رحیم برگزار می‌شود.

    دراین نشست مقالاتی شامل تفاوت‌هات و شباهت‌ها و ضرورت یکپارچگی نوشته دکتر علی عسگری، پدافند غیر عامل و دفع حملات NBC نوشته‌ی یوسف ذوالفقاری‌کیان و مجتبی علی‌نژاد، لزوم و روش تدوین سناریوهای بحران در کشور نوشته علیرضا حقجویی و محمد آقابابایی، بررسی چگونگی تدوین برنامه‌ی تداوم خدمات دولت در جنگ نوشته‌ی محمدتقی آقابابایی، هاجر سرمدی و علیرضا حق‌جویی، راهبردهای علمی در مدیریت بحران رسانه و تبلیغات نوشته‌ی مصطفی ادیب و محسن ابراهیمی، دفاع غیر نظامی در ایران و پیشنهادهایی برای پیشرفت (مدل سوئیس) نوشته‌ی ناهید کریمی، پناهگاه زیرزمینی خودگردان برای NBC نوشته‌ی اکبر تقی‌لو، هادی بهادری و منا لارتی، الگوی مدیریت بحران از منظر امام خمینی (ره) نوشته‌ی علیرضا ترقی، مدیریت بحران مردم در شرایط جنگ نوشته‌ی رضا محمدی‌نیا و مهرداد اردکانی، شاخص‌های تحلیل اقتصادی، اجتماعی حوادث جنگی نوشته‌ی دکتر شهرام علمداری، دکتر محمدصادق آخوندی و سید حسن علوی‌راد ارایه می‌شود.

    به گزارش ایسنا، نشست پدافند غیر عامل و مدیریت بحران با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر علمداری، مهندس بهتاش و دکتر پوری رحیم برگزار می‌شود.

    دراین نشست مقالاتی شامل پدافند غیر عامل، آمایش سرزمین، معماری، سازه، CCD، GIS با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر بدری، دکتر مطوف و دکتر بهشید حسینی ارایه خواهد شد.

    این مقالات شامل پدافند غیر عامل در حملات EMP نوشته‌ی یوسف ذوالفقاری‌کیان و حمیدرضا رضایی، بررسی مدل‌های تعیین موقعیت ماهواره (TEL) نوشته‌ی سید یاسر محسنی زنوری، قابلیت GIS در مدیریت بحران سیل ناشی از تهاجم دشمن کامبیز علی‌محمدی، شناسایی مناطق دچار حریق پس از حملات هوایی و موشکی نوشته‌ی علی سرکارگر اردکانی، محمدجواد ولدان و علی منصوریان، بررسی تاثیر بسترهای جغرافیایی طبیعی و انسانی ایران بر پدافند غیر عامل نوشته‌ی رمضان فیضی، بررسی ریسک زیست‌محیطی تقاطع‌های شبکه انتقال انرژی با GIS نوشته دکتر یارعلی، تدوین معیارهای اصلی پدافند غیر عامل در طراحی معماری ساختمان‌های عمومی نوشته‌ی سید بهشید حسینی، بمباران شیمیایی سردشت - جغرافیا و مدیریت بحران نوشته‌ی دکتر سعید خضری، تاریک‌کننده‌های نامرئی نوشته‌ی علی سلمانی اسکلو و اکبر میرزایی، مدیریت بحران به کمک ارزیابی و طراحی فضاهای عمومی به منظور پدافند غیر عامل نوشته‌ی سید بهشید حسینی است.

    انتهای پیام

     

    https://www.isna.ir/news/8704-12295/

      *****************

      https://www.isna.ir/news/8704-12263/

      •  شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۳۹
      •  دسته‌بندی: سیاسی2
      •  کد خبر: 8704-12263
      •  خبرنگار : 71234
      • چاپ

      همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل در دانشگاه تهران برگزار شد

      اولین همایش ملی، علمی و پژوهشی پدافند غیر عامل صبح امروز (شنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این همایش دو روزه قرار است در روز اول (شنبه) نشست‌هایی تخصصی با عناوین پدافند غیر عامل، موضوعات راهبردی و کلان، پدافند غیر عامل، زیرساخت‌ها، صنایع، فناوری‌های نوین، انرژی و در روز دوم (یکشنبه) نیز نشست‌های تخصصی با عناوین پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، آمایش سرزمین، معماری، سازه، CCD، GIS برگزار شود. در نشست صبح امروز با عنوان «پدافند غیرعامل، موضوعات راهبردی و کلان» مقالاتی ارایه ‌شد. این مقالات شامل نقش پدافند غیرعامل در امنیت کشور نوشته‌ی دکتر قدیم نظامی و عباس مهری، نقش و جایگاه آموزش عالی کشور در پدافند غیر عامل نوشته‌ی سید جواد هاشمی فشارکی و دکتر جلالی، پیشنهاد الگوی مدیریت، پژوهش و نوآوری‌ها در پدافند غیر عامل نوشته‌ی دکتر شهرام علمداری، دکتر محمدصادق آخوندی و علی شالفروش، راهبردهای پدافند غیرعامل نوشته‌ی مهدی رمضانی، توسعه‌ی یک مدل برنامه‌ریزی راهبردی برای سازمان‌های دولتی نوشته‌ی کورش داداش‌تبار و علی انعامی، بررسی اهمیت و تاثیر ایجاد نقشه دانش در سازمان پدافند غیر عامل کشور نوشته‌ی میترا دیلمقانی و بهروز سلیمانی، راهبردهای پدافند غیر عامل در برابر حملات هوایی نوشته‌ی دکتر حسین عصاریان‌نژاد و جهانبخش حسنی، نقاط اشتراک حقوق بین‌الملل بشردوستانه و پدافند غیر عامل نوشته‌ی سید اصغر جعفری، نقش دیپلماسی دفاعی در تقویت پدافند غیر عامل نوشته‌ی علی باقری دولت‌آبادی، بازیابی فرهنگی و تاثیر مولفه‌های روانی در دفاع غیر عامل نوشته‌ی حسین یوسفی و دکتر مهدی جوانمرد، تروریسم و نقش پدافند غیر عامل در امنیت ملی نوشته‌ی سجاد کریمی کاشکی است. به گزارش ایسنا، در نشست پدافند غیر عامل، زیرساخت‌ها، صنایع، فناوری‌های نوین، انرژی با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر تهرانچی، دکتر عامری، دکتر یوسفی و دکتر براری مقالاتی ارایه می‌شود. این مقالات شامل بررسی روش استفاده از لیدار در جهت شناسایی مراکز نظامی و ساختمان‌های استراتژیک نوشته دکتر سهامی، مهندس جهرمی و مهندس خیرآبادی، کاربرد شبیه‌سازی در پدافند غیرعامل آب نوشته سهیل امامیان و دکتر علی‌اکبر پوری‌رحیم، کاربرد شبکه‌های ویژه سیار در شرایط اضطراری نوشته عیسی زارع‌پور، بررسی تهدیدات جنگی بر روی تجهیزات IT نوشته احسان اعرابی، نقش مهندسی در دفاع غیر عامل نوشته‌ی سید جواد هاشمی فشارکی و دکتر جلالی، روش‌های اینترنتی دفاع غیر عامل نوشته‌ی علی آرام، حسین شریف‌زاده و محمد علیپور، کاربری دوگانه ایستگاه مترو نوشته محمدصالح هنردوست، مهدی استادباقر، حامد کریمی و فهیمه پیری، شناسایی و دسته‌بندی چالش‌های آسیب‌پذیرهای پدافند غیر عامل در حوزه‌ی IT نوشته سیما صالحی، راهبردهای دفاع غیر عامل در حوزه‌ی فناوری نوشته‌ی محمد شاه‌محمدی و محمدصادق آخوندی، تهاجمات ژنتیکی و اقدامات موثر نوشته‌ی دانیال کهریزی است. به گزارش ایسنا، در روز دوم این همایش نشست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر علمداری، مهندس بهتاش و دکتر پوری رحیم برگزار می‌شود. در این نشست مقالاتی شامل تفاوت‌هات و شباهت‌ها و ضرورت یکپارچگی نوشته دکتر علی عسگری، پدافند غیر عامل و دفع حملات NBC نوشته‌ی یوسف ذوالفقاری‌کیان و مجتبی علی‌نژاد، لزوم و روش تدوین سناریوهای بحران در کشور نوشته علیرضا حقجویی و محمد آقابابایی، بررسی چگونگی تدوین برنامه‌ی تداوم خدمات دولت در جنگ نوشته‌ی محمدتقی آقابابایی، هاجر سرمدی و علیرضا حق‌جویی، راهبردهای علمی در مدیریت بحران رسانه و تبلیغات نوشته‌ی مصطفی ادیب و محسن ابراهیمی، دفاع غیر نظامی در ایران و پیشنهادهایی برای پیشرفت (مدل سوئیس) نوشته‌ی ناهید کریمی، پناهگاه زیرزمینی خودگردان برای NBC نوشته‌ی اکبر تقی‌لو، هادی بهادری و منا لارتی، الگوی مدیریت بحران از منظر امام خمینی (ره) نوشته‌ی علیرضا ترقی، مدیریت بحران مردم در شرایط جنگ نوشته‌ی رضا محمدی‌نیا و مهرداد اردکانی، شاخص‌های تحلیل اقتصادی، اجتماعی حوادث جنگی نوشته‌ی دکتر شهرام علمداری، دکتر محمدصادق آخوندی و سید حسن علوی‌راد ارایه می‌شود. به گزارش ایسنا، نشست پدافند غیر عامل و مدیریت بحران با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر علمداری، مهندس بهتاش و دکتر پوری رحیم برگزار می‌شود. در این نشست مقالاتی شامل پدافند غیر عامل، آمایش سرزمین، معماری، سازه، CCD، GIS با حضور اعضای هیات رییسه متشکل از دکتر بدری، دکتر مطوف و دکتر بهشید حسینی ارایه خواهد شد. این مقالات شامل پدافند غیر عامل در حملات EMP نوشته‌ی یوسف ذوالفقاری‌کیان و حمیدرضا رضایی، بررسی مدل‌های تعیین موقعیت ماهواره (TEL) نوشته‌ی سید یاسر محسنی زنوری، قابلیت GIS در مدیریت بحران سیل ناشی از تهاجم دشمن کامبیز علی‌محمدی، شناسایی مناطق دچار حریق پس از حملات هوایی و موشکی نوشته‌ی علی سرکارگر اردکانی، محمدجواد ولدان و علی منصوریان، بررسی تاثیر بسترهای جغرافیایی طبیعی و انسانی ایران بر پدافند غیر عامل نوشته‌ی رمضان فیضی، بررسی ریسک زیست‌محیطی تقاطع‌های شبکه انتقال انرژی با GIS نوشته دکتر یارعلی، تدوین معیارهای اصلی پدافند غیر عامل در طراحی معماری ساختمان‌های عمومی نوشته‌ی سید بهشید حسینی، بمباران شیمیایی سردشت - جغرافیا و مدیریت بحران نوشته‌ی دکتر سعید خضری، تاریک‌کننده‌های نامرئی نوشته‌ی علی سلمانی اسکلو و اکبر میرزایی، مدیریت بحران به کمک ارزیابی و طراحی فضاهای عمومی به منظور پدافند غیر عامل نوشته‌ی سید بهشید حسینی است. انتهای پیام

      https://www.isna.ir/news/8704-12263/

      *****************

      درباره خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)

      خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی محسوب می شود که امتیاز آن در تاریخ ۱۳۷۸/۴/۲ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار جهاددانشگاهی قرار گرفت.

      خبرگزاری دانشجویان ایران با بهره‌گیری از سرمایه‌ی اندیشه، صداقت و با تکیه بر توان، خلاقیت، نوآوری جوانان دانشجو در ۱۳ آبان ۱۳۷۸ با اظهار لطف مقام معظم رهبری خطاب به ایسنا که فرمودند: "اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید."  با هدف اطلاع رسانی صحیح، بهنگام و همه جانبه به صورت آزمایشی و در ۱۶ آذر همان سال مصادف با روز دانشجو به صورت رسمی به عرصه اطلاع‌رسانی گام نهاد.

      رسالت اصلی این رسانه خبری از بدو تاسیس تاکنون ایفای نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و صنفی با نگاهی دانشگاهی و دانشجویی و شکل‌گیری حلقه واسط بین مسوولان، نخبگان و مردم بوده است.

       

       اهداف، سیاستها و اولویتهای خبرگزاری دانشجویان ایران


      - نگاه تحلیلی و آسیب‌شناسانه به مسائل ایران و جهان

      - بازتاب واقعی اخبار

      - سرعت و دقت در انتشار اخبار

      - پرهیز از افراط و تفریط

      - توجه به مخاطب و ایجاد اعتماد پایدار بین رسانه و مخاطب

      - صداقت و امانت‌داری در انتشار اخبار

      - پرهیز از ایجاد تنش‌های آسیب‌زا در افکار عمومی

      - تلاش در جهت ایجاد روحیه امیدواری واقع‌نگرانه در جامعه

      - بازنمایی همه جانبه و بی‌طرفانه اندیشه‌ها و افکار در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

       

      ساختار تشکیلاتی:

      هیات مدیره:
      مرجع تصمیم گیری در ایسنا هیات مدیره‌ای متشکل از رییس جهاددانشگاهی به عنوان رییس هیات مدیره، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، مدیرعامل خبرگزاری و دو نفر از اعضای جهاددانشگاهی به پیشنهاد رییس جهاددانشگاهی هستند.

      مدیرعامل :
      این خبرگزاری اکنون با مدیریت علی متقیان اداره می‌شود.

      معاونت‌ها:
      معاونت خبر، معاونت انفورماتیک و فنی، معاونت آموزشی و پژوهشی، معاونت پشتیبانی، معاونت چندرسانه ای

      ادارات خبر:
      علمی و فناوری، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، بین‌الملل، فرهنگی هنری، ورزشی، عکس، استانها