ثبت نام در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
https://www.shananews.com/form/2
ثبت نام در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب
بسمه تعالی
با سلام و احترام؛
از جنابعالی کاندیدای محترم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دعوت میشود در صورت تمایل به بررسی سوابق تخصصی و مدیریتی خود توسط دفاتر استانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، نسبت به ثبتنام در سامانه www.shananews.com اقدام فرمایید.
صفحه ثبت نام و بارگذاری سوابق و مدارک نامزدهای محترم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
مشخصات فردی
- نام * دکتر سید جواد
- نام خانوادگی * هاشمی فشارکی
- سال تولد * 1340
- کد ملی * 0042756590
- جنسیت * مرد
- وضعیت تاهل * متاهل
- مدرک تحصیلی * دکتری
- رشته تحصیلی * معماری / مدیریت
- مدارک دیگر دوره های تخصصی
- سابقه ایثارگری دارید؟ *بله
اطلاعات تماس
- شماره تلفن همراه -
- شماره فضای مجازی -
- نشانی شبکه اجتماعی توییتر(ایکس) -
- نشانی شبکه اجتماعی اینستاگرام -
- نشانی شبکه اجتماعی ویراستی https://virasty.com/SeyedJavadFesharaki
- پایگاه اطلاع رسانی https://javadfesharaki.blog.ir/
- گنچینه فشارکی ها در آپارات https://www.aparat.com/FesharakiHa
اطلاعات نامزدها
- استان حوزه انتخابیه * البرز
- شهر حوزه انتخابیه * کرج
- آیا تاکنون در انتخاباتهای گذشته ثبتنام کرده اید؟ *بله
- سابقه نمایندگی مجلس * ندارم
- زندگینامه مختصر
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی، متولد سال 1340 در شهر تهران بوده و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مهندسی معماری و دکتری مدیریت راهبردی می باشد. در هنگام شعله ور شدن انقلاب در صحنه های مختلف مشارکت فعال داشته و هنگام جنگ تحمیلی در چندین نوبت به جبهه های کردستان ،جنوب و غرب و در دوران جنگ سوریه نیز چندین نوبت به مناطق مختلف سوریه اعزام شدند . و در دوران مختلف در خدمت وزرات دفاع ،فراجا ، سپاه و بسیج بوده است . ایشان مدرس دانشگاه و مشاور پژوهشی و ناظرعلمی چندین سازمان بوده ودارای 35 سال سابقه مدیریتی بوده و استاد راهنمای چندین پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد بوده و همچنین دارای 61 عنوان کتاب تالیف و ترجمه و دهها مقاله علمی در همایش های ملی و بین المللی ارایه نموده و نیز درنشریات علمی و تخصصی چاپ و منتشر شده و همچنین 800 یادداشت در موضوعات مختلف در روزنامه ها و سایتهای خبری منتشر شده است. ایشان دبیر 14 همایش تخصصی بوده است . وی دارای پروانه نظام مهندسی و امور مهندسین ناظر شهرداری بوده و مطالعات و طراحی پروژه های مختلفی را داشته و همچنین دارای پروانه کارشناسی رسمی قوه قضایی بوده و گزارشات کارشناسی برای مراکز قضایی ارایه نموده است . وی دارای چندین گواهی ثبت اختراع بوده و برگزیده چندین جشنواره ملی می باشد.
- اهم مسئولیت ها و سوابق اجرایی و مدیریتی *
- مجری طرح جامع استقرار وزارت دفاع
- مدیرعامل شرکت مهندسی طرح واندیشه معماری
- معاون مهندسی سازمان پدافند غیر عامل کشور
- مسول مرکز مشاوره مهندسی نیروی زمینی سپاه
- مدیرفنی مهندسی ستاد مشترک سپاه
- استاد دانشگاه مالک اشتر ، و دانشگاه جامع امام حسین (ع)
- عضو تدوین مقررات ملی ساختمان
- مشاور فنی شرکت آب نیرو
- مشاور فنی شرکت تجلی مهر ایرانیان
- رییس مرکز مطالعات موسسه فنی مهندسی قم
- مدیر معماری وشهرسازی ژرفا
- دبیر هیات اندیشه ورز معماری وشهرسازی ژرفا
- معاون مهندسی عتبات سوریه
- معاون مهندسی لشکر حضرت زینب (س) محور مقاومت سوریه
- دبیر شورای اعتلای معماری و شهر
- دبیر هسته ملی معماری و شهر اسلامی
- مشاور ستاد مراسم اربعین حسینی
- همکاری با امورمساجد استان البرز
- عضو سازمان بسیج مهندسین کشور
- عضو سازمان بسیج اساتید کشور
- کارشناسی راه وساختمان قوه قضاییه
- مهندس ناظر شهرداری تهران
- عضو هیات مدیره دوم انجمن علمی پدافند غیر عامل کشور
- عضو هیات مدیره خانه خلاق
- عضو شورای پژوهش مهندسی ناجا
- عضو هیات مدیره بنیاد زایر استان البرز
- عضو شورای مرکزی سازمان بسیج مهندسی
- رییس کانون معماری اسلامی
- رییس مرکز مطالعات قرارگاه مهندسی خاتم الانبیا (ص)
- ....
- اهم سوابق فعالیتهای سیاسی و اجتماعی
- مشارکت در تظاهرات و فعالیتهای مبارزات انقلاب اسلامی در سال 56 و 57
- نیروهای مردمی در برقراری نظم در محلات در اعتصاب انقلاب اسلامی
- فعالیت در جهاد سازندگی مرکز
- عضویت اولیه در حزب جمهوری اسلامی
- تحصیل چند ماهه در مدرسه عالی شهید مطهری و مدرسه مرحوم مجتهدی
- فعالیت در کمیته انقلاب اسلامی
- اعزام بسیجی به کردستان وجبهه های جنوب و غرب و دفاع از حرم
- عضو هیات امنا مسجد جامع جعفریه تهران نو
- عضو ستاد مصلی شهرستان کرج
- ناظر شورای نگهبان
- عضو مجمع عمومی جبهه نیروهای انقلاب اسلامی
- دبیر یاران انقلاب اسلامی منطقه 13 تهران
- عضو هیات اندیشه ورز فرهنگی ستاد نماز جمعه
- مسول ستاد مردمی ایت الله رییسی
- مسول کمیته مهندسی ستادمراسم اربعین حسینی
- ناظر عالی بعثه رهبری در حج تمتع
- سخنرانی در قریب 500 همایش و مراکز جمعه و جماعت در امر جهاد تبیین
- نگارش قریب 800 یادداشت در مسایل فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی
- عضو فعال بسیج در حوزه مهندسی و اساتید دانشگاه
- دبیر چندین همایش و جشنواره ملی
- استاد راهنمای چندین رساله دکتری وکارشناسی ارشد
- تالیف 60 عنوان کتاب
- طراحی دهها طرح ساختمان فرهنگی ، مسکونی ، اداری
- عضو هیات تحریریه چند فصلنامه علمی وتخصصی
- عضو سرای اهل قلم
- و....
- مهمترین اهداف شما از نامزدی در انتخابات
- الف - در بخش قانونگذاری ، تلاش برای تصویب خلا های قانونی و یا اصلاح قوانینی که دارای نقص می باشند ، براساس نیازها و اولویتهای کشور واستان و در راستای اهداف انقلاب و بخصوص گام دوم انقلاب اسلامی
- ب - در بخش نظارت ، نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط سازمانها و نهادهای مسول براساس مامویت و وظایف ذاتی سازمانها ودر راستای اهداف انقلاب و بخصوص گام دوم انقلاب اسلامی
- عضویت در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و پیگیری امور مذکور از وزارت راه و شهرسازی و اداره کل استان البرز ، شورای اسلامی شهر کرج و شهرداری کرج ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واداره مربوطه در کرج ، سازمان نظام مهندسی کشور و سازمان استان ، سازمان بسیج مهندسین کشور و سازمان بسیج مهندسین استان ، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، اداره کل های استان در امور مربوطه ، و ....
- پیاده سازی و پیگیری تدابیر نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج ، بعنوان قلب فرهنگی شهر، در امور مربوطه از نهادهای ذیربط
- بهره مندی از نظرات خبرگان و صاحب نظران در حوزه های مختلف در راستای وظایف ذاتی مجلس
- و پیگیذری مستمر و موثر سایر وظایف مصرح در قانون
- مهمترین مشکلات حوزه انتخابیه خود را چه میدانید؟
باعنایت به ضعف ها و مشکلات موجود ، راهبردهای پیشنهادی شهرکرج از مجاری مربوطه ، بدین قراردر برنامه پیگیری قرار خواهد گرفت :
الف) راهبردهای زیر بنایی
راهبری موارد زیر از مجاری نهادهای مسول:
- تحقق معماری اصیل ایرانی با فرهنگ اسلامی در طراحی پروژه های شهری
- تقویت زیبای بصری شهر/ ارتقای سیمای شهری و کنترل اغتشاش های بصری
- برای بهبود زیرساخت های شهری و ایجاد وتقویت کاربریهای خدماتی و عمومی در سطح شهر
- افزایش کیفیت احداثات شهری
- تکمیل و تسریع عملیات اجرایی پروژه های ناتمام گذشته در سطح شهر
- اولویت بندی اجرای پروژه ها با عنایت به محرومیت زدایی از مناطق محروم
- بهسازی نوسازی و بازسازی بافتهای فرسوده و باارزش
- ...
- ب) راهبردهای ترافیک وحمل ونقل
- روان شدن حمل ونقل درون شهری
- توسعه حمل نقل عمومی سطحی و زیر سطحی
- ...
- ج ) راهبردهای فرهنگی اجتماعی
- تحقق پذیری راهبردهای 7 گانه بیانیه گام دوم انقلاب
- اخلاق محوری درفعالیتهای اجتماعی
- ارتقا سند راهبردی فرهنگی اجتماعی شهرکرج
- فرهنگسازی و اهمیت تغییر و همخوانی اهداف سازمان با مسائل فرهنگی و اجتماعی
- ارتقا سطح فرهنگ مراکز وابسته به شهرداری با اهداف انقلاب اسلامی
- هماهنگ سازی مراکز فرهنگی شهرداری با کانونهای مساجد پیرامون خود
- ارتقای عدالت اجتماعی از طریق تجهیز شهر و خدمات شهری قابل استفاده برای عموم به ویژه گروه های آسیب پذیر: زنان، کودکان، سالمندان، و کم توانان جسمی – حرکتی
- ارتقای سرمایه اجتماعی و جلب مشارکت شهروندان در پیشبرد طرح های شهری لازم برای نیل به توسعه همه جانبه و پایدار
- ...
- د) راهبردهای مالی اقتصادی
- برنامه ریزی براساس اقتصاد مقاومتی از کلان تا خرد
- تلاش در جهت تامین منابع پایدارشهری
- توسعه سرمایه گذاری در مدیریت شهری و....
- نظارت عالیه و مبارزه با مفاسد اقتصادی احتمالی
- ....
- و ) راهبردهای مدیریتی
- کمک به ایجادشورای فقهی و حقوقی جهت بررسی وتاییدیه مصوبه های طرحهای کلان شهر و استان
- بکار گیری از مشاوره های تخصصی
- رفع نیازهای شهر و تامین نیاز و ضرورتهای شهروندان.
- تلاش با روحیه جهادی وبسیجی
- بسیج منابع انسانی در جهت سرعت گرفتن امور
- درخواست از مدیران ارشد استان و مدیران کشوری مبنی بر نگرش خواسته های کلان برای توسعه شهر
- مدیریت منسجم بحران= کاهش خسارات بلایای طبیعی
- رعایت استانداردهای پژوهشی در هنگام ارائه طرح های مرتبط با مدیریت شهری
- نظارت بر ارزیابی عملکردمدیران براساس شایستگی ها وحسن برخورد وسلامت کاری
- نظارت بر اجرای کلیه قوانین، آئین نامه ها و مقررات مربوط
- تلاش برای هماهنگی ادارات مختلف دخیل در مدیریت شهری برای پیشبرد اهداف و برنامه های شهری و جلوگیری از موازی کاری
- تلاش برای به کارگیری نیروهای متخصص در برنامه ریزی و اداره شهر
- جلوگیری از تصمیمات سلیقه ای و تلاش برای برنامه محور بودن اقدامات شهرداری
- تبدیل شهر کرج به شهر شایسته انقلاب اسلامی والگوی شهراسلامی
- تحقق مدیریت یکپارچه و هماهنگ استان البرز و شهری باید از متون و کاغذ های مکتوب به منصه اجرا و عملیات برسد
- تحقق شایسته سالاری و بکارگیری مدیران مومن انقلابی در مناسب حساس
- ....
مشخصات معرفها
- اطلاعات معرف اول * / شماره تماس *
- اطلاعات معرف دوم */ شماره تماس *
- اطلاعات معرف سوم */ شماره تماس *
- اطلاعات معرف چهارم/ شماره تماس
- اطلاعات معرف پنجم/ شماره تماس
... ، مهدوی عارف ، آقاخانی ، سید حسینی ، ..... / 30 ابان 1402 /
بسم الله الرحمن الرحیم
"من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مدنظر داشته باشم."
وظایف عمده مجلس در دو بخش خلاصه می گردد:
الف- قانونگذاری
ب – نظارت
حال جهت اطلاع و آگاهی از جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و همچنین نحوه اداره مجلس بر اساس آیین نامه داخلی و آشنایی با بخش های مختلف مجلس شورای اسلامی که مسئولیت ارتباط با مردم را به اشکال مختلف به عهده دارند به طور خلاصه اطلاعاتی ارایه می گردد. بدیهی است محققین و صاحب نظران می توانند با مراجعه به قانون اساسی – آیین نامه داخلی مجلس – مشروح مذاکرات مجلس و همچنین انتشارات مجلس شورای اسلامی اطلاعات کاملتری را نسبت به مجلس شورای اسلامی کسب نمایند.
- مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می شوند تشکیل می گردد (اصل ۶۲ قانون اساسی)
- دوره نمایندگی مجلس چهار سال است. (اصل ۶۳ قانون اساسی)
- عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتادنفر است . (قسمتی از اصل ۶۴ قانون اساسی )
- زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می کنند. ( قسمتی از اصل ۶۴ قانون اساسی)
- مجلس شورای اسلامی با حضور دو سوم مجموع نمایندگان (۱۸۰ نفر) رسمیت پیدا می کند. (قسمتی از اصل ۶۵ قانون اساسی)
- مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن باید از رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود. (قسمتی از اصل ۶۹ قانون اساسی)
- مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند. (اصل ۷۱ قانون اساسی)
- مجلس شورای اسلامی نمی تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این مسئله به عهده شورای نگهبان می باشد. (اصل ۷۲ قانون اساسی)
- لوایح قانونی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس تقدیم می شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است.
- عهدنامه ها ، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. (اصل ۷۷ قانون اساسی)
- گرفتن و دادن وام و یا کمک های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد. (اصل ۸۰ قانون اساسی)
- هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید. (اصل ۸۴ قانون اساسی)
- نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهارکرده انده یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد. (اصل ۸۶ قانون اساسی)
- رئیس جمهور برای هیات وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رای اعتماد بگیرد. (قسمتی از اصل ۸۷ قانون اساسی)
- در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد. (قسمتی از اصل ۸۸ قانون اساسی)
- نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند در مواردی که لازم می دانند هیات وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. (قسمتی از اصل ۸۹ قانون اساسی)
- اگر مجلس به هیات وزیران و یا وزیر مورد استیضاح رای اعتماد نداد هیات وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می شود. (قسمتی از اصل ۸۹ قانون اساسی)
- در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهور رای دادند مراتب جهت اجرای بند ۱۰ اصل یکصدودهم به اطلاع مقام رهبری می رسد. (قسمتی از اصل ۸۹ قانون اساسی)
- هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضاییه داشته باشد، می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند. (اصل ۹۰ قانون اساسی)
به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب زیر تشکیل می شود:
۱- شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسایل روز، انتخاب این عده با مقام رهبری است.
۲- شش نفر حقوقدان، در رشته های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند و با رای مجلس انتخاب می گردند. (اصل ۹۱ قانون اساسی)
- تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلام با اکثریت فقهای شورای نگهبان و تشخیص عدم تعارض آنها با قانون اساسی بر عهده اکثریت همه اعضای شورای نگهبان است. (اصل ۹۶ قانون اساسی)
- نمایندگان مجلس باید در نخستین جلسه مجلس به ترتیب زیر سوگند یاد کنند و متن قسم نامه را امضاء نمایند.
ظایف اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونگذاری و نظارت است. ( برنا ، ایلام ، ۱۳۹۵/۰۵/۰۶ )
1) قانونگذاری
مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی، می تواند قانون وضع کند. پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت عنوان "لایحه" (مصوب وزرا و پیشنهاد شده توسط دولت، رئیس قوه قضائیه و یا شورای عالی استان ها) و یا "طرح" (پیشنهاد شده توسط حداقل 15 نفر از نمایندگان) به مجلس وارد و تصمیم گیری در مورد آنها انجام می شود. همچنین، وظیفه شرح و تفسیر قوانین عادی نیز به عهده مجلس می باشد. مجلس حق تصویب رجوع به همه پرسی در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را داشته و نیز هر نوع تغییر در خطوط مرزی کشور به صورت اصلاحات جزئی و با رعایت مصالح می تواند توسط مجلس انجام شود.
2) نظارت
نظارت شامل نظارت مجلس در تشکیل دولت شامل رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، نظارت عام نماینده شامل تذکر شفاهی (در نطق پیش از دستور) یا کتبی (به وزیر و یا رئیس جمهور)، سوال و نیز استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران، تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور، رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران، نیز نظارت های مالی مثل تصویب بودجه سالانه و نظارت مستقیم بر دیوان محاسبات کشور و غیره است.
بنابراین، جایگاه مجلس شورای اسلامی در دو بعد قانونگذاری و نظارت، بسیار رفیع است و عموم نمایندگان در برنامهریزی و سیاست گذاریهای کلان جامعه از قدرت لازم برخوردارند. احاطه بر مسایل کلان مملکتی، برخورداری از هوش، ذکاوت و درایت سیاسی، قوه تشخیص بالا، قدرت تجزیه و تحلیل مسایل، حوصله، توانایی و سواد جستجو، دستیابی و مطالعه اطلاعات، به همراه مشاوران خوش فکر، با درایت و صاحب نظر، از ویژگی هایی است که انتظار می رود در یک نماینده مجلس در حد قابل قبول وجود داشته باشد. در صورتی که چند ویژگی مذکور در یک نماینده نباشد، تمرکز روی وظایف محوله کمرنگ شده و نمایندف از وظایف اصلی خود منحرف و چه بسا به اموری سطح پایین و دور از شأن والای نمایندگی سوق داده شود. چنین نماینده ای که به هر دلیل از جمله عدم توانایی و عدم توجه به مسایل کلان کشوری از انجام وظایف خود عدول می کند، در صورتی که کمی منصف باشد، آرای اش به مسایل مطرح شده در مجلس از حد ممتنع فراتر و فروتر نخواهد رفت و اگر هم موافقت و موافقی باشد، غیرآگاهانه و همسو با های و هوی موجود در مجلس و تحت تأثیر لابیگری های داخل و خارج از آن خواهد بود. چه بسا بعد از چندی مسایل مطرح شده از دایره محفوظات ذهنی نماینده خارج و برخلاف رأی داده شدۀ فراموش شده، ممکن است حتی به انتقاد از آن بنشیند.
وظیفه نماینده مجلس چه نیست؟
واقعیت این است که وظایف حوزه بومی نمایندگی یک نماینده به صورت قوانینی نانوشته و فاقد چارجوب مشخص و خارج از محدوده تعیین شده در قانون است. از این رو، هر نماینده به تشخیص خود در ایفای نقش در حوزه انتخابی اش، اقدام می کند. نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه اش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می تواند ضعف مسئولین بومی را به مقامات عالی گزارش دهد. مردمان یک منطقه به نمایندگی از خودشان یک نفر را انتخاب میکنند تا حرف، مشکلات، کاستی ها را به عنوان منتخب مردم و امین مردم به گوش مراجع بالاتر برسانند و در کنار آن پیگیر خواسته های بر حق مردم و منطقه باشد.
نماینده مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند. معرفی شاخص ها، توانمندی ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسؤلان عالی کشوری و استانی، توسط نماینده می تواند یکی از مصداق های نظارت بر اجرای قانون باشد.
1) وظیفه نماینده دخالت در اجرا نیست
بسیاری از مردم و گاه خود نماینده ها امور اجرایی در حوزه انتخابی مربوطه را جزو وظایف نماینده مجلس می دانند در حالی که این وظایف عمدتاً بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه می باشد. هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می یابند مردم تقاضای رفع معضلات شهری و معیشتی را دارند، گاه ت
مام نارساییهای شهرستان را از عملکرد نماینده میبینند، در حالی که پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است. نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرا را ندارد. سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاه های دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارایه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است.
2) نماینده واسطه مردم و دستگاه های اجرایی نیست
نماینده ای که واسطه مردم و دستگاه اجرایی شود به جای وظیفۀ تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن خود وسیلۀ دور زدن قانون و عدم اجرای آن می شود. کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست. نیازهای موردی مردم که می تواند با روش های غیرعوام فریبانه و نظارتی به صورتی گسترده تر و موثرتر مرتفع شود، به صورتی وقتگیر و مورد به مورد با انبوهی از نامه نگاری ها انجام و جالب این است که هر چه بیشتر نظر مردم ناآگاه از وظایف نمایندگی را جلب می کند.
3) نماینده حق دخالت مستقیم در عزل و انتصابات را ندارد
نماینده حق سفارش خودی ها و اهالی ستاد برای انتصابات ندارد مگر اینکه از وی استعلام کنند و ایشان فردی را نه بخاطر ستادی بودن بلکه بخاطر لایق بودن (چه بسا ستادی هم باشد) سفارش کند اما نباید تاکید کند یا تحمیل کند. نماینده خود را چه به حق و چه ناحق، در عزل و انتصابات شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر کند. شاید تصور و نیت برخی نمایندگان کمک به مجموعه برای برخورداری از مدیری شایسته و توانمند است، در حالی که به لحاظ محدودیت دایره دید و شناخت از افراد به ستاد و پیرامون، خود به خود انتصابات جناحی را دامن زده و همین نوع انتصاب دلیلی می شود که نماینده نتواند مدیر انتصابی را مورد بازخواست جدی قرار دهد. عملکرد منفی مدیر نیز به وجهه نماینده آسیب خواهد زد. اما در صورتی که در انتصابات شایسته سالاری و نظرات داخل مجموعه ای یا نهاد مافوق آن مدنظر باشد. بازخواست و نظارت از سوی نماینده با سهولت امکان پذیر شده و در برکناری ها و عزل های احتمالی هم ملاحظه ای در کار نخواهد بود. ضمن این که نماینده به این شکل قدرت خود را نیز به رخ کشیده و در اذهان عمومی نه به عنوان یک دخالتگر بلکه به عنوان یک نجاتگر تصویر خواهد شد.
4) نماینده شفاعت کننده نیست
نماینده نباید به عنوان یک شفاعت کننده عمل کند که اگر به عنوان مثال درخواستی از شخصی توسط ارگانی اجابت نشد، در نقش یک پدر توصیه گر وارد عمل شده و به حل مشکل به صورت موردی بپردازد. به عبارت دیگر، نمایندگان نباید خود را در حد واسطه بین بانک ها، نهادها و ارگان ها و مردم تنزل دهند. بلکه در صورتی که آشفتگی و بی قانونی خاصی مشاهده شده و یا نیاز به خدمات خاصی از سوی یک نهاد به شهرواندان وجود دارد، با نظارت بر عملکرد مدیران به اصلاح فراگیر و نه موردی امور در حوزه مربوطه پرداخته و به این شکل به بهبود امور شهری و برطرف نمودن نیازهای عموم شهروندان کمک کنند. به عبارت دیگر نباید تنها مسیر اجابت درخواست های قانونی و غیرقانونی، نباید شفاعت نماینده باشد. با نهادینه شدن این مسیر، مسولین ارگانها و نهادها نیز نمی توانند مدیریت درستی بر مجموعه خود داشته و شهر می شود پر از مدیران کتف بسته ای که برای حفظ میز مدیریتی هر نوع بی قانونی را به جان می خرند.
در نهایت، در صورتی که نماینده ای بیش از حد در امور مربوط و نامربوط حوزه انتخابی خود را درگیر کند، تبعاً در انجام وظایف اصلی خود دچار انحراف خواهد شد و بلعکس اگر توجه، علاقه و احاطه به مسایل کشوری در وی کم باشد به سمت کارهای بومی و البته گاه سطح پایین روی خواهد آورد. بنابراین، درگیری نماینده با مسایل بومی نباید طوری باشد که اولاً انحراف از وظایف نمایندگی اتفاق بیافتد، ثانیاً باعث عدم تمرکز روی وظایف اصلی بشوذ ثالثاً به حرکت های پوپولیستی (عوام فریبانه) برای جلب آرای مردم برای دوره بعد تبدیل بشود و رابعاً در مدیریت شهری اختلال ایجاد کند. و این جاست که جایگاه نمایندگی افول میکند