***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

 

 

پیشینه یاس زیدشت طالقان از اغاز تاکنون در یک نگاه  - به ترتیب تاریخ  

بسمه تعالی

با سلام محضر اعضای محترم یاس زیدشت طالقان ، سروران گرامی ؛ از انجا که شناخت گذشته ، چراغ راه اینده می باشد ( با هدف اجتناب از تکرار اشکالات و ضعفهای گذشته  ومحدودیت های قانونی و بهره گیری از قوتها و فرصتها ) ،  اطلاعات  مرتبط با یاس زیدشت جمع و تدوین شده جهت بهره برداری تقدیم میشود. اگر نکات دیگری شما دارید بفرمایید اضافه شود . سلامت و سرافراز باشید  - هاشمی فشارکی اول دی 1400

********************

تصویب ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده اراضی دریاچه سد طالقان (مصوب 22 /4 /1371) 

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 22 /4 /1371 موضوع پیشنهاد وزارت نیرو برای ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده اراضی دریاچه سد طالقان و حریم آن را مورد بررسی قرار داده و به شرح زیر تصویب نمود: به جز در روستای کماکان که ایجاد ساختمان طبق عرف محل و در حد نیاز همان روستا بلامانع می باشد، در سایر اراضی محدوده دریاچه و حریم سد طالقـان احـداث هـرنوع ساختمان و تأسیسات ممنوع خواهد بود و لازم است که این محـدودیت قـبلاً بـه اطـلاع کلیـه مالکین محدوده مورد نظر برسد.
ضمناً سازمان آب منطقه ای موظف گردید حداکثر ظرف مدت 6 ماه مطالعات زیسـت محیطـی حوزه آبریز طالقان را انجام داده و نتیجه را در قالب معیارها و ضوابط زیست محیطـی بـرای تعیـین کاربری اراضی حوزه مذکور به شورای عالی گزارش نماید.

********************

 در فروردین سال ۱۳۸۱، عملیات ساخت سد مخزنی طالقان آغاز شد

********************

دکتر پیروز حناچی ( از امنا ) دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران :  در دولت اول و دوم سید محمد خاتمی در فاصله سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴

********************

 یکی از افراد اصالتا بومی طالقان ( س . ب . ح ) و حضور ایشان در هیات امنا ، احتمالا میتوان وی را پیشنهاد دهنده خرید ملک در طالقان ویا یکی از افراد موثر در موضوع دانست .

********************

 امضای قرارداد بیع سه قطعه زمین :  با دادن مبلغی بعنوان پیش پرداخت به مالک و ایجادتعهداتی برای پرداخت وجوه زمینهای خریداری شده توسط اعضا در سال 1384 -

********************

افتتاح حساب و جمع آوری وجوه از اعضا :  در اواخر سال 1384 در بانک صادرات شعبه جمالزاده  شماره حساب 0305180953008 بنام اقایان احمد اژدری ، مجید اشتری فر ، مصطفی اقورخانی ، محمد ابراهیم خمامی افتتاح میشود .

********************

نیابت مالی به اقای بحری : صورتجلسه مورخ 8 اسفند 1384 به جناب اقای محمد بحری خمامی ، نماینده هیات امنا یاس زیدشت به امضای اقایان :

  1. جناب اقای سید مهدی مبلغ
  2. جناب اقای محمد طاهری
  3. جناب اقای احمد اژدری
  4. جناب اقای مهدی بخشنده
  5. جناب اقای عبدالرحمان مسایلی
  6. جناب اقای مجید اشتری فر
  7. جناب اقای اکبر معصومی
  8. جناب اقای مصطفی اقور خانی
  9. جناب اقای سید بهشید حسینی
  10. جناب اقای محمد جعفر عظمی اصفهانی
  11. جناب اقای سید حسین شاعالمی
  12. جناب اقای سعید طباطبایی ( نماینده حقوقی مجمع )
  13. جناب اقای محمد بحری خمامی 

********************

 شروع به دریافت وجوه از اعضا

از تاریخ 11 اسفند 1384 در حالیکه هنوز هیچ قراردادی منعقد نشده بود ، وجوه اعضا به حساب اعلامی واریز میشود . و ظرف حدود هشت ماه کل مبلغ 10 ملیون تومان قرارداد واریز میشود .

********************

انعقاد قرارداد با اعضا

در تار یخ 21 اسفند 1384 به امضای جناب اقای محمد بحری خمامی  به نمایندگی از هیات امنا و امضای جناب اقای سعید طباطبایی بعنوان نماینده حقوقی پروژه  و پیوست صورتجلسه تفویض اختیاربه اقای بحری ، به امضای سیزده نفر هیات امنا

********************

سد مخزنی طالقان در سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید

********************

آگهی تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گردشگری یاس زیدشت سهامی‌خاص 1 تیر 1387

5 ـ اولین مدیران شرکت:
۱ـ۵ ـ آقای مصطفی آقورلی‌خانی به سمت رئیس هیئت‌مدیره.
۲ـ۵ ـ آقای احمد اژدری به سمت نایب رئیس هیئت‌مدیره.
۳ـ۵ ـ آقای سیدسعید طباطبائی به سمت عضو هیئت‌مدیره.
۴ـ۵ ـ آقای سیدحسین شاه‌عالمی به سمت عضو هیئت‌مدیره.
۵ـ۵ ـ آقای محمدجعفر عظیمی‌اصفهانی به سمت عضو هیئت‌مدیره.
۶ـ۵ ـ آقای حامد مظاهریان به سمت عضو هیئت‌مدیره.

۷ـ۵ ـ آقای محمدابراهیم بحری‌حمامی به سمت عضو هیئت‌مدیره.
۸ـ۵ ـ آقای محمد ابراهیم‌بحری‌حمامی به سمت مدیرعامل به مدت ۲ سال انتخاب گردیدند.
۶ ـ دارندگان حق امضاء: امضاء کلیه وراق و اسناد بهادار و تعهدآور شرکت از قبیل چک ـ سفته ـ بروات ـ قراردادها و عقود اسلامی با امضاء مدیرعامل و نایب رئیس یا رئیس هیئت‌مدیره متفقاً همراه با مهر شرکت معتبر است و کلیه اورق و اسناد عادی و اداری شرکت با امضاء مدیرعامل به تنهائی با مهر شرکت معتبر است.
۷ـ اختیارات مدیرعامل: مطابق اساسنامه می‌باشد.
۸ـ بازرس اصلی و علی‌البدل:
۱ـ۱ ـ آقای مجتبی غروی به عنوان بازرس اصلی.
۲ـ۲ ـ آقای محمد اشتری به عنوان بازرس علی‌البدل.

********************

تغییر شرکت سرمایه گذاری توسعه گردشگری یاس زیدشت -آگهی ثبت شده در تاریخ 1387/04/03: شرکت فوق در تاریخ 29/03/1387 تحت شماره 323733 در این اداره به ثبت رسیده و در تاریخ 29/03/1387 از لحاظ امضا ذیل دفاتر تکمیل گردیده و خلاصه اظهارنامه آن به شرح زیر جهت اطلاع عموم در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار ابرار آگهی می شود: 1 موضوع شرکت: فعالیت در تمامی امور مربوط به گردشگری انجام مطالعات ارایه طرح های اجرایی ساخت و احداث پروژه های رفاهی خدماتی تفریحی از قبیل هتلها متل مهمان سرا رستوران چایخانه پارک بازارچه های سنتی و مدرن شهربازی مراکز تفریحی و ورزشی هتل ویلا باغ جذب سرمایه گذاری خارجی و مشارکت با آنها و پروژه ها و طرح های گردشگری احداث و احیاِی اراضی جنگلها و مراتع و اجرای طرح های مربوطه جذب گردشگری ارایه خدمات اقامتی خرید و فروش صادرات و واردات ابزار و لوازم تجهیزات مربوط به امور فوق ارایه خدمات و سرویس های لازمه به خودروهای گردشگران مدیریت و راهبری گروههای گردشگر در مناطق دریایی کوهستانی جنگلی کویری تاریخی سرمایه گذاری در مناطق فوق برای ایجاد قطبهای گردشگری تهیه هرگونه کتاب جزوه و عکس از مراکز و پتانسیل های گردشگری طبیعی تاریخی و مذهبی ایران ایجاد تاسیس ات ساحلی و کوهستانی و جنگلی در راستای ارایه خدمات به گردشگران ایجاد دفاتر و شعبات در داخل کشور و سایر کشورها به منظور ارایه خدمات فوق و جذب گردشگران دریافت هرگونه تسهیلات و اعتبارات ارزی و ریالی از بانکهای دولتی و خصوصی ایرانی و خارجی موسسات مالی در قالب عقود و قراردادها و مشارکت آنها همچنین دریافت هرگونه تسهیلات دولتی و عمومی و با رعایت کلیه قوانین و مقررات سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و پس از اخذ مجوزهای لازم. 2 مدت شرکت: از تاریخ ثبت به مدت نامحدود. 3 مرکز اصلی شرکت: 13 استان تهران شهر تهران خ فاطمی خ 4 پ 16 واحد 2/4 سرمایه شرکت: مبلغ 000/000/450 ریال منقسم به 45000 سهم 000/10 ریالی که تعداد 45000 سهم بی نام می باشد که مبلغ 000/500/157 ریال توسط موسسین طی گواهی بانکی شماره 138/669 مورخ 29/02/1387 نزد بانک صادارت شعبه فلسطین شمالی پرداخت گردیده است و الباقی سرمایه در تعهد صاحبان سهام می باشد. 5 اولین مدیران شرکت: 15 آقای مصطفی آقورلی خانی به سمت رییس هییت مدیره. 25 آقای احمد اژدری به سمت نایب رییس هییت مدیره. 35 آقای سیدسعید طباطبایی به سمت عضو هییت مدیره. 45 آقای سیدحسین شاه عالمی به سمت عضو هییت مدیره. 55 آقای محمدجعفر عظیمی اصفهانی به سمت عضو هییت مدیره. 65 آقای حامد مظاهریان به سمت عضو هییت مدیره. 75 آقای محمدابراهیم بحری حمامی به سمت عضو هییت مدیره. 85 آقای محمد ابراهیم بحری حمامی به سمت مدیر عامل به مدت 2 سال انتخاب گردیدند. 6 دارندگان حق امضا: امضا کلیه وراق و اسناد بهادار و تعهدآور شرکت از قبیل چک سفته بروات قراردادها و عقود اسلامی با امضا مدیر عامل و نایب رییس یا رییس هییت مدیره متفقاً همراه با مهر شرکت معتبر است و کلیه اورق و اسناد عادی و اداری شرکت با امضا مدیر عامل به تنهایی با مهر شرکت معتبر است. 7 اختیارات مدیر عامل : مطابق اساسنامه می باشد. 8 بازرس اصلی و علی البدل: 11 آقای مجتبی غروی به عنوان بازرس اصلی. 22 آقای محمد اشتری به عنوان بازرس علی البدل. اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری
********************

فروش قطعات ازاد درخرداد 1386 قطعاتی با قیمت بالاتر از قیمت قبلی  به متقاضیان بفروش میرسد  .

********************

چاپ سررسید تبلیغی در سال 1388 با عنوان شرکت سرمایه گذاری و توسعه گردشگری یاس زیدشت بهمراه تصاویری از زمین یاس زیدشت  و نمای مشرف زمینهای یاس زیدشت به دریاچه طالقان

********************

کتابچه مطالعاتی یاس زیدشت

یک کتابچه مطالعاتی حاوی یک سری مطالعات کپی شده از جاهای دیگر ، بهمره به چند تصویر از طبیعت یاس زیدشت و دو نقشه کلی از یاس زیدشت که توسط یک مشاور بنام مهندسین مشاور دیارگاه  تهیه شده است ، به اعضا داده میشود .

********************

..... ؟

********************

فاز اول واگذاری قطعات زمین

در سال 1391 اعلام میشود افراد متقاضی واگذاری در فاز اول مبلغ هشت ملیون تومان جهت راهسازی و اماده سازی به شماره حساب 0305180953008 در بانک صادارت شعبه جمالزاده بنام اقایان احمد اژدری ، مجید اشتری فر ، مصطفی اقورخانی ، محمد ابراهیم خمامی  واریز شود .

******************** 

دکتر پیروز حناچی ( از امنا ) دبیرشورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم (دولت تدبیر و امید سال ۹۲ تا ۹۶)

********************   

در سال 1392 اعلام میشود افراد متقاضی واگذاری در فاز اول مبلغ 4 و نیم ملیون تومان جهت کارهای پروژه به شماره حساب 0305180953008 در بانک صادارت شعبه جمالزاده بنام اقایان احمد اژدری ، مجید اشتری فر ، مصطفی اقورخانی ، محمد ابراهیم خمامی  واریز شود .

******************** 

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز طی سال‌های  ماقبل 94 ؛  17 منطقه نمونه در استان البرز ( ازجمله یاس زیدشت ) توسط هیئت دولت مورد تصویب قرار گرفته بود. خبر آنلاین ۱۳۹۴-4-۳۱ 

******************* * 

ـ پهنه گردشگری و تفرجگاهی از پهنه های اصلی حذف و مناطق موردنظر طرح در قالب عرصه های مستعد گردشگری گسترده در سایر پهنه ها مشخص و عملکردهای هماهنگ با آن در قالب ضوابط مجاز ممنوع و مشروط پهنه های اصلی ارائه شود. لذا پهنه های اصلی طرح به سه پهنه حفاظتی، پهنه سکونتگاهی و پهنه زراعی ـ باغی محدوده گردد.  ( مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح حوزه آبخیز سد طالقان ،   ۲۳/۴/۱۳۹۴ ) ( پیوست )  

******************** 

منطقه یاس زیدشت در شهرستان طالقان جزو مناطق نمونه گردشگری قرار گرفت  خبر آنلاین ۱۳۹۴-4-۳۱ 

عبدالناصر میرچی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: منطقه یاس زیدشت در شهرستان طالقان جزو مناطق نمونه گردشگری قرار گرفت.

میرچی خاطرنشان کرد: استان البرز در حوزه زیرساخت‌های گردشگری با کمبودها و محدودیت‌هایی مواجه است که باید هر چه سریع‌تر این کمبودها در این حوزه مرتفع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: در این راستا یکی از مناطقی که به تازگی در حوزه مناطق گردشگری این استان تأیید شده است،‌ منطقه یاس زیدشت در شهرستان طالقان می‌باشد.

به گفته میرچی هم اکنون مطالعات لازم در این زمینه صورت گرفته است و با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم باید اقدامات مناسب به منظور ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه و به منظور جذب گردشگر انجام شود.

به گفته این مسئول طی سال‌های گذشته 17 منطقه نمونه در استان البرز توسط هیئت دولت مورد تصویب قرار گرفته بود.

این مسئول بیان داشت: دراین راستا و برای تحقق اهداف مورد نظر در حوزه گردشگری و به منظور پایش، ساماندهی و فعال‌سازی کل مناطق نمونه از جمله منطقه نمونه گردشگری یاس زیدشت، به صورت سرجمع اعتباری به میزان 400 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی به این طرح مطالعاتی اختصاص داده شده است.

******************** 

 اخذ مجوز شماره 12507 مورخه 12/10/1394 از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران توسط شرکت سرمایه گذاری توسعه گردشگری یاس زیدشت  . [2]

********************

تغییر شرکت سرمایه گذاری توسعه گردشگری یاس زیدشت - آگهی ثبت شده در تاریخ 1394/11/06: به استناد صورتجلسه هییت مدیره مورخ 25/05/1394 و مجوز شماره 12507 مورخه 12/10/1394 اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تصمیمات ذیل اتخاذ شد: محمد ابراهیم بحری خمامی به سمت مدیرعامل و عضو اصلی هییت مدیره مصطفی آقورلی خانی به سمت رییس هییت مدیره عباس استادان صفار به سمت نایب رییس هییت مدیره سید حسین شاه عالمی به سمت عضو اصلی هییت مدیره محمد جعفر عظیمی اصفهانی به سمت عضو اصلی هییت مدیره تعیین گردیدند.

********************

تغییر شرکت سرمایه گذاری توسعه گردشگری یاس زیدشت - آگهی ثبت شده در تاریخ 1394/11/06:به استناد صورتجلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مورخ 20/05/1394 و مجوز شماره 12507 مورخه 12/10/1394 اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تصمیمات ذیل اتخاذ شد: محمدابراهیم بحری خمامی ـ مصطفی آقورلی خانی ـ عباس استادان صفار ـ سیدحسین شاه عالمی ـ محمد جعفر عظیمی اصفهانی به عنوان اعضای هییت مدیره برای دو سال انتخاب گردیدند. سعید طباطبایی به سمت بازرس اصلی و مجید اشتری فر به سمت بازرس علی البدل برای مدت یکسال مالی انتخاب گردیدند.

********************

"پرداختی قبلی به فرماندار طالقان بابت کارسازی تغییر کاربری حدود 450 میلیون تومان میباشد که هم صور جلسه توا ق رسمی با ذکر رقم و امضا شده را دارد و هم مستندات پرداخت را، که امید هست در صورت گشایش مسیر احداث پروژه گرد شگری رقم پرداخت شده موجب تسهیلاتی در خصوص اولویت اخذ مجوز گردد.) " براساس بند 7 جلسه نمایندگان یاس زیدشت با اعضای امنا و هیات مدیریت یاس زیدشت در 10 مرداد 1400بیان شده است )

********************

اجرای فضای سبز و .... تاریخ .....؟

********************

پیگیری برخی کارهای ..... در تاریخ .....؟

********************  

دکتر حامد مظاهریان ( از امنا ) معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از 1395 الی 1400

********************

برگزاری بیش از 100  جلسه هیات امنا از ابتدا

********************

اخرین مجمع عمومی اعضای یاس زیدشت بدرخواست امنا در سال 1397

******************** 

........ ؟

********************

 افراد عضو امنا ،گلایه مند از امنا در عدم همراهی در شفافیت 16 سال گشته : آقایان خ - م  و عظیمی

********************

بند ۱۳ ابلاغیه شورای امنیت ملی  مبنی بر ممنوعیت احداثات درمجاور سد - تاریخ ...؟

********************

........ ؟

********************

مصوبه شورای عالی امنیت ملی طالقان را در بن بست قرار داده است ، گزارش شهروند البرز ،  ۴ تیر ۱۳۹۸

*******************

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع ناحیه طالقان

تاریخ تصویب : 1398/09/04   ( پیوست )

********************

رئیس دادگستری تهران با تأکید بر اجرای مصوبه شورایعالی امنیت ملی درباره آب شرب گفت: وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای تهران و محیط زیست باید از بروز و انتشار آلودگی‌ها از طریق فاضلاب شهرک‌های صنعتی جلوگیری کنند. ۰۳ دی ۱۳۹۸ -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی دادگستری استان تهران، حشمتی در نشست ماهانه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی، منابع طبیعی و حقوق عامه استان تهران که به منظور بررسی آب شرب استان تهران و همچنین صیانت از اراضی ملی و محیط زیست تشکیل شد، موضوع آب شرب استان تهران را با اهمیت برشمرد و اظهار کرد: صیانت از آب شرب سالم و بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن رودها و سدهای تامین کننده منابع آب شهروندان استان تهران، وظیفه مهمی است که این شورا بر عهده دارد و در این زمینه با دقت کامل باید مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه به مرحله اجرا درآید و انتظار بر این است که وزارت نیرو و سازمان‌های آب منطقه‌ای تهران و محیط زیست از بروز و انتشار آلودگی‌ها از طریق فاضلاب شهرک‌های صنعتی جلوگیری کرده و این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

*******************

مصوبه شورای عالی امنیت ملی، هر گونه ساخت و ساز خارج از بافت روستا و شهر ممنوع شده است ؛ جواد صادقلو فرماندار طالقان  ، سایت معاونت روستایی رییس جمهور ، بی تا ،

طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به دلیل وجود سد در شهرستان طالقان، هر گونه ساخت و ساز خارج از بافت روستا و شهر در این منطقه برای حفظ سلامت آب سد ممنوع شده است.  "( خبرگزاری شهروند ؛ ۴ تیر ۱۳۹۸ )

*******************

 مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح سامان‌دهی فضایی ـ عملکردی حوضه‌های آبریز سدهای تأمین کننده آب شرب شهر تهران ـ حوضه آبریز سد طالقان در استان البرز  ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ( پیوست )

********************

قرار بود تعدادی ساخت و ساز در یاس زیدشت شروع شود

  *******************

با دستور شورای عالی شهرسازی صورت گرفت  ممنوعیت ویلاسازی اطراف سدهای تهران ، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ( پیوست )

********************

تشکیل گروه واتس اپی اعضا در نیمه سال 1400

********************

جلسه  5 نفر اعضا با امنا : در تاریخ 10 آبان 1400. بخشی از اطلاعات پروژه بصورت شفاهی اعلام شد و یک نفر از اعضا ( اقای ابراهیمی ) انرا مکتوب و بدون امضا به اعضا ارایه کرد

********************

جلسه مجمع عمومی بدرخواست اعضا در 19 اذر 1400 : صحبت ها و انتقاداتی شد . شفاهی جمع بندی ای انجام شد . ولی تکلیف ان مشخص نشد  .

********************  

نامه درخواست قرائت شده و امضا شده جمعی از اعضا از امنای یاس زیدشت طالقان نسبت به

واگذاری سهم یک هزار متری هر یک از اعضای متقاضی به ترتیب و شرح پیشنهادی زیردر یک دوره زمانی معین و با برنامه زمان بندی مشخص  19 اذر 1400

******************** 

نامه گلایه آمیز  یکی از امنای محترم ( اقای مهندس جعفر عظیمی ) عدم همراهی برخی از اعضا در ارایه اسناد برای بررسی در 27 آذر 1400

********************

آینده

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

********************

پیوست 1

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح حوزه آبخیز سد طالقان

تاریخ تصویب1394/01/31

مرجع تصویبمصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

تاریخ ابلاغ1394/04/23

شماره ابلاغیه300/21781

سال1394

 

جزئیات متن قانون

شماره۳۰۰/۲۱۷۸۱ ۲۳/۴/۱۳۹۴ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح حوزه آبخیز سد طالقان استاندار محترم و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۳۱/۱/۱۳۹۴ طرح حوزه آبخیز سد طالقان را پیرو تصمیمات جلسه مورخ ۲۰/۱۱/۱۳۹۳ خود و با توجه به صورتجلسه مورخ ۶/۱۲/۱۳۹۳ کمیته فنی مورد بررسی قرار داد و به شرح ذیل اتخاذ تصمیم نمود: ۱ـ در خصوص روستاهای واقع در حوزه آبخیز سد و خصوصاً روستاهای واقع در حریم رودخانه و دریاچه، بر تهیه طرح امکانسنجی و مکانیابی انتقال روستاهای مذکور توسط بنیاد مسکن تأکید و مقرر گردید و هرگونه اقدام در این خصوص منوط به اخذ نتایج طرح های فوق الذکر و تصویب در شورای عالی گردد. ۲ـ کلیه طرح ها و پروژه های توسعه ای در حوزه آبخیز دریاچه اعم از طرح های در دست اجرا و یا در مرحله مطالعه از قبیل توسعه شبکه راهها ـ مناطق نمونه گردشگری قبل از اجرا مجدداً با روش های متداول در هر بخش مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گیرند و گزارش آن جهت بازبینی طرح های مذکور مجدداً به مراجع تصویب کننده ارائه شود. ۳ـ وزارت راه و شهرسازی ضرورت سطح و مقیاس عملکرد توسعه شبکه راهها در سطح حوزه آبخیز را با توجه به تأثیرات حساس آن در ابعاد ملی بر کل منطقه مورد بازنگری قرار دهد. ۴ـ عناوین اقدامات و پروژه های پیشنهادی جهت اجرائی نمودن نتایج مطالعات مطابق جداول ارائه شده در کمیته فنی به همراه سیاست ها ـ راهبردها، ضوابط و مقررات طرح و زمانبندی و نهاد مسئول اجرای آن به عنوان سند اصلی خروجی در کنار سند منطقه بندی پیشنهادی طرح ارائه گردد. ۵ ـ شورای عالی بر بازبینی عاجل مصوبه دولت با رویکرد تغییر سطح عملکرد ملی و منطقه ای منطقه نمونه گردشگری طالقان به سطح ملی و تجدیدنظر در محل استقرار آن توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی تأکید می نماید. ۶ ـ در خصوص سازمان اجرائی طرح مقرر شد شرح خدمات طرح مطالعاتی در دست تهیه توسط معاونت معماری و شهرسازی در کمیته فنی مطرح و پیشنهادات تکمیلی آن اضافه شود. ضمن اینکه خروجی های طرح در مقاطع مشخص به کمیته فنی ارائه شود. ضوابط و مقررات ۱ـ در ضوابط و مقررات دستورالعمل شماره ۵۸۹۷۷/۵۲۹۱۰۱.ث مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۸۲ هیأت وزیران و آئین نامه نحوه تعیین حد حریم و بستر رودخانه مصوب ۱۲/۴/۱۳۷۰ لحاظ شود. ۲ـ پهنه گردشگری و تفرجگاهی از پهنه های اصلی حذف و مناطق موردنظر طرح در قالب عرصه های مستعد گردشگری گسترده در سایر پهنه ها مشخص و عملکردهای هماهنگ با آن در قالب ضوابط مجاز ممنوع و مشروط پهنه های اصلی ارائه شود. لذا پهنه های اصلی طرح به سه پهنه حفاظتی، پهنه سکونتگاهی و پهنه زراعی ـ باغی محدوده گردد. ۳ـ ضوابط پهنه های زراعی ـ باغی در سه سطح مجاز (۱) فعالیت های زراعی و باغی، (۲) مشروط فعالیتهای وابسته به کشاورزی مطابق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و (۳) ممنوع. هرگونه فعالیت غیر از موارد (۱و ۲) ارائه شود. در ضوابط و مقررات طرح هرگونه ساخت و ساز اعم از دائم و موقت در حریم دریاچه و رودخانه به طور کلی و در همه عملکردها ممنوع اعلام شود. مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می شود. معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ـ پیروزحناچی

******************** 

پیوست 2

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع ناحیه طالقان

تاریخ تصویب1398/09/04

مرجع تصویبمصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

تاریخ ابلاغ1398/11/27

شماره ابلاغیه۱۷۳۸۳۷/۳۰۰

جزئیات متن قانون

شماره۱۷۳۸۳۷/۳۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح جامع ناحیه طالقان استاندار محترم و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۹/۴ طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه طالقان را با توجه به صورتجلسه مورخ۱۳۹۸/۰۵/۰۲ کمیته فنی شماره پنج، مورد بررسی قرار داد و ضمن تأیید طرح مذکور با تأیید سناریوی راهبردی مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز مبتنی بر حفاظت از محیط زیست، به حداقل رساندن اثرات منفی طرح های مرتبط با منطقه، احیاء نقش باغداری و کشاورزی منطقه و گردشگری طبیعی به عنوان عامل توسعه اقتصادی ناحیه، مقرر نمود اصلاحات به شرح زیر در اسناد طرح اعمال و متعاقباً پس از کنترل دبیرخانه شورای عالی توسط دبیر شورا ابلاغ گردد: ۱ـ انعکاس پهنه های مناسب برای استقرار انواع فعالیت گردشگری (متمرکز و گسترده...) و ضوابط و مقررات مربوط به هریک بر روی نقشه منطقه بندی کاربری اراضی پیشنهادی و جدول ضوابط و مقررات طرح لحاظ گردد. ۲ـ با توجه به اینکه در حال حاضر طرحهای متعددی برای ایجاد مناطق نمونه گردشگری در منطقه وجود دارند (تحت عناوینی مانند آسمان سو، یاس، سرو،...) لازم است طرحهای مذکور با رعایت احکام طرح توسعه و عمران ناحیه طالقان توسط وزارت میراث فرهنگی در قالب طرح منطقه نمونه گردشگری واحد یکپارچه شده وطرح مذکور به دلیل تأثیرات کالبدی آن در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسد و قبل از تصویب طرح مذکور از هرگونه اقدام اجرایی ممانعت بعمل آید. ۳ـ اداره کل راه و شهرسازی استان البرز مطالعات طرح را در محورهای زیر براساس استعلام از مراجع مربوطه تکمیل و حداکثر ظرف مدت یک ماه در اسناد طرح منعکس نماید: ۳ ـ۱ محورها و مراکز فرهنگی و گردشگری و پهنه های حفاظت میراثی با رعایت مقیاس طرح ناحیه از وزارت میراث فرهنگی ۳ـ۲ ملاحظات پدافند غیرعامل منطقه از سازمان پدافند غیرعامل ۳ـ۳ آخرین حرایم کلیه منابع آبی اعم از رودخانه، مسیل ها، دریاچه و سدطالقان و دیگر تأسیسات زیربنایی منطقه از وزارت نیرو ۴ ـ شورای عالی با توجه به قابلیت کشاورزی و گردشگری و فرهنگی منطقه، راه اندازی شهرکهای منطبق با قابلیت های یاد شده و با رعایت محدودیت های بارگذاری جمعیت و فعالیت در منطقه را مورد تأیید قرار داد و با احداث شهرک صنعتی جدید در این ناحیه مخالفت نمود. ۵ ـ در اسناد منطقه بندی کاربری اراضی پیشنهادی (نقشـه و جداول ضوابط و مقررات) ضمن رعایت عناوین کاربریها در انطباق با قرارداد هـمسان ۱۹ از درج عناوین غیـرمصرح و تفسـیرپذیر (ماننـد مناسب برای سکونت و فعـالیت) خودداری گردد. ۶ ـ هماهنگی احکام طرح ناحیه با احکام سند آمایش استان البرز توسط اداره کل راه و شهرسازی استان البرز بررسی و در صورت وجود مغایرت کلی مراتب جهت اتخاذ تصمیم به دبیرشورای عالی منعکس گردد. ۷ـ خط تقسیمات سیاسی «بخش» که از میان شهر طالقان عبور کرده است توسط وزارت کشور در اسرع وقت اصلاح شود. ۸ ـ آستانه های مغایرتهای اساسی طرح جامع ناحیه طالقان تعریف و پس از تأیید دبیرخانه در اسناد طرح منعکس گردد. ۹ـ با توجه به مسئولیت خطیر فرمانداری طالقان در مدیریت شرایط منطقه و کنترل شتاب آهنگ توسعه به سمت پایداری و هدایت تصمیمات بخشی در چارچوب طرح های توسعه فضایی مصوب، و به منظور تحقق مدیریت یکپارچه، پیشنهاد می شود فرمانداری طالقان به عنوان مدیر اجرایی شهرستان میزان تحقق پذیری طرح ناحیه طالقان را در پایان هرسال مورد ارزیابی قرار داده و نتیجه را به استانداری البرز و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری گزارش دهد. احکام عمومی لازم الرعایه طرح توسعه و عمران ناحیه طالقان ۱۰ـ تسریع در تهیه و تصویب طرح های توسعه فضایی که در حال حاضر برای منطقه طالقان در دست اقدام است(طرح ویژه تفصیلی شهر طالقان، طرح ویژه حریم شهر طالقان، طرح ساماندهی حوضه های آبریز تهران) و کنترل هماهنگی آنها طی مراحل تهیه و بررسی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان البرز وکمیته های فنی ذیل شورای عالی شهرسازی و معماری ایران. ۱۱ ـ با توجه به اینکه سد طالقان از منابع مهم تأمین آب شرب پایتخت محسوب می شود و نظر به مسئولیت قانونی وزارت نیرو در حفاظت از کیفیت آب این سد، تسریع در تجهیز کلیه مراکز جمعیت و فعالیت شهری و روستایی منطقه به شبکه دفع فاضلاب به عنوان یک اولویت توسط وزارت نیرو ضروری است. ۱۲ ـ حفاظت از باغات و اراضی کشاورزی منطقه و ممنوعیت تغییر کاربری آنها توسط دهیاریها، شهرداری ها و جهاد کشاورزی ۱۳ـ بر موارد زیر تأکید می گردد: ۱۳ـ ۱ انجام ارزیابی اثرات زیست محیطی بر اساس آیین نامه های مربوطه به عنوان شرط لازم در کلیه طرح ها وپروژه های توسعه ای و عمرانی مشمول در سطح ناحیه ۱۳ـ۲ کنترل محدوه و حریم روستاهای منطقه و ممانعت از گسترش غیرضروری آنها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز و مسئولین اجرایی استانی ۱۳ـ۳ لزوم اهتمام جدی جهت رفع و تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی موجود در منطقه به ویژه در حریم رودخانه و مسیل ها توسط نهادها و مراجع ذیربط (استانداری، ضابطین قضایی،...) ۱۳ـ۴ ارجحیت بوم گردی و تفرج گسترده بر گردشگری متمرکز در کل سطح ناحیه مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می شود. خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی طرح ها و... مدارک طرح پس از اصلاح براساس نظر شورای عالی جهت ابلاغ به مراجع ذیربط در اختیار دبیرخانه شورای عالی قرار گیرد. معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ صادق مالواجرد

***************************************

پیوست  3

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون طرح سامان‌دهی فضایی ـ عملکردی حوضه‌های آبریز سدهای تأمین کننده آب شرب شهر تهران ـ حوضه آبریز سد طالقان در استان البرز

شماره۱۶۹۸۱۹/۳۰۰                                                                   ۱۳۹۹/۱۲/۱۰

استاندار محترم و رئیس‌ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز

شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران درجلسه مورخ۹۹/۹/۳ موضوع سامان دهی فضایی، عملکردی حوضه‌های آبریز سدهای تأمین کننده آب شرب شهرتهران (کرج، لتیان، طالقان، لار، ماملو و امیرکبیر) را پیرو استماع گزارش مشاور مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و دفتر طرح‌های کالبدی مورد بحث و بررسی قرار داد و مقرر نمود : موضوع مجددا و با هماهنگی استاندارمحترم البرز و اعضاء ذی‌ربط شورای عالی(نمایندگان محترم وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و سازمان حفاظت محیط زیست) و دبیرخانه شورای عالی مورد بررسی تفصیلی قرار گرفته و نتیجه ظرف مدت دوهفته جهت اتخاذ تصمیم نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود.در اجرای تکلیف مذکور مصوبه جلسه مورخ ۹۹/۱۰/۱ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به شرح اعلام میگردد:

 دراجرای ابلاغیه مورخ ۱۳۹۴/۵/۶ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با موضوع مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران و تکلیف محوله به وزارت راه و شهرسازی (با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) طی بند ۱۳ ابلاغیه مذکور مبنی برتهیه طرح ساماندهی مناطق واقع درحوضه‌های آبریز با تاکید بر ساماندهی نقاط تفرجگاهی، تدوین راهکارهای اجرایی، ضوابط ویژه ساخت‌وساز وکنترلی به تفکیک کاربری‌ها، و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری و سپس ابلاغ به استانداری‌های تهران و البرز برای اجرا، بررسی طرح تهیه شده توسط معاونت شهرسازی‌ومعماری ایران باعنوان"طرح ساماندهی فضایی‌ـ‌ عملکردی حوضه‌های آبریزسدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران (بارویکردحفاظت ازآب وگردشگری پایدار)" در دستورکار شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران قرار گرفت .

با توجه به پیچیدگِی‌ها و حساسیت طرح و گستره فضایی حوضه‌های آبریز تأمین‌کننده آب شرب تهران دراستان‌های تهران و البرز و ضرورت بررسی‌های دقیق تر، در عین تسریع در مدیریت مداخلات ناهمسو و ناهماهنگ نهادهای اجرایی مسئول از یکسو و گرایش‌های پرشتاب برای ساخت‌و ساز و توسعه‌های غیرنظام‌مند (به ویژه تقاضا برای ساخت وسازهای تحت عنوان گردشگری) از سوی دیگردردوحوضه آبریز سدهای طالقان وامیرکبیر، بررسی طرح مذکوردر استان البرز و درحوضه‌ آبریزسد طالقان در اولویت بررسی در شورای عالی قرارگرفت و طی دوجلسه درتاریخ های۹۹/۹/۳ و ۹۹/۱۰/۱ مطالعات و احکام طرح در این حوضه، با رعایت محوریت "مقابله با آلودگی وحفاظت از آب"(موضوع موردتاکیددرابلاغیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی) وباتوجه ویژه به ملاحظات زیر بررسی شد :

۱ـ تأمین امنیت آب شرب پایتخت؛

۲ـ توسعه گردشگری و تفرج پایدار و دوستدار طبیعت(موضوع مورد نظردر بند ۱۳ ابلاغیه شورای امنیت ملی) و حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی در حوضه‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود در مناطق مورد مطالعه ؛

۳ـ سطح ملی طرح و ضرورت رویکرد انقباضی در ساخت‌وسازها و رشد کالبدی حوضه‌های آبریز؛

۴ـ حفاظت محیط‌زیست به‌ویژه از منظر آلایندگی آب و مؤلفه‌های آن از جمله پسماندها و پساب‌ها‌؛

۵ ـ لزوم ارتقاء معیشت و کیفیت زندگی جامعه محلی؛

۶ ـ واقع‌نگری در شناسایی تقاضاها، نیازها و اولویت‌های توسعه در سطح ملی و محلی؛

۷ـ اهمیت مدیریت اجرایی طرح؛

۸ ـ ضرورت یکپارچگی، شفافیت و صراحت احکام و ضوابط پیشنهادی طرح .

شورای عالی شهرسازی و معماری پس ازاستماع نتایج مطالعات انجام شده و با تأیید شیوه‌های جدید اتخاذ شده در تهیه طرح، و ضمن تصویب احکام طرح در محدوده حوضه آبریز سدطالقان دراستان البرز، بر ضرورت تحقق دیگر بندهای ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی همزمان با مأموریت بند ۱۳ این ابلاغیه به منظور اثربخشی احکام طرح تأکید و مقرر نمود اسناد نهایی طرح در حوضه یادشده با لحاظ موارد زیر توسط دبیرخانه شورای عالی ابلاغ شود :

۱ـ به منظور افزایش ضمانت اجرایی طرح(به منزله چالش اصلی در تحقق اهداف طرح و مصوبه شورای عالی امنیت ملی)، مقرر شد نظام مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز بصورت فرابخشی زیر نظر هیئت دولت بارعایت موارد زیر طراحی ومستقر شود. ساختار مدیریتی مذکور ظرف مدت حداکثر سه ماه به پیشنهاد مشاورطرح به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده وبرای اخذ مصوبه  نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد :

۱ـ ۱ـ اجتناب از ساختارسازی و ایجاد سازمان جدید و تحمیل بار مالی،

۱ـ ۲ـ استفاده حداکثری ازظرفیت‌های قانونی موجود و رفع همپوشانی‌ها و تعارض‌ قوانین مربوط،

۱ـ ۳ـ مشارکت حداکثری ذینفعان و مدیریت تعارض منافع و مسئولیت‌ها در ۳ بخش دولتی، خصوصی و جامعه محلی،

۱ـ ۴ـ اطمینان از انطباق عملکرد دستگاههای مسئول بررسی، تصویب و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با طرح مصوب حوضه آبریز در صدور مجوزهای ساخت و ساز و نظارت بر رعایت آنها .

۲ـ با توجه به ابعادسیاسی وامنیتی مدیریت تأمین آب شرب پایتخت درمقیاس ملی، به منظور ارتقاء تحقق‌پذیری احکام طرح والتزام دستگاه‌ها ونهادهای اجرایی به رعایت آن‌ها، آن بخش ازاحکام طرح که فراترازمسئولیت شورای عالی شهرسازی و معماری بوده و نیازمند اخذ مصوبه از مراجع فرادستی است، توسط مشاور احصاء و ظرف مدت یک ماه از اعلام مصوبه طرح جهت طی مراحل بررسی تصویب نهایی درهیئت دولت دراختیار دبیرخانه شورای عالی شهرسازی ومعماری قرار گیرد .

۳ـ نظر به تعدد طرح‌های تهیه شده در محدوده حوضه‌های آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران ازجمله دو سد طالقان و امیرکبیر (اعم ازطرح‌های توسعه وعمران منطقه‌ای و محلی و طرح‌های موضوعی دستگاه‌های اجرایی مانند طرح‌های گردشگری)،  شورای عالی ضمن تأکید بر جایگاه فرادستی "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز منابع تأمین‌کننده آب شرب تهران" (به تأسی از ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی) لازم می‌داند درمواردی که احکام طرح‌های یادشده باطرح نامبرده درتعارض قرار می‌گیرند، اسناد و ضوابط این طرح ملاک عمل قرار گیرد .

۴ـ نظر به اینکه بازنگری در طرح مجموعه شهری تهران(شامل استان‌های تهران و البرز) توسط معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی دردست اقدام است، این معاونت نسبت به تمهیدات تکمیلی مرتبط با احکام طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز در طرح مجموعه شهری تهران (از جمله در بخش شبکه ارتباطی و زیرساخت‌ها) اقدام و پیش‌بینی‌های لازم را اتخاذ خواهد نمود .

۵ ـ لازم است ممنوعیت توسعه گردشگری متمرکز و متقابلاً تشویق توسعه گردشگری طبیعی و تفرجی گسترده در اسناد طرح تصریح و تأکید گردد. در این ارتباط، ضرورت و پیشنهادهای احداث مناطق نمونه گردشگری مصوب هیئت محترم دولت، در چارچوب راهبردها و سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی و"طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" و با رعایت اصل ممنوعیت بارگذاری جمعیتی، سکونتی و فعالیتی فراتر از توان اکولوژیک منطقه و ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز مسکونی در آنها، توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، جهت طی فرآیند قانونی بررسی و تصویب، به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام خواهد شد .

۶ ـ احداث هرگونه مجتمع مسکونی و ساخت‌وساز مسکونی و ویلایی خارج ازنقاط شهری و روستایی، به هرشکلی مانند تعاونی‌های مسکن و ویلاسازی به دلیل مغایرت با اساس طرح صراحتاً ممنوع است.بارگذاری مسکونی در داخل نقاط شهری و روستایی نیز صرفا در حد نیاز ناشی از رشد طبیعی و متعارف جمعیتی و در چارچوب طرح مصوب این سکونتگاه‌ها مجاز خواهد بود .

۷ـ طرح‌های جامع و هادی مصوب شهرها و روستاهای واقع در محدوده حوضه آبریز سد طالقان در صورت عدم مغایرت با راهبردهای "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" کماکان ملاک عمل خواهند بود. در صورت مغایرت، اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی (درمورد شهرها) و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان (درمورد روستاها) ضروری است. طرح‌های جامع شهری جدید نیزبارعایت راهبردهای "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" توسط شورای عالی شهرسازی ومعماری و طرح‌های هادی روستایی جدید توسط شورای برنامه‌ریزی وتوسعه استان به تصویب خواهند رسید.در این ارتباط لازم است اسناد راهنما شامل اصول و الزامات برنامه‌ریزی توسعه و عمران شهر و روستاهای واقع در حوضه آبریز سد طالقان در "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" تهیه و ارائه شود .

۸ ـ شورای عالی شهرسازی ومعماری باتوجه به اهمیت ملاحظات پدافند غیرعامل، برضرورت انجام اقدامات لازم برای افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی آب و تعداد شاخص‌های مورد سنجش درایستگاه‌های مذکور در منطقه، توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو، به عنوان یکی از احکام طرح تأکید می‌کند .

۹ـ نظربه اینکه کمبود منابع اعتباری برای احداث وتکمیل شبکه فاضلاب درمنطقه  یکی از اصلی ترین موانع تأمین امنیت آب درمنطقه تشخیص داده شد، شورای عالی شهرسازی برلزوم تأمین اعتبارات لازم به منزله  شرطی ازشروط تحقق احکام طرح تأکید می‌کند .

با توجه به مطالب ذکر شده لازم است مهندسین مشاور تهیه‌کننده طرح، اسناد نهایی و ملاک عمل طرح به شرح زیر را برای حوضه آبریز سد طالقان، جهت طی مرحله ابلاغ ظرف مدت یک ماه از اعلام مصوبه به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه کند: نقشه سیاستگذاری توسعه فضایی؛  نقشه پهنه‌بندی استفاده از اراضی؛ ضوابط و مقررات استفاده از اراضی؛ نظام (ساختار و راه کارهای) اجرایی طرح.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ  صادق‌مالواجرد

*****************************

پیوست 4

با دستور شورای عالی شهرسازی صورت گرفت

ممنوعیت ویلاسازی اطراف سدهای تهران

شورای عالی شهرسازی و معماری هر گونه ساخت و ساز مسکونی و ویلایی در حوضه آبریز ۶ سد استان های تهران البرز را مطلقا ممنوع کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه این شورا پیرامون طرح سامان‌دهی فضایی-عملکردی حوضه‌های آبریز سدهای تأمین کننده آب شرب شهر تهران و همچنین حوضه آبریز سد طالقان در استان البرز را به استانداران البرز و تهران ابلاغ کرد.
متن این نامه به این شرح است:
استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۹/۹/۳ موضوع سامان دهی فضایی، عملکردی حوضه‌های آبریز سدهای تأمین کننده آب شرب شهر تهران (کرج، لتیان، طالقان، لار، ماملو و امیرکبیر) را پیرو استماع گزارش مشاور مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و دفتر طرح‌های کالبدی مورد بحث و بررسی قرار داد و مقرر نمود: موضوع مجدداً و با هماهنگی استاندار البرز و اعضای ذی‌ربط شورای عالی (نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و سازمان حفاظت محیط زیست) و دبیرخانه شورای عالی مورد بررسی تفصیلی قرار گرفته و نتیجه ظرف مدت دو هفته جهت اتخاذ تصمیم نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود. در اجرای تکلیف مذکور مصوبه جلسه مورخ ۹۹/۱۰/۱ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به شرح اعلام می‌گردد:

در اجرای ابلاغیه مورخ ۱۳۹۴/۵/۶ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با موضوع مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران و تکلیف محوله به وزارت راه و شهرسازی (با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) طی بند ۱۳ ابلاغیه مذکور مبنی بر تهیه طرح ساماندهی مناطق واقع درحوضه‌های آبریز با تاکید بر ساماندهی نقاط تفرجگاهی، تدوین راهکارهای اجرایی، ضوابط ویژه ساخت‌وساز و کنترلی به تفکیک کاربری‌ها، و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری و سپس ابلاغ به استانداری‌های تهران و البرز برای اجرا، بررسی طرح تهیه شده توسط معاونت شهرسازی و معماری ایران با عنوان «طرح ساماندهی فضایی-عملکردی حوضه‌های آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران (با رویکرد حفاظت از آب و گردشگری پایدار)» در دستورکار شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار گرفت.

با توجه به پیچیدگِی‌ها و حساسیت طرح و گستره فضایی حوضه‌های آبریز تأمین‌کننده آب شرب تهران در استان‌های تهران و البرز و ضرورت بررسی‌های دقیق‌تر، در عین تسریع در مدیریت مداخلات ناهمسو و ناهماهنگ نهادهای اجرایی مسئول از یک سو و گرایش‌های پرشتاب برای ساخت‌و ساز و توسعه‌های غیر نظام‌مند (به ویژه تقاضا برای ساخت وسازهای تحت عنوان گردشگری) از سوی دیگر در دو حوضه آبریز سدهای طالقان و امیرکبیر، بررسی طرح مذکور در استان البرز و در حوضه آبریز سد طالقان در اولویت بررسی در شورای عالی قرار گرفت و طی دو جلسه در تاریخ‌های ۹۹/۹/۳ و ۹۹/۱۰/۱ مطالعات و احکام طرح در این حوضه، با رعایت محوریت «مقابله با آلودگی و حفاظت از آب (موضوع مورد تاکید در ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی)» و با توجه ویژه به ملاحظات زیر بررسی شد:

۱. تأمین امنیت آب شرب پایتخت

۲. توسعه گردشگری و تفرج پایدار و دوستدار طبیعت (موضوع مورد نظر در بند ۱۳ ابلاغیه شورای امنیت ملی) و حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی در حوضه‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود در مناطق مورد مطالعه

۳. سطح ملی طرح و ضرورت رویکرد انقباضی در ساخت‌وسازها و رشد کالبدی حوضه‌های آبریز

۴. حفاظت محیط‌زیست به‌ویژه از منظر آلایندگی آب و مؤلفه‌های آن از جمله پسماندها و پساب‌ها

۵. لزوم ارتقا معیشت و کیفیت زندگی جامعه محلی

۶. واقع‌نگری در شناسایی تقاضاها، نیازها و اولویت‌های توسعه در سطح ملی و محلی

۷. اهمیت مدیریت اجرایی طرح

۸. ضرورت یکپارچگی، شفافیت و صراحت احکام و ضوابط پیشنهادی طرح

شورای عالی شهرسازی و معماری پس از استماع نتایج مطالعات انجام شده و با تأیید شیوه‌های جدید اتخاذ شده در تهیه طرح، و ضمن تصویب احکام طرح در محدوده حوضه آبریز سد طالقان در استان البرز، بر ضرورت تحقق دیگر بندهای ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی همزمان با مأموریت بند ۱۳ این ابلاغیه به منظور اثربخشی احکام طرح تأکید و مقرر نمود اسناد نهایی طرح در حوضه یادشده با لحاظ موارد زیر توسط دبیرخانه شورای عالی ابلاغ شود:

۱. به منظور افزایش ضمانت اجرایی طرح (به منزله چالش اصلی در تحقق اهداف طرح و مصوبه شورای عالی امنیت ملی)، مقرر شد نظام مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز به صورت فرابخشی زیر نظر هیئت دولت با رعایت موارد زیر طراحی و مستقر شود.

ساختار مدیریتی مذکور ظرف مدت حداکثر سه ماه به پیشنهاد مشاور طرح به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده و برای اخذ مصوبه نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد:

۱-۱. اجتناب از ساختارسازی و ایجاد سازمان جدید و تحمیل بار مالی

۱-۲. استفاده حداکثری ازظرفیت‌های قانونی موجود و رفع همپوشانی‌ها و تعارض قوانین مربوط

۱-۳. مشارکت حداکثری ذی نفعان و مدیریت تعارض منافع و مسئولیت‌ها در ۳ بخش دولتی، خصوصی و جامعه محلی

۱-۴ اطمینان از انطباق عملکرد دستگاه‌های مسئول بررسی، تصویب و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با طرح مصوب حوضه آبریز در صدور مجوزهای ساخت و ساز و نظارت بر رعایت آنها.

۲. با توجه به ابعاد سیاسی و امنیتی مدیریت تأمین آب شرب پایتخت در مقیاس ملی، به منظور ارتقای تحقق‌پذیری احکام طرح و التزام دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی به رعایت آن‌ها، آن بخش از احکام طرح که فراتر از مسئولیت شورای عالی شهرسازی و معماری بوده و نیازمند اخذ مصوبه از مراجع فرادستی است، توسط مشاور احصاء و ظرف مدت یک ماه از اعلام مصوبه طرح جهت طی مراحل بررسی تصویب نهایی در هیئت دولت در اختیار دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری قرار گیرد.

۳. نظر به تعدد طرح‌های تهیه شده در محدوده حوضه‌های آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران ازجمله دو سد طالقان و امیرکبیر (اعم ازطرح‌های توسعه و عمران منطقه‌ای و محلی و طرح‌های موضوعی دستگاه‌های اجرایی مانند طرح‌های گردشگری)، شورای عالی ضمن تأکید بر جایگاه فرادستی «طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز منابع تأمین‌کننده آب شرب تهران (به تأسی از ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی)» لازم می‌داند در مواردی که احکام طرح‌های یادشده با طرح نامبرده در تعارض قرار می‌گیرند، اسناد و ضوابط این طرح ملاک عمل قرار گیرد.

۴. نظر به اینکه بازنگری در طرح مجموعه شهری تهران (شامل استان‌های تهران و البرز) توسط معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در دست اقدام است، این معاونت نسبت به تمهیدات تکمیلی مرتبط با احکام طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز در طرح مجموعه شهری تهران (از جمله در بخش شبکه ارتباطی و زیرساخت‌ها) اقدام و پیش‌بینی‌های لازم را اتخاذ خواهد نمود.

۵. لازم است ممنوعیت توسعه گردشگری متمرکز و متقابلاً تشویق توسعه گردشگری طبیعی و تفرجی گسترده در اسناد طرح تصریح و تأکید گردد. در این ارتباط، ضرورت و پیشنهادهای احداث مناطق نمونه گردشگری مصوب هیئت دولت، در چارچوب راهبردها و سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی و «طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز» و با رعایت اصل ممنوعیت بارگذاری جمعیتی، سکونتی و فعالیتی فراتر از توان اکولوژیک منطقه و ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز مسکونی در آنها، توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهت طی فرآیند قانونی بررسی و تصویب، به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام خواهد شد.

۶. احداث هرگونه مجتمع مسکونی و ساخت‌وساز مسکونی و ویلایی خارج از نقاط شهری و روستایی، به هر شکلی مانند تعاونی‌های مسکن و ویلاسازی به دلیل مغایرت با اساس طرح صراحتاً ممنوع است. بارگذاری مسکونی در داخل نقاط شهری و روستایی نیز صرفاً در حد نیاز ناشی از رشد طبیعی و متعارف جمعیتی و در چارچوب طرح مصوب این سکونتگاه‌ها مجاز خواهد بود

۷. طرح‌های جامع و هادی مصوب شهرها و روستاهای واقع در محدوده حوضه آبریز سد طالقان در صورت عدم مغایرت با راهبردهای «طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز» کماکان ملاک عمل خواهند بود. در صورت مغایرت، اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی (در مورد شهرها) و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان (در مورد روستاها) ضروری است. طرح‌های جامع شهری جدید نیز با رعایت راهبردهای «طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز» توسط شورای عالی شهرسازی و معماری و طرح‌های هادی روستایی جدید توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تصویب خواهند رسید. در این ارتباط لازم است اسناد راهنما شامل اصول و الزامات برنامه‌ریزی توسعه و عمران شهر و روستاهای واقع در حوضه آبریز سد طالقان در «طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز» تهیه و ارائه شود.

۸. شورای عالی شهرسازی و معماری با توجه به اهمیت ملاحظات پدافند غیرعامل، بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی آب و تعداد شاخص‌های مورد سنجش درایستگاه‌های مذکور در منطقه، توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو، به عنوان یکی از احکام طرح تأکید می‌کند.

۹. نظر به اینکه کمبود منابع اعتباری برای احداث و تکمیل شبکه فاضلاب در منطقه یکی از اصلی ترین موانع تأمین امنیت آب در منطقه تشخیص داده شد، شورای عالی شهرسازی بر لزوم تأمین اعتبارات لازم به منزله شرطی از شروط تحقق احکام طرح تأکید می‌کند.

با توجه به مطالب ذکر شده لازم است مهندسان مشاور تهیه‌کننده طرح، اسناد نهایی و ملاک عمل طرح به شرح زیر را برای حوضه آبریز سد طالقان، جهت طی مرحله ابلاغ ظرف مدت یک ماه از اعلام مصوبه به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه کند که شامل: نقشه سیاستگذاری توسعه فضایی، نقشه پهنه‌بندی استفاده از اراضی، ضوابط و مقررات استفاده از اراضی، نظام (ساختار و راه کارهای) اجرایی طرح خواهد بود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۱ ۰۰/۱۰/۰۳