***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

نامه ارسالی به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ، اقای دکتر محمدعلی زلفی‌گل ، ... و دکتر سید جواد هاشمی فشارکی و ..... 

هوالحکیم الخبیر

304 / 313 / 01

7 12 1401

 

حضور محترم جناب آقای دکتر محمد علی زلفی گل

وزیرمحترم وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوری

سلامٌ عَلَیکُم وَ رَحمَت الله

موضوع: اسلامی کردن دانشکده های معماری و شهرسازی دانشگاه ها مبتنی بر هویت «اسلامی  ،  ایرانی»

با تشکر از اقدامات مفید انجام شده در آن وزارت ،

   چنانچه مستحضرید تمام اسناد راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، از جمله در «بند ج ماده 1» قانون اهداف آن وزارت که
« تعمیق و گسترش علوم ، معارف ، ارزشهای انسانی و اسلامی، اعتلای جلوه های هنر و زیبائی شناسی و میراث علمی تمدن ایرانی و اسلامی» مطرح شده است و با توجه به رهنمودهای بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران ، حضرت امام خمینی(ره) که فرموده اند
« اگر دانشگاه اصلاح شود، کشور ساخته خواهد شد» .

و رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر « تمدن نوین اسلامی با هویت اسلامی  ،  ایرانی » و فرمایشات آیت اله جوادی آملی مبنی بر «اگر علم اسلامی شود، دانشگاه اسلامی خواهد شد» و مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اصلاح سرفصل و محتوای دروس از
«ترجمه ای و تقلیدی» به هویت « اسلامی  ،  ایرانی » بنابراین اقدامات ذیل به صورت جهادی و تحول آفرین ضروری و الزامی و مورد مطالبات ملّی و مردمی است:

1- در حوزه آموزشی : 

متأسفانه آنچه تا کنون ملاحظه میشود، به خصوص در گروه «هنر و معماری و شهرسازی» ادامه همان مسیر گذشته و رویکرد
«ترجمه ای و تقلیدی» از فرهنگ معاصر غربی است ، که دچار «اوج شکاکیت و نسبی گرائی» در حوزه معرفت شناسی و شناخت شناسی بوده و هست. این رویکرد قطعاً در مقابل «کلام الهی و سنت معصومین(س)» است ، این جاهلیت مُدرن تجلی «کافرانه ، مشرکانه و منافقانه» معاصر در مقابل «مکاتب الهی» و با «راهبردها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی» کاملاً مغایر و متضاد است ،

بنابراین درخواست میشود :

    1. لازم است «کارگروه های هنر و معماری و شهرسازی» ، که متأسفانه در دولت قبلی عملاً براندازی شده است ، از اساتید ذیصلاح حوزه و دانشگاه مجدداً ایجاد و در جهت «اصلاح سرفصل و محتوای کلیه مقاطع تحصیلی رشته های خود» اقدام نمایند و
      برنامه های ترجمه ای و تقلیدی موجود ، کاملاً حذف شوند.
    2. از آنجا که بسیاری از اساتید عزیز و جوان با نسبت فرهنگ و حکمت اسلامی در خلق آثار هنری و معماری و شهرسازی آشنائی کافی ندارند، لازم است کارگاه های دانش افزائی برای این عزیزان توسط اساتید پیش کسوت ذیصلاح برگزار شود. و ارتقای هیات علمی ها منوط به ان شود .
    3. نسبت به باز بینی دوره های مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری رشه های معماری ، شهرسازی ، طراحی شهری ، برنامه ریزی شهری ، و..... با قید فوریت مورد بازنگری اساسی قرار گیرد .
    4. در کلیه دوره های مهندسی که با عمران و شهر ارتباط دارند ، دو واحد درس اشنایی با مفاهیم معماری و شهرسازی اسلامی را بگذرانند .

 

2- در حوزه پژوهشی : 

میدانیم که مهم ترین عامل موفقیت در محتواهای آموزشی و نتایج پژوهشی و البته تمدن سازی ، روش تحقیق «کل نگر و همه جانبه نگر» به خصوص در حوزه علوم انسانی و مباحث میان دانشی است .

متأسفانه  فرهنگ لیبرال سرمایه داری غربی، قرنها است «علم و عالم» را مزدور و برده خود نموده و مینماید.

روش تحقیق «کمی و صرفاً مادی با رویکرد سرمایه پرستی معاصر» ، مغایر اهداف متعالی الهی در خلق «آدم و عالم» است و چنانکه در قرون معاصر ملاحظه میکنیم این روش در خدمت مستکبرین موجب «ظلم و فساد بی نظیری» در عالم شده و میشود.

بعثت همه پیامبران الهی برای اصلاح این رویکرد دنیا پرستانه و «بهره برداری عادلانه از عالم و آدم» است . همه مصیبت های معاصر از «بحران محیط زیست ، بی عدالتی های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، نظامی ، امنیتی و اقتصادی و غیره» ناشی از رویکرد
«غیر عالمانه و غیر عادلانه به عالم خلقت» و به خصوص در ارائه «تعلیم بدون تربیت» دانش آموختگان است .

متأسفانه هنوز برخی از اساتید دانشگاه ها ، انواع منابع «خطاپذیر بشری» و نقض شده را به عنوان «داده های علمی» تأئید مینمایند اما از ارائه منابع «خطاناپذیر در کلام الهی و سنت معصومین(س)» در مقالات و رسالات دانشجویان منع مینمایند. واقعاً در «پیشگاه الهی و معصومین(س) باعث شرمساری» است.

بنابراین لازم است :

    1. در تمام گروه های آموزشی حداقل دو واحد درس اصلی با عنوان روش تحقیق کل نگر و همه جانبه نگر اسلامی به صورت تطبیقی توسط اساتید ذیصلاح حوزه و دانشگاه ارائه شود.
    2. موضوع بسیار مهم مسئله محور بودن و مشکل گشا بودن موضوعات تحقیقاتی باید مبتنی بر نیازها و اولویت های کشور توسط دانشگاهیان باشد این رویکرد که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و همه اسناد ملی بوده ، باید عملاً مورد توجه بیشتر و اقدام واقعی و مؤثر قرار گیرد.
    3. در امور تحقیقات دانشگاهی و دانشجویی و نیز تمرینهای کلاسی و طراحی ها به فرهنگ اسلامی و نیز معماری و مصالح بومی توجه کافی صورت گیرد .

 

3- از بُعد فرهنگی : 

اگر معلمی پیشه انبیاء است ، که مبتنی بر فرهنگ اسلامی قطعاً همین است و «تعلیم از تربیت و تزکیه» نباید جدا باشند ، در نقطه مقابل و در دوران جاهلیت مُدرن در نظام لیبرال سرمایه داری غربی از «علم» به عنوان «ابزاری» برای بهره برداری «ناعادلانه» از طبیعت و از «عالم» به عنوان «برده ای » در خدمت «نظام های فاسد و ظالم استکباری» به مزدوری گرفته شده و میشوند .

متأسفانه حاصل «تعلیم بدون تربیت» چنین عالمان و محصول آن ، نابودی محیط زیست و همه ارزشهای انسانی و اسلامی بوده و هست، بنابراین لازم است :

    1. ابعاد فرهنگی ، تربیتی و معنوی باید مهم ترین معیار برای گزینش مدیران دانشگاهی و ارزیابی عملکرد آنها در حوزه مدیریت باشد .
    2. رابطه مدیران دانشگاه با «دفتر نهاد رهبری وگروه معارف» باید تقویت شده و جلسات «آزاد اندیشی ، هم اندیشی و دانش افزائی» برای اقشار محترم دانشگاهی توسط «اساتید ذیصلاح حوزه و دانشگاه» برنامه ریزی و به صورت مستمر اجرا شود .
    3. فعالیت های «فرهنگی و تربیتی» اساتید معزز ، در کنار وظایف آموزشی و پژوهشی باید جزء «مهم ترین عامل ارزشیابی ها ، تبدیل وضعیت ها وارتقاء» محسوب شود.

 

4 - از بُعدگزینشی

   در مورد گزینش دانشجویان به خصوص در گروه هنر و معماری ، آزمون های موجود از کفایت لازم برخوردار نمی باشد .

بنابراین لازم است :

 

    1. باید استعداد سنجی در هر یک از رشته ها وگرایشهای هنری و معماری حداقل از دوره هنرستان و دبیرستان مورد ارزیابی و انتخاب قرار گیرد.
    2. یک استاد علاوه بر «تخصص کافی» در رشته و گرایش خود لازم است «انسانی خود ساخته بوده و انگیزه های لازم و پیامبر گونه» ، برای تربیت و تزکیه دانشجویان را داشته باشد، بنابراین از این ابعاد چه از نظر «فکری و اعتقادی» و چه از نظر «عملی باید صالح» باشد، بنابراین در انتخاب اساتید دانشگاه ها، باید بیش از گذشته دقت نمود.
    3. در مورد معیارهای «تبدیل وضعیت و ارتقاء» اساتید ، توصیه های «اصلاحی مناسب و مطلوبی» به آن وزارت ارسال شده است ، ولی متأسفانه تا کنون «اقدام مؤثر و مطلوبی» صورت نگرفته است.

5- در بُعد گسترش رشته ها و گرایش های جدید: : 

 

متأسفانه گسترش برخی از رشته ها مبتنی بر نیازهای واقعی کشور و برنامه ریزی های ملّی و «امکانات مناسب و مطلوب» نبوده است ،

بنابراین لازم است :

    1.  اینگونه رشته ها که صرفاً با رویکرد «مادی و منافع اقتصادی» توسعه یافته حذف شده و رشته ها و گرایش های جدید مبتنی بر «نیازهای موجود و آینده» کشور ارائه و تصویب شوند.

6- مطالب کلی : 

 

جناب آقای دکتر زلفی گل ، جنابعالی به خوبی میدانید که راهبرد کلی نظام مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوّم انقلاب اسلامی ، تشکیل دولت اسلامی در همه قوای سه گانه و نهادها و در همه سطوح مدیریتی و با رویکرد «جهاد تبیین و اقدام» است .

در آموزش عالی و در اغلب موارد آنچه ملاحظه میشود، اسلامی کردن دانشگاه ها یا «عمیقاً برای مخاطبین دانشگاهی تبیین» نشده است و یا ، با «وجود اسناد و راهبردهای عالی موجود» ولی در «اقدام و عمل» شاهد کم کاری ها و نداشتن انگیزه انقلابی و جهادی مدیران دانشگاهی هستیم.

موضوع اسلامی شدن دانشگاه ها ، شامل همه ابعاد برنامه ریزی ، مدیریتی ، اجرائی ، آموزشی ، پژوهشی و غیره ، و بالاخص رویکرد فرهنگی میباشد ، بنابراین باید وزارت متبوع موضوع جهاد «تبیین و اقدام» در حوزه «اسلامی کردن دانشگاه» را به صورت مستمر از مدیران دانشگاه مطالبه نماید.

امید است مدیریت آن وزارت سرنوشت ساز در راستای راهبردهای مقام معظم رهبری، قانون اساسی و مجموع اسناد ملّی ، مطالبات ارائه شده توسط دوستان خود را که راه گشای فصل جدیدی از تاریخ بشر و «آزادی علم و عالِم و عالَم» از اسارت «جاهلیت مُدرن» است ، مورد توجه جدی تر و عملی تر قرار دهید.

قطعاً بسیاری از مدیران و اساتید «متخصص و متعهد» دانشگاه ها و حوزه ها، که به لطف الهی تعداد آنها روز افزون است همچون گذشته آماده کمک و همکاری می باشند، نهادهای نامبرده شده در ذیل این نامه نیز اعلام آمادگی مینمایند.

با عنایت موارد مذکور در خصوص رشته های میان رشته ای مانند معماری و نیز شهرسازی که هنوز همان سرفصلهای ترجمه ای و تقلیدی غربی حاکم است موارد زیر از محضر شریف تان درخواست میشود :

6 ، 1 ) دستور بفرمایید یک کارگروه تخصصی انقلابی که دارای اختیار جهت ایجاد تحول ساختاری و محتوایی با حضور اساتیدحوزی و دانشگاهی هدایت و راهبری اصلاح دوره های مرتبط با مهندسی را تقبل فرمایند .

6 ، 2 )  ارزیابی : پس از ابلاغیه فوق ، از کیفیت تمرینات درسی و پایان نامه های دفاع شده پس از آن و نیز هیات علمی هایی که مروج سبک غربی باشند ، به جهت ظلمی که به دانشجویان و جایگاه دانشگاه و کشور خواهند نمود ، مورد ارزیابی قرار گیرد.

با آرزوی توفیق و تأئیدات الهی

07- 12- 1401

 

  1. قطب علمی معماری اسلامی ، استاد عبدالحمید نقره کار
  2. هسته ملی معماری و شهر اسلامی اندیشکده همت قرارگاه قرب ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
  3. بنیاد معماری انقلاب اسلامی ، دکتر امیر محمد خانی
  4. ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه ، دکتر آرامی
  5. مجمع محققین معماری و شهرسازی اسلامی ، حجت الاسلام شاهرودی ، اقای دکتر جهان بخش
  6. بنیاد حیات طیبه علمای جهان اسلام ، دکتر اصغر کشوری
  7. مرکز معماری اسلامی؛ حوزه هنری تبلیغات اسلامی ، مهندس مومن راد
  8. مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی دانشگاه قم ، دکتر منان رییسی
  9. دانشکده معماری دانشگاه سوره  ، دکتر نجمه دشتکی
  10. مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی اسلامی دانشگاه علم و صنعت ایران  ،  دکتر حمزه نژاد
  11. مدیرگروه آمایش و شهرسازی دانشگاه امام حسین (ع) ، دکتر سید احمد مهدی نیا
  12. شرکت مهندسان مشاور معماری و شهر سازی آستان قدس رضوی  ،  مهندس مومنی
  13.  دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ( عمار) ؛ مهندس سجاد صفار
  14. شورای اعتلای معماری و شهر، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
  15. مرکزتخصصی هنر ومعماری جهاددانشگاهی قزوین ، دکتر دل زنده
  16. مرکز مطالعات حکمت ( دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی ) مشهد ، دکتر محمد هادی عرفان
  17. مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری ، اصفهان ، دکتر احسان خیام باشی
  18. واحد معماری و شهرسازی موسسه مصاف ، مهندس کریمی
  19. کارگروه معماری و شهرسازی اسلامی بسیج مهندسین استان قم ، مهندس رضیی
  20. کانون بسیج مهندسی شهید محمدخانی ، دکتر مسعودکریمی
  21. واحد معماری و شهرسازی اسلامی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری ، جناب اقای فرشید قاسملو

 

******************************** 

سائر نامه های ارسالی :

 ( روی عنوان بزنید صفحه آن باز شده و می توانید متن انرا مطالعه بفرمایید )

********************************

اصلاح شرح دروس رشته های معماری و شهرسازی و ... نامه ارسالی به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ، اقای دکتر محمدعلی زلفی‌گل 

ضرورت رعایت شدن بند مقررات ملی ساختمان مبنی بر" بکارگیری ارزشهای اسلامی ایرانی در طراحی و ساخت بنا " در احداثات مسکونی و غیره آن آستان - نامه ارسالی به تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (س) 

ضرورت رعایت شدن " ارزشهای اسلامی ایرانی در طراحی و ساخت بنا " در احداثات قوه قضاییه -

نامه ارسالی به قوه قضایی 

اجرای سیاست ها و الزامات اجرای قانون جهش مسکن در واحدهای مسکونی استان یزد -نامه ارسالی به مدیر کل  راه و شهرسازی استان یزد 

موضوعات بنیادین معماری اسلامی فیمابین ( سند ملی معماری و شهرسازی اسلامی ، ساماندهی الگو ... ، سند تحول شورا ، جشنواره جایزه ملی معماری ، گام دوم انقلاب ، صاحب نظران معماری اسلامی )، نامه ارسالی به رییس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ، 

اصلاح سخنان نادرست وزیرمیراث فرهنگی در رسانه عمومی در انتصاب ارثیه اشکالات معماری و شهرسازی پیش از انقلاب به بعد از انقلاب -نامه ارسالی به اقای مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی

سیاستهای کلی در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی در برنامه هفتم توسعه کشور - نامه ارسالی به رئیس مجلس شورای اسلامی

دیدار جمعی از معماران و شهرسازان متخصص انقلابی - رهبر انقلاب اسلامی

ضرورت رعایت شدن بند مقررات ملی ساختمان مبنی بر" بکارگیری ارزشهای اسلامی ایرانی در طراحی و ساخت بنا " در شهرکهای جدید و نوسازی بافتهای فرسوده - نامه ارسالی به راه و شهرسازی استان تهران 

سه درخواست از درخصوص مسایل شهرسازی و معماری - نامه ارسالی به وزیر راه و شهرسازی  

درخواست اجرای قبلی مصوبه مجلس و یا رفع نقص آن در خصوص اراضی مجاور سیمان ری - نامه ارسالی به رئیس مجلس 

لزوم تجدید نظر جدی در سیاستهای کلان مدیریت شهری و شهرسازی و تقاضا برای توقف دو کلان پروژه در تهران و قم - نامه ارسالی به رئیس جمهور

آموزش معماری اسلامی برای مهندسان عضو -نامه ارسالی به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز -

ضرورت مصوبه قانونی مبنی بر الزامی شدن هویت اسلامی در شهرسازی و روستا سازی و تمامی معماری بناهای شهری و روستایی - نامه ارسالی به رئیس مجلس شورای اسلامی

برنامه هایی با موضوع معماری و شهر اسلامی - نامه ارسالی به مدیر شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی

آموزش معماری اسلامی برای مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور - نامه ارسالی به رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور 

ضرورت رعایت شدن بند مقررات ملی ساختمان مبنی بر" بکارگیری ارزشهای اسلامی ایرانی در طراحی و ساخت بنا " های نوسازی در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری - نامه ارسالی به مدیر عامل شرکت باز افرینی شهری ایران

ضرورت رعایت شدن بند مقررات ملی ساختمان مبنی بر" بکارگیری ارزشهای اسلامی ایرانی در طراحی و ساخت بنا " های شهرهای جدید - نامه ارسالی به مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید 

ضرورت رعایت شدن بند مقررات ملی ساختمان مبنی بر" بکارگیری ارزشهای اسلامی ایرانی در طراحی و ساخت بنا " های شهر کرج -نامه ارسالی به رئیس شورای اسلامی شهر کرج   

ضرورت رعایت شدن بند مقررات ملی ساختمان مبنی بر" بکارگیری ارزشهای اسلامی ایرانی در طراحی و ساخت بنا " - نامه ارسالی به فرمانده قرب سازندگی

ضرورت ابلاغ بند مقررات ملی ساختمان مبنی بر" بکارگیری ارزشهای اسلامی ایرانی در طراحی و ساخت بنا " در شهر ها وروستاها - نامه ارسالی به رییس شورای عالی استانها

پیشنهاد ایجاد بخش مدیریت شهر اسلامی در مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری روستایی وزارت کشور - نامه ارسالی به  رییس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری روستایی 

ضرورت رعایت شدن بند مقررات ملی ساختمان مبنی بر" بکارگیری ارزشهای اسلامی ایرانی در طراحی و ساخت بنا " در شهر تهران - نامه ارسالی به شهردار تهران 

ضرورت ترویج  تدوین و تبیین دستاوردهای 44 ساله انقلاب اسلامی در حوزه معماری و شهر و روستا- نامه ارسالی به رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی

درخواست از اقای مهندس ضرغامی برای مناظره درخصوص صحبتهای غلط خویش  - نامه ارسالی به وزیر میراث فرهنگی وگردشگری

درخواست بازنگری مقررات ملی ساختمان درخصوص معماری اسلامی  نامه ارسالی به وزیر  راه و شهرسازی

پیشنهاد لحاظ شدن سیاستهای کلی در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی در برنامه هفتم توسعه کشور - نامه ارسالی به  رییس جمهور

بازنگری بند  ۵-۲-۱-۴ مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان -  نامه ارسالی به وزیر راه و شهر سازی   

ضرورت ترویج هویت اسلامی در معماری و شهرسازی در گام دوم انقلاب اسلامی بیش ازمعرفی میراث فرهنگی سنتی گذشته در خبرگزاری - نامه ارسالی به مدیر خبرگزاری صدا و سیما 

*************************************