***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

منتشر شده در ایثار پرس : گروه : صفحه اول / ویژه / شناسه : 11488 / 30 شهریور 1401 - 13:45

http://www.isarpress.ir/?p=11488

مسجد جامع و منار منحصر بفرد ملویه شهر سامرا

یکی از مساجد مشهور دوره خلافت عباسیان در شهر سامرای عراق ودر فاصله کمی در شمال شرقی حرم مطهر امامین عسکرین قرار دارد  که در سال ۲۳۷ (قمری) احداث شد و مناره اش که به الملویة (به معنای:پیچاپیچ، پیچیده گردان) مشهور است. که مناره حلزونی شکلی که دارد از منحصر بفرد می باشد ، این مناره با ارتفاع ۵۳ متر یکی از بلندترین مناره‌های جهان اسلام محسوب می‌شود.

این مسجد در زمینی به مساحت ۴۴۰ در ۳۷۶ متر بنا نهاده شد و تا سالهای اخیر بزرگترین مسجد جهان اسلام به شمار می آمد. و در درون زمین مسجد، یک مستطیل دیگر با ابعاد ۲۴۰ در ۱۵۶ متر با دیوارهایی به ارتفاع ۱۰ متر و ضخامت بیش از دو متر و نیم وجود دارد.

معماری مسجد بصورت حیاط مرکزی چهار شبستانی و محور اصلی به سمت قبله بوده که بزرگترین شبستان در سمت قبله است. این رواق شامل ۲۴ ردیف ستونهای ۸ ضلعی است . و رواقهای شرقی و غربی هر یک ۴ ردیف و رواق شمالی ۳ ردیف ستون داشته اند.

مسجد جامع سامرا؛ برخوردار از مناره ای ۵۳ متری مناره حلزونی شکلی می باشد که به «ملویه» شهرت دارد و از مهمترین شاخصه های آن به شمار می رود . این مأذنه بر خلاف سنت تمام گلدسته ها، در فاصله ۲۵ متری شمال مسجد و بر خلاف بقیه منارها که پلکان آن درون مأذنه تعبیه شده ، از بیرون آن می باشد؛ از این رو پله ها گِرداگرد سطح بیرونی گلدسته را دور زده است . و در شمال برج و باروی مسجد و آن ساخته شده است. ساختمان این گلدسته مخروطی شکل است که بر قاعده ای مربع به طول ۳۲ متر قرار دارد

در بازدید اینجانب در اردیبهشت ماه 1383 ، دیوارهای مسجد کاملا خراب بوده و مجموعه باستانی بدلیل نا امنی های امریکاییها و تکفیریها همانند شهر سامرا از نیروهای مردمی و دولتی خالی بود . ولی اخیرا دیوارهای خارجی مسجد  بازسازی و محوطه آن با سیم طوری محصور و با اخذ 3000 دینار عراقی ( معادل 63000 تومان ) امکان ورود در ساعاتی وجود دارد .

 

 

‏***********************************************

دیگر یاددشتهای منتشر شده در رسانه های مختلف 

**************************

در صورت تمایل به مطالعه ؛ روی آن بزنید ؛ وارد میشوید و می توانید مشاهده کنید :